Održivo avio-gorivo postaje gorivo budućnosti

Foto-ilustracija: Unsplash (Yu Kato)

Vazduhoplovna industrija odgovorna je za tri odsto globalnih emisija ugljen-dioksida (CO2). Kako bi se to promenilo neophodno je napraviti održivo avio-gorivo koje će smanjiti emisiju ovih štetnih gasova za čak 85 odsto.

Za razliku od drumskog saobraćaja, avioni još uvek ne mogu da pređu na električni ili hibridni pogon, zbog čega je potrebno razviti održivo avio-gorivo (SAF, sustainable aviation fuel), a posebna pažnja posvećuje se sintetičkom kerozinu.

Tokom Međunarodne konferencije o sintetičkom održivom avionskom gorivu, koju je organizovalo holandsko Ministarstvo infrastrukture i upravljanja vodama, predstavljene su mnoge inovativne ideje kada je reč o proizvodnji sintetičkog kerozina. U planu je osnivanje prve komercijlane fabrike održivog sintetičkog kerozina u luci u Amsterdamu.

Kada je reč o izgradnji fabrike u Roterdamu, za proizvodnju sintetičkog kerozina biće korišćen ugljen-dioksid iz roterdamske luke. Krajnji cilj je da do 2050. godine evropske avio-kompanije za svoje letove koriste sintetički održivi kerozin.

Održivo avio-gorivo može biti napravljeno od ugljen-dioksida (CO2), vode, zelene električne energije, iskorišćenog ulja za jelo, komunalnog otpada i biomase, ali je za podsticanje proizvodnje i upotrebe potrebno mnogo sredstava kako bi gorivo postalo ekonomski isplativo.

U razvojom centru kompanije „Šel“ (Shell) u Amsterdamu proizveden je sintetički kerozin na bazi ugljen-dioksida, vode i obnovljive energije sunca i vetra. Na KLM-ovom putničkom letu od Amsterdama do Madrida 22. januara 2021. godine, iskorišćeno je 500 litara ovog goriva.

„Ponosan sam na činjenicu da je KLM obavio prvi let tokom kojeg je korišćen održivi sintetički kerozin, napravljen iz obnovljivih izvora. Prelazak sa fosilnog goriva na obnovljive alternative jedan je od najvećih izazova avio-industrije. Obnavljanjem flote, mi smo već napravili veliki korak u smanjenju svog ugljeničnog otiska, ali će prava razlika nastati upotrebom održivog goriva. Zbog toga je KLM sklopio saradnju sa brojnim partnerima, kako bismo pomogli razvoj održivog sintetičkog kerozina. Ovaj let pokazuje da smo na pravom putu“, rekao je Pieter Elbers, generalni direktor KLM-a.

Kako je rekla Kora van Nijuvenheuzen, holandska ministarka infrastrukture i upravljanja vodama, razvijanje održivije avijacije je međunarodoni izazov.

„Ovaj let je veliki korak u novom poglavlju avijacije i ova inovacija će biti od izuzetnog značaja u borbi za smanjenje emisije ugljen-dioksida. Ponosna sam što je Holandija bila prva država koja je pokazala da je nešto ovako moguće i čestitam svima koji su učestvovali u ovom poduhvatu“, dodala je ona.

Kako su naveli učesnici konferencije, ovo gorivo će imati mnogo potencijala u budućnosti i potrebno je nastaviti sa radom i razvojem tehnologije koja je neophodna za njegovu proizvodnju.

“Mnogo je izazova pred nama kada je u pitanju razvoj tehnologije koja je neophodna za proizvodnju održivog avio-goriva. Neophodno je da svi međusobno sarađujemo, kako bi se ovaj sektor pravilno razvijao”, rekao je Jurij Sebregs iz kompanije “Šel” (Shell).

Učesnici konferencije ukazali su na to da oporavak od trenutne krize usled pandemije mora ići paralelno sa ubrzanim razvojem održivog vazduhoplovnog sektora kako bi se postigli klimatski ciljevi i kako bi razvoj održivog sintetičkog kerozina bio jedan od najperspektivnijih i najefikasnijih načina smanjenja emisije ugljen-dioksida u narednim decenijama.

Na konferenciji su učestvovali brojni evropski političari, zakonodavci, predstavnici nevladinih organizacija, kompanija i avio-industrije.

Milica Radičević

 

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti