Home Blog Page 462

Električni automobil od 4.500 dolara osvojio Kinu, uskoro na svetskom tržištu

Foto: Fejsbuk / Yicai Global

Kvalitet vazduha u Kini i dalje je zabrinjavajuće loš, a mapa zagađenja pokazuje da se svi veći gradovi nalaze u ljubičastoj ili čak bordo zoni. Jedan od vodećih uzroka zagađenja u ovoj zemlji su izduvni gasovi iz 258 miliona aktivnih vozila, pa je posebna pažnja usmerena na proizvodnju i promovisanje automobila na električni pogon.

Kako bi se uvećao broj električnih automobila na ulicama, vlada Kine podržala je proizvodnju jeftinih modela i uvela mnoge pogodnosti za one koji se odluče za ova ekološka vozila. Još jedna prednost korišćenja električnih automobila u Kini je i besplatna registracija ovih vozila, dok se registarske tablice za benzince ne mogu nabaviti i po nekoliko meseci, čak i godina.

Dosadašnji najprodavaniji električni automobil u Kini bio je Teslin Model 3 po ceni od 39.000 dolara, ali ga je zbog njegove visoke cene mogao priuštiti tek mali broj ljudi. Zato je kineska kompanija SAIC Motor u saradnji sa Američkom kompanijom Dženeral Motors počela da proizvodi Honguang Mini, električni automobil po ceni od samo 4.500 dolara, zbog čega je postao veoma popularan, kako zbog pristupačne cene, tako i zbog njegove udobnosti.

Pored toga što čuva životnu sredinu, ovaj maleni električni automobil pokazao se izuzetno praktičnim kada je u pitanju njegova svakodnevna upotreba. On poseduje četiri sedišta i gepek, a može razviti brzinu i do 100 km/h. Zato ne čudi što je Honguang Mini, kao pouzdan i udoban putnički automobil, drugi najprodavniji električni automobil u Kini, odmah posle Teslinog Modela 3.

Iako trajanje baterije i performanse Honguang Minija daleko zaostaju za Teslinim automobilima, prodaja ovog modela je u januaru ove godine bila duplo veća od prodaje Teslinih modela. Ipak, nesumnjivo je da će tvorci Honguang Minija nastaviti da unapređuju karakteristike ovog automobila, a već su ponudili poboljšanu verziju koja sadrži klimu i može se kupiti po ceni od 5.000 dolara.

Lepa vest je da će se Honguang Mini najverovatnije uskoro pojaviti i na svetskom tržištu mada će cena ovog vozila biti duplo veća zbog evropskih ekoloških standarda, ali će i dalje biti pristupačniji od ostalih automobila na električni pogon. To će biti prvi put da se kinesko električno vozilo prodaje van granica Kine, jer performanse Honguang Minija, za razliku od dosadašnjih kineskih električnih automobila, zadovoljavaju uobičajene potrebe vozača širom sveta.

Milena Maglovski

Pčelari udruživanjem postigli rekordan izvoz i cenu meda

Foto ilustracija: Pixabay
Foto: Savez pčelarskih organizacija Srbije

Zahvaljujući pogonu za prikupljanje i plasman meda “Naš med” u Rači, udruženi pčelari u prošloj godini uspeli su da ostvare rekordan izvoz meda u vrednosti od 15 miliona dolara. Kako se navodi na sajtu Vlade, povećana je i otkupna cena bagremovog meda za 56 odsto, a šumskog meda za čak 241 odsto.

Pogon u Rači obišla je premijerka Ana Brnabić, koja je iskoristila priliku da pozove sve poljoprivredne proizvođače da se udruže na sličan način kao pčelari.

“To bi moglo da bude rešenje i za probleme malinara, svi treba da se ugledaju na pčelare, jer onda sami sebi obezbeđuju dodatnu sigurnost i ne zavise od nepoštenih i nelojalnih posrednika i sami plasiraju proizvod i nalaze put do svojih kupaca. U ovaj pogon investirano je 1,6 miliona evra, pčelari su njegovi većinski vlasnici, dok manjinski deo ima opština Rača”, rekla je Ana Brnabić.

Ona je podsetila na to da se taj projekat realizuje uz podršku Vlade Srbije, i istakla da su pčelari za samo osam meseci, preko ovog pogona uspeli bez posrednika da otvore najzahtevnije evropsko tržište za izvoz srpskog meda, što je veliki uspeh.

Brnabić je rekla da se sada pčelarima plaća avansno 90 odsto bez posrednika i da su zato uspeli toliko da podignu cenu meda.

“Drago mi je da ćemo 2020. godinu pamtiti ne samo po koronavirusu, već i po istorijskom rekordu vrednosti izvoza meda. Pčelari su uspeli da plasiraju med i na tržište Saudijske Arabije i mogu da očekuju otvaranje i drugih tržišta”, navela je premijerka.

Predsednik Saveza pčelarskih organizacija Srbije (SPOS) Rodoljub Živadinović iskazao je zahvalnost premijerki na velikoj podršci i istakao da je projekat „Naš med“ uspeo, kao i da je za osam meseci već otkupljeno 90 tona meda, uz napomenu da će danas to biti već 110 tona, a za neki dan i 130 tona.

U junu 2020. godine otvoren je Pogon za prikupljanje i plasman meda pčelara SPOS-a „Naš med“ u Rači.

Energetski portal

 

Kazne za operatere zbog skladištenja opasnog otpada u „Luci Beograd“

Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine
Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

Ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović obišla je u nedelju, zajedno sa inspektorima, nekoliko kompanija koje se bave skladištenjem neopasnog otpada u „Luci Beograd“, gde je zbog nepoštovanja propisa vezano za zaštitu životne sredine i neposedovanja neophodnih dozvola, najavila prekršajne prijave protiv odgovornih lica.

Vujović je navela da, pored toga što su uočene brojne nepravilnosti, poseban problem pravi skladištenje opasnog otpada na nedozvoljenom mestu.

„Na terenu smo zatekli i opasan otpad, desetine automobila koji su naređani jedan na drugi na nekoliko nivoa. To nije dozvoljeno, jer su dozvolom definisane samo limene školjke i zato će biti pokrenut prekršajni postupak protiv odgovornih. Inspekcija obilazi sve vlasnike skladišta i pisaće prijave za privredne prestupe, jer više ne možemo da dozvolimo nonšalantno ponašanje. Ko se bavi ovim poslom, mora da ispuni sve zakonom predviđene uslove. Ne mogu da generalizujem, ima i primera dobre prakse, ali moramo svakoga dana da podsećamo jedni druge na obaveze prema životnoj sredini“, rekla je Vujović.

Ministarka je pohvalila inspektore zaštite životne sredine, ističući da su svakodnevno na terenu, da rade i vikendom, te da će strogo kontrolisati svaku dozvolu i stanje na terenu.

„Ovde smo da lošu praksu menjamo, i zato ćemo pažljivo iskontrolisati svaku izdatu dozvolu. Cilj nam je da skladište posluje poštujući propise i principe zaštite životne sredine. Svako ponašanje koje nije s tim u skladu, najstrože ćemo sankcionisati. Inspektori rade svakodnevno, ograničen su nam kapaciteti, ali sve raspoložive kapacitete ćemo staviti u funkciju borbe za zdraviju budućnost“, poručila je Vujović.

U nekoliko kompanija koje se bave skladištenjem neopasnog otpada na lokaciji „Luke Beograd“, uočeno je da su radile bez dozvole, jer je ona prestala da važi početkom godine, a nije podnet zahtev za izdavanje novog dokumenta u zakonskom roku od 120 dana pre isteka važenja. Uočeno je, primera radi, i da neki od operatera ove godine uopšte nisu unosili podatke u server Agencije za zaštitu životne sredine i nisu poslali nikakav podatak o ulazu ili izlazu sa skladišta.

Pokrenut postupak protiv „Premium Čiken“, bez tolerancije za neodgovornost prema životnoj sredini

Ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović pohvalila je u subotu zajedničku akciju republičke i pokrajinske inspekcije nadležne za poslove zaštite životne sredine, koje su nakon prigovora građana obavile kontrolu i pokrenule postupak protiv „Premium Čiken d.o.o Žitište“ i odgovornih lica zbog nepravilnosti u radu i nepoštovanja propisa koji se tiču upravljanja otpadnim vodama.

Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

„Apelujem na sve da se odgovorno ponašaju prema životnoj sredini, jer je to u interesu svih nas. Želim da pohvalim brzu reakciju i timski rad republičke i pokrajinske inspekcije, koje su odmah po prijavi građana izašle na teren, utvrdile problem i pokrenule postupak. Nama nije cilj da kažnjavamo, već da jačamo svest o značaju odgovornog postupanja prema prirodi, ali nećemo tolerisati propuste u pogledu obaveza vezano za zaštitu okoline“, rekla je ministarka Vujović.

Ona je dodala da od kompanije „Premium Čiken“ očekuje da što pre otkloni sve nepravilnosti, i da ubuduće bude samo dobar primer za druge.

Usvojen Predlog zakona o klimatskim promenama

U petak je Vlada Republike Srbije usvojila i Predlog zakona o klimatskim promenama, čijom će se primenom uspostaviti sistem za smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte (GHG) i obezbediti prilagođavanje na izmenjene klimatske uslove.

Zakonom se ispunjavaju obaveze prema međunarodnoj zajednici, odnosno Okvirnoj Konvenciji UN o promeni klime i Sporazuma iz Pariza i usklađuje domaće zakonodavstvo sa pravnim tekovinama Evropske unije, navodi se u saopštenju.

“Usvajanjem ovog dokumenta dobićemo pravni okvir za dalje korake, a kojima je cilja da se smanji emisija gasova sa efektom staklene bašte i da se brže prilagođavamo izmenjenim klimatskim uslovima”, rekla je Irena Vujović, ministarka za zaštite životne sredine.

Energetski portal

Autonomni autobus na ulicama Malage

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Novi električni autonomni autobus počeo je da prevozi putnike ulicama Malage na jugu Španije. Ovo vozilo opremljeno je senzorima i kamerama i saobraća šest puta dnevno od luke do centra grada, u jednoj turi prelazi oko 8 kilometara. Izgleda kao i svaki gradski autobus i može da primi do 60 putnika.

Autobus kompanije “Irizar Group” je vozilo sa 100 odsto nultom emisijom, ima dvostruki režim vožnje, ručno upravljanje i automatski režim, navodi se na sajtu ove kompanije.

“Autobus u svakom trenutku zna gde se nalazi i šta se dešava oko njega”, rekao je predstavnik kompanije.

A kako prema španskom zakonu nije dozvoljeno kretanje vozila bez vozača, za upravljačem sedi čovek koji ne dira komande, ali u slučaju da je to potrebno može da nastavi vožnju.

Ministarstvo ekonomije Španije intenzivno radi na razviju tehnologiju za automatizaciju vozila u gradskom i industrijskom saobraćaju, čime bi značajno povećali efikasnost, sigurnost i održivost.

Zahvaljujući ovom projektu Malaga će postati prvi grad u Evropi u kom će saobraćati autonomni autobusi.

Da su autonomni autobusi vozila budućnosti pokazuje i grad Singapur. Naime u ovom gradu u sistemu gradskog prevoza saobraćaju autobusi bez vozača i to na dve linije. U toku je probni perioda od tri meseca, a nakon toga nadležni, na osnovu prikupljenih podatakata doneti odluku o tome da li su ova vozila isplativa i koliko su upotrebljiva.

Milica Radičević

 

Čuvena kompanija otvara pogon u Užicu

Foto: Grad Užice
Foto-ilustracija: Pixabay

Čuvena tekstilna kompanija Albiro novi je investitor u gradu na Đetinji. Ova kompanija ima svoje pogone u Švajcarskoj i Austriji, a od nedavno su i vlasnici pogona “Kadinjača” u ovom gradu.

Vlasnik kompanije postavio je jasne ciljeve kada je u pitanju buduće poslovanje, a zadržani su i svi zaposleni radnici, navodi se na sajtu opštine Užice.

“ Kratkoročni ciljevi su stabilizacije proizvodnje, proširenje mreže kupaca i novi proizvodi. Dok je dugoročni plan da kompanija u Užicu postane logistički centar za tržište država u regionu, Austrije i Švajcarske što će doneti nova radna mesta”, rekao je vlasnik kompanije Albiro, Benedikt Švajvhart , prilikom posete Užice.

Predstavnici grada Užica rekli su da su spremni da novom investitoru pruže svu potrebnu podrpšku.

Kompanija Albiro osnovana je pre više od 190 godina i bavi se proizvodnjom radne i zaštitne odeće.

Energetski portal

 

Usvojen Predlog zakona o klimatskim promenama

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Vlada Republike Srbije usvojila je Predlog zakona o klimatskim promenama, čijom će se primenom uspostaviti sistem za smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte (GHG) i obezbediti prilagođavanje na izmenjene klimatske uslove.

Zakonom se ispunjavaju obaveze prema međunarodnoj zajednici, odnosno Okvirnoj Konvenciji UN o promeni klime i Sporazuma iz Pariza i usklađuje domaće zakonodavstvo sa pravnim tekovinama Evropske unije, navodi se u saopštenju.

“Usvajanjem ovog dokumenta dobićemo pravni okvir za dalje korake, a kojima je cilja da se smanji emisija gasova sa efektom staklene bašte i da se brže prilagođavamo izmenjenim klimatskim uslovima”, rekla je Irena Vujović, ministarka za zaštite životne sredine.

Ona je naglasila da je Predlog zakona o klimatskim promenama rezultat saradnje i zalaganja svih nadležnih resora u Vladi, a predviđa donošenje strategije niskougljeničnog razvoja sa akcionim planom u roku od dve godine, čije će važenje biti deset godina od stupanja na snagu ovog propisa.

Naš cilj i jedan od pet strateških ciljeva Evropske unije, kao i osnova zelene i cirkularne ekonomije. Predloženim zakonom Srbija zadržava pravo da kreira zakonodavni okvir i postavlja ciljeve razvoja, uzimajući u obzir sve specifičnosti privrednog i energetskog sektora i druge nacionalne socio-ekonomske parametre”, navela je ministarka.

Zakon o klimatskim promenama jedan je od najvažnijih zakona i tiče se budućnosti Srbije. Ujedno je i veoma složen, jer svojim dejstvom ovaj zakon zadire u brojne sektore.

Predlog zakona upućen je u Skupštinu Srbije u dalju proceduru.

Energetski portal

 

Zajednički napori Švedske i Norveške za smanjenje industrijskih emisija u Srbiji

Foto: IED Srbija/S. Janakiev
Foto: IED Srbija/S. Janakiev

Visoki standardi i ulaganja u zelenu industriju pozitivno utiču na životnu sredinu, javno zdravlje i konkurentnost industrije – ovo su neki od zaključaka završne konferencije posvećenoj uspešnom završetku projekta “Implementacija Direktive o industrijskim emisijama – IED Srbija”.

Švedska i Norveška podržavaju Srbiju u preuzimanju konkretnih koraka ka visokim ekološkim evropskim standardima u oblasti industrijskog zagađenja.

Tokom protekle tri godine projekat IED Srbija pružio je podršku Srbiji u implementaciji ove Direktive, kako na institucionalnom nivou, tako i na nivou pojedinačnih kompanija podržavajući tako Srbiju u procesu pristupanja Evropskoj uniji. Projekat je sproveo Centar za čistiju proizvodnju Tehnološko-metalurškog fakulteta uz finansijsku podršku Švedske u iznosu od 1,46 miliona evra.

Završna konferencija projekat IED Srbija bila je i prilika da se istakne model regionalne saradnje – Švedska i Norveška su susedne zemlje i imaju veliko iskustvo u zajedničkom radu u oblasti industrije, životne sredine i ekonomije.

Norveška podržava Ministarstvo zaštite životne sredine sa još jednim projektom koji se sprovodi – eVOC Srbija koji je takođe posvećen smanjenju industrijskih emisija, vrednost projekta je 445 hiljada evra. Oba projekta imaju fokus na primeni Direktive o industrijskim emisijama u Srbiji.

”Srbija je prošle godine imala prekretnicu u reformi životne sredine predavanjem pregovaračke pozicije za poglavlje 27. Potrebne su reforme da bi se, korak po korak, usvojilo zakonodavstvo i da bi se, što je još važnije, sprovodilo. Ovaj projekat nije radio samo na pripremi integrisanih dozvola, već i na jačanju praćenja uslova iz dozvola i inspekcije. Građani Srbije i nevladine organizacije su vrlo jasni u zahtevima primene ekoloških standarda, kao na primer da imaju čist vazduh. Smanjenje industrijskih zagađenja je neophodno”, rekao je Šef odeljenja za međunarodnu razvojnu pomoć u ambasadi Švedske (Sida), Ula Anderson.

Foto: IED Srbija/S. Janakiev

Rezultati projekta pomažu Srbiji u pripremi pregovaračke pozicije za poglavlje 27 – Zaštita životne sredine i klimatske promene. Specifični plan implementacije za direktivu (DSIP) pripremljen je u okviru projekta IED Srbija i postavlja okvir za ozelenjavanje industrije u narednim godinama. Projekat IED Srbija podržao je i lokalne samouprave i Ministarstvo zaštite životne sredine u izradi nacrta integrisanih dozvola za kompanije iz sektora prehrambene industrije i farme.

”Tokom realizacije projekta obrađene su mnoge teme koje se ne odnose samo na pitanja životne sredine, već i na ekonomiju i održivi razvoj. Opstanak društva je usko povezan sa raspoloživim količinama hrane, vode i energije. Zbog toga je potrebno mnogo racionalnije i efikasnije iskorišćavati ograničene resurse vode nego što se to danas čini“, rekao je pomoćnik ministra zaštite životne sredine Dejan Furjanović.

On je dodao da je projekat prvenstveno bio namenjen prehrambenoj industriji, koja predstavlja jednu od najznačajnijih industrijskih grana u Srbiji i koja će sve više dobijati na značaju.

“Ovo je jedan od primera nordijske saradnje – oba projekta doprinose primeni Direktive o industrijskim emisijama – norveški projekat eVOC fokusiran je na deo koji se odnosi na upotrebu isparljivih organskih jedinjenja, što je relevantnije za mala i srednja preduzeća, dok se švedska podrška uglavnom fokusira na integrisane dozvole za velika postrojenja. Dva su cilja kojima doprinosi ovaj projekat: povećanom ekonomskom rastu i konkurentnosti i povećanim kapacitetima u oblasti životne sredine, klime i energije”, rekao je zamenik Šefa misije ambasade Norveške u Beogradu, Geir Johansen.

Predstavljeni su najvažniji rezultati koji su postignuti tokom sprovođenja projekta IED Srbija, kao i promotivni filmovi. 

Film o rezultatima projekta IED Srbija možete pogledati ovde.

Izvor: IED Srbija

Izraelci napravili letećeg robota koji bere voće „bez greške“

Foto-ilustracija: Unsplash (Annie Spratt)

Branje voća više nikad neće biti isto!

„Tevel Aerobotics Technologies“ (TAT) je izraelska kompanija koja je razvila autonomnog letećeg robota (FAR) koji uz pomoć veštačke inteligencije otkriva i bere voće koje je spremno za berbu.

Zbog loših uslova rada i težine posla, branje voća spada u teške poslove – mnogo stajanja, čučanja i penjanja, a na sve to je i slabo plaćen i najčešće sezonski posao u kojem nema baš prilika za dalji razvoj i napredak.

Svi navedeni razlozi dovode do smanjenja broja berača, a na sve to dodajte i mlađe generacije koje svoju budućnost vide daleko od sela, u urbanim sredinama.

Koronavirus je uticao na kretanje i putovanja su krajnje ograničenog karaktera zbog čega je i dolazak sezonskih radnika iz raznih zemalja postao praktično nemoguća misija. Izraelska kompanija je se zato dala u razmišljanje i došla do rešenja – šta ti bilo kada bi čitav proces branja voća poverili robotima?

Kompanija TAT predstavila je robota pod imenom FAR za koji kaže da se može koristiti na bilo kojoj lokaciji na svetu i da će uz pomoć njega biti rešen problem nedostatka radne snage u poljima. Nije na odmet napomenuti da će i troškovi korišćenjem ove tehnologije, dugoročno, biti značajno smanjeni.

Kako robot funkcioniše? Putem veštačke inteligenije ovaj robot koristi algoritme percepcije za lociranje stabala, kao i algoritme „vida“ za otkrivanje voća.

Prilikom branja plodova, vreme je od velike važnosti – ukoliko ga ne uberete na vreme ono jako gubi na vrednosti (voće koje uberete sa dve nedelje zakašnjenja gubi i do 80 odsto vrednosti!).

Nakon što locira i odabere voćku, robot traži najbolji mogući način da joj priđe, nakon čega koristi hvataljku kako bi voćku uhvatio i ubrao. Roboti su programirani da beru samo zrele voćke koje nakon toga klasifikuju prema veličini i zrelosti. Još jedna prednost robota je što mogu da rade 24 sata dnevno.

Robote kontroliše autonomni „digitalni mozak“ koji omogućava da na jednoj lokaciji može da radi više robota bez rizika od sudaranja.

Iako pruža brojne prednosti, robot ipak ne može da zameni čoveka, već služi kao vid pomoći, stav je kompanije koja ga je osmislila.

Jovana Canić

Usvojen zakon o zajmu vrednom 50 miliona evra kod nemačke KfW banke za rekonstrukciju zgrade VMA

Foto: vma.mod.gov.rs
Foto: Vlada Srbije

Narodna skupština Republike Srbije usvojila je u četvrtak dva zakona koja su važna za energetski sektor i povećanje energetske efikasnosti.

Poslanici su usvojili Zakon o davanju garancije Republike Srbije u korist Nemačke razvojne banke KfW, Frankfurt na Majni, po zaduženju Akcionarskog društva “Elektromreža Srbije”, koji predviđa garanciju na iznos od 40 milona evra na ime obaveza iz Sporazuma o zajmu za sprovođenje Regionalnog programa za energetsku efikasnost u prenosnom sistemu II.

Usvojen je i Zakon o potvrđivanju Sporazuma o zajmu između KfW, Frankfurt na Majni i Republike Srbije za projekat “Energetska efikasnost u zgradama javne namene i obnovljivi izvori energije u sektoru daljinskog grejanja – Ozelenjavanje javnog sektora”.

Vrednost sporazuma je 50 miliona evra, a novac će biti iskorišćen za unapređenje sistema energetske efikasnosti zgrade VMA u Beogradu.

Potpredsednik Vlade Republike Srbije i ministar odbrane Nebojša Stefanović je još u novembru mesecu protekle godine istakao da je reč o projektu od kapitalnog značaja, te da su Ministarstvo odbrane i VMA spremni da urade sve što je do ovih institucija, ali i da pruže podršku ostalim partnerima u sistemu kako bi što brže i efikasnije realizovali projekat.

On je objasnio da je Ministartsvo rudarstva i energetike ključni implementator projekta, dok je VMA, kao ustanova svetskog glasa u kojoj decenijama nije bilo značajnije investicije, korisnik.

Foto: Wikimedia

Potpredsednica Vlade i ministarka rudarstva i energetike Zorana Mihajlović je tada odsetila da je VMA izgrađena 1981. godine i istakla da je, uprkos dobrom održavanju i trenutnom stanju, potrebna rekonstrukcija tehničkih sistema i instalacija, energetska sanacija termičkog omotača i rekonstrukcija kotlarnice i toplovoda, koja mora biti gotova do kraja 2021. godine.

Skupština je u četvrtak potvrdila i Sporazum o prosvetnoj, kulturnoj i sportskoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Sjedinjenih Meksičkih Država, Sporazum o statusu između Republike Srbije i EU o akcijama koje sprovodi Evropska agencija za graničnu i obalsku stražu u Srbiji, kao i Sporazum između Vlade Srbije i Severne Makedonije o saradnji u oblasti borbe protiv trgovine ljudima.

Takođe, usvojene su izmene i dopune Zakona o utvrđivanju porekla imovine i posebnom porezu, čija primena počinje 12. marta.

Energetski portal

Zašto se restoranima u Srbiji najviše isplati da otpad od hrane bace u kantu za smeće – šta kažu ugostitelji i operateri otpada, a šta zakon

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Iz tanjira na deponiju – tako bi se ukratko mogao opisati put ostataka od hrane u srpskim restoranima. Svake godine u ugostiteljskim objektima u Srbiji nastaje 40.000 tona otpada od hrane. Najveći deo, suprotno zakonu, završava u kanti za smeće. Iz kante dalje ide na deponiju, a odatle, tokom razgradnje, emituje opasne gasove staklene bašte i zagađuje površinske i podzemne vode.

Iako su restorani dužni da otpad od hrane daju na zbrinjavanje operateru, prema podacima Agencije za zaštitu životne sredine, u periodu od 2011. do 2018. godine ukupno je 30 preduzeća prijavilo biorazgradivi kuhinjski i otpad iz restorana. Neisplativost, nepostojanje adekvatnog sistema koji bi omogućio ugostiteljima da predaju otpad od hrane operateru, nedostatak svesti o štetnosti ove vrste otpada – neki su od razloga zbog kojih se kanta za smeće i dalje čini kao najbolje rešenje za ugostitelje.

Restoran Fontana u Novom Sadu je izuzetak od lošeg pravila. Pre epidemije koronavirusa, ovaj restoran je sedmično imao i 150-200 kilograma otpada od hrane. Umesto u kanti za smeće, otpad je završavao zbrinut kod ovlašćenog operatera. U razgovoru za portal Cirkularna ekonomija vlasnik restorana Nikola Čakmak kaže da u praksi retko koji restoran predaje otpad operateru. I to ga uopšte ne čudi.

„Nemamo nikakve olakšice za predaju otpada od hrane operateru, samo dodatni trošak, jer se svaki kilogram plaća. Novac dobijamo za otpadno ulje koje predajemo, pa tako na neki način smanjujemo ovaj prvi trošak. Ali kad se sve sabere, i dalje smo u minusu. Znam da neki restorani ovaj otpad nose na selo gde služi kao hrana za životinje, ali najveći deo baca u smeće. Tako je najjeftinije“, priča Čakmak.

Nezvanično svi potvrđuju da bacaju otpad u kantu

Za razliku od otpadnog jestivog ulja za koje dobijaju novac od operatera, ugostitelji koji sklope ugovor sa operaterom o predaji otpada od hrane, za svaki kilogram predatog otpada moraju i da plate. Jasno je da u tome ne vide finansijski interes, što  nam nezvanično potvrđuje nekoliko menadžera restorana širom Srbije sa kojima smo razgovarali.

Foto-ilustracija: Unsplash (Jakob Owens)

Restorani koji posluju u blizini poljoprivrednih gazdinstava problem rešavaju tako što otpad od hrane prodaju fizičkim licima koja ih koriste kao pomije za životinje. Oni koji nemaju tu privilegiju pribegavaju najjednostavnijem rešenju – bacanju otpada od hrane u kante za smeće.

Koordinator Tron grupacije Jan Mally dobro zna za ovaj problem. Podaci ove kompanije u okviru koje posluje Eso Tron, najveći sakupljač otpadnih jestivih ulja i organskog otpada u Srbiji, ukazuju da samo 13 odsto ugostiteljskih objekata koristi usluge operatera za sakupljanje otpada od hrane.

Prema rečima sagovornika, dva su glavna razloga zašto ugostiteljski objekti otpad i dalje radije bacaju u kantu za smeće, nego što ga predaju operateru – prvi je nedostatak svesti generatora otpada o štetnosti po prirodu koju izaziva nepravilno odlaganje ove vrste otpada. Drugi je „dodatni“ trošak koji zbrinjavanje otpada od hrane predstavlja.

„Nažalost, zbrinjavanje otpada od hrane, iako se isti može iskoristi u energetske svrhe, u trenutnim tržišnim uslovima, ne stvara dovoljno dodatne vrednosti da bi se mogao sakupljati i preuzimati od generatora otpada bez nadoknade. Mi imamo neophodnu infrastrukturu, uključujući posebne kante i vozila potrebna za sakupljanje i tretman tog otpada, a sva ta oprema i njeno održavanje i higijenizacija je dosta skupo. Na veliku žalost i štetu po zdravlje ljudi, trenutno je i dalje najpopularnija opcija bacanje u crnu kesu i odnošenje u komunalni otpad“, kaže Jan Mally.

Pokrenut projekat „Ka boljem upravljanju otpadom od hrane“

Upravo zbog toga pokrenut je projekat „Ka boljem upravljanju otpadom od hrane“ koji Eso Tron realizuje u saradnji sa Nemačkom organizacijom za međunarodnu saradnju (GIZ) i  NALED-om. Cilj projekta koji traje do novembra, jeste prikupljanje 1.000 tona otpada od hrane i smanjenje CO2 za 750 tona. Restorani iz Beograda  i Novog Sada mogu predati otpad Eso Tronu po promotivnim cenama.

Sam proces nije komplikovan, priča nam Nikola Čakmak iz Fontane. Od operatera se dobijaju posebne posude za skladištenje otpada. One stoje u magacinu restorana, hermetički zatvorene, dok ih operater koji dolazi jednom nedeljno, ne preuzme.

Foto-ilustracija: Unsplash (Alfonso Navarro)

„Postupak ne oduzima mnogo vremena jer svakako morate negde da bacite otpad, pa zašto to ne biste radili u posebnim kantama. Ipak, u zavisnosti od veličine restorana, nekima može biti problem prostor za odlaganje ovih posuda. Nama nije jer imamo veliki prostor, ali drugima bi možda značilo da se otpad odnosi na dva dana jer nemaju prostor za skladištenje“, priča naš sagovornik.

Kada preuzme otpad, kompanija Eso Tron ga privodi nameni za upotrebu u obnovljivim izvorima energije. Tako se otpad vraća u upotrebu kroz električnu energiju koju restorani svakodnevno troše i generišu novi otpad od hrane, a to je pravi primer cirkularne ekonomije, otkriva nam Jan Mally.

„Predavanjem otpada od hrane ovlašćenom operateru kao što je Eso Tron, pored zbrinjavanja otpada na zakonski ispravan način, generatori značajno doprinose smanjenju zaraza i bolesti koje se stvaraju ako se taj otpad koristi za ishranu životinja (npr. svinjska kuga). Takođe, značajno doprinose smanjenju emisija CO2″, kaže Mally.

Naš sagovornik ističe da je projekat izazvao veliku pažnju restorana, ali je primena usporena zbog restriktivnih mera usled pandemije. Podseća da ugostiteljstvo i dalje trpi velike gubitke u prometu i očekuje da će projekat da dobije svoj pun potencijal kada prođe situacija sa koronavirusom.

„Trenutno je, nažalost, svako sakupljanje otpada iz restorana u značajnoj meri otežano. Polažemo veliku nadu u potencijal ovog dela projekta jer svako ko ima kuhinju može da učestvuje i pruži svoj konkretan, merljiv doprinos u očuvanju životne sredine“, napominje Mally.

15.000 tona hrane ostave gosti na tanjirima

Foto-ilustracija: Unsplash (Justuf Menke)

Prema podacima Evropske Agencije za zaštitu životne sredine, sektor ugostiteljstva stvara oko 14 odsto ukupnog otpada od hrane. Procenjuje se da ugostiteljski sektor u Srbiji godišnje naruči 120.000 tona namirnica. Čak trećina postaje otpad – 15.000 tona ostave gosti na tanjirima, dok je za 25.000 tona „zaslužan“ kuhinjski otpad. Gotovo sve, tačnije 99 odsto završava na deponijama gde emituje opasne gasove sa efektom staklene bašte.

Baš zato, u okviru projekta je izrađen priručnik za ugostitelje „Vodič za pravilno upravljanje otpadom od hrane“. Omogućavanje gostima da biraju veličinu porcija, uvođenje dečjih menija, ulaganje u kvalitet skladišne opreme – neke su od mera koje se preporučuju kako bi se otpad smanjio. A kad on već nastane, važno je da se preda operateru, za šta je, veruje naš sagovornik, potrebna razvijena svest generatora otpada.

„Iz iskustva znamo da ako neko ko stvara otpad od hrane ima razvijenu svest o njegovoj štetnosti, on će biti spreman da odvaja otpad i da samom odvajanju ove vrste otpada posveti dovoljno resursa, da o tome edukuje zaposlene i da primenjuje dobru praksu. Takođe, neko ko ima razvijenu svest o potrebi zaštite životne sredine, može razumeti da je pravilno postupanje sa bilo kojim otpadom zapravo investicija u održiv model poslovanja preduzeća“, ističe Jan Mally.

U pripremi izmene Zakona o upravljanju otpadom

A šta kaže zakon? Mada na terenu ima dileme da li su restorani obavezni da pored otpadnog jestivog ulja operateru predaju i otpad od hrane, u Ministarstvu zaštite životne sredine nam kažu da je Zakon o upravljanju otpadom jasan. Prema njemu, ugostiteljski objekti se smatraju jednim od generatora otpada od hrane i potpadaju pod njegovu primenu, zbog čega imaju odgovornost da, između ostalog, sakupljaju i razvrstavaju nastali otpad i predaju ga licu ovlašćenom za upravljanje otpadom.

Međutim, u praksi taj sistem ne funkcioniše. Lokalne samouprave su odgovorne za izradu planova za upravljanje otpadom koji mora da predvidi šta se dešava sa određenom vrstom otpada. Pošto u Srbiji još ne postoji tržište otpada od hrane, on se uglavnom baca u komunalni otpad i kao takav završava na deponijama. Iz te perspektive, ciljevi Evropske unije po kojima države članice treba da smanje otpad od hrane za 30 odsto do 2025. godine i za 50 odsto do 2030. godine deluju neostvarivo.

Foto-ilustracija: Pixabay

Ipak, načelnica Odeljenja za upravljanje otpadom u Ministarstvu zaštite životne sredine Snežana Kuzmanović kaže da Ministarstvo sagledava situaciju po ovom pitanju. Kroz projekat „Ka boljem upravljanju otpadom od hrane u Republici Srbiji“ izrađen je Predlog Pravilnika za upravljanje otpadom od hrane. U pripremi su izmene i dopune Zakona o upravljanju otpadom, kojima se razmatra uvođenje novih prioriteta u hijerarhiji upravljanja otpadom, tzv. priprema za ponovnu upotrebu.

„Priprema za ponovnu upotrebu znači ponovno vraćanje proizvoda ili delova proizvoda koji su postali otpad, u životni ciklus, i to sa minimalnim ulaganjem. Takođe, novim zakonskim rešenjima moguće je da se uvede i niz samostalnih mera koje se odnose na poboljšanje obima, ali i kvaliteta reciklaže, kroz uspostavljanje sistema odvojenog sakupljanja otpada, kao i niz mera koje treba da budu detaljnije razrađene strateškim dokumentima, a koje se odnose na smanjenje odlaganja biorazgradivog otpada na deponije, podsticanjem kompostiranja i anaerobne digestije. Novinu u postojećem zakonodavnom okviru, predstavlja i uvođenje pojma „nusproizvoda“ i „kraja statusa otpada“, koji znače ponovno vraćanje materijala u proizvodnju, odnosno ponovno vraćanje otpada u životni ciklus“kaže Snežana.

Naša sagovornica napominje da Pravilnik o uslovima higijene hrane takođe bliže definiše minimalne prihvatljive standarde u upravljanju otpadom za ugostitelje i prava i obaveze ugostitelja u smislu sanitarne regulative.

„Ovaj dokument članom 21. predviđa obavezu odlaganja čvrstih otpadnih materija (kontejnera ili kanti sa poklopcima istog kvaliteta, smeštenih na posebno određenom prostoru). Nadležni organ jeste Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, odnosno Ministarstvo zdravlja Republike Srbije„, ističe Kuzmanović.

Foto-ilustracija: Unsplash (?? Claudio Schwarz | @purzlbaum)

Ovu oblast uređuju i Zakon o veterinarstvu i pravilnik o načinu razvrstavanja i postupanja sa sporednim proizvodima životinjskog porekla. Oni nalažu da su lica koja se bave delatnostima koje stvaraju sporedne proizvode životinjskog porekla dužna da obezbede njihov prenos do najbližeg objekta za sakupljanje otpadaka ili do objekta u kome se oni prerađuju ili uništavaju na neškodljiv način i da se iz kuhinjskog otpada posebno odvoje sporedni proizvodi životinjskog porekla od biljnog otpada i odlože u odvojenu ambalažu.

„Prema pravilniku, životinjski ostaci iz kuhinja restorana definisani su kao sporedni proizvodi životinjskog porekla Kategorije 3 i neophodno je da operater koji vrši preuzimanje poseduje odgovarajuće dozvole uprave za veterinu“, kaže Kuzmanović.

Rešenje u poreskim olakšicama

Sve bi ipak bilo mnogo bolje kada bi se uz obaveze pominjale i olakšice, slažu se naši sagovornici. Na svest građana i dalje je teško računati, što potvrđuje Nikola Čakmak ističući da im činjenica da zbrinjavaju otpad na adekvatan način nije marketinški plus kod gostiju.

„Imamo tu opciju označenu jedino na Bookingu. Ovako, naši gosti i ne znaju da mi to radimo. Možda ne bi bilo loše uvesti neke nalepnice da se zna da taj objekat zbrinjava svoj otpad. I definitivno bi nam značile neke poreske olakšice“, kaže Nikola Čakmak.

Foto-ilustracija: Unsplash (Jasmin Sessler)

Slaže se sa njim i Jan Mally ističući da je važno da napravimo razliku i istaknemo prepoznatljivost ugostitelja koji se odlučuju da doprinesu životnoj sredini i upravljaju svojim otpadom na neškodljiv način.

„Prvenstveno, neophodno je da se uspostave i direktni sistemi nagrađivanja za uštedu emisija CO2 u vidu poreskih olakšica. Jedan od primera kako bi se to moglo uraditi je nešto poput poreskih olakšica za investicije. Na primer, svako ko je predao ovlašćenom operateru svoj otpad mogao bi da dobije određen broj CO2 sertifikata, a krajem godine ti sertifikati bi mogli bi da se konvertuju u poreske olakšice“, predlaže Mally.

Jedna od mera koja bi takođe doprinela drugačijem posmatranju otpada od hrane mogla bi biti i kada bi se odnošenje komunalnog otpada plaćalo po kilogramu, a ne po kvadraturi poslovnog objekta kakva je sada praksa, primećuje Mally. Kako kaže, plaćanje po metru kvadratnom čini nevažnom činjenicu da li neko generiše mnogo ili malo otpada od hrane, a uticaj na životnu sredinu se time stavlja u drugi plan.

„Nekadašnji koncepti da je otpad srazmeran veličini površine objekta su po našem mišljenju prevaziđeni i zato smatramo da bi sistem plaćanja po količini bio i odgovorniji. Tako bi se generisao jedan ravnopravan sistem,  gde bi svaki generator otpada pokušavao da smanji količinu komunalnog otpada jer bi sve što može uputio na reciklažu. Takođe, vrste otpada koje se recikliraju zapravo bi bile ograničene u samoj ceni zbrinjavanja koja nikako ne bi mogla da bude veća od komunalne usluge“, zaključuje Jan Mally.

Izvor: cirkularnaekonomija.org

Valjevo do kraja godine mora biti povezano sa auto-putem „Miloš Veliki“

Foto-ilustracija: Unsplash (G R Mottez)
Foto-ilustracija: Unsplash (Jamar Penny)

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u Vladi Republike Srbije Tomislav Momirović poručio je danas izvođačima radova na deonici Iverak– Lajkovac da Valjevo do kraja ove godine mora da bude povezano sa auto-putem „Miloš Veliki“.

Momirović je tokom obilaska gradilišta buduće brze saobraćajnice podsetio na to da je u prošlosti bilo problema sa eksproprijacijom, ali da će taj posao ubrzo biti završen.

„Samo na ovoj deonici postojalo je 1.400 parcela koje je trebalo eksproprisati – do sada je 80 odsto tog posla završeno. U narednih sedam dana biće završen i ostatak posla tako da do kraja godine možemo da okončamo radove“, ocenio je ministar.

Prema njegovim rečima, poseban problem pričinjavaju dva mosta na ovoj deonici ukupne dužine 3.600 metara.

Rokovi koji su ugovoreni moraju da budu ispoštovani, rekao je ministar i poručio izvođačima da se mora početi sa izgradnjom mostova.

Momirović je obišao gradilište jednog od mostova na deonici brze saobraćajnice Iverak–Lajkovac i pozajmište kamena koji služi za nasipanje trase.

Mašine se ne gase na putu Novi Pazar – Tutin

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović protekle nedelje se u obilasku radova na rekonstrukciji magistralnog puta Novi PazarTutin uverio da mašine rade danonoćno.

On je istakao da je rekonstrukcija tog puta deo sporazuma na najvećem državnom nivou i da, iako su vremenski uslovi jako teški tokom zime, radnici završavaju svoj deo posla.

„Svi radovi teku dogovorenom dinamikom – na ovoj deonici puta radove izvodi firma Tašjapi, dok je za izgradnju zaobilaznice oko Novog Pazara zadužena ekipa iz Puteva Srbije, koja svoj deo posla završava zadovoljavajućim tempom“, rekao je ministar.

Energetski portal

Solarni panel proizvodi struju u svemiru i potom je šalje na Zemlju? Moguće je!

Photo-illustration: Pixabay

Naučnici iz „Pentagona“ izveli su u svemiru uspešnu probu solarnog panela, veličine kartonske kutije za picu.

Ovaj panel je dizajniran kao prototip za buduće sisteme koji bi mogli električnu energiju da šalju iz svemira na bilo koju tačku Zemlje.

Za početak biće moguće prikupljanje, a zatim i transfer te iste energije na našu planetu.

Maja 2020. godine „Pentagon“ je već lansirao panel na dronu i tada je po prvi put imao zadatak da sakuplja, konvertuje i zatim šalje električnu energiju ka Zemlji, piše Si-En-En.

Ime prototipa je Fotovoltni radiofrekventni antenski modul (PRAM), a panel je dizajniran da najbolje iskoristi svetlost u svemiru koja ne prolazi kroz atmosferu i tako zadrži energiju plavih talasa, čineći je moćnijom od sunčeve svetlosti koja dolazi do Zemlje. Plava svetlost se širi pri ulasku u atmosferu, zbog čega nebo izgleda plavo.

Ovaj dron obiđe Zemlju na svakih 90 minuta, a najnoviji eksperimenti pokazuju da je panel sposoban da proizvede oko 10 W energije za prenos. To je dovoljno za, recimo, napajanje tablet računara.

Iako je tehnologija kojom će ovaj panel uspeti da pošalje struju nazad na Zemlju već dokazana, još uvek je na čekanju. Naučnici objašnjavaju, da ako se projekat razvije i „bude sadržao ogromne svemirske solarne antene, mogao bi da emituje mikrotalase, koji bi se u trenutku pretvorili u električnu energiju, u bilo kom delu naše planete“.

Foto-ilustracija: Unsplash (Asia Chang)

Ova tehnologija konvertovanja energije je jako skupa i bile bi potrebe godine da se isplati, međutim pokazalo se da sistem funkcioniše.

Naučnici naglašavaju da će ekološke prednosti ovakvog sistema biti nemerljive kada sistem počne da funkcioniše u punom kapacitetu.

Tehnologija, ako bi bila dostupna već od danas, imala bi neposrednu primenu prilikom prirodnih katastrofa, u trenucima kada bi se urušila čitava infrastruktura.

„Moja porodica živi u Teksasu. Svi koji su trenutno bez napajanja električnom energijom usred hladnog talasa, jer je mreža preopterećena, mogli bi ponovo da imaju struju kada bismo imali ovakav sistem i mogli tamo da preusmerimo malo energije ka njima“, objasnio je jedan od naučnika, Kris DePuma.

Jovana Canić

Crveni alarm za spas planete

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Velike klimatske promene kao što su visoke temperature, šumski požari, poplave i suše nanose velike i gotovo nepovratne štete planeti zemlji. Učesnici prvog samita UN o klimatskim promenama zaključili su da globalno zagrevanje predstavlja ozbiljnu pretnju, da što pre treba smanjiti emisije gasova sa efektom staklene bašte i da do kraja veka moramo da ograničimo povećanje globalne temperature na 1,5 stepen.

“Naša dužnosti je jasna, moramo da zaštitimo ljude i zajednice koje su pogođene ekstremnim klimatskim promenama. Moramo se pripremiti za vreme koje nam dolazi”, rekao je Antonio Gutjeres, generalni sekretar Ujedinjenih nacija.

Kako su naveli učesnici samita stanovnici svih zemalja sve više se suočavaju sa porastom temperature i ekstremnim vremenskim nepogodama i zbog toga je stanovništvo primoramo na migracije. To dovodi do toga da se u pojedinim zemljama sve više koriste gotovo istrošeni resursi i dolazi do sukoba.

“Svidelo se to vama ili ne, pitanje je kada, a ne da li će, vaša zemlja morati da se nosi sa bezbednosnim uticajima klimatskih promena”, rekao je Boris Džonson, premijer Velike Britanije.

Poseban osvrt dao je Dejvid Antenboro, čuveni TV ekolog, koji je naglasio da su klimatske promene najveća pretnja sa kojom se čovek trenutno suočava.

“Ako nastavimo putem koji trenutno idemo, suočićemo se sa kolapsom svega što nam daje sigurnost. Povratka na staro nema, bez obzira šta sada radimo, a zbog klimatskih promena najsiromašnijima i najugroženijima sada će biti najteže. Ljudi širom sveta shvataju da ovo više nije pitanje koje će uticati na buduće generacije, već su rođeni oni koji će živeti sa posledicama naših postupaka”, naveo je Dejvid Antenboro.

Neophodno je da sve zemlje rade na tome da dostignu ciljeve Pariskog sporazuma o klimatskim promenama, kako bi došlo do nekih pomaka na bolje. Odmah treba smanjiti emisije štetnih gasova sa efektom staklene bašte, upotrebu fosilnih goriva, treba što više koristiti obnovljive izvore energije i zaštita životne sredine treba da bude na prvom mestu.

Milica Radičević

Vlada Srbije smanjila subvencije poljoprivrednicima

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Vlada Srbije smanjila je iznos takozvanih osnovnih podsticaja za bolju proizvodnju po hektaru sa 5.200 dinara na 4.000, čime su subvencije smanjene sa 9,7 milijardi na 7,5 milijardi dinara.

Prema pisanju Agrokluba, do sada je osnovni podsticaj u biljnoj proizvodnji iznosio 4.000 dinara, a 1.200 regres za dizel gorivo (60 litara dizel goriva po hektaru se regresira sa po 20 dinara po litru), za najviše 20 hektara zemljišta, što znači da su poljoprivrednici po hektaru mogli da ostvare ukupno 5.200 dinara po hektaru.

Za direktna plaćanja u 2021. godini na raspolaganju biće 22,5 milijarde dinara, umesto dosadašnjih 24,7 milijardi.

Izmenom Uredbe o raspodeli podsticaja u poljoprivredi i ruralnom razvoju u 2021. godini za mere ruralnog razvoja će biti isplaćeno oko 300 miliona manje nego lane, ukupno 1,4 milijarde dinara.

S druge strane, za zahteve po osnovu direktnih plaćanja iz prethodnih godina, planiranih za isplatu u tekućoj godini umesto 2,4 milijarde dinara, izmenama koje je prihvatila Vlada, biće opredeljeno 4,7 milijarde.

