Iskustvo koje pomera granice

Foto: Bojan Džodan

Kratko putovanje električnim automobilom po Srbiji 2022. godine ne bi trebalo da predstavlja naročit problem, pogotovo ako se uzme u obzir da je u drugim evropskim državama ovaj vid transporta uveliko razvijen. Napravili smo mali eksperiment i slede utisci iz prve ruke.

Na putovanje sam krenula svetskim šampionom, elegantnim i brzim Jaguarom, koji ne samo da ima domet nešto manji od 400 km u gradskim uslovima, nego i bateriju koju možete „napasti” strujom jačine 100 kW. Ovaj podatak je veoma značajan za one koji razmišljaju o kupovini električnog vozila, a imaju dovoljno veliku platežnu moć i razvijenu svest o ekologiji.

Odmah na početku, želim da napomenem da postoji nekolicina brzih punjača postavljenih po Srbiji koji se nalaze u mreži kompanije charge&GO i da su iz ove kompanije najavili da će instalirati i značajan broj brzih punjača u prvoj polovini ove godine. 

Što se našeg glavnog aktera tiče, a to je Jaguar I-Pace, on je dugačak više od četiri i po metra, a širok preko dva metra. Veoma je stabilan, jer su baterije smeštene „u podu” vozila, a prtljažnik je upravo zbog pozicije baterija blago izdignut i plići, ali sasvim pristojne veličine. Prilikom dizajna, vodili su računa o aerodinamičnosti, zato ovaj model poseduje tunel koji spaja rešetku hladnjaka i usečeni deo na haubi kao kod trkačkih automobila. Generalno, Jaguar I-Pace je prostran, veoma okretan, ima odličan odziv, lak je za vožnju, a parking asistencija savršeno funkcioniše. 

Foto: Bojan Džodan

Sa ovakvim predznanjem, moja malenkost je uz veliki entuzijazam rešila da proveri kako bi izgledalo ukoliko bi ponosni vlasnik jednog I-PACE modela trebalo da stigne na poslovni sastanak u Niš. Društvo su mi pravili moja nova koleginica Milica i jedan sjajni fotograf. Bez njih ova avantura ne bi bila potpuna. Naravno da nismo ni pomišljali da ćemo nadmašiti naše prijatelje Andreja Kulundžića ili Mladena Alvirovića, koji vladaju ovim žanrom bez premca. Mi smo ipak sasvim drugačija ekipa, upravo zbog nas dve. Sigurno niste videli mnogo devojaka da učestvuju u ovoj aktivnosti koja tradicionalno pripada muškoj populaciji. U skladu sa trenutnim ograničenjima, tačnije nedovoljnim brojem brzih punjača, morale smo precizno da isplaniramo ovaj poduhvat s obzirom na to da domet električnog automobila znatno varira u zavisnosti od toga da li se vozi po gradu ili na otvorenom putu. 

Tokom prvog dana vozili smo se Beogradom i nismo naišli ni na kakve prepreke. Svaka zaposlena žena, majka sa decom ili devojka koja vodi intenzivan društveni život, može bez ikakvih problema da bude i ponosna vlasnica električnog Jaguara, ne razmišljajući danima o punjenju vozila, čak ni u zimskim uslovima kada efikasnost baterije opada za nekih 30 odsto. U gradskim uslovima, vaš najbolji prijatelj je regenerativna energija koja dopunjuje baterije svakim popuštanjem gasa, što znači da gradske gužve i „kreni-stani” vožnja napokon imaju svoje prednosti.

U gradu nismo ispitivali brzinu ovog vozila, ali na autoputu se pokazao izuzetno dobro. Bez obzira na trenutne, zimske uslove, kada vozite četvorotočkača koji nosi titulu „Automobil godine” za vas zime nema. Kako biste smanjili potrošnju baterije, naravno treba da isključite klimu. Prednost ovog lepotana je da će vas uspešno grejati u zimskim danima i kada klima nije uključena, u šta smo se nas troje i uverili.

Priredila: Nevena Đukić

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti