Home Blog Page 81

AERS: Pravila za raspodelu prenosnih kapaciteta na granici između zona trgovanja

Foto-ilustracija: Pixabay (NickyPe)
Foto-ilustracija: Pixabay (Wayne Jackson)

Savet Agencije za energetiku Republike Srbije, na svojoj održanoj sednici, dao je saglasnost na pravila kojima se uređuje postupak i način raspodele prenosnih kapaciteta na granici između zona trgovanja operatora prenosnog sistema Republike Srbije EMS AD i operatora prenosnih sistema Severne Makedonije (MEPSO), Rumunije (Transelektrika), Bosne i Hercegovine (NOSBiH), Bugarske (ESO), Hrvatske (HOPS) i Crne Gore (CGES) za 2024. godinu, navodi se na sajtu AERS-a.

Organizovanjem zajedničkih aukcija, omogućava se efikasnije korišćenje kapaciteta na granicama između zona trgovanja, čime se unapređuju uslovi za razvoj tržišta električne energije u jugoistočnoj Evropi i za njegovu integraciju u evropsko tržište.

Pročitajte još:

Agencija za energetiku je regulatorno telo čije su nadležnosti u sektorima električne energije, prirodnog gasa, nafte i naftnih derivata i toplotne energije koja se proizvodi u elektranama – toplanama. Kroz obavljanje poslova dodeljenih Zakonom, AERS treba da doprinese stvaranju stabilnog regulatornog okvira za razvoj efikasnog i održivog energetskog sektora koji će biti siguran oslonac ekonomskom razvoju zemlje.

Agencija je samostalan pravni subjekt i funkcionalno je nezavisna od bilo kog državnog organa, energetskih subjekata i korisnika njihovih proizvoda i usluga, kao i od svih drugih pravnih i fizičkih lica.

Energetski portal

Završeni radovi na projektu gasovoda Srbija- Bugarska

Foto-ilustracija: Unsplash (roman-pentin)
Foto-ilustracija: Pixabay (Logga Wiggler)

Završetak gasovoda Srbija-Bugarska predstavlja značajan iskorak u osiguranju energetske sigurnosti i stabilnosti u Republici Srbiji. Ovaj projekat, koji je završen u  periodu od 12 meseci, otvara nove horizonte za snabdevanje gasom iz različitih izvora, s posebnim naglaskom na Azerbejdžan.

Gasovod, dužine 109 kilometara, sa četiri merno-regulacione stanice u Pirotu, Dimitrovgradu, Beloj Palanci i Nišu, kao i velikom primopredajnom stanicom u Trupalama, predstavlja prvi veliki energetski projekat završen na vreme u Srbiji. Ovo postrojenje će verovatno biti puštano u probni rad do kraja nedelje, saopšteno je na sajtu Ministarstva rudarstva i energetike.

Osim tehničkog aspekta, projekat se ističe i potpisanim ugovorima o interkonekciji sa Bulgartransgasom i komercijalnim ugovorom o snabdevanju gasom iz Azerbejdžana, što ukazuje na jačanje međunarodnih odnosa i energetske saradnje. Najavljene bilateralne posete predsednika Azerbejdžana i Bugarske dodatno potvrđuju ovu tendenciju.

PROČITAJTE JOŠ:

Ovaj gasovod  igra ključnu ulogu u gasifikaciji jugoistočnog dela zemlje i u procesu zelene tranzicije. Povećanje kapaciteta do 1,8 milijardi kubnih metara omogućuje tranzit gasa iz Kaspijskog regiona do centralne Evrope, istovremeno doprinoseći čistijem izvoru energije u zamenu za ugalj i mazut.

Projekat je značajan zbog stabilnosti snabdevanja gasom, a samim tim i stabilnosti energetskog sektora, a zemlja se pozicionira kao važan akter u energetskoj sigurnosti regiona.

Energetski portal

Zamena starih električnih brojila – nadležni poručuju da odlaganja više nema

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Zamena starih brojila „pametnim“, pokrenuta još 2012. nije urađena. Tenderi su obarani, a na mreži svega četiri odsto digitalnih strujomera. Ponovo se krenulo u posao i nadležni sada obećavaju do kraja decenije imaćemo 80 odsto pametnih brojila, kao i Evropska unija. Do kraja godine samo u Beogradu i Novom Sadu biće ugrađeno 90.000 pametnih brojila. Odlaganja više nema – kažu nadležni.

,,Taj tender koji je obaran u 2012. konačno će biti, valjda, finaliziran i nadam se da ćemo uspeti da dostignemo ovaj cilj od 80 odsto do kraja ove decenije. Cilj je ozbiljan, ali mislim da stvarno ovaj put treba i sama Distribucija da se potrudi da to probamo da ostvarimo i ranije“, rekao je Dejan Popović, predsednik Saveta Agencije za energetiku Srbije.

Da je ulaganje potrebno, objašnjava i resorna ministarka.

,,U Elektrodistribuciji, u koju nije ulagano decenijama u našu niskonaponsku mrežu, to treba da otvoreno i iskreno kažemo, i da prihvatimo činjenicu da su velika ulaganja neophodna da bi pre svega imali pouzdanije snabdevanje električnom energijom, jer je distribucija sistem sa kojim se građani najneposrednije susreću i od kojeg zapravo zavisi da li ćemo imati kvalitetno napajanje električnom energijom“, navela je Dubravka Đedović Handanović, ministarka rudarstva i energetike.

Pročitajte još:

Šta će nova brojila omogućiti

Nova brojila su „pametna“ jer donose višestruku korist: sadašnje skupo očitavanje brojila zameniće daljinsko, omogućiće daljinsko uključivanje i isključivanje struje, daljinsko upravljanje ne samo potrošnjom već i nižom i višom tarifom, kao i čuvanje podataka.

Na samoj mreži smanjiće gubitke, i tehničke i zbog krađe struje, koji su od 11 do 13 odsto. Pametnim brojilima, biće pokrivena i privreda.

,,Industrijska brojila predstavljaju možda 1,5 odsto ukupnog broja brojila u celom sistemu, a kroz njih protiče 40 odsto energije. Znači, imperativ je da taj protok energije stavimo pod kontrolu i pod nadzor distribuciji“, rekao je Saša Marčeta, specijalista za pametne merne sisteme u „Elektrodistribuciji Srbije“.

Novac za 470.000 pametnih brojila je obezbeđen, deo od 110 miliona evra iz donacije Evropske unije. Posao olakšava i to što se ta pametna brojila proizvode u Srbiji.

Izvor: RTS

Pre pedeset godina, Beograd je urbanističkim planom bio zamišljen kao „arhipelag naselja u moru zelenila”. Koliko smo danas daleko od ove vizije?

Foto-ilustracija: Unsplash (Aleksandar Pavlovic)
Foto-ilustracija: Unsplash (Nikola Cirkovic)

U jeku kovid krize, u proleće 2020. godine, održali su se lokalni izbori u Parizu. Ana Hidalgo, dotadašnja gradonačelnica, uspela je još jednom da pobedi i ostane na vlasti u francuskoj prestonici, a u toku kampanje je u svoju političku agendu uvrstila jedan za širu javnost nov koncept: 15-minutni grad.

Pojavljivanje jednog urbanističkog koncepta u široj političkoj agendi odmah je kod jednog dela javnosti probudila sumnju: u pariskoj javnosti se pronela vest o „klimatskom lokdaunu” koji za cilj ima da u budućnosti ograniči kretanje stanovnika i nametne nov model neslobodnog života u gradovima. Slične priče su se zatim raširile i van Francuske.

Međutim, u pitanju su bile obične dezinformacije – a 15-minutni grad je nešto sasvim drugo, piše za Klima101 dr Ivan Simić sa Arhitektonskog fakulteta.

Istina je, doduše, da su kovid 19 i klimatska kriza aktuelizovali ovu ideju, ali svakako ne zbog nekakvih planova o ograničavanju slobode kretanja i zatvaranju po receptu iz Orvelove „1984”.

Naime, koncept 15-minutnog grada je osmislio profesor Karlos Moreno sa pariske Sorbone: u pitanju je grad u kojem je svim stanovnicima omogućeno zadovoljenje osnovnih svakodnevnih potreba u dosegu kratke šetnje ili vožnje biciklom.

Pročitajte još:

Prema rečima profesora Morena, ideja je inspirisana knjigom Džejn Džejkobs „Život i smrt velikih američkih gradova”. Kako bi revitalizovala saobraćajem zagušene i opustele gradske centre, Džejkobs je ponovo uvela istorijske ideje o blizini i pešačkoj dostupnosti svih neophodnih sadržaja na nivou gradskog susedstva.

U kontekstu ublažavanja posledica klimatskih promena, ove ideje dodatno dobijaju na značaju. Ciljevi koncepta 15-minutnog grada su poboljšanje urbane mobilnosti i smanjenje potrošnje energije potrebne za saobraćaj, a istovremeno i veća dostupnost različitih urbanih sadržaja u okviru autonomnih gradskih područja.

Upravo je autonomija delova u odnosu na celinu jedno od ključnih svojstava rezilijentnosti (tj. otpornosti) jednog urbanog sistema. Sve ovo u zbiru doprinosi klimatski otpornijem, zdravijem, i energetski efikasnijem gradu.

Foto-ilustracija: Pixabay (leonqueen1)

Beograd je pre 50 godina bio zamišljen kao decentralizovan skup međusobno povezanih, ali autonomnih gradskih centara

Ideja o 15-minutnom gradu, mada tada nije bila na taj način imenovana, podsetila me je na zaboravljene lekcije iz našeg urbanizma – a posebno na zlatno doba (ali zaista) urbanističkog planiranja u Beogradu tokom 70-tih godina prošlog veka.

Godine 1972, javnosti je bio predstavljen Generalni urbanistički plan, poznat i kao „veliki Pešićev plan” po legendarnom gradonačelniku Beograda Branku Pešiću. Ova vizija razvoja grada do 2000. godine imala je i vizionarski slogan: Beograd je trebalo da bude „Arhipelag naselja u moru zelenila”. On predstavlja vrhunac planerske prakse u nekadašnjoj socijalističkoj državi koji je kao prioritet imao javni interes građana, savremene urbanističke normative pa čak i participaciju građana u procesu njegovog kreiranja.

U pitanju je bio cilj policentričnog razvoja Beograda sa novim satelitskim naseljima okruženih zelenilom i planiranim da sadrže sve neophodne funkcije za stanovništvo. To ih je činilo autonomnim gradskim područjima, upravo nalik „novom” konceptu 15-minutnog grada, koji zapravo ne predstavlja ništa drugo do zdravu planersku logiku, i svest o značaju urbane sredine po meri čoveka, dimenzionisane za potrebe i udobnost svakodnevnog života.

Ono što je univerzalna mera svakog grada od antike do danas je čovek, njegove potrebe i njegove dimenzije. I svaki uspešan planerski koncept se čvrsto drži ovog aksioma.

Primer naselja u Beogradu koje je spontano nastalo, ali je bilo planski dovršeno Pešićevim planom i uklapa se u kalup 15-minutnog grada je – Banovo brdo. Iako nije idealno zbog mnogih izazova sa kojima se suočava u poslednje dve decenije kao što su npr. preizgrađenost i parkiranje, ono predstavlja primer naselja u kojem vam je dostupno gotovo sve što poželite, i to upravo u prostorno-vremenskoj dimenziji od 15 minuta, odnosno 1500 metara.

Foto-ilustracija: Pixabay ( stevanaksentijevic)

Mada se suočava sa problemima nekontrolisanog razvoja, Banovo brdo se uklapa u koncept 15-minutnog grada, i čini jedan gradski centar

Uprkos tome što je ugroženo aktuelnim urbanističkim trendovima, Banovo brdo je ono što kolokvijalno nazivamo „grad u gradu”, sa Požeškom ulicom kao kičmom njegove urbane strukture. Duž ovog linearnog gradskog centra dužine oko 1500 metara pružaju se gotovo sve gradske funkcije:  četiri vrtića, četiri osnovne škole, dve srednje škole, državni fakultet, dom zdravlja, pijaca, crkva, opštinska uprava, tržni centar i brojni drugi sadržaji u vezi sa trgovinom i uslugama.

Banovo brdo nije jedini primer „grada u gradu” u Beogradu. Vidikovac, savski blokovi na Novom Beogradu, Senjak, Dorćol i mnoga druga naselja u Beogradu su takođe u manjoj ili većoj meri komplementarni konceptu 15-minutnog grada.

Nažalost, ne-planski razvoj i investitorski urbanizam prete da naruše ravnotežu ovih naselja. Preizgrađenost, prenaseljenost, automobilski saobraćaj i gubitak zelenila deluju kao distopijski procesi, naročito naspram vizije o „arhipelagu naselja u moru zelenila” Generalnog plana iz 1972. godine.

Nešto dalje od Banovog brda, sa druge strane Beogradskog sajma, gotovo iste dužine kao i Požeška, nalazi se Bulevar Vudroa Vilsona koji čini kičmu naselja „Beograd na vodi”. Ali tu se gotovo svaka sličnost između ovih ulica završava.

Ceo tekst pročitajte ovde

Izvor: Klima101

NOVI SAD ZAKORAČIO U SVET ELEKTROMOBILNOSTI

JGSP Novi Sad
Foto: JGSP Novi Sad

Kada su u pitanju ulaganja u inovacije i infrastrukturu poslednjih meseci, jedan od veoma angažovanih gradova bio je Novi Sad. Ravnicu na kojoj se prostire uspešno koristi za razvoj i širenje biciklističkih staza, a skoro je bila podela subvencionih sredstava za bicikliste, zahvaljujući čemu se rasterećuje automobilski saobraćaj i podstiče najzdraviji i najčistiji prevoz za ljude i životnu sredinu. Nedavno je u rad pušten i „turbo“ kružni tok u kom se pravac bira pre ulaska u kružnu raskrsnicu, što bi trebalo dodatno da ubrza kretanje na deonici gušćeg saobraćaja.

Osim ovih noviteta u infrastrukturi i saobraćaju, od ovog leta gradom prolazi i deset novih električnih autobusa u sklopu voznog parka JGSP-a, čime je Novi Sad načinio značajniji korak u pravcu elektromobilnosti. O novim autobusima, planovima za budućnost i prednostima vozila na struju razgovarali smo sa Apolonijom Holo, šeficom Službe investicionog održavanja JGSP Novi Sad.

Kada i kako se razvila ideja da u javni gradski prevoz uvrstite električne autobuse? Da li su ovi autobusi zamenili najstarije modele koji su svoje odslužili na putevima?

– Inženjeri u preduzeću prate razvoj industrije autobusa i novih tehnologija, analiziraju aktuelno tržište, kako bi svaka nova obnova voznog parka JGSP Novi Sad bila u skladu sa tehnološkim dostignućima koja pružaju veći nivo bezbednosti, ekonomičnosti, komfora i zaštite okoline. Naša flota je proteklih godina bila obnavljana sa stotinu novih autobusa na CNG pogon, o čemu će biti reči, ali ova odluka sad je korak dalje.

Investicija je deo većeg angažovanja Novog Sada u programu Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) – Zeleni gradovi – kao podrška gradovima koji žele da ulože u zelenu i održivu infrastrukturu, time rešavajući ključne ekološke izazove. Sa svojim programom Zeleni gradovi EBRD je već pomogla novosadskom javnom prevozu u kupovini 29 novih autobusa u sklopu tekućeg programa obnove voznog parka, kada je kupljeno 100 novih vozila na CNG pogon. Ovaj tip autobusa u znatnoj meri smanjuje emisije zagađujućih gasova, a u upotrebi su od 2020. i 2021. godine.

Svoje namere i ambicije o kupovini električnih autobusa Grad Novi Sad je u junu 2020. godine potpisao sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), a godinu dana kasnije, nakon sklopljenog povoljnog kreditnog aranžmana, već je otpočela njihova nabavka.

Preduzeće nastoji da kontinuirano obnavlja vozni park tako da se nabavkama novih vozila po potrebi otpisuje određeni broj starih autobusa.

U FOKUSU:

Recite nam nešto više o performansama ovih autobusa. Prvenstveno, koji modeli su u pitanju i iz koje zemlje su stigli?

JGSP Novi Sad

– Nakon realizovane javne nabavke odluka je pala na poljski Solaris, kompaniju čiji su autobusi uvršteni u javni prevoz gradova širom Evrope. Solarisovi proizvodi su više puta nagrađivani za kvalitet i inovacije u Poljskoj, kao i u drugim zemljama, a električni autobusi Solaris Urbino 12, koji su sada deo flote JGSP Novi Sad, pobedili su na prestižnom evropskom takmičenju Autobus godine 2017.

To su niskopodni, dvanaest metara dugački autobusi, kapaciteta 80 putnika, plus vozač. Uz opremu koja je generalno standardna u našim vozilima (ugrađena klima, platforma za invalide, kamere, video-nadzor), novi autobusi imaju moderne retrovizore Mirror Eye. To je set kamera koje zamenjuju konvencionalne retrovizore i prikazuju vozaču područje neposredno oko autobusa, čime se znatno povećava bezbednost u saobraćaju. Uz to, ugrađen im je i Mobileye Shield+, rešenje za izbegavanje saobraćajnih nezgoda, što takođe vožnju čini sigurnijom. Zahvaljujući ovom sistemu koji obaveštava vozača zvučnim i vizuelnim signalima o pešacima, biciklistima ili malom rastojanju od vozila u blizini autobusa, rešen je problem mrtvih uglova. Autobusi imaju i sistem za gašenje požara, te uređaj za testiranje alkohola – blokator startovanja vozila.

JGSP Novi Sad

Koliko JGSP Novi Sad ima ukupno vozila? Postoje li planovi za bližu ili dalju budućnost, vezano za ovaj vid elektromobilnosti?

– U voznom parku JGSP Novi Sad trenutno je 276 vozila. Prema većini istraživanja, kao i direktivama koje se usvajaju u svetu, elektromobilnost je trenutno apostrofirana kao budućnost saobraćaja. Mi ćemo se u skladu sa našim mogućnostima i potrebama uklapati u trendove održivog i ekonomičnog prevoza.

Ukoliko bismo poredili finansijske prednosti i mane konvencionalnih autobusa i novih električnih, kakva je računica?

– U startu električni autobusi jesu skuplji. Međutim, od trenutka kada počnu da se koriste, računica ide u njihovu korist. Prema podacima za april 2023. godine (interna statistika potrošnje i nabavnih cena energenata), trošak po pređenom kilometru za dizel autobuse iznosi 65 din./km, za CNG autobuse 46 din./km, dok je za električne autobuse 20 din./km. Pored toga, svi znamo da je saobraćaj u gradovima jedan od velikih izvora zagađenja i svesni smo onog dela naše odgovornosti, kao preduzeća čija vozila godišnje pređu milione kilometara. Ulaganjem u održiv vid mobilnosti doprinećemo unapređenju kvaliteta životne sredine.

Intervju vodila: Milica Vučković

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST

Zagađenje vazduha previsoko širom Evrope i predstavlja najvećih rizik za zdravlje

Photo-illustration: Pixabay (Maruf_Rahman)
Foto-ilustracija: Pixabay (shogun)

Zagađenje vazduha u Evropi i dalje je znatno iznad preporučenih nivoa Svetske zdravstvene organizacije (SZO), što predstavlja značajnu pretnju po zdravlje ljudi. Prema najnovijoj objavljenoj proceni kvaliteta vazduha Evropske agencije za životnu sredinu (EEA) 253.000 smrtnih slučajeva u EU je moglo da se izbegne da su koncentracije finih čestica ispunile preporuke SZO. Izloženost zagađenju vazduha izaziva ili pogoršava određene bolesti kao što su rak pluća, bolesti srca, astma i dijabetes.

Mere za smanjenje zagađenja vazduha na nivoe smernica SZO bi sprečile ovaj broj smrtnih slučajeva, a takođe bi smanjile broj ljudi koji žive sa oslabljenim zdravstvenim efektima bolesti povezanih sa zagađenjem vazduha, kao što su dijabetes i astma. Štete po ljudsko zdravlje od zagađenja vazduha izazivaju tri ključna zagađivača: fine čestice, azot-dioksid i ozon.

Broj smrtnih slučajeva u EU koji se mogu pripisati česticama PM2,5 (particulate matter – PM) – jednom od najštetnijih zagađivača vazduha opao je za 41 odsto između 2005. i 2021. godine. Ipak, zagađenje vazduha i dalje predstavlja najveći rizik po zdravlje Evropljana (prate ga i drugi faktori kao što izlaganje buci, hemikalijama i sve veći uticaj toplotnih talasa) izazivajući hronične bolesti i smrtne slučajeve, posebno u gradovima i urbanim područjima.

Pročitajte još:

Od 253.000 smrtnih slučajeva u EU izazvanim izloženosti zagađenju sitnim česticama iznad koncentracije koju preporučuje SZO, zagađenje azot – oksidom dovelo je do 52.000 smrtnih slučajeva, a kratkoročno izlaganje ozonu dovelo je do 22.000 smrtnih slučajeva.

Zagađenje vazduha takođe uzrokuje loše zdravlje i dodaje značajne troškove zdravstvenim sistemima. Koncentracije koje preporučuje SZO određuju se na osnovu nivoa zagađenja iznad kojeg postoje jasni dokazi povezanih efekata na zdravlje.

„Podaci EEA podsećaju da je zagađenje vazduha i dalje zdravstveni problem životne sredine broj jedan u EU, a dobra vest je da politika čistog vazduha funkcioniše, a kvalitet vazduha se poboljšava. Ali moramo da radimo još bolje i da dodatno smanjimo nivoe zagađenja. Zbog toga EU mora brzo da usvoji i primeni predlog revidirane Direktive o kvalitetu vazduha, koja ima za cilj da bliže uskladi standarde kvaliteta vazduha EU sa preporukama SZO“, rekao je Virginijus Sinkevičius, komesar EU za životnu sredinu, okeane i ribarstvo.

Leena Ylä-Mononen, izvršni direktor EEA je rekla da iako smo proteklih godina napravili velike korake u smanjenju nivoa zagađenja vazduha, najnoviji podaci i procene pokazuju da je uticaj zagađenja vazduha na zdravlje i dalje previsok, što dovodi do smrti i bolesti koje se mogu pripisati zagađenju vazduha. Pozitivna vest je da vlasti na evropskom, nacionalnom i lokalnom nivo preduzimaju mere za smanjenje emisija kroz mere kao što su promovisanje javnog prevoza ili biciklizma u gradskim centrima, kao i kroz ažurirano zakonodavstvo.

Foto-ilustracija: Pixabay (SichiRi)

Zdravstveni uticaji zagađivača vazduha na bolesti

Novo u ovogodišnjoj proceni je kvantifikacija zdravstvenog opterećenja povezanog sa specifičnim bolestima kojima zagađenje vazduha doprinosi. Ukupan zdravstveni teret povezan sa svakom od ovih bolesti zavisi ne samo od smrtnih slučajeva povezanih sa bolešću, već i od zdravstvenog opterećenja svakodnevnog života sa posledicama bolesti.

Za mnoge bolesti kao što su ishemijska bolest srca i rak, većina zdravstvenih tereta je povezana sa smrtnim ishodom, koji se može pripisati i vezati i za druge bolesti, kao što su dijabetes i astma. Takođe postoji značajan zdravstveni teret povezan sa životom sa bolešću u toku mnogo godina ili decenija. Zato, kada razmatramo zdravstvene efekte zagađenja vazduha, važno je ne samo da se fokusiramo na smrtne slučajeve, koji se mogu pripisati i nekim drugim bolestima, već i na dugoročne uticaje koje ove bolesti mogu imati na svakodnevni kvalitet života evropskih građana, jer se suočavaju i sa drugim – terminalnim efektima bolesti.

Od bolesti povezanih sa zagađenjem vazduha najveći zdravstveni teret izaziva ishemijska bolest srca, moždani udar, dijabetes, melitus, hronična opstruktivna bolest pluća, rak pluća i astma.

EEA je objavila i podatke za zemlje u kojima se mogu pronaći detaljne informacije o bolestima na nivou pojedinih zemalja. Podaci EEA su predstavljeni na 4. Forumu o čistom vazduhu 2023 u Roterdamu.

Preko aplikacije proverite podatke o vazduhu bilo gde u EU

Evropski građani mogu da provere podatke o kvalitetu vazduha u realnom vremenu preko različitih platformi, uključujući aplikaciju Indeks kvaliteta vazduha. Najnovije izdanje ove aplikacije uvelo je nove funkcije gde korisnici mogu da provere kvalitet vazduha na bilo kojoj lokaciji u EU, na osnovu ažuriranih informacija po satu sa više od 3.500 stanica za praćenje kvaliteta vazduha u Evropi. Aplikacija je na 24 evropska jezika i uključuje niz funkcija koje omogućavaju korisnicima da procene i tumače kvalitet vazduha u svom mestu.

Energetski portal

Radovi na putevima u prigradskim opštinama Beograda

Foto-ilustracija: Unsplash (nenad-licanin)
Foto-ilustracija: Unsplash (nenad-radojcic)

U toku su značajni radovi na infrastrukturnim projektima u prigradskim opštinama Beograda. Ove godine, vlada Srbije je za puteve u ovim područjima izdvojila oko 2,5 milijarde dinara. Jedan od projekata je rehabilitacija puta Đurinci – Sopot, duge tri kilometra.

Takođe, u planu je rekonstrukcija 22 kilometra Avalskog puta, koji nije renoviran već pet ili šest decenija i koji je u jednom od najtežih stanja u Beogradu. Ukupno, radovi uključuju obnovu više od 62 kilometra različitih puteva, što predstavlja značajno ulaganje u prigradske opštine, saopšteno je na Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

PROČITAJTE JOŠ:

Posebna pažnja se posvećuje i brzoj saobraćajnici „Karađorđe“, koja će spojiti auto-put Beograd-Niš sa autoputem „Miloša Velikog“. Planirano je da trasa bude produžena do Malog Požarevca, što će Sopot približiti brzoj saobraćajnici na samo desetak kilometara udaljenosti.

Predsednik opštine Sopot, istakao je značaj ovih radova za bolju saobraćajnu povezanost delova Beograda kao što su Mladenovac, Sopot, Voždovac i Grocka. Osim toga, bolji putevi će omogućiti lakše putovanje ka Kosmaju, doprinoseći kvalitetnijem životu građana u ovim delovima grada.

Energetski portal

Kako klimatske promene utiču na morski život

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)
Foto-ilustracija: Unsplash (Anastasia Taioglou)

Evropska agencija za životnu sredinu (EEA), objavila je brifing pod nazivom Kako klimatske promene utiču na morski život, koji, između ostalog, ukazuje na potencijalna područja za koja postoji zabrinutost i u kojima morski život može da bude više pogođen posledicama klimatskih promena u odnosu na ostala područja.

U odnosu na to, navodi se da su evropska morska područja nejednako ranjiva na klimatske promene. Primera radi, Baltičko i Jadransko more, odnosno poluzatvorena mora i plitka priobalna područja, više su podložni klimatskim promenama u poređenju sa dubljim priobalnim područjima.

Klimatske promene na različite načine negativno utiču na morski život, a kao ključni faktori izdvajaju se povećanje nivoa ugljen-dioksida u atmosferi, porast globalnih temperatura, kao i niži nivo kiseonika u vodi.

Upravo ovo dalje dovodi i do zakiseljavanja okeana i njegovog zagrevanja, kao i deoksigenacije (smanjenja kiseonika u okeanu). Kada ove pojave deluju istovremeno, nazivaju se smrtonosni tri zato što morski biodiverzitet i ekosistem čine ranjivijim.

Pročitajte još:

Zakiseljavanje okeana

Najvećim delom do ove pojave dolazi usled emisija ugljen-dioksida, a opasnost po morski svet ogleda se u tome da se smanjuje dostupnost kalcijum karbonata za organizme. Posebno ugroženi organizmi su korali, mekušci i neke vrste planktona. Istraživanja pokazuju da se zakiseljavanje okeana brzo povećava, štaviše, za oko 30 odsto u odnosu na predindustrijski period.

Zagrevanje vode

Zagrevanje mora naročito se zapaža od 1970-ih godina, a da se trend nastavlja i danas pokazala su meranja iz aprila 2023. godine, kada je zabeležena nova rekordna prosečna svetska temperatura površine mora – 21,1oC. Promena temperature menja metabolizam organizama, povećavajući, recimo, potrebu za kiseonikom. Ovakva klima za neke domaće vrste može da bude smrtonosna, a ujedno može da otvori put onim vrstama koje do sada nisu bili na tom području. Na taj način nove vrste mogu postati invanzivne i dodatno naštetiti domaćim.

Deoksigenacija

Gubitak kiseonika u morskoj vodi direktno je vezan za porast temperature vode, a osvrćući se na prethodno pomenuto, to može predstavljati dodatan problem zato što organizmi u toplijoj vodi imaju i veću potrebu za kiseonikom. Topnija voda ima manju sposobnost da zadrži rastvoren kiseonik.

Pored Baltičkog i Jadranskog, delovi Severnog mora su isto posebno ranjivi. Takođe, otkriveno je da postoje ugrožena područja i u severoistočnom Atlantskom okeanu. Čak i u ovakvim područjima postoje više i manje ugrožene vrste, a one koje su najviše pogođenje klimatskim promenama jesu one koje žive na dnu okeana.

Energetski portal

Koje zemlje su dale 200 miliona dolara za klimatski fond?

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Konferencija COP28, tačnije Konferencija Ujedinjenih nacija o klimatskim promenama 2023. održava se u Dubaiju do 12. decembra, i označava značajan skup vezan za globalne debate i odluke o klimi. Konferecija okuplja svetske lidere, stručnjake za životnu sredinu i aktiviste kako bi se pozabavili hitnim izazovima koje postavljaju klimatske promene. Očekuje se da će konferencija privući oko 70.000 učesnika, uključujući šefove država, premijere i uticajne ličnosti iz različitih sektora.

Nemačka i Ujedinjeni Arapski Emirati zajednički su obećali 200 miliona dolara za podršku zemljama koje su ozbiljno pogođene klimatskim promenama, kako je otkriveno na otvaranju klimatskog samita COP28 u Dubaiju. Najava da će obe države dati po 100 miliona dolara, objavljena je prvog dana samita,  sa ciljem da pomognu nacijama koje su najranjivije na efekte klimatskih promena, poput ostrvskih država. Ovaj potez je značajan jer je deo finansiranja fonda za gubitke i štete, koji je uspostavljen tokom pregovora COP27 u Egiptu prošle godine, prenosi agencija DPA.

Pročitajte još:

Kada govorimo o ostrvskim zemljama, one su izuzetno pogođene klimatskim promenama zbog njihove ranjivosti na porast nivoa mora, koji dovodi do poplava i erozije obale. Takođe su često na udaru ekstremnih vremenskih uslova poput uragana i tajfuna. Nedavno smo pisali da Fidži čak pati i zbog količine otpada koja vodom dospe do zemlje. Ove zemlje se oslanjaju na prirodne resurse poput ribarstva i turizma, koji su direktno ugroženi promenama u ekosistemima, kao i promenama vremena i padavinskim obrascima što utiče na privredu.

Foto-ilustracija: Unsplash (Benjamin Blattler)

Svenja Šulce, nemačka ministarka razvoja, zalagala se za šire učešće u ovoj inicijativi, pozivajući nacije poput Kine i drugih ekonomija u usponu da se ugledaju na primer UAE i daju doprinos novom fondu. Ona je naglasila ulogu zemalja sa visokim emisijama CO2 i finansijskim mogućnostima, kao što su zalivske države, u podršci manje bogatim nacijama koje se suočavaju sa štetama uzrokovanim klimom.

Ovom prilikom, bilo je reči i o tome kako Velika Britanija, Sjedinjene Države i Japan takođe ispunjavaju male finansijske obaveze.

Svetska meteorološka organizacija je izvestila o zabrinjavajućem porastu srednje globalne temperature, zajedno sa alarmantnim nivoima gasova staklene bašte i porastom nivoa mora. Generalni sekretar UN Antonio Gutereš je u svom obraćanju istakao ozbiljnost trenutne klimatske krize, navodeći različite ekološke katastrofe kojima su svedoci širom sveta.

Energetski portal

Okrugli sto – Priključenje ne elektroenergetski sistem

Foto-ilustracija: Pixabay (analogicus)
Foto-ilustracija: Pixabay (Bruno)

Okrugli sto ,,Priključenje na elektroenergetski sistem“, održaće se 7. decembra u Privrednoj komori Srbije, u organizaciji Udruženja za pravo energetike Srbije, Privredne komore Srbije, CIGRE Srbija i CIRED Srbija.

Događajem će se obuhvatiti teme: Pravni okvir za priključenje na distributivni sistem; Analiza adekvatnosti resursa i integracija varijabilnih obnovljivih izvora energije u elektroenergetski sistem; Proces priključenja objekata na prenosni sistem i ključni koraci u procesu priključenja objekta na prenosni sistem i deo distributivnog sistema kojim upravlja operator prenosnog sistema i Izazovi operatora distributivnog sistema u pogledu postupka priključenja na distributivni sistem.

Učesnici događaja biće:

  • Rade Mrdak, specijalni savetnik Ministra rudarstva i energetike
  • Nebojša Vučinić, direktor Direkcije za razvoj, Elektromreža Srbije AD Beograd
  • Predrag Matić, direktor Direkcije za planiranje i investicije
  • Dunja Grujić, viši analitičar za poslovne procese za podršku tržištu i smanjenje gubitaka, Elektrodistribucija Srbije d.o.o. Beograd

Energetski portal

Poziv za učestvovanje na sastanku o budžetskom finansiranju poljoprivrede za 2024.

Foto-ilustracija: Freepik ( Oleksandr Ryzhkov)
Foto-ilustracija: Pixabay (andreas160578)

S obzirom na značajnu ulogu poljoprivrede u ekonomskom i socijalnom razvoju Republike Srbije, sva poljoprivredna udruženja koja su zainteresovana da učestvuju na satanku sa predstavnicima Vlade na temu finansiranja poljoprivrede i budžeta za narednu godinu, mogu da se prijave za učešće na predstojećem sastanku sa predstavnicima Vlade.

Sastanak ima za cilj da okupi predstavnike poljoprivrednih udruženja i članove Vlade kako bi se diskutovalo o budućim planovima i mogućnostima finansiranja poljoprivrede, sa posebnim fokusom na izazove i prilike koje očekuju sektor u 2024. godini.

Za prisustvo na sastanku, neophodno je da zainteresovana udruženja pošalju svoje prijave najkasnije do 4. decembra 2023. godine do 12 časova. Prijave se šalju na mejl adresu ivona.rankovic@minpolj.gov.rs.

U prijavi je potrebno da se navedu detaljni podaci o udruženju, uključujući broj članova, spisak svih aktivnih članova sa njihovim imenima, prezimenima i brojevima ličnih karata, kao i informacije o datumu osnivanja udruženja i njegovim dosadašnjim aktivnostima.

Ovaj sastanak predstavlja izuzetnu priliku za sve zainteresovane strane da direktno komuniciraju sa predstavnicima Vlade i da zajednički rade na unapređenju sektora poljoprivrede u Srbiji.

Energetski portal

HE „Đerdap 1“ ispunila godišnji plan proizvodnje

Foto-ilustracija: Pixabay (Erich Westendarp)
Foto-ilustracija: Pixabay (falco)

Revitalizovana HE „Đerdap 1“ ispunila je godišnji plan proizvodnje od 5.515.000 MWh. Premašen je i dnevni rekord od 27.134 MWh, a na visokom nivou su takođe i pogonska spremnost i optimalni dotok Dunava.

I HE „Đerdap 2“ iako radi sa devet agregata (A7 u remontu) koji su sazreli za revitalizaciju radi kao u najboljim godinama. Svi su izgledi da će ova godina biti najbolja proizvodna godina u istoriji elektrane, navodi se na sajtu EPS-a.

Sa Vlasine takođe stižu dobri rezultati, zato što su „Vlasinske HE“ plan proizvodnje od 331. 000 MWh za ovu godinu ispunile su još 17 oktobra. Novembar završavaju sa proizvedenih 352.000 MWh i u zavisnosti od angažovanja mogu stići i do 400.000 MWh za ovu godinu.

Pročitajte još:

Prema planu radi i elektrana za pokrivanje vršnih opterećenja HE „Pirot“. U Zavojskom jezeru nalaze se značajne količine energije.

Ogranak „HE Đerdap“ isporučuje sistemu EPS dnevno i do 34.000 MWh zelene energije i ovakvi podaci pokazuju da će, kako je rekao Radomir Mitrović, direktor za proizvodnju energije Ogranka „HE Đerdap“, imati još jednu odličnu proizvodnu godinu.

Prisećanja radi, pored revitalizacije HE „Đerdap 1’’, u narednom periodu nastaviće se i u daljem hidro sektoru, među kojima su najznačajniji projekti modernizacija „Vlasinskih hidroelektrana“, HE „Bistrica“, „Potpeć“ i „Đerdap 2“.

Završetkom revitalizacije HE ,,Đerdap 1’’, ona je dobila veću snagu, ali i duži radni vek.

Energetski portal

NOVI ZELAND ODUSTAJE OD ZAKONA O ZABRANI PRODAJE DUVANA

Foto-ilustracija: Unsplash (jennifer-chen)
Foto-ilustracija: Unsplash (liam-shaw)

Planovi Novog Zelanda za uvođenje prvog zakon u svetu za zabranu prodaje duvana opozvani su, potvrdio je u ponedeljak Kristofer Luksonž, pošto je položio zakletvu kao premijer. Ovaj potez je opisan kao „ogromna pobeda duvanske industrije“.

Lukson, bivši šef aviokompanije, preuzeo je dužnost šest nedelja nakon što je njegova konzervativna Nacionalna partija pobedila na izborima, okončavši šestogodišnju vladavinu Laburističke partije na čelu sa Džasindom Ardern.

Konzervativni premijer je rekao da će dati prioritet kroćenju inflacije i snižavanju kamatnih stopa, a takođe je potvrdio da će ukinuti takozvanu „generacijsku zabranu pušenja“ usvojenu prošle godine kojom bi se onemogućila prodaju duvana svima rođenima posle 2008.

Lukson je rekao da bi prihod od poreza od prodaje cigareta doneo dobrodošao prihod za vladu, ali je takođe izrazio zabrinutost da bi zabrana dovela do procvata neoporezovanog crnog tržišta.

PROČITAJTE JOŠ:

Koaliciona vlada

Foto-ilustracija: Unsplash (Hưng Nguyễn Việt)

Lukson se u svom obraćanju u ponedeljak fokusirao na potrebu oživljavanja ekonomije i rekao da je neophodno smanjiti troškove života i staviti inflaciju pod kontrolu kako bi mogli da snize kamatne stope i učine hranu pristupačnijom. Lukson je rekao da će se njegova nova vlada u prvih nekoliko meseci takođe fokusirati na uspostavljanje reda i zakona i poboljšanje javnih usluga.

Bivša laburistička vlada se mučila da kontroliše rast troškova života, što je globalno pitanje za koje su delom krivi problemi snabdevanja povezani s pandemijom i ratom.

Prethodni premijer, lider Laburističke partije Kris Hipkins (Chris), u januaru je preuzeo dužnost od Ardern, nakon što je ona neočekivano dala ostavku, navodeći da više nema snage.

Zdravstveni radnici snažno kritikuju odluku

Foto-ilustracija: Unsplash (tim-stief)

Odluka je naišla na snažnu kritiku zdravstvenih radnika, koji tvrde da je ovo korak unazad u vezi sa svetski vodećim i odličnim zdravstvenim merama.

„Šokirani smo i zgroženi. Većina zdravstvenih grupa u Novom Zelandu zgrožena je onim što je vlada uradila i traže od nje da odustane“, rekao je za BBC profesor Ričard Edvards, istraživač kontrole duvana i stručnjak za javno zdravlje na Univerzitetu Otago.

Ova iznenadna promena u politici izazvala je oštre reakcije ne samo među zdravstvenim stručnjacima već i širom zajednice. Kritike su usmerene prema novoj vladi, optužujući je da stavlja ekonomske interese ispred javnog zdravlja, posebno imajući u vidu ozbiljnost problema pušenja u zemlji.

Profesor Edvards ističe da su rezultati modeliranja i internacionalna priznanja ukazivali na efikasnost prethodnih zakona, te da je povlačenje ovih mera korak unazad u postizanju ciljeva smanjenja stope pušenja. Posebno je naglašeno da su politike “bezdimnog društva” bile ključne u podršci mladim generacijama da se suzdrže od pušenja.

Oštro se kritikuje i argument o mogućem crnom tržištu za duvan, koji su neki političari istakli kao razlog za ukidanje zabrane. Zdravstveni stručnjaci ukazuju da je efikasnija kontrola i edukacija ključ za suprotstavljanje potencijalnim negativnim posledicama crnog tržišta.

Izvor: EURACTIV

Konferencija ,,Srbija na putu održivog razvoja’’

Foto: EP
Foto: EP

U okviru XVIII Međunarodnog sajma energetike, koji je održan na Beogradskom sajmu, posetioci su imali priliku da prisustvuju Konferenciji ,,Srbija na putu održivog razvoja’’, na kojoj se razgovaralo o ključnim aspektima koji doprinose održivom razvoju u Srbiji.

Drugi panel pod nazivom ,,Održivi razvoj – trend ili potreba’’, okupio je stručnjake iz važnih organizacija, sa kojima je razgovarala Marija Pantelić, moderetor panela i direktor održivog razvoja BOSIS Valjevo.

Osvrćući se na naziv panela, Radovan Nikčević, projekt menadžer ,,EU za Zelenu agendu u Srbiji’’ UNDP, rekao je da trend ne isključuje potrebu, već je i jedno i drugo, ali i obaveza. U tom smislu objasnio je da je trend zato što svi postajemo svesni neodgovornog ponašanja prema životnoj sredini, a ujedno se osvešćujemo o potrebi promene našeg ponašanja. Tako se javlja trend i novi talas osećaja odgovornosti. S druge strane, potreba je jer ovaj način socio-ekonomskog razvoja nije održiv i neophodne je promeniti naše navike. Na kraju, obaveza je jer od trenutka kad je Srbija potpisala Sofijsku deklaraciju o Zelenoj Agendi, obavezala se da ostvari ambiciozne ciljeve definisane dokumentom – ostvarenje klimatske neutralnosti do 2050. godine kao najvažniji cilj, a u tome svemu UNDP podržava Srbiju. Misija UNDP-a je da podrži nacionalne institucije, kao što su Vlada Srbije i Ministarstvo zaštite životne sredine, pre svega u obavezama proisteklim iz Sofijske deklaracije.

Ovom prilikom istakao je i njihov projekat pod nazivom Izazov za inovativna rešenja za zelenu tranziciju srpske privrede, kao podrška privredi, odnosno konkretnim inovativnim projektima. UNDP pruža tehničku i finansijsku pomoć za sprovođenje projekata koji doprinose zelenoj tranziciji Srbije.

,,Kod nas je otvoren javni poziv do kraja 2026. gde pozivamo sve zainteresovane subjekte, javne, privatne kompanije, lokalne samouprave, organizacije civilnog društva, poljoprivrednike… da predlože inovativne projekte. Do sada se javilo preko 300 organizacija, a izabrali smo 56 najboljih projekata i obezbedili finansijsku podršku od 3,5 miliona dolara. Na raspolaganju je još oko pet miliona dolara do kraja projekta’’, rekao je Nikčević.

Pročitajte još:

Slobodan Krstović, direktor Odeljenja za održivi razvoj NALED, rekao je da je trenutna kriza pokazala da su upravo one lokalne zajednice koje mogu da obezbede energetsku bezbednost, zdravu hranu, čist vazduh, poželjne sredine gde će i naše buduće generacije želeti da se zadrže.

,,NALED je formirao Savez za zaštitu životne sredine i intenzivno se bavimo, u saradnji sa privredom i lokalnim samoupravama, projektima koji pre svega treba da doprinesu konačnom rešavanju upravljanja komunalnim otpadom, sa fokusom na ambalažu i ambalažni otpad, gde pored studija koje smo uradili, aktivno zagovaramo uvođenje depozitnog sistema kao potencijalnog rešenja za upravljanje ambalažnim otpadom’’, rekao je Krstović.

Kako je objasnio, ovaj sistem brzo daje rešenja – preko 95 odsto povrata ambalaže koja je u sistemu i koja je obeležena, omogućava povrat novca kada se donese u maloprodajne objekte. Ovo rešenje je prihvatilo preko 10 zemalja EU, a njih još sedam će uvesti u narednom periodu.

Foto-ilustracija: Unsplash (marcin-jozwiak)

NALED ima brojne različite projekte koje realizuje u saradnji kako sa UNDP-om i Evropskom unijom, tako i sa drugim donatorima i međunarodnim fondovima. Pored toga, NALED ima mehanizam kojim pritiska institucije da se neke stvari pokrenu dalje i zove se Siva knjiga propisa. Kako je objasnio, to su preporuke koje upućuju na to koje administrativne procedure ukinuti ili unaprediti. Jedna od stvari je puna primena principa zagađivač plaća.

,,Treba ići prema tome da se ponovo formira Zeleni fond, kao institucija koja će novac koji se prikupi od ekologije, dalje investirati u ekologiju – sada je to opšti prihod budžeta i taj novac se ne vraća gde treba’’, rekao je Krstović..

Uroš Delić, korporativni menadžer WWF Adria, podsetio je na njihove prve aktivnosti koje se sprovode još od 1961. godine, koje su bila u vezi sa zaštitom divljih i ugroženih vrsta, a koje su se kasnije proširile i na zaštitu šumskih područja i voda, kao i mora i okeana.

,,Radimo i Izveštaj o stanju planete – svake dve godine se objavljuje i tu prikazujemo i dramatične promene koje se dršavaju u svetu. Mogu da se vide podaci kao što su da je broj jedinski divljih vrsta smanjen za dve trećine. Zatim, podatak da divljih životinja ima oko pet odsto u odnosu na one domaće životinje’’, rekao je Delić.

Kada je reč o Srbiji, kako je istakao, ovde sprovode više projekata u vezi sa zaštitom životne sredine. Jedan zanimljiv je Gornje Podunavlje, veoma značajan izvor biodiverziteta koji je dugogodišnjim nemarom bio dosta devastiran. Njegovom zaštitom i promocijom u nekom evropskim okvirima, počeo je da dolazi veliki broj turista koji se zanima za eko turizam. Do tog trenutka odatle su odlazili ljudi, a ekonomija i privreda su propadali, međutim nakon sprovedenog projekta počela je da se razvija lokalna privreda i priča se okrenula u drugom smeru.

