Home Blog Page 467

Schneider Electric najodrživija korporacija na svetu 

Foto: Schneider Electric, via Represent
Foto: Schneider Electric

Schneider Electric, lider u digitalnoj transformaciji upravljanja energijom i automatizaciji, proglašen je najodrživijom korporacijom na svetu na prestižnoj godišnjoj listi Corporate Knights-a, medijske i istraživačke kompanije koja se bavi učinkom u oblasti korporativne održivosti.

„Počastvovani smo i zahvalni što nas je Corporate Knights izabrao za najbolje. Ovo je ogroman podstrek za naše timove i partnere i značajna potvrda više od 15 godina rada na tome da svoju kompaniju i svet učinimo zelenijim i inkluzivnijim. Održivost je putovanje na kom smo zajedno sa svojim ljudima, partnerima, dobavljačima, kupcima i zajednicama u kojima poslujemo. Ovo je priznanje i za sve njih”, izjavio je Žan-Paskal Trikoar, predsednik i generalni direktor Schneider Electric-a.

Prvo mesto na listi Globalnih 100 najodrživijih korporacija na svetu za 2021. godinu predstavlja ogroman skok sa 29. mesta prošle godine i predstavlja stručnu eksternu potvrdu dugoročne posvećenosti Schneidera pitanjima životne sredine, društva i korporativnog upravljanja (ESG).

„Održivost se sastoji od dva aspekta. Cilj nam je budemo primer drugima po svom poslovanju i ekosistemu i trudimo se da budemo deo rešenja za svoje klijente. Održivost unapređuje učinak i inovacije i čini nas privlačnijim mestom za rad. Ona stvara vrednost”, kaže Žil Vermo Deroše, viši potpredsednik za održivost u Schneider Electric-u.

Rang-lista Corporate Knights-a za 2021. godinu je sastavljena na osnovu procene 8080 korporacija sa prihodom većim od milijardu dolara. Jedan od pokazatelja učinka je ocena koliko obnovljive energije i otpada kompanije generišu. Ove godine su uvedeni novi kriterijumi kao što su bolovanje, rasna raznovrsnost na izvršnim i upravnim pozicijama i čiste investicije.

Kompanija iz Toronta je posebno istakla Schneiderov konstantan fokus na proizvode i usluge koji korisnicima pomažu da efikasnije i bezbednije upravljaju svojim energetskim potrebama.

“Schneider se poslednjih decenija okrenuo ka data centrima, skladištenju podataka i drugim resursima distribucije energije i pametnim rešenjima koja pospešuju elektrifikaciju, energetsku efikasnost i obnovljivost. Danas 70 odsto prihoda ove kompanije potiče od održivih rešenja, od kojih se ostvaruje i 73 odsto ukupnih investicija. Schneider Electric takođe postiže izuzetne rezultate u pogledu rasne i polne raznovrsnosti, kao i produktvnosti i bezbednosti resursa”, rekao je Tobi Hips, generalni direktor Corporate Knights-a.

Schneider Electric je među prvima usvojio ESG strategiju i u proteklih deceniju i po konstantno i ambiciozno proširuje ciljeve u oblasti održivosti. Najnovija strategija održivosti, takođe predstavljena 25. januara, podrazumeva šest novih dugoročnih obaveza i jedanaest konkretnih ciljeva do 2025. godine, koji će Schneider Electric-u, firmama i zajednicama koje opslužuje i sa kojima komunicira pomoći u rešavanju pitanja klimatskih promena i socijalne inkluzije.

Corporate Knights Inc. obuhvata poslovni magazin specijalizovan za oblast održivosti i istraživačku diviziju koja sastavlja rang-liste i ocenjuje finansijske proizvode na osnovu učinka na polju korporativne održivosti.

Svrha kompanije Schneider Electric jeste da osnaži svakoga da koristi energiju i resurse koje imamo na raspolaganju, na najbolji mogući način i tako obezbedi razvoj i održivost za sve. Ovaj koncept naziva se „Life is On”.

Schneider Electric pokreće digitalnu transformaciju tako što integriše vodeće svetske tehnologije u domenu energetike i procesne industrije, od početne tačke do clouda, povezujući proizvode, kontrolu, softvere i usluge tokom celog radnog veka i tako omogućava integrisano upravljanje sistemima za domaćinstva, zgrade, data centre, infrastrukturu i industriju. 

Izvor: Represent

Folksvagen i Majkrosoft zajedno razvijaju sistem za autonomna vozila

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Bram Van Oost)

Poznati automobilski gigant, “Folksvagen” još 2018. godine najavio je da će značajna sredstva uložiti u razvoj električnih vozila, digitalizaciju i tehnologiju autonomne vožnje. Dve godine kasnije u saradnji sa softverskom kompanijom “Majkrosoft” rade na razvoju sistema za autonomna vozila.

Glavna ideja je da “Folksvagen” koristi “Majkrosoftove” usluge računarstva u klaudu (cloud computing) za razvijanje “Automatizovane platforme za vožnju” (ADP), koja će biti korišćena za automobile kojima nisu potrebni vozači.

“Folksvagen” je još prošle godine počeo da razvija svoj operativni sistem (VW.OS) koji povezuje automobile u jedinstvenu mrežu pomoću Car.Software jedinice. 

Tehnologija koja je potrebna za funkcionisanje autonomne vožnje je u razvoju, neophodno je obraditi velike količine podataka. Zato je ovom proizvođaču automobila potrebna pomoć softverske kompanija, kako bi zahvaljujući najnovijim rešenjima, sistemima veštačke inteligencije i bazama podataka učinili autonomnu vožnju što bezbednijom za putnike.

U razvoj digitalizacije “Folksvagen” će do 2025. godine uložiti 27 milijardi evra, a iz kompanije kažu da će do kraja godine započeti testiranje svojih autonomnih vozila.

Gotovo svi proizvođači automobila razvijaju svoja vozila u kojima neće biti potrebno da čovek sedi za volanom i upravlja. Kako bi autonomna vozila postala jedini učesnici u saobraćaju ključno je unapređenje sistema za prepoznavanje ostalih učesnika u saobraćaju, ali i brza i efikasna razmena informacija između samih inteligentnih automobila, da bi se mogućnost rizičnih situacija svela na nulu.

Milica Radičević

Nilski konji Pabla Eskobara loši po okolinu?

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Poznati narko bos, Pablo Eskobar, jedan je od najozloglašenijih kriminalaca svih vremena. Rođen je u Kolumbiji,  osnivač je zloglasnog narko kartela Medelin, osamdesetih godina proteklog veka, a tokom svoje mafijaške „karijere“ odgovoran je i za nebrojane otmice, bombaške napade i ubistva – uz sve to bio je, prema nekim procenama, i najbogatiji čovek na planeti.

Eskobar je, pre više decenija, uvezao nekolicinu nilskih konja, kengura, žirafa, slonova i drugih egzotičnih životinja za potrebe svog privatnog zoološkog vrta, a nakon njegovog ubistva 1993. godine životinje su ili razdeljene po zoološkim vrtovima ili puštene na slobodu.

Sa ovom drugom grupom životinja pojavio se problem – preciznije sa nilskim konjima, koji su se toliko namnožili da se sada, prema tvrdnjama naučnika, mogu zateći kako zauzumaju i deo reke Magdalen, koja je inače jedan od glavnih plovnih puteva u zemlji. Procena je da se rekom kreće između 80 i 120 životinja, što je najveće stado nilskih konja izvan Afrike, koja je inače njihova postojbina.

Pošto je transport nilskih konja bio zahtevan, vlasti su ih jednostavno ostavile na slobodi, misleći da će uginuti, međutim, samo u poslednjih osam godina broj se popeo sa 35 na između 65 i 80 jedinki. Sve je krenulo od jednog mužjaka i tri ženke!

Porast broja nilskih konja predstavlja i potencijalni negativan uticaj na životnu sredinu, pa stručnjaci predlažu i odstrel, kako prenosi Bi-Bi-Si.

Foto-ilustracija: Unsplash (Wynand Uys)

Prema nekim procenama, predviđa se da će broj životinja do 2034. godine dostići preko 1.400 primeraka ukoliko se razmnožavanje ne stavi pod kontrolu.

Iako naučnici napominju da im je žao životinja, ukoliko dođe do odstrela – Natali Kastelblanko, biolog i jedan od autora studije, kaže da su „nilski konji invazivna vrsta u Kolumbiji i ako se sada ne ubije deo njihove populacije, situacija bi mogla da se otme kontroli za samo deset ili 20 godina“.

Idealno bi bilo da se svake godine kastrira 30 životinja kako bi se ovaj proces zaustavio.

Južna Amerika je savršena za razmnžavanje ovih životinja jer na tom tlu oni nemaju prirodnog neprijatelja, što im  znatno olakšava razmnožavanje.

Naučnici veruju da će lokalni ekosistem pretrpeti štetu na više načina: od proterivanja autohtonih vrsta kojima preti izumiranje – poput morske krave, do promene hemijskog sastava plovnih puteva, što bi moglo da ugrozi i ribarstvo, mada ima i studija koje navode da bi nilski konji mogli i da pomognu očuvanju okoline.

Foto-ilustracija: Pixabay

Enrike Ordonez, biolog sa kolumbijskog Nacionalnog univerziteta, smatra da ovi nilski konji daju nadu u očuvanje globalnog broja nilskih konja koji su u Africi ugrožena vrsta.

Šta se sada čeka da bi vlast reagovala? Očekivano, javnost je osudila ideju o ubijanju životinja pa je tako Natali Kastelblanko svakodnevno zasuta brojnim uvredama, čak joj i prete smrću.

Iako ih svi vidimo kao miroljubive i simpatične životinje, nilski konj se često nalazi na listi životinja koje su prouzrokovale najveći broj smrtnih slučajeva u kontaktu sa ljudima – prema izveštaju koji je sastavio Bi-Bi-Si, godišnje u Africi strada najmanje 500 ljudi u napadima nilskog konja.

I pored svih informacija, došlo je do masovnog negodovanja javnosti koja nastavlja da koči napore vlade u pokušajima da reši ovaj problem – što znači da će morati da se dođe do drugačijeg rešenja.

Jovana Canić

Tivatska solila u konkurenciji za prestižnu nagradu iz oblasti ekoturizma

Foto: Wikimedia
Foto: Promo

Tivat je sa rezervatom prirode Tivatska solila nominovan za „Green Destinations Sustainable Story Award 2021“ u kategoriji „Priroda i ekoturizam“, najavljeno je na zvaničnoj veb stranici Turističke organizacije ovog grada.

Tivat je aktivni učesnik u procesu pristupanja programu Green Destinations (Zelene destinacije) i dobitnik je nagrade za TOP 100 održivih destinacija za 2020. godinu.

Za ovu nagradu su podneli zahtev TO Tivat i JP „Morsko Dobro“ sa primerom dobre prakse upravljanja Posebnim rezervatom prirode “Tivatska solila”.

Sve destinacije na listi TOP 100 za 2020. godinu takmičari su završnog dela dodele nagrada na međunarodnom sajmu turizma ITB u Berlinu.

Ove godine kategorije „Green Destinations Story Awards“ su: Zajednice i kultura, ITB Zemlja, Priroda i ekoturizam, Ostrva i morska obala, Koronavirus i turizam i Izbor publike.

Posebni rezervat prirode „Tivatska Solila“ je jedan od šest nominovanih u kategoriji Priroda i ekoturizam, a ostali nominovani lokaliteti su: Khoadi Haos Conservancy (Namibija), Kočevsko (Slovenija), Parnu (Estonija), Rolante (Brazil) i Saba (Karipska Holandija).

Foto-ilustracija: Unsplash (Wladislaw Peljuchno)

Ove godine sajam se organizuje onlajn, a finalisti će biti proglašeni 12. marta.

Važni kriterijimi, između ostalog, za odabir pobednika su: koliko su pristupi inovativni i efikasni u rešavanju  problema održivosti u turizmu i u kojoj meri se mogu primeniti na drugim lokacijama, navodi se u saopštenju TO Tivat.

Ove godine organizatori su po prvi put uveli kategoriju „Izbor publike“ (People’s Choice Award), a o pobedniku odlučuje javnost onlajn glasanjem do 3. marta.

„Pozivamo sve da podrže Tivat i Poseban rezervat prirode “Tivatska Solila” svojim glasom i time daju doprinos da budemo dobitnik još jedne prestižne nagrade kada je u pitanju održivi turizam“, pozivaju u TO Tivat.

Link za glasanje možete naći OVDE.

Foto-ilustracija: Unsplash (Ivan Aleksić)

Nedavno je popularni britanski magazin za putovanja “Culture Trip” svrstao je Crnu Goru na listu najboljih održivih destinacija u 2021. godini, saopštila je Nacionalna turistička organizacija Crne Gore.

Kako ističe autor objavljenog članka, kampanja NTO Crne Gore “U društvu prirode”, vratila je Crnu Goru na “putnički radar”.

Za sve one koji su se već odlučili za Crnu Goru kao destinaciju koju planiraju da posete u 2021. godini, autori liste objavili su i dodatni tekst – Vodič sa najvažnijim informacijama koje je potrebno da znate o Crnoj Gori.

Naša prestonica i dalje nije na listi održivih destinacija, ali se zato na nedavno održanom takmičenju „Najbolje u turizmu”, koje organizuje poznati brend „Uzakrota”, Beograd se našao na drugom mestu u kategoriji za najbolju turističku destinaciju, saopšteno je iz Turističke organizacije Beograda (TOB).

Najviše glasova u ovoj kategoriji dobio je turski grad Izmir, dok se na trećem mestu, posle Beograda, nalazi Njujork.

Energetski portal

Beč finansira nabavku teretnih e-bicikala

Foto ilustracija: Pixabay
Foto: UIV/Daniel Shaked

Godinu dana je prošlo od kada je pokrajina Beč započela inicijativu za finansijsku podršku preduzećima pri nabavci teretnih e-bicikala.

Do sada je 145 preduzeća primilo finansijsku podršku za kupovinu 160 električnih teretnih bicikala i prikolica.

Trenutno se još 100 preduzeća prijavilo za pomoć.

„Sa ovom inicijativom podržavamo bečka preduzeća pri prelasku na ekološku mobilnost“, izjavio je Jirgen Černohosrki član gradskog veća zadužen za klimu.

Po transportnom biciklu smanjuje se emisija ugljen-dioksida za 0,67 tona godišnje.

Preduzeća koja su se prijavila za pomoć su mala i srednja preduzeća iz različitih privrednih sektora kao što su trgovina, ugostiteljstvo, umetnost, kultura i građevina.

U pitanju su preduzeća koja su istovremeno najviše pogođena krizom izazvanom pandemijom koronavirusa, pa je akcija istovremeno i podrška u aktuelnoj krizi.

Kao pozitivne aspekte korišćenja teretnih e-bicikala preduzeća su navela lakše parkiranje u gradu i ostvarivanje internih ciljeva preduzeća za smanjenje emisije ugljen-dioksida, kao i smanjenje troškova i uštedu vremena.

Kupovina lakših teretnih bicikala nosivosti od 40 do 100 kilograma subvencioniše se sa najviše 2.000 evra.

Finansijska podrška za kupovinu velikih teretni bicikala nosivosti preko 100 kilograma iznosi maksimalno 4.000 evra (do 30 odsto neto troškova).

Akcija traje do 31. decembra 2021. godine ili dok se ne iscrpe obezbeđena sredstva. Preostalo je još 30 odsto sredstava na raspolaganju odnosno 800.000 evra.

Izvor: Eurocomm-PR

Deo auto-puta Beograd – Sarajevo biće završen do kraja 2022. godine

Foto-ilustracija: Unsplash (Maksim Shutov)
Foto-ilustracija: Unsplash (G R Mottez)

Deo auto-puta Beograd – Sarajevo od Kuzmina do Sremske Rače biće završen do kraja 2022. godine, a na na proleće počinju i radovi od Rače do Bijeljine.

Izgradnja najzahtevnijeg dela mosta na Savi u dužini od 1.320 metara koji će se sastojati od betonskih konstrukcija i na levoj i na desnoj obali Save, odvija se planiranom dinamikom.

Na gradilištu je svakodnevno 350 radnika turske kompanije „Tašjapi“.

Prema ranijem dogovoru, most na Savi i deonicu auto-puta Rača- Bijeljina finansiraće Vlada Srbije.

„Јedan od osnovnih problema kod izgradnje bilo kojeg objekta, pogotovo auto-puta je definisanja trase i eksproprijacije – što se tiče tog dela posla sve je završeno, sada sledi izbor izvođača radova“, naveo je još decembra meseca Vojin Mitrović, ministar transporta i komunikacija Bosne i Hercegovine.

Zajednički granični prelaz biće izgrađen na strani Srbije.

O nastavku i ubrzavanju realizacije projekta izgradnje auto-puta Beograd-Sarajevo-Beograd razgovarali su danas, u Sarajevu, ambasador Turske u Bosni i Hercegovini Haldun Koč i Vojin Mitrović.

Najavljeno je da će srpski član i predsedavajući Predsedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik sa predsednikom Turske Redžep Tajip Erdoganon potpisati sporazum o saradnji na infrastrukturnim i građevinskim projektima 16. marta u Ankari. Sporazumom će biti obuhvaćen i projekat izgradnje pomenutog auto-puta.

BiH i Srbija potpisale su 13. decembra 2019. godine sporazum o saradnji na realizaciji projekta auto-puta Beograd-Sarajevo.

Tadašnja predsednica Vlade Srbije Zorana Mihajlović istakla je značaj ovog projekta za povezivanje srpske i bosanske prestonice u oba pravca, koju su inicirali predsednik Srbije Aleksandar Vučić i turski predsednik Redžep Tajip Erdogan, kao i važnost sticanja novih znanja i tehnologija koje na ovaj način dolaze u Srbiju.

Energetski portal

Amazon sija kao zlato, ali objašnjenje za taj fenomen ne može biti crnje

Foto: Unsplash (Andy Hutchison)

Jedan od Nasinih astronauta snimio je vrlo neobičan prizor koji se munjevitom brzinom proširio po svim društvenim mrežama. Fotografija je snimljena sa Međunarodne svemirske stanice, a na njoj se može primetiti peruanska reka Amazon „obojena“ u zlatnu boju.

Glavna pretpostavka je da je „zlatna“ reka, koja prolazi kroz amazonsku pražumu „Madre de Dios“, u stvari odraz nekontrolisanog rada nezavisnih rudara koji su iskopali toliko jama tražeći zlato da je nakon njih ostala samo pustoš.

Navodno, jame pokazane na fotografijama su kopane da bi se pronašlo zlato i nakon čega su ostavljene nezatrpane, što je dovelo da, zbog refleksije sunčeve svetlosti, astronaut napravi jasnu fotografiju posledica nekontrolisanog kopanja po ovom području. Običan posmatrač sa fotoaparatom ne bi mogao da uslika ovakvu fotografiju, zbog čega se i pretpostavlja da je član posade Nasine stanice i odlučio da podeli ovu fotografiju sa svetom.

Kako navodi Nasa, nezavisno rudarenje zlata izdržava desetine hiljada ljudi u regionu „Madre de Dios“, što ga čini jednom od najvećih neregistrovanih rudarskih industrija na svetu. Živa koja se koristi za vađenje zlata zagađuje vodene puteve, što se i vidi na slici – reka Inambari okružena je brojnim jamama i delovima muljevitog tla.

Centar za amazonske naučne inovacije Univerziteta Vejk Forest sproveo je istraživanja koje navodi da je krčenje šuma u 2018. godini „potuklo“ neslavni rekord iz 2017. godine, kada su rudari tražeći zlato isekli 22.635 hektara šume. Studija je, u januarau 2019. godine, otkrila da je seča stabala zbog potražnje zlata uništila oko 22.930 hektara peruanskog Amazona.

Rudarstvo je najveći pokretač krčenja šuma u regionu, a istraživanje zlata u regionu proširilo se otkako je otvoren Južni međuokeanski auto-put 2011. godine, pa je samim tim ovo područje postalo pristupačnije. Otvaranje auto-puta trebalo je da podstakne trgovinu i turizam, međutim došlo je do drugačijeg razvoja situacije.

Netaknuti deo područja Amazona, nastanjen je majmunima, jaguarima i leptirima i spada pod Nacionalni rezervat prirode „Tambopata“ koji je zaštićeni od rudarstva. Međutim, stotine kvadratnih kilometara prašume izvan tog područja pretvorene su u otrovnu pustoš bez drveća.

Porast cena zlata, poslednjih godina, doveo je do stvaranja čitavih gradova po džungli, a desetine hiljada ljudi iz čitavog Perua pridružilo se modernoj zlatnoj groznici.

Jovana Canić

Za razvoj lovstva Vojvodina izdvaja više od 25 miliona dinara

Foto-ilustracija: Unsplash (Chris Greenhow)
Foto: JP Vojvodinašume

Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo raspisao je Konkurs za raspodelu sredstava iz budžetskog fonda za razvoj lovstva AP Vojvodine za 2021. godinu.

U pitanju su bespovratna sredstva, a ukupan iznos koji se dodeljuje ovim konkursom je 25.477.937 dinara.

Pravo učešća na konkursu ima korisnik lovišta i privredna društva, koja su registrovana za delatnost lovstva, koja se bave unapređenjem lovstva sa teritorije AP Vojvodine.

Cilj konkursa je unapređenje stanja populacije divljači i njenih staništa, opremanje korisnika lovišta i praćenje stanja pojedinih vrsta divljači na teritoriji AP Vojvodine.

Javno preduzeće „Vojvodinašume“ i Šumsko gazdinstvo „Banat“ Pančevo, započeli su protekle godine realizaciju projekta, koji za dugoročni cilj, u narednih pet godina, ima vraćanje jelena na područje Vršačkih planina.

U lovište u ovom zaštićenom području, tačnije u novo uzgajalište „Lovačko imanje“ pušteno je 50 jedinki Karpatskog jelena februara 2020. godine.

Uzgajalište „Lovačko imanje“ na Vršačkim planinama, dobilo je tada nove stanare: 40 košuta i deset muških jedinki jelena.

Foto: JP Vojvodinašume

„Za narednih pet godina, plan nam je da 125 jelena preselimo iz zatvorenog u otvoreni deo lovišta „Vršačke planine“, pa će se zahvaljujući ovom projektu, odnosno Pokrajinskom sekretarijatu za poljoprivredu, ponovo čuti rika jelena u najvišoj planini u Vojvodini“, rekla je Roland Kokai, direktor JP „Vojvodinašume“.

Plan se i ostvario – od februara do oktobra 2020. godine, krdo od 50 jelena uvezenih iz Rumunije, uvećano je za 21 tele. Životinje su zdrave i odlično su se prilagodile u novom staništu na Vršačkim planinama.

Prijave na Konkurs za 2021. godinu, sa ostalom potrebnom dokumentacijom, podnose se do utroška sredstva najkasnije do 09.03.2021. godine.

Kompletan tekst konkursa i ostalu neophodnu dokumentaciju, možete preuzeti OVDE.

Energetski portal

Nastavljaju se štetni projekti izgradnje MHE u Srbiji

Foto-ilustracija: Unsplash (Peter Gonzalez)
Foto-ilustracija: Unsplash (Dan Meyers)

Nacrt Zakona o obnovljivim izvorima energije, nažalost, u mnogo čemu ignoriše volju građana, koju su jasno pokazali kroz brojne akcije, proteste i peticije, zbog čega je WWF Adria dostavila Ministarstvu rudarstva i energetike komentare na taj dokument.

Ministarstvo je nastavilo sa praksom netransparentnog odlučivanja o temama bitnim za kvalitet života građana, te je predviđen jako kratak rok za dostavu komentara na nacrt ovog važnog zakona, kao i ranije u januaru, kada su usred praznika dali svega nedelju dana za komentarisanje polaznih osnova za nacrt istog zakona.

Postavlja se pitanje, koji je cilj sprovođenja ovakvih javnih rasprava kada je građanima, organizacijama civilnog društva i svim drugim zainteresovanim stranama dat rok kraći od 30 dana?

Da li se odgovor sam nameće, imajući u vidu da je na službenim stranicama ministarstva sam nacrt zakona bio dostupan tek poslednjeg dana za dostavljanje komentara, odnosno 9. februara. Čak i kada je ta informacija objavljena, mogla se pronaći jedino u arhivi zvaničnog sajta ministarstva. Iako već godinama građani, inicijative i organizacije civilnog društva upozoravaju na sve probleme u vezi sa izgradnjom malih hidroelektrana, nacrt zakona predviđa nastavljanje njihovog subvencionisanja, na štetu svih građana i njihovih reka.

“U odgovoru na komentare koje smo slali početkom januara, Ministarstvo je potvrdilo kako su hidroenergetski projekti od javnog interesa, te kako će nastaviti sa subvencijama za izgradnju pribranskih malih hidroelektrana, čime su se oglušili na sva upozorenja i zahteve građana, ali i organizacija civilnog društva. S obzirom na to da su sve relevantne institucije, kao i predsednica Vlade Ana Brnabić, upoznati sa svim dokazima o ekonomskoj neopravdanosti izgradnje i subvencionisanja malih hidroelektrana, kao i njihove štetnosti po životnu sredinu, biodiverzitet i lokalne zajednice, smatramo neprihvatljivim odluku Ministarstva o nastavku finansiranja ovih štetnih projekata novcem građana, nezavisno da li se radi o pribranskim ili derivacionim malim hidroelektranama. Ističemo da projekti izgradnje malih hidroelektrana nikako ne mogu biti projekti od javnog interesa te pozivamo ministarstvo da jasno odvoji male od velikih , kako bi se izbegle malverzacije u sprovedbi budućeg zakona”, upozorila je Nataša Milivojević iz WWF Adrije.

Foto-ilustracija: Unsplash (Dan Meyers)

U nadolazećem periodu, potrebno je okrenuti se novim tehnologijama i proizvodnji energije iz drugih obnovljivih izvora, kao i povećanju energetske efikasnosti radi ublažavanja klimatskih promena. Neophodno je integralno razmotriti koji obnovljivi izvori energije imaju štetan uticaj na prirodu i podsticati samo one koji je ne uništavaju, za razliku od hidroelektrana. Takođe, hidroelektrane su zastarela tehnologija koja će vremenom tražiti sve veća ulaganja, a šteta koju imaju po ljude i životnu sredinu neopravdano je velika. Ovo će biti dodatno potencirano klimatskim promenama i njihovom uticaju na vodene ekosisteme i resurse, koji se već nalaze pod ogromnim pritiscima.

Vredi i podsetiti kako se Republika Srbija, uz sve ostale zemlje dunavskog sliva, obavezala na sprovođenje legislative o vodama, klimi i životnoj sredini u okviru Međunarodne komisije za zaštitu reke Dunav. Jedan od usvojenih dokumenata je i “Vodeći principi o održivom razvoju hidroenergije u slivu Dunava”, koji navodi kako korišćenje hidroenergije mora poštovati principe održivosti, uzimajući u obzir životnu sredinu, socijalne i ekonomske faktore na uravnotežen način. Osim toga, u dokumentu se navodi kako je potrebno uspostaviti mere ublažavanja negativnih uticaja hidroenergetskih postrojenja. Ovim nacrtom zakona, usvajanje tih odredbi nije predviđeno. Suprotno Ministarstvu rudarstva i energetike, WWF Adria smatra da je neophodno integrisanje svih tih principa u Zakon o obnovljivim izvorima energije.

Foto-ilustracija: Pixabay

“Iako je potrebno da Srbija uspostavi okvir za investiranje u proizvodnju energije iz obnovljivih izvora, poželjno bi bilo pričekati sa usvajanjem ovog Zakona dok se ne sagledaju promene koje se uskoro očekuju u zakonodavstvu Evropske unije, kako nakon njegovog usvajanja ne bi bilo potrebno vršiti izmene. Ovo se ponajviše odnosi na reviziju Direktive o obnovljivim izvorima energije i Smernica o državnoj pomoći za zaštitu životne sredine i energije, dva veoma važna dokumenta na nivou EU koja će sve zemlje članice, kao i one koje to žele da postanu, morati usvojiti i ugraditi u svoje zakonodavstvo”, dodala je Duška Dimović iz WWF Adrije.

Iskustva iz Evrope, ali i naše zemlje jasno pokazuju kako razvoj energetskog sektora mora uključivati i jasne odrednice o zaštiti životne sredine, posebno kada smo suočeni s neizvesnošću koju donosi klimatska kriza.

Stoga pozdravljamo ranije uvažavanje komentara WWF Adrije da u budući nadzor nad sprovođenjem Zakona, osim energetske inspekcije, uključi i inspekciju zaštite životne sredine, kako bi osigurali da sprovođenje Zakona o obnovljivim izvorima energije nije na štetu zakona iz oblasti prirode. Apelujemo na ministarstvo da usvoje naše i predloge drugih organizacija civilnog sektora, razmotri dokaze koji su im podneseni, te u konačnici predloži zakon koji će celo društvo pripremiti na izazove sa kojima ćemo se u narednim godinama suočavati.

Sve komentare koje je WWF Adria dostavila Ministarstvu rudarstva i energetike po pitanju Nacrta Zakona o obnovljivim izvorima energije možete pronaći ovde.

Izvor: WWF Adria

Aerozagađenje ozbiljan i potcenjen problem u Crnoj Gori

Foto: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Svi smo upoznati sa činjenicom da je vazduh u regionu toliko zagađen da je to počelo ozbiljno da se odražava i na naše zdravlje.

Rezultati građanskog monitoringa kvaliteta vazduha u Crnoj Gori za 2020. godinu, koji sprovodi Ekološki pokret „Ozon“ u okviru svog programa „Ekoskop“, pokazuju da je problem aerozagađenja veoma izražen, ida je u vreme zdravstvene krize izazvane koronavirusom, to dodatno zabrinjavajuće.

Iz NVO „Ozon“ navode da to dokazuje neozbiljnost i nesposobnost nadležnih institucija da zaštite javno zdravlje i životnu sredinu, a podsećaju da više godina upozoravaju na neophodnost izrade nove naconalne strategije za upravljanje kvalitetom vazduha sa konkretnim, vidljivim i merljivim akcionim planom.

Građanski monitoring, kako su naveli, je urađen na osnovu zvaničnih mesečnih izveštaja o kvalitetu vazduha u Crnoj Gori, koje za Agenciju za zaštitu prirode i životne sredine, u skladu sa Programom monitoringa, priprema Centar za ekotoksikološka ispitivanja Podgorica, na osnovu rezultata državne mreže koju čine devet mernih stanica.

„Kada su u pitanju suspendovane čestice sa prečnikom manjim od 10 µm (PM10), koje su uz PM2,5 u fokusu našeg programa, tokom 2020. godine najviše, 112 dana, sa prekoračenjima srednjih dnevnih vrednosti, zabeleženo je u Bijelom Polju. Slede Pljevlja sa 110 dana, zatim Podgorica, u Bloku V 84, na Zabjelu 98, dok je u Nikšiću 74 dana prekoračena srednja dnevna vrednost PM10. U Nikšiću je u periodu od 9. do 24. decembra došlo do zastoja u radu uzorkivača za PM10 čestice, tako da su analizirani uzorci samo u periodu od 1. do 8. i od 25. do 31. decembra 2020. godine“, navodi se u saopštenju.

Dodaju da tokom oktobra meseca zbog prekida u radu uzorkivača PM čestica, nije vršeno uzorkovanje i analiza referentnom metodom za PM10 čestice: 20 dana u Pljevljima, 15 dana u Bijelom Polju, pet dana u Podgorici – Blok V i Kotoru, četiri dana u Podgorici – Zabjelo. To je kažu, važno istaći zbog nepotpunog monitoringa i nemogućnosti sagledavanja stvarnog stanja, što je bio problem i tokom 2016. i 2017. godine.

Foto-ilustracija: Unsplash (Daniel Moqvist)

„Propisana granična srednja dnevna vrednost za PM10 je 50 µg/m3, a dozvoljeni broj prekoračenja na godišnjem nivou 35 dana, pa je na osnovu rezultata monitoringa nesporno da se radi o alarmantnom stanju u sve četiri opštine u kojima su postavljene merne stanice. Praškaste materije (PM) se dovode u vezu s nizom bolesti, od onih koje pogađaju srce i disajne organe, preko dijabetesa, do neplodnosti i raka. Što je čestica manja, lakše i dublje prodire u telo“, navodi se u saopštenju.

