Home Blog Page 228

Kompanija SIBERIAN WELLNESS preuzela fabriku Dahlia

Foto: Represent
Foto: Represent

Međunarodna kompanija Siberian Wellness postala je novi vlasnik fabrike Dahlia, koja proizvodi brendove Becollino, Hera i kultne losione za brijanje i negu kože Brion. Ugovor u iznosu od 15 miliona evra obuhvata vrednost zemljišta, proizvodnog kompleksa, tehnologije i opreme.

„Preuzimanjem fabrike za proizvodnju kozmetike Dahlia završen je proces kupovine. Uz postojeće kapacitete proizvodnih platformi otvaraju se mogućnosti za širenje proizvodnje. Pokrenućemo lokalnu proizvodnju određenih Siberian Wellness proizvoda, proširivaćemo asortiman postojećih brendova, poboljšaćemo sastav i trudićemo se da u recepturama ne budu samo plodovi sibirske, već i srpske prirode. Zahvaljujući tome smatramo da ćemo vratiti  Dahliji reputaciju regionalnog lidera“, izjavila je Tatjana Gorohovska, predsednica Siberian Wellness-a.

Kompanija Siberian Wellnes planira da izvrši rebrending i sačuva prepoznatljivost proizvoda na koji su potrošači navikli u regionu, ali i da ih učini interesantnijim savremenim potrošačima. Ono što je najvažnije  je da će proizvodi biti kvalitetniji i još prirodniji.

Foto: Represent

„Siberian Wellness prisutan  je na tržištu Srbije već gotovo 10 godina, i brend ima odličnu reputaciju – klijente asocira na kvalitet i efikasnost. Svi proizvodi iz asortimana Siberian Wellness-a su napravljeni u skladu sa najstrožim međunarodnim standardima kvaliteta. Kompanija posluje u okviru strategije globalnog proširivanja i proizvodna platforma u Srbiji otkriva nove mogućnosti za rad na tržištu Balkana, Evrope i Turske“, rekla je Dragana Orlandić, CEO Dahlia.

Siberian Wellness posluje na globalnom tržištu već 26 godina i ima klijente i konsultante iz 60 zemalja sveta. Jedan su od svetskih lidera u proizvodnji prirodnih proizvoda namenjenih lepoti, zdravlju i sportu. Kompanija poštuje stroge ekološke standarde tokom proizvodnje i podržava značajne ekološke projekte, koji su usmereni na zaštitu životne sredine i očuvanje biljnih i životinjskih vrsta.

Koreni kompanije Dahlia sežu u 1924. godinu. Prvi naziv kompanije je bio “Engleska drogerija Union”, a nalazila se u strogom centru Beograda. Ova drogerija posedovala je laboratoriju, u kojoj su se proizvodili kozmetički preparati, ali se bavila i prodajom najpoznatijih svetskih brendova  parfema, krema, pudera. “Union” je u to vreme posedovao i licencu engleske firme “Elizabet Arden”, koja se tada punila i prodavala u Beogradu. Uoči stogodišnjeg jubileja Dahlia sada ima nove mogućnosti za rast.

Izvor: Represent 

Podnošenje zahteva za energetski ugroženog kupca do 19. decembra

Foto-ilustracija: Pixabay (piviso)
Foto-ilustracija: Pixabay

Socijalno ugrožena domaćinstva sa minimalnim primanjima koja imaju pravo na besplatne kilovate električne energije, gasa, kao i umanjene račune za grejanje preko toplana, trebalo bi najkasnije do 19. decembra da podnesu zahtev za ostvarivanje ovih beneficija.

Zahtev se podnosi svake godine za narednu kalendarsku, čime se stiče status energetski ugroženog kupca.

Kako su iz Ministarstva energetike potvrdili pravo na status energetski ugroženog kupca imaju primaoci socijalne pomoći, dečjeg dodatka ili uvećanog dodatka za pomoć i negu drugog lica. Oni taj podatak treba da navedu, odnosno zaokruže u obrascu, piše Kamatica.

Takođe, taj status ima i domaćinstvo čiji član koristi medicinske aparate ili uređaje neophodne za održavanje zdravlja, a za čiji rad je potrebno napajanje iz elektromreže, i kome obustavom isporuke struje može biti ugrožen život ili zdravlje. U ovom slučaju, potrebno je da se uz zahtev podnese i izveštaj lekara o korišćenju medicinskih aparata, ugovor o snabdevanju i poslednji račun za isporučenu struju.

Pročitajte još:

Oni koji budu podnosili zahtev treba da znaju da mogu da se opredeli za mesečno umanjenje računa za samo jedan energent. Dakle, ili struju, ili gas, ili grejanje preko toplana. Za one koji troše struju olakšica važiće tokom cele godine, dok za gas i toplotnu energiju umanjenje važe šest meseci, odnosno onoliko koliko traje grejna sezona. Tako da građani u obrascu treba da napišu na koji energent se odnosi zahtev.

Da bi jednočlano domaćinstvo ostvarilo pravo na ove beneficije ukupna primanja ne mogu da budu veća od 21.074 dinara. Porodice sa dva člana ne sme da pređe limit od 33.402, a tročlana 45.729 dinara. Granica prihoda za četvoročlano domaćinstvo je 58.057 dinara.

Prema kriterijumu imovno stanje, odnosno ukupna površina stambene jedinice za jednočlana domaćinstva ne sme da bude veća od 40, a za dvočlana od 58 kvadratnih metara. Maksimalna površina za porodice sa tri člana je do 66, a sa četiri člana do 74 kvadrata. Limit za petočlana domaćinstva je do 87, a za šestočlana i veća do 96 kvadratnih metara.

Izvor: Biznis.rs

Reciklažna zvona povećala sakupljanje staklene ambalaže za 90 odsto

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay (meineresterampe)

Kada postoje posebni kontejneri u njihovom naselju, građani su više nego spremni da razdvajaju otpad u domaćinstvima. Tako je postavljanje 1.400 reciklažnih zvona povećalo sakupljanje otpada od stakla za čak 90 odsto u 14 pilot gradova i opština u Srbiji, BiH i Severnoj Makedoniji, koje su učestvovale u projektu „Upravljanje staklenom ambalažom na Zapadnom Balkanu.

Da je obezbeđivanje infrastrukture ključan korak, pokazalo je i istraživanje u kojem je gotovo 60 odsto građana u tri zemlje potvrdilo da ne odvajaju otpad jer nemaju uslova za to, dok samo petina ističe da nema naviku da reciklira. Ono što bi ih dodatno motivisalo, pre svega jeste veća blizina kontejnera za prikupljanje različitih vrsta otpada, kao i uvođenje podsticaja za povraćaj ambalaže, nalazi su istraživanja predstavljenog na konferenciji „Zvono te zove – recikliraj staklo’’.

Na završnoj konferenciji projekta, istaknuto je da je finansijska neodrživost uspostavljanja sistema reciklaže stakla trenutno najveća prepreka. Potrebne su fabrike za reciklažu stakla jer ne postoje ni u jednoj od tri zemlje te ovaj vredan resurs izvoze. Primarna selekcija na nivou opština je tek u povoju, a takse za odlaganje su niske ili ih nema pa je isplativije ambalažu poslati na deponiju, te je neophodno njihovo povećanje.

Pročitajte još:

„Pred nama veliki izazov jer je EU kao cilj postavila da se do 2030. reciklira 75 odsto staklene ambalaže. Još smo daleko od ispunjenja tog ambicioznog zadatka jer se u Srbiji reciklira oko 44 odsto količina stavljenih na tržište, u Makedoniji oko 30 odsto i BiH 12 odsto. Neophodno je da na državnom i lokalnom propišemo ciljane količine za reciklažu i penale za neispunjenje, jačamo inspekcijski nadzor nad upravljanjem otpadom i učinimo odlaganje na deponije najmanje povoljnom opcijom’’, rekla je izvršna direktorka NALED-a Violeta Jovanović.

Foto-ilustracija: Pixabay

Projekat „Upravljanje staklenom ambalažom na Zapadnom Balkanu’’ pokrenula je Nemačka razvojna saradnja koju sprovodi GIZ, zajedno sa operaterima ambalažnog otpada – kompanijama Sekopak, Pakomak i Ekopak. Projekat su implementirali NALED, Regionalna razvojna agencija Hercegovine (REDAH) i Zajednica jedinica lokalnih samouprava (ZELS) iz Severne Makedonije.

Direktorka GIZ-a u Srbiji Daniela Funke istakla je da Nemačka razvojna saradnja putem brojnih inicijativa, koje sprovodi sa privatnim i civilnim sektorom, podržava zemlje u regionu da unaprede upravljanje otpadom, podstiču razvoj cirkularne ekonomije i ekonomiju koja je klimatski neutralna kako bi dostigli ambiciozne ciljeve EU do 2030.

„Ovim projektom postavljeni su temelji za smanjenje troškova reciklaže, obrade i ponovne upotrebe staklenog otpada u regionu’’, zaključila je Funke.

Apatinska pivara podržala je projekat i nabavku kontejnera sa 150.000 evra, a generalni direktor Igor Vukašinovć zahvalio se svim partnerima i rekao da je saradnja javnog, privatnog i civilnog sektora ključna za rešavanje ključnih izazova današnjice kada je reč o zaštiti životne sredine.

Reciklažna zvona dobili su Skoplje (gradske opštine Aerodrom i Gazi Baba), Ilinden, Bitolj, Tetovo, Đevđelija i Štip, Novi Travnik, Konjic, Ilidža i Bihać, kao i Sombor, Niš, Kragujevac i Varvarin. Tokom godinu dana od postavljanja zvona, u ovim gradovima i opštinama prikupljeno je gotovo 1.300 tona stakla. Zahvaljujući projektu, ove godine reciklažna zvona stigla su i u Novi Sad i Beograd.

„Sombor i Niš su prvi gradovi u Srbiji koji su dobili 450 reciklažnih zvona i ubrzo su se projektu pridružili i Kragujevac i Varvarin gde je postavljeno 120 odnosno 30 kontejnera. U tim mestima je prikupljeno 590 tona staklene ambalaže, što je doprinelo da 60 odsto manje stakla završi na deponijama, nego pre početka projekta. Novi Sad dobio je još 50 zvona, a Beograd 120’’, saopštila je direktorka Sekopaka Violeta Belanović Kokir.

Izvor: NALED

Pametni stanovi po meri građana

Foto: ABB
Foto: ABB

Stanovnici naselja Novi Dorćol u Beogradu koriste sve benefite koje im omogućava ABB-free@home sistem. U njihovim pametnim domovima gotovo svi sistemi su automatizovani, a upravljanje je krajnje jednostavno. Dovoljan je jedan klik na daljinskom upravljaču, tastaturi, mobilnom telefonu ili putem ugrađenih senzora, glasom ili tajmer fukncijom kako bi se pokrenuo ABB-free@home sistem. 

Ceo sistem je osmišljen tako da za kućnu automatizaciju nisu neophodni programeri, već korisnici sami programiraju ponašanje stana ili kuće. Uz to, aplikacija je na srpskom jeziku.

“Sve više naših klijenata želi da živi u skladu sa svetskim standardima i da prati tehnološka dostignuća. Stoga i mi kao investitor pratimo svetske trendove. Svi stanovi u kompleksu Novi Dorćol faza 1 opremljeni su  ABB-free@home sistemom koji korisnicima pruža potpuni komfor i omogućava im da kontrolišu sve fukncije samostalno, i to naravno uz konstantnu podršku”, objašnjava Dubravka Gaković, direktor prodaje Deka Inženjeringa.

Brojne su prednosti ABB-free@home sistema, osim uštede energije, korisnici mogu da povežu i druge nezavisne sisteme, koji imaju mogućnost pobezivanja, poput malih kućnih aparata.

Pročitajte još:

Ivan Patenković, glavni elektroinženjer i partner CMD Cons Engineering-a ističe koliko je projektantima ovakvih savremenih sistema elektroinstalacija veoma bitna pouzdanost i bezbednost.

“Pouzdanost se ogleda u tome da je ABB brend koji postoji već 100 godina i sigurno je da će biti tu još dugi niz godina da pruži podršku i sve ono što je potrebno krajnjem korisniku. Sa druge strane bezbednost se ogleda u tome što u je domenu savremenih internet komunikacija, sve višestruko obezbeđeno od spoljnih upada”, dodaje Ivan Patenković.

Sistem ABB-free@home razvijen je u skladu sa potrebama kako novih objekata, tako i onih koji se renoviraju. 

Dejan Dešić, menadžer prodaje segmenta zgradarstvo, transport i infrastruktura kompanije ABB, objašnjava da sistem može kontrolisati i upravljati klimatizacijom, odnosno grejanjem i hlađenjem, rasvetom, kao i roletnama ili žaluzinama.

ABB free@home može da snima vaše ponašanje tokom sedam dana, a nakon toga, ukoliko odete na odmor, ili niste prisutni u objektu, može simulirati vaše prisustvo paljenjem i gašenjem svetla, spuštanjem i podizanjem roletni”, objašnjava Dejan Dešić.

Sigurnost je glavna prednost ovog sistema, a kako bi korisnici u potpunosti bili bezbrižni na raspolaganju im je podrška, kako unutar same aplikacije, tako i putem mejla i telefona. 

Milica Radičević

Premijerno predstavljen prvi ikada BMW XM u Beogradu

Foto: Delta Motors d.o.o.
Foto: Delta Motors d.o.o.

U svetlu jubilarne proslave 50 godina M odeljenja, BMW je predstavio prvi ikada BMW XM model koji je danas premijerno prikazan i u Beogradu. Reč je o drugom jedinstvenom M modelu, posle čuvenog BMW M1, koji je ugledao svetlost dana 1978. godine.

Prvi BMW M High Performance drive plug in hibrid visokih performansi dolazi u ekskluzivnom i ekstravagantnom dizajnu uz moćne proporcije i konture, ali i sa novom interpretacijom izgleda prednjeg dela po ugledu na luksuzne automobile iz BMW game.

Prvi ikada BMW XM ima podeljene farove, zlatni okvir prednje maske sa osvetljenjem i velike usisnike za vazduh u frontalnom delu, kao i točkove od 21 inča u standardnom paketu opreme (moguće je poručivanje točkova do 23 inča).

Eksterijer poseduje više elemenata koji imaju sličnosti sa legendarnim sportskim BMW M1 automobilom i karakterišu ga široke lajsne na bokovima, kao i dva BMW ugravirana znaka na zadnjem staklu. Na zadnjem delu automobila nalazi se potpuno ravno staklo, kao i ekskluzivno dizajnirane izduvne cevi.

Pročitajte još:

Enterijer je izražen u jedinstvenom BMW XM dizajnu, za čiju su izradu upotrebljeni specijalni materijali, poput posebne kategorije „Vintage“ kože. Prednja sedišta su M multifunkcionalna, dok zadnji deo automobila poseduje luksuzni M Lounge. Uz prvi ikada BMW XM dolazi i poseban kožni volan, kao i standardni BMW Live Cockpit Professional koji je fokusiran na vozača.

U standardnom paketu uvršteno je i ambijentalno osvetljenje, četvorozonska automatska klima, Harman Kardon audio sistem, Travel & Comfort sistem, Head-Up displej, kao i opcionalni Bowers & Wilkins Diamond audio sistem sa dodatna četiri zvučnika u krovu automobila.

BMW XM poseduje zakrivljeni ekran koji ima 12,3-inčni informacioni displej i kontrolni ekran sa dijagonalom od 14,9 inča zasnovan na BMW operativnom sistemu 8.

Vozačima se kod ovog modela nudi najveći izbor sistema asistencije u vožnji, pa tako standardna specifikacija uključuje upozorenje na frontalni sudar, upozorenje o napuštanju trake, uključujući i povratak u traku (uz pomoć pri upravljanju), kao i info sistem o ograničenju brzine. Pored toga moguća je i delimična autonomna vožnja sa ograničenjem brzine do 210km/h (koja je vremenski limitirana).

Foto: Delta Motors d.o.o.

Pogonski sistem je Plug-in hibridni i sastoji se od 8-cilindarskog benzinskog motora i veoma snažnog električnog motora. M HIBRID pogonski sistem u BMW XM modelu isporučuje ukupnu snagu od 480 kW/653KS (kombinacija motora sa unutrašnjim sagorevanjem – do 360 kW/489 KS i sistema električnog pogona – do 145 kW/197 KS).

Pored toga, M HIBRID pogonski sistem proizvodi maksimalni ukupni obrtni moment od 800 Nm (motor sa unutrašnjim sagorevanjem do 650 Nm u kombinaciji sa električnim motorom koji razvija do 280 Nm).

Kompaktna litijum-jonska baterija montirana je u pod vozila, ukupog iskoristivog kapaciteta 25,7 kWh i omogućava čisto električnu vožnju do 88km dometa po WLTP ciklusu i maksimalnu brzinu čisto električnog kretanja do 140 km/h. Bateriju je moguće naputi maksimalnom snagom od 7,4 kW.

Snaga se prenosi preko M xDrive pogona na sve točkove, koji veći deo snage prebacuje nazad. U raspodeli snage levo-desno pomaže standardni M sportski diferencijal na zadnjoj pogonskoj osovini. Uz posebne xDrive modove vožnje ovaj paket omogućava odlične performanse u svim situacijama.

BMW XM ubrzava od 0 do 100 km/h za 4,3 sekunde, što je propraćeno posebnim energičnim zvukom, koji potiče od njegovog sportskog izduvnog sistema sa dve cevi koje su po prvi put na BMW-u postavljene jedna iznad druge.

Početna cena modela BMW XM je 189.900€.

Domaća premijera novog BMW i7 modela

Pored modela BMW XM, danas je domaćoj javnosti predstavljen i novi BMW Serije 7 i to po prvi put u električnoj verziji nakon 45 godina postojanja.

Foto: Delta Motors d.o.o.

Reč je o automobilu koji pruža beskompromisan komfor na dugim relacijama i impresivno digitalno iskustvo.

U pitanju je sedma i do sada najduža generacija sedmice koju je moguće isporučiti samo u produženoj verziji od 5,4 metara.

Uzdignuti prednji deo ovoga puta donosi redefinisane, prepoznatljive BMW dizajnerske elemente – osvetljene grilove, nove podeljene farove (gornji deo ima funkciju dnevnog svetla i migavca), kao i adaptivni LED sa Matrix dugim svetlom koji dolaze u standardnoj opremi.

Opcionalni BMW kristalni farovi dodatno naglašavaju luksuzni svetlosni efekat, a dnevna svetla konstruisana su u LED tehnologiji i prolaze kroz svarovski kristale koji su raspoređeni u obliku slova L. Dizajneri su se ovog puta odlučili da svetlo na ovom modelu bude duboko uklesano u prednji branik.

Na bočnom delu vozila poseban vizuelni efekat stvaraju stakla sa gotovo nevidljivim zaptivkama, a gornji i donji deo razdvojeni su karakternom crtom po sredini vozila, dok duže dimenzije vrata omogućavaju olakšan ulazak i izlazak putnika. Novitet u pogledu eksterijera su i BMW Individual boje u dve nijanse.

Enterijer nove BMW-ove Serije 7 u električnoj verziji putnicima nudi inovativni Entertainment system i BMW Theater Screen koji dolazi sa ekranom veličine 31,3 inča uz 8K rezoluciju.

Uz ove luksuzne karakteristike, zadnji deo nove BMW Serije 7 lako se transformiše u privatni bioskop, gde, pored ostalog, putnici mogu da uživaju u filmovima, serijama, omiljenoj muzici, ali i video igricama.

Foto: Delta Motors d.o.o.

Sve kontrole ovog sistema su na dohvat ruke i to uz pomoć dva 5,5-inčna touch screen displeja koja su montirana u zadnjim vratima (BMW Touch Command).

Uz Bowers & Wilkins audio sistem i Executive Lounge paket zadnjih sedišta, koja su podesiva i imaju opciju transformacije u ležaj, putnici imaju utisak kao da zaista borave u nekom od luksuznih apartmana.

Za vozače ovaj auto nije ništa manje uzbudljiv, pre svega, jer imaju na raspolaganju novi zakrivljeni ekran i redizajnirani volan, kao i novu ručicu menjača.

Ispred suvozača je BMW Interaction Bar koji putnicima olakšava upravljanje podešavanjima unutar vozila.

Prednja sedišta su potpuno novog dizajna i standardno dolaze u Comfort verziji. Površine za sedenje su šire, a nude i širok raspon mogućnosti električnog podešavanja, grejanja, kao i lumbalne podrške.

Opcionalno, moguće je dodati i aktivnu ventilaciju sa hlađenjem, kao i funkcionalne masaže sa devet programa, dok standardna oprema podrazumeva i četvorozonsku klimu.

I ova, sedma generacija, u standardnoj opremi ima vazdušno oslanjanje (i napred i nazad), a aktivni stabilizatori sada funkcionišu uz pomoć elektromotora koji rade na naponu od 48V.

Sveukupno je povećana krutost karoserije i uspostavljen je još bolji balans komfora i dobro poznate BMW dinamike u vožnji.

Potpuno električni pogon u novom BMW i7 modelu (verzija BMW i7 xDrive60), sastoji se od dva elektromotora i dostiže 400Kw/544KS i 745Nm.

Baterija novog BMW i7 je neto kapaciteta 102kWh i omogućuje autonomiju do 625km po WLTP ciklusu merenja.

Početna cena modela BMW i7 je 154.540€.

Izvor: Delta Motors d.o.o.

Tojo Tajer otvorila svoju prvu fabriku guma u Srbiji uz 500 novih radnih mesta

Foto: Marko Rupena
Foto: Marko Rupena

Korporacija Tojo Tajer (Toyo Tire) uspešno je realizovala svoju prvu grinfild investiciju u Evropi otvaranjem prvog visokotehnološkog pogona kompanije za proizvodnju guma u ​​Inđiji. Investicija je vredna preko 390 miliona evra, a izgradnja postrojenja je trajala 17 meseci. Svečanim otvaranjem fabrike 14. decembra, kompanija Tojo Tajer Srbija (Toyo Tire Srbija), koja posluje u okviru japanske korporacije Toyo Tire, obeležila je zvaničan početak rada ove fabrike guma u ​​kojoj će u prvoj fazi rada biti više od 500 zaposlenih.

Svečanom otvaranju fabrike Toyo Tire u Inđiji prisustvovali su predsednik Republike Srbije, Aleksandar Vučić, Njegova ekselencija ambasador Japana u Republici Srbiji, Takahiko Kacumata, predsednik Pokrajinske vlade, Igor Mirović, ministarka nauke, tehnološkog razvoja i inovacija, Marija Begović, ministarka za zaštitu životne sredine, Irena Vujović, predsednik opštine Inđija, Vladimir Gak i predsednik i izvršni direktor korporacije Toyo Tire, Takaši Šimicu.

Toyo Tire planira da do 2023. godine otvori radna mesta za više od 500 zaposlenih u svojoj fabrici u Inđiji, sa godišnjom proizvodnjom od pet miliona guma vrhunskog kvaliteta za tržišta Evrope, Bliskog istoka i Severne Amerike. Kompleks fabrike za proizvodnju guma, koji pokriva 64 hektara građevinskog zemljišta, uključuje i savremeno postrojenje za testiranje guma. Toyo Tire je renomirani proizvođač guma, poznat u čitavom svetu, koji je u Srbiju doneo najsavremeniju tehnologiju u razvoju procesa proizvodnje, kao i svetski sertifikovane standarde u oblasti zaštite životne sredine.

Pročitajte još:

Foto: Marko Rupena

Predsednik Republike Srbije, Aleksandar Vučić, izrazio je veliku zahvalnost prijateljima iz Japana, posebno g. Takaši Šimicuu, generalnom direktoru Tojo Tajer i Nj.E. ambasadoru Japana u našoj zemlji, g. Takahito Kacumati. Predsednik Vučić je istakao da je veoma ponosan što je ovako značajna investicija kompanije Tojo Tajer realizovana u Srbiji, odakle će najbolje gume odlaziti u svet, a takođe je izrazio nadu da će u narednim godinama obim japanskih investicija u našu zemlju nastaviti da raste.

„Danas je poseban dan jer je ostvaren san koji su naši japanski prijatelji, a i mi zajedno sa njima, sanjali prethodnih pet godina. Fabrika u Inđiji je jedina grinflid investicija korporacije Tojo Tajer u Evropi, a najbolja je u celom svetu po kvalitetu i opremljenosti. Ništa od ovoga ne bi bilo moguće bez naših prijatelja i pravih ambasadora Srbije u svetu, kao što su g. Šimicu direktor korporacije Tojo Tajer i Nj.E. japanski ambasador g. Kacumata. Očekujemo da odavde u svet, na tržišta Severne Amerike i Zapadne Evrope, odu najbolje gume, proizvedene upravo u Srbiji. Verujem da ovih 117.000 metara kvadratnih nije ni blizu poslednje velike investicije korporacije Tojo Tajer u našu zemlju. Za sada je uloženo 283 miliona evra, a vrednost investicije će iznositi preko 300 miliona evra. Danas, u ovoj fabrici u Inđiji radi 460 zaposlenih, a planirano je da se otvore radna mesta za još 120 ljudi do kraja sledeće godine. To nam sve donosi brži rast BDP-a, to nam donosi veće plate i više penzije. To je ono što svakog od nas čini srećnim i ponosnim“, izjavio je predsednik Republike Srbije, Aleksandar Vučić.

Bilateralni prijateljski odnosi uspostavljeni pre 140 godina između Japana i Srbije poslednjih godina su samo jačali kroz unapređenje ekonomske saradnje.

Ambasador  Japana u Republici Srbiji, Takahiko Kacumata, izrazio je zahvalnost državnim i lokalnim vlastima, naglasivši da su i ovim izazovnim vremenima kompanija Tojo Tajer i njeni partneri u svakom trenutku poštovali obećane rokove izgradnje, uz velike napore, trud i izuzetan timski rad.

Foto: Marko Rupena

„Veliko mi je zadovoljstvo što sam ovde u Inđiji na ceremoniji otvaranja nove fabrike Tojo Tajer. Čestitam korporaciji Tojo Tajer i svim ljudima koji su uključeni u ovaj veliki projekt i nadam se da će fabrika u Inđiji omogućiti izvoz na nova tržišta. Pre svega, želim da izrazim poštovanje i zahvalnost predsedniku Vučiću što je pokazao liderstvo u kontinuiranim naporima za unapređenje poslovnog okruženja u Srbiji. Takođe, duboko cenim veliku podršku i Vlade Srbije i Opštine Inđija“, rekao je Nj.E. ambasador Japana u Republici Srbiji, Takahiko Kacumata.

Predsednik i generalni direktor korporacije Tojo Tajer, Takaši Šimicu, istakao je da će fabrika u Inđiji igrati ključnu ulogu u globalnom lancu snabdevanja i daljem razvoju japanskog giganta.

„Veoma smo zadovoljni što smo izabrali Srbiju kao zemlju u kojoj ćemo izgraditi svoju novu fabriku, najsavremeniju u Evropi, koja će snabdevati evropsko tržište iz lokalne baze i ostvariti svoj potpuni strateški potencijal da zadovolji potrebe tržišta guma u SAD. Nadamo se da će ovo postrojenje biti još jedan od temelja razvoja odnosa između naše dve zemlje. Želimo da se zahvalimo našim distributivnim partnerima u SAD i Evropi, korporaciji Micubiši, pružaocima finansijskih usluga, našem izvođaču, korporaciji Takenaka, kao i partnerskim kompanijama“, rekao je predsednik i izvršni direktor korporacije Tojo Tajer, Takaši Šimicu.

Vrhunska poslovna praksa, znanje i posvećenost japanske kompanije kojima se teži širom sveta takođe su implementirani u primeni najsavremenijih tehnologija i ekoloških praksi u fabrici u Inđiji. Globalna filozofija Tojo Tajer u oblasti zaštite životne sredine i unapređenja održivog poslovanja u potpunosti se primenjuje i u Srbiji. Fabrika u Inđiji će raditi po najvišim svetskim standardima, kako u pogledu proizvodnje, tako i u pogledu bezbednosti i zdravlja na radu i zaštite životne sredine.

Tokom ceremonije otvaranja, kojoj su prisustvovali i poslovni partneri Tojo Tajer i drugi uvaženi gosti, oslikana je tradicionalna japanska lutka Daruma, koja simbolizuje istrajnost i sreću. Prema verovanju, kada se započne neki  poduhvat, Daruma lutki se oslikava desno oko, a nakon ostvarenja cilja se oslikava levo oko i tada se smatra da je zadati cilj postignut. Pored toga, na ceremoniji otvaranja fabrike, tradicionalno je razbijeno sake bure, što je u japanskoj tradiciji simbol prelaska u novu fazu napretka.

Izvor: Executive Group

SIEMENS – STVARANJE OKRUŽENJA KOME JE STALO

Foto: Siemens
Foto: Siemens

Nije lako odgovoriti na rastuću potražnju za električnom energijom u trenutku kada vlada globalna energetska kriza, a ujedno i kontinuirano smanjivati emisije gasova sa efektom staklene bašte poreklom iz energetskog sektora. Da bi se to postiglo, ovaj sektor mora da bude modernizovan i usklađen sa svim tekovinama savremenog društva. Upravo to je cilj kompanije Siemens Beograd – stvaranje povoljnog okruženja za nesmetani razvoj energetskog sektora koji može da odgovori na sve novonastale izazove. Na pitanja u vezi sa razvojem energetske infrastrukture, digitalizacijom energetskog sektora i iskušenjima koje donosi vreme u kome živimo, odgovorio nam je Srdan Srdanović, rukovodilac odeljenja Siemens Smart Infrastructure.

EP: Siemensovo odeljenje koje vodite Smart infrastructure u prevodu glasi Pametna infrastruktura. Šta to zapravo znači? 

Srdan Srdanović: Verujem da donekle postoji otpor prema izrazima kao što je „pametan” zbog njegove široke upotrebe. Zato treba da objasnimo da će zahvaljujući pametnoj infrastrukturi, koja podrazumeva energetske sisteme, brojila i zgrade, naši gradovi postati bolji za život i zeleniji. Pametna infrastruktura može da smanji emisiju ugljenika i potražnju za energijom kao i da optimizuje snabdevanje energijom. Demonstrirajući svrhu koja je u osnovi svake „pametne” ideje, ova infrastruktura će biti uspešna ukoliko potrošači i kompanije stanu iza ideje digitalnog prenosa energije.

EP: Šta zapravo znači vaš moto „Stvaramo okruženje kome je stalo”? 

Srdan Srdanović: Pametna infrastruktura podržava ono čemu teže industrija i organizacije, to je da budu efikasne, odgovorne i pametnije. Naša kompanija nudi širok portfolio kontrole i automatizacije mreža; distribuciju niskonaponske i srednjenaponske električne energije, njeno preusmeravanje i kontrolu, kao i energetska rešenja. Portfolio je izbalansiran u pogledu svih proizvoda, sistema, rešenja i celokupnog asortimana usluga. Tehnologija i ljudska domišljatost se ujedinjuju i čine celinu sa našim okruženjem, a da bismo vodili računa o svetu, svet mora da razvije nov način razmišljanja o infrastrukturi. To znači da on treba da odražava potrebe i stavove savremenog društva. U tom smislu pametna infrastruktura podržava način na koji svi mi želimo da živimo – srećno, udobno, održivo i u harmoniji.

U fokusu:

EP: Gde je u Srbiji već primenjena pametna infrastruktura?

Srdan Srdanović: Radimo zajedno sa kupcima i partnerima u Srbiji na stvaranju ekosistema koji intuitivno odgovara na potrebe ljudi i pomaže im da ostvare svoje ciljeve. U aktuelnoj zdravstvenoj krizi, podrška Kliničkom centru Srbije, ustanovi koja pruža specijalizovane zdravstvene usluge za stanovnike cele zemlje, čini nas posebno ponosnim. Sa implementiranim principom sigurnosti n-1, napajanje je bezbedno i pouzdano i za naše kupce i za pacijente. Pametna infrastruktura omogućava bezbedan rad i praćenje uz nadzor u realnom vremenu svakog aspekta procesa snabdevanja energijom i omogućava efikasan rad Kliničkog centra Srbije.

Foto: Siemens

Jedan je svakako i projekat modernizovanja srednjenaponske mreže u Srbiji. Povećanje pouzdanosti sistema i obezbeđivanje da većina kupaca bude snabdevena električnom energijom za manje od 30 sekundi u slučaju kvara u centru grada, za nas je bio veliki izazov. Isporučili smo kompletnu opremu za 30 trafostanica i time omogućili laku konfiguraciju i proširenje sistema, ali i smanjenje plaćanja u smislu planiranih kazni i obezbeđenje bezbednog napajanja kritičnim kupcima (bolnice, vodovod, javni prevoz, osetljiva industrijska proizvodnja, sistemi javnih komunikacija i dr). Dodao bih još i postrojenje za odsumporavanje dimnih gasova Termoelektrane Nikola Tesla A u Srbiji. Ova fabrika je izgrađena sedamdesetih godina prošlog veka i danas mora da se prilagodi standardima EU, posebno kada je reč o zaštiti životne sredine. Novo postrojenje za odsumporavanje u četiri bloka TENT-a, A3, A4, A5 i A6 – kapaciteta po 350 MW, omogućiće ovoj termoelektrani na ugalj da radi još najmanje 20 godina u skladu sa pravnim zahtevima EU.

EP: Zbog globalne energetske krize, pitanje energetske tranzicije sve više izbija u prvi plan, a tu je i potreba za zaustavljanjem klimatskih promena? Da li je moguće naći tehnološka rešenja za ove probleme? 

Srdan Srdanović: Živimo u vremenima koja su i brza i nepredvidiva, u kojima dosta zavisimo od svetskih okolnosti, ali ono sto je činjenica jeste da su napredne tehnologije odgovor na neke od tih promena. Inovacije i digitalizacija su zaista ključni za kompletno redefinisanje privreda i ekonomija, širom sveta. Zelena, cirkularna, ekonomija nije izvodljiva bez inovativnih rešenja koja će spojiti naš realan, fizički, svet i onaj koji kreiramo u digitalnom domenu. Siemens je jedan od retkih tehnoloških lidera koji spaja ta dva sveta, nudeći sinergiju hardverskih i softverskih rešenja koja korisnicima obezbeđuje brže i fleksibilnije operativne procese, pametna rešenja koja nude bolju produktivnost ili infrastrukturu uz efikasnu upotrebu energije.

Intervju vodila: Milica Radičević

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala UPRAVLJANJE OTPADOM.

Novogodišnji vašar na Beogradskom sajmu: Zabava počinje 15. decembra

Foto: Beogradski sajam
Foto: Beogradski sajam

Novogodišnji vašar, koji je na Beogradskom sajmu već 60. godinu jedan od prepoznatljivih pratilaca zimskih radosti i svečanosti, biće ove godine održan od četvrtka, 15. decembra, do prednovogodišnjeg petka, 30. decembra.

Ova tradicionalna manifestacija prilika je za posetioce svih uzrasta da uživaju u nezaboravnoj atmosferi koja najavljuje predstojeće praznike i neizbežno opuštanje.

Zabavni park, najveći zatvoreni zabavni park ovog tipa na Balkanu aktivan u ovo doba godine, smešten u Hali 1 Beogradskog sajma, biće otvoren radnim danom od 13 do 20 časova, a vikendom od 10 do 20 časova.

I deci, i odraslima, i čitavim porodicama biće na raspolaganju čak 27 zabavnih objekata – vrteške, igraonice, ringišpili, autodrom, „roto-panoramika“, „kuća straha“, tobogani i druge igre za podizanje adrenalina. Čak i oni najodvažniji pred ozbiljnim su iskušenjima kad se nađu pred brojnim adrenalinskim iznenađenjima i jedinstvenim čudima u ovoj vrsti zabave.

Mogućnost kupovine novogodišnjih poklona, prigodnih igračaka, suvenira i različite druge zanatske i robe široke potrošnje, pa različite ugostiteljske usluge, roštilj ili slatkiši uvek su bili ozbiljna inspiracija za sve koji bi da u zimski i praznični deo godine uđu spokojno i sa najvećom mogućom dozom optimizma.

Ulaz u Zabavni park je besplatan, a korišćenje sadržaja se naplaćuje.

Tokom trajanja Novogodišnjeg vašara, u subotu 24. decembra, na Beogradskom sajmu će, u organizaciji kuće „Music Star Production“ i pod sloganom „Rokenrol zauvek“, biti održan jednodnevni muzički festival „Rock Star Fest“. Od 19 do jedan čas posle ponoći, na svojevrsnom rokenrol maratonu nastupiće prava rock reprezentacija muzičara iz čitavog regiona: Dr Nele Karajlić, „Divlje jagode“, „YU Grupa“, “Atomsko sklonište”, “Teška industrija”, ”Osvajači”, “Vatreni poljubac”, Jurica Pađen i “Aerodrom” i “Epilog”.

U vreme Novogodišnjeg vašara, od 15. do 30. decembra, cena parkiranja u krugu Beogradskog sajma je 150 dinara po satu.

Izvor: Beogradski sajam

Bez transparentnog dijaloga neće biti ni uspešne zelene tranzicije

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Učesnici panela “Sistemsko umrežavanje kao recept za uspešnu zelenu tranziciju”, koji je svetska organizacija za zaštitu prirode WWF Adria organizovala u utorak u Privrednoj komori Srbije saglasili su se da bez dijaloga nijedan cilj, kako onaj za 2030. tako ni onaj za 2050., neće biti ostvaren. Od obaveza nametnutih kroz finansije Evropske unije, preko civilnog sektora koji zelenu tranziciju “prevodi” javnosti koja bi trebalo da bude još uključenija, do poslovnog sektora koji najmanje radi na tranziciji, a trebao bi – ništa neće biti ostvareno ako svi sektori ne komuniciraju zajedno i ne deluju transparentno.

„Ako već postoje naučno zasnovani podaci kojima se može uticati na budućnost i razvoj Srbije – to treba iskoristiti. Mi imamo modele i pametna rešenja, a da to nije na štetu prirode. Apelujem na međunarodne i domaće institucije da se umrežimo i budemo aktivan činioc u dugotrajnim kreiranjima politika za dobrobit opšte zajednice“, istakla je izvršna direktorka WWF Adrije, Nataša Kalauz i naglasila da „WWF ima znanje i iskustvo koje nedostaje da bi proces zelene tranzicije bio u potpunosti uspešan, samo ga treba iskoristiti. Nakon što ljudi zadovolje primarne potrebe, počinju da razmišljaju o zaštiti prirode. Ako to ne posmatramo kroz prizmu opšteg razvoja, onda nema pomaka. Treba imati snage i volje promišljati Zelenu agendu na duže staze“.

U diskusiji su još učestvovali predstavnica Ministarstva zaštite životne sredine, Aleksandra Vučinić, predstavnik EU Delegacije u Srbiji, Antoan Avinjon, direktor Centra za cirkularnu ekonomiju PKS, Siniša Mitrović, direktorka Centra za održivi razvoj Srbije, Nataša Gligorijević i koordinatorka Globalnog dogovora u Srbiji, Tijana Janković.

Pročitajte još:

„Moramo da učimo od civilnog društva, da ga bolje razumemo, da čujemo inovativna rešenja za lokalne probleme. U najosnovnijem smislu, Zelena agenda je čist vazduh, zdrava voda i nula zagađenja. Sve ono što bismo želeli svojim najbližima“, istakao je Antoan Avinjon, predstavnik Delegacije EU u Srbiji.

Neki od brojnih zaključaka sa panela su:

  • Zelena agenda je domaći zadatak Srbije, a radi ostvarenja ciljeva, partnerstvo je ključna reč. Civilni, javni, akademski, privredni itd sektori, ali i mediji.
  • Treba jasno definisati ulogu privatnog sektora.
  • Ne smeju se zanemariti socijalno ugrožene grupe, jer tako građani plaćaju skupu cenu zelene tranzicije.
  • Treba ojačati mala i srednja preduzeća da mogu da posluju održivo, budući da su to standardi koji se ubuduće moraju striktno poštovati. 

Ranije toga dana, na prepodnevnoj sesiji panela, predstavljeni su projekti organizacija iz Pančeva, Novog Pazara, Vranja, Pirota, Kraljeva, Paraćina, Užica, Kragujevca i Beograda koji su prvi korisnici grantova iz oblasti zaštite životne sredine koje će WWF Adria podržati u narednoj godini. Ovi projekti se odnose na održivo upravljanje šumama, vodama i sveobuhvatnoj edukaciji građana širom Srbije. Predstavljanju su prisustvovali delegati domaćih i međunarodnih institucija i organizacija, medija kao i članovi Savetodavnog odbora u okviru projekta Bezbedna priroda i klima, podržanog od strane Delegacije Evropske unije. Nazive projekata i nazive organizacija možete pronaći na ovom linku.

Izvor: WWF Adria

Aukcije za vetroelektrane u prvom kvartalu 2023. godine

Foto: Ministarstvo rudarstva i energetike
Foto: Ministarstvo rudarstva i energetike

Privreda i građani i te kako prepoznaju koristi od zelene energije i u tom smislu osnovni zadatak države je da stvori ambijent za više takvih projekata, rekla je ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović na konferenciji u organizaciji Američke privredne komore u Srbiji (AmCham) o poslovnoj klimi i poverenju investitora „Deseto prolazno vreme’’.

Prema njenim rečima, Ministarstvo rudarstva i energetike aktivno radi na stvaranju uslova za nove investicije u obnovljive izvore energije, a plan u prvom kvartalu 2023. godine je, ne samo da budu zaokruženi regulatorni okviri, već i da se objavi javni poziv za prve aukcije za vetroelektrane.

„Istovremeno, Ministarstvo će doneti trogodišnji plan aukcija u kome će na transparentan način biti prikazana željena dinamika razvoja sektora OIE, što će investitorima olakšati planiranje investicija. Drago mi je što vidim da članice AmCham prepoznaju zelenu agendu kao jedan od prioriteta za ulaganje’’, navela je ministarka, navodi se u saopštenju.

Pročitajte još:

Ona je naglasila da je izuzetno važno da povećamo našu energetsku efikasnost u javnom sektoru, privredi i domaćinstvima. Podsetila je da se u Srbiji danas troši četiri puta više energije od evropskog proseka da bi se proizvela ista jedinica BDP-a, što jasno ukazuje da uštede energije mogu da doprinesu konkurentnosti privrede.

„Trenutno realizujemo ili je u pripremi realizacija velikog broja projekata čija vrednost premašuje 920 miliona evra. Procene govore da će njihovom realizacijom biti ostvarena ušteda od najmanje 950 GWh godišnje, dok će istovremeno biti smanjena emisija gasova sa efektom staklene bašte od blizu 580.000 tona ugljen-dioksida, što je jednako godišnjoj emisiji 320.000 motornih vozila, odnosno 15 odsto emisije CO2 koja nastaje grejanjem domaćinstava’’, izjavila je ona.

Ministarka Đedović rekla je da je energetska kriza ogroman izazov za države, ali i privrede cele Evrope, i tom prilikom izrazila uverenje da privrednici prepoznaju važnost svega što je država uradila u prethodnom periodu i što čini iz dana u dan, kako bi obezbedila dovoljno električne energije i energenata uz značajno subvencionisanje cena.

Energetski portal

Srbija u fokusu svetskih proizvođača baterija i električnih vozila

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Ben Mater)

Privredna komora Srbije i država ozbiljno rade kako bi se naša zemlja uključila u novi globalni investicioni ciklus u proizvodnji električnih vozila, baterija i e-mobilnosti, rekao je u intervjuu za „Politiku”, Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije i naveo da kompanije iz Slovačke, Nemačke i Južne Koreje žele da otvore svoje pogone u Srbiji.

Interesovanje azijskih proizvođača baterija za Srbiju kao investicionu destinaciju postoji, ali da bismo tu šansu na najbolji način iskoristili, jedan od preduslova je da budemo deo jedinstvenog evropskog tržišta“, ukazao je Čadež.

Prema Čadežovim rečima, trenutno najviše profitiraju Mađarska i Poljska, a reč je o milijardama evra. Međutim, prednost Srbije jeste ta što ima više resursa, ističe predsednik PKS.

Govoreći o uslovima neophodnim za realizaciju ovakvih investicija, kaže da u novom svetu, koji se više regionalizuje nego što se globalizuje, najveći igrači ubrzano investiraju na evropskim destinacijama i gledaju da proizvode po svim standardima koje propisuje EU, kako bi se što bolje pozicionirali na najatraktivnijem globalnom tržištu od 500 miliona stanovnika.

Pročitajte još:

„Tu ima mesta i za Srbiju, ali postoje i neki politički preduslovi. Zbog toga sa Evropskom unijom moramo ozbiljno da razgovaramo o što hitnijem priključivanju zemalja Zapadnog Balkana jedinstvenom tržištu“, poručio je Čadež.

Na konstataciju novinara da mali procenat preduzeća sa Zapadnog Balkana investira u energetsku efikasnost i pitanje da li nema dovoljno podsticaja za zelenu tranziciju ili nema svesti o tome, Čadež odgovara da sa energetskom krizom kompanije sve više razmišljaju o diversifikaciji energetskog portfolija i ulažu u energetsku efikasnost, ali da je pomoć potrebna malim i srednjim preduzećima, te u tom kontekstu predlaže da se vrati poreski kredit, što bi po njegovoj oceni omogućilo privrednicima da deo novca koji bi dali za poreze direktno investiraju u nove tehnologije.

Da su domaće kompanije i te kako zainteresovane za inovacije, kaže, najbolje ilustruje podatak da je oko dve i po hiljade malih i srednjih preduzeća, uz podršku Centra za digitalnu transformaciju PKS, digitalno transformisalo različite segmente svog poslovanja od proizvodnje, preko nabavke, do prodaje.

„Sada otvaramo biznis inovejšen hab koji će povezivati velike kompanije iz tradicionalnih industrija sa inovativnim kompanijama iz IT sektora, koje su do sada radile uglavnom poslove za druga tržišta. U redu je da programiramo za druge, jer to donosi novac, ali zajedno sa velikim igračima u raznim industrijama, naš IT sektor može da kreira i domaće inovativne proizvode koji kasnije mogu biti zanimljivi i drugim tržištima“, istakao je, između ostalog Čadež.

Izvor: Privredna komora Srbije

“Kreni-promeni”: Bilbordi sa QR kodom za merenje zagađenja postavljeni u Beogradu

Foto: "Kreni-promeni"

Nakon Niša, pokret „Kreni-promeni“ je u Beogradu predstavio bilborde sa QR kodom pomoću kojih građani u svakom trenutku mogu da provere koliki je stepen zagađenja.

U okviru kampanje „Istina o zagađenju – imam pravo da dišem“ u Beogradu je postavljeno šest bilborda, u Nišu tri i biće postavljeno još u 23 grada u Srbiji, navodi se u saopštenju “Kreni-promeni”.

Marina Pavlić, izvršna direktorka inicijative „Kreni-promeni“ upozorava na to da više od 15.000 ljudi u Srbiji godišnje umre od zagađenja vazduha.

„Bilbordi su postavljeni zahvaljujući malim donacijama građana! Hvala svima koji su učestvovali. Još jedna mala pobeda građana uprkos sabotiranju nadležnih institucija“, navela je Pavlić.

Pročitajte još:

Podsetila je i da je pokret „Kreni-promeni“ ponudio konkretna rešenja protiv zagađenje i  da su insistirali na postavljanju filtera na termoelektrani u Kostolcu i na subvencionisanju malih kućnih ložišta što se i našlo među budžetskim stavkama.

Kako dodaje inicijativa „Kreni-promeni“ je insistirala i da Radio-televizija Srbije (RTS) počne da izveštava o problemu zagađenja i ukazala da je RTS počeo sa takvim izveštavanjem, ali „stidljivo“.

Energetski portal

Uslovi za imenovanje energetskih menadžera

Foto-ilustracija: Pixabay (analogicus)
Foto-ilustracija: Pixabay (NickyPe)

Donetim Pravilnikom o bližim uslovima za imenovanje energetskih menadžera, propisani su uslovi za njihovo imenovanje prema vrsti obaveznika sistema energetskog menadžmenta i vrsti licence energetskog menadžera, navodi se u ,,Službenom glasniku Republike Srbije’’.

Pravilnik je donet na osnovu Zakona o energetskoj efikasnosti i racionalnoj upotrebi energije.

Privredna društva i javna preduzeća

Privredna društva i javna preduzeća čija je pretežna delatnost u proizvodnom sektoru, kao Obaveznici sistema imenuju najmanje jednog energetskog menadžera za svaku lokaciju.

Javna preduzeća koja obavljaju komunalne delatnosti proizvodnje, distribucije i snabdevanja toplotnom energijom, snabdevanja vodom za piće, prečišćavanja i odvođenja atmosferskih i otpadnih voda, kao i obezbeđivanja javnog osvetljenja, koja imaju godišnju potrošnju primarne energije veću od 5 MWh do 25 GWh, imenuju najmanje jednog energetskog menadžera.

Kako bi energetski menadžer bio imenovan, potrebno je da ima licencu energetskog menadžera za oblast industrijske energetike.

Pročitajte još:

Opštine i gradska opština

Takođe, opštine i gradska opština kao Obaveznici sistema imenuju najmanje jednog enegetskog menadžera.

Ukoliko je reč o gradu bez gradskih opština koji ima više od 100.000 stanovnika, imenuju se najmanje dva energetska menadžera, a sa više od 200.000 stanovnika, imenuju se najmanje tri energetska menadžera.

Grag koji ima gradske opštine, izuzimajući grad Beograd, imenuje najmanje jednog na nivou grada. Kada je reč o gradu Beograd, imenuje se najmanje jedan energetski menadžer na nivou grada, kao i najmanje po jedan za oblasti obrazovanja i dečje zaštite, socijalne zaštite, kulture, zdravstva, sporta i omladine.

U ovim slučajevima energetski menadžer mora da ima licencu energetskog menadžera za oblast energetike javnog sektora, kako bi ispunio uslove za imenovanje.

Organi državne uprave, drugi organi i organizacije

Organi državne uprave, drugi organi i organizacije Republike Srbije, organi i organizacije autonomne pokrajine i organizacije za obavezno socijalno osiguranje kao Obaveznici sistema imenuju najmanje po jednog energetskog menadžera.

Ovi Obaveznici sistema koji podnose godišnji izveštaj o ostarivanju ciljeva uštede energije za više od 100 zgrada ili 100.000m2, imenuju najmanje dva energetska menadžera.

U slučaju kada su održavanje i investiciono-tehnički poslovi na objektima povereni posebnom organu ili organizaciji Republike Srbije, odnosno autonomne pokrajine, taj organ, odnosno organizacija imenuje najmanje jednog energetskog menadžera, za zbirnu površinu zgrada do 100.000 m2, najmanje dva energetska menadžera za zbirnu površinu zgrada veću od 100.000 m2 i najmanje tri energetska menadžera za zbirnu površinu zgrada preko 200.000 m2.

Za ispunjenje uslova za imenovanje, u ovom slučaju potrebno je da energetski menadžer ima licencu energetskog menadžera za oblast energetike zgrada.

Ustanove koje su samostalni Obaveznici sistema u skladu sa aktom Vlade kojim se bliže utvrđuju kriterijumi na osnovu kojih se utvrđuju obaveznici sistema energetskog menadžmenta, imenuju najmanje jednog energetskog menadžera.

U ovom slučaju energetski menadžer mora da ima licencu energetskog menadžera za oblast energetike javnog sekora ili licencu energetskog menadžera za oblast energetike zgrada.

Energretski portal

EPS traži da ne bude više javno preduzeće, čeka se Vlada

Foto: EPS
Foto-ilustracija: Pixabay (fietzfotos)

Nadzorni odbor javnog preduzeća „Elektroprivrede Srbije“ usvojio je predlog odluke o primeni pravne forme u akcionarsko društvo, predlog o izmenama i dopunama osnivačkog akta, kao i predlog Statuta Akcionarskog društva.

Ovi predlozi su usvojeni kako bi EPS predložio Vladi, kao svom osnivaču, promenu pravne forme iz javnog preduzeća u akcionarsko društvo.

Usvojenom odlukom predviđa se da EPS nastavi da posluje kao nejavno akcionarsko društvo i prestaje da posluje kao javno preduzeće.

Osnovni kapital EPS-a pretvara se akcijski kapital, a država postaje apsolutni vlasnik svih 36.510.509 akcija.

Osnovni kapital EPS-a iznosi 365 milijardi dinara. Od toga, novčani ulog iznosi 4,2 milijarde dinara, a nenovčani, 360,9 milijarde dinara.

Očekivani efekti promene EPS-a iz javnog preduzeća u akcionarsko društvo su postizanje maksimalne efikasnosti poslovanja i uspostavljanje efikasnog sistema upravljanja i vođenja poslova. Promena bi trebalo da dovede i do racionalnijeg korišćenje kadrovskog potencijala i povoljnijim uslova za efikasnije otvaranje i razvoj tržišta, navodi se u odluci Nadzornog odbora EPS-a.

Pročitajte još:

Nadzorni odbor se u odeljku koji se tiče razloga donošenja odluke o prelasku u akcionarsko društvo poziva na nekoliko propisa.

Navodi se da je zaključkom Vlade iz novembra 2014. godine prihvaćen Program reorganizacije EPS-a i da je ovim Programom predviđena i promena pravne forme u akcionarsko društvo.

Osim toga, Zakonom o pravu na besplatne akcije i novčanu naknadu koju građani ostvaraju u postupku privatizacije, na koji se Nadzorni odbor EPS-a poziva, propisano je da je Vlada dužna da obezbedi EPS-u promenu pravne forme.

Ovaj zakon predviđa da Vlada EPS-u obezbedi promenu pravne forme i iskazivanje osnovnog kapitala u akcijama u roku koji je već prošao, do kraja 2016. godine.

Takođe, Vlada je usvojila Strategiju državnog vlasništva i upravljanja privrednim subjektima koja su u vlasništvu države za period od 2021. do 2027. godine. Strategijom je, kao jedna do mera, defininsana promene pravne forme javnih preduzeća u AD ili DOO.

Izvor: Nova Ekonomija

NEOPHODNO JE UVOĐENJE ENERGETSKI EFIKASNIJIH TEHNOLOGIJA

Foto: A1 Srbija
Foto: A1 Srbija

U želji da doprinese smanjenu karbonskog otiska korišćenjem energije iz obnovljivih izvora, kompanija A1 Sbija postavila je više od 3.000 solarnih panela do sada i time postala prva telekomunikaciona kompanija na našem tržištu čija se mrežna infrastruktura oslanja na ovu tehnologiju.

O samom kvalitetu mreže A1 govori podatak da je već drugu godinu zaredom proglašena za najbržu mobilnu mrežu u Srbiji, a mi smo razgovarali sa Dejanom Turkom, generalnim direktorom kompanije, o daljim planovima za očuvanje vhunskog korisničkog iskustva ali i životne sredine.

EP: Austrijska grupa A1 Telekom, vlasnik kompanije A1 Srbija, obavezala se na postizanje karbonske neutralnosti do 2030. godine kroz postepeni prelazak na obnovljive izvore energije, smanjenje karbonskog otiska i uvećanje energetske efikasnosti. Zbog čega je važno da se internet provajderi okrenu zelenoj energiji?

Dejan Turk: Industrija telekomunikacija nije veliki zagađivač. Odgovorna je za svega 3,7 odsto globalnih emisija CO2. Ipak, ona je veliki potrošač električne energije, budući da je provajder interneta i rešenja koja se zasnivaju na njegovoj upotrebi. Ne čudi što se predviđa da će se ovih 3,7 odsto udvostručiti u naredne tri godine. Potrebe za konektivnošću na svim nivoima rastu, a da bi se te potrebe zadovoljile, neophodno je uvođenje novih tehnologija, kao što je 5G, koje su energetski efikasnije.

Očuvanje životne sredine odavno nije stvar izbora i smatram da svi, i industrija i pojedinci, možemo doprineti naporima da svet bude zdravije mesto za život, danas i za buduće generacije. Imajući ovo na umu, zadali smo sebi novi parametar kvaliteta koji se odnosi na održivost. Gradimo održivu mrežu čiji kvalitet ne čine samo brzina pristupa internetu, pouzdanost i pokrivenost, već i pažljivo korišćenje prirodnih resursa. Ovakav pristup omogućava dalje širenje naše infrastrukture, dok se istovremeno ostvaruje veća energetska efikasnost i niža potrošnja energije, a povećava efikasnost i mogućnost za optimizaciju.

U fokusu:

EP: Koje konkretne korake ste preduzeli u implementaciji ESG strategije na tržištu Srbije?

Dejan Turk: Počev od jula prošle godine koristimo 100 odsto zelenu električnu energiju za napajanje mobilne mreže, uređaja i infrastrukture. Zahvaljujući tome, smanjili smo emisiju CO2 za 19 odsto u 2021. godini. Ove godine otišli smo korak dalje. Počeli da postavljamo solarne panele na svim našim baznim stanicama gde za to postoje uslovi. Trenutno imamo blizu 3.000 solarnih panela, a plan je da do kraja sledeće godine postavimo više od 2.500 novih panela. Takođe, planiramo i postavljanje solarnih panela na našem Data Centru u Kragujevcu, jer radio bazne stanice i Data Centri imaju najveći uticaj na ukupnu potrošnju električne energije. Ponosan sam na to što smo pioniri među operatorima na ovom polju, jer trenutno jedini u Srbiji koristimo solarne panele u cilju snabdevanja dela mrežne infrastrukture električnom energijom. Imajući sve ovo u vidu, očekujemo značajno bolje rezultate u ovoje godini u odnosu na prethodnu.

EP: Kako izgleda društveno odgovorna strategija A1 Srbija u skladu sa ESG ciljevima u oblasti zaštite životne sredine?

Dejan Turk: Doprinos u rešavanju problema zagađenja vazduha, zaštite prirodnih resursa i biodiverziteta predstavljaju imperativ u našem poslovanju. Navešću samo neke od projekata koji doprinose očuvanju životne sredine, a čiji razvoj i realizaciju smo podržali kroz našu platformu društvene odgovornosti „Svet kakav želiš” – udruženje „Bašta može svašta” pokrenulo je prvu organsku baštu, a internet društvo Srbije projekat za razvoj uređaja za merenje kvaliteta vazduha „Klimerko”, tu je i projekat lečilišta za zaštićene vrste divljih ptica u okruženju Poljoprivredne škole Bačka Topola, koji je pokrenula sama škola, i akcija „Srbija bez divljih deponija” koja je posvećena smanjenju divljih deponija u Srbiji.

Intervju vodila: Milena Maglovski

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ODGOVORNO POSLOVANJE.



Međunarodna konferencija „Balkans Go Circular“ 15 -16. decembra u Beogradu 

Foto-ilustracija: Pixabay

Međunarodna konferencija „Balkans Go Circular“ biće održana 15 -16. decembra 2022. godine u hibridnom formatu u Privrednoj komori Srbije (Resavska 15) u Beogradu. 

Cilj konferencije „Balkans Go Circular” je da okupi sve relevantne aktere iz regiona koji mogu podstaći proces tranzicije na cirkularni model poslovanja, ali i da, kroz izlaganja najvećih eksperata iz ove oblasti, ponudi sistemska rešenja za sistemske izazove sa kojima se trenutno sve ekonomije suočavaju.

“„Balkans Go Circular” je odlična prilika da se upoznate sa najnovijim istraživanjima i analizama, podacima i primerima dobre prakse na globalnom nivou, ali i da steknete jasniju sliku o trenutnoj situaciji u regionu i koja je pozicija balkanskih zemalja na evropskom i svetskom tržištu. Ovom prilikom diskutovaćemo i o modelima planiranja budućnosti i otvorićemo novu platformu za saradnju na regionalnom nivou. Pozivamo sve zainteresovane, nevladine organizacije, predstavnike lokalnih samouprava, eksperte, kompanije i inovatore da se prijave i uzmu učešće na ovom događaju”, navodi se u saopštenju Privredne komore Srbije.

Tokom dva dana programa, kroz četiri panela, dve radionice, šest izlaganja keynote govornika i prezentovanjem brojnih uspešnih primera iz prakse organizatori i učesnici će ponuditi odgovore na aktuelna pitanja:

  • Koliko su važne regionalna saradnja i saradnja između lokalnih samouprava i privatnog sektora prilikom rešavanja sistemskih izazova?
  • Kako rešiti kompleksne izazove?
  • Koja su sistemska rešenja za cirkularne gradove? 
  • Koje su aktuelne finansijske mogućnosti i izazovi? 

Konferencija vam pruža mogućnost da razmenite ideje sa najuspešnijim inovatorima na Balkanu, postavite pitanja najvećim evropskim ekspertima iz oblasti cirkularne ekonomije, saznate koje su sistemske promene potrebne da bi se odgovorilo na sistemske izazove sa kojima se suočavamo i upoznate se sa najnovijim regulativama koje uređuju ovu oblast, ali i razmenite kontakte i pronađetenove saradnike.

Sve koji nisu u prilici da fizički dođu, pozivamo da se registuju na platformu putem linka i na taj način prate zanimljiv program konferencije.

Link za registraciju potražite ovde.

Izvor: Privredna komora Srbije