Home Blog Page 73

Usvojen Program prilagođavanja na izmenjene klimatske uslove, sa Akcionim planom

Foto-ilustracija: Unsplash (Ivan Aleksić)
Foto-ilustracija: Freepik (user6702303)

Program prilagođavanja na izmenjene klimatske uslove usvojen je sa Akcionim planom na sednici Vlade Republike Srbije.

On predstavlja analizu osmotrenih promena klime i scenarija njenih budućih promena, analize uticaja klimatskih promena u sektorima i sistemima na nacionalnom nivou u kojima je neophodno smanjiti nepovoljne uticaje na zdravlje i bezbednost ljudi, poljoprivredu, šumarstvo, saobraćajnu i putnu infrastrukturtu, energetiku, urbano planiranje i razvoj i biodiverzitet, navodi se na sajtu Vlade.

Sastavni deo Programa za period od 2023. godine do 2030. godine je i Akcioni plan za njegovo sprovođenje koji obuhvata period od 2024. godine do 2026. godine. Akcioni plan sadrži 25 mera, kao i vremenski okvir za njihovo sprovođenje i praćenje.

Pročitajte još:

Vlada je donela na sednici i Uredbu o podsticajima investitoru da u Republici Srbiji proizvodi audiovizuelno delo koji se dodeljuju kao bespovratna sredstva, na osnovu stalno otvorenog javnog poziva privatnim preduzećima, koje raspisuje resorno ministarstvo.

Sredstva u iznosu od 2.250.000.000 dinara dodeljuju se kako bi se podstaklo stvaralaštvo, doprinelo kulturnoj raznolikosti i pluralizmu umetničkog izraza u ovoj oblasti. Ova uredba važi od 1. januara 2024. godine.

Energetski portal

Ruralni razvoj Srbije – oživljavanje sela

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U 2023. godini, u Srbiji je došlo do određenog preporoda sela, zahvaljujući nizu programa usmerenih na revitalizaciju ruralnih područja. Ovi programi su uspešno ispunili očekivanja, čime je postignut napredak u demografskoj slici sela, podmlađivanju i privlačenju radno sposobnog stanovništva, ali i pokretanju privrednih aktivnosti.

Jedna od ključnih inicijativa bila je dodeljivanje praznih seoskih kuća. Preko 10.000 ljudi dobilo je priliku da započne život u ruralnim područjima, čime su oživljene brojne napuštene kuće. Istaknuto je da je već izdvojeno 500 miliona dinara za sledeći konkurs, čime se planira nastavak ove prakse.

Realizacija programa obuhvatila je 144 jedinice lokalne samouprave. Tokom ove godine, 980 napuštenih seoskih kuća, a od početka programa ukupno 2.650 dobilo je nove vlasnike, saopšteno je na sajtu Vlade.

Pročitajte još:

Značajna je i činjenica da trećina mladih koji se uključuju u ove programe dolazi iz gradskih područja, što ukazuje na ostvarivanje cilja programa – povratak mladih u ruralna područja. Osim toga, Program dodele bespovratnih sredstava za kupovinu minibuseva značajno je olakšao život seoskom stanovništvu, omogućavajući prevoz za više od 400.000 stanovnika u 1.200 sela.

Takođe, program „500 zadruga u 500 sela“ premašio je očekivanja, sa osnivanjem 1.100 novih zadruga, čime je dodatno podstaknut ekonomski razvoj ruralnih područja.

Energetski portal

Koliko je ostvariv plan gašenja termoelektrana u Nemačkoj

Foto-ilustracija: Unsplash (Mårten)
Foto-ilustracija: Unsplash (Raychel Sanner)

Nemačka je zemlja koja jasno zastupa razvoj obnovljivih izvora energije, smanjenja globalnog zagrevanja, smanjenja emisija štetnih gasova, i odustajanje od fosilnih goriva. Njeni ciljevi poklapaju sa globalnim klimatsksim naporima, i to je jasno pokazivala i na globalnom samitu COP28. Federacija nemačke industrije, povodom tih ciljeva, izrazila je zabrinutost zbog plana nemačke vlade da ubrza proces ukidanja proizvodnje električne energije na ugalj do 2030. godine, menjajući prethodno postavljeni cilj za 2038. godinu.

Predstavnici industrije smatraju da postoji nedostatak jasne strategije u vezi sa promocijom ulaganja u nove elektrane na gas. Trenutna situacija enegetskog sektora ukazuje na postojanje rizika, jer će termoelektrane na ugalj morati da rade duže zbog neadekvatnih rezervnih kapaciteta, uprkos postavljenim ciljevima.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (Alexander Tsang)

Iako je cilj vlade da do 2030. godine proizvede 80 odsto električne energije iz obnovljivih izvora, trenutna proizvodnja iz ovih izvora je nešto viša od 50 odsto. Iako je cifra dobra, investitorima nije još uvek sasvim sigurno ulagati u nove elektrane na gas, zbog sumnje u ideju brzog ukidanja termoelektrana, što potencijalno može napraviti problem, jer drugi izvori energije (kao što su elektrane na gas) neće moći da popune tu prazninu. Koliko god i industrijski sektor podržavao prelazak na OIE, nije sigurno uzdati se da će druge zemlje imati struju za izvoz u potrebnim količinama kada dođe vreme za to, prenosi agencija DPA.

U zaključku, iako udruženje podržava prelazak na obnovljivu energiju, ono poziva na uravnotežen i realističan pristup, čak i kada je u pitanju rezervni plan. Ambiciozni ciljevi vlade moraju biti usklađeni sa praktičnim strategijama i investicionim podsticajima kako bi se osigurala stabilna i održiva energetska tranzicija.

Energetski portal

Air France – KLM grupa je najveći svetski korisnik održivog avio-goriva drugu godinu za redom

Foto: Air France - KLM
Foto: KLM

Prema izveštaju o održivom poslovanju koji je objavio Air France – KLM, ova avio-grupa koju čine kompanije Air France, KLM Royal Dutch Airlines i Transavia najveći je svetski korisnik održivog avio-goriva drugu godinu zaredom. U 2022. grupa je koristila 17 odsto od ukupne svetske proizvodnje SAF-a, a samo tri odsto od ukupno proizvedenog fosilnog goriva. U 2023. godini članice Air France – KLM grupe potrošile su 80.000 tona održivog avio-goriva, odnosno duplo više nego u 2022. Time je Air France – KLM već postigao da udeo SAF-a na njegovim letovima bude jedan odsto.

U poslednjih 50 godina avio-saobraćaj se značajno povećao, a emisija ugljen-dioksida koju proizvodi civilno vazduhoplovstvo povećala se za 176 odsto. Civilna avijacija trenutno učestvuje u ukupnom zagađenju ugljen-dioksidom 2,6 odsto, ali ako se ništa ne promeni taj udeo će 2050. godine iznositi 20 odsto. Komercijalni avio-sektor je u 2022. koristio oko 300 miliona tona mlaznog goriva, dok je udeo SAF-a u toj potrošnji bio ispod 0,1 odsto. Zato je Savet Evrope doneo regulativu RefuelEu prema kojoj avio-kompanije do 2030. godine treba da koriste šest odsto SAF-a, jer je on najvažniji činilac za dekarbonizaciju avijacije i može smanjiti emisiju ugljen-dioksida za 75 odsto. Air France – KLM avio-grupa je sebi pak postavila ambicioznije ciljeve, a to su korišćenje minimalno 10 odsto SAF-a do 2030. godine i smanjenje emisija ugljen-dioksida do istog datuma za 30 odsto po putniku po pređenom kilometru u poređenju sa 2019.

Za ekološku transformaciju avijacije neophodno je održivo avio-gorivo, ali ono je četiri do osam puta skuplje od kerozina, te ga tržište ne potražuje i zato je njegova proizvodnja mala. Kao najveći svetski korisnik SAF-a, Air France – KLM grupa stimuliše industriju proizvodnje ovog goriva. Kroz nekoliko dugoročnih ugovora sa proizvođačima i dobavljačima SAF-a iz Evrope, Severne i Južne Amerike, ova avio-grupa je već obezbedila stabilno snabdevanje SAF-om, osigurala jednu trećinu svojih potreba do 2030. godine i uticala na rad proizvođača ovog goriva obezbedivši im stabilno finansiranje.

Pročitajte još:

Air France – KLM je, takođe, sklopio dva strateška partnerstva i uložio u proizvodne kapacitete održivog avio-goriva kroz direktna finansijska ulaganja. Tako je KLM podržao uspostavljanje prve proizvodne fabrike u Delfzijlu (Holandija) kroz investiciju od šest miliona evra, dok je Air France uložio 4,7 miliona dolara u proizvođača SAF-a, DG Fuels.

Kroz 116 potpisanih ugovora o dobrovoljnom učešću kompanija u kupovini i korišćenju održivog avio-goriva, avio-grupa je u 2023. obezbedila 11.000 tona SAF-a. I putnici takođe učestvuju u ovoj inicijativi – od januara 2022. povećanjem cene avio-karata od nekoliko evra svi putnici već plaćaju korišćenje održivog avio-goriva.

Kao pionir u upotrebi održivog avio-goriva i kao kompanija koja je 2021. obavila prvi putnički let na održivo sintetičko gorivo u istoriji avijacije (gorivo proizvedeno na bazi ugljenika i vodonika), KLM je u aprilu 2023. eksperimentalno dokazao da je moguće i bezbedno leteti koristeći samo SAF.

Izvor: TOP ONE

Veštačka inteligencija poboljšava efikasnost električnih vozila

Foto-ilustracija: Pixabay/Gerd Altmann
Foto: ljubaznošću Dragana Miškovića

Upotreba veštačke inteligencije (VI) ima značajnu ulogu u oblasti e-mobilnosti i održivog transporta na globalnom nivou, a Srbija hvata korak sa svetom u ovoj oblasti. Primena VI u oblasti e-mobilnosti i održivog transporta u našoj zemlji može doprineti optimizaciji ruta, unapređenju performansi baterija, razvoju autonomne vožnje, održavanju vozila i efikasnom upravljanju mesta za punjenje. Ova tehnologija donosi brojne prednosti, uključujući smanjenje emisije štetnih gasova, poboljšanu efikasnost i bolje iskustvo korisnika električnih vozila.

Ovako je na pitanje kolika je i kakva upotreba VI u oblasti e-mobilnosti i održivog transporta u Srbiji, odgovorio dr Dragiša Mišković, naučni saradnik i vođa istraživačke grupe Human Computer Interaction u Institutu za veštačku inteligenciju Srbije.

Vizija Instituta za veštačku inteligenciju Srbije je da postane globalni centar izvrsnosti u naučnom istraživanju i transferu tehnologije iz oblasti VI i mašinskog učenja, kao i da stvara inovativne lidere u tom domenu. Veštačka inteligencija je sposobnost računara ili kompjuterski kontrolisanog robota da obavlja zadatke koji se obično povezuju s inteligentnim bićima i odnosi se na simulaciju ljudske inteligencije putem mašina koje su programirane da misle kao ljudi i oponašaju njihova dela.

U FOKUSU:

Kako ocenjujete razvoj e-mobilnosti u našoj zemlji?

Foto-ilustracija: Pixabay (Markus Roider)

Imajući u vidu da je e-mobilnost u Srbiji još uvek u razvoju, suočavamo se sa brojnim izazovima. Nekoliko je ključnih faktora koji utiču na situaciju e-mobilnosti u Srbiji poput infrastrukture za punjenje električnih vozila, podsticaja za njihovu kupovinu, kao i ulaganja u istraživanje i razvoj, podršku startapovima i tehnološkim kompanijama koje se bave ovim segmentom.

Neophodni su edukacija i podizanje svesti o prednostima elektromobilnosti, kao i o ekološkim i ekonomskim prednostima vozila na struju. Ovi izazovi su tipični i za mnoge druge zemlje koje se bave razvojem e-mobilnosti. Zahvaljujući odgovarajućim infrastrukturnim ulaganjima i podsticajima, Srbija ima potencijal za dalji napredak u ovoj oblasti.

Gde je Srbija u ovoj oblasti u odnosu na zemlje u regionu koje su u EU? Koje zemlje u svetu su najrazvijenije kada je o ovome reč?

– Kada je u pitanju razvoj e-mobilnosti, Srbija je u sličnom položaju kao i druge zemlje u regionu. Elektromobilnost je relativno nova industrija koja se brzo razvija širom sveta, uključujući i region Balkana. Zemlje Balkana, a među njima i Srbija, suočavaju se sa sličnim izazovima i prilikama u vezi sa e-mobilnošću.

Treba imati u vidu da se situacija u ovoj oblasti brzo menja, a svaka zemlja u regionu ima svoje specifične izazove i razvojne strategije. Ključno je da zemlje u regionu sarađuju, razmenjuju znanje i iskustva kako bi ubrzale razvoj i postigle održivu transformaciju transportnog sektora.

Lideri u oblasti e-mobilnosti s naprednim sistemima, infrastrukturom i inicijativama za podršku električnim vozilima su Norveška, Holandija, Kina, Nemačka, Švedska.

Koliko se u Srbiji razvijaju i primenjuju alati zasnovani na veštačkoj inteligenciji u oblasti e-mobilnosti?

Foto-ilustracija: Unsplash (Jenny Ueberberg)

Veštačka inteligencija igra sve veću ulogu u e-mobilnosti širom sveta, a koristi se za optimizaciju performansi električnih vozila, poboljšanje autonomnih sistema vožnje, upravljanje punjenjem baterija, predviđanje potrošnje energije, optimizaciju logistike i drugo.

Elektromobilnost, kao ključni sektor privrede i izvor razvojnog potencijala, sve više dobija na značaju u modernom svetu zbog brige o životnoj sredini i zdravlju. Naša šira regionalna zajednica ima izuzetnu priliku da postane jedan od vodećih lidera u Evropi u ovoj oblasti, koristeći bogato iskustvo, tradiciju i stručnost koju posedujemo u ovim domenima.

Razvoj e-mobilnosti u Srbiji još uvek diriguju velike strane kompanije i važno je podstaći uključivanje domaćih firmi i instituta. Neophodno je sprovesti planske aktivnosti na vreme kako bismo razvili infrastrukturu za petu generaciju mreže (5G) i sistemski pristupili izradi propisa. Zakoni će omogućiti široku upotrebu električnih i autonomnih vozila.

Intervju vodila: Mirjana Vujadinović Tomevski

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST

Prva solarna elektrana na zemlji u Crnoj Gori puštena u rad

Foto-ilustracija: Unsplash (vladimir-kojovic-)
Foto-ilustracija: Pixabay

Crna Gora, zbog svog prirodnog potencijala, tačnije velikog broja sunčanih dana u godini, ima mogućnost za razvoj solarne energije. Iako je zemlja, kao i ceo region, još uvek na samom početku razvoja obnovljivih izvora, poseduje značajne kapacitete vetroenergije.

Jedan od najpoznatijih projekata jesu vetroparkovi Krnovo koja ima ukupno 26 vetro turbina i ukupni instalirani kapacitet od 72 MW i Možura snage 46 MW. Crna Gora je prošle godine bila na samom vrhu kada je u pitanju proizvodnja energije iz vetra u odnosu na druge države Evrope, s obzirom da je oko 36 odsto energije bilo proizvedeno uz pomoć energije vetra.

Iako su postojale inicijative kao što je projekat Elektroprivrede Crne Gore (EPCG) za izgradnju solarnih elektrana na svojim zgradama, nedavno otvaranje solarne elektrane Čevo solar, prve solarne elektrane na zemlji u Crnoj Gori, predstavlja važan korak u korišćenju solarnog potencijala zemlje.

Pročitajte još:

Foto: Pexels (Kindel Media)

Elektrana je smeštena na području opštine Cetinje – Čevo, prostire se na površini od 70.000 kvadratnih metara i sastoji se od 8.112 solarnih panela. Sa ukupno instaliranih 26 invertora pojedinačne snage 125 kW, elektrana ima ukupnu izlaznu snagu invertora od 3,25 MW i planirano je da godišnje proizvodi 6.064.522 kWh električne energije, navodi RTCG.

Crna Gora nastavlja da istražuje i razvija nove projekte u oblasti vetroenergije, što uključuje i mogućnost proširenja postojećih kapaciteta. Ove aktivnosti su deo šire strategije zemlje da poveća udio obnovljivih izvora energije u svom energetskom miksu, a sada je došlo i do većeg pomaka kad je u pitanju razvoj soalrne energije.

Energetski portal

Veliko interesovanje za energetsku obnovu zgrada, desetak gradova produžava rok za prijavu

Foto-ilustracija: Unsplash (Max Payload)
Foto-ilustracija: Pixabay (Fotorech)

U toku su javni pozivi za energetsku obnovu 500 stabenih zgrada priključenih na daljinske sisteme grejanja u 15 gradova. Zbog velikog interesovanja stambenih zajednica 10 lokalnih samouprva produžava rok za prijavu – neke i do početka februara.

Pirot, Užice, Trstenik, Vranje i Pančevo zatvorili su konkurs, ostali produžavaju. U Beogradu gde je najviše zgrada koje treba energetski obnoviti kako bi se prešlo na naplatu grejanja po potrošnji novi rok za prijavu je 19. januar. Cilj projekta je smanjenje potrošnje energije – zimi za grejanje, leti za hlađenje.

Petar Vasiljević, stručnjak za energetsku efikasnost i toplotnu energiju, naveo je kao primer zgrade na Novom Beogradu građene 1969. ili 1970. godine kod kojih je izmerena potrošnja energije od 180 kilovat-sati po metru kvadratnom godišnje.

„Takođe, postoje ove zgrade koje su energetski sanirane obnovljene potpuno identičnog tipa kod kojih je nivo potrošnje 90 do 100 kilovat sati po kvadratu. To znači da automatski posle izvršene sanacije, ali i sa ugradnjom ventila sa kojima potrošači mogu da utiču na temperturu u stanu, račun može da se prepolovi“, rekao je Vasiljević.

Kriterijum za odabir zgada su potrošnja energije i saglasnost stanara. I za pripremu i za sanaciju, građani i uprvnici, imaju podršku Ministarstva energetike i „Evropske banke za obnovu i razvoj“.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay

„Stambene zajednice se prijavljuju za projekat, nakon toga će biti urađne studije, biće urađene procene troškova. Osim toga, za pomoć pri pribavljanju određene dokumentacije za građevinske dozvole i što je najvažnije obezbeđivanje finasijskih sredstava“, kaže Bojan Bogdanović, specijalista za energetsku efikasnost i zelene zgrade u EBRD.

Troškove pripreme i 50 odsto vrednosti investicije pokriva država uz podršku EBARD-a i donacija. Dok će drugu polovinu troška posla građani otplaćivati najmanje 10 godina kroz mesečni račun za grejanje. Nadležni obećavaju – taj izdatak može biti minimalno povećan u odnosu na godišnji trošak koji stanari sada imaju po paušalnom sistemu naplate.

„Očekujemo prve radove u martu 2025. godine. Ovaj projekat će rezultirati uštedom više od 35 odsto odnosno oko 81.000 megavata godišnje, kao i smanjenje štetnih gasova za oko 20.000 tona na godišnjem nivou“, kaže Maja Vukadinović, pomoćnica ministarke rudarstva i energetike.

Prelazak na naplatu po potrošnji je zakonska obaveza koja će imati efekta samo ako se zgrade prethodno energetski obnove. Od 60 toplana u Srbiji naplatu grejanja po utrošku sada primnjuje tek 14 daljinskih sistema.

Izvor: RTS

Podrška za 25 StarTech zvezda

Foto-ilustracija: Unsplash (Science in HD)
Foto-ilustracija: Pixabay

Biorazgradivi ambalažni materijal od industrijske konoplje, ogrlica za praćenje pasa, sistem za rano otkivanje rizika od šumskih požara, softver za identifikaciju lažne robe na internetu samo su neke od 25 inovacija koje su dobile grantove na trećem konkursu programa StarTech. Novac će im pomoći da u narednih godinu i po dana razviju svoje proizvode i osvoje domaće i inostrano tržište.

Na završnoj ceremoniji čekove od 15.000 do 60.000 dolara su im dodelili predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić, ministarka nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Jelena Begović, generalni direktor kompanije Philip Morris International za Jugoistočnu Evropu Aleksandar Jakovljević i izvršna direktorka NALED-a Violeta Jovanović. 

Brnabić je istakla da u sektoru informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) imamo 104.000 zaposlenih, a cilj nam je da imamo 140.000

Ovom prilikom je predstavljeno i drugo izdanje Sive knjige inovacija koja donosi 45 preporuka za unapređenje inovacionog ekosistema u Srbiji, a prvi primerak dobila je ministarka Begović. 

„Naš sladeći korak je vezan za saradnju nauke i privrede kroz stipendirane doktorate i na tome počinjemo da radimo intenzivno. Rad sa NALED-om nam je pokazao da neko sa strane može bolje da nas usmerava i da nam ukaže šta nam to fali da bismo imali sjajan inovacioni ekosistem“, izjavila je Begović, piše NALED

StarTech projekat je trogodišnja inicijativa vredna pet miliona dolara koju su krajem 2020. pokrenuli kompanija Philip Morris i NALED u saradnji sa Vladom Srbije kako bi zajedno podržali razvoj inovacija i digitalnu transformaciju malih i srednjih preduzeća u našoj zemlji.  

Pročitajte još:

„U ovom trećem krugu smo imali najviše prijava 302, gotovo za trećinu više nego prethodne godine, što je najbolji dokaz da je StarTech zaživeo i da postoji veliki potencijal za njegovu dalju nadogradnju. Za ove tri godine podržali smo ukupno 82 inovativna projekta, a vrednost pojedinačnih donacija koje smo bespovratno uložili u razvoj ovih firmi kreće se između 15.000 i 100.000 dolara. Među novih 25 dobitnika grantova imamo sve „od igle do lokomotive“ ili u našem slučaju – od udice (aplikacije za ribolovce) do aviona (analitika podataka u vazduhoplovstvu)“, rekao je Aleksandar Jakovljević i najavio nastavak projekta i u naredne tri godine.  

Dobitnici grantova 

Najviše grantova, ukupno 15, dodeljeno je u Lotu 1 namenjenom podršci početnicima u poslovanju da razviju inovativnu ideju u prototip proizvoda. Dobitnici grantova su Bifrost Bioplastics iz Jagodine, Smart Forest – WF Software iz Čajetine, Vetroinženjering iz Čačka, Canandi i Smart Document Builder as a Service – SDBS iz Niša i Dently.AI, F&A, Farmers Assistance Platform, Hydrolyzer, Inclusio, LegalSafe, LungVision, Smartsy, Uniborn, Veles Sense iz Beograda. 

U Lotu 2 namenjenom podršci izlasku inovativnog proizvoda na tržište dodeljeno je osam grantova, a dobitnici su Bacillomix Co iz Novog Sada, Pixxy i Pro Media Creative iz Niša,  Laviefarm, Mindberg, Reputeo, Sanum per fructus i Talks and Folks iz Beograda. 

Dva granta dodeljena su u Lotu 3, prvenstveno namenjenom izlasku na inostrano tržište. Dobitnici su preduzeća Aerrozz Consulting iz Beograda i Cropt iz Novog Sada. 

Ove godine priliku da izabere svog favorita imala je i publika koja je najviše glasova dala timu LungVision iz Beograda za razvoj preciznog klasifikovanja rendgenskih snimaka grudnog koša za određivanje verovatnoće postojanja različitih plućnih bolesti. 

Energetski portal

Sortiranje biootpada od 2024. u Francuskoj – Šta se dobija iz bačene hrane?

Photo-illustration: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Augustin de Montesquiou)

Francuska je na osnovu podataka iz 2020. godine, otkrila je da je samo u toj zemlji bačena hrana dostigla procenjenih 8,7 miliona tona, navodi se u izveštaju tamošnjeg Ministarstva poljoprivrede. Analiza upućuje na veliki doprinos domaćinstava prilikom rasipanja hrane, gde čak 46 odsto ukupnog otpada ovog tipa jeste poteklo od njih, a potom slede poljoprivredno-prehrambena industrija i ugostiteljski sektor.

Stoga, sveobuhvatno upravljanje biološkim otpadom u Francuskoj biće podvrgnuto značajnim promenama počevši od 1. januara 2024. godine, u skladu sa evropskim propisima i AGEC zakonom (Zakon protiv otpada za cirkularnu ekonomiju) koji je stupio na snagu 10. februara 2020. i čiji je cilj da ubrza promenu modela proizvodnje i potrošnje kako bi se ograničio otpad i samim tim zaštitili resursi i priroda. Zakon će obavezati lokalne vlasti da uspostave izvorno sortiranje biootpada za sva fizička lica, kao deo njihovih javnih usluga upravljanja otpadom. Metod koji će koristiti zajednica nije propisan,  već imaju slobodu da izaberu pristup koji najbolje odgovara njihovim potrebama, bilo da se radi o pojedinačnim komposterima, kompostiranju u okruženju, metanizacija ili nešto drugo, objašnjeno je i na sajtu francuske administracije. Biološki otpad ne podrazumeva samo hranu, ali je ona značajan deo istog, naročito u svakodnevici ljudi.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay (Ben_Kerckx)

Biootpad, koji se pretežno sastoji od vode, neefikasan je za spaljivanje i opasan za zakopavanje zbog emisije metana, koji pritom znatno više utiče na globalno zagrevanje od CO2. Sortiranje i prenamena biootpada smanjuje emisije gasova staklene bašte i promoviše proizvodnju obnovljive energije, posebno biogasa, zbog čega ovakve mere Vlade imaju višetruke benefite. Smanjenje otpada, sortiranje i reciklaža, stvaranje nove energije, a verovatno da će mnogi biti podstaknuti da pripaze na potrošnju i upotrebu namirnica. 

Pomenuto kompostiranje jeste jedan od najčešćih načina recikliranja biootpada, u prisustvu kiseonika, jer je nastali kompost pun hranljivih materija, pa se može koristiti u poljoprivredi. Putem anaerobne digestije proizvodi se biogas od ovog  otpada, koji potom može biti izvor električne energije, ali se takođe prerađuju jestiva ulja i masti kako bi se potom proizvelo biogorivo.

Milica Vučković

Energetska sanacija zgrada i zaštitne mere

Foto-ilustracija: Unsplash (elvis bekmanis)
Foto-ilustracija: Unsplash (thom masat)

U cilju smanjenja emisija i korišćenja energije u zgradama širom Evropske unije (EU), priprema se nova Direktiva o energetskim osobinama zgrada (Energy Performance Building Directive – EPBD), koja će podržati napore EU da dekarbonizuje zgrade u svim državama članicama. Predložena je revizija dosadašnje Direktive i uvođenje minimalnih standarda energetske efikasnosti, kako bi renoviranje zgrada postalo obavezno u svih 27 zemalja članica EU.

Ovo je oblast u kojoj će konkretan uticaj Evropskog zelenog dogovora poboljšati kvalitet života ljudi, u njihovim domovima i na radnim mestima i smanjiti njihove račune za energiju. To će omogućiti građanima, vlasnicima i zakupcima da žive u boljim zgradama koje će imati bolje energetske performanse, udobnosti i blagostanja.

Ovo će podstaći energetsku nezavisnost Evrope u skladu sa REPoverEU planom i dati snažan poslovni razlog za čistiji sektor zgrada u EU. Prema predloženim odredbama, države članice će uspostaviti nacionalne planove za renoviranje zgrada kako bi se postavila nacionalna strategija za dekarbonizaciju fonda zgrada i kako da se pozabave preostalim barijerama, kao što su finansiranje, obuka i privlačenje više kvalifikovanih radnika. Uspostaviće se nacionalne šeme za renoviranje zgrada, da bi usmeravali vlasnike zgrada u njihovim fazama renoviranja prema zgradama sa nultom emisijom.

Pročitajte još:

Države će morati da obezbede da postoje zaštitne mere za stanare, kako bi pomogle u rešavanju rizika od deložacije ugroženih domaćinstava izazvanih nesrazmernim povećanjem zakupnine nakon renoviranja.

Revidirana Direktiva će postaviti niz mera koje će pomoći vladama EU da strukturalno unaprede energetske performanse zgrada, sa posebnim fokusom na zgrade sa najlošijim energetskim učinkom.

Svaka država članica će usvojiti sopstvenu nacionalnu putanju za smanjenje prosečne upotrebe primarne energije u stambenim zgradama za 16 odsto  do 2030. i 20 – 22 odsto do 2035. godine, omogućavajući dovoljnu fleksibilnost da se uzmu u obzir nacionalne okolnosti.

Što se tiče fonda nestambenih zgrada, revidirana pravila zahtevaju da se postepeno poboljšava kroz minimalne standarde energetskih performansi.

Foto-ilustracija: Unsplash (Mirko Božić)

Program sanacija objekata u Srbiji

Kada je reč o Srbiji koja nije članica EU nedavno je pokrenut Program energetske sanacije stambenih i stambeno poslovnih zgrada u 16 gradova. Planirano je da se sanira oko 500 zgrada kolektivnog stanovanja priključenih na toplane. Zbog brze potrebe države da „ušuška“ što veći broj zgrada, nameće se mogućnost da zbog nepoštovanja propisa i izbegavanja instaliranja propisanih odgovarajućih materijala budu ugroženi životi stanara i životna imovina.

Prema novim propisima u zgradama je ključno pravilno uspostavljanje protivpožarne barijere na fasadama, a prema postojećoj regulativi za objekte određene spratnosti obavezne su protivpožarne barijere na svakom spratu. Stručnjaci kažu da je debljina eksterne izolacije na standardnom zidu najčešće 12 centimetara. Građani u Srbiji najčešće koriste stiropor kao izolaciju iz komercijalnih razloga, ali zbog protivpožarnih zahteva moraju da postave takozvane protivpožarne barijere, a najbolje od kamene vune koja je negoriva.

Neophodno je da se pojača nadzor nad izvođenjem novih i rekonstrukcije postojećih objekata, kako se ne bi desilo da se ugroze ljudski životi i objekti.

U skladu sa tim, Sektor za vanredne situacije MUP-a Srbija je najavio da će zaposliti 50 protivpožarnih inspektora preventivne zaštite. Inspektori treba da proveravaju i spreče  nebezbednu gradnju i rekonstrukcije bez poštovanja protivpožarnih zakona i pravilnika.

Građani i sami moraju biti pripremljeni i u mogućnosti da se suočavaju sa požarima i hitnim napuštanjem objekata. Zakonom o zaštiti od požara svim poslovnim i stambenim zgradama su naložene mere da moraju imati vatrogasna creva, hidrantsku mrežu, vatrogasne aparate na svakom spratu, odnosno svakom drugom spratu prema odgovarajućim kriterijumima i normativima. Svi evakuacioni putevi, izlazi i stepeništa moraju biti prohodni za hitno i bezbedno napuštanje objekta.

Izvor: Energetski portal

Hrvatska: Božićna putovanja – Od 12 međunarodnih destinacija samo je za četiri voz jeftiniji od aviona

Foto: Greenpeace 
Foto: Greenpeace

Povodom nadolazećih praznika, kada 250 miliona Evropljana putuje kući ili na odmor u inostranstvo, Greenpeace u centralnoj i istočnoj Evropi (Greenpeace CEE) sprovelo je istraživanje koje je uporedilo troškove železničkog i vazdušnog prevoza. Istraživanje je obuhvatilo Hrvatsku, analizirajući cene prevoznih karata između Zagreba i 12 evropskih destinacija u decembru.

Rezultati analize pokazali su da je putovanje vozom u Zagreb i iz njega prosečno 28 odsto skuplje od putovanja avionom. Na primer, aviokarte za destinacije poput Brisela ili Rima mogu se kupiti za oko 50 evra, dok su karte za voz gotovo dva puta skuplje za iste relacije. Samo na četiri analizirane destinacije povratna karta za voz je jeftinija, a to su Cirih, Beč, Varšava i Budimpešta.

,,Jeftinije aviokarte na prvi pogled čine se isplativijima, međutim, iza računice krije se pravi trošak letenja – onaj za našu planetu. Održivi železnički prevoz mnogima je i dalje nedostupan, dok je vazdušni prevoz, koji najviše zagađuje životnu sredinu, u nepravednoj i štetnoj prednosti. Nečuveno je što avio prevoz uživa velike porezne olakšice, dok se železničke karte i zelena struja za vozove oporezuju. Evropska komisija i vlade država članica moraju hitno rešiti ovaj nepravedan sistem i učiniti održiv železnički prevoz dostupnim i pristupačnim svima,“ istakao je Herwig Schuster, vođa Greenpeace-ove kampanje Mobility4All.

Pročitajte još:

Osim cene, važni faktori prilikom odabira prevoznog sredstva za putnike su praktičnost i jednostavnost rezervacije. Od 12 analiziranih destinacija, samo tri imaju direktnu železničku liniju od i prema Zagrebu (Budimpešta, Beč i Cirih), dok istovremeno postoji osam direktnih letova.

Foto: Greenpeace

Većina evropskih železničkih kompanija, uključujući Deutsche Bahn, ne nudi karte za Zagreb i iz njega dvanaest nedelja uoči Božića, što onemogućava korisnicima planiranje održivog načina putovanja. Hrvatske železnice su redak primer državne železničke kompanije koja ne prodaje međunarodne karte onlajn, što čini rezervaciju još nepraktičnijom. Istovremeno, sve aviokarte za zimska putovanja dostupne su barem tri meseca unapred.

,,Putovanja vozom proizvode 80 odsto manje emisija ugljenika po osobi i po kilometru od letenja. Prevoz je jedini sektor u Evropskoj Uniji u kojem rastu emisije CO2 štetne za klimu. U Hrvatskoj su te emisije od 1990. godine porasle za ogromnih 48 odsto, što ne čudi s obzirom na to da je država ulagala prvenstveno u putnu infrastrukturu umesto u održive načine prevoza. Želimo li smanjiti emisije, Vlada hitno mora dati prednost ulaganjima u železnicu, učiniti putovanja vozom jeftinijim uz porezne olakšice ali i da sufinasiraju zelene karte kakve postoje u nekim evropskim zemljama,“ istakla je Petra Andrić, programski vođa Greenpeace-a u Hrvatskoj. Za početak, bilo bi poželjno pojednostaviti i modernizovati sistem rezervacija železničkih karata.

Izvor: Greenpeace

KEY Energy Transition sajam Rimini 2024

Foto-ilustracija: Unsplash (Jason Blackeye)
Foto-ilustracija: Unsplash (Anders J)

Drugo samostalno izdanje sajamske manifestacije KEY Energy Transition održaće se od 28. februara do 1. marta 2024. godine u Riminiju. Ovaj sajam posvećen je tržištu inovativnih tehnologija i rešenja u oblasti obnovljivih izvora energije i energetske tranzicije.

Izložbenim programom obuhvaćene su oblasti: solarna energija, vetar, vodonik, energetska efikasnost, e-mobilnost, održivi gradovi i skladištenje energije. U prošlogodišnjem izdanju manifestacije učestvovalo je više od 600 izlagača na oko 55.000 m², održano je 150 stručnih skupova a sajam je posetilo 34.000 posetilaca.

Više informacija o sajmu možete da pronađete ovde

Pozivaju se predstavnici privrede, lokalnih samouprava i javnih preduzeća angažovanih u obuhvaćenim sektorima energetske tranzicije da se prijave za učešće u KEY Programu kupaca (KEY Buyer’s Program).

Ovaj program omogućava učesnicima da otkriju nove trendove i inovativne tehnologije u oblasti zelene, održive ekonomije i obnovljivih izvora energije, upoznaju ključne igrače u sektorima energetske tranzicije, prošire komercijalne i institucionalne kontakte i pronađu inspiraciju u najboljim praksama kompanija, visokotehnološkim proizvodima i projektima.

Organizator sajma Italian Exhibition Group (IEG) obezbedio je posebne pogodnosti za učesnike Programa za kupce: besplatan smeštaj u hotelu*** na bazi noćenja sa doručkom u trajanju od tri noći, lokalne transfere (aerodrom/hotel, hotel/sajam), ulaznice, kao i ručak na sajmu.

Učesnici programa imaju obavezu da održe 10 prethodno zakazanih sastanaka.

Više informacija o programu dostupno je ovde

Nakon registracije na sajtu i popunjavanja prijave kojoj možete pristupiti ovde, dobićete obaveštenje o ishodu prijave od IEG Odeljenja za međunarodne kupce.

Ukoliko ste zainteresovani za učešće molimo vas da ujedno popunite kratak upitnik dostupan ovde,  najkasnije do petka, 12.01.2024.

Izvor: Centar za cirkularnu ekonomiju

Nema razlike u sposobnostima muškaraca i žena inženjera

Foto: OIE Srbija
Foto: OIE Srbija

Energetski portal, kao medij koji želi da doprinese rodnoj ravnopravnosti i inkluzivnosti žena u sektor zelene energije, odlučio je da podrži kampanju promocije uspešnih žena koje sprovodi Udruženje Obnovljivi izvori energije Srbije. U narednom periodu objavljivaćemo intervjue Udruženja OIE SRBIJA sa ciljem da podstaknemo mlade devojke i žene da se obrazuju i karijernu šansu potraže u sektoru OIE.

U biografiji Milice Prugić ne manjkaju izazovi, poslovi, pa čak i sportovi koji su se do skoro smatrali isključivo muškim. Završila je tehnički fakultet, a borilački sportovi pratili su je kroz odrastanje, od realnog aikida koji je počela da trenira u osmoj godini, preko japanskog džiju džicua u kom se oprobala u 18, do brazilskog džiju džicua koji praktikuje sada.

Vaspitavana od malena da se mora sama boriti kroz život i isključivo marljivim radom zaslužiti ono što želi da postigne, vredno je radila na stvaranju životnih šansi i prilika. Nakon završene gimnazije u Novom Sadu, u istom gradu je započela svoj akademski put na Fakultetu tehničkih nauka, gde je završila osnovne akademske studije iz Čistih energetskih tehnologija. Za vreme osnovnih studija boravila je pet meseci na studentskoj razmeni na Univerzitetu u Haenu, u Španiji, a po završetku fakulteta, kao stipendista Vlade Francuske, odlazi na master studije u Pariz. Kada je završila master studije na École des Mines, vraća se u Srbiju gde je odnedavno zaposlena u kompaniji Mott MacDonald u Beogradu.

