Home Blog Page 463

Srbija neće izvoziti litijum kao sirovinu 

Foto-ilustracija: Unsplash (Pedro Henrique Santos)
Foto-ilustracija: Pixabay

“Rio Tinto” moraće da se pridžava najboljih ekoloških stanarda, posebna pažnja biće posvećena elaboratu o zaštiti životne sredine i Srbija neće dozvoliti da se litijum izvozi kao sirovina, rekla je premijerka Ana Brnabić.

Do kraja juna bi trebalo da bude gotova studija procene uticaja na životnu sredinu, a tek kada ona bude završena, biće donete finalne odluke o daljem toku projekta, navodi se na sajtu Vlade.

Rudnik koji se planira bio bi podzemni i neće ugroziti obradive površine, a kada je reč o deponiji, razgovara se o dve lokacije. Kako je u pitanju čvrst otpad, neće ugroziti životnu sredinu, naročito reku”, objasnila je premijerka.

Prema njenim rečima, javni interes je ulaganje kompanije od više od 1,5 milijardi evra i to što nalazište Srbiji obezbeđuje 10 odsto svetskih rezervi litijuma, a “Rio Tinto“ dobija pravo na eksploataciju.

“Biće nemoguće litijum izvoziti iz Srbije kao sirovinu, moramo da pravimo poluproizvod ili finalni proizvod da bi mogla ekonomija da se razvija. Naša zemlja bi mogla da postane evropski centar za proizvodnju baterija, električnih automobila i drugih proizvoda od litijuma”, navela je premijerka.

Premijerka je, govoreći o povećanju rudne rente, istakla da je ministarka rudarstva i energetike Zorana Mihajlović pokrenula to pitanje, da se razmišlja o tome, ali i da je važno da postoji stabilan okvir za investitore.

Kako najavljuju predstavnici vlasti razvoj projekta „Jadar“ od izuzetnog značaja za Srbiju i Loznicu i da će se samo u fazi izgradnje rudnika i postrojenja za preradu angažovati više od 2.100 radnika. Međutim, udruženje građana „Kreni-promeni“ pokrenulo je onlajn peticiju u kojoj se od predsednice Vlade Srbije Ane Brnabić i ministarke rudarstva i energetike Zorane Mihajlović traži da zabrane projekat rudnika litijuma i metaloprerađivačkog kompleksa u dolini Jadra.

U tom udruženju smatraju da javni interes tog projekta do danas nije obrazložen, a da građani Srbije imaju pravo na „zdrave uslove života“. Oni podsećaju da je dolina Jadra omeđena planinama, okružena vodom i to je jedno od  najplodnijih zemljišta u Srbiji.

Energetski portal

Uginulo desetine flamingosa od trovanja olovom

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Ryan Cheng)

Desetak flamingosa uginulo je prethodnih dana u Nacionalnom parku na Halkidikiju, u Grčkoj, zbog trovanja izazvanog gutanjem olovne sačme (koja je nelegalna u ovom zakonom zaštićenom području), zaostale iz lova.

Stavros Kalpakis iz udruženja „Akcija za životinje u divljini“ (Action for WildLife) koje se, između ostalog, bavi zaštitom ovih ptica u laguni Agios Mame (poluostrvo Halkidiki), prenelo je grčkim medijim, tokom jučerašnjeg dana, vest da je na ovom području pronađeno ukupno 26 mrtvih flamingosa.

„Krajem januara su nam doneta prva dva flaminga sa simptomima trovanja, a do danas lečili smo ukupno deset ptica. Sedam ih je uginulo, a tri su u jako lošem stanju. Uzork povreda je zajednički – sve su progutale sačmu, a  rendgen šeludca to i dokazuje“, rekao je Kalpakis.

U laguni Agios Mama na poluostrvu Halkidiki prošle godine je zabeležena prva kolonija razmnožavanja flamingosa u Grčkoj, ali sada se pokazuje kao pogubna za ptice, rekao je Kalpakis.

Lov je u celoj Grčkoj, još od novembra protekle godine, obustavljen zbog blokade izazvane koronavirusom, ali je ta zabrana očigledno prekršena.

Iako je upotreba olovne sačme u močvarnim predelima nelegalna u Grčkoj još od 2013. godine, i dalje je u širokoj primeni u ovim oblastima, kažu iz grupe za zaštitu divljih životinja.

Dok situacija u Grčkoj nije baš povoljna po flamingose, zabrana kretanja radi suzbijanja koronavirusa (iako se nije svidela mnogim ljudima u Albaniji), jeste flamingosima i drugim pticama, čiji je broj znatno porastao proteklog proleća u jednoj od laguna pored Jadranskog mora.

Lokalni zvaničnici i stanovnici navode da u laguni Narta ima i do 3.000 flamingosa, važnom staništu vodenih ptica, gde su se vratili posle dugog odsustva.

Promatrači ptica su ovog proleća primetili i više pelikanačaplji i drugih vrsta u laguni od 28 kvadratnih kilometara, 145 kilometara od Tirane.

Jovana Canić

Od recikliranih zaštitnih maski prave asfalt

Foto-ilustracija: Unsplash (Brian Yurasits)
Foto-ilustracija: Pixabay

Širom sveta svakodnevno se baci 6,8 milijardi zaštitnih maski za jednokratnu upotrebu, koje najčešće završe u okeanima. Australijski naučnici razvili su materijal koji povezuje ovaj medicinski otpad sa recikliranim betonom i može se koristiti za izgradnju veoma trajnih puteva.

Naučnici sa Univerziteta RMIT u Melburnu dugo su radili na tome kako na najbolji način ponovo i bezbedno upotrebiti iskorišćene maske za lice.

U studiji koja je objavljena u časopisu “Science of The Total Environment”, autori navode da eksperiment koji je napravljen pokazuje kako korišćenje recikliranog betona sa iseckanim maskama za lice može da dovede do izgradnje asfalta koji je kvalitetan i jak.

Kako navodi jedan od autora, upotrebljene zaštitne maske mogu se koristiti za do dva sloja puta. Prema njihovim procenama za asfaltiranje puta sa dve trake bilo bi potrebno oko tri miliona maski po kilometru, što je oko 93 tone maski.

Ovakav način upotrebe ovog medicinskog otpada u velikoj meri bi olakšao njegovo odlaganje. Kako su one napravljene od plastike, koja se veoma teško i sporo razgrađuje, putevi koji su napravljeni od njih i recikliranog betona, duže bi trajali.

Kako bi se za ovu vrstu asfalta koristio reciklirani materijal, troškovi izgradnje i održavanja ne bi bili bi toliko visoki. Autore jedino brine činjenica i na koju upozoravaju, a to su visoki troškovi dezinfekcije i transporta maski sa deponija, ali veruju da je mogućnost da se one ponovo upotrebe i dalje opravdana.

Od početka pandemije koronavirsa, količina odbačenih maski za lice znatno se povećala i ovaj otpad preti da “zatrpa” planetu koja je već pokrivena plastikom za jednokratnu upotrebu, možda je ovo najbolji način da se one ponovo upotrebe.

Putevi od recikliranih materijala već se prave, u Los Anđelesu jedna ulica je presvučena asfaltom od reciklirane plastike od korišćenih flaša za vodu. Naime, plastika koja je korišćena za proizvodnju asfalta zamena je za bitumen. Prema urađenim laboratorijskim testovima ova masa je između osam i 13 puta trajnija i putevi koji su njom presvučeni mogu trajati i duplo duže.

U ovom gradu za početak asfaltirana je samo jedna ulica, nakon završenih testiranja, ukoliko sve bude po planu, i druge ulice biće presvučene ovim “recikliranim asfaltom”.

Milica Radičević

 

Nelegalno odlaganje otpada donelo gomile smeća u Skadarsko jezero

Foto: Nacionalni parkovi Crne Gore
Foto: Nacionalni parkovi Crne Gore

Velike količine otpada nanesene su po vodenoj površini, kao i u samom priobalju Skadarskog jezera, usled obimnih kiša i visokog vodostaja reke Morače i Skadarskog jezera.

Nacionalnim parkovima Crne Gore (NPCG) kažu kako je upravo to jedan od ključnih problema u njihovom upravljanju.

Brojni su faktori i rizici koji ugrožavaju bogatstvo prirodne baštine uslovljeni antropogenim delovanjem i drugim procesima, navodi se u saopštenju NPCG.

Služba za održavanje ambijentalne higijene i infrastrukture redovno vrši uklanjanje otpada sa teritorije Nacionalnog parka.

„Zbog obimnih kiša i visokog vodostaja reke Morače i jezera, velike količine otpada su nanesene po vodenoj površini jezera, kao i u samom priobalju“, objašnjavaju oni.

Povlačenjem vode, uz povišene temperature, u priobalnim mestima ostao je otpad koji nadležna Služba Parka ovih dana uklanja.

U cilju očuvanja ukupnih prirodnih i kulturnih vrednosti, Nacionalni park Skadarsko jezero apeluje na sve korisnike prostora, posebno lokalne zajednice, da se savesno i odgovorno odnose prema zaštićenoj baštini, kao i da odlažu otpad na za to predviđenim mestima.

Nedavno su, sredinom januara na prostoru Nacionalnog parka “Skadarsko jezero”, u mestu Bobija, nadzornici naišli na građevinske mašine kojima je uništen jedan deo ovog zaštićenog dobra. Takođe, na lokaciji Bolje sestre, zatekli su izvođenje nezakonitih građevinskih radova čime je ugrožen biodiverzitet zaštićenog područja. Oba slučaja odmah su prijavljena nadležnim organima.

“Naglašavamo da ćemo jezero odlučno štititi od svake vrste nelegalne radnje. Služba zaštite NP “Skadarsko jezero”, uključujući i Službe zaštite drugih parkova, u narednom periodu, intenziviraće aktivnosti u cilju efikasnije kontrole prostora od svih oblika nezakonitog delovanja”, saopštilo je tada NPCG.

Imajući u vidu da je ključna funkcija Javnog preduzeća za nacionalne parkove Crne Gore očuvanje i zaštita najznačajnijih prirodnih i kulturnih vrednosti pet zaštićenih područja, naglašavamo da su Nacionalni parkovi Crne Gore pristupili najodgovornijem sprovođenju svih zakonom definisanih mera i propisa, shodno svojim nadležnostima, kako bi stanje ukupnog biodiverziteta sačuvali za sadašnje i buduće generacije, objasnili su u NPCG.

Energetski portal

Za subvencije za zamenu peći i kotlova na čvrsta goriva stiglo 2.610 prijava

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Veliki broj građana Kantona Sarajevo prijavio se na javni poziv za dobijanje subvencija za zamenu peći i kotlova na ugalj i ostala čvrsta goriva sertifikovanim pećima i kotlovima i toplotnim pumpama.

Iz Ministarstva komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoline Kantona Sarajevo kažu da su dobili 2.610 prijava, koje su pristigle do 15. februara, odnosno do kraja predviđenog roka.

Vlada Kantona Sarajevo krajem prošle godine, pokrenula je izradu Akcionog plana strategije ograničenja korišćenja čvrstih goriva za period 2021.-2031. godina. Kako je tada najavljeno, posedovanje i korišćenje uglja od 1. novembra 2021. godine moglo bi da bude zabranjeno, te će subvencionisanje zamene peći i kotlova na ugalj i čvrsta goriva, u velikoj meri pomoći građanima u ovoj tranziciji.

Kako najavljuju iz ministarstva, u narednih nekoliko nedelja dana radna grupa će pregledati svaku prijavu, uradiće rangiranje prema utvrđenim pravilima i do 15. marta biće poznati prvi rezultati.

Biće napravljene dve rang liste, jedna će biti za nabavku i ugradnju peći-kotla na pelet, a druga za toplotne pumpe.

Konačne rang liste biće javno objavljene na sajtu Ministarstva i stranici UNDP-a.

Energetski portal

Budućnost sa prizvukom prošlosti u novim Britanskim naseljima

Kako vam ovo zvuči – izlazite iz svog doma i ponovo udišete čist vazduh punim plućima, a buku automobila i kamiona od kojih podrhtava tlo sada su zamenili cvrkut ptica i dečija graja?

Foto: Unsplash / Sherise

I dok polako koračate ka svojoj omiljenoj pekari na koju miriše cela ulica, pored vas prolazi nasmejani komšija na svom biciklu i javlja vam se uz ono simpatično „cin – cin“. Mališani bez bojazni trčkaraju ulicom i šutiraju loptu, a nekoliko devojčica kredama crta po putu.

Pa sjajno, reći ćete, ali gde nestadoše naši dragi četvorotočkaši?

Ne zaboravimo da živimo u veku u kom automobila ima gotovo onoliko koliko je i ljudi na Planeti, dok prosečan vozač provede čak 10 sati nedeljno za volanom. Zato izgleda da su nam veće šanse da napravimo vremeplov i otputujemo sto godina unazad nego da u 21. veku oživimo ovu sliku.

Iako deluje nestvarno, ovaj prizor sve je češći u Velikoj Britaniji gde se donedavno prometna mesta pretvaraju u mirne kvartove sa smanjenim saobraćajem (skraćeno LTNs – low-traffic neighbourhoods). Ali pre nego što krenem u dalju elaboraciju ove, za mene fantastične ideje, neophodno je razumeti šta se podrazumeva pod terminom – naselje sa smanjenim saobraćajem.

Najjednostavniji odgovor bio bi da su to mesta u kojima je kretanje motornih vozila ograničeno ili pak onemogućeno. Da bi se smanjio saobraćaj, na strateškim mestima postavljaju se gradske žardinjere ili stubići sa katancem, ali se ujedno  vodi računa da vozači mogu stići do svih važnih odredišta. Budući da je važno osigurati da ovakve promene nikome ne nanose štetu, pažljivo se prave šeme postavljanja prepreka i određuje koje ulice je moguće zatvoriti, a koje ne.

Ipak, da ne bude zabune. Ovo nije neki novi, daleko bilo, saobraćajni poredak.

Kvartovi smanjenog intenziteta saobraćaja predstavljaju jedan bolji, zdraviji i perspektivniji način življenja gde stanovnici preuzimaju kontrolu nad svojom neposrednom okolinom i koriste njegove potencijale na najefikasniji način. Oni koji su ovom projektu dali šansu danas uživaju u blagodetima mira i spokoja, dok su neke prednosti ovih kvartova bile potpuno neočekivane.

Kvartovi sa smanjenim intenzitetom saobraćaja – nekima majka a nekima maćeha

Jedan vlasnik prodavnice alata bio je izričito protiv ograničavanja saobraćaja na ovaj način u njegovom kvartu, jer je verovao da će se tim merama smanjiti i njegov profit. Ali, gle čuda! Njegov biznis, ne samo što nije pretrpeo nikakav gubitak, već je zahvaljujući ovome stekao više mušterija i uspeo je da proširi radnju. Kvartovi sa smanjenim intenzitetom saobraćaja doveli su do toga da se ljudi manje opredeljuju za kupovinu na mestima udaljenim od svojih domova već svoje potrepštine nabavljaju lokalno, pa je poslovanje malih trgovina  neočekivano procvetalo.

Foto: Fejsbuk / UK’s low traffic neighbourhoods

Ne smemo izostaviti ni koristi od kvartova sa niskim intenzitetom saobraćaja na psihofizičko zdravlje ljudi. Oni koji nisu napuštali svoje četvorotočkaše čak ni kada obavljaju poslove u svom malenom kvartu, sada se sve više druže sa svojim komšijama šetajući ili okretajući pedale. Takođe, kvalitet vazduha je znatno bolji kako zbog smanjenja emisije izduvnih gasova, tako i zbog većeg ozelenjavanja tmurnih betonskih površina uz pomoć žardinjera sa bujnim biljkama.

Ipak, ima i onih koji su veliki protivnici ovakvih kvartova jer ne žele da im tamo neki „zaluđenici za zdravim životom“ ograničavaju kretanje. Vozači mogu reagovati prilično burno kada na svom putu nalete na iznenadni znak „stop“, pa su se tako tvorci ovih kvartova susretali sa uništenim žardinjerama, iščupanim stubićima, i naravno, ižvrljanim saobraćajnim znacima.

Ali ja ne videh da u Novom Zavetu piše da vozači imaju pravo da se zavuku baš svuda, čak i kad su u pitanju uličice gde se i pešaci jedva mimoilaze. Kvartovi sa smanjenim saobraćajem projektovani su tako da su ograničenja za vozila minimalna, ali koristi po stanovnike i okolinu maksimalne, pa pristalice ovih pravila ne prezaju zbog revolta vozača već strpljivo popravljaju štetu sve dok se i vozači ne naviknu na novi režim i uvide brojne prednosti kvartova sa smanjenim saobraćajem.

Da bismo usvojili promene, uvek je potrebno vreme, pa se i u ovom slučaju ispostavilo da prvobitno ogromno negodovanje stanovnika, posle izvesnog vremena, polako ali sigurno prelazi u odobravanje. Danas gotovo niko od žitelja tih kvartova ne želi da se vrati u nekadašnji režim života i saobraćaja.

Britancima svaka čast, ali da li može kod nas?

Kako jednostavan, a efikasan način da se unapredi životna sredina i zdravlje ljudi, zar ne?

Moram priznati da često razmišljam o problemima u saobraćaju u svojoj zajednici, a nekoliko puta sam tražila rešenje od gradskih vlasti, što nažalost, nije dalo rezultata. Moji sugrađani već su navikli na nepropisno parkiranje, nepoštovanje saobraćajnih propisa i nesnosno zagađenje, pa kada naletimo na parkirani Audi koji je zauzeo ceo trotoar i dobar deo ulice, samo mrzovoljno progunđamo i polako ga zaobiđemo. Ipak, svega nekoliko metara dalje čeka nas isti prizor.

Kako onda da ograničite kretanje tako neuviđajnim vozačima, a da ne budete spaljeni na lomači?

Kada sam pre par godina ambiciozno predložila veću kontrolu parkiranih vozila ne bi li trotoar ponovo pripao pešacima, umalo me nisu proterali iz grada. Srećom, domišljati Britanci imaju rešenje kako da polako i strateški steknete podršku svojih komšija, pa da naselja sa smanjenim saobraćajem zažive i kod nas.

Foto: Unsplash / Bruno Martin

Pre svega, prelaz na ovaj ekološki vid života u naseljima ne mora biti iznenadan, jer su u tom slučaju mnogo veće šanse da će izazvati negodovanje meštana, te da će projekat propasti. Umesto toga, mnogo je bolje postepeno uvoditi promene kao što je primena strožijih ograničenja brzine u gusto naseljenim zonama, dok vlasnici lokala i stanari zgrada mogu postavljati stubiće i žardinjere ispred svojih ulaza. Usput je poželjno razgovarati sa svojim komšijama i tražiti načine na koje se život u naselju može unaprediti, bilo da je reč o uređenju parkova, postavljanju prepreka za vozila ili projektovanju biciklističkih staza.

Gde postoji jaka volja naroda, tu se i država mora umešati, pa je velika verovatnoća da će uporni borci za zdravije i čistije naselje dobiti sredstva od lokalne samouprave kako bi realizovali svoje ideje. Vlada u Britaniji finansira čak i eksperimentalna naselja sa smanjenim saobraćajem kako bi što više ljudi moglo da iskusi promene i odluči da li je kvart sa niskim intenzitetom saobraćaja pravo rešenje ili pak nije vredno ovakvog odricanja vozača od komocije.

I najzad, kada se nešto zaista želi, nađe se i način.

Ja i dalje pokušavam da utičem na promene u svom okruženju (mada priznajem da sam u jednom trenutku odustala), a sada imam nove ideje kako da motivišem svoje sugrađane da preuredimo grad i uz minimalna ulaganja podignemo opšti kvalitet života na veći nivo.

Procenite i vi da li nešto od svega ovoga možete primeniti u svojoj zajednici, mada budite spremni na otpor vozača, nedovoljno interesovanje komšija i slabu podršku vlasti. Ipak, duboko verujem da vredi pokušati, a kada je u pitanju uspeh ovakvih kvartova, strpljenje je od najvećeg značaja.

Milena Maglovski

 

 

 

Pušten u rad Centar za prikupljanje i obradu podataka i punjač za električne automobile

Foto: EP
Foto: Vlada Republike Srbije

Centar za prikupljanje i obradu podataka o saobraćaju na autoputevima u Srbiji otvoren je danas na naplatnoj stanici „Beograd“ u Vrčinu. Predsednica Vlade Ana Brnabić, obišla je ovaj Centar i ujedno je proverila kako radi punjač za električne automobile.

Ona je navela da će Centar povećati bezbednost učesnika u saobraćaju i doprineti zaštiti životne sredine. Ujedno je čestitala JP „Putevi Srbije“ na modernizaciji i digitalizaciji praćenja saobraćaja, objasnivši da taj centar obrađuje sve podatke sa nadzornih kamera na auto-putu i naplatnih stanica i da se iz njega upravlja svom signalizacijom na auto-putevima u Srbiji.

“Centar za prikupljanje i obradu podataka o saobraćaju na auto-putevima omogućiće i da se proverava brzina vozila i dobiju podaci o njihovim registarskim tablicama i prosečnoj brzini kojom su se kretali na auto-putu. Ceo ovaj projekat uradio je Institut „Mihajlo Pupin“, a država će i ubuduće podržavati domaću pamet i inovacije kako bi naša privreda bila konkurentnija, što će se raditi kroz Fond za inovacionu delatnost, Fond za nauku, ali i mnoge druge fondove”, istakla je premijerka.

Ona je iskoristila priliku da proveri kako radi punjač za električne automobile, koji se nalazi nakon naplatne rampe u Vrčinu, iz pravca Niš-Beograd. Ovaj punjač predstavlja najavu razvoja elektromobilnosti koja bi trebalo da  doprinese značajnom smanjenju aerozagađenja u zemlji. Kako je premijerka precizirala, trenutno imamo osam punjača na auto-putevima u Srbiji, budžetom za ovu godinu predviđeno je još 10, a po gradovima i opštinama u Srbiji još ih ima oko 90, navodi se na sajtu Vlade.

Punjač ABB HP 175 koji se nalazi kod naplatne rampe u Vrčinu nedavno je ugradila kompanija MT-KOMEX i integrisala ga u prvu regionalnu platformu charge&GO. Ovaj sistem za naplatu korišćenja mesta za punjenje omogućava brzo i lako punjenje električnih vozila a vozačima je na raspolaganju i mobilna aplikacija charge&GO za Android i iOS telefone.

“Biće izmenjen zakon kako bi počelo da se naplaćuje punjenje vozila na struju na elektropunjačima, “Putevi Srbije” pokrenuli su inicijativu da se za 13 odsto smanji putarina za električna i hibridna vozila”, rekla je Ana Brnabić.

Foto: EP

Ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović, rekla je da davanjem subvencija za  kupovinu električnih i hibridnih vozila, kao i izgradnjom neophodne prateće infrastrukture, građani se podstiču na kupovinu ekološki čistijih vozila.

Kako je navela saobraćaj svuda u svetu, posebno u velikim gradovima, značajan je uzročnik aerozagađenja, sa prosečnom emisijom ugljen-dioksida od 22 odsto, a partikularnih čestica 12 odsto. Prema nekim predviđanjima, u Evropi će narednih godina svako treće vozilo biti na ekološki prihvatljiviji pogon, što je standard kojem i Srbija teži.

Predsednica Vlade je istakla da je pokrenut čitav niz inicijativa kako bi se smanjila zagađenost vazduha u Srbiji i da se zato, na primer, ulaže više od 500 miliona evra u postrojenja za odsumporavanje u termoelektranama.

Istovremeno, Brnabić je ukazala na to da će u narednih nekoliko dana u Službenom glasniku biti objavljena odluka o smanjivanju troškova priključka na gas za približno 100.000 dinara po domaćinstvu.

Prema njenoj oceni, to je veliki podsticaj svim našim građanima da se priključe na gasovodnu mrežu kako bi se smanjio broj individualnih ložišta koja su, takođe, jedan od ogromnih zagađivača vazduha.

Energetski portal

U središtu tehnološke transformacije i modernizacije

Foto-ilustracija: Unsplash (Jorge Fernandez Salas)
Foto: Ambasada Španije

Španija je jedna od evropskih zemalja koje su najviše zabrinute zbog klimatskih promena budući da južna područja ove mediteranske države odlikuju prilično oštri klimatski uslovi, kao što su visoke temperature, suše, oskudne padavine i nedovoljna količina vode. Ipak, španska vlada se aktivno bavi ublažavanjem klimatskih promena, između ostalog, i stvaranjem okvira za održivi rast koji će omogućiti da nacionalna ekonomija do 2050. godine dosegne klimatsku neutralnost. Prvi korak je predstavljalo usvajanje Strateškog okvira za energiju i klimu. Podršku će pružiti i Ministarstvo ekološke tranzicije kroz finansiranje projekata koji budu ispunjavali određene kriterijume, među kojima je možda najvažniji uslov da primenjena tehnologija doprinosi smanjenju zavisnosti od fosilnih goriva. Novčano će biti podržano i skladištenje energije u sklopu vetroparkova i solarnih elektrana, a prednost se daje projektima koji će biti smešteni na mestima zatvorenih elektrana na ugalj. Ujedno, španska vlada se takođe obavezala na izgradnju vetroelektrana i solarnih elektrana snage 3.000 MW u narednih desetak godina.

U razgovoru sa ambasadorom Španije u Srbiji Raulom Bartolomeom Molinom nastojali smo da saznamo kako vlasti planiraju da ublaže ranjivost, i povećaju sigurnost i otpornost ove zemlje na uticaj klimatskih promena, kao i da unaprede sposobnost prilagođavanja novom i izazovnom klimatskom i energetskom scenariju.

Foto-ilustracija: Pixabay

EP: Prema rezultatima istraživanja koje je Ipsos sproveo u martu 2019. godine, više od 50 odsto Španaca smatralo je da je globalno zagrevanje najvažniji ekološki izazov sa kojim se Španija suočava. Sa čim se izlazi pred zabrinutu javnost kako bi se ublažile posledice globalnog zagrevanja u budućnosti? 

Raul Bartolome Molina: Jedan od ključnih elemenata je usvajanje Nacionalnog integrisanog energetskog i klimatskog plana. Njime se postavlja put dekarbonizacije za sledeću deceniju i on sadrži sledeće ciljeve koje treba postići do 2030. godine, kao što su smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte za 23 odsto u odnosu na 1990. godinu, zatim udeo od 42 odsto energije u finalnoj potrošnji iz obnovljivih izvora energije, poboljšanje energetske efikasnosti za 39,5 odsto i 74 odsto udela obnovljive energije u sektoru električne energije. Ovi ciljevi će omogućiti postizanje dugoročnih ciljeva, prvenstveno klimatske neutralnosti do 2050. godine, što podrazumeva 100 odsto obnovljivih izvora u sistemu električne energije i smanjenje od najmanje 90 odsto u ukupnoj emisiji gasova sa efektom slatklene bašte (GHG) u poređenju sa 1990. godinom. 

EP: Evropska agencija za životnu sredinu (EEA) predviđa da će najveći porast sušnih perioda u Evropi biti upravo na Iberijskom poluostrvu, što će doprineti većoj opasnosti od dezertifikacije. Kakav je plan prilagođavanja na ove promene?

Raul Bartolome Molina: Većina uticaja klimatskih promena mogla bi se drastično umanjiti i sprečiti kroz programe prilagođavanja. U tom kontekstu, nedavno usvojeni Nacionalni plan prilagođavanja klimatskim promenama 2021–2030. definiše 81 oblast delovanja za izgradnju otpornosti i smanjivanje štete u 18 sektora, među kojima su zdravlje ljudi, voda, prirodno nasleđe, biodiverzitet i zaštićena područja, obale i morsko okruženje, zaštita šuma, borba protiv dezertifikacije, poljoprivreda i stočarstvo ili sigurnost hrane. Ove akcije će morati da se razvijaju tokom naredne decenije i zahtevaće zakonodavne promene i duboke strukturne reforme. 

Foto-ilustracija: Unsplash ( Vitor Monteiro)

EP: Španija je pokrenula ambiciozni plan potpunog prelaska na obnovljive izvore do 2050. godine i ubrzo potom i na potpunu dekarbonizaciju svoje ekonomije. Koje mere su preduzete i šta je preostalo da se uradi za postizanje ovog cilja?

Raul Bartolome Molina: Španija je snažno posvećena postizanju klimatske neutralnosti do sredine veka, preuzevši vođstvo u sprovođenju Pariskog sporazuma i obaveza koje je na sebe preuzela međunarodna zajednica. S tim u vezi, Predlog zakona o klimatskim promenama i tranziciji energije – o kom se trenutno raspravlja u španskom parlamentu – uključuje značajan spektar ambicioznih ciljeva usmerenih na smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte i prelazak na obnovljive izvore energije u potpunosti do 2050. godine. Da bi se postigao ovaj cilj, utvrđeno je da do 2030. godine najmanje 35 odsto finalne potrošnje energije treba da bude iz obnovljivih izvora. To se može postići širenjem mreže električnih vozila, promenama u načinu transporta, da se umesto teretnog transporta koristi električna železnica, ili promenom izvora energije sa nižim emisijama u stambenom, industrijskom i uslužnom sektoru. Štaviše, španski elektroenergetski sistem mora biti 70 odsto obnovljiv do 2030. godine, da bi se dostigao zacrtani cilj od 100 odsto do 2050. godine. Ovaj cilj će zahtevati instaliranje novih kapaciteta za proizvodnju obnovljive energije, kao i dovoljno rezervnih kapaciteta koji garantuju sigurnost snabdevanja. Osim toga, merama energetske efikasnosti moraće da se smanji potrošnja primarne energije za najmanje 35 odsto, na primer kroz sisteme implementirane u nove građevinske poduhvate, kao i kroz obnavljanje postojećih zgrada i primenu novih industrijskih procesa.

Foto-ilustracija: Pixabay

EP: Termoelektrane na ugalj u EU se zatvaraju, a Španija ima dve koje i dalje rade. Da li se očekuje njihovo zatvaranje u narednim godinama?

Raul Bartolome Molina: Španija je u kratkom vremenskom roku zatvorila dosta termoelektrana, i smanjila 69 odsto njihovo korišćenje tokom dve godine. Samo u 2020. godini u Španiji je prestalo sa radom sedam termoelektrana. Njihovo zatvaranje je zaista opravdano iz ekoloških i ekonomskih razloga, jer su upravo one glavni izvor zagađenja i nisu ekonomski održive. Ipak, socijalne posledice ovih mera nisu zanemarive i treba ih na odgovarajući način rešiti. Stoga se nedavno zatvaranje elektrana na ugalj odvijalo u duhu intenzivnog procesa koji je obeležen snažnim socijalnim dijalogom da bi se osigurala pravedna tranzicija poslova i regiona, tako da niko ne bude izostavljen. Kao što ste istakli, još uvek postoje neke termoelektrane na ugalj koje rade i mi ulažemo kontinuirane napore u reorganizaciju i dalji razvoj područja koja su bogata ugljem. Stoga se zatvaranje preostalih elektrana ne očekuje u narednih nekoliko godina, sve dok se ne razmotre i u potpunosti reše svi ekonomski, ekološki i socijalni aspekti.

Intervju vodila: Jovana Canić

Intervju u celini možete da pročitate u Magazinu Energetskog portala PAMETNI GRADOVI decembar 2020. – februar 2021.

 

 

U najvećoj akciji sadnje „Zasadi drvo“ posađeno 140.000 sadnica

Foto-ilustracija: Unsplash (Crema Joe)
Foto-ilustracija: Unsplash (Neslihan Gunaydin)

U akciji „Zasadi drvo„, koja traje već godinu i po dana, u Srbiji je zasađeno više od 140.000 sadnica i prikupljena 1,5 tona semena za sađenje, saopšteno je u sredu.

Učesnici volonterske akcije obučavaju građane o značaju pošumljavanja i očuvanja prirode.

Akciju su pokrenuli Adrija medija grupa i kompanija „DM drogerije“ u saradnji sa Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Upravom šuma, „Srbijašumama“, „Vojvodinašumama“, Pokretom gorana Srbije, Privrednom komorom Srbije, beogradskom Botaničkom baštom „Jevremovac“, Šumarskim fakultetom u Beogradu i Šumarskom školom u Kraljevu.

Veliki broj građana se uključio u akcije sadnje na lokacijama širom Srbije, pa su najposvećeniji među njima dobili priliku da postanu ambasadori, odnosno promoteri očuvanja prirode i okoline.

U aktuelnom ciklusu sadnje akcije će biti organizovane do kraja marta, a raspored lokacija sa datumima dostupan je na stranici zasadidrvo.rs.

Čuvajmo prirodu zajedno!

Energetski portal

Akcioni planovi za zeleni grad, održivu energiju i klimu osnov daljeg razvoja Beograda

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto ilustracija: Pixabay

U glavnom gradu Srbije mnogo se gradi, akcioni plan za zeleni grad (GCAP) i održivu energiju i klimu (SECAP) su strateški dokumenti koji su osnov za dalji razvoj, a pre svega u smislu ekologije i razvoja životne sredine.

“Aspekt koji se tiče životne sredine je značajan koliko i celokupni infrastrukturni razvoj Beograda. Od industrijske revolucije pa do danas, pitanje energije jedno je od ključnih kada je reč o razvoju privrede i ekonomije. Poslednjih decenija, uz aspekt potrošnje i proizvodnje energije, pitanje ekologije i životne sredine je neodvojivo od te teme. Potpisivanjem Sporazuma gradonačelnika za klimu i energiju, obavezali smo se da do 2030. godine smanjimo emisiju ugljen-dioksida za 40 odsto, a do 2050. godine cela Evropska unija ima cilj da se ta emisija smanji na nulu. Zahvaljujem ljudima iz Grada, svim sekretarijatima i onima koji su bili uključeni u izradu ova dva plana, s obzirom na to da se pokazalo da postoji velika energija, znanje i interesovanje ljudi koji brinu o gradu”, rekao je prof. dr Zoran Radojičić.

On je pozvao sugrađane da pošalju svoje ideje i sugestije kako bi ovi planovi izgledali još bolje.

“Deo akcionog dokumenta tiče se i proizvodnje i racionalne potrošnje energije, što je izuzetno važno. Sa druge strane, tiče se i celokupnog strateškog planiranja razvoja Beograda na polju ekologije, podrazumevajući različite pravce i pitanja. Takođe, bavi se i tretmanom otpadnih voda i otpada uopšte, razvojem zelenih površina, kao i svim ostalim aspektima koji se tiču kvaliteta života jednog grada”, objašnjava prvi čovek prestonice.

U predstavljenim dokumentima nalaze se konkretni projekti koji treba da se realizuju u narednom periodu. Reč je o investicijama od 5,2 milijarde evra za period od 10 godina, a ideja je da se polovina tog novca investira u narednih pet godina.

Ovi strateški dokumenti akcenat stavljaju na to da transport u Beogradu, ali i saobraćajnice koje izmeštaju saobraćaj na rubove grada, zauzimaju prioritetno mesto. Planom je predviđeno da se oko 770 miliona evra investira u tretman otpadnih voda, 300 miliona evra u energetsku efikasnost, 100 miliona na ozelenjavanje i podizanje procenta površina pod šumom na 20 odsto, 40 miliona na poziciju linijskog parka i razvoj zelenih površina koje će omogućiti zdraviji život u prirodi na moderan način. Važan deo projekta su i četiri centra za sakupljanje i reciklažu otpada, kao i dva centra za sakupljanje otpada u ukupnoj vrednosti od 20 miliona evra”, ističe gradonačelnik.

Planovi će biti tri nedelje na javnoj raspravi, nakon toga će o njima odlučivati skupština, a potom bi trebalo da počne i implementacija.

Energetski portal

Zabrinjavajući rezultati istraživanja uticaja ftalata na razvoj dečijeg mozga

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Projekat TENDR (Targeting Environmental Neuro-Development Risks) čini grupa dobrovoljnih naučnika, zdravstvenih radnika i zagovornika za dečja prava koji rade na proučavanju i smanjenju izloženosti dece neurotoksičnim hemikalijama i zagađivačima.

Njihovo prvo istraživanje pokazalo je da sintetičke hemikalije nazvane ftalati, koje se nalaze u plastičnim proizvodima, štete razvoju dečjeg mozga i da zbog toga moraju odmah biti zabranjene za upotrebu prilikom izrade potrošačkih proizvoda.

Ove opasne hemikalije se nalaze u mnoštvu proizvoda koje koristimo svakodnevno i za kuću i za ličnu higijenu, kao i za nameštaj i zavese za tuširanje, a pored toga koristi se i u plastici za pakovanje hrane, nekim lakovima za kosu i nokte.

Ftalati se dodaju u potrošačke proizvode kako bi plastika postala fleksibilnija i izdržljivija.

Između ostalog, studije su pokazale jasnu vezu ftalata sa gojaznošću dece u najranijem dobu, ali i sa raznim zdravstvenim problemima kao što su astma, kardiovaskularna oboljenja, rak i reproduktivni problemi.

„Imamo dovoljno dokaza da budemo zabrinuti zbog uticaja ovih hemikalija na razvoj dečjeg mozga“, rekla je Stefani Engel, vođa istraživanja i profesor epidemiologije na Univerzitetu Severne Karoline.

Foto-ilustracija: Pixabay

Tu nije kraj poduže liste loših vesti – pronađena je veza između izloženosti ftalatima i lošeg pamćenja kod dece, kao i da su deca koja su bila izložena višim nivoima ftalata u materici imala nivo inteligencije koji je bio sedam bodova niži od dece sa manjom izloženošću. Uočeno je i smanjeno perceptivno rezonovanje i verbalno razumevanje.

U Srbiji je decembra 2019. godine počela sa radom aplikacija Scan4Chem koja daje mogućnost korisnicima da, skeniranjem barkoda proizvoda, pošalju upit snabdevaču i saznaju da li taj proizvod sadrži neke od tzv. „supstanci koje izazivaju zabrinutost“, a koje su navedene na listi Evropske agencije za hemikalije. Proizvođači su, po Zakonu o hemikalijama, dužni da potrošačima daju informaciju o tome ima li ovih supstanci u njihovim proizvodima samo ukoliko tih supstanci ima više od 0,1 odsto. Međutim, ovaj Zakon ih, takođe obavezuje da, ukoliko im potrošač zatraži informaciju o sastavu proizvoda, oni na taj upit odgovore.

Aplikacija je tada lansirana u 13 zemalja Evrope, na nacionalnim jezicima, a Srbija je jedina zemlja izvan Evropske unije koja ima aplikciju dostupnu na svom jeziku.

Jovana Canić

Rešeno pitanje Prirodnjačkog muzeja

Foto: nhmbeo.rs
Foto: Ministarstvo kulture i informisanja

Tokom jučerašnjeg dana, Prirodnjački muzej u Beogradu saopštio je kako ovoj ustanovi preti da uskoro izgubi svoj 125-godišnji status značajne samostalne nacionalne ustanove kulture, nauke i prosvete i postaje radna jedinica Zavoda za zaštitu prirode Srbije.

Kako su juče naveli, čak i 125 godine posle osnivanja, Prirodnjački muzej je još uvek u privremenom smeštaju, bez prostora za normalan rad i čuvanje i zaštitu zbirki, bez stalne izložbene postavke koja bi na jednom mestu prezentovala veliku prirodnu i kulturnu baštinu Srbije.

„Osim jednog zvaničnog razgovora 25. januara ove godine, kada je donedavnom pomoćniku ministra predočeno neslaganje sa namerama o pripajanju Prirodnjačkog muzeja resoru zaštite životne sredine, daljih podrobnijih i zvaničnih informacija i kontakata s predstavnicima Ministarstva kulture i informisanja nije bilo. Pokušaji uspostavljanja dijaloga od strane Prirodnjačkog muzeja nisu nailazili na odziv nadležnih u Ministarstvu kulture“, navedeno je iz ove ustanove.

Danas su se tim povodom sastali potpredsednica Vlade Republuke Srbije i ministarka kulture i informisanja Maja Gojković i direktor Prirodnjačkog muzeja Milan Paunović.

Na sastanku je istaknuto da je Nacrt zakona o muzejskoj delatnosti, koji će se uskoro naći pred Narodnom skupštinom Republike Srbije, definisao između ostalog i status Prirodnjačkog muzeja. Iz teksta Nacrta zakona je potpuno jasno da je to republička ustanova kulture i da će i nakon usvajanja ovog zakona nastaviti da radi u ovakvom statusu.

Tako su na sastanku razjašnjenje sve informacije koje su se tokom jučerašnjeg dana mogle pročitati u svim novinama i portalima.

Direktor Muzeja i ministarka kulture i informisanja su nakon toga razgovarali o daljim planovima rada sa posebnim osvrtom na planove vezane za izgradnju zgrade Muzeja.

Ministarstvo kulture i informisanja za ovu godinu opredelilo je sredstva za raspisivanje konkursa za idejno rešenje za zgradu Muzeja koja je predviđeno da bude na Novom Beogradu odlukom Skupštine grada Beograda.

Izvor: Energetski portal

Zašto moratorijum na lov?

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: CZIP

Stanje u oblasti lovstva u Crnoj Gori već duže vreme može se opisati kao alarmantno do te mere da je ubijanje nelovnih pa čak i zaštićenih vrsta postalo naša svakodnevnica. Pre par dana svedočili smo slučaju ubijanja mečke, dok je sudbina mečića još uvek neizvesna.

Takođe, desila su se još dva slučaja ustreljenih ptica, velike ušare i jastreba, koje dodajemo na dugačak spisak nama poznatih krivolovnih radnji koje su desile u proteklih par godina. Upravo su posljednja dešavanja kap koja je prelila času i postala poziv nadležnim institucijama da što pre postupe radikalno i oštro kako bi se ovaj problem rešio.

Inicijativa za uspostavljanje moratorijuma na lov u trajanju od pet godina, koju je potpisalo više od 60 organizacija, predata je nadležnom Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede kao i ministru Aleksandru Stijoviću lično. Zabrana lova, na kojoj insistiramo, je jedini način da omogući dovoljno vremena za sprovođenje efikasne zakonodavne i institucionalne reforme lovstva, kao i revizije liste zaštićenih vrsta i trajanja lovnih sezona.

Pre svega, problem je u samoj organizaciji u oblasti lovstva. Lovački savez i lovačke organizacije uglavnom su NVO (38 NVO i tri javna preduzeća) koje su vezane za Ministarstvo poljoprivrede, a lovišta su im data na upravljanje bez obaveze plaćanja naknade državi. Lovačke organizacije same vrše monitoring divljači po lošim protokolima ili čak bez ikakvih protokola o čemu svedoče razlike i nelogičnosti o podacima o divljači koji se prikazuju svake godine.

Upravo na osnovu tako nepouzdanih podataka, prave se planovi upravljanja i lovne osnove. Takođe, potpuno izostaje eksterni mehanizam kontrole njihovog rada, jer se ona obavlja isključivo interno, unutar samih organizacija. Iz svega navedenog, može se samo zaključiti da je sistem zreo za kompletnu reformu.

Foto: CZIP

Dalje, problem se ogleda u nedovoljnim kapacitetima za sprovođenje redovnih aktivnosti lovočuvarske službe ali i samih inspektora koji bi trebalo da vrše nadzor. Zaposlenih lovočuvara je uglavnom malo u svakom lovištu, a neretko izostaje i adekvatna oprema za njihov nesmetan rad.

Sa druge strane, inspekcija za šumarstvo i lovstvo zapošljava 11 inspektora, sa sedištem uglavnom u Podgorici. Većina ih pokriva više područja, a na terenu su retko ili nikako. Nedovoljne kapacitete za inspekcijski nadzor i nepostojanje volje da se problem krivolova rešava unutar samih lovačkih organizacija, dokazuje i podatak da je inspekcija podnela svega 39 prekršajnih naloga za period od 2013. – 2018. godine. Izostaju kontrole u ranim jutarnjim časovima, u doba najveće aktivnosti divljači, kada se krivolov uglavnom i događa, već se inspekcijski organi odazivaju isključivo u radno vreme od 7 do 15h.

Edukacija i jačanje svesti o posledicama krivolova, nije potrebna samo za širu javnost, već i za one koji su u lovočuvarskim službama, inspekciji, tužilaštvu i svim drugim nivoima u sistemu. Na primer, Lovočuvari u NP Skadarsko jezero su se prvi put sreli sa vabilicom u septembru 2020. kada su na naš poziv izašli na teren, pritom tvrdeći da njihov deo posla treba da se tiče samo krivolova na ribe, nesvesni da kontrola lova i krivolova na sve grupe organizama, takođe mora biti u njihovoj nadležnosti.

Situaciju dodatno otežava sve intenzivniji razvoj lovnog turizma, koji cveta bez ikakvih prijava, registracija, donoseći prihod direktno lokalnim lovcima koji to organizuju, dok se sa druge strane ubijena divljač švercuje.

Konkretan primer je slučaj iz Ulcinja, kada je prema lovnom planu pre tri godine planiran odstrel 100 prepelica za inostrane lovce, a mi smo u jednom danu za tri sata prijavili tri vabilice oko Ulcinjske solane i prebrojali preko 360 pucnjeva. Tada nam je rečeno da je pet italijanskih lovaca u poseti, a prema našoj evidenciji te godine je još najmanje četiri puta bilo organizovano slično gostovanje.

Jasno je koliko brzo se kvota ispuni, ali ostaje nejasno ko to prati, kontroliše i dozvoljava?

Takođe, nedozvoljena sredstva se intenzivno koriste u lovu. Konkretni podaci sa terena su: 49 zvučnih mamaca (vabilica), 38 plastičnih mamaca i 15 lovačkih koji su registrovani od strane CZIP-a u poslednje tri godine.

Pokušaj izmena Zakona o lovstvu i divljači izvršen je na krajnje netransparentan način, kako u pogledu izrade dokumenta tako i pogledu javne rasprave, budući da Koalicija 27, mreža nevladinih organizacija za praćenje Poglavlja 27, nije bila obaveštena niti uključena u proces, uprkos činjenici da se radi o realizaciji mere iz Nacionalne strategije za transpoziciju, implementaciju i primenu pravne tekovine EU u oblasti životne sredine i klimatskih promena. Ove izmjene obustavljene su našim blagovremenim informisanjem Evropske komisije o njegovoj neusklađenosti sa pravnim tekovinama EU.

Foto: CZIP

Prošle godine u julu, država Crna Gora, usvojila je Rimski Strateški plan (Rome Strategic plan, baziran na Bernskoj konvenciji), a prema kojem se obavezala da stopu krivolova u CG smanji za 50 odsto do 2030. godine. Zbog naših obaveza prema konvecijama čije smo potpisnice, Evropskoj uniji, a pre svega nas samih, naše prirode i bogatstva biodiverziteta koje imamo, neophodno je uvođenje moratorijuma na lov kako bi se:

– sprovela reforma lovstva i izvršilo temeljno restruktuiranje lovačkih saveza i društava, čiji lovočuvari nisu na visini zadatka i nisu u stanju da kontrolišu lovišta;

– napravio održiv sistem koji neće funkcionisati na principu “Kadija te tuži, kadija ti sudi”;

– organizovao adekvatan monitoring, a pre svega izradilo nulto stanje divljači u lovištima od strane stručnih i kredibilnih institucija sa ciljem dobijanja podataka o stvarnoj brojnosti populacija;

– ojačali kapaciteti lovne inspekcije, rendžera LO i NPCG, policije, carine, tužilaštva i sudstva;

– Pooštrili kriterijumi za izdavanje novih dozvola za lov, a postojeće dozvole obnovile čime bi se postiglo obnavljanje znanje svih lovaca i skrenula pažnja na bitne članove zakona;

– edukovalo lokalno stanovništvo u svim lovištima.

Izvor: CZIP

Vazduh u Beogradu u “crvenoj” zoni, zabeležen visok nivo otrovnih čestica

Foto-ilustracija: Unsplash (Ivan Aleksić)

Od jutros je kvalitet vazduha u Beogradu veoma loš, prema podacima sajta AQI nivo otrovnih čestica PM 2.5 u vazduhu, trenutno je 161.

Prema podacima, ovaj nivo PM čestica u vazduhu je nezdrav, a preporuka je da deca i odrasli sa respiratornim oboljenjima izbegavaju duže napore na otvorenom. Ko je u mogućnosti danas bi trebalo da ostane kod kuće i nije poželjno otvarati prozore i voziti bicikl.

Da nije ništa bolja situacija ni širom Srbije, pokazuju podaci da je vazduh nezdrav i u Čačku, Nišu, Novom Sadu, Smederevu.

PM čestice predstavljaju prašinu manju od 10 mikrona, mešavinu čvrstih čestica dima, čađi, prašine i kiseline, uz teške metale poput olova, kadmijuma, nikla i arsena, a nastaju kao posledica kombinovanog uticaja grejanja, saobraćaja i industrije.

Uz PM10 uvek idu i PM2.5 čestice koje još lakše dospevaju u organizam jer su sitnije, i upravo one sa sobom nose teške metale.

U toku je izrada Plana kvaliteta vazduha za Beogradu, reč je o dokumentu od izuzetnog značaja, budući da je glavni grad suočen sa permanentnim zagađenjem vazduha, da koncentracije zagađujućih materija višestruko premašuju dozvoljene granične vrednosti, da je zagađen vazduh jedna od primarnih pretnji po javno zdravlje stanovništva, koji prema procenama Svetske zdravstvene organizacije, rezultira sa oko 1800 prevremenih smrti građana Beograda i da bi postojeći nivo zagađenja rezultirao u daljem skraćivanju životnog veka stanovnika Beograda – procenjenih preko 75.000 izgubljenih godina života (YLL) za stanovnike Beograda u narednih deset godina.

Plan za kvalitet vazduha donosi se za narednih deset godina, sa presekom u narednih pet godina, a predviđa i kratkoročne i dugoročne mere kada je u pitanju rešavanje problema zagađenja vazduha.

Milica Radičević

Fabrika za prečišćavanje otpadnih voda u Vranju za manje od tri meseca spremna za probni rad

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: vranje.org.rs

Predstavnici Ministarstva građevinarastva, saobraćaja i infrastrukture, državni sekretar Enes Buhić i pomoćnica ministra Danica Uskoković, gradonačelnik Vranja dr Slobodan Milenković, direktor Nemačke razvojne saradnje u Ambasadi Nemačke u Beogradu Kristijan Šiling, direktor kancelarije KfW banke u Beogradu Rudiger Hartman i direktor JP ,,Vodovod” Vranje Goran Đorđević obišli su radove na izgradnji fabrike za prečišćavanje otpadnih voda u Vranju.

Tom prilikom, gradonačelnik dr Slobodan Milenković istakao je da je na osnovu izveštaja od strane nadzornih organa očekuje da radovi budu završeni za 2,5 meseca i da fabrika za prečišćavanje otpadnih voda počne sa probnim radom. ,,Ovo je izuzetno značajan, kapitalni projekat, koji Grad Vranje realizuje zajedno sa Ministarstvom građevine, Vladom RS i KfW bankom.

Završetkom ovog postrojenja biće zaokružena komunalna infrastruktura što se tiče otpadnih voda, jer je završena izgradnja svih kolektora na teritoriji grada i gradske opštine Vranjska Banja. U narednom periodu planiramo da sa KfW bankom realizujemo značajne projekte što se tiče grada, a jedna od značajnih je proširenje regionalne deponije ,,Meteris”, rekao je Milenković.

Foto: vranje.org.rs

Direktor Nemačke razvojne saradnje u Ambasadi Nemačke u Beogradu Kristijan Šiling dodao je da je osnovni princip Nemačke razvojne saradnje, pomoć Republici Srbiji da sprovodi zelenu agendu i da se na taj način približi članstvu u Evropskoj Uniji.

Direktor kancelarije KfW Banke Rudiger Hartman istakao je da je kroz ovakve projekte, poput ovog u Vranju, značajno poboljšano vodosnabdevanje, ali i tretman otpadnih voda u skoro 30 opština u Srbiji i time obuhvaćeno skoro 1,6 miliona stanovnika Republike Srbije.

Ukupan budžet projekta je 16 miliona evra i odnosi se na sisteme za sakupljanje otpadnih voda i izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda.

Energetski portal

Peto zasedanje Skupštine Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEA5)

Foto-ilustracija: Unsplash (Valentin Salja)
Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

Državna sekretarka u Ministarstvu zaštite životne sredine Jelena Tanasković obratila se u utorak na liderskom dijalogu u okviru Petog zasedanja Skupštine Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEA5) i istakla da su zdravi ekosistemi od esencijalne važnosti za opstanak i zdravlje čovečanstva i da u tom pogledu Republika Srbija aktivno učestvuje u radu Otvorene grupe za globalni okvir biodiverziteta posle 2020. godine Konvencije o biološkoj raznovrsnosti UN, kao i da je 2020. godine postala članica Međuvladine naučno-političke platforme o biodiverzitetu i uslugama ekosisistema.

Tanasković je napomenula da efekte klimatskih promena treba prilagođavati i ublažavati merama, kao i primenom rešenja zasnovanih na prirodi i inovativnom urbanom planiranju i dodala da moramo biti istrajni u borbi za zajedničku zeleniju budućnost.

Državna sekretarka se posebno osvrnula na globalne negativne efekte pandemije koronavirusa, naglasivši da je Vlada Republike Srbije kroz usvojene pakete ekonomskih mera pomogla građanima i privredi u prevazilaženju ovih izazova.

Pored ovoga, Ministarstvo je u utorak pozvalo jedinice lokalne samouprave da dostave podatke o svojim potrebama u vezi sa opremom za sakupljanje otpada u cilju unapređenja i zaštite životne sredine.

Potrebno je dostaviti Spisak potreba sa sledećim informacijama:

  • model i vrsta opreme (čistilice, kante, kontejneri, smećari,…),
  • potrebnu količinu opreme za sakupljanje otpada,
  • potrebnu zapreminu opreme za sakupljanje otpada.

Prijave sa neophodnim podacima dostaviti do četvrtka 25. 02. 2021. godine do 16 sati, na email adresu: kabinet@ekologija.gov.rs

Energetski portal