Home Blog Page 93

PRIČA KOJU SU INSPIRISALI LJUBAV I BRIGA O DECI

Foto: Alkaloid Skopje
Foto: Alkaloid Skopje

Farmaceutska kompanija Alkaloid obeležila je nedavno 45 godina postojanja jednog od svojih najprepoznatljivijih brendova – kolekcije proizvoda namenjenih za negu bebine i dečje kože Becutan.

Priča o Becutanu je čvrsto utemeljena u ljubavi i brizi prema deci, a počevši od 1978. godine, brend Becutan postaje neizostavni deo detinjstva na ovim prostorima i sinonim za kvalitet. Zahvaljujući stalnim ulaganjima i inovacijama koje nastaju u najsavremenijim laboratorijama kompanije Alkaloid, Becutan je bio i ostao dosledan održavanju vrhunskog kvaliteta proizvoda. Zato Becutan ne koriste samo naši najmlađi, već on ostaje prijatelj kože svih generacija tokom decenija.

Becutan i Alkaloid nisu samo simboli tradicije već predstavljaju i nosioce promena, održivih tehnologija i očuvanja prirode kroz uštedu energije – i u farmaceutskoj industriji i u oblasti održivog razvoja.

U FOKUSU:

Alkaloid Skopje je kompanija koja više od osam decenija radi na polju proizvodnje lekova, kozmetičkih i hemijskih proizvoda i prerade botaničkih sirovina. Posluje na svim tržištima bivše Jugoslavije, kao i u Švajcarskoj, Bugarskoj, Turskoj, Rumuniji, Ukrajini, Ruskoj Federaciji i SAD.

Stalni rast proizvodnje znači i stalno ulaganje u procese proizvodnje i u obrazovanje postojećih i mladih kadrova. Veoma su brojne oblasti u kojima Alkaloid može da se pohvali kao društveno odgovorna kompanija – od pomoći SOS selu, preko podrške u sportu, do organizacije dualnog sistema obrazovanja.

Značajni rezultati su zabeleženi i u oblasti uštede energije i brige o zdravijem okruženju u kome živimo. Zacrtani su dugoročni ciljevi, od kojih je najvažniji onaj u kome se pomaže zajednici u kojoj se živi i posluje. Ostali su podeljeni u nekoliko segmenata: identifikovanje izvora i uspostavljanja procesa merenja karbonskog otiska, kreiranje mera za smanjenje emisije CO2, povećanje proizvodnje obnovljive energije za 12 odsto u roku od 25 godina, povećanje reciklabilnog otpada za 10 odsto do 2025, analiza održivog pakovanja za PC CCB i PC Pharmaceuticals, identifikovanje izvora i uspostavljanje procesa merenja vodnog otiska za sve lokacije do kraja 2023.

Prvi rezultati su već vidljivi u svakodnevnoj proizvodnji, posebno u okviru glavnog proizvodnog prostora u Skoplju. Do sada je smanjena emisija CO2 za 1.285 tona, izgrađena su nova parking mesta za bicikle, čime se podstiču zaposleni da ih više koriste, ostvarena je ušteda od 5.000 m3 vode, odnosno 1,5 odsto ukupne proizvodnje, izgrađeni su parkinzi za bicikle.

Proradila je i digitalna platforma za profesionalnu komunikaciju, čime se štedi na energiji potrošnje drugih materijala, kao što je papir. Sve je to deo ESG strategije.

Alkaloid Skopje

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE

Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova – slika tržišta automobila i motocikala 2023.

Foto: Srpska Asocijacija uvoznika vozila i delova
Foto: Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova

Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, koja okuplja 29 članica i zastupa čak 71 automobilski i moto brend, predstavila je detaljne statistike i poglede na tržišne tokove i inovacije u automobilskoj industriji. 

Prema najnovijim statističkim podacima, automobili na benzin su na srpskom tržištu najzastupljeniji sa udelom od 54 odsto, dok hibridi drže zadovoljavajućih 22 odsto. Dizel automobili čine 19 odsto, dok električna vozila, iako u porastu, čine svega jedan odsto udela na tržištu, što je u poređenju sa prethodnim godinama porast, jer su do skoro bili na nivou statističke greške, i nisu se mogli ni predstaviti na grafikonu. Zanimljivo je uporediti ove brojke sa evropskim tržištem gde hibridi dominiraju sa 35 odsto, dok električni automobili čine 15 odsto. Naravno, evropsko tržište će se s obzirom na odluku da od 2035. godine u potpunosti budu uklonjeni iz prodaje novi automobili na benzin i dizel pogon, menjati sve brže.

Prisutni na konferencije bili su u mogućnosti da se detaljnije upoznaju sa tržišnim performansama, markama i modelima koji su u Srbiji bili najprodavaniji u prva tri kvartala 2023. godine. Ukratko, najviše je prodato novih Škodi (4.026), sledi Toyota (1.531), Hyndai (1.390), Volkswagen (1.321), Dacia (1.207), Renault (1.176), Kia (1.022), BMW (903), Audi (844), Opel (698), Mercedes (685) i ostali (4.380). 

Foto: Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova

Kada se aktuelna godina uporedi sa prethodnom za period od prvih devet meseci, zabeležen je rast od šest odsto, što je, s druge strane, 16 odsto manje u odnosu na pre-covid period. Međutim, na konferenciji je istaknuto da je čak 83 odsto prodaje bilo rezervisano za polovne automobile tokom prva tri kvartala, dok je 17 odsto bio udeo novih automobila. U Srbiji je dakle za ovo vreme prodato 64.521 polovnih automobila, ali ono što je važno napomenuti jeste podatak da je udeo polovnih automobila starijih od 10 godina bio čak 81 odsto. 

Asocijacija je istakla svoju posvećenost razvoju infrastrukture, unapređenju procedura i promovisanju ekološki prihvatljivih praksi, u cilju ubrzanja procesa elektrifikacije vozila u skladu sa evropskim normama i praksama, jer je kako se govorilo – elektrifikacija neizbežna i put kojim automobilska industrija ide. Tim povodom, bilo je reči i o broju punjača na 100.000 stanovnika, u čemu Norveška prednjači, sa preko 400 punjača, dok je u Sloveniji to preko 90, a u Srbiji tri. Stoga, tema je bila i infrastruktura kao važno pitanje na kom se mora raditi, i pratiti rad, primeri, pa čak i greške drugih država, kako bismo najbolje rešili ovaj problem. Kako je predsednica Asocijacije – Aleksandra Đurđević navela,  organizacija sa stručnim timom, podacima, strategijama pa čak i direktnim preporukama proizvođača, spremna je da bude partner nadležnim institucijama kada su u pitanju ove teme.

Jedan od izlagača bio je i generalni sekretar Asocijacije – Boris Ćorović, koji je ovom prilikom istakao da su pored finansijskih podsticaja, neophodni i nefinansijski, kako bi se ispratila elektrifikacija. U Norveškoj su, primera radi, postojale različite mere za električne automobile – vožnja žutom trakom, besplatan parking, i drugo. Ćorović dodaje da je Asocijacija već pokrenula određene inicijative od šireg značaja sa gradskim i republičkim institucijama, posebno u pogledu bezbednosti saobraćaja.

Foto: Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova

U fokusu konferencije bilo je i tržište motocikala, koje prema rečima Jelene Janićijević, člana Upravnog odbora Asocijacije, beleži snažan rast iz godine u godinu, a procenjuje se da će ove godine zabeležiti skok od 30 odsto. Jelena ističe da iznenađuje činjenica da ne postoje minimalni kriterijumi za uvoz dvotočkaša, kod kojih je bezbednosni aspekt prioritet. U svakom slučaju, tržište naše zemlje visoko je kotirano u regionu, i ima tendenciju da postane vodeće. 

Statistike pokazuju da je tokom prvih devet meseci 2023. prodato 335 motocikala brenda Yamaha, a usledili su Honda sa 271 i Fuego sa 240 prodatih jedinica. Čak ni period pandemije, u ovom slučaju, nije imao veliki uticaj, jer se rast aktivno beleži.

U sklopu događaja, najavljeni su i budući sajmovi automobila i motocikala „BG Car Show 2024“ i „Motopassion 2024“, koji su zakazani od 21. do 27. marta naredne godine na Beogradskom sajmu.

Ova konferencija poslužila je kao platforma za predstavljanje sveobuhvatnih analiza, strateških inicijativa i budućih koraka koji će bitno uticati na razvoj i modernizaciju automobilske industrije u Srbiji.

Milica Vučković

Struja skuplja za osam odsto, cena gasa viša za 10 odsto – ko ima pravo na umanjeni račun

Foto-ilustracija: Pixabay (NickyPe)
Foto-ilustracija: Pixabay (analogicus)

U Srbiji je od danas struja skuplja za osam odsto, a cena gasa će biti viša za 10 odsto. Ovo je treće poskupljenje od početka godine.

Prema cenovniku koji je objavila Elektroprivreda Srbije od novembra kod dvotarifnih brojila, jeftiniji kilovat struje, u „zelenoj zoni“, gde spada potrošnja do 350 kilovata, koštaće 2,277 dinara umesto sadašnjih 2,084 dinara.

Skuplji kilovat u ovoj zoni koštaće 9,109 dinara, a do sada je 8,336 dinara.

Zelena, plava i crvena zona

Kod jednotarifnih brojila, kilovat u „zelenoj zoni“ od 1. novembra koštaće 7,970 dinara, umesto 7,294 dinara, u „plavoj zoni“ 11,955 dinara, umesto sadašnjih 10,941, a u „crvenoj zoni“ biće 23,911 umesto sadašnjih 21,882 dinara.

Jeftiniji kilovat u „plavoj zoni“, koja obuhvata potrošnju od 350 kilovata do 1.600 kilovata, od novembra koštaće 3,416 dinara umesto sadašnjih 3,126 dinara, a skuplji kilovat u ovoj zoni biće 13,663 dinara, umesto sadašnjih 12,504 dinara.

Jeftiniji kilovat u „crvenoj zoni“, gde spada potrošnja iznad 1.600 kilovata, od novembra će koštati 6,831 dinar, a njegova cena je sada 6,252 dinara.

Pročitajte još:

Cena gasa 4,54 dinara po kilovatsatu

Cena prirodnog gasa u javnom snabdevanju od 1. novembra biće veća za 10 odsto i iznosiće 4,54 dinara po kilovatsatu bez poreza i taksi, odnosno 5,02 din/kWh sa porezima i taksama.

Ovo je treće poskupljenje gasa i struje ove godine, s obzirom da je od 1. maja gas poskupeo za 10 odsto, a struja za osam odsto. Prvog januara struja je poskupela 8 odsto a gas 11 odsto.

Kome se umnjuju računi za struju

Vlada Srbije je 26. oktobra usvojila izmene Uredbe o energetski ugroženom kupcu koje predviđaju da penzionerima sa minimalnom penzijom računi za struju budu niži za dodatnih 1.000 dinara do kraja grejne sezone.

Ovo pravo ostvarivaće penzioneri koji imaju ugovor o snabdevanju električnom energijom na svoje ime, a čija penzija ne prelazi 21.766,26 dinara.

Izmenama Uredbe pravo na umanjenje računa za električnu energiju, gas ili grejanje imaće i domaćinstva čiji su članovi ostvarili pravo na uvećanu novčanu pomoć. Pravo na umanjenje računa stiče se po službenoj dužnosti.

Kako je ranije kazala ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović, odgovornim ponašanjem prema potrošnji električne energije svi građani inače mogu umanjiti svoje račune tokom grejne sezone i do 40 odsto.

Međunarodni monetarni fond, u sklopu aranžmana sa Srbijom, zahteva još jedno poskupljenje oba energenta, bar osam odsto za struju i minimum 10 odsto za gas od 1. maja 2024. godine.

izvor: RTS

Ministarstvo i UNDP pokreću obuku za eGHG platformu

Photo-illustration: Unsplash (marcin-jozwiak)
Foto-ilustracija: Pixabay

Ministarstvo zaštite životne sredine, u partnerstvu sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) i u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, kreiralo je obrazovnu inicijativu u vidu obuke koja će pomoći operaterima postrojenja u praćenju i kontrolisanju emisija gasova sa efektom staklene bašte. Posebno osmišljena obuka za korišćenje eGHG platforme planirana je da se održi 3. i 6. novembra, s početkom u 10 časova, u prostorijama Privredne komore Srbije, saopšteno je na sajtu resornog ministarstva.

eGHG platforma, kao digitalni informacioni sistem, usmerena je na unapređenje procesa izdavanja dozvola za emisiju gasova, što je u skladu sa zakonodavstvom o klimatskim promenama. Obuka je osmišljena da olakša operaterima pripremu i podnošenje zahteva za izdavanje dozvola, obogaćujući ih potrebnim znanjem i veštinama za rad na ovoj savremenoj platformi.

Pročitajte još:

Polaznicima će biti pružena prilika da se detaljno upoznaju sa svim funkcionalnostima eGHG platforme, od registracije i prijave, do unosa relevantnih podataka i komunikacije sa nadležnim institucijama. Kako bi obuka bila što produktivnija, sugeriše se da svi učesnici dođu opremljeni laptop računarima i prethodno kreiranim nalozima na eUpravi.

Inicijativa za korišćenje eGHG platforme odražava jačanje kapaciteta za praćenje emisija gasova sa efektom staklene bašte i težnju ka usklađivanju sa globalnim ekološkim standardima i praksama. Ovom prilikom, Srbija demonstrira svoju posvećenost očuvanju životne sredine, unapređenju transparentnosti i efikasnosti administrativnih procesa u sektoru zaštite životne sredine.

Energetski portal

OTP BANKA POKRENULA INOVACIONI EKOSISTEM SA PROGRAMIMA ZA STARTAPE I TEHNOLOŠKE KOMPANIJE

Foto: Nikola Živić
Foto: Nikola Živić

Sa ciljem da podstakne dalje unapređenje inovacionog ambijenta i formira jednostavan okvir za rast i umrežavanje startap i tehnološke zajednice, i finansijskog sektora, OTP banka pokrenula je OTP Connect – program za saradnju, razvoj i podsticaj inovacija.

OTP Connect predstavlja sveobuhvatan program koji inovatorima omogućava direktnu komunikaciju, povezivanje i saradnju sa OTP bankom, testiranje i implementaciju svojih rešenja u okviru sistema banke, ali i pristup velikoj bazi klijenata banke kojoj mogu da plasiraju svoja rešenja. Deo ovog ekosistema mogu postati tehnološki i drugi startapi ili IT kompanije koje žele da ponude gotov proizvod OTP banci, da prijave svoje rešenje kao odgovor na specifične izazove koji će biti organizovani ili da postanu deo ekskluzivne R&D zone u kojoj mogu raditi na razvoju svojih softverskih rešenja i tehnoloških proizvoda, sarađivati sa bankom na različitim razvojnim projektima, a istovremeno graditi svoj proizvod.

OTP banka jedna je od prvih kompanija koja je uvidela značaj saradnje sa startap zajednicom, a sistemska podrška razvoju inovacionog okruženja i opredeljenost za inovacije, jedan je od njenih strateških stubova.

„Inovativnost je jedan od strateških stubova poslovanja OTP banke, ne samo u našoj zemlji, već u celoj OTP Grupi koja je jedna od najbrže rastućih i vodećih bankarskih grupacija, prisutna u 12 zemalja regiona Centralne i Istočne Evrope i Centralne Azije. OTP Connect nije naš početak, već odraz naše ambicije da proširimo i povećamo obim saradnje sa startap i fintech zajednicom i da to uradimo strukturirano kako bi ova saradnja bila što efikasnija za obe strane. Naša je čvrsta namera da kroz inovacioni ekosistem izgradimo most između tradicionalnog bankarstva i modernih tehnoloških rešenja, čime i mi i članovi inovacione zajednice uzimamo najbolje od oba sveta i zajedno kreiramo nove vrednosti“, izjavio je Predrag Mihajlović, predsednik Izvršnog odbora OTP banke.

Strateške oblasti saradnje koje banka nudi inovatorima kroz OTP Connect su digitalna transformacija i operativna efikasnost, personalizovana rešenja za klijente, napredna analitika i razvoj inovativnih proizvoda.

„Saradnja sa tehnološkim sektorom koju negujemo i inovativni način razmišljanja koji podstičemo pomogli su nam da dalji razvoj OTP banke baziramo na inovacijama i agilnosti. Upravo ta zajednička vizija budućnosti koja je moderna i tehnološka motivisala nas je da pokrenemo ovaj program. Ponosni smo što pravimo ovakav iskorak ne samo u našoj, bankarskoj industriji, već i široj zajednici jer smo sigurni da će rešenja sa kojima ćemo imati priliku da se susretnemo i zajedno razvijamo kroz naš OTP Connect olakšati život i rad svih nas“, istakla je na predstavljanju programa Nataša Rađenović-Živanović, Chief Innovation Officer OTP banke.     

Pročitajte još:

Kreiranjem inovacionog ekosistema OTP Connect, a koji ima potpuno otvorenu platformu za uključivanje, banka nastoji da svim inovatorima ponudi mogućnost da, razvojem IT rešenja koja će biti korišćena kako za konkretne potrebe banke, tako i njenih klijenata i partnera, povećaju upravo svoju profitabilnost i ostvare rast zajedničkom saradnjom.

Osim prilike da lako predstave i monetarizuju svoje rešenja OTP banci, inovatori dobijaju pristup i velikoj bazi klijenata kojima mogu da plasiraju svoj proizvod, i to ne samo u Srbiji, već na nivou cele OTP Grupe koja posluje na čak 12 tržišta.

Foto: Nikola Živić

Šta nudi svaki od programa u okviru OTP Connect ekosistema

Program “Više od bankarstva” otvara kanal za prijavu gotovih startup proizvoda ili rešenja kao odgovor na određeni izazov.

Svi koji prijave svoj proizvod kroz „Prijavi svoj startup proizvod“ treba da imaju inovativan proizvod sa B2B, B2C ili B2B2C biznis modelom, tehnološki proizvod koji ima validiran MVP i proizvod koji ima stvarne, a ne testne korisnike.

„Prijavite rešenja za naš izazov“ daje svima koji se prijave priliku da učestvuju u rešenju nekog od finansijskih izazova i treba da ispunjavaju sledeće kriterijume: da su tehnološki startap ili inovativna IT kompanija; da iza sebe imaju validiran MVP i stvarne korisnike; da imaju iskustvo u razvoju skalabilnih Saas, B2B ili B2B2C rešenja.

„Postanite deo našeg R&D pool-a“ je program u kojem svi prijavljeni postaju kvalifikovani IT vendori OTP banke i dobijaju pristup internim konkursima za angažman na razvojnim projektima banke; dobijaju priliku da u ko-kreaciji sa OTP bankom razvijaju nove funkcionalnosti digitalnih proizvoda i nova softverska rešenja prilagođena finansijskim tehnologijama; dobijaju mogućnost da elemente rešenja koja razvijaju kao vendor OTP banke, potom upotrebite za razvoj sopstvenog proizvoda.

Program „Naša podrška“ omogućava pristup jedinstvenom finansijskom akceleratoru na našem tržištu, koji je posvećen savladavanju znanja o finansijama. U okviru programa biće obezbeđen i pristup alatu za procenu prednosti i mana osnivača koji su zainteresovani da dobiju ovaj uvid kako bi osigurali što bolju šansu za uspeh startapa. Svi zainteresovani treba da budu registrovani u poslednje četiri godine, razvijaju personalizovana i inovativna rešenja iz domena podataka, digitalne transformacije i operativne efikasnosti (automatizacija i efikasnost, process mining, digitalizacija) i imaju razvijen MVP/prototip i B2B, B2C ili B2B2C biznis model. 

Detaljnije o inovacionom ekosistemu OTP banke možete naći na linku: OTP Connect

Izvor: OPT banka

Gubitak hranljivih materija iz morske hrane zbog klimatskih promena

Foto-ilustracija: Unsplash (Hiroko Yoshii)
Foto-ilustracija: Unsplash (
Ting Tian)

Istraživanje koje je sproveo Univerzitet Britanske Kolumbije, pokazalo je da bi zemlje sa niskim prihodima mogle da se suoče sa smanjenjem hranljivih materija dostupnih iz morskih plovoda i ribe za 30 odsto do kraja veka.

Uzrok mogućeg scenarija jesu klimatske promene, kojima su najviše pogođene upravo zemlje sa niskim prihodima, koje ujedno nemaju mogućnost da se na dobar način izbore sa posledicama do kojih dovode promene u klimi. Ovakvim zemljama morska hrana uglavnom predstavlja ključ ishrane, što potencijalni problem čini većim.

Ukoliko bi svet ispunio ciljeve Pariskog sporazuma o ograničenju globalnog zagrevanja, ovaj pad hranljivih materija mogao bi da bude smanjen na oko 10 odsto, ipak u ovom trenutku nismo na dobrom putu za dostizanje tih ciljeva.

Pročitajte još:

Prošlost, sadašnjost i budućnost hranljivih materija

Naučnici su sproveli dodatno istraživanje poredeći kolika je količina hranljivih materija dostupnih iz morskih plodova i ribe bila u prošlosti, a kolika je danas, uzimajući u obzir klimatske promene, a sve to kako bi se što bolje predvideo mogući pad u budućnosti.

Posebna pažnja usmerena je bila na četiri hranljive materije koje su važne za zdravlje ljudi, a ima ih u značajnim količinama u morskim plodovima i ribi i to su kalcijum, gvožđe, proteini i omega-3 masne kiseline.

Istraživanje je pokazalo da je dostupnost ovih hranljivih materija bila najveća tokom 90ih godina, dok je oko 2010. godine stagnirala.

Predviđanja su da će u budućnosti sve četiri hranljive materije iz ulova biti smanjene, sa tim da će najveći pad biti zabeležen za kalcijum. U zavisnosti od scenarija niske i visoke emisije, očekuje se pad od oko 15 do 40 odsto do 2100. godine. Kada je reč o omega-3, smanjenje se očekuje za pet do 25 odsto.

Razlog za ovakva predviđanja je smanjena populacija pelagijske ribe, bogate kalcijumom. Iako će uzgoj morskih plodova, u smislu akvakulture, doprineti povećanju hranljivih materija u budućnosti, a u poređenju sa trenutnim nivoom, naučnici kažu da to neće moći nadomesti gubitak dobijanja ovakvih materija iz ribarstva.

Koji je zaključak?

Dostupnos pomenute četiri hranljive materije naglo će opasti u tropskim vodama zemalja sa nižim prihodima, kao što su Indonezija, Solomonska ostrva i Sijera Leone, ukoliko se realizuje scenarijo visokih emisija. Preciznije, naučnici procenjuju da će se sa porastom svakog stepena Celzijusa, dostupnost hranljive materije iz morske hrane smanjiti od četiri do sedam odsto na globalnom nivou. Izuzetno, zemlje sa nižim primanjima u tropskim krajevima imaće, prema prognozama istraživanja, dva do tri puta veći pad u odnosu na globalni – i to od gotovo 10 do 12 odsto po porastu stepena Celzijusa.

Energetski portal

Potpisan izvođački ugovor za rehabilitaciju toplane Cerak u Beogradu

Foto-ilustracija: Freepik (frimufilms)
Foto-ilustracija: Pixabay (yecao2018)

Izvođački ugovor kojim se omogućava početak rehabilitacije i modernizacije sistema toplane Cerak u Beogradu, potpisali su predstavnici JKP „Beogradske elektrane’’ i „Energotehnike Južna Bačka’’.

Ugovor vrednosti 16,09 miliona evra potpisan je u okviru pete faze projekta rehabilitacije sistema daljinskog grejanja u Srbiji koji se realizuje u saradnji Ministarstva rudarstva i energetike i nemačke razvojne banke KfW.

Prema rečima Maje Vukadinović, pomoćnice ministarke rudarstva i energetike za energetsku efikasnost i klimatske promene, rehabilitacijom i modernizacijom toplane Cerak značajno će se povećati sigurnost snabdevanja potrošača toplotnom energijom u Beogradu, unaprediti energetska efikasnost toplane, smanjiti potrošnja prirodnog gasa i emisije ugljen-dioksida.

Pročitajte još:

,,Takođe, nakon završetka modernizacije stvorićemo uslove za proširenje kapaciteta i priključenje novih objekata na toplanu. Deo radova koji ne utiču na rad toplane u toku grejne sezone počeće odmah nakon potpisivanja ugovora dok se završetak svih radova planira u oktobru sledeće godine’’, rekla je Vukadinović.

Ona je dodala da se u okviru projekta koji se realizuje sa nemačkom razvojnom bankom KfW „Rehabilitacija sistema daljisnkog grejanja u Srbiji – faza 5’’ rekonstruišu toplane u Beogradu, Boru, Jagodini, Leskovcu, Negotinu, Nišu i Senti.

„U saradnji sa partnerima iz SR Nemačke, koji su prepoznali našu potrebu za značajne investicije u sektor daljinskog grejanja, obezbedili smo 32 miliona evra pod povoljnim uslovima za rehabilitaciju i modernizaciju sistema daljinskog grejanja u sedam gradova i opština u Srbiji. Time doprinosimo efikasnijem i stabilnijem grejanju dok će stanovništvo i životna sredina u tim mestima ostvariti korist od smanjenja emisije štetnih gasova’’, rekla je pomoćnica ministarke.

Od 2001. godine do danas realizovane su četiri faze projekta rehabilitacije sistema daljinskog grejanja u Srbiji ukupne vrednosti 130 miliona evra čime je izvršena rehabilitacija i modernizacija sistema daljinskog grejanja u 22 toplane.

Energetski portal

Čime je vazduh u Srbiji najviše bio zagađen u 2022.

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay (Foto-Rabe)

Agencija za zaštitu životne sredine (SEPA), u 2022. godini vršila je sistematska merenja kvaliteta vazduha, prikupljajući i obrađujući rezulteta merenja sa svih mernih mesta državne mreže i iz lokalnih mreža jedinica lokalne samouprave.

Najčešće su se vršila merenja suspendovanih čestica PM10, zatim merenja azot-dioksida, sumpor-dioksida, kao i suspendovanih čestica PM2.5, dok je najmanje bilo za ugljen-monoksid i prizemni ozon.

Godišnji izveštaj o stanju kvaliteta vazduha u RS 2022. godine, pokazuje da je u prethodnoj godini vazduh značajno bio zagađen usled prisustva suspendovanih čestica PM10. Tako je prekoračenje godišnje granične vrednosti od 40 µg/m3 zabeleženo na više od 15 stanica. Od toga se najveće vrednosti beleže u Valjevu Gradski zavod za javno zdravlje i Zaječaru.

Kada je reč o prekoračenju dnevnih graničnih vrednosti od 50 µg/m3, ono je bilo na većini mernih mesta, a broj dana se kretao od tri do čak 178 dana na stanici Valjevo Gradski zavod za javno zdravlje. U pogledu najveće dnevne koncentracije PM10, one su izmerene na stanici Beograd Ovča i to 516 µg/m3 i na stanici Zaječar 326 µg/m3.

Pročitajte još:

I kada su u pitanju suspendovane čestice PM2.5, prekoračenje godišnje vrednosti od 25 µg/m3, zabeleženo je na preko 15 stanica.

Sa preko mesec dana prekoračenja ciljne vrednosti prizemnog ozona (120 µg/m3) našlo se 10 stanica, od čega se naročito izdvaja Beograd KBC Dragiša Mišović sa 84 dana.

Treba pomenuti i olovo koje je prekoračenu dnevnu vrednost od 1000 ng/m3 imalo na stanici Bor Jugopotrol 12 dana.

Ocena kvaliteta vazduha u 2022. prema kategorijama

Zagađenost je gledaću po aglomeracijama bila sledeća:

  • U aglomeracijama Pančevo, Smederevo, Užice i Kosjerić vazduh je bio III kategorije, prekomerno zagađen vazduh, usled prekoračenja graničnih vrednosti suspendovanih čestica PM10 i PM2.5.
  • U aglomeraciji Bor vazduh je bio III kategorije, prekomerno zagađen vazduh, usled prekoračenja granične vrednosti SO2, suspendovanih čestica PM10 i olova u PM10.
  • U aglomeraciji Novi Sad, vazduh je bio III kategorije, prekomerno zagađen vazduh, usled prekoračenja granične vrednosti suspendovanih čestica PM10 .
  • U aglomeraciji Beograd vazduh je bio III kategorije, prekomerno zagađen vazduh, usled prekoračenja graničnih vrednosti suspendovanih čestica P0M10 i PM2.5 i granične vrednosti NO2.
  • U aglomeraciji Niš i u gradu Novom Pazaru vazduh je bio III kategorije, prekomerno zagađen vazduh, usled prekoračenja graničnih vrednosti suspendovanih čestica PM10 i PM2.5 i granične vrednosti NO2.

Na teritorijama gradova Valjeva, Kraljeva, Čačka, Pirota i Subotice vazduh je bio III kategorije, prekomerno zagađen vazduh, usled prekoračenja graničnih vrednosti suspendovanih čestica PM10 i PM2.5, u Zaječaru, Paraćinu (Popovcu), Loznici, Kragujevcu, Kostolcu, Zrenjaninu i Somboru zbog prekoračenja granične vrednosti suspendovanih čestica PM10, navodi se u Izveštaju.

Energetski portal

U Srbiju stigao najmoderniji sistem za rano upozoravanje na nuklearni ili radiološki akcident 

Foto-ilustracija: Unsplash (kilian karger)
Foto-ilustracija: Pixabay (distelAPPArath)

Sistem za rano upozoravanje na nuklearni ili radiološki akcident, koji se sastoji od 33 merne stanice, stigao je u Srbiju. Iz Direktorata za radijacionu i nuklearnu sigurnost i bezbednost poručuju da su u toku pripreme za njegovo postavljanje. Merne stanice su donacija Evropske komisije, koja je realizovana kroz projekat za unapređenje sistema za rano upozoravanje na nuklearni ili radiološki akcident.

“Imajući u vidu da zemlje u okruženju poseduju aktivne nuklearne elektrane, kao i da je započeta i izgradnja novih nuklearnih reaktora u Mađarskoj, instalacijom novog sistema biće unapređen i sistem obaveštavanja o nuklearnom ili radiološkom akcidentu”, navodi se u saopštenju.

Merne stanice biće strateški raspoređenje i na taj način će poboljšati pokrivenost cele teritorije Srbije, u skladu sa postojećim rizicima.

Postavljanje novih stanica će poboljšati mehanizam za pravovremeno donošenje odgovarajućih mera za zaštitu stanovništva i životne sredine, od štetnog uticaja jonizujućeg zračenja.

Pročitajte još:

Postojeći sistem za rano upozoravanje na nuklearni ili radiološki akcident, u nadležnosti Direktorata, uspostavljen je 2007. godine i do sada ga je činila mreža od devet mernih stanica.

U skladu sa Zakonom o radijacionoj i nuklearnoj sigurnosti i bezbednosti (Službeni glasnik RS, br. 95/19 i 10/19) Direktorat između ostalog, prati nivo radioaktivnosti, njegove promene, procenjuje njegov uticaj na stanovništvo i životnu sredinu i daje uputstva o primeni odgovarajućih mera. Deo sistema za praćenje nivoa radioaktivnosti čini i mreža mernih stanica – detektora za automatsko merenje radioaktivnosti u životnoj sredini, odnosno sistema za rano upozoravanje na nuklearni ili radiološki akcident.

Nakon instalacije novog sistema za rano upozoravanje na nuklearni ili radiološki akcident Srbija će imati pokrivenu teritoriju zemlje najmodernijom opremom ovog tipa.

Energetski portal

Infrastrukturni planovi i povezivanje Pančeva obilaznicom

Foto-ilustracija: Unsplash (jason krieger)
Photo-illutration: Pixabay

Završni radovi na signalizaciji Bavaništanskog puta su u toku, a najavljeno je i povezivanje Pančeva obilaznicom sa auto-putem prema Nišu i Novom Sadu. Ovi radovi su deo šire strategije koja uključuje ne samo izgradnju auto-puteva važnih za međunarodne saobraćajnice, već i rekonstrukciju regionalnih puteva koji su od značaja za lokalne zajednice.

Rekonstrukcija puta Pančevo – Bavanište, dužine 6,1 kilometar, bila je od ključne važnosti, s obzirom na to da predstavlja jedinu vezu između Podunavskog i Južnobanatskog okruga, olakšavajući povezivanje između Pančeva i Kovina sa Smederevom i Požarevcem. Pored ovih radova, resorni ministar je rekao da je planu i rekonstrukcija mosta na ovoj ruti, kao i radovi na putu prema Smederevu naredne godine.

Najambiciozniji infrastrukturni planovi uključuju realizaciju sektora C (deonica od Bubanj potoka do Pančeva), koji će omogućiti povezivanje ove relacije. Ovaj projekat obuhvata izgradnju dva tunela i trebalo bi da završi obilaznicu oko Beograda, čime će biti olakšana konekcija sa auto-putem Niš – Beograd, saopšteno je na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (Xan Griffin)

Pored toga, u fazi planiranja je i sektor D, koji će podrazumevati novu obilaznicu od Pančeva do novog mosta kod Batajnice, omogućavajući dodatnu povezanost sa auto-putem prema Novom Sadu. Takođe, u pripremi su i radovi na rekonstrukciji puta Pančevo – Beograd, kao i planovi za uvođenje Beogradske gradske železnice, koja će omogućiti povezanost prigradskih opština sa beogradskim metroom.

Napori su usmereni i na modernizaciju železničke pruge koja će prolaziti kroz Banat, povezujući Pančevo, Zrenjanin i Kikindu sa Suboticom, u saradnji sa kineskim partnerima. Lokalne vlasti u Pančevu su, u saradnji sa privatnim sektorom, već realizovale projekte rekonstrukcije i rehabilitacije oko devedeset kilometara puteva i više od 120 ulica, s planovima za kontinuiranim poboljšanjima u narednom periodu.

Energetski portal

Zrenjanin: Uskoro počinje zatvaranje nesanitarne deponije

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)
Foto-ilustracija: Pixabay

U Zrenjaninu uskoro počinje druga i finalna faza projekta zatvaranja i sanacije nesanitarne deponije u Zrenjanu, nakon što je ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović sa gradonačelnikom Zrenjanina Simom Salapurom potpisala ugovor o finansiranju radova.

