Home Blog Page 352

Formirana jedinica za suzbijanje ekološkog kriminala

Foto: Ministarstvo unutrašnjih poslova
Foto: Ministarstvo unutrašnjih poslova

Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije, po prvi put je osnovalo Jedinicu za suzbijanje ekološkog kriminala i zaštitu životne sredine, čiji će primarni zadatak biti borba protiv onih koji uništavaju i zagađuju prirodu i životnu okolinu.

Na sastanku, kojem je prisustvovala ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović, načelnik ove novoformirane jedinice Živica Munćan referisao je o planovima i aktivnostima koje će ova jedinica u narednom periodu preduzeti kako bi se ekološkom kriminalu u Srbiji što pre stalo na put. 

Prema rečima Aleksandra Vulina, ministra unutrašnjih poslova, rast ekološkog kriminala beleži se širom sveta i to za posledicu ima uništavanje celokupne prirode, gubitak biodiverziteta i prirodnih resursa.

“Na našoj državi je da učini sve da zaštiti i sačuva svoje reke, planine i prirodu. Borba protiv ekološkog kriminala mora da bude uporna i beskompromisna, baš kao i borba protiv svih ostalih oblika kriminala”, kaže ministar, navodi se u saopštenju.

Kako je istakao svaka zloupotreba, uništavanje i narušavanje prirode i zagađivanje šire i uže okoline i našeg prostora biće sankcionisano i kažnjeno od strane Jedinice za suzbijanje ekološkog kriminala i zaštitu životne sredine, ekološke policije.

Vujović je navela da je podrška policije od velikog značaja za sprečavanje ekoloških prestupa, ističući da Ministarstvo koje vodi već ulaže velike napore kako bi se podigla svest u društvu o značaju zaštite životne sredine.

Ministarka je ukazala na to da polazna osnova može da bude Jedinstveni informacioni sistem koji je nedavno pušten u rad, a putem kojeg je građanima omogućeno da prijave ekološke probleme na koje nailaze u svom okruženju.

Ona je navela da je kreiranjem aplikacije gReact dodatno pojednostavljena komunikacija građana sa operaterima, koji primedbe prosleđuju u većini slučajeva lokalnim službama.

“U tom delu vidim veliki prostor za saradnju sa ekološkom policijom, posebno u slučajevima koji prevazilaze nadležnost inspekcija. Sigurna sam da ćemo, ako radimo zajedno, ostvariti još bolje rezultate i da ćemo budućim generacijama ostaviti zdravu i čistu Srbiju”, zaključila je Vujović.

Energetski portal

Crnogorce muči uvoz mleka iz Srbije – Šapčani prosipaju svoje

Foto: Fejsbuk skrinšot
Foto: Fejsbuk skrinšot

Nekoliko desetina stočara, proizvođača mleka, okupilo se ispred Ministarstva poljoprivrede Crne Gore, kako bi performansom najavili obustavu isporuke mleka crnogorskim mlekarama, pišu podgoričke Vijesti.

Bidone mleka, koje su doneli ostavili su na pločniku, a ranije su pozvali zainteresovane institucije kao što je Crveni krst ili Vojska i socijalno ugrožene građane da to uzmu kako ga ne bi prosipali.

Proizvođači mleka traže da im se ukupna otkupna cena poveća na 70 centi (82 dinara), zbog novog rasta cena stočne hrane i drugih inputa u proizvodnji.

Mlekare za sada plaćaju 42 centa (50 dinara) za najkvalitetnije, dok su od početke godine državne subvencije povećane sa 10 na 14 centi za ekstra kvalitet, dok opštine dodaju još pet do osam centi. Međutim, mnoge, naručito manje farme ne mogu da ispune sve uslove o kvalitetu i količini mleka, pa dobijaju i znatno manje od ovih – oko 60 centi po litru.

Guši ih uvoz

Vlado Lakić ispred Udruženja stočara rekao je da prerađivači za otkup mleka iz Srbije daju 48 centi (56 dinara) po litru, te da je pitanje za Vladu i ministarstvo zašto i njima ne daju istu sumu.

„Opravdano sumnjamo da to namerno rade kako bi uništili crnogorske proizvođače i kako bi postali zavisni od uvoza iz okruženja“, naveo je Lakić.

Poslednja je vest da su proizvođači predali prerađivačima 97,4 odsto mleka, među kojima se nalaze tri najveće crnogorske mlekare, kazao je „Vijestima“ nezvanično rekao jedan od prerađivača. On je istakao da prerađivači nisu krivi za obustavu isporuke, da su u lancu distribucije i oni ugroženi, kao i da prate lidera na tržištu – Imlek iz Srbije i da sve zavisi od uslova koje oni postave.

Stočari će danas imati sastanak sa ministrima poljoprivrede, finansija i ekonomskog razvoja, a Lakić je kazao da će on biti sudbonosan za opstanak mlekarskog sektora u Crnoj Gori. Dosadašnji pregovori nisu dali rezultate.

Šapčani ipak prosuli mleko

Foto: Fejsbuk skrinšot

Ipak, stočari Mačvanskog okruga održali su protest u Šapcu 25. marta na kome su zapravo prosuli mleko u glavnoj gradskoj ulici. Tvrde da su prinuđeni na ovaj potez jer rade sa gubitkom i jedini izlaz je pomoć države, prenosi N1.

„Naši zahtevi su jednostavni: da se urade pariteti naše proizvodnje i da ih uskladimo sa troškovima inputa te proizvodnje i da više ne gubimo na krajnjem proivodu. Imamo samo dva zahteva: da nam država da kukuruz iz robnih rezervi i da cene bude 30 dinara viša po litri mleka“, rekao je Milan Pajić, proizvođač mleka iz Badovinaca, predsednik Skupštine Udruženja proizvođača mleka Mačvanskog okruga za Glas Podrinja.

Prema njegovim rečima cena mleka sada je od 28 do 45 dinara po litri, bez premije. Dodao je da mogu i da se odreknu premije, ako im se proizvod plati onoliko koliko vredi.nMeđutim, kako crnogorske, tako i srpske stočare, pored ostalih problema u proizvodnji, muči i uvoz.

Podsetimo da su u decembru 2016. godine ukinuti prelevmani, odnosno uvozne takse na mleko i meso. One su ranije iznosile od 10 do 20 dinara po litru i za kiselo-mlečne proizvode od 10 do 30 dinara. Evropska unija je nekoliko puta pozivala Srbiju da ukine ove zaštitne mere, uz ocenu da se kose sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju, preneo je tada RTV

Izvor: Agroklub

Rublje za gas – Evropa pokreće preventivne krizne mere snabdevanja

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Zbog insistiranja Rusije da se gas plaća u rubljama, Nemačka i Austrija upozorile su na nestašice gasa i pozvale na štednju energije. Vladimir Putin je u odvojenim telefonskim razgovorima obavestio nemačkog kancelara Olafa Šolca i italijanskog premijera Marija Dragija da se promena u plaćanju gasa u rubljama uvodi jer je Evropska unija zamrzla devizne rezerve Banke Rusije. Nemačka tvrdi da je Putin saglasan da evropski partneri nastave da plaćaju gas u evrima preko Gasprom banke, koja nije obuhvaćena sankcijama, i koja će ta plaćanja konvertovati u rublje. Na berzama blagi rast cene nafte, gasa i rublje.

Zbog bojazni da bi Rusija mogla da zavrne gasne slavine, zemlje Evropske unije pokreću preventivne krizne mere snabdevanja gasom. Brisel najavljuje podršku članicama u slučaju nestašica. Nemačka je aktivirala prvu od tri faze plana za vanredne situacije upravljanja zalihama.

„U situaciji smo da moram jasno da kažem da svaki ušteđeni kilovat-sat energije pomaže. Zato želim da spojim proglašenje „faze ranog upozorenja“ sa apelom kompanijama, ali i privatnim potrošačima da pomognu“, kaže Robert Habek, ministar ekonomije i energetike Nemačke.

„Spremni smo za svaki scenario. Naravno, blisko ćemo sarađivati sa državama članicama kako bismo svi bili spremni za bilo koju situaciju“, kaže Frans Timermans, evropski komesar za klimatsku politiku.

Italija je u pripravnosti, ali čeka poteze „Gasproma“ – da li će menjati ugovor. Holandija poručuje da će krizne mere pokrenuti kada krenu prave nestašice. Za Bugarsku je plaćanje gasa u rubljama neprihvatrljivo. A Poljska ima ambiciozan plan.

„Uvešćemo potpuni embargo na ruski ugalj i nadam se da ćemo do aprila, najkasnije maja, potpuno obustaviti upotrebu ruskog uglja. Učinićemo sve da prestanemo da koristimo rusku naftu do kraja godine“, kaže Mateuš Motavjecki, predsednik Vlade Poljske.

Zvanična Moskva poručuje da neće zahtevati momentalnu naplatu u rubljama, i narednih dana očekuju dogovor o tome sa Evropskom unijom. Ali istovremeno, razrađuju mogućnost proširenja liste izvoznih proizvoda koji bi se plaćali u rubljama.

„Ima zemalja koje pokazuju interes za međusobne obračune u nacionalnim valutama. S obzirom na to da je prestiž dolara prilično poljuljan, prelazak na nacionalne valute je prirodan proces“, rekao je Dmitrij Peskov, portparol Kremlja.

I Srbija, razrađuje mogućnosti sanbdevanja naftom ukoliko jadranski naftovod „JANAF“ 15. maja obustavi dotok u pančevčku Rafineriju, jer je većinski vlasnik NIS-a, ruski „Gasprom njeft“, obuhvaćen sankcijama. U Ministrstvu energetike kažu i da preduzimaju mere za sperečavnje mogućih poremećaja.

„Povećali smo zalihe sirove nafte i derivata. Čekamo da dobijemo potvrdu da će Jadranski naftovod nastaviti da funkcioniše normalno, što je najbolja opcija. A isto tako preduzeli smo mere kako snabdevanje srpskog tržišta derivatima ne bi bilo ugroženo“, kaže Raša Kojčić, pomoćnik ministra rudarstva i energetike.

Posledice sankcija Rusiji i rata u Ukrajini već ugrožavaju rad energetskh i rudarskih kompanija.

Zbog sve skuplje struje, jedan austrijski snabdevač strujom prijavio je stečaj, a jedan kanadski rudnik zlata prodaje svu imovinu u Rusiji.

Izvor: RTS

Kako do sredstava za projekte cirkularne ekonomije

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: EU za Zelenu Agendu u Srbiji

Cirklarna ekonomija predstavlja imperativ zelene tranzicije i jedan od osnovnih preduslova održivog razvoja. Tretiranje otpada kao sirovine ne samo što štiti životnu sredinu i prirodne resurse kojih ima u ograničenim količinama, već nam nudi mogućnost da ostvarimo značajne finansijske uštede, primenimo nove tehnologije i otvorimo nova radna mesta.

Kako bi lokalne samouprave, javna komunalna preduzeća i preduzeća iz privatnog sektora dobila šansu da realizuju svoje projekte cirkularne ekonomije i time unaprede poslovanje i kvalitet života, UNDP je objavio Javni poziv u formi izazova za inovativne predloge projekata u oblasti cirkularne ekonomije.

Javni poziv objavljen je u okviru projekta „EU za Zelenu Agendu u Srbiji“ koji sprovodi UNDP u saradnji sa ambasadom Švedske i EIB-om, a uz finansijsku podršku Evropske unije i u partnerstvu sa Ministarstvom zaštite životne sredine.

Na prvom info danu, koji je održan u cilju upoznavanja zainteresovanih strana sa detaljima javnog poziva, govorila je Ana Seke iz UNDP-a.

Ona je napomenula da će se prijave za javni poziv obavljati isključivo onlajn i traju do 29. aprila u 17 časova. Krajem godine biće izabrano pet projekata koji treba da se realizuju do kraja 2023. godine i još 10 projekata u junu 2023. godine.

„Ovo je samo jedan od javnih poziva koji će uslediti u naredna dva meseca, a nekoliko javnih poziva biće upućeno lokalnim samoupravama za projekte pošumljavanja, podizanje kvaliteta vazduha i slične projekte“, rekla je Seke.

Ona je pojasnila da se projekat može odnositi na sve faze ciklusa cirkularne ekonomije ili na samo jednu, ali da je važno da doprinosi efikasnoj upotrebi otpada.

Aleksandra Vučinić, rukovodilac grupe za cirkularnu ekonomiju pri Ministarstvu zaštite životne sredine, istakla je da je uspešnan prelazak na cirkularnu ekonomiju neophodo angažovanje svih činilaca društva – od državnih institucija, javnih i privanih preduzeća do organizacija civilnog drištva i pojedinaca.

„Zato je u Ministarstvu zaštite životne sredine formirana radna grupa za cikularnu ekonomiju koju čine predstavnici svih relevantnih institucija, a čiji je zadatak da definišu strateški okvir za cirkularnu ekonomiuju“, rekla je Vučinić.

Foto-ilustracija: Unsplash (Zibik)

Prema njenim rečima, građevinski otpad i otpad od hrane predstavljaju veliki problem u Srbiji, te će radna grupa biti usmerena na pronalazak rešenja kako da se ove vrste otpada recikliraju.

„Otpad od rušenja i građenja je prepoznat kao veliki problem u Srbiji, a čak 80 odsto građevinskog otpada može da se vrati nazad u proizvodnju. Upravljanje otpadom od hrane ima veliki potencijal za cirkularnu ekonomiju tako da ćemo sprovesti jedan pilot projekat sa restoranima i hotelima gde ćemo primeniti najbolji način da se otpad od hrane ponovo iskoristi, a takođe ćemo sprovoditi i praćenje hrane od proizvođača do potrošača“, kazala je Vučinić.

Ona je dodala da jedini u regionu posedujemo Mapu puta za cirkularnu ekonomiju, a ovaj dokument preveden je i na engleski jezik.

Više informacija o pozivu možete pogledati na podstranici projekta: EU za Zelenu agendu u Srbiji (euzatebe.rs), na kojoj se nalaze Smernice i pristup onlajn formularu

Milena Maglovski

Ništa od zatvaranja nuklearnih elektrana u Belgiji

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U jeku energetske krize, krajem prošle godine, Belgija i Nemačka su saopštile da planiraju zatvaranje preostalih nuklearnih elektrana. Belgijska vlada je tada saopštila da su dugo pravili plan kako bi sve nuklearne elektrane u zemlji zatvorili do 2025. godine. Tada su istakli da nastavljaju sa ulaganjima u tehnologiju nuklearne energije, ali da će u njihovom fokusu biti obnovljivi izvori energije i gasna postrojenja.

Međutim, rat u Ukrajini mnogo toga menja, zato je Belgija odustala od plana da zatvori nuklearne elektrane i njihov životni vek biće produžen za 10 godina. Na ovaj korak su se odlučili kako bi se odmakli od ruskog gasa i postali energetski nezavisni.

Davne 2003. godine Belgija je planirala da izgradi elektranu na gas, kao i da zatvori nuklearne reaktore “Doel 4” i “Tihanga 3” koji su u rad pušteni 1985. godine. Sada tvrde da se njihov radni vek može produžiti za 10 godina što je naišlo na neodobravanje, građana, aktivista i političara. Većina je veoma zabrinuta za svoju bezbednost, dok neki smatraju da nuklearna energija nije dobra za životnu sredinu.

Svetla tačka je to što u ovoj zemlji nastavljaju sa ubrzanim prelaskom na obnovljive izvore energije. Mnogi projekti u ovoj oblasti uskoro će biti završeni, ali ni to nije dovoljno da se zadovolje potrebe za energijom, kako građana, tako i privrede.

Udeo struje proizvedene u atomskim centrima u ukupnoj proizvodnji u Belgiji iznosi 39 odsto, piše u izveštaju Eurostata.

Prema podacima Međunarodne agencije za energiju, nuklearne elektrane u svetskoj proizvodnji obezbeđuju 10 odsto energije i jedan su od glavnih aduta u globalnoj borbi za smanjenje emisije ugljen-dioksida.

Milica Radičević

Besplatna vožnja uz ProCredit banku – Širi se regionalna mreža punjača

Foto: ProCredit
Foto: ProCredit banka

Za Srbiju često važi da “kaska za svetom”, ali u ovom slučaju i nije tako, jer u našoj zemlji postoji sistem podrške za nabavku automobila na električni i hibridni pogon.

Zahvaljujući podsticajima države, na ulicama naše zemlje saobraća više od četristo automobila na električni i oko 5.000 na hibridni pogon. Kada govorimo o električnim automobilima, mnogi u prvi plan stavljaju činjenicu da ova vozila ne emituju nikakve štetne gasove. Osim toga, ovi automobili se veoma jednostavno održavaju, te su i troškovi održavanja veoma niski.

I pored svih prednosti koje donose električni automobili, potrebno je razviti i dobru mrežu punjača kako bi “vožnja na struju” u potpunosti zaživela na ovim prostorima. Na sreću vozača na e-pogon sve je više javno dostupnih punjača na kojima se mogu napuniti baterije ovih automobila.

Čini se da nam budućnost donosi to da ćemo tokom završavanja dnevnih obaveza, poput odlaska u nabavku, banku, imati mogućnost da na svakom koraku dopunimo automobil. U ProCredit banci su posvetili posebnu pažnju upravo tome. Vozači električnih automobila svoje četvorotočkaše mogu da napune na punjačima koji su postavljeni na parkinzima ekspozitura banke.

ProCredit banka je do nedavno imala petnaest punjača, koji su strateški postavljeni u osam gradova: Subotici, Somboru, Novom Sadu, Beogradu, Pančevu, Kragujevcu, Čačku i Nišu. Oni se nalaze ispred Zona 24/7 ove banke.

Čelni ljudi banke shvatili su da je neophodno proširiti mrežu. Tako da je početkom ove godine postavljeno 27 novih punjača na prometnim mestima i u blizini velikih saobraćajnica i autoputeva, kako bi bili lako dostupni. Novi punjači su postavljeni u Subotici, Beogradu, Novom Sadu, Zlatiboru, Šapcu, Kragujevcu, Sokobanji, Nišu, Kruševcu i Prokuplju.

U fokusu:

Kompletna mreža ovih punjača uskoro će biti dostupna vozačima na aplikaciji ProCredit Electric Stations. Na nivou ProCredit grupe u deset evropskih zemalja tokom 2022. godine biće instalirano ukupno trista punjača za električne automobile, čije korišćenje je potpuno besplatno. ProCredit banka je prvi veliki kupac zelene električne energije u Srbiji, ali i prva domaća kompanija koja dobija garanciju porekla EPS-a da je struja koju troše proizvedena isključivo iz obnovljivih izvora energije.

Foto: ProCredit banka

“Naši građani koji voze električni automobil moći će bez problema da pređu duže relacije i dopune bateriju vozila na svakih sto kilometara, potpuno besplatno. Pored toga što se na ovaj način pruža dodatna vrednost za ove vozače, pozitivan uticaj na kvalitet vazduha vremenom će biti evidentan”, poručuju iz ProCredit banke.

Zaštita životne sredine, ekologija i obnovljivi izvori energije nalaze se u fokusu poslovanja ProCredit banke. Intenzivno se trude da budu primer dobre prakse i na internom nivou, te u svojoj floti imaju petnaest električnih vozila. Nije ni čudno što su postavili i jedan veoma ambiciozan cilj – da do kraja prvog kvartala ove godine sva vozila u njihovoj floti budu sa nultom emisijom CO2.

To se savršeno poklapa sa planom banke da u skorijoj budućnosti postanu karbonski neutralni. Ispunjavanje ovih ciljeva u znatnoj meri će uticati na zaštitu životne sredine, kao i na kvalitet vazduha u našoj zemlji, što je ekološko opredeljenje ProCredit banke koja planira specijalne ponude kredita za kupovinu vozila na električni pogon. Stručnjaci ProCredit banke spremni su u svakom trenutku da odgovore na sva vaša pitanja, dovoljno je da zakažete sastanak ili da detaljnu ponudu pogledate na sajtu banke.

Priredila: Milica Radičević

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

Ministarstvo: Razrađuju se varijante za slučaj prekida isporuka nafte Jadranskim naftovodom

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Obezbeđivanje stabilnog snabdevanja naftnim derivatima je prioritet i trenutno se analiziraju sve varijante i rešenja za obezbeđivanje sigurnog snabdevanja domaćeg tržišta u slučaju prekida isporuke sirove nafte Naftnoj industriji Srbije Jadranskim naftovodom (JANAF), navodi se u saopštenju Ministarstva rudarstva i energetike.

“Trenutno se analiziraju mogući pravci snabdevanja sirovom naftom i naftnim derivatima iz terminala i rafinerija u okruženju, kao i raspoložive pravne, poslovne, logističke i tehničke mogućnosti za uvoz sirove nafte i derivata ukljuljučujući putem cevovoda, železnicom, cisternama i rečnim transportom, odnosno kroz luke”, dalje piše.

Takođe se sagledavaju efekti promena u načinu snabdevanja na rad domaćih rafinerijskih kapaciteta, mogućnosti korišćenja domaće nafte i povećanja rezervi nafte i derivata u skladištima, kako bi se što adekvatnije odgovorilo na moguće prekide isporuke naftovodom JANAF.

Kako se dalje navodi, pored toga, biće sagledane sve mogućnosti da se snabdevanje JANAF-om produži, uz preduzimanje mera za stvaranje rezervi za premošćavanje mogućih poremećaja. 

Transport sirove nafte u Srbiju obavlja se pre svega cevovodnim putem, odnosno naftovodom JANAF, koji povezuje luku Omišalj sa transpornim sistemom JP Transnafta, odakle se otprema do rafinerija u Novom Sadu i Pančevu.

Energetski portal

Beograd raspisao tender za projektovanje i gradnju 4 sportska objekta i bazena – Posao vredan 9,5 milijardi dinara

Foto-ilustracija: Unsplash (Clark Tai)

Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda raspisala je tender za projektovanje i izgradnju sportskih objekata na teritoriji prestonice.

Iz tenderske dokumentacije proizlazi da je reč o četiri bazena sa pratećim objektima čiju su gradnju gradske vlasti najavljivale u nekoliko navrata – u Borči, Zemunu, Lazarevcu i Grockoj.
Urednost posla po principu „ključ u ruke“ procenjena je na 9,53 milijarde dinara.

Prva i druga partija vrednosti 1,9 i 1,8 milijardi dinara odnose se na gradnju u Grockoj (1. i 2. faza), druga u Borči (faza 1, vredna 2,24 milijarde dinara), a treća i četvrta u Lazarevcu i na Altini u Zemunu (1,4 milijardi i 2,24 milijarde dinara).

Podsetimo, zamenik gradonačelnik Goran Vesić izjavio je sredinom februara da se u narednih mesec dana očekuje raspisivanje tendera za izgradnju ukupno pet bazena u Beogradu, među kojima će jedan biti u Borči, pored BSK-a (Beogradski sportski klub Borča), gde se nalazi veliki prazan prostor od jedanaest hektara.

„U prvoj fazi biće izgrađeni zatvoren i otvoren bazen, a kasnije i čitav sportski centar s halom“, kazao je Vesić tokom gostovanja na Studiju B.

Gradnja pet novih otvorenih bazena u Beogradu prvi put najavljena je prošlog leta.

Vesić je rekao da će jedan bazen biti izgrađen u Borči, drugi pored Hale Aleksandar Nikolić, zatim u Južnom bulevaru na Vračaru, Zemunu i Lazarevcu.

Kasnije, pred kraj prošle godine, izjavio je da Grad sledeće godine planira da krene u realizaciju pet velikih bazena – u Borči, Grockoj, Zemunu, Lazarevcu i na Vračaru.

Izvor: eKapija

La Kamera: Još uvek smo daleko od postizanja klimatskih ciljeva

Photo: IRENA
Foto-ilustracija: Unsplash (Thomas Richter)

Visoke cene fosilnih goriva, zabrinutost za energetsku bezbednost i hitnost klimatske krize naglašavaju potrebu za bržim prelaskom na čist energetski sistem, zaključak je Izgleda za svetsku energetsku tranziciju 2022. godine koji je objavila Međunarodna agencija za obnovljivu energiju (IRENA).

Dokument obuhvata prioritetne oblasti i akcije zasnovane na dostupnim tehnologijama koje se moraju realizovati do 2030. godine kako bi se postigle nulte emisije gasova sa efektom staklene bašte do sredine veka.

Nažalost, nakon što je razmotren dosadašnji napredak ka zelenoj energiji, nameće se zaključak da su tempo i obim energetske tranzicije neadekvatni, saopštila je IRENA.

„Energetska tranzicija je daleko od toga da ide pravim putem i sve osim radikalne akcije u narednim godinama će smanjiti, ili čak eliminisati šanse da ispunimo naše klimatske ciljeve“, rekao je Frančesko La Kamera, generalni direktor IRENE.

„Danas se vlade suočavaju sa višestrukim izazovima energetske bezbednosti, ekonomskog oporavka i visokim cenama električne energije za domaćinstva i preduzeća. Mnogi odgovori leže u ubrzanoj tranziciji, ali politika je ta koja treba da se uskladi sa Pariskim sporazumom i Agendom održivog razvoja. Ulaganje u novu infrastrukturu za fosilna goriva samo će zaključati neekonomske prakse, produžiti postojeće rizike i povećati pretnje klimatskih promena”, dodao je.

La Kamera je istakao da je „krajnje vreme za akciju“ budući da su nedavna dešavanja jasan pokazatelj da visoke cene fosilnih goriva mogu dovesti do energetskog siromaštva i gubitka industrijske konkurentnosti.

„80 odsto svetske populacije živi u zemljama koje su neto uvoznici fosilnih goriva. Nasuprot tome, obnovljivi izvori energije su dostupni u svim zemljama, nudeći izlaz iz zavisnosti od uvoza i omogućavajući zemljama da odvoje ekonomije od troškova fosilnih goriva, istovremeno podstičući ekonomski rast i nova radna mesta”, kaže generalni direktor IRENE.

Izgledi predviđaju potrebe za investicijama od 5,7 biliona dolara godišnje do 2030. uključujući i imperativ da se 0,7 biliona dolara godišnje preusmeri sa fosilnih goriva kako bi se izbegla nasukana imovina.

Ulaganje u tranziciju donelo bi konkretne socioekonomske koristi  i novih 85 miliona radnih mesta širom sveta do 2030. godine čime bi se nadoknadio gubitak 12 miliona radnih mesta u industriji fosilnih goriva.

Obnovljivi izvori energije bi morali masovno da se povećaju u svim sektorima sa trenutnih 14 odsto ukupne energije na oko 40 odsto do 2030. godine, stoji u Izgledima.

Energetski portal

Većina Evropljana smatra da će klimatska politika unaprediti kvalitet njihovog života

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: Anketa o klimi / EIB

Prema Anketi o klimi koje je sprovela Evropska investiciona banka (EIB) za 2021–2022. godinu, 56 odsto Evropljana veruje da su klimatske politike izvor privrednog rasta, dok 66 odsto smatra da će klimatske promene i 2050. godine predstavljati ozbiljan problem.

Rezultati ankete pokazuju da 56 odsto Evropljana smatra da će suzbijanje klimatskih promena imati pozitivan uticaj na privredni rast, što je u skladu sa percepcijom Amerikanaca i Britanaca (57 odsto), dok su Kinezi optimističniji (67 odsto).

Većina Evropljana (61 odsto) veruje da će se kvalitet njihovog života poboljšati, jer će im svakodnevni život biti lakši, a očekuju pozitivan uticaj i na hranu i zdravlje. Međutim, dve trećine (62 odsto) Evropljana predviđa da će sa zelenom tranzicijom njihova kupovna moć opasti, kao i da će imati uticaj na njihova radna mesta.

U skladu sa istraživanjem EIB-a, 50 odsto Evropljana smatra da će mere koje se odnose na rešavanje klimatske krize imati pozitivan uticaj na stopu zaposlenosti, otvarajući više radnih mesta nego što će ih ukinuti. Ipak, rezultati detaljnijeg posmatranja pokazuju da većina stanovnika zemalja na istoku EU ima pesimističan stav o uticaju klimatskih politika na tržište rada: 55 odsto se plaši da će ukinuti više radnih mesta nego što će ih otvoriti.

Nasuprot tome, 60 od stanovnika zemalja na zapadu EU smatra da će te one ipak otvoriti više radnih mesta nego obrnuto.  Takođe, mladi Evropljani su naročito zabrinuti u pogledu održivosti svojih poslova: gotovo polovina ispitanika starosti 20–29 godina (44 odsto) plaši se da će izgubiti radno mesto jer neće biti usklađeno sa merama protiv klimatskih promena (19 procentnih poena iznad EU proseka od 25 odsto).

Ta zabrinutost je još očiglednija kod Kineza (45 odsto), Amerikanaca (32 odsto) i Britanaca (31 odsto). Ispitanici iz Evrope naveli su da klimatske promene predstavljaju pretnju njihovom mestu prebivališta. Na pitanje o dugoročnom uticaju klimatske krize, trećina stanovnika EU (29 odsto) očekuje da će morati da se preseli u drugi region ili u drugu zemlju. Toga se više plaše ispitanici starosti 20–29 godina, od kojih je polovina (50 odsto) izrazila zabrinutost u pogledu mogućnosti da će morati da se presele zbog klimatskih problema.

„Većina Evropljana vidi zelenu tranziciju kao priliku za unapređenje kvaliteta svog života i otvaranje novih radnih mesta. Istovremeno, oni su zabrinuti zbog dugoročnih posledica klimatskih promena po njih kao pojedince i po društvo u celini. Kao klimatska banka EU, sarađujemo sa javnim i privatnim sektorom na finansiranju zelene tranzicije koja podrazumeva nizak sadržaj ugljenika i otpornost, istovremeno vodeći računa da nikoga ne ostavimo po strani”, rekao je potpredsednik EIB Ambroaz Fajol.

Evropljani su svesni promena u ponašanju koje su neophodne za suzbijanje klimatskih promena. Po njihovom mišljenju, u narednih 20 godina pojedinci će se sve više opredeljivati za promene u načinu života kojima se smanjuje emisija ugljenika. Trećina ispitanika (32 odsto) veruje da za 20 godina većina ljudi više neće posedovati automobil, a 63 odsto njih je navelo da misli da će većina ljudi raditi od kuće kako bi doprineli borbi protiv klimatskih promena.

Konačno, trećina (36 odsto) smatra da će većina ljudi preći na biljnu ishranu, a 48 odsto predviđa da će se svakom pojedincu dodeliti energetska kvota.

Izvor: EIB

Hrvatska – uloga zelenog vodonika u energetskoj tranziciji

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Nacrt predloga Strategije za vodonik do 2050. godine predstavljen je u hrtvatskom Saboru. Članovi Sabora potvrdili su i pozdravili napore ove zemlje u tome da poveća proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, kao i iz vodonika.

Međutim, bilo je komentara i na komercijalnu neisplativost zelenog vodonika.

Hrvatska poslednjih godina ulaže velike napore u dekarbonizaciju energetskog sektora i privrede, a cilj je da se do 2030. godine najmanje 36,6 odsto električne energije dobija iz obnovljivih izvora”, rekao je Ivo Milatić, državni sekretar u Ministarstvu privrede, prenosi HRT.

On je dodao da je vodonik kao nosilac energije i ekonomija zasnovana na vodoniku važan deo planova zemalja članica EU kada je u pitanju tranzicija na zelenu energiju. Kako kaže Hrvatska je potpisnik Strategije nastavka vodonične inicijative na nivou EU.

“Hrvatska je u nacrtu Strategije stavila akcenat na obnovljivi vodonik koji se dobija iz tehnologija koje emituju malu količinu CO2. Deo hrvatske privrede već je iskazao interesovanje za razvoj vodoničnih tehnologija i stoga je potreban vladin strateški dokument koji će jasno pokazati pravac razvoja vodoničnih tehnologija u Hrvatskoj”, rekao je Milatić.

Na pitanje da postojeća gasna infrastruktura može da se koristi ili pretvori za upotrebu vodonika, Milatić kaže da prema sadašnjim tehnologijama to može da se uradi i do 10 odsto. 

“Ubrizgavanje vodonika se ne može obaviti na jednom mestu, već se mora obaviti po celom cevovodu”, objašnjava on.

Hrvatska je spremna za prvu fazu Strategije 2020-2024, koja ima za cilj proizvodnju milion tona obnovljivog vodonika. U Nacionalnom planu oporavka navodi se da će u naredne tri godine biti izgrađeno 10 mesta za punjenje, kao i određeni broj elektrolizera.

Milatić je rekao da je planirano da oko 60 autobusa u Zagrebu bude prebačeno na vodonika, kao i da bi se zbog toga izgradilo mesto za punjenje.

Na pitanje zašto je u nacrtu Strategije izabran transport za korišćenje vodonika, a ne industriju, i zašto se forsira zeleni vodonik, koji bez subvencija nema komercijalnu isplativost, Milatić kaže.

“Hrvatska je bogata potencijalima u obnovljivim izvorima i zato ne bi bilo pametno ići u bilo kom drugom pravcu osim zelenog vodonika. Ali, dok tehnologija ne pojeftini, biće potrebni izdašniji podsticaji države”.

Trenutna cena kilograma vodonika iznosi od 12 do 15 evra, a sa rezervoarom od šest kila vodonika može da se pređe od 500 do 600 kilometara.

Energetski portal

Četiri miliona dinara „Za čistije i zelenije škole u Vojvodini“

Foto: Pokrajinska Vlada
Foto: Pokrajinska vlada

Projekat ozelenjavanja vaspitno-obrazovnih ustanova i lokalnih zajednica na teritoriji Vojvodine sprovodi se 13. godinu zaredom u cilju podizanja svesti i lične odgovornosti za brigu o životnoj sredini.

Protokol o saradnji u vezi s realizacijom programa „Za čistije i zelenije škole u Vojvodini“ potpisan je juče u Skupštini AP Vojvodine.

„Zaštita životne sredine je tema od globalnog značaja, interesa i dometa i mi u Vojvodini nimalo ne zaostajemo za planetarnim aktivizmom u toj oblasti. Naša je pažnja dosledno usmerena ka učenicima, koji zahvaljujući ovom programu mogu da se prepoznaju kao ključni akteri promena na polju brige o životnoj sredini. Drugim rečima, deca koja učestvuju u programu otkrivaju u sebi snažan kreativni potencijal i sposobnost da učine konkretne stvari kako bismo zaštitili životni eko-ambijent“, izjavio je potpredsednik Pokrajinske vlade i pokrajinski sekretar za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine – nacionalne zajednice Žolt Sakalaš prilikom potpisivanja.

Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam u protekloj godini se uključio u program za očuvanje životne sredine, te je tim povodom danas i sekretar Nenad Ivanišević potpisao Protokol. Ivanišević je rekao da je zaštita životne sredine i jačanje svesti kod dece i odraslih, počev od obrazovnih ustanova, značajno sistemsko rešenje, te da to dugujemo naraštajima i potomcima, da nasleđeno čuvamo i prenosimo na nova pokolenja.

,,Ovu planetu nismo nasledili da bismo je uništili, već da bismo je bolju predali pokolenjima koja dolaze. Upravo ovaj projekat već trinaest godina ima za cilj da životnu sredinu učini boljom i sačuva je. Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam bezrezervno podržava ovaj projekat i u 2022. godini. Nastojaćemo da oživimo i sponu sa turizmom, jer turizma bez prirode nema i svedoci smo da postoji tendencija vraćanja turista u prirodu, svake godine sve više”, rekao je Ivanišević.

U okviru programa „Za čistije i zelenije škole u Vojvodini“, u toku školske 2021/2022. godine nagrađeno je 1.130 dece iz 49 obrazovno-vaspitnih ustanova. Zahvaljujući JP „Vojvodinašume“ učenici iz 12 škola su imali priliku da posete zaštićena područja Vojvodine, dok su preostali đaci iz 37 škola išli na izlet u Sremske Karlovce. Predsednik Pokreta gorana Vojvodine Aleksa Jeftić zahvalio je volonterima i prosvetnim radnicima koji su neposredno radili s decom i doprineli tome da, uprkos brojnim izazovima, izleti budu realizovani.

„Ovaj program realizuje se kontinuirano, uprkos teškoćama koje je prouzrokovala pandemija kovida 19. Partnerska saradnja doprinosi tome da se on razvija i traje punih trinaest godina. Današnje potpisivanje Protokola obavezuje sve partnere da se proaktivno izraze sa ciljem da se obiđe što veći broj škola i time programu da još veći značaj“, zaključila je koordinatorka programa „Za čistije i zelenije škole u Vojvodini“ i podsekretarka u Pokrajinskom sekretarijatu za urbanizam i zaštitu životne sredine Brankica Tabak.

Energetski portal

Cene energenata rastu zbog rata u Ukrajini – koliko brzo Evropa može do obnovljivih izvora

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Karsten Würth)

Evropska unija je odlučila da do 2030. godine postane nezavisna od energije iz Rusije. Profesor Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu Nikola Rajaković kaže za RTS da se može i mora računati na obnovljivu energiju do kraja decenije, ali da je dekarbonizacija višedecenijski proces. Mnogo je znakova pitanja i treba razmišljati kako osposobiti energetski sektor da naredna zima prođe, poručuje on.

“Zadnje dve godine imamo kovid, sad se superponirala ukrajinska kriza. Rusija je najveći snabdevač gasom evropskog kontinenta, a sve se to dešava u energetskoj tranziciji„, naveo je profesor Rajaković.

Istakao je da zadatak dekarbonizacije oštrim tempom koji je Evropa postavila pred sebe ne može ostvariti preko noći, već da je to višedecenijski posao.

„Do 2030. realno je očekivati da će Evropa značajan deo svojih energetskih potreba podmirivati iz obnovljivih izvora energije, ali nikako to ne može biti u obimu u kojem bi to Evropa očekivala“, naglasio je Rajaković.

Evropska unija je i pre rata u Ukrajini na listu obnovljivih izvora vratila i gas i nuklearnu energiju. Profesor Rajaković je objasnio da je najkritičniji period i za Evropu i za Srbiju naredne dve, tri zime.

„Veliki poremećaji čiji smo svedoci dovode do toga da nisu energetski bilansi za narednu zimu izvesni. Puno je znakova pitanja, prema tome, treba razmišljati jako dobro kako osposobiti energetski sektor da naredna zima prođe“, kaže on.

Dodao je da bi naredni period o kojem bi trebalo razmišljati jeste 2030. godina, a naglasio je da je najlakše planiranje za 2050. godinu, dok je najteže za sledeću zimu, što je ocenio kao paradoks u energetici.

Ugalj nikada nije bio skuplji i traženiji. Rajaković je objasnio da je jasno da će ugalj nestati sredinom ovog veka, a da je u ovom trenutku nestašica megavat-sata i električnog i toplotnog.

„Trenutne cene na berzama su reda 240 evra po megavat-satu. To je izuzetno visoko. Vi kad poredite sa cenama od pre ovih dramatičnih poremećaja, to je povećanje pet, šest puta. Pa ko to da izdrži. Sa gasom je još surovija priča“, naveo je profesor.

Poručio je da su te cene za prosečne građane neprihvatljive i da države moraju da preduzmu zaštitne mere da energetski sektor ostane na nogama i pripremi za obnovu.

Profesor Rajaković je istakao da je teško očekivati da se cene spuste dok traje rat u Ukrajini, a da će po smirivanju situacije nova ravnotežna tačka za cene biti puno viša od starih cena.

„Cene energenata – i gasa, i nafte, i naftnih derivata, a isto tako i cena megavat-sata električnog, sve će to biti na znatno višem nivou nego na šta smo prethodno navikli“, naglasio je Rajaković.

Dodao je da se mora pomoći najsiromašnijima, pošto visoke cene mogu da ih ugroze.

Srbija većinu struje dobija iz uglja, a ove zime je bilo dosta problema. Profesor je istakao da se moraju uložiti maksimalni napori, pre svega u termoenergetskom sektoru.

„Sa ugljem smo mi imali, kako bih ja to rekao, usko grlo. Otkrivka ili jalovina nije odrađena na vreme i kvalitetno. Zatim, naišlo se na te nekvalitetne delove uglja. Kad se to nadodalo na, rekao bih, nedovoljno kvalitetno pripremljene kotlove, generatore i turbine, rezultat je bio taj koji smo imali i koji ne želimo“, objašnjava on.

Napomenuo je da bi novo rukovodstvo EPS-a trebalo da angažuje najbolje stručnjake kako bismo sledeće godine imali stabilno snabdevanje iz naših elektrana.

Izvor: RTS

Obeležen „Sat za našu planetu“ – Svakog sata izgubimo jednu vrstu

Foto; Zdravko Dulović
Foto: Zdravko Dulović

Od davne 2007. godine, kada su u Sidneju prvi put ugašena svetla za spas naše planete, pa sve do danas, svake poslednje subote u martu održava se “Sat za našu planetu” (Earth Hour) koji je pokrenuo Svetski fond za prirodu (WWF).

Sve nacije i generacije pozvane su da od 8:30 do 9:30 uveče ugase svetla kako bi smanjili potrošnju električne energije koja je mahom dobijena sagorevanjem fosilnih goriva i time pokažu solidarnost i za ljude i za planetu.

I Beograđani su se po 14. put priključili milionima ljudi širom sveta, a ove godine je u srpskoj prestonici povodom “Sata za našu planetu” osvanuo mural u Silosima Beograd.

Umetnik Dejan Ivanović postarao se verodostojno prikaže ovogodišnju temu akcije – zaštitu biodiverziteta, te su na muralu prikazane divlje pčele i devojčica kao centralna figura.

“Odabir divljih pčela kao simbola biodiverziteta proističe iz činjenice da ovi insekti predstavljaju najvažnije oprašivače na svetu, oko 80 odosto divljih biljaka i oko 75 odsto najvažnijih useva zavise od oprašivanja koje obavljaju životinje. Lik devojčice šalje poruku o važnosti osnaživanja mladih i njihovom aktivnom uključivanju u stvaranju boljeg sveta u kojem ljudi žive u skladu sa prirodom”, stoji u saopštenju WWF-a.

Jedan od silosa ustupljen je WWF-u zahvaljujući Gaia Pokretu, a njega sada krasi mural visok 26 metara koji, prema rečima Mine Mirić iz WWF Adrije, predstavlja novi vid promovisanja ekoloških tema i komuniciranja sa publikom.

„Rad sa mladima i njihova edukacija o značaju prirodnih resursa i kako mogu da ih očuvaju, jedan je od prioriteta WWF-a na globalnom nivou. Kroz razne aktivnosti želimo da ih podstaknemo da aktivno čuvaju planetu, motivišu svoje vršnjake da im se priključe i utiču na donosioce odluka da preduzmu konkretne korake u zaštiti prirode”, istakla je Mirić.

Svakog sata izgubimo jednu vrstu

U okviru ovogodišnje kampanje u sklopu „Sata za našu planetu“, u Beogradu i gradovima Hrvatske i Bosne i Hercegovine građani su imali priliku da na digitalnim ekranima vide divlje vrste kojima preti izumiranje.

Foto-ilustracija: Pixabay

Na ekranima su se našle i ugrožene vrste iz našeg regiona, među kojima su velika droplja, čovečja ribica i moruna, a fotografije je pratila snažna poruka da “skoro svakih sat vremena izumre jedna vrsta na Zemlji”.

Brojnim vrstama sa područja Hrvatske takođe preti izumiranje, a građani Zagreba i drugih gradova na ekranima su mogli videti balkanskog risa, sredozemnu medvedicu, čovečju ribicu i druge životinje kojima “sat otkucava”, piše Ekovjesnik.

Privremeno je izgledalo kao da nema struje i u Njujorku, Briselu, Amsterdamu, Kairu i drugim gradovima širom sveta, a obeležavanje „Sata za našu planetu“ i ove godine su pratile manifestacije čiji je cilj podizanje svesti o klimatskim promenama i značaju očuvanja biodiverziteta.

Milena Maglovski

Zabrana letenja iznad Rusije povećala emisiju CO2

Photo illustration: Unsplash (Sebastian Grochowicz)
Foto-ilustracija: Pixabay

Od kako je Rusija, kao odgovor na zapadne sankcije, krajem februara zatvorila svoj vazdušni prostor za aviokompanije više desetina zemalja, oko 400 letova dnevno se umesto preko Rusije, obavlja zaobilaznim rutama, a posledica je i daleko veća emisija gasova štetnih za klimu.

U nemogućnosti da koriste ruski vazdušni prostor, avioni na linijama između Evrope i Azije lete južno od Rusije, a u nekim slučajevima i vrlo dugačkom rutom preko Arktika, a to znači veću potrošnju goriva i neuporedivo više gasova koji zagrevaju planetu, piše švedski portal Flajtradar24, a prenosi CNN.

Kao primer, let iz Japan erlajnsa za London, avionom Boing 777-300ER koji troši oko 8.700 litara goriva na sat, sada je preusmeren preko severnog Pacifika, Aljaske, Kanade i Grenlanda, traje 2,4 sata duže, a potrošnja goriva je za oko 21.200 litara, ili oko 20 odsto veća.

To znači da bi taj let mogao da emituje dodatnih 54.000 kilograma ili 60 tona ugljen-dioksida koji zagreva planetu, a to odgovara količini koju emituje prosečni automobil koji pređe 220.000 kilometara,  odnosno skoro šest puta obiđe planetu, izračunao je za CNN Pol Vilijams, stručnjak za atmosferske prilike sa Univerziteta Reding.

Vilijams je precizirao da tačna količina potrošenog goriva zavisi od težine aviona, visine i brzine, što je teško ukalkulisati, a da njegova računica ne uzima u obzir ni druge gasove sa efektom staklene bašte koji se emituju tokom leta, kao ni kondenzacione tragove aviona.

„Naravno, većina ljudi se, kada razmišlja o vazduhoplovstvu, fokusira na emitovani CO2. Ali ustvari, mnogo je gore od toga. Ugljen-dioksid je samo vrh ledenog brega. Duže vreme letenja izaziva daleko više zagrevanja od one kilometraže koju sam pokazao, jer ona uzima u obzir samo CO2, a ne i druge efekte koji nisu sa njim povezani“, rekao je Vilijams.

Dan Raderford, direktor Međunarodnog saveta za čist transport, ocenio je da Vilijamsova računica u potpunosti ima smisla. „Ako već, on možda i potcenjuje efekte, jer se na dugim letovima troši još više goriva, pošto oni ‘sagorevaju gorivo da bi nosili gorivo“, rekao je Raderford.

Foto-ilustracija: Unsplash (Pascal Meier)

Prema njegovim rečima, to je začarani krug zato što je avion mora da potroši više goriva da bi mogao da nosi težinu dodatnog goriva. Prema pisanju Flajtradara24, samo nekoliko letova između Evrope i Azije koristi arktičku rutu, a uglavnom je reč o avionima finske kompanije Finer. Velika većina ostalih kompanija koristi rute južno od Rusije. Tako let nemačke Lufthanze od Frankfurta do Tokija traje sat vremena duže.

Procena Raderforda da bi, ako ruski vazdušni prostor ostane još neko vreme zatvoren, emisija štetnih gasova u avijaciji mogla da poraste za jedan odsto, na prvi pogled ne deluje alarmantno. Međutim, učešće avijacije u emisiji štetnih gasova je veoma veliko. Prema analizi američke neprofitne organizacije Institut za ekološke i energetske studije, kada bi ceo svetski vazdušni saobraćaj bio jedna država, zauzimao bi šesto mesto na listi država koje su najveći emiteri CO2.

Pol Vilijams strahuje da će udeo avionskog saobraćaja u emisiji CO2 narednih godina rasti. „Za avijaciju je teže da se reši ugljenika nego za ostatak privrede. Pošto je avionima potrebno toliko energije da stvore potisak, veliki je problem da se odreknu fosilnih goriva. Avijacija je mali deo sadašnje slagalice, ali će njen udeo u globalnoj emisiji rasti“, rekao je Vilijams.

Raderfod kaže da avionske kompanije mogu da ulažu u efikasnije avione i da se kreću ka održivim avionskim gorivima, ali da su to sve dugoročne strategije, a da su kratkoročna rešenja veoma limitirana.

Raderford je dodao i da sada očekuje pojačano interesovanje za razvoj alternativnih goriva u pomorstvu i avijaciji, kako bi ti sektori mogli da se oslobode zavisnosti od ruskih energenata.

„Ovaj rat izaziva opšte razmišljanje o tome kako se rešiti fosilnih goriva“, rekao je Raderford.

Izvor: Beta/EURACTIV

Rekordan broj prijavljenih takmičara na Schneider Electric Serbia Business Run u Novom Sadu 

Foto: Promo
Foto: Promo

Najveći sportsko-poslovni događaj u zemlji Schneider Electric Serbia Business Run dostigla je rekord po broju prijavljenih kompanija i zaposlenih za trku u Novom Sadu koja je ujedno i prva u nizu ove serije. 

Za najveći tim bilding događaj koji će se održati 7. aprila na Štrandu vlada veliko interesovanja i do sada se prijavilo preko 2.000 učesnika iz preko 80 kompanija.

Rekord u broju prijavljenih drži kompanija Schneider Electric sa preko 400 prijava, a prate ih zaposleni iz kompanija Continental, Vega IT, Hemofarm i Univerexport.

Povodom impozantnog broja zaposlenih koji će trčati na novosadskom Sunčanom keju Neda Lang, HR direktorka Schneider Electric-a, naslovog sponzora serije je izjavila:

“Ponosni smo što naš Schneider Electric tim učestuje u ovako velikom broju. Odziv kolega i sportski duh jasno pokazuje zašto smo od ove godine i naslovni sponzor ovog događaja. Naš cilj jeste da doprinesemo zelenijoj budućnosti naše planete, a to je jedino moguće ako u ovakvim akcijama učestvujemo zajedno u što većem broju, inspirišući i ostale da neguju sportske navike i zajedništvo, ali i vodeći računa o održivosti”.

Schneider Electric globalni lider u domenu održivosti od ove godine je naslovni pokrovitelj Serbia Business Run-a, a cilj saradnje dva brenda je da se u narednih 5 godina obezbedi razvoj i održivost serije sa ciljem da ova manifestacija postane najveći sportski događaj u regionu koji je potpuno održiv. 

Kompanije i njihovi prijavljeni zaposleni se takmiče u sledećim kategorijama: Najbrži tim, NajFIT kompanija – kompanija sa najviše trkača, Najbrži kolega i Najbrža koleginica. Najbolje očekuju bogati startni paketi, pehari, kao i robne nagrade partnera. Nakon istrčanih 5 kilometara biće tradicionalno održana After Run žurka.

Posle trke u Novom Sadu serija se nastavlja u Subotici (21. aprila), Nišu (8. septembar) i Beogradu (29. septembar).

Serbia Business Run tradicionalno podržavaju kompanije kojima je zdrav način života i aktivnost zaposlenih jedna od suštinskih vrednosti, pored naslovnog sponzora partneri serije su i Intersport, Herbalife i Esensa. Svaka od kompanija, pored toga što je stala iza događaja, njemu direktno i doprinosi kroz zanimljive aktivacije ili poklone za učesnike.

Izvor: Beogradski trkački klub