Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova – slika tržišta automobila i motocikala 2023.

Foto: Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova

Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, koja okuplja 29 članica i zastupa čak 71 automobilski i moto brend, predstavila je detaljne statistike i poglede na tržišne tokove i inovacije u automobilskoj industriji. 

Prema najnovijim statističkim podacima, automobili na benzin su na srpskom tržištu najzastupljeniji sa udelom od 54 odsto, dok hibridi drže zadovoljavajućih 22 odsto. Dizel automobili čine 19 odsto, dok električna vozila, iako u porastu, čine svega jedan odsto udela na tržištu, što je u poređenju sa prethodnim godinama porast, jer su do skoro bili na nivou statističke greške, i nisu se mogli ni predstaviti na grafikonu. Zanimljivo je uporediti ove brojke sa evropskim tržištem gde hibridi dominiraju sa 35 odsto, dok električni automobili čine 15 odsto. Naravno, evropsko tržište će se s obzirom na odluku da od 2035. godine u potpunosti budu uklonjeni iz prodaje novi automobili na benzin i dizel pogon, menjati sve brže.

Prisutni na konferencije bili su u mogućnosti da se detaljnije upoznaju sa tržišnim performansama, markama i modelima koji su u Srbiji bili najprodavaniji u prva tri kvartala 2023. godine. Ukratko, najviše je prodato novih Škodi (4.026), sledi Toyota (1.531), Hyndai (1.390), Volkswagen (1.321), Dacia (1.207), Renault (1.176), Kia (1.022), BMW (903), Audi (844), Opel (698), Mercedes (685) i ostali (4.380). 

Foto: Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova

Kada se aktuelna godina uporedi sa prethodnom za period od prvih devet meseci, zabeležen je rast od šest odsto, što je, s druge strane, 16 odsto manje u odnosu na pre-covid period. Međutim, na konferenciji je istaknuto da je čak 83 odsto prodaje bilo rezervisano za polovne automobile tokom prva tri kvartala, dok je 17 odsto bio udeo novih automobila. U Srbiji je dakle za ovo vreme prodato 64.521 polovnih automobila, ali ono što je važno napomenuti jeste podatak da je udeo polovnih automobila starijih od 10 godina bio čak 81 odsto. 

Asocijacija je istakla svoju posvećenost razvoju infrastrukture, unapređenju procedura i promovisanju ekološki prihvatljivih praksi, u cilju ubrzanja procesa elektrifikacije vozila u skladu sa evropskim normama i praksama, jer je kako se govorilo – elektrifikacija neizbežna i put kojim automobilska industrija ide. Tim povodom, bilo je reči i o broju punjača na 100.000 stanovnika, u čemu Norveška prednjači, sa preko 400 punjača, dok je u Sloveniji to preko 90, a u Srbiji tri. Stoga, tema je bila i infrastruktura kao važno pitanje na kom se mora raditi, i pratiti rad, primeri, pa čak i greške drugih država, kako bismo najbolje rešili ovaj problem. Kako je predsednica Asocijacije – Aleksandra Đurđević navela,  organizacija sa stručnim timom, podacima, strategijama pa čak i direktnim preporukama proizvođača, spremna je da bude partner nadležnim institucijama kada su u pitanju ove teme.

Jedan od izlagača bio je i generalni sekretar Asocijacije – Boris Ćorović, koji je ovom prilikom istakao da su pored finansijskih podsticaja, neophodni i nefinansijski, kako bi se ispratila elektrifikacija. U Norveškoj su, primera radi, postojale različite mere za električne automobile – vožnja žutom trakom, besplatan parking, i drugo. Ćorović dodaje da je Asocijacija već pokrenula određene inicijative od šireg značaja sa gradskim i republičkim institucijama, posebno u pogledu bezbednosti saobraćaja.

Foto: Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova

U fokusu konferencije bilo je i tržište motocikala, koje prema rečima Jelene Janićijević, člana Upravnog odbora Asocijacije, beleži snažan rast iz godine u godinu, a procenjuje se da će ove godine zabeležiti skok od 30 odsto. Jelena ističe da iznenađuje činjenica da ne postoje minimalni kriterijumi za uvoz dvotočkaša, kod kojih je bezbednosni aspekt prioritet. U svakom slučaju, tržište naše zemlje visoko je kotirano u regionu, i ima tendenciju da postane vodeće. 

Statistike pokazuju da je tokom prvih devet meseci 2023. prodato 335 motocikala brenda Yamaha, a usledili su Honda sa 271 i Fuego sa 240 prodatih jedinica. Čak ni period pandemije, u ovom slučaju, nije imao veliki uticaj, jer se rast aktivno beleži.

U sklopu događaja, najavljeni su i budući sajmovi automobila i motocikala „BG Car Show 2024“ i „Motopassion 2024“, koji su zakazani od 21. do 27. marta naredne godine na Beogradskom sajmu.

Ova konferencija poslužila je kao platforma za predstavljanje sveobuhvatnih analiza, strateških inicijativa i budućih koraka koji će bitno uticati na razvoj i modernizaciju automobilske industrije u Srbiji.

Milica Vučković

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti