Home Blog Page 426

Bajdenov plan – Polovina prodatih vozila do 2030. bez štetnih gasova 

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Chuttersnap)

Kada je postao predsednik Sjedinjenih Američkih Država Džozef Bajden je rekao da klimatske promene predstavljaju egzistencijalnu pretnju i da ceo svet treba da preduzme mere koje bi dovele do smanjenja emisije štetnih gasova. Tada je istakao da je jedna od njegovih želja da SAD dostigne nultu emisiju štetnih gasova do 2050. godine. 

Kako bi postigli nultu neutralnost do 2050. godine, Sjedinjene Američke Države, koje uz Kinu, emituju oko polovine gasova sa efektom staklene bašte, moraju mnogo toga da promene. 

Jedan od koraka koji su napravili je ponovno pristupanje Pariskom klimatskom sporazumu, što je obradovalo naučnike, diplomate i ekološke aktiviste širom sveta. 

Bajden se ponovo oglasio i sada je rekao da želi da polovina prodatih automobila i lakih kamiona u SAD do 2030. godine budu sa nultim emisijama, navodi se u saopštenju Bele kuće. To se, pre svega, odnosi na električne automobile, vozila na hibridni pogon i električna vozila gorivnim ćelijama.

Kako se dalje navodi biće zacrtani jasni standardi kada je o ovome reč, a biće proširena i neophodna infrastruktura, te će se ulagati u razvoj novih tehnologija, kao i u povećanje radnih mesta u ovoj oblasti.

Prema pisanju svetskih medija prodaja automobila sa nultim emisijama u SAD je u zaostatku za Evropom i Kinom.

Milica Radičević

Nova mašina za presađivanje stabala stigla u Beograd

Foto: JKP „Zelenilo – Beograd”
Foto: JKP „Zelenilo – Beograd”

“Sadiša” mašina za presađivanje stabala sa busenom i zemljom u kojoj je drvo raslo stigla je u Beograd.

Mašina je opremljena sa četiri polukružna noža koja se pokreću hidrauličnim pogonom. Noževi se postavljaju oko stabla u položaj koji obuhvata zemlju oko korena, a kada se sva četiri noža spuste, stablo se izdiže i prenosi na novu lokaciju gde se spušta u unapred pripremljenu sadnu jamu iskopanu uz pomoć mašine i istih je dimenzija kao i busen stabla koji se presađuje.

Prečnik busena stabla koji ova mašina formira je 180 cm, a dubina kopanja iznosi 106 cm. Oblik noževa odgovara prirodnom korenovom sistemu i na taj način pospešuje ponovni rast nakon presađivanja. Uspešnost presađenih drveća je preko 95 odsto, navodi se u saopštenju JKP „Zelenilo Beograd”.

Foto: JKP „Zelenilo – Beograd”

Prilikom presađivanja drveća vodiće se računa o vitalnosti drveta, opštem stanju, zdravlju drveća, kao i kvalitetu zemlje. Presađivanje stabala će se vršiti u periodu mirovanja vegetacije, od oktobra do marta meseca, kada su najveće šanse za uspešno presađivanje, a presađivaće se samo ona stabla na koja se može primeniti puna tehnologija sadnje, koja su dobre fiziološke i zdravstvene kondicije.

“Nažalost, do sada se to rešavalo tako što je stablo moralo da bude posečeno, ali smo to nadoknađivali tako što smo na drugom mestu sadili tri stabla. Sada, uz pomoć „sadiše”, rešavamo taj problem jer stablo možemo da prebacimo na drugu lokaciju gde će ono nastaviti svoj život”, pojasnio je Goran Vesić, zamenik gradonačelnika Beograda, piše na sajtu grada.

Dodao je da novom mašinom mogu da se presađuju stabla stara desetak do 12 godina, visine do petnaestak metara.

Direktor JKP „Zelenilo Beograd” Slobodan Stanojević je rekao da ovu mašinu nema niko u okruženju, da je primerena velikim gradovima, te da je to još jedan dokaz da Beograd postaje svetska metropola.

Izvor: Grad Beograd

Teslin autopilot spasio pijanog vozača izazvavši oduševljenje, ali i zabrinutost

Foto ilustracija: Tesla

Da li je u pitanju preveliko poverenje u savremene tehnologije, nebriga za tuđ i sopstveni život ili nešto treće, tek dvadesetčetvorogodišnji vozač iz Norveške zaspao je za volanom Tesle pod dejstvom alkohola, a vozilo se, prepoznavši stanje svog vlasnika, samo zaustavilo i uključilo sva četiri žmigavca, piše Clean Technica.

Na snimku se vidi Teslin Model S kako postepeno usporava da bi se najzad zaustavio u tunelu, a kako svedoci ovog incidenta nisu mogli da probude mladića, pozvali su hitnu pomoć i policiju. Nadležni su se kasnije oglasili na tviteru i potvrdili da je vozač bio pod dejstvom alkohola, pa to demantuje pojedine navode da je reč o marketingu kompanije Tesla.

Ipak, nije sve tako sjajno u ovoj priči sa srećnim krajem. Jasno je da su spaseni životi vozača i ostalih učesnika u saobraćaju povod za slavlje, ali ima i onih koji u ovoj vesti vide razlog za zabrinutost.

Naime, teslin autopilot nije savršen o čemu svedoče brojni udesi sa fatalnim ishodom. Tako je 2019. godine život izgubio petnaestogodišnji Jovani Maldonado kada se u vozilo kojim je upravljao njegov otac „zakucao“ Teslin Model 3 na autopilotu.

Svetski mediji pisali su o još najmanje šest takvih slučajeva u kojima su vozači i saputnici stradali jer su ukazali možda preveliko poverenje tehnologiji koja se tek razvija.

To objašnjava zašto je glorifikacija događaja poput pomenutog spašavanja pijanog vozača zabrinjavajuća jer može značiti početak jedne opasne prakse. Pojedini vlasnici Tesle ovo mogu rastumačiti kao „zeleno svetlo“ da u rizičnim sitacijama ipak krenu na put ubeđeni da će autopilot bezbedno preuzeti volan ukoliko im pažnja popusti.

Ovo, naravno, ne bi trebalo stavljati u prvi plan već se, kako glase pojedini komentari, paralelno sa razvijajućom tehnologijom samovozećih automobila mora raditi i na edukaciji vozača kako bi ubuduće, ma koliko savršen autopilot u njihovom vozilu bio, sedali za volan samo onda kada su u stanju da neprestano motre na saobraćaj.

Isto kažu i tesline apologete koji tvrde da su za svaki od ovih udesa odgovorni prvenstveno vozači jer kompanija Tesla, iako neprestano radi na usavršavanju autopilota, nikada nije ohrabrivala vožnju u rizičnim situacijama.

Milena Maglovski

 

Počela prva faza projekta “Čista Srbija”

Foto-ilustracija: Unsplash (Ivan Aleksić)
Foto: Grad Beograd

Rеalizacija najvеćеg projеkta izgradnjе i rеkonstrukcijе komunalnе infrastrukturе “Čista Srbija” zvanično jе započеla potpisivanjеm ugovora izmеđu Ministarstva građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе, kinеskih invеstitora CBRC i prеdstavnika 14 lokalnih samouprava.

U okviru prve faze projekta “Čista Srbija” biće izgrađeno 26 postrojenja za preradu otpadnih voda i blizu 700 kilometara potpuno novе kanalizacionе mrеžе u 14 opština i gradova.

“Plan Vladе Srbijе jе da jе da u narеdnih 5 godina izgradimo komunalnu infrastrukturu u prеko 80 odsto lokalnih samouprava. Žеlimo da invеstiramo u komunalnu infrastrukturu i postrojеnja za prеradu otpadnih voda i timе našu zеmlju učinimo značajno čistijom za budućе gеnеracijе”, rekao je Tomislav Momirović, ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе, navodi se u saopštenju.

Lokacijе gdе ćе sе projеktovati i počеti s izvođеnjеm radova na izgradnji komunalnе (kanalizacionе) infrastrukturе su: Varvarin, Knić, Banja Vrujci, Krupanj, Lajkovac, Mionica, Kučеvo, Svrljig, Kladovo, Lazarеvac, Vеliki Crljеni, Obrеnovac, Vranjе, Novi Bеčеj, Kragujеvac i Novi Sad.

Projеkat izgradnjе komunalnе infrastrukturе i infrastrukturе za odlaganjе komunalnog čvrstog otpada u Rеpublici Srbiji „Čista Srbija” za čijе sprovođеnjе jе nadlеžno Ministarstvo građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе koncipiran jе na osnovu potrеbе za povеćanom еkološkom zaštitom voda i zеmljе. Ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Tomislav Momirović i dirеktor kinеskе građеvinskе korporacijе CRBC Džang Sjaojuеn potpisali su komеrcijalnе ugovorе o projеktovanju i izgradnji kanalizacionе infrastrukturе i o projеktovanju i izvođеnju radova na izgradnji infrastrukturе za odlaganjе komunalnog čvrstog otpada u Srbiji. Ugovorima ćе biti omogućеno projеktovanjе i izgradnja postrojеnja za prеčišćavanjе otpadnih voda, kanalizacionе mrеžе i pumpnih stanica u 65 lokalnih samouprava na 73 lokacijе, kao i sanacija ili izgradnja rеgionalnih dеponija na šеst lokacija.

Energetski portal

Potpisan ugovor za projektovanje druge linije beogradskog metroa

Foto - Ilustracija: Pixabay
Foto ilustracija: Pixabay

Grad Beograd, JKP „Beogradski metro i voz“ i francuska kompanija „Ežis“ potpisali su ugovor za projektovanje druge linije beogradskog metroa, za koju je sredstva obezbedila Vlada Republike Srbije, navodi se na sajtu Grada.

Prema rečima zamenika gradonačelnika Gorana Vesića, francuska kompanija „Ežis“ će prema ovom ugovoru izraditi tehničku dokumentaciju, odnosno Studiju opravdanosti i Idejni projekat sa Studijom procene uticaja na životnu sredinu za drugu liniju metroa od stanice Bežanija do stanice Mirijevo.

“Na Bežanijskoj kosi planiran je zajednički depo za linije dva i tri. Projektovanje depoa je sastavni deo ovog ugovora. Rok za završetak ugovora je 25 meseci kako bi se sa izgradnjom druge linije počelo 2023. godine da bi bila završena 2030. godine. Početak izgradnje prve linije beogradskog metroa predviđen je za novembar ove godine, a završetak 2028. godine. Ukupna dužina druge linije iznosi 21 km i obuhvata ukupno 23 metro stanice”, rekao Vesić i podsetio da je Republika Srbija obezbedila 4,6 milijardi evra za izgradnju prve dve linije beogradskog metroa.

Plan je i da se BG vozom povežu prigradske opštine sa gradom, a u ovom trenutku postoje sledeće linije: Batajnica–Ovča oko 31 kilometar, Resnik–Ovča oko 36 kilometara, Mladenovac–Ovča 62 kilometra i Lazarevac–Ovča 68 kilometara.

Kada budu izgrađene nove linije, građani će “u špicu” imati voz do centra Beograda na svakih 20, 25 minuta, a “van špic”a na 45 minuta do sat vremena, objasnio je zamenik gradonačelnika i dodao da će to značiti da će građani moći da žive u tim opštinama, a rade u gradu i obrnuto.

Energetski portal

WWF upozorava: Sredozemno more se najbrže zagreva

Foto-ilustracija: Unsplash (Jakob Owens)
Foto-ilustracija: Pixabay

Za očuvanje Sredozemnog mora potrebna je momentalna akcija jer se ono, kako navodi  Svetska fondacija za prirodu (WWF) u svom izveštaju, zagreva 20 odsto brže u odnosu na globalni prosek.

Ne samo što porast temperature ugrožava biodiverzitet i preti da naruši morske ekosisteme, već su u opasnosti i stanovnici svih okolnih zemalja budući da se procenjuje da će nivo mora do 2100. godine porasti za čak jedan metar.

Klimatske promene nikoga ne štede, ali nedavno sprovedene studije pokazuju da su mora naročito pogođena globalnim zagrevanjem jer se 90 odsto porasta temperatura merenih između 1971. i 2010. godine odnosi na okean.

Sredozemno more nalazi se u samom vrhu kao najbrže zaghevajuće more koje je ujedno i najslanije, a kakve posledice će ovo ostaviti po morske organizme, da se naslutiti.

Bile su potrebne decenije da se Sredozemno more dovede u ovo nezavidno stanje, a osim klimatskih promena, tu su i prekomerna eksploatacija, loše upravljanje vodnim resursima i nekontrolisano zagađenje.

Ovi udruženi faktori su, upozorava WWF, doveli pojedine vrste na ivicu opstanka, pa je tako u Izraelu preostalo svega 5-12 odsto mekušaca koji su nekada nastanjivali ove vode, a osiromašeni koralni grebeni koji su doskora apsorbovali  ugljen-dioksid, sada ga proizvode.

Problem predstavljaju i invazivne vrste koje su migrirale iz toplijih voda ili su u Sredozemno more dospele posredstvom čoveka, a za kupače su posebno opasne meduze koje su se u pojedinim delovima prenamnožile i uzurpirale plaže.

Kako bi se Mediteransko more vratilo u nekadašnje stanje, najpre je neophodno da se javnost upozna sa stepenom njegove ugroženosti, a potom da svako ko ima dodira sa ovim vodama da svoj doprinos radi njihovog očuvanja.

Jedan od načina je angažovanje pecaroša na hvatanju invazivnih vrsta, a od velikog značaja bilo bi i stavljanje izvesnih delova mora pod zaštitu.

Milena Maglovski

 

Španci iz vazduha prave vodu za piće

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Manki Kim)

Stručnjaci već godinama upozoravaju na to da je neophodno štedeti i racionalno koristiti vodu za piće. Iako 71 odsto površine naše planete pokriva voda, svega dva i po odsto čine resursi pijaće vode. Skoro trećina svetskog stanovništva u budućnosti bi mogla da ostane bez vode za piće.

Zato mnogi istraživači i naučnici rade na “proizvodnji vode”. Kompanija “Akvaer” (Aguaer) iz Španije razvila je sistem pomoću kog iz vazduha izvlače vodu za piće.

“Naš cilj je da obezbedimo vodu za piće svim ljudima na planeti Zemlji. Za proizvodnju vode nije nam potrebna nikakva voda jer kondenzujemo apsolutnu vlažnost vazduha uz pomoć rashladnog postrojenja”, navodi se na sajtu ove kompanije.

Ove mašine koriste struju da ohlade vazduh, dok se ne kondenzuje u vodu, koristeći isti metod koji se dešava prilikom kondenzacije u klima uređajima, prenosi Rojters.

Između 50 i 75 litara vode dnevno može da proizvede jedna mala mašina, dok velika ima kapacitet proizvodnje 5.000 litara vode dnevno.

Još jedna prednost “Akvaer” mašina je ta što mogu da rade i u pustinjskim područjima i proizvode vodu, naročito u onim oblastima u kojima nije moguće dobiti je na drugi način.

Ove mašine su ekološki prihvatljive i nemaju uticaja na životnu sredinu i ne zagađuju je.

Ipak, i pored ovakvih i sličnih izuma važno je da brinemo o vodnim resursima, jer kao što svi znamo, bez pijaće vode nema života na planeti Zemlji.

Milica Radičević

Ovaj multifunkcionalni bajs je ostvarenje svih kamperskih snova (VIDEO)

Ko kaže da se bicikl ne može transformisati u udoban krevet sa šatorom, kuhinju, sto za ručavanje,a bogami i kancelariju? Za neverne Tome slika govori više od reči, a prototip pod nazivom „Srkl“ uskoro bi mogao učiniti biciklizam još praktičnijim i primamljivijim.

Ideja potiče od nemačkog dizajnera Bernarda Sobota čija je inicijalna zamisao bila da bicikl učini pogodnim za spavanje. Bistreći  razna rešenja, odlučio je da proba sa krugom, a ovaj iskonski oblik koji je simbol sveta, jedinstva, neki kažu i sreće, nije ga izneverio već mu je omogućio da „Srkl“ dobije još nekoliko praktičnih namena.

Osovinu ovog bajsa čini veliki krug u čijem se središtu nalazi rasklopivi krevet koji se ujedno može transformisati u stolicu i mali sto za ručanje ili rad na kompjuteru. A kada bi da se zaštiti od hladnoće, insekata ili znatiželjnih pogleda, kamper može da rasklopi šator i na miru uživa u tanjiru tople čorbe ili kafe, tek skuvanoj na malom plinu koji se ugrađuje u sto.

Dobrobiti ovih ekoloških dvotočkaša, kako po naše zdravlje, tako i po okolinu, nadaleko su poznate, a ovaj nemački inovator našao je način kako da bicikl učini još praktičnijim pretvorivši ga u pravu malu pokretnu kuću.

Iako smo do sada govorili isključivo o „kući na četiri točka“ i nomadima koji na svojim četvorotočkašima putuju svetom, Bernard je dokazao da smo bicikl potcenili jer je i on može biti sve što nam treba za nomadski stil života i one koji vole da kampuju.

Ideja je da se osećate kao kod kuće dok pedalate svetom, pa je cilj prototipa da bicikl učini još prisutnijim vozilom u saobraćaju radi očuvanja životne sredine.

Sigurna sam da nijedan biciklista ne bi odoleo da isproba ovaj izum, mada to još uvek nije moguće je se prototip nalazi u fazi testiranja. Brzina vozila za sada nije poznata, premda sumnjam da će mu se pripisati velike brojke budući da je dizajniran za vožnju prtljaga. Više detalja biće poznato 2022. godine kada njegov tvorac namerava da provoza „Srkl“ kroz nekoliko zemalja i oproba ga na različitim evropskim putevima.

Bila bi prava šteta da se ovako praktičan izum ne nađe u masovnoj proizvodnji, pa držim palčeve da se svi testovi uspešno okončaju i da „Srkl“ uskoro zaokruži svet.

Milena Maglovski

Severna Makedonija podržava solarne elektrane kroz aukcije

Photo-illustration: Unsplash (Andreas Gücklhorn)
Photo-illustration: Pixabay

Severna Makedonija je objavila javni poziv za podršku pojedinačnim solarnim fotonaponskim postrojenjima ukupne instalisane snage 80 MW, a uspešni aplikant će dobiti podršku uz cenu električne energije koju prodaje prema 15-godišnjem ugovoru sa Ministarstvom, saopštila je Energetska zajednica.

Vlada Severne Makedonije poziva ponuđače da se prijave za premiju sa projektima na privatnom ili javnom zemljištu za koje je utvrđeno pravo korišćenja.

Naručilac će koristiti elektronsku aukciju kao poslednju fazu otvorenog postupka, što će biti sprovedeno nakon početne potpune ocene ponuda pri čemu je utvrđeno da postoje najmanje dve prihvatljive ponude. Kriterijum za dodelu je najniža fiksna premija koju traže ponuđači.

Fiksna premija podleže elektronskoj aukciji. Najniži iznos fiksne premije od svih prihvatljivih ponuda biće postavljen kao početni iznos za e-aukciju, dok je za uspešnu aukciju neophodno najmanje jedno obrnuto nadmetanje ispod početnog iznosa.

Rok za podnošenje prijava je 5. oktobar 2021.

Izvor: Energetska zajednica

Šumski požari zahvatili Taru i Zlatibor

Foto-ilustracija: Unsplash (Michael Chacon)

Veliki šumski požari zahvatili su Zlatibor i turistički centar Zaovine na Tari. Prema pisanju domaćih medija, požari se šire dramatičnom brzinom, zahvaćeno je više od 30 hektara šume, a vatrogascima dodatne probleme stvara jak vetar koji dostiže i 23 metra u sekundi.

Ponovo gori Murtenica, a više požara je na teritoriji novovaroške i pribojske opštine, prenosi RTS.

U Zaovinama na Tari je izgorela trafo- stanica, a pojavljuje se i nekoliko požara na Ponikvama, Kremnima i selu Volujac.

U gašenju ovih požara učestvuje više vatrogasnih vozila, a u pomoć će im priteći i vatrogasci koji su gasili požar na Mokroj Gori.

Energetski portal

Reciklažom do boljeg položaja žena

Foto: Grad Užice

Ženski centar Užice još od 2010. godine spaja lepo i korisno reciklažom tekstila u kojoj učestvuju žene iz teško zapošljivih grupa, a krajnji rezultat su šareni jastuci, torbe i cegeri koji svoje kupce nalaze širom Srbije.

Kada je centar počeo sa servisom za prikupljanje, sortiranje i doniranje tekstila, u samom startu prikupljeno je 15 tona polovne garderobe, od čega je 7,5 tona razvrstano i spremno za drugu fazu reciklaže, navodi se na sajtu grada.

Od 11 žena, koliko ih je radilo na projektu, bilo je i 5 žena sa invaliditetom. Danas u humanitarnom servisu polovne garderobe radi 6 žena sa invaliditetom koje će preko programa Nacionalne službe za zapošljavanje uskoro biti primljene u stalni radni odnos.

Među rukotvorinama ovih žena nalaze se i platneni cegeri koji će se uskoro prodavati i na Zlatiboru u turističke i ekološke svrhe u saradnji sa Gold gondolom.

Ženski centar Užice osnovan je 1998. godine, kao rezultat inicijative 15 žena čiji je cilj bio da se u lokalnoj sredini progovori o realnom položaju žena, njihovim ženskim ljudskim pravima i sposobnostima, te da se ojača žensko samopouzdanje, da se žene aktiviraju u ostvarivanju sopstvenih prava i da se ekonomski osnaže.

“Kako je društvo pravilo snažan zaokret ka modelima zapošljavanja kakvi postoje u savremenim razvijenim zemljama, Ženski centar Užice se opredelio za koncipiranje nekoliko programa obuka i osnaživanja koji su odgovarali potrebama žena  i njihovom podsticanju  da pokrenu samostalne biznise. Organizovane su obuke kroz koje su polaznice mogle da nauče da bolje razumeju svoju poziciju na tržištu, steknu znanje za izradu biznis plana i vođenje uspešnog biznisa i obuke za nezaposlene žene, po struci ekonomske tehničarke i ekonomistkinje, za rad na računaru, informatičko knjigovodstvo, primenu poreskih propisa i praktičan rad u struci“, priča Radmila Gujaničić iz užičkog Ženskog centra.

Energetski portal

Predloženi novi projekti za finansiranje iz Investicionog okvira za Zapadni Balkan

Photo-illustration: Pixabay
Foto: Ministarstvo za evropske integracije

Ministarka za evropske integracije u Vladi Republike Srbije i nacionalni IPA koordinator Jadranka Joksimović predložila je u ime Vlade, u okviru šeste produžene runde Investicionog okvira za Zapadni Balkan, sedam projekata za dodelu bespovratnih sredstava za investicione grantove.

Ukupna vrednost predloženih projekata iznosi 785,5 miliona evra, od čega se zahtev za dodelu bespovratnih sredstava odnosi na 241,3 miliona evra.

Joksimović je naglasila da očekuje da Upravni odbor Investicionog okvira za Zapadni Balkan u decembru 2021. godine donese zvaničnu odluku o podršci navedenim predlozima Vlade Srbije.

Ona je istakla da sveobuhvatnost predloženih mera i projekata jasno ukazuje na to da je njihov najvažniji cilj upravo ravnomerniji regionalni razvoj naše zemlje i otvaranje novih radnih mesta širom Srbije, kao i ostvarivanje ciljeva Zelene agende za Zapadni Balkan na koje smo se obavezali zajedno sa Evropskom unijom.

“Naš put ka EU nije samo puko ispunjavanje merila i usaglašavanje sa zakonodavstvom Unije, već pre svega podrazumeva unapređenje uslova života svih naših građana, što je prioritet u radu ove vlade”, objasnila je ministarka, navodi se u saopštenju.

Investicioni okvir za Zapadni Balkan je poseban vid podrške Evropske unije i međunarodnih finansijskih institucija pripremi i realizaciji infrastrukturnih projekata.

Jedan je od glavnih instrumenata za sprovođenje prioritetnih infrastrukturnih projekata i Ekonomsko-investicionog plana za Zapadni Balkan.

Pomenuti plan predviđa ulaganja bespovratne pomoći EU u iznosu do devet milijardi evra u prioritetne oblasti i projekte koji doprinose daljem povezivanju u regionu, kao i poboljšanju veza sa Unijom, čime će se ubrzati slobodan protok ljudi i robe i produbiti ukupna trgovinska i ekonomska saradnja.

Joksimović je posebno ukazala na značaj predloženih projekata koji su koncipirani tako da doprinesu rastu investicija u Srbiji.

“Predloženi projekti iz sektora transporta obuhvataju železnički i vodni transport u ukupnoj vrednosti od 125,2 miliona evra i usmereni su na modernizaciju železničke pruge Niš–Dimitrovgrad–granica sa Bugarskom, na rekonstrukciju i modernizaciju postojećeg koloseka i izgradnju drugog koloseka na deonici Stalać–Đunis, koji je deo pruge Beograd–Niš, ali i na osiguravanje bezbednosti plovidbe na Dunavu kroz projekat vađenja potopljene nemačke ratne flote iz Drugog svetskog rata – sektor Prahovo”, objasnila je ona.

U sektoru životne sredine predložena je, kako je naglasila, intervencija na izgradnji i rehabilitaciji kanalizacionih mreža, odnosno glavnih kolektora u Jagodini, Pirotu, Požarevcu, Vršcu, Trsteniku, Smederevu i Pančevu, u ukupnom iznosu od 45 miliona evra kroz projekat vodosnabdevanja i tretmana otpadnih voda na teritoriji na kojoj živi pola miliona stanovnika.

Ministarka je, govoreći o oblasti energetike, prenela da je zatražen iznos od 36,1 milion evra za realizaciju Transbalkanskog koridora izgradnje delekovodne interkonekcije između Srbije, Crne Gore i BiH, ali i za razvoj distributivne mreže električne energije.

Ona je posebno ukazala na važnost projekta Ruralni širokopojasni internet, u oblasti digitalne infrastrukture, vrednog više od 30 miliona evra.

Taj projekat, kako je predočila, ima za cilj povezivanje približno 135.000 korisnika, pre svega domaćinstava i škola, kao i 2.000 drugih javnih objekata na brzi internet.

Izvor: Vlada Republike Srbije

Britanija prelazi na benzin E10 – šta to znači za vozače i okolinu?

Foto-ilustracija: Pixabay

U Velikoj Britaniji velike promene – uskoro će standardni benzin od 95 oktana u potpunosti biti zamenjen benzinom E10 koji, kako mu i ime kaže, sadrži 10 odsto bioetanola što ga čini pogodnijim za životnu sredinu.

Kako je saopštila Vlada Ujedinjenog Kraljevstva (u daljem tekstu Vlada), E10 će preovladavati na pumpama već od ovog leta, a iste mere će sprovesti i Severna Irska početkom 2022. godine. Ova vrsta benzina uveliko se koristi u Evropi, Australiji i SAD-u doprinoseći smanjenju emisija ugljeni-dioksida koje potiču iz saobraćaja a time i borbi protiv klimatskih promena.

E10 se sastoji od 90 odsto običnog bezolovnog benzina i 10 odsto etanola dobijenog fermentacijom biljaka poput šećerne trske, žitarica i biljnih otpadaka, piše britanska automoto kompanija RAC.

Reč je o benzinu koji je delimično ugljenično neutralan jer biljke koje se koriste za dobijanje etanola navodno apsorbuju više ugljen-dioksida nego što će se u vazduh ispuštati tokom proizvodnje i sagorevanja goriva, navodi RAC.

Ipak, pojedini vozači zabrinuti su zbog odluke Velike Britanije jer nisu sva vozila kompatibilna sa benzinom E10. Naime, ukoliko se E10 sipa u nekompatibilno vozilo, etanol će posle izvesnog vremena napraviti oštećenja na plastici i korozije na metalnim delovima koje mogu u potpunosti unuštiti motor.

Razlog za zabrinutost imaju vozači automobila proizvedenih pre 2011. godine, kao i vozači klasičnih i specifičnih modela, te pojedinih skutera. Najbolje je, savetuje Vlada, konsultovati se sa proizvođačem automobila pre korišćenja E10, a dostupan je i spisak kompatibilnih vozila koji možete pogledati OVDE.

Za one čiji četvorotočkaši ne mogu da podrže E10, biće dostupan benzin E5 koji sadrži 5 odsto bioetanola i kompatibilan je sa svim modelima benzinaca. Međutim, E5 se neće tako često točiti jer je, prema podacima Vlade, 95 odsto vozila na ulicama Velike Britanije kompatibilno sa E10.

Ova vrsta benzina neznatno će smanjiti kilometražu jer etanol sadrži manje energije od čistog benzina, ali će zato doprineti čistijem vazduhu umanjujući koncentraciju ugljen-dioksida za 750.000 tona godišnje.

Dobra vest je i što prelazak na E10 neće doći sa dodatnim troškovima budući da spada među najjeftinija dostupna goriva.

Milena Maglovski

U centar Venecije zabranjen ulazak velikim kruzerima

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Stanovnici Venecije i ekološki aktivisti već godinama zahtevaju da se velikim kruzerima zabrani plovidba lagunom u ulazak u centar grada. I konačno je došao i taj dan, od 1. avgusta kruzeri ne mogu da uplovljavaju u istorijski centar grada, koji se nalazi na spisku svetske baštine Uneska.

Italijanska vlada zabranila je prolazak velikim kruzerima kroz centar Venecije, proglasivši okolnu lagunu nacionalnim spomenikom, navodi se u saopštenju.

U aprilu ove godine najavljeno je da će ova odluka biti doneta i tada je oformljena specijalna grupa, koju čine četiri ministra, i njihov glavni cilj je zaštita istorijskog i kulturnog nasleđa Venecije i njene lagune.

Zabrana ulaska odnosi si se na kruzere sa više od 25.000 tona bruto težine, duže od 180 metara i čija visina prelazi 35 metara i čije su emisije sumpora iznad 0,1 odsto. Ove “grdosije” više neće poloviti lukom Svetog Marka, kao ni kanalima Svetog Marka i Đudeka, već će imati prolaz do industrijske luke Margeta.

Kada je reč o manjim kruzerima, tj. kruzerima sa oko 200 putnika, oni će i dalje moći da pristaju u centar grada, navode iz Vlade Italije.

Godinama je italijanska vlada menjala i uvodila nova pravila kako bi se smanjio broj kruzera koji ulaze u Veneciju, ali zabrana, sve do sada, nije doneta zbog značajnog doprinosa lokalnoj ekonomiji. 

Uvođenje zabrane obradovalo je ekološke aktiviste koji godinama ukazuju na to da veliki kruzeri stvaraju ogromne talase koji ruše temelje Venecije i nanose ozbiljnu štetu ekosistemu lagune.

Tokom pandemije koronavirusa nije bilo ni kruzera, ni turista u ovom velelepnom gradu, što je dovelo do toga da su ulice i čuveni kanali bili pusti.  Tako je voda u kanalima postala toliko čista da su se videle ribe koje u njoj plivaju, a stanovnici Venecije su konačno mogli da uživaju u svom “praznom” gradu.

Milica Radičević

Eko-tim Crna Gora

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: Ljubaznošću Milije Čabarkape

Britanski magazin za putovanja Culture Trip svrstao je Crnu Goru na listu najboljih održivih destinacija 2021. godine. To će sigurno privući veliki broj turista. Dok oni budu uživali u izuzetnim prirodnim i kulturno – istorijskim dobrima ove susedne države, jedan ekološki tim koji je sebe nazvao jednostavno Eko-tim nastaviće da se bori za životnu sredinu u kojoj će jednog dana, kako kažu, čovek znati da živi u harmoniji sa prirodom, bilo da se radi o posetiocima ili lokalnom stanovništvu. Ova nevladina organizacija namerava to da postigne prevashodno zalažući se za održivu upotrebu prirodnih resursa i smanjenje zagađenja.

Milija Čabarkapa, izvršni direktor NVO Eko-tim, kaže da oni sprovode projekte koje se odnose na zaštitu slatkih voda, sa fokusom na problematiku izgradnje malih hidroelektrana (MHE), ukidanje društveno-ekonomski neopravdanog sistema podsticanja proizvodnje električne energije iz MHE, a sve uz podršku i partnerski odnos sa WWF Adrijom.

„Zagovaramo implementaciju koncepta trajne zaštite reka od posebnog biodiverzitetskog, pejzažnog i kulturno-istorijskog značaja. Eko-tim sprovodi i projekte u oblasti energetike i klimatskih promena, kao i javnih nabavki u oblasti životne sredine”.

Vredni članovi Eko-tima sarađuju sa lokalnim zajednicama i pružaju im podršku u borbi za zaštitu reka od izgradnje MHE. Budući da se bave pitanjima od javnog interesa, građani, mediji i institucije aktivno prate njihov rad, i tako kroz posrednu i neposrednu komunikaciju zajedno pokušavaju da dođu do rešenja koja su u javnom interesu.

Foto: Ljubaznošću Milije Čabarkape

„Tokom 2020. godine podneli smo četiri inicijative Ustavnom sudu u vezi sa zakonskim i podzakonskim rešenjima za projekte izgradnje malih hidroelektrana i odobrenih podsticaja za njih. Za jedno društvo opravdana je svaka ekonomska aktivnost gde su društvene koristi jednake ili veće od društvenih troškova, a neprihvatljiva situacija je ona u kojoj društvo ima veće društvene troškove od koristi, odnosno ostvaruje ekonomski, finansijski gubitak kao u slučaju rada MHE”, objašnjava Čabarkapa navodeći podatak da je periodu od 2014. do 2018. godine isplaćeno više od 16 miliona evra podsticajnih sredstava povlašćenim proizvođačima energije iz MHE koje su platili građani Crne Gore kroz račune za struju.

Osnovne podsticajne mere koje ostvaruju proizvođači električne energije su subvencije u periodu od 12 godina, garantovan otkup električne energije i prvenstvo u preuzimanju električne energije u energetski sistem.

Čabarkapa kaže da je u prethodnim godinama energija otkupljivana od povlašćenih proizvođača električne energije iz MHE po ceni koja je od 61 odsto do 2,14 puta veća od cena na međunarodnom tržištu, a direktno na štetu građana Crne Gore koji iz ovog razloga imaju povećane račune za električnu energiju.

„Pred novom Vladom je ozbiljan zadatak rešavanja problema u oblasti mini hidroelektrana. Oni su obećali zaustavljanje svih projekata MHE, međutim postoji određen broj aktivnih Ugovora o koncesiji, koje Vlada mora da raskine. Ovim ugovorima planiran je veliki broj MHE na našim rekama, koje će, ako se izgrade, trajno devastirati vodotokove. Voda će završiti u cevima, a time će lokalne zajednice ostati bez vode za osnovne životne potrebe. Takođe, u Crnoj Gori postoji više lokacija gde je izvođenje radova u toku. Na nekim lokacijama meštani su blokirali radove. Na primer, u kolašinskim selima Bare Kraljske i Rečine imamo višemesečne proteste protiv izgradnje MHE na rekama koje protiču kroz ova mesta”, navodi Čabarkapa.

Priredila: Milica Radičević

Tekst u celini možete pročitati u Magazinu Energetskog portala KRUŽNA EKONOMIJA mart 2021. – maj 2021.

Program razmene između regiona uglja za pravednu energetsku tranziciju

Foto-ilustracija: Unsplash (Dominik Vanyi)
Foto-ilustracija: Pixabay

U cilju pravedne energetske tranzicije i ubrzanog prelaska ka čistoj energiji, Evropska komisija pokreće Program razmene između regiona uglja koji će regionima omogućiti da započnu dijalog jedan na jedan, da se povežu sa različitim zainteresovanim stranama, uče jedni od drugih i da prenesu znanje, navodi se u saopštenju Evropske komisije.

Pomenuti program je deo Inicijative za regione uglja u energetskoj tranziciji na Zapadnom Balkanu i Ukrajini, a pravo da učestvuju imaju regioni iz Bosne i Hercegovina, Kosova* , Crne Gore, Severne Makedonije, Srbije, Ukrajine i EU.

Kako bi se omogućila neposredna i korisna razmena, učesnici će biti upareni na osnovu njihovih interesovanja i ekspertiza, a stručnjaci koji pomažu u razmeni pružiće im prilagođene i specifične informacije.

Učesnici iz zemalja Zapadnog Balkana i Ukrajine imaće priliku da se upoznaju sa dobrim praksama regiona iz EU koji će rado podeliti svoja specifična znanja kroz prilike za neposredno učenje tokom studijskih poseta.

Regioni uglja iz EU koji učestvuju u razmeni imaće priliku da naprave osvrt na svoju dosadašnju tranziciju i mapiraju sledeće korake, dok će im eksperti pružiti dodatne informacije o tome kako da ubrzaju svoju lokalnu, pravednu tranziciju.

Program nudi i mogućnost umrežavanja, jer će učesnici imati pristup mreži regiona sa Zapadnog Balkana, iz Ukrajine i EU, a stupaće u kontakt i sa Evropskom Komisijom i još šest međunarodnih organizacija koje vode ovu inicijativu – Svetskom bankom, Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), Evropskom investicionom banka (EIB), Sekretarijatom Energetske zajednice, Nacionalnim fondom za zaštitu životne sredine i vodoprivredu Poljske i Evropskim koledžom u Natolinu.

U okviru programa su predviđene studijske posete, razmena znanja, stručna podrška i razne druge prilike za razmenu iskustava. Mogućnost istraživanja sličnih iskustava i pravljenja osvrta na sopstvene izazove i promene će pomoći da se ubrza tranzicija regiona uglja ka obnovljivim izvorima energije.

Više o programu saznajte OVDE.

Energetski portal

* Pominjanje Kosova je bez prejudiciranja stava o statusu i u skladu sa rezolucijom Saveta bezbednosti UN 1244 i Mišljenjem MSP o deklaraciji o nezavisnosti Kosova.