Foto-ilustracija: Pixabay (Bergadder)

Govoreći o zaštiti divljih životinja u našem području od strane WWF-a, tu su vuk, medved i ris, jako važni za funkcionisanje ekosistema. Ris je ugrožena vrsta i ima samo 29 jedinki na području Balkana.

WWF takođe sprovodi projekte u koje su uključeni studenti i srednjoškolci, ali i poslovne firme. Rade na edukaciji mladih, kao i profesora, te su prošle godine pokrenuli program koji se tiče podrške učiteljima i profesorima osnovnih i srednjih škola, ali i fakulteta. Oni prolaze kroz proces edukacije, licencirani program, i dobijaju informacije i potreban materijal koji moju da primene u stručnim predmetima kao što su Biologija ili Svet oko nas.

Damir Dizdarević, koordinator projekta BOŠ/Koalicija 27, predstavio je oblasti u kojima deluju, kao što su zaštita životne sredine, zagađenje vazduha i vode, upravljanje otpadom i OIE, zaštita od buke, klimatske promene, šumarstvo i horizontalno zakonodavstvo. Koalicija 27 prati proces pristupanja, pregovora i implementacije EU zakonodavstava, pre svega donošenja određenih zakona, strategija i planova, ali prati i da li se adekvatno sprovode i finansiraju.

Prema njegovim rečima, Zelena agenda nije samo imperativ već i prilika da se izborimo za prirodu. To je svakako u ekonomskom i investicionom planu za Zapadni Balkan EU, te je za naredni period obezbeđeno devet milijardi evra, što je naša odlična prilika za napredak.

Da li će biti ostvareno, zavisi mnogo i od političke volje, rekao je Dizdarević i objasnio gde ona može da se vidi. Na jesen 2023. bio je rebalans budžeta i tada je budžet za zaštitu životne sredine smanjen za čak četiri milijarde dinara – tu su se smanjila sredstva za zagađenje iz individualnih ložišta, integrisano upravljanje otpadom, hemikalijama i drugo. Jedino što se povećalo jeste subvencija za kupovinu ekološko prihvatljivih vozila, ali prema njegovim rečima, svrsishodnost te mere je upitna. Kako je zaključio, mi moramo da utičemo na vlast, na ono što mi želimo i tako dalje utičemo na kreiranje političke volje koja je nedovoljna za sada.

Na pitanje koliko je ostvaren napredak Srbije u skladu sa EU standardima, objašnjava da mi imamo dobro usklađivanje zakonodavstva, ali nedostaje njegovo sprovođenje.

Katarina Vuinac

U Smederevu uručeni ugovori za subvencije za energetsku sanaciju domaćinstava

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Towfiqu barbhuiya)

Građanima u Smederevu, koji su na ovogodišnjem javnom pozivu dobili subvencije za povećanje energetske efikasnosti u svojim domaćinstvima, uručeni su ugovori.

Oni građani koji istovremeno sprovode više od jedne mere mogu da dobiju subvenciju države do 65 odsto ukupne vrednosti energetske sanacije.

Smederevo je jedna od 131 lokalne samouprave u Srbiji koje su letos dobile sredstva od Ministarstva za program podrške energetske sanacije kuća i stanova, a ovom prilikom je uručeno preko 80 ugovora. Do sada je već 145 domaćinstava iz Smedereva dobilo subvencije države za energetsku efikasnost i najveći broj njih iskoristio je sredstva za zamenu stolarije, dok su neka domaćinstava ugradila solarne panele za sopstvenu proizvodnju električne energije i postali kupci proizvođači, navodi se na sajtu Ministarstva.

U ovom gradu je su toku radovi na rekonstrukciji nadzemne niskonaponske distributivne mreže. Prema rečima ministarke, zamenjeni su dotrajali drveni stubovi betonskim i povećana je prenosna moć provodnika što će unaprediti pouzdanost snabdevanja električnom energijom u ovom kraju i rešiti dugogodišnje probleme u snabdevanju, ali i omogućiti priključke za veći broj korisnika što je važno i zbog daljeg razvoja poljoprivrede i turizma u ovom kraju.

Pročitajte još:

Pored toga, u Smederevu je održana tribina „Manji računi, veći komfor, čistiji vazduh“, gde su građani mogli da dobiju informacije o proceduri prijavljivanja za subvencije koje dodeljuje država, koristima od povećanja energetske efikasnosti, kao i o olakšicama za električnu energiju, gas i toplotnu energiju.

„Za zamenu prozora i vrata građani mogu da uštede oko 20 odsto energije potrebne za grejanje, a 30 odsto postavljanjem termičke izolacije spoljnih zidova. Zamenom kotlova, kamina ili peći energetski efikasnijim kotlom na biomasu ostvaruju se uštede od oko 30 odsto primarne energije, dok se postavljanjem solarnih panela može zadovoljiti deo potreba za energijom iz sopstvene proizvodnje“, rekla je ministarka.

Energetski portal

Objavljene nove cene goriva – koliko će plaćati poljoprivrednici?

Foto-ilustracija: Unsplash (Dawn McDonald)
Foto-ilustracija: Pixabay

Nove najviše maloprodajne cene derivata nafte za period od 15 časova 1. decembra 2023. godine do 7. decembra 2023. godine iznosiće:

EVRO DIZEL, u iznosu 200,00 dinara za jedan litar i

EVRO PREMIJUM BMB 95 u iznosu 178,00 dinara za jedan litar.

Vlada Republike Srbije je takođe usvojila izmenjenu Uredbu o ograničenju cena naftnih derivata, posebno usmerenu na podršku poljoprivrednim proizvođačima. Ovom uredbom, poljoprivrednici mogu kupovati evro dizel po maksimalnoj ceni od 179 dinara po litru, uz korišćenje kartica izdatih registrovanim gazdinstvima, do maksimalno 400 litara. Ova mera je odgovor na visoke cene repromaterijala i težak položaj poljoprivrednika, te je Vlada, na predlog Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, povećala maksimalnu količinu goriva dostupnog po subvencionisanim cenama.

U skladu sa članom 3 stav 5 navedene uredbe, obaveštavaju se privredni subjekti koji obavljaju delatnost trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava da su dužni da utvrđene maloprodajne cene derivata nafte primene odmah po objavljivanju na zvaničnoj internet stranici Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine.

Vlada Republike Srbije odlučila je da ograniči cene derivata nafte do 31. decembra 2023. godine. Ova mera je usvojena kao deo širih napora da se očuva životni standard stanovništva i odgovori na nestabilnosti tržišta usled globalnih i regionalnih izazova. Ograničenje cena goriva ima za cilj da pomogne u stabilizaciji ekonomije i ublažavanju pritiska na potrošače usled promenljivih cena energenata na svetskim tržištima.

Energetski portal