Postupak za ostvarivanje prava na ove podsticaje počinje podnošenjem zahteva Ministarstvu finansija i privrede, odnosno Upravi za trezor svake godine u periodu od 1. marta do 30. aprila.

Na osnovu izveštaja Poljoprivredne inspekcije, zbog konstatovanih nepravilnosti kod korisnika podsticajnih sredstava, očekuje se da Uprava za agrarna plaćanja na osnovu zapisnika inspektora obustavi isplatu od oko 383,5 miliona dinara.

Izvor: Agroklub

 

 

Mihajlović obišla lokaciju buduće gasne merne stanice u Kalotini

Foto: Ministarstvo rudarstva i energetike
Foto: Ministarstvo rudarstva i energetike

Potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka rudarstva i energetike Zorana Mihajlović obišla je danas, u društvu ministarke energetike Republike Bugarske Temenuške Petkove, lokaciju buduće gasne merne stanice u Kalotini, u blizini graničnog prelaza između zemlje, čime je započela radnu posetu Bugarskoj.

Srpska delegacija je imala priliku i da se upozna sa aktuelnim radovima na izgradnji auto-puta od Sofije do granice sa Srbijom, takozvanom auto-magistralom “Evropa”, što se nastavlja na istočni krak Koridora 10 od Niša do Dimitrovgrada, koji je pušten u saobraćaj krajem 2019. godine.

Mihajlović je nastavila posetu Sofiji radnim sastankom sa premijerom Bojkom Borisovim o saradnji dve države u oblasti energetike i izgradnji gasne interkonekcije Srbija-Bugarska.

“Za nas je diverzifikacija puteva od ogromnog značaja, i sve čestitke za Balkanski tok i za brzinu kojom je sve to urađeno i izgrađeno. Nastavićemo da radimo zajedno i na novoj gasnoj interkonekciji između Niša i Dimitrovgrada. To za nas znači diverzifikaciju snabdevača i mnogo novih mogućnosti, naravno, pored bolje cene i boljeg povezivanja celog regiona. Naše dve države su tranzitne države i samim tim mogu mnogo da učine i da iskoriste svoj tranzitni položaj”, rekla je Mihajlovićeva.

Foto: Ministarstvo rudarstva i energetike

Javni poziv za izbor izvođača na izgradnji gasne interkonekcije Srbija-Bugarska očekuje se da bude raspisan naredne sedmice, nakon što su dobijena sva odobrenja na nadležnih evropskih institucija, uključujući i Evropsku investicionu banku.

Za projekat izgradnje gasovoda Niš-Dimitrovgrad u toku je izbor nadzora na projektu, za koji je javni poziv raspisan 11. januara 2021. godine.

Planirano je da radovi na izgradnji gasne interkonekcije, koja će omogućiti diverzifikaciju pravaca i diverzifikaciju snabevača, počnu tokom 2021. godine, a da gasovod bude operativan u 2023. godini.

Ukupna dužina interkonekcije Srbija-Bugarska na teritoriji Srbije je 109 kilometara, a planirani kapacitet gasovoda je 1,8 milijardi m3. Procenjena vrednost investicije iznosi 85,5 miliona evra, a finansira se iz pretpristupnih fondova EU i zajma Evropske investicione banke, dok preostala sredstva obezbeđuju Republika Srbija i JP „Srbijagas“.

Energetski portal

Preliminarna rang lista realizacije projekata za smanjenje zagađenja vazduha

Foto-ilustracija: Unsplash (MJ Haru)
Foto-ilustracija: Unsplash (Daniel Moqvist)

Ministarstvo zaštite životne sredine objavilo je Preliminarnu rang listu projekata za finansiranje iz sredstava ministarstva po javnom konkursu za dodelu sredstava za sufinansiranje realizacije projekata smanjenja zagađenja vazduha u Srbiji poreklom iz individualnih izvora u 2021. godini.

Preliminarnu rang listu možete preuzeti ovde.

„Borba za čist vazduh je jedna od najvažnijih u Ministarstvu koje vodim i odlučni smo u nameri da podstaknemo lokalne samouprave da hitno reaguju i što pre krenu u rešavanje ovog problema. Rok za prijavu na sva tri konkursa je bio 16. februar 2021. godine. Jednim konkursom opredelili smo 200 miliona dinara za obnovu starih kotlarnica, čime ćemo smanjiti zagađenje vazduha, za drugi konkurs obezbedili smo 100 miliona dinara za projekte sufinansiranja smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora, a za treći konkurs 100 miliona dinara za pošumljavanje, kako bismo poboljšali kvalitet vazduha širom Srbije. Delujemo istovremeno na više frontova“, precizirala je ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović.

Pravo da se prijave na raspisane konkurse imali su svi gradovi, opštine i gradske opštine u Srbiji. Konkursima je predviđeno da Ministarstvo zaštite životne sredine finansira 80 odsto opravdanih troškova projekta, dok učešće korisnika iznosi 20 odsto.

Odluku o projektima koji će biti sufinansirani doneće posebna konkursna komisija, a ministarka Vujović će u narednim danima formirati tri takva tela prilagođena svakom konkursu.

Ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović obišla je u utorak Centar za prikupljanje i obradu podataka o saobraćaju na autoputevima u Srbiji na naplatnoj stanici „Beograd“ u Vrčinu.

Ona je tada izjavila da se davanjem subvencija za  kupovinu električnih i hibridnih vozila, kao i izgradnjom neophodne prateće infrastrukture, građani podstiču na kupovinu ekološki čistijih vozila.

Foto: Vlada Republike Srbije

Kako je navela saobraćaj svuda u svetu, posebno u velikim gradovima, značajan je uzročnik aerozagađenja, sa prosečnom emisijom ugljen-dioksida od 22 odsto, a partikularnih čestica 12 odsto. Prema nekim predviđanjima, u Evropi će narednih godina svako treće vozilo biti na ekološki prihvatljiviji pogon, što je standard kojem i Srbija teži.

Predsednica Vlade Ana Brnabić, koja je takođe bila u poseti Centra, iskoristila je priliku da proveri kako radi punjač za električne automobile. Ovaj punjač predstavlja najavu razvoja elektromobilnosti koja bi trebalo da  doprinese značajnom smanjenju aerozagađenja u zemlji. Kako je premijerka precizirala, trenutno imamo osam punjača na auto-putevima u Srbiji, a budžetom za ovu godinu predviđena je ugradnja još deset. Po gradovima i opštinama u Srbiji instalirano ih je ukupno oko 90, prema informacijama sa sajta Vlade.

Punjač ABB HP 175 koji se nalazi kod naplatne rampe u Vrčinu nedavno je ugradila kompanija MT-KOMEX i integrisala ga u prvu regionalnu platformu charge&GO. Ovaj sistem za naplatu korišćenja mesta za punjenje omogućava brzo i lako punjenje električnih vozila a vozačima je na raspolaganju i mobilna aplikacija charge&GO za Android i iOS telefone.

Energetski portal