Prema rečima ministarke, ovime se rešava veliki ekološki problem koji u Zrenjaninu postoji 40 godina, a deponija se prostire na pet hektara i to uz saobraćajnicu Zrenjanin-Beograd.

Cilj Ministarstva i Vlade Srbije jeste Srbije bez nesanitarnih deponija, a potpisivanjem ovog ugovora su se stvorili uslovi za prelazak na fazu u kojoj će se kompletno rešiti ova lokacija u Zrenjaninu.

Pročitajte još:

Kako je navela, prošle godine rešen je problem sedam nesanitarnih deponija širom Srbije, dok se u ovom momentu, pored Zrenjanina, rešava i problem nesanitarnih deponija u Šapcu, Rumi i Požegi.

Govoreći o ekološkim projektima u Zrenjaninu koji su važni za građane, Vujović je navela uklanjanje divlje deponije u Botošu, kao i projekat zamene kotlarnice na mazut kotlarnicom na gas u Osnovnoj školi „Dr Aleksandar Sabovljev“ u Ečkoj.

Energetski portal

Evolucija podsticaja i kraj VW neelektričnih vozila u Norveškoj

Foto-ilustracija: Unsplash (ernest-ojeh)
Foto-ilustracija: Unsplash (michael-fousert)

Norveška je već dugo na čelu promocije električnih vozila (EV), formirajući splet politika i podsticaja koji najavljuju zeleniju, održiviju budućnost automobila. U početku su uvedeni ključni podsticaji kao što su ukidanje poreza na kupovinu i uvoz električnih vozila, politika koja je ostala postojana do 2022. godine, dok nije uveden porez zasnovan na težini vozila.

Stub podrške bilo je izuzeće od 25 odsto poreza na PDV na kupovinu EV, odluka koja je bila prisutna do prošle godine. Posle 2022. godine, PDV od 25 odsto biće oslobođen vozače koji se opredele na kupovnu cenu od 500.000 norveških kruna i više, što je više od 40.000 evra. Putne takse su takođe prošle transformaciju. Čak su i službena vozila prošla kroz promenu poreza – 25 odsto porez je bio umanjen do 2008. godine, 50 odsto je smanjen između 2009-2017 godine, od 2018. godine je to bilo 40 odsto, a od 2022. godine to iznosi 20 odsto. U početku, električna vozila su uživala u potpunom izuzeću nadoknadi, što se postepeno pretvaralo u smanjenu poresku strukturu i na kraju kulminiralo punim uvođenjem poreza od 2022. godine nadalje, podaci su Norveškog udruženja električnih vozila.

Opštinski podsticaji kao što su besplatno parkiranje i povlašćeni pristup autobuskim trakama dodatno su obogatili iskustvo vlasništva nad električnim vozilima u ovoj zemlji, iako su tokom vremena prošli kroz ponovna prilagođavanja kako bi se optimizovala njihova efikasnost.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay (andreas160578)

Novitet koji potvrđuje naklonost ove zemlje i njenih vozača jeste to da kompanija Folksvagen koja je obeležila 75 godina postojanja i uspeha u Norveškoj to radi na neobičan, ali značajan način – kompanija je najavila da će do kraja godine prekinuti prodaju automobila na fosilna goriva u ovoj skandinavskoj zemlji. Ova odluka označava veliki korak ka ekološkoj održivosti i reflektuje buduću putanju brenda.

Folksvagen, kao jedan od najuticajnijih automobilskih brendova, napravio je revolucionarni korak odgovarajući na inicijative za zaštitu životne sredine koje promoviše Norveška. Zemlja je postavila ambiciozne ciljeve: do 2025. godine, svi novi automobili koji se prodaju trebali bi imati niske ili nikakve emisije štetnih gasova, a do 2030. godine cilj je da skoro svi novi automobili budu potpuno bez emisija, navodi Mobility Portal Evrope.

Istorijski gledano, VW je u Norvešku uvezao više od milion vozila, od kojih je u poslednjih deset godina preko 102.000 bilo električnih vozila.

Milica Vučković

Kukuruz se uz sve nedaće „izvukao“ – ne i otkupnom cenom?

Foto-ilustracija: Unsplash (Christophe Maertens)
Foto-ilustracija: Pixabay

Kukuruz je žitarica koja se na svetu najviše uzgaja. Prvih pet proizvođača su SAD, Kina, Brazil, EU i Argentina, gde su se vremenske neprilike odrazile na proizvodnju ove najvažnije ratarske kulture.

Međunarodno veće za žitarice (IGC) je u svom poslednjem izveštaju snizilo prognozu za tri miliona tona u sezoni 2023/24. na 1.219 miliona tona.

S obzirom na kasniju setvu zbog kiša i nižih temperatura u aprilu i početkom maja, obilnih padavina i oluja koje su pogodile pojedina područja u našoj regiji, a onda i toplotnih talasa i razdoblja suše, možemo reći da se kukuruz ove sezone ipak „izvukao“.

Uprkos nevremenu, u Srbiji solidan prinos po hektaru

Situacija u Srbiji je bolja nego prošle godine, ali u odnosu na Hrvatsku, lošija po prinosu i ceni. Prema izveštaju semenskih kompanija o prodaji semena, ovom kulturom zasejano je oko 900.000 hektara.

„Predviđanja pokazuju da će prosečan prinos na nivou cele Srbije biti iznad šest tona, što znači da ćemo imati oko 4,5 miliona tona kukuruza, dovoljno za svoje potrebe“, kaže dr Goran Bekavac sa Instituta za ratarstvo i povrtarstvo Novi Sad imajući u vidu sve one probleme s velikim nevremenom koje su nas zadesile.

„Imali smo superćelijske oluje, nenormalne padavine, sušne periode, ekstremne temperature, ali i vetrove, poleganje biljaka iz korena. Mislim da smo sa kukuruzom bolje prošli nego što smo očekivali“, navodi, podsetivši kako je upravo u vreme generativne faze, sredinom jula Srbiju pogodila tako jaka oluja koja je lomila hrastove. Ipak, u nekim delovima Srbije biće i onih koji će bez problema imati prinos 10 do 15 tona po hektaru.

Kada je reč o hibridima, naglašava kako se serija novih pokazala vrlo interesantna.

„Tu bih istakao hibride grupe 430, a to su NS 4006, NS 5760, NS 5041 ultra, NS 6000, i možda koji je pokazao najbolju otpornost na poleganje je NS 6007. Svi oni su bili u ogledima na terenu, registriovani u Hrvatskoj, odnosno čitavoj EU. Imamo i drugih, najnovijih, ali tek radimo na tome da prođu hrvatsku sortnu komisiju.“

Opisuje da su stabljike kukuruza navedenih hibrida takođe bile srušene, ali za razliku od drugih ipak imaju bolju otpornost i stabla i bolji kvalitet korena te da navedenih pet zaista zaslužuju pažnju.