U razgovoru za portal OIE Srbija Milica Prugić otkriva šta podrazumeva titula diplomiranog inženjera za obnovljive izvore energije koju je stekla i kako su izgledala usavršavanja u Španiji i Francuskoj. Takođe, Milica od detinjstva gaji ljubav prema borilačkim sportovima i svaki boravak u inostranstvu za vreme studija iskoristila je da se oproba u stranim klubovima i postane deo njihove „porodice“.

Pročitajte još:

Foto: OIE Srbija

Kako ste se odlučili za smer čiste tehnologije i to na FTN u Novom Sadu?

– Od malena gajim veliku ljubav prema prirodi. Odrastajući u sredini u kojoj se ne pridaje dovoljan značaj očuvanju životne sredine, u meni se probudila želja za učenjem i podizanjem svesti o istoj. I tako sam krenula u potragu za akademskim programima koji bi odgovarali mojim interesovanjima. Fakultet tehničkih nauka je bio jedini u to vreme koji je imao akademski studentski program koji od samog početka studente usmerava ka obnovljivim izvorima energije, energetskoj efikasnosti i zaštiti životne sredine.

Da li ste se kao devojka osećali ravnopravno na FTN i kakav je bio brojčani odnos studenata i studentkinja?

– Za vreme studija na FTN-u zaista nisam osetila razliku između postavljanja profesora, a ni asistenata, drugačije ka devojkama nego ka momcima. Takođe ni među kolegama nije bilo nikakve diskriminacije. Na našem smeru je brojčani odnos studenata i studentkinja bio približno jednak.

Da li se kod nas na FTN dovoljno uči o obnovljivim izvorima energije?

– Na FTN-u, u zavisnosti od toga koji smer upišete, stičete više-manje teorijskog i praktičnog znanja. Što se tiče mog smera, on je koncipiran kao interdisciplinaran program koji pre svega čine dve naučne oblasti, mašinsko inženjerstvo i zaštita životne sredine. Takođe, zastupljeni su i predmeti iz elektrotehničkog i računarskog inženjerstva, opštih prirodnih disciplina i industrijskog i inženjerskog menadžmenta, što daje dobru podlogu za dalje usavršavanje za koju god granu obnovljivih izvora energije se opredelite (solarna, vetro, hidro, geotermalna energija i druge).

Kakva iskustva nosite sa studentske razmene i da li imate neku poučnu priču o rodnoj ravnopravnosti iz Španije?

– U toku boravka u Španiji od izuzetnog značaja mi je bilo iskustvo koje mi je pružilo mogućnost upoznavanja izuzetno uspešnih žena na 13. internacionalnom forumu mašinskog inženjerstva i mehatronike koji se održavao na univerzitetu. Na poziv profesorke učestvovala sam kao student asistent na konferenciji i pomagala u organizaciji. Veliki broj žena-učesnika na pomenutoj konferenciji je potvrdio moja ubeđenja da i žene mogu dati veoma značajan doprinos u oblasti mašinstva i mehatronike.

Foto: OIE Srbija

Na osnovu čega ste dobili stipendiju i poziv na master studije u Francuskoj?

– Vaspitavana od malena da se moram sama boriti kroz život i isključivo marljivim radom zaslužiti ono što želim da postignem, samoinicijativno sam se interesovala za dalje usavršavanje u sklopu master studija. Ubrzo nakon završetka osnovnih studija, tražila sam mogućnosti stipendiranja naših studenata i saznala za mogućnost dobijanja stipendije Vlade Francuske. Izuzetno sam ponosna na to što sam svoj san ostvarila zahvaljujući rezultatima rada i truda tokom prethodnih godina školovanja. U odabiru stipendista prvenstveno su se vrednovale ocene sa studija, iskustva na praksi, vannastavne aktivnosti, motivacija i preporuke profesora.

Kako je izgledao studijski program?

– S obzirom na to da osnovne akademske studije na FTN-u traju četiri godine, a na fakultetu za koji sam aplicirala tri, automatski sam bila upisana na drugu godinu master studija. Na drugoj godini postojala su četiri modula: Energetska efikasnost, Smanjenje emitovanja ugljen-dioksida, Integracija obnovljivih izvora energije u mreže i Tehnologije obnovljivih izvora. Izabrala sam Energetsku efikasnost i Tehnologije obnovljivih izvora. Predavanja iz ovih oblasti smo imali u prvom semestru, kada smo ih uporedo i polagali. U drugom semestru smo bili u obavezi da sami nađemo praksu, bila ona u laboratoriji pri fakultetu ili u industriji. Kako me je posebno zanimao praktičan rad, praksu sam pronašla u kompaniji Stellantis, jednoj od vodećih giganata u auto-industriji, gde sam se bavila projektima dekarbonizacije njihovih zgrada.

Foto: OIE Srbija

Nosite titulu diplomiranog inženjera za obnovljive izvore energije. Sa tom titulom se ovde do sada nismo susretali. Šta titula znači, za koje ste poslove kvalifikovani?

– Sa zvanjem diplomiranog inženjera za obnovljive izvore energije se mnogi do sada nisu susreli. To je relativno novo zanimanje, pa često u firmama postoji problem oko toga da li da nas svrstaju u elektro ili mašinske inženjere. U svetu je pozicija „energy engineer“ i te kako tražena i cenjena. Elem, primećujem i drago mi je da se i kod nas pojavljuju pozicije pogodne za istoimene inženjere i da se moje bivše kolege sa fakulteta zapošljavaju u struci u Srbiji. Mogućnosti zapošljavanja se pojavljuju u širokom spektru i to može biti obavljanje poslova energetskog menadžera u gradskim upravama, u preduzećima koja se bave energetikom ili obnovljivim izvorima energije. Takođe, postoji mogućnost rada na mestu inženjera u projektantskim biroima i konsultantskim preduzećima u oblasti OIE ili zaštite životne sredine, u preduzećima koja se bave povećavanjem energetske efikasnosti objekata i sl.

Kako izgleda posao u MottMacDonaldu?

– U kompaniji Mott MacDonald sam zaposlena odnedavno, u timu za obnovljive izvore energije. Svaki novi zaposleni u svom prvom radnom danu dobije svog ’buddy-a’ koji je zadužen da ga u toku prvih nedelja upozna sa novim radnim okruženjem, sa prirodom poslovanja i da mu pomaže oko svih eventualnih nejasnoća i problema sa kojima bi se neko kao početnik mogao susresti na novom radnom mestu. Članovi tima su dužni da sarađuju sa svojim line manager-om i da prate njegove instrukcije za rad na projektima. Ono što sam primetila na samom početku i što me je prijatno iznenadilo jeste da je veliki broj žena zaposlenih na pozicijama inženjera u kompaniji. U kompaniji je zastupljena mogućnost hibridnog rada, što znači da imamo pravo na dva dana u nedelji rada od kuće. To predstavlja veliku prednost u pogledu štedljivosti vremena jer mnoge kolege, uključujući i mene, ne stanuju u Beogradu. Takođe, time se ostvaruje i energetska štednja s obzirom na to da veliki broj zaposlenih putuje automobilima. Posebno mi odgovara prijateljska i dobronamerna klima u delu kompanije u kome radim.

Foto: OIE Srbija

Da li ima rodno izazovnih tema ili poslova koje žena inženjer ne može uraditi?

– Smatram da u domenu intelektualnih sposobnosti nema granica niti razlike u sposobnostima i mogućnostima inženjera muškog ili ženskog pola.

 

Gde sebe vidite u budućnosti – vetar, solar, naučne institucije ili nešto sasvim drugo?

– U budućnosti sebe vidim u industriji i projektima vezanim pretežno za solar i vetar. Želja bi mi bila da radim na ovakvim projektima bilo kao menadžer ili inženjer.

Da li preporučujete mladim devojkama da upišu tehničke fakultete i da posao traže u OIE sektoru?

– Upisivanje tehničkih fakulteta preporučujem isključivo devojkama koje i same imaju želju i interesovanja za neki od smerova tehničkih fakulteta jer je neophodna ljubav prema takvoj vrsti posla, kao i prethodno predznanje. Mislim da je najbitnije pri izboru fakulteta da izaberemo onu sferu koja nas lično najviše interesuje i koju volimo.

Šta mi kao Udruženje, pojedinci, društvo i država možemo da učinimo za veću inkluzivnost žena u sektor OIE?

– Smatram da društvo, država i udruženja treba da se aktiviraju u promociji uspešnih žena u raznim sektorima OIE. Time bi žene postale vidljivije što bi ohrabrilo mlađe devojke da krenu tim putem.

Izvor: OIE Srbija

Sveobuhvatan pristup slovenije u postizanju rasta elektromobilnosti

Foto: Ministarstvo za okolje, podnebje in energijo – MOPE
Foto: Ministarstvo za okolje, podnebje in energijo – MOPE

Površinski jednoj od manjih država na prostoru Evrope, čija je teritorija više od polovine prekrivena šumama, prepoznatljivoj po prelepim pejzažima – Sloveniji, neretko se pripisuje epitet zemlje koja vodi računa o zaštiti prirodnog bogatstva. Prateći principe održivog razvoja, ova zemlja je, počevši od 2011. godine, elektromobilnost svrstala u teme od značaja za očuvanje zdrave životne sredine, kada je subvencionisala i prva tri električna automobila. O razvoju elektromobilnosti i podsticajima građana za prelazak na vozila na alternativna goriva, razgovarali smo sa Marijom Lesjak, sekretarkom u Direkciji za transportnu politiku u okviru Ministarstva za zaštitu životne sredine Republike Slovenije (Ministarstvo za okolje, podnebje in energijo – MOPE).

Do 2018. godine postepeno je sufinansirana kupovina 1.521 električnog SVEOBUHVATAN PRISTUP SLOVENIJE U POSTIZANJU RASTA ELEKTROMOBILNOSTI vozila, a u oktobru 2017. godine vlada Republike Slovenije usvojila je Strategiju razvoja tržišta za uspostavljanje odgovarajuće infrastrukture vezane za alternativna goriva u sektoru transporta. Ovim je u slovenački pravni sistem prenet član 3 Direktive 2014/94/EU Evropskog parlamenta i Saveta o uspostavljanju infrastrukture za alternativna goriva, koji od država članica zahteva da usvoje nacionalne okvire politike za razvoj tržišta, u odnosu na alternativna goriva u sektoru transporta i uspostavljanju odgovarajuće infrastrukture.

Strategija je predstavljala nacionalni okvir za smanjenje gasova staklene bašte, a posebno emisije CO2 u sektoru transporta do 2030. godine, zbog čega je za cilj postavljeno da se u tom periodu uvede najmanje 200.000 vozila na električni pogon. Strategijom je obuhvaćen i odgovarajući broj drugih vozila na alternativna goriva. Govoreći o infrastrukturi za električna vozila, cilj je bio da se na svakih 10 registrovanih električnih vozila obezbedi najmanje jedan punjač.

U FOKUSU:

Vlada Slovenije je 2019. godine usvojila i Akcioni program za alternativna goriva u transportu, koji je obuhvatio različite mere za unapređenje tržišta alternativnih goriva i uspostavljanje odgovarajuće infrastrukture za alternativna goriva, a od te godine sufinansirano je u proseku oko 1.000 električnih vozila godišnje.

– Od 2011. do 2022. godine ukupno smo sufinansirali kupovinu 5.687 električnih vozila. Do tada, i uključujući 2019, bilo je moguće dobiti subvenciju i za priključne električne hibride (PHEV) i za električna vozila na baterije (BEV). Od 2020. subvencije su dostupne samo za BEV. Subvencije za lična električna vozila kreću se od 4.500 do 6.500 evra, a za laka komercijalna vozila 3.500 evra – rekla je Marija Lesjak.

Foto: Ministarstvo za okolje, podnebje in energijo – MOPE

S obzirom na to da usvojena Strategija iz 2017. godine nije bila dovoljna za ambiciozne ciljeve koje je Evropska unija postavila u okviru Evropskog zelenog dogovora i zakonodavnog paketa Spremni za 55, Slovenija je 25. maja 2023. usvojila nov sistemski zakon o infrastrukturi za alternativna goriva i promovisanje prelaska na alternativna goriva u transportu (ZIAG). Ovim zakonom se stvara pravni okvir za uspostavljanje, razvoj, proširenje i bezbedno korišćenje interoperabilne i prilagođene korisnicima infrastrukture za punjenje i snabdevanje alternativnim gorivima u saobraćaju za drumski, vazdušni i pomorski saobraćaj i tri vrste energenata – struju, vodonik i prirodni gas.

Zakonom se uvode i tri osnovna nivoa razvoja infrastrukture za alternativna goriva. Prvi, strateško planiranje infrastrukture za alternativna goriva, pri čemu je, s obzirom na postojeće stanje i zrelost tehnologija, akcenat stavljen na planiranje infrastrukturne mreže za punjenje električne energije za drumski saobraćaj. Zatim obezbeđivanje dugoročnog namenskog resursa za sufinansiranje mera za prelazak na alternativna goriva, što će doprineti postizanju ekoloških i energetskih ciljeva u sektoru saobraćaja. Poslednji nivo predstavlja osnivanje izvršnog organa za sprovođenje javnih tendera i poziva na dodelu namenskih sredstava za mere koje će ubrzati prelazak na alternativna goriva u saobraćaju, tj. i infrastrukturu i vozila ili kombinaciju oba. Uspostavlja se centar za promovisanje prelaska na alternativna goriva.

Elektrifikacija javnog prevoza putnika je takođe jedan od ciljeva novog ZIAG-a. Govoreći o njemu, najveći potencijal za prelazak na električna vozila ima gradski i prigradski javni prevoz putnika. Međugradske linije zasad nisu u planu zbog veće kilometraže, odnosno dometa električnih baterija.

Priredila: Katarina Vuinac

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST

Crna Gora: Otkrivene nove vrste i staništa u nacionalnim parkovima

Foto-ilustracija: Unsplash (Vlad Kiselov)
Foto-ilustracija: Unsplash (Aiokr Chen)

Prvi sisar vraćen u svoje stanište, otkrivena nova vrsta za teritoriju Crne Gore, novi lokaliteti za gnežđenje ptica, povećanje brojnosti populacije divokoza, samo su neki od rezultata rada Službe za zaštitu prirodne i kulturne baštine i održivi razvoj Nacionalnih parkova Crne Gore.

Tokom 2023. godine biolozi ovog preduzeća pratili su stanje ekosistama, staništa i vrsta, a na osnovu nalaza i izveštaja sa terena predlagali i implementirali mere za njihovu zaštitu, unapređenje i održivo korišćenje.

,,Naš fokus je realizacija planskih i programskih aktivnosti, koje se baziraju na istraživanju, praćenju, zaštiti i unapređenju ekosistema i vrsta. Od 2021. godine sprovodimo monitoring dnevnih leptira kao organizama koji su osetljivi na klimatske promene. Od ove godine sprovodimo i monitoring značajnih i zaštićenih vrsta vodozemaca i gmizavaca. Kada govorimo o praćenju ribljih vrsta – dajemo mere i preporuke koje su bitne za održivo ribarstvo, dok ujedno pratimo značajne vrste ptica i njihove populacije. Redovno se prati i stanje šumskih ekosistema kako bi se zaštitili od požara i prenamnožavanja insekata”, objasnila je šefica Službe za zaštitu prirodne i kulturne baštine i održivi razvoj u JPNPCG Hajdana Ilić Božović.

Po prvi put u Crnoj Gori vraćan je sisar u prirodno stanište i to u NP Skadarsko jezero, dok je u prethodnom periodu pronađena i nova vrsta sisara nepoznata za teritoriju Crne Gore – šareni tvor u NP Prokletije.

,,Vraćanje vidre u njeno prirodno stanište, nakon što je pronađena povređena i lečena mesec dana, predstavlja glavnu konzervacionu meru koju smo uspeli da sprovedemo u NP Skadarsko jezero. Posebno smo ponosni što su građani Crne Gore bili zainteresovani za ovaj slučaj, pitali su i interesovali se svakodnevno za stanje životinje što nam je ujedno i pokazatelj koji upućuje na menjanje svesti građana kada je u pitanju očuvanje prirode i zaštićenih vrsta”, rekla je stručna saradnica za zaštitu faune sisara Belma Šestović.

Pročitajte još:

Svakim izlaskom na teren otkrivaju se i novi lokaliteti pogodni za istraživanje slepih miševa, pa se samim tim i proširuje spisak vrsta koje su prisutne u nacionalnim parkovima.

,,Reč je o bogatim lokalitetima u kojima se nalaze kolonije koje broje od više stotina do nekoliko hiljada jedinki. Poznata je naša kuća u NP Biogradska gora gde se nalazi najveća porodiljska kolonija Malog potkovičara u Crnoj Gori i regionu, a potencijalno je ova kolonija najveća i u Evropi. U toku je priprema plana za adaptaciju ove kuće kako bi je prilagodili i ljudskim aktivnostima, dok će jedan deo biti predviđen posebno za slepe miševe”, dodala je Šestović.

Ona je istakla da u NP Durmitor živi jedna trećina populacije divokoza, te da je ova brojnost populacije porasla zahvaljujući merama konzervacije i pojačanoj fizičkoj kontroli Službe zaštite.

Foto-ilustracija: Unsplash (
Cristian Grecu)

,,Divokoza je vrsta kojoj je potreban mir u staništu i ona je u tom pogledu jedan od indikatora koji pokazuju pritisak na stanište, a posebno u situacijama nelegalnih aktivnosti ili krivolova. Već naredne godine kroz projekat koji je planiran koristićemo foto zamke u kombinaciji sa veštačkom intelijgencijom kako bi proceniti gustinu populacije određenih vrsta. Tu pre svega želimo da utvrdimo gustinu populacije jelena i pratimo njihovo stanje, jer je to vrsta koja je pedesetih godina unesena u NP Biogradska gora”, dodala je ona.

Veliki broj aktivnosti rađen je i na zaštiti flore i vegetacije, a poseban akcenat stavljen je na inventarizaciju vaskularne flore u svih pet parkova, monitoring retkih i endemskih vrsta i njihovih stanista.

,,Monitoringom određenih vrsta utvrđeno je da su njihova staništa ugrožena i da to utiče na njihovu brojnost. Akcenat smo ove godine dali i na invazivne vrste i njihov uticaj na autohtone vrste biljaka. Kroz projekat i u saradnji sa NVO sektorom od naredne godine biće mapiran bagremac, ali i dati konkretni predlozi i mere njegovog uklanjanja”, rekla je stručna saradnica za zaštitu flore i vegetacije Ivana Džaković.

U parkovima će se posebna pažnja posvetiti potencijalnim Natura 2000 staništima. Takođe, planirana je edukacija u NP Durmitor kada je u pitanju ubiranje lekovitog bilja, a posebno kleke i borovnice kako bi se smanjio broj onih koji nesavesno i mimo pravila prikupljaju bilje iz prirode. U NP Prokletije i NP Biogradska gora vršeno je mapiranje i utvrđeno da neka staništa trpe pritisak, što ukazuje da se u budućem periodu mora raditi na njihovoj konzervaciji.

Foto-ilustracija: Pixabay (eggtart221)

Crna Gora ptičiji je raj i na teritoriji države živi 360 vrsta ptica, što je čak 65 odsto od ukupnog broja ptica koje nastanjuju područje Evrope. Monitoring ptica grabljivica odličan je pokazatelj zdravlja jednog ekosistema, a ova istraživanja rade se na Prokletijama i Lovćenu. U NP Durmitor se realizuje monitoring sedam krovnih vrsta ptica koje se nalaze na Anexu 1 Evropske direktive o pticama, a to su tetreb gluhan, jarebica kamenjarka, troprsti detlić, planinski detlić, patuljasta sova, uralska sova i leštarka.

,,Takođe, ove godine je na zimskom brojanju ptica utvrđeno da na teritoriji Skadarskog jezera zimu provede 56 hiljada jedinki. Veoma važna aktivnost je monitoring pelikana koji se obavlja tokom cele godine. Možemo se pohvaliti da smo ove godine imali dosta uspeha, iako na samom početku nismo imali puno nade zbog uznemiravanja kolonije usled nelegalnih aktivnosti. Ipak ova kolonija je sebi pronašla novo mesto za gnežđenje gde smo prilikom monitoringa prebrojali oko 140 odraslih i 38 mladih jedinki. Ovom prilikom je od najmlađeg pelikana uzet DNK uzorak i poslat na analizu u Grčku”, objasnila je stručna saradnica za ornitofaunu Ana Uskoković.

Javno preduzeće za nacionalne parkove Crne Gore velike napore ulaže u formiranje klastera i saradnju sa lokalnim stanovništvom kako bi se uključilo u proces upravljaja zaštićenim područjima i zajedničkim aktivnostima u cilju očuvanja naših teritorija. Zato je tokom ove godine formirana baza podataka o lokalnom stanovništvu koje deluje ili posluje na području nacionalnih parkova, a prvi sastanci u cilju boljeg upravljanja i efikasnije zaštite već su održani.

Izvor: RTCG

Raspisan javni poziv za inovativne ideje

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto-ilustracija: Freepik (atlascompany)

U okviru projekta „EU za Zelenu agendu u Srbiji“ raspisan je javni poziv za inovativne projektne ideje i poslovne modele koji bi doprineli efikasnoj i održivoj primeni Zelene agende za Zapadni Balkan i njenog Akcionog plana u Republici Srbiji. Poziv će biti otvoren do kraja 2026, a pristigle prijave će se ocenjivati i birati u nekoliko ciklusa.

U fokusu javnog poziva su projekti koji bi doprineli zelenoj transformaciji u oblasti dekarbonizacije i energetske efikasnosti, cirkularne ekonomije, smanjenja zagađenja životne sredine sa fokusom na kvalitet vazduha, zaštite i investiranja u biodiverzitet i ekosisteme kao i u oblasti održivih prehrambenih sistema i ruralnog razvoja.

Najbolji pristigli predlozi projekata dobiće mentorsku i tehničku podršku za dalji razvoj, dok će onima najuspešnijima biti obezbeđeno sufinansiranje za realizaciju projekta i to do 50 odsto ukupne vrednosti investicije, ali ne više od 250.000,00 evra po projektu.

Pročitajte još:

Na javni poziv mogu se prijaviti javna, privatna i socijalna preduzeća, istraživačke institucije, organizacije civilnog društva, udruženja poljoprivrednika i zadruge, lokalne samouprave i upravljači zaštićenih područja, pojedinačno ili udruženo.

Sve opšte informacije i uslove za konkurisanje možete pronaći ovde, dok se prijavljivanje vrši elektronskim putem, popunjavanjem onlajn formulara putem linka.

Projekat „EU za Zelenu Agendu u Srbiji“ finansira i tehnički podržava Delegacija Evropske unije u Srbiji, a sprovodi ga Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u partnerstvu sa Ministarstvom zaštite životne sredine Republike Srbije u saradnji sa Ambasadom Švedske i Evropskom investicionom bankom, sa dodatnim finansiranjem obezbeđenim od strane vlada Švedske, Švajcarske i Republike Srbije.

Izvor: PKS