U NVO „Ozon“ navode da praškaste materije (PM) i koronavirus negativno utiču na iste ćelije i delove ćelija, i zato se, kako kažu, kod zaraženih osoba koje su izložene aerozagađenju dešava dodatno respiratorno pogoršanje usled odgovora na prisustvo koronavirusa, zbog čega se, kako dodaju, češće javljaju teži oblici virusa – čak su i smrtni ishodi učestaliji.

„Dosadašnja istraživanja pokazuju da aerozagađenje povećava smrtnost od koronavirusa u svetu za 15 odsto, a u Evropi za 19 odsto. Takođe, utvrđeno je da porast koncentracije PM čestica od jednog mikrograma po kubnom metru povećava smrtnost od koronavirusa za 11 odsto“, navodi se u saopštenju.

Zbog svega navedenog smatraju da su nam neophodna ekološko-epidemioška ispitivanja povezanosti aerozagađenja i koronavirusa.

Foto-ilustracija: Pixabay

„Na kraju još jednom, nadamo se poslednji put, pozivamo nadležne na akciju i ozbiljan pristup problematici aerozagađenja, uz spremnost da damo i konkretan doprinos u svim predloženim aktivnostima“,  rekli su u NVO „Ozon“.

Nije problem samo koronavirus u kombinaciji sa zagađenjem vazduha – kao što smo već pisali, prema istraživanju naučnika sa Harvarda i tri britanska univerziteta, 8,7 miliona ljudi je 2018. godine preminulo od zagađenja vazduha koje je nastalo zbog sagorevanja fosilnih goriva.

Kako se navodi u studiji, koja je objavljena u časopisu Environmental Research, najviše zabeleženih smrtnih slučajeva imaju područja u kojima je vazduh veoma zagađen, kao što su istočna Evropa, istočni deo Severne Amerike i jugoistog Azije.

U prethodnim istraživanjima naučnici su se oslanjali na satelitske podatke i očitavanja sa mernih stanica i na osnovu toga su dobijali prosečne godišnje koncentracije čestica PM 2,5 na globalnom nivou.

Zagađenje vazduha u Srbiji je i 20 puta veće nego u zemljama Evropske unije. Prema prošlogodišnjem izveštaju Svetske alijanse za zdravlje i zagađenje Srbija je navedena kao vodeća država u Evropi po stopi smrtnosti od posledica zagađenja vazduha.

Energetski portal

Koliko smo očuvali šume, toliko smo brinuli o životnoj sredini

Photo-illustration: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Geran de Klerk)

Šume su jedan od najsloženijih ekosistema na zemlji, od izuzetne su važnosti za ukupni biodiverzitet, a kao prirodni resurs veoma su važne ljudima.

Međutim, preterana i neplanska seča dovela je do toga da je sve manje povšina pokrivenom šumom što u velikoj meri utiče na degradaciju životne sredine. Šume imaju veliku ulogu, prečišćavaju vazduh i vodu, utiču na stabilnost svih ekosistema, kvalitet zemljišta, ublažavaju štetno dejstvo efekta staklene bašte, sprečavaju erozije i klizišta, stanište su za brojene vrste životinja i biljaka.

Povećavanje teritorija pod šumom jedan je od glavnih preduslova za očuvanje životne sredine i za opstanak života kakav poznajemo.

Prema podacima Strategije poljoprivrede i ruralnog razvoja Republike Srbije za period 2014-2024. godine i Nacionalne inventure šuma iz 2009. godine, stepen šumovitosti u Republici Srbiji je samo 29,1 odsto. Ovaj podatak zabrinjava, jer je prema postavljenim ciljevima u Prostornom planu Republike Srbije od 2010. do 2020. godine, optimalna šumovitost trebalo je da bude 41,4 odsto.

Kako se navodi u izveštaju Državne revizorske institucije, neophodno je povećati površine pod šumom u našoj zemlji. Međutim, nisu doneta sva planska dokumenta u šumarstvu, kao ni akcioni planovi za njihovo sprovođenje, što ukazuje da nisu preduzete sve aktivnosti u cilju efikasnog planiranja razvoja šuma i šumarstva.

Još uvek se čeka na Program razvoja šumarstva, a nisu doneti ni Planovi razvoja šumskih oblasti, kojima se utvrđuju pravci razvoja šuma i šumarstva na nacionalnom nivou, odnosno nivou šumskih oblasti. Takođe, nisu doneta sva podzakonska akta u skladu sa Zakonom o šumama. 

Photo Ilustration: Pixabay

Da je situacija gotovo alarmanta pokazuje podatak da je u periodu od 2015. do 2019. godine zabeležen pad u obimu pošumljavanja – osnivanju novih šuma za oko 40 odsto. Tako je u 2015. godini pošumljeno 992 hektara, a u 2019. svega 614 hektara.

Situacija je loša i u Vojvodini, za period od 2014. do 2017. godine planirano je da bude pošumljeno 1.196 hektara, međutim na svega 509 hektara zasađeno je drveće.

U desetogodišnjem planu JP “Srbijašume” i JP “Vojvodina šume” predviđeno je da pod novim šumama bude 2.218 hektara, ali pošumljavanje je urađeno na 1.476 hektara, podaci pokazuju da ni ovaj plan nije realizovan do kraja.

Veliki problem u šumarstvu je taj što nema efikasnog nadzora i sve je više bespravne seče šuma. U proteklih 20 godina duž administrativne granice sa Kosovom i Metohijom zabaleženo je preko 640.000 metara kubnih bespravo posečenog drveća.

Šume i njihovo održivo upravljanje, ključni su za borbu protiv klimatskih promena, zato već danas posadite bar jedno drvo jer će u njegovim blagodetima uživati vaši unuci.

Milica Radičević

Nove meteo-stanice štede srpskim poljoprivrednicima i do nekoliko stotina evra

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U saopštenju NALED-a navodi se da će 18.000 poljoprivrednika iz Sombora, Vrbasa, Inđije, Bačke Topole i Subotice od sad putem najsavremenijih meteo-stanica moći da se informiše o vremenskim nepogodama, kao i pojavi bolesti i insekata koji prete njihovim usevima.

Nove informacije pomoći će korisnicima da uvećaju prinose, uz smanjenje operativnih troškova i do nekoliko stotina evra po izlasku na poljoprivredno dobro.

Meteo-stanice postavljene su u okviru projekta „Digitalizacija opštinskog upravljanja zemljištem“, a uvezane su sa AgroLIFE platformom za efikasnije planiranje poljoprivredne proizvodnje, dok je projekat dobio podršku develoPPP.de programa Nemačkog saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ), a sprovode ga Nemačka razvojna saradnja (GIZ), NALED i TeleGroup.

Pored vremenskih podataka u realnom vremenu, koji se ažuriraju na svakih sat vremena, predviđanje kiša, mrazova i visokih temperatura precizno je preko 90 odsto, a korisnici aplikacije, upozorenja će dobijati putem obaveštenja kroz aplikaciju.

„Svi prikupljeni podaci biće dostupni i do godinu dana unazad, a u praćenje je uključeno i zdravstveno stanje kultura na pojedinačnim parcelama i razvoj infekcija koje mogu uticati na kvalitet proizvodnje. Prvih 50 stanica postavljeno u izabranim vojvođanskim samoupravama, a postoje ambicija i interesovanje da se projekat proširi i na druge gradove i opštine u Srbiji“, kazala je suvlasnica kompanije TeleGroup Diana Gligorijević.

Iz NALEDA-a pojašnjavaju da je upotreba AgroLIFE softvera namenjena prvenstveno zakupcima državnog zemljišta kojim upravljaju lokalne samouprave, kako bi se uz prikupljanje više informacija o upotrebi sprečila degradacija njiva i povećalo zadovoljstvo korisnika. Aplikacija je dostupna i besplatna za sve vlasnike privatnih gazdinstava, kao i veb stranica sa pregledom podataka koje ove meteo-stanice obrađuju.

Foto-ilustracija: Unsplash (Jordan Opel)

„Oko 1.300 zakupaca zemljišta u pet pilot opština, trenutno 615 lica planira svoju proizvodnju putem AgroLIFE platforme. Kroz podatke prikupljene sa meteo stanica i AgroLIFE platformu želimo da pružimo osnov poljoprivrednim proizvođačima i donosiocima odluka na lokalnom i nacionalnom nivou da bolje planiraju upotrebu zemljišta radi povećanja prinosa, produktivnosti i očuvanja kvaliteta zemljišta“, najavila je direktorka za dobru upravu u NALED-u Ana Ilić.

Menadžer na projektu u Nemačkoj razvojnoj saradnji Amira Omanović ističe da proces i trend digitalizacije pružaju velike mogućnosti za modernizaciju opštinskih usluga i procedura, pa tako i u procesu upravljanja poljoprivrednim zemljištem.

„Korisnicima, u ovom slučaju poljoprivrednicima, otvaraju se nove mogućnosti za povećanje produktivnosti i kvaliteta prinosa u saradnji sa opštinama. Očekujemo da će iskustva opština u Srbiji i generalno način upravljanja poljoprivrednim zemljištem u državnom vlasništvu u Srbiji biti korisni za relevantne aktere u regiji, posebno u BiH i Crnoj Gori“, kazala je Omanović.

Energetski portal

5G tehnologija stiže u kineske rudnike

Foto-ilustracija: Unsplash (Pedro Henrique Santos)
Foto-ilustracija: Unsplash (David Hellmann)

Vekovima se rudarska industrija širom sveta suočavala sa ogromnim bezbednosnim izazovima –  i dalje je prati loša reputacija uprkos njenom značaju za svetsku ekonomiju.

Konstantno se traže načini da se rudarstvo učini lakšim i bezbednijim, a jedan od načina je i automatizacija sistema tako da se u potpunosti eliminiše potreba za slanjem radnika u opasna područja.

„Pametno“ rudarstvo brzo postaje stvarnost jer tehnologije poput veštačke inteligencije (AI) i Interneta inteligentnih uređaja (IoT) nastavljaju da se razvijaju.

Kako se usvajanje 5G mreže ubrzava, uporedo se razvija i širok spektar aplikacija, uključujući upotrebu 5G mreže za napajanje rudarske opreme bez članova posade.

Inteligentnu rudarsku inovacionu laboratoriju otvorili su u Tajuenu, u provinciji Eshansi, narodna vlada provincije Eshansi,  kompanija Huavei, Džineng Holding Groupa i Kaludera Tehnologija.

Laboratorija je namenjena za pomoć rudnicima uglja toj provinciji kroz smanjenje broja zaposlenih na visokorizičnim pozicijama, povećanje efikasnosti i poboljšanim uslovima sveobuhvatne bezbednosti na radu kroz istraživanje novih načina upotrebe ICT-a (Informacione i komunikacione tehnologije/Information and Communications Technologies).

„Trenutno smo usmereni ka tome da primenom naše tehnologije pomognemo rudarskoj industriji u smanjenju broja zaposlenih koji se spuštaju u rudnik za deset do dvadeset odsto. Takođe, imamo u planu da celokupan broj zaposlenih bude umanjen za 60 odsto prelaskom na potpunu mehanizaciju rudarskog postupka“, rekao je direktor Huavei kompanije Ren Zihanfe.

Napominje i da većina IT kompanija nije videla rudarstvo kao polje za primenu 5G tehnologije, iako ta oblast ima veliki potencijal.

U Kini trenutno radi oko 5.300 rudnika uglja i 2.700 rudnika rude.

„Ukoliko uspemo da snabdemo tih 8.000 rudnika, mogli bismo da proširimo svoje poslovanje i na rudnike izvan Kine, što bi posebno značajno bilo za one koji se nalaze u arktičkim regionima u Kanadi i Rusiji. Mali broj ljudi je spreman da živi u tim područjima zbog surovih uslova života. Smanjenje broja zaposlenih može biti od velikog značaja za celokupnu industriju“, rekao je Zihanfe.

Jovana Canić

Iskustvo Japana za ekonomski rast uz zaštitu životne sredine

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Evropska unija postavila je jasan cilj, a to je da do 2050. godine postane klimatski neutralan kontinent. Deo Zelenog dogovora je i Zelena agenda za Zapadni Balkan, koja treba da podstanke zemlje ovog regiona da ekonomiju učine održivom, kao i da brinu o očuvanju prirode i da se usklade sa EU politikom zaštite životne sredine.

Kako bi pristupila Evropskoj uniji, Srbija mora mnogo toga da promeni, a možda je Poglavlje 27 jedno od najsloženijih i najizazovnijih u procesu integracije. Zato je potrebno podići svest o zaštiti životne sredine, ali treba i slušati iskustva drugih koja mogu pomoći u ostvarivanju održive i čiste budućnosti.

Učesnici konferencije “Zaštita životne sredine i ekonomski rast: iskustva iz Japana, EU i Srbije“, koju je organizovao Centar za međunarodne i bezbednosne poslove – ISAC fond, uz podršku Ambasade Japana u Beogradu, razgovarali su o ovim važnim temama.

“Jedna od najtežih kriza našeg doba je globalno zagrevanje koje je izazvao čovek. Ako nastavimo da se ponašamo kao do sada, veliki delovi naše planete biće nenastanjivi već 2040. godine. Dobra vest je da je na nama da preokrenemo ovaj trend, razvijamo ekonomiju bez ugljenika i tako spasemo ekosisteme od kojih zavisimo. Srbija je na početku ove misije, ali ima veliku šansu prihvatajući Zelenu agendu za Balkan. Ako se sprovede pametno, Zelena agenda može biti prilika da Srbija modernizuje svoju ekonomiju, otvori hiljade radnih mesta i ostvari napredak u okviru pregovora sa EU“ Izjavio je Simon Ilse, učesnik konferencije i direktor kancelarije Fondacije „Hajnrih Bel“ u Beogradu.

Zagađenje životne sredine i klimatske promene egzistencijalna su pretnja svetu, koja ne poznaje granice i s tim problemom možemo se nositi samo udruženim snagama. Sa tim u vezi trend povećanja ekonomskog rasta, mora ići uporedo sa zaštitom životne sredine. Srbija nije izuzetak i učenje iz iskustava i primera dobrih praksi razvijenih zemalja u ovoj oblasti je od ogromnog značaja, zajednički je stav stručnjaka iz Japana, EU i Srbije.

Imajući na umu izazove velikog zagađenja vazduha i vode koji dolaze iz različitih područja, kao što su stare industrije i termoelektrane, povećanje saobraćaja, potreba za daljom regulacijom zaštite životne sredine i manjak ekološke svesti, primer Japana, kao jedne od najjačih svetskih ekonomija je veoma relevantan, posebno kada je reč o rešavanju problema zastarelih tehnologija.

Pred Srbijom je mnogo promena, standardi EU moraju se poštovati, u suprotnom ćemo se suočiti sa preprekama u pregovorima.

U oktobru stiže novi električni voz koji će ići brzinom od 200km/h

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture raspisalo je tender za nabavku elektromotornih vozova koji će imati brzinu od 200 km/h.

Pomenuti brzi vozovi će saobraćati na relaciji Beograd-Novi Sad- Subotica, a postupak njihove nabavke je javan i odnosi se na nabavku tri voza.

Rok isporuke prvog voza je najkasnije do 31. oktobra, a preostala dva treba da budu isporučena Srbiji do 31. decembra 2021. godine.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u Vladi Republike Srbije Tomislav Momirović potpisao je početkom godine sa ambasadorkom NR Kine u Srbiji Čen Bo Memorandum o razumevanju o saradnji za železnička vozna sredstva.

Ovim memorandumom, potpisanim između Republike Srbije, preduzeća „Srbija voz” a.d, i kompanija „China Railway International Co., LTDˮ i „CRRC Corporation Limited”, dogovorena je saradnja i postavljen osnov za potencijalnu nabavku elektromotornih vozova za brzine od 200 kilometara na čas, za potrebe organizacije putničkog saobraćaja na budućoj pruzi za velike brzine Beograd centar–Novi Sad–Subotica.

Foto: Vlada Srbije

Tražene karakteristike vozova su sledeće: dužina od 100 m (±5), minimalan broj sedišta prvog i drugog razreda 300 (±5), pod i bočni zidovi sa grejnim elementima, prozori sa sigurnosnim staklima, toplotna i zvučna izolacija, spoljno i unutrašnje LED osvetljenje, klizna vrata na električni pogon, toaleti za osobe sa ograničenom pokretljivošću, po dva bara sa automatima za tople napitke i mogućnošću elektronskog plaćanja, WI-FI i sistem za rezervaciju sedišta, sistem za zvučna obaveštenja i monitori za vizuelno obaveštavanje putnika uključujući i prikaz rezervisanih mesta u vozu i dr.

Garantni period za sve vozove je dve godine od operativnog prijema, a  potrebno je da ponuđač organizuje i obuku za održavanje i upravljanje vozom kao i da u garantnom roku vrši održavanje svih softvera – za sistem bezbednosti, pristup glavnom računaru, dijagnostiku upravljanja vučnim motorima, dijagnostiku vrata i toaleta, kao i softvera za sistem protivklizne zaštite i klimatizaciju.

Memorandum o razumevanju o saradnji za železnička vozna sredstva predviđa i mogućnost saradnje na uspostavljanju tehničkog centra za istraživanje i razvoj, centra za obuku, centra za održavanje i, na kraju, centra za proizvodnju železničkih vozila, u skladu sa potrebama projekata saradnje i tržišnog potencijala, što ima izuzetan značaj za razvoj železničkog saobraćaja u Srbiji i železničku prateću industriju u celini.

Krajnji rok za podnošenje ponuda je 15. mart, a detalje tendera možete pogledati OVDE.

Energetski portal

Ponovo pukla lančanica kod brane HE “Višegrad”

Photo-illustration: Unsplash ( Alexander Schimmeck)
Foto-ilustracija: Unsplash (T L PlbeyaME7Jk)

Nakon mesec dana od pucanja lančanice iznad Hidroelektrane “Višegrad”, opet se dešava ista stvar. Naime, pre nekoliko dana pukla je lančanica koja se nalazi na kilometar od hidroelektrane. 

Do pucanja je došlo zbog velikog naleta vodene stihije čime je otvoren put plutajućem otpadu prema kruni pregradne brane. Dotok vode nakon pucanja lančanice nije ugrozio rad hidroelektrane, ali ona se mora zameniti.

„Sada u funkciji imamo jednu lančanicu koja štiti mašine, ali nabavka lančanice koja štiti krunu hidroelektrane je neophodna, a do tada ćemo otpad mehanički uklanjati“, pojasnio je Tomislav Popović, tehnički direktor hidroelektranem prenosi, Bljesak.info.

Podsetimo, početkom godine reke Drina i Lim donele su velike količine plutajućeg otpada usled čeka je pukla jedna od lančanica. Tada se smeće zaustavilo na pregradi brane i bio je ugrožen rad hidroelektrane i proizvodnja električne energije.

Lančanica je popravljena i počela je akcija čišćenja smeća koja i dalje traje. Dnevno se ukloni 100 metara kubnih otpada, a prema procenama do brane je stiglo 12.000 metara kubnih plutajućeg otpada.

Problem plutajućeg otpada koji stiže Drinom i Limom do HE “Višegrad” je nešto što se godinama ponavlja. Specijalni tim ovog preduzeća iz reke Drine, godišnje izvadi od šest do osam hiljada kubika plutajućeg otpada. Krajnje je vreme da se sve nadležne institucije uključe u rešavanje ovog problema, koji prijeti da izazove ekološku katastrofu.

Energetski portal