PROČITAJTE JOŠ:

Hibridi otporni na mikotoksine

Foto-ilustracija: Unsplash (Milada Vigerova)

Osim toga, rezultati jedne studije koja je objavljena u međunarodnom časopisu, pokazali su da dva od ovih pet, konkretno NS 4006 i NS 5041 ultra imaju najmanji sadržaj mikotoksina za čiju pojavu Bekavac naglašava da su najozbiljnija tema u celoj regiji, Srbiji, Hrvatskoj, BiH, Mađarskoj i Rumuniji. Najavljuje da će već iduće godine raditi dodatna ispitivanja na svom sortimentu koji je na evropskoj listi te da je imperativ naše regije uz zadovoljavajući prinos i zdravstvena sigurnost zrna kukuruza.

Podseća kako je 2012. godine problem sa aflatoksinima bio jako velik, posebno sa B1.

„To su jako ozbiljne stvari jer je B1 najjači poznati kancerogen u prirodi. I ukoliko je kukuruz, a on je inače osetljiv na akumulaciju mikotoksina, posebno aflatoksina, onda je to problem i hranidbe domaćih životinja, posebno muznih krava jer se u mleko izlučuje njegov transformirani oblik. I zato, kakve koristi od prinosa od 20 tona ako u sebi sadrž mikotoksine i ne može se koristiti“, poručuje.

Truleži klipa ove je godine takođe bilo manje, s obzirom na stresne situacije. Za to, kaže Bekavac, postoji biološko objašnjenje. Dakle, kada su vlažniji uslovi, dominiraju gljivice iz roda Fusarium-a, a kada su sušniji i više temperature, Aspergiulls.

„Ova godina je bila vrlo promenjiva pa mi se čini da ni jedna od tih gljivica nije imala potpuno dobre uslove koji su joj potrebne za ciklus razvoja. Očekivali smo i mehurastu čađavost Ustilago maydis, ali ni toga nema posebno mnogo.“

Otkupna cena vodi farmere u propast

U Srbiji se, kaže, otkupna cena vrti oko 140 evra po toni.

„U jednom momentu je na Produktnoj berzi ta cena pala na 13, 14 dinara za kilogram što je besmisleno malo. Da biste bili na pozitivnoj nuli, morali ste imati prinos 10 tona, grubo računajući ulaganja koja su oko hiljadu evra po hektaru. Ako imate 13 dinara, odnosno 11 feninga na berzi, nemate nikakve zarade“, upozorava.

„Ako se želite da upropastite poljoprivrednike celog regiona, onda su na pravom putu sa ovom cenom. Iako svaka država ima svoje specifičnosti, moramo se ponašati kako svetska ekonomija dirigira. Bez obzira na to, bilo bi uputno, gledajući širi kontekst, da vlasti malo više osluškuju svoje poljoprivredike. Ova cena nije stimulativna i ne znam kako će ljudi praviti računicu za sledeću godinu“, poručuje Bekavac.

Ceo tekst možete pročitati OVDE

Izvor: Agroklub

CIRKULARNA EKONOMIJA U NAFTNOJ INDUSTRIJI: MANJE SIROVINA, MANJE OTPADA, MANJE EMISIJA ŠTETNIH GASOVA

Foto: NIS
Foto: NIS

Prema zvaničnim podacima na sajtu Evropskog parlamenta, u Evropskoj uniji se svake godine generiše 2,2 milijarde tona otpada. Više od četvrtine je komunalni otpad: svakodnevni otpad koji sakupljaju i tretiraju opštine, a koji uglavnom proizvode domaćinstva. Da bi smanjila otpad i njegov uticaj na životnu sredinu, EU je usvojila ambiciozne ciljeve koji vode ka održivijem modelu poznatom kao cirkularna ekonomija.

Šta donosi cirkularna ekonomija 

U praksi to podrazumeva smanjenje otpada na minimum. Kada proizvod dostigne kraj svog korisnog veka, zahvaljujući reciklaži, resursi koje on sadrži se ponovo koriste, stvarajući na taj način dodatnu vrednost. Ponovno korišćenje i recikliranje proizvoda je bitno kako bi se usporilo trošenje prirodnih resursa, smanjilo narušavanje životne sredine i očuvao biodiverzitet. Stvaranjem održivijih proizvoda smanjuje se potrošnja energije i resursa, a samim tim i ukupna godišnja emisija gasova staklene bašte, a povećava se konkurentnost, podstiču inovacije i kreiraju nova radna mesta.

Ekonomski i ekološki održiv model razvoja

Takođe, prelazak na proizvode koji mogu ponovo da se koriste smanjuje količinu otpada. Ambalaža je sve veći problem i prosečan Evropljanin u proseku proizvodi skoro 180 kilograma ambalažnog otpada godišnje. Cirkularna ekonomija nije nova tema ni u Srbiji. O doprinosu ovom konceptu najbolje govori primer naše najveće naftne kompanije NIS-a. U NIS-u objašnjavaju da je kompanija, kao punilac ambalaže i isporučilac koji stavlja ambalažu u promet, angažovao operatera sistema upravljanja ambalažnim otpadom koji poseduje dozvolu za obavljanje ove delatnosti. Sav ambalažni otpad koji je preuzet i prikupljen u 2022. godini ponovo je iskorišćen, recikliran ili odložen u tekućoj godini, kako bi se ispunili i utvrđeni nacionalni ciljevi za 2022. godinu.

U fokusu:

Tako je u 2022. godini u kompaniji NIS na reciklažu predato 111 t papira, 18 t PET ambalaže, 10 kg limenki, čime je sačuvano 1.887 stabala, 36.090  litara goriva, 3.552.000 litara vode i 574.340 kWh. Još jedan od ciljeva kojima kompanija teži je konstantno smanjenje udela sveže vode u ukupnoj količini vode koja se koristi u poslovnim procesima. U Rafineriji nafte Pančevo, na primer, zahvaljujući povratu kondenzata, vrši se recirkulacija vode, čime se postiže efekat uštede zahvaćene sveže vode od oko 20 odsto. Važan podatak je da je samo tokom 2022. godine ulaganjima u ekološke projekte u vrednosti od gotovo 315 miliona dinara NIS pružio doprinos zdravijoj životnoj sredini u Srbiji. Svi relevantni podaci na ovu temu predstavljeni su u okviru 13. po redu verifikovanog Izveštaja o održivom razvoju, koji je kompanija NIS objavila pod simboličnim sloganom Naša održiva zajednica

Poslovanje prema svetskim standardima

Inače, NIS u svojoj branši prednjači u oblasti održive proizvodnje i reciklaže i uvodi dobre prakse u svom poslovanju. Kompanija je na osam naftnih i gasnih polja u Srbiji izgradila male elektrane, u kojima se od gasa koji se ranije spaljivao na baklji sada proizvode električna i toplotna energija, a smanjuje se emisija štetnih gasova. Kroz program kogeneracije proizvedena toplotna energija koristi se za potrebe postrojenja NIS-a, dok se viškovi električne energije prodaju na domaćem tržištu. Ova naftna kompanija primenjuje i savremenu ekološku metodu bušenja na naftnim poljima primenom principa tzv. suvih lokacija koju koriste i vodeće svetske naftne i servisne kompanije.

Materijal dobijen prilikom bušenja se reciklira na licu mesta tako što se razdvaja na deo koji se ponovo koristi za bušenje i deo koji predstavlja otpad i odnosi se na deponiju gde se lageruje prema svetskim standardima. Pored toga, NIS je kod Elemira izgradio i Aminsko postrojenje za prečišćavanje prirodnog gasa. Način prerade u ovom postrojenju u potpunosti sprečava dospevanje ugljen-dioksida u atmosferu. i, samim tim, doprinosi smanjenju efekta staklene bašte. Izdvojeni CO2 se zatim utiskuje u naftno-gasno polje Rusanda, u cilju povećanja iskorišćenja nafte, što je još jedan od doprinosa ove kompanije cirkularnom modelu poslovanja.

Izvor: NIS

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA.

Proširenje nuklearne energije u Bugarskoj – Kozloduj u eri tranzicije

Foto-ilustracija: Unsplash (lukas-lehotsky)
Foto-ilustracija: Unsplash (lukas-lehotsky)

Aprila 1970. godine, u blizini grada Kozloduj, postavljen je kamen temeljac za izgradnju prve bugarske nuklearne elektrane, još uvek najveće u regionu. To je bio prvi korak u razvoju nuklearne energije u Bugarskoj. Godine koje su prethodile ovoj odluci bile su ispunjene ozbiljnim studijama i raspravama, tokom kojih su razmatrani naučni, tehnički i međunarodni aspekti potencijalne izgradnje nuklearne elektrane.

U Kozloduju od 1974. godine podignuto je čak šest reaktora ruske proizvodnje. Trenutno su dva operativna, Kozloduj 5 iz 1988. godine i Kozloduj 6 iz 1993. godine. Prva četiri reaktora bila su deo rasprava i debata, zbog određenih problema, pa su sva četiri reaktora (Kozloduj 1, 2, 3 i 4) zatvorena kao deo obaveze tokom pregovora o pristupanju države EU, zato što nisu bili u potpunosti u skladu sa sigurnosnim standardima EU. Reaktori 1 i 2 zatvoreni su 2002,  blokovi 3 i 4 2006. godine, dok su reaktori 5 i 6 u funkciji.

U januaru je bugarska vlada odobrila planove za novu jedinicu u Kozloduju. Nove jedinice koje bi trebale da proizvedu veliku količinu električne energije zajedno sa druga dva funkcionalna reaktora, mogu pomoći Bugarskoj da smanji količinu gasa koji se koristi, naročito što čak 90 odsto potiče iz Rusije, podaci su World Nuclear Association.

PROČITAJTE JOŠ:

Proces razmatranja ove odluke započeo je 60-ih godina prošlog veka, što je kulminiralo 1966. godine, potpisivanjem sporazuma između Sovjetskog Saveza i Bugarske. Odluka je bila da se elektrana gradi na Dunavu na nešto manje od 200 km udaljenosti od glavnog grada Sofije

Foto-ilustracija: Unsplash (boudewijn-huysmans)

Vremenom, Bugarska se opredelila za proširenje svoje proizvodnje nuklearne energije kao alternative tradicionalnim fosilnim gorivima. U okviru ovog proširenja, najavljena je izgradnja dva nova reaktora u nuklearnoj elektrani Kozloduj – to su reaktori 7 i 8. Nove jedinice, sa ukupnim kapacitetom više od 2.000 megavata, koristiće drugačiju tehnologiju američke kompanije Westinghouse Electric. Bugarska će koristiti potpuno novu tehnologiju američke nuklearne kompanije Westinghouse, koja se nada da će preko bugarskog projekta ući na tržište EU, zato što u Evropi do sada nije učestvovala ni u jednom projektu. Realizacija sedmog bloka je otpočela, dok osmi reaktor čeka na dalje odluke.

Napredak i razvoj nuklearne energije u Bugarskoj odražava posvećenost zemlje diversifikaciji svojih energetskih resursa, kao i težnju ka modernizaciji i usklađivanju sa međunarodnim standardima i praksama. 

Energetski portal

Holandski KLM nastavlja da leti za Beograd i tokom zime

Foto: Top One
Foto: Top One

U svom zimskom redu letenja, koji je počeo juče, 29. oktobra, i trajaće do 31. marta 2024, holandska avio-kompanija KLM Royal Dutch Airlines leteće do 157 destinacija, pokrivajući 92 evropska i 65 interkontinentalnih odredišta. Avio-linija Beograd-Amsterdam, uvedena 2021. godine, pokazala se kao uspešna, pa će i u zimskom redu letenja KLM imati dva dnevna leta na ovoj ruti.

U evropsku mrežu destinacija KLM ove zime uvodi Marsej i povećava kapacitet putnika za sedam odsto. Što se tiče Severne Amerike, avio-kompanija će leteti za 19 destinacija u Kanadi, SAD-u i Meksiku uz povećanje putničkih kapaciteta za 20 odsto i dostupnost nove Premium Comfort klase za većinu američkih destinacija. Takođe, KLM će ka Panami saobraćati svakodnevno, dok će do Kostarike leteti četiri puta nedeljno.

Od karipskih destinacija KLM će svakodnevno leteti za Kurasao, Arubu i Boner, a četiri puta nedeljno za Sent Marten. Južnoameričke destinacije koje su uključene ove zime u KLM-ovu mrežu letova su: Argentina, Brazil, Čile i Kolumbija, do kojih će avio-kompanija saobraćati svakodnevno, dok će Peru, Ekvador i Surinam imati šest letova na nedeljnom nivou. Na afričkom kontinentu, KLM će imati usluge prevoza do dve destinacije u Južnoafričkoj Republici (Johanesburg i Kejptaun), tri destinacije u Tanzaniji (Kilimandžaro, Dar es Salam i Zanzibar), kao i letove za Najrobi (Kenija), Akru (Gana), Lagos (Nigerija), Kigali (Ruanda) i Entebe (Uganda).

Pročitajte još:

Kapacitet letova KLM-a za Aziju još nije dostigao pretpandemijski nivo, tako da će avio-kompanija imati svakodnevne letove za Peking, Šangaj, Bangkok, Tokio, Mumbai, Delhi, Dubai i Bali sa zaustavljanjem u Singapuru, četiri nedeljna leta za Hong Kong, pet za Bengaluru i za Džakartu  sa zaustavljanjem u Kuala Lumpuru, šest za Seul, dok će do Osake KLM leteti tri puta nedeljno.

Destinacije koje KLM više neće opsluživati ove zime su Barbados, Kuvajt, Bahrein i Muskat, a kapacitet oslobođen sa ovih letova biće raspoređen na drugim rutama.

Nova KLM-ova Premium Comfort klasa sada je dostupna u svim avionima tipa Boeing 787-9 i 787-10, dok će do kraja zime biti na raspolaganju putnicima i u avionima Boeing 777-300. 

Izvor: TOP ONE