Home Blog Page 168

Solarna elektrana na krovu STOP SHOP-a u Požarevcu smanjiće emisije CO2 koliko i šuma od 26 hektara

Stop shop Požarevac
Foto: STOP SHOP
Foto: STOP SHOP

STOP SHOP instalirao je u ritejl parku 2 u Požarevcu 2.414 fotonaponskih solarnih panela koji će proizvoditi zelenu energiju i na taj način doprineti manjim emisijama ugljen-diokisida, koji je jedan od glavnih uzroka klimatskih promena.

Očekivana godišnja proizvodnja ove solarne elektrane je 1.130,00 MWh „čiste“ energije, čime će se „uštedeti“ oko 920 tona CO2, koliko bi se emitovalo u proizvodnji struje iz fosilnih goriva kao što je ugalj. Poređenja radi, istu količinu CO2 eliminiše iz atmosfere šuma od 26 hektara.

Posmatrano dugoročno, ova krovna solarna elektrana na STOP SHOP-u u Požarevcu će za 25 godina ustedeti onoliko CO2 koliko proizvede svih 30.000 automobila u ovom gradu za pređenih 3.000 km.

„Želimo da naš STOP SHOP koristi struju bez ugljen-dioksida i na taj način promovišemo čistu i održivu budućnost. Samostalnom proizvodnjom električne energije iz obnovljivih izvora želimo da doprinesemo održivijoj budućnosti i čistijoj životnoj sredini za građane Srbije“, kaže Maja Marić, menadžerka operacija i liderka beogradske kancelarije u okviru CPI Property Grupe.

Pročitajte još:

Kao jedna od vodećih kompanija za komercijalne nekretnine, CPI Property Grupa je godinama fokusirana na unapređenja na polju održivosti. U pet od 14 STOP SHOP ritejl parkova u Srbiji – Borči, Subotici, Smederevu, Požarevcu i Vršcu – postavljene su pametne solarne klupe sa punjačima za mobilne telefone, besplatnom Wi-Fi internet konekcijom i podacima o vremenu i kvalitetu vazduha u realnom vremenu. Uz to, STOP SHOP u Lazarevcu je opremljen vetrogeneratorom i fotonaponskim sistemom javne rasvete koji obezbeđuje čistiju energiju iz održivih izvora. Štaviše, u okviru STOP SHOP-a u Lazarevcu raste urbana šuma, dok je 430 biljaka zasađeno na prostoru od približno 100 kvadratnih metara.

STOP SHOP je jedan od vodećih brendova kompanije IMMOFINANZ, najvećeg operatera ritejl parkova u Centralnoj i Istočnoj Evropi. Podsetimo, od 2022. godine IMMOFINANZ je deo korporacije CPI Property Group koja je takođe odgovorna za lokalno upravljanje parkovima STOP SHOP-ova na tržištu Srbije.

U Srbiji, IMMOFINANZ je član Saveta zelene gradnje Srbije, organizacije koja podstiče promene u načinu urbanog planiranja, projektovanja, izgradnje i renoviranja ka održivijoj budućnosti. Takođe pokriva BREEAM sistem sertifikacije u svom celokupnom srpskom STOP SHOP portfoliju, što je trenutno jedan od najvažnijih metoda za postavljanje standarda ekološke gradnje.

Izvor: STOP SHOP 

Građanima i privredi neisplativo da budu prozjumeri uz limit za solarne elektrane

Foto-ilustracija: Pixabay (torstensimon)
Foto-ilustracija: Pixabay (LCEC
)

Izmene i dopune Zakona o obnovljivim izvorima energije (OIE) predviđaju ograničenje kapaciteta solarnih panela kupaca-proizvođača (prozjumera), i to – za domaćinstva na 6,9 kilovata (kW) instalisane snage, a za privredu, odnosno pravna lica, na 150 kW. Ovo je u suprotnosti sa međunarodnim dogovorima i inicijativama koje je Srbija prihvatila da se smanji emisija gasova sa efektom staklene bašte i da se poveća udeo OIE.

Ipak, Vlada Srbije usvojila je 16. marta Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o OIE, a on će se na prolećnjem zasedanju naći pred poslanicima Narodne skupštine, što će biti verovatno poslednja šansa da se neke stavke u njemu izmene.

Vladan Šćekić iz Centra za unapređenje životne sredine u razgovoru za Biznis.rs ocenjuje da su usvojene izmene veoma loš signal, imajući u vidu da je Srbija sada u procesu transformacije elektroenergetskog sistema, a i u energetskoj tranziciji generalno.

„Problem je što smanjenje kapaciteta solarnih elektrana za domaćinstva onemogućava da se napravi jedan sveukupan sistem na nivou porodice. Sa takvim smanjenjem domaćinstva neće biti u prilici da instaliraju toplotne pumpe i da koriste energiju koju proizvode za njihovo pokretanje, nego će morati da tu struju povlače iz elektroenergetskog sistema, i to najviše u zimskom periodu kada ima manje sunca nego tokom leta. S obzirom na to da je tokom zime najveći deficit električne energije i da su najviše cene struje, to neće doneti ništa korisno niti bolje za elektroenergetski sistem od onoga što je sada predviđeno“, obrazložio je naš sagovornik.

Pročitajte još:

Prema njegovim rečima, cela stručna i akademska zajednica slažu se da je ovo loše rešenje i da ne bi trebalo da se ide u tom pravcu, posebno ukoliko se u obzir uzme to da Zakon o OIE treba da promoviše upotrebu obnovljive energije, a ne da je limitira.

„Čekamo prolećno zasedanje na kome bi taj zakon trebalo da bude usvojen u Skupštini Republike Srbije. To je ujedno i poslednja šansa da se ove promene zaustave, ili makar ublaže. Spremamo i dokumente koje ćemo predstaviti narodnim poslanicima, pa ćemo videti imaju li oni sluha da odbace promene člana 58 u zakonu“, otkrio je Šćekić.

Mnogim kompanijama neophodna zelena energija

Što se tiče kompanija, on kaže da ih ova promena zakona u izvesnoj meri limitira, posebno one koje hoće da prave veće elektrane od 500 ili više kilovata, pošto su onda veoma ograničene količinom struje koju mogu da proizvedu.

„Na kompanije će ovo limitiranje uticati tako što će ih sprečiti da proizvedu dovoljno zelene električne energije kako bi smanjile takse koje će plaćati pri izvozu u Evropsku uniju (EU) kroz Mehanizam prekograničnog prilagođavanja ugljenika (CBAM) Evropske unije. Tako će im to u izvesnoj meri, u odnosu na to koliko struje troše, odmoći u poslovanju. To je jedna od stvari koje prilikom ovog limitiranja nisu uzete u obzir’’, istakao je Šćekić.

Posebno je napomenuo da bi trend daljeg razvoja celog tržišta solarne enegije, nasuprot ovim limitima, imao i dodatnu korist, jer je potrebno i dosta firmi i instalatera koji će se baviti instaliranjem solarnih elektrana, što neminovno vodi ka otvaranju novih „zelenih radnih mesta“.

„Sa druge strane, sva oprema koja se koristi za solarne elektrane je predmet uvoza, pošto se kod nas ne proizvodi, pa se na nju plaćaju i carine i porezi, tako da sve što je navedeno u obrazloženju člana 58 veoma slabo ‘pije vodu’“, ocenio je Vladan Šćekić.

Prozjumeri još uvek mogu da postavljaju solarne panele većih kapaciteta

Prema rečima našeg sagovornika, do usvajanja zakona će sve što je započeto od procesa postavljanja solarnih elektrana i priključivanja prozjumera, a da je većih kapaciteta u odnosu na izmene, biti sprovedeno.

Foto-ilustracija: Pixabay (mrganso)

„Čuli smo neke najave iz ministarstva da će postojati određeni tranzicioni period, ali nismo dobili nikakvo jasno tumačenje šta će to značiti. Ova izmena zakona je došla, odnosno konkretno izmena člana 58, direktno od Elektrodistribucije Srbije koja je, uslovno rečeno, čuvar elektroenergetskog sistema. Dakle, oni su odgovorni da sve funkcioniše u svakom trenutku i, s jedne strane, njihova zabrinutost je na mestu. Međutim, ukoliko pričamo o priključivanju obnovljivih izvora energije na mrežu, još uvek nismo ni blizu maksimalne mogućnosti“, obrazložio je Šćekić.

On je podsetio da je do sada priključeno oko 200 megavata (MW), a da su procene da u ovom trenutku, sa postojećim sistemom, može biti priključeno oko 2.500 MW.

„Za to čekamo još neke rezultate studije, da bismo potvrdili i zvanično. Skoro 900 domaćinstava postala su kupci-proizvođači, i ona imaju ukupan instalisani kapacitet od sedam megavata, što je izuzetno malo za naš elektroenergetski sistem koji je kapaciteta oko 8.500 MW. To je toliko malo da je na nivou statističke greške, a korist koja postoji od lokalno proizvedene struje i smanjenja potreba za uvozom, pogotovo u trenucima kada je najskuplja, daleko je veća u odnosu na ono što bi donelo limitiranje“, naglasio je naš sagovornik.

Vladan Šćekić je ocenio da pretnje po elektroenergetski sistem nisu tolike koliko se navodi u obrazloženju promene člana 58. Dodao je da su oni koji su postavili solarne elektrane zabrinuti da li će za njih važiti taj limit i kako će se ubuduće regulisati.

„U predloženim izmenama se navodi – ako bi 20.000 domaćinstava koja su kupci-proizvođači počelo da se greje na struju, napravili bi deficit od 24 MW, što je vrlo upitno kao konstatacija, pre svega jer moramo imati u vidu da se solarna energija proizvodi i zimi, bez obzira na to koliko je hladno. Takođe, kako za godinu dana imamo manje od 900 prozjumera, procena ministarstva da će ih biti 20.000 je nerealna i nejasna, jer se ne navodi ni u kom periodu bi se to moglo desiti. A do tolikog broja prozjumera među domaćinstvima će doći tek kroz nekoliko godina, tako da je izmena člana 58 u potpunosti nepotrebna“, smatra Šćekić.

Na pitanje koji je mogući razlog za izmenu zakona, on kaže da je verovatno reč o konzervativnom pristupu Elektrodistribucije Srbije celoj problematici prozjumera. Takođe je ocenio da Elektroprivredi Srbije odgovara svaki kilovat proizveden u Srbiji jer onda neće morati da ga uvozi i plaća desetostruko više.

Izvor: Biznis.rs

Mali proizvođači u velikim radnjama – borba za rafove ili gubitak brenda

Photo-illustration: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Frankie Cordoba)

Domaći potrošači sve češće umesto velikih brendova radije biraju hranu, piće i kozmetiku proizvedenu u malim radionicama. Te robe nema dovoljno na rafovima trgovačkih lanaca jer je dobro mesto na njima skupo. Akcije poput „Dana domaćih dobavljača“ koje organizuje Privredna komora, za mnoge je jedini način da veći broj kupaca proba njihov proizvod.

“Pokrećemo neku liniju dodatne proizvodnje, koji će da uspe da podrži sve te prodavnice koje su zainteresovane za naše proizvode”, kaže Jelena Alimpić iz „Mina užitka“.

Milica Stevanović iz kompanije ”Lidl Srbija” navodi da cilj projekta nije samo prodaja dogovorenih količina u jednoj akcijskoj nedelji, već je cilj promocija proizvoda i samih preduzetnica.

Kaže da su domaće sirće, rakija i kolači planuli. Nešto teže je išla prodaja premijum meda sa suvim voćem. Zato se mnogi bore i za mesto na rafovima vinarija ili prodavnica delikatesa. Veliko interesovanje je za „Dane domaćih dobavljača“ koje organizuje Privredna komora.

Pročitajte još:

“Konstantno radimo u tom lancu snabdevanja da bude bogatiji jer definitivno na policama treba da ponudimo proizvode koji imaju deklaraciju, za koje znamo izvor i od čega se sastoje“, ukazuje Tijana Maljković iz Privredne komore Srbije.

Mali proizvođači koji ne mogu da plate uvođenje standarda, kao ni dobro mesto na rafovima koje trgovci naplaćuju od 500 do 3.500 evra, mogu da proizvode pod imenom trgovca.

“Proizvodnja pod trgovačkom markom je dobar način za sve proizvođače, ne samo male, da ne samo uđu u velike trgovinske lance, imaju siguran plasman robe i ne moraju uopšte da ulažu u marketing. Naravno tu treba biti oprezan da ne dođe do kanibalizacije sopstvenog brenda“, navodi Željko Rakić iz Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine.

Saradnja velikih trgovaca sa malim brendovima je utakmica u kojoj obe strane pobeđuju. Trgovci dobijaju besplatan marketing društveno-odgovorne kompanije, a proizvođači sigurnu isplatu nabavne cene i šansu da izađu van granica lokalnog tržišta.

Izvor: RTS

ZELENE INVESTICIJE ZA SVETLU BUDUĆNOST

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: Ljubaznošću Mijane Sučević

Prednosti energetski efikasnih, održivih rešenja u biznisu odavno su prepoznate, a građani, koji najskuplje plaćaju cenu trenutne energetske krize, polako uviđaju sve koristi njihove primene. Iako podaci govore da je sve više onih koji su spremni da svoje poslovanje i domaćinstva prilagode novim standardima, u Srbiji je ipak taj procenat značajno manji u odnosu na Zapadnu Evropu. Početna ulaganja su glavna kočnica koja sprečava preduzetnike i građane u našoj zemlji da se okrenu novim, modernijim i efikasnijim tehnologijama. 

Na pitanja o tome kako se ovaj problem može prevazići i da li banke mogu menjati percepciju građana kad je reč o ulaganju u održiva rešenja, odgovore smo potražili od Mirjane Sučević, šefa odeljenja za rad sa stanovništvom i za veoma mali biznis iz ProCredit banke.

EP: ProCredit banka već godinama unosi inovacije u svoje poslovanje prateći svetske trendove. Kako to uspevate? 

Mirjana Sučević: I danas, kao i pre dvadeset dve godine, kada smo započeli s poslovanjem na tržištu Srbije, ciljevi su uvek bili jasni – zadovoljstvo klijenata i što jednostavnije i komfornije, a opet potpuno sigurno bankarstvo. Tako smo prateći trendove, naročito u Nemačkoj gde se nalazi naša matica, ali i savremene potrebe društva, pre gotovo jedne decenije odlučili da je vreme da promenimo način svog poslovanja, odnosno da postanemo prva 100 odsto onlajn banka u Srbiji. 

Živimo brzo, vremena je sve manje, a u takvom svetu ljudi cene kada ne moraju da odlaze u banku. Budimo realni, banke nisu omiljene, ali su nam potrebne, pa je zato važno da ta veza bude povoljna za klijenta. 

U FOKUSU:

EP: Koliko vam je bitan green segment u poslovanju i kako ga prenosite na klijente? 

Mirjana Sučević: Rado ističemo činjenicu da su energetska efikasnost i green pristup u svemu što radimo sastavni deo naše korporativne DNK. To je zaista tako. Svesni smo da kao institucija imamo odgovornost prema sredini u kojoj poslujemo. Kako smo uvek verovali da treba poći od sebe, do promena je došlo prvo na internom nivou, te smo tako tokom godina razvili naš pristup očuvanju životne sredine. On se sastoji od tri stuba pri čemu se prvi odnosi na interni sistem upravljanja životnom sredinom, drugi se odnosi na upravljanje ekološkim i socijalnim rizicima u kreditiranju, dok se treći bavi zelenim finansiranjem. 

Veoma nam je bitno da energetski efikasna rešenja komuniciramo kroz proizvode koje nudimo, kao što je GEFF kredit u saradnji sa EBRD-om, sa povraćajem do 20 odsto, sa kojim se može finansirati nova stolarija, toplotna pumpa, izolacija, solarni paneli i drugo. Takođe, kroz edukativne postove na društvenim mrežama, blogove i razne druge aktivnosti kao što su javni nastupi i učešća na događajima trudimo se da podižemo svest o zagađenju životne sredine, ali i pokažemo da postoje načini da to promenimo.

Green segment je važan na nivou cele ProCredit Grupe, koja je odnedavno postala i članica Net Zero bankarske alijanse, te se priključila zajednici koja deluje na zagađenje plastikom (Finance Leadership Group Plastics UNEP FI).

Foto: ProCredit banka

EP: Kako pomažete klijentima da isprate sve procedure prilikom korišćenja neke bankarske usluge? 

Mirjana Sučević: Procedure postoje i uvek su tu da bi zaštitile samog klijenta, ali i nas kao banku. Mi smo maksimalno pojednostavili procedure kako bismo klijente izlagali što manjem stresu prilikom važnih životnih odluka kao što je uzimanje stambenog kredita. Stalno smo dostupni klijentima u Onlajn centru, u svim našim Zonama 24/7 postoje Infotelefoni, a sa klijentima smo u konstantnom kontaktu i preko društvenih mreža. Mi nismo klasična banka, jer naše poslovanje ne podrazumeva promociju potrošačkih kredita, već uvek gledamo kreditnu sposobnost klijenta. Uslovi se prema tome i razlikuju u odnosu na druge banke i bitno je da promovišemo pre svega investicije, jer ukoliko već morate da otplaćujete kredit, onda neka to bude zbog nekog višeg cilja.

EP: U trenutku velike energetske krize i apela za uštedu energije, razmišljamo o poboljšanju energetske efikasnosti u našim domovima što predstavlja ozbiljan finansijski izazov. Na koji način ga vaš klijent može prevazići? 

Mirjana Sučević: Geopolitička kriza donela je sa sobom inflaciju, deficit energenata, ali pre svega nas je naterala da promenimo percepciju. Struja koja se dobija iz solarnih panela ili grejanje i hlađenje pomoću toplotnih pumpi više nisu nezamislive stvari. To je već godinama unazad standard na zapadnoevropskom tržištu. Početna ulaganja nisu mala, ali će uštede i benefiti biti vrlo brzo primetni. Jedan od načina da se pronađu potrebna sredstva jesu i krediti, a mi klijentima nudimo GEFF, koji se realizuju u saradnji sa EBRD-jem, a to su krediti sa povraćajem do 20 odsto. Klijenti shvataju prednosti energetski efikasnih rešenja, tim pre što ih mi savetujemo u svakom koraku, od izbora dobavljača do provere fakture, ali i iznosa povrata koji mogu da ostvare. Odlična stvar je što sa ovim kreditom možete finansirati sve, od izolacije spoljašnjih i unutrašnjih zidova, preko nove stolarije, do toplotne pumpe i solarnih panela. Takođe, olakšica je što za iznose do 600.000 RSD klijenti ne moraju da dolaze u banku, već sve obavljaju potpuno onlajn, a za veće iznose potrebno je doći u banku, samo za potpis ugovora, na dan isplate kredita.

Za više informacija i sva dodatna pitanja posetite sajt banke.

Intervju vodila: Milica Radičević

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST

STUBOVI PODRŠKE ZA PRIVREDNA DRUŠTVA U VREME ENERGETSKE KRIZE

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: Ljubaznošću Ljubinka Savića

Godinu za nama obeležilo je donošenje energetskih mera na svim nivoima. Privredna društva su veoma značajan činilac celokupnog društva, zbog čega se njihovo prilagođavanje postojećoj energetskoj krizi našlo na lestvici prioritetnih pitanja. Podršku u tom procesu pružalo im je i Udruženje za energetiku i rudarstvo, organizaciona celina u okviru Privredne komore Srbije (PKS), o čemu smo razgovarali sa Ljubinkom Savićem, sekretarom ovog udruženja.

U situaciji energetske krize i pokidanih energetskih tokova, privredna društva bila su primorana da se okrenu, kako navodi naš sagovornik, u prvom redu mogućnostima uštede energije na nivou preduzeća a potom i izvorima energije koji su lako dostupni, cenovno prihvatljivi i stabilni. 

Na novonastale okolnosti PKS je veoma brzo odreagovala i svojim članicama omogućila da kroz specijalizovani info centar prijave probleme i informišu se o ključnim pitanjima koja su u vezi sa poslovanjem sa kompanijama iz Ruske Federacije i Ukrajine, zatim da pronađu nova nabavna ili izvozna tržišta i da se povežu sa potencijalnim novim partnerima. Istovremeno, radilo se i na povezivanju privrednika na unutrašnjem tržištu, promociji i edukaciji o alternativnim izvorima energije, kompentencijama srpske privrede, zelenim tehnologijama i principima kružne ekonomije, zatim procesu dekarbonizacije i pravednoj tranziciji. Postojala je i značajna saradnja sa Vladom Republike Srbije i resornim ministarstvima.

U FOKUSU:

Tokom 2022. godine, Udruženje je sprovelo seriju radionica koje su privrednicima pružile sve potrebne informacije i približile im instrument kupac-proizvođač.

Foto-ilustracija: Pixabay (Alexandra_Koch)

,,Deo radionica smo realizovali samostalno, resursima komorskog sistema a deo u saradnji sa USAID programom Bolja energija. Drugu važnu aktivnost čini upoznavanje energetskih i industrijskih preduzeća sa najavljenim zaštitnim mehanizmom prekograničnog oporezivanja CO2 tzv. CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) i njemu povezani ETS sistem trgovine CO2. Ovo je novina za naša industrijska preduzeća. Energetska preduzeća su upoznata sa ovim ali ne i po dubini tako da nam ova aktivnost predstoji i u tekućoj ali i narednim godinama. CBAM mehanizam je veoma važan za naša preduzeća koja su izvozno orijentisana i koja su vezana za lanac dobavljača evropskih lanaca proizvođača i neophodno je da ista dobiju prave i pravovremene informacije i spremni dočekaju punu primenu ovog mehanizma u Evropi’’, navodi Savić.

Govoreći o uspešnosti primene mera energetske efikasnosti u okviru različitih privrednih delatnosti, Savić je izneo veoma raznolike rezultate istraživanja koje su sproveli tokom novembra prošle godine. S jedne strane, postoje privredna društva koja imaju visoku svest o važnosti novog, održivog ekonomskog modela na principima zelene ekonomije. Ti subjekti su svesni energetske tranzicije. Od samog početka grade sa energetski efikasnim materijalima, baziraju proizvodnju na BAT tehnologijama, integrišu OIE, a otpad tretiraju kao potencijal za dodatu vrednost a ne kao višak koji treba baciti. Ovakva privredna društva formirala su timove za primenu mera energetske efikasnosti, imenovala odgovorno lice, sprovela obuku zaposlenih, a pojedini imaju i energetskog menadžera.

Ipak, postoji veliki broj preduzeća koja nemaju organizovano upravljanje potrošnjom energije i energenata, a koja imaju mogućnost da delom izvrše zamenu trenutne potrošnje struje nekim drugim vidom energije ili energenta. Preduzeća ističu da se radi o dugoročnoj investiciji koja zahteva velika ulaganja i koja zavisi od vrste postojećih uređaja i opreme, kao i karakteristika građevinskih objekata u kojima se nalaze sistemi za proizvodnju.

Energetska kriza podstakla je neophodnost uvođenja Sistema energetskog menadžmenta (SEM) u energetski intenzivnim preduzećima i objektima sa visokom potrošnjom finalne energije. Zakonom o energetskoj efikasnosti i racionalnoj upotrebi energije definisane su aktivnosti, procedure i postupci, kao i resursi potrebni za ostvarenje postavljenih ciljeva politike preduzeća u oblasti energetske efikasnosti.

Udruženje za energetiku i rudarstvo deluje u kontekstu ukupnog rada Komore, a aktivnosti su često vezane i usmerene ka ispunjenu iskazanih potreba i sa ciljem zaštite interesa cele privrede. Ovako postavljen model rada omogućio je da budu članovi više radnih grupa za izradu važnih strateških dokumenat energetike i da učestvuju u pripremi nacrta zakona i drugih propisa, značajnih za energetske subjekte i energetiku kao privrednu granu.

Osim toga, pokrenut je proces obuke privrede koja želi da integriše OIE u sopstvene poslovne modele i održano je više tematskih skupova posvećenih priključenju novih objekata za proizvodnju električne energije na elektroenergetsku mrežu. Takođe, sproveli su istraživanje primene mera energetske efikasnosti u industriji, a učestvovali su i u izradi studije tržišta derivata nafte u RS i drugo. 

U 2023. godini očekuje se da budu doneseni novi strateški dokumenti i izmenjeni određeni energetski propisi, uz planirane javne rasprave. Kako navodi naš sagovornik, nadaju se da će sve raditi zajedno sa Vladom i Ministarstvom rudarstva i energetike. Nastaviće se i realizacija seminara na temu proizvodnje električne energije iz OIE za sopstvene potrebe u privredi, u preostalih 10 regionalnih komora. U pripremi je i uvođenje novog programa obuke o energetskoj efikasnosti u industrijskim procesima, koji će biti prilagođen pojedinačnim granama delatnosti industrije.

Tekst priredila: Katarina Vuinac

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST

Zavrni Rukave #10

Foto: Promo
Foto-ilustracija: Pixabay

Ekološki pokret „Eko straža“ pozvala je građane i organizacije da se 22. aprila u 12 časova, na Dan planete Zemlje, pridruže kampanji čišćenja Srbije pod nazivom „Zavrni rukave“.

Cilj akcije jeste da se za jedan dan, na što više lokacija u Srbiji, očisti što više smeća.

Najveća akcija čišćenja je bila pre dve godine, kada su prijavljene 54 lokacije u kojima je učestvovalo 2.500 ljudi u 30 različitih gradova i sela, a do sada je, kako je objavio pokret na svom Instagram nalogu, prijavljeno 38 lokacija. Organizacije i pojedinci se mogu prijaviti za akciju čišćenja ovde i navesti lokaciju koja će biti očišćena.

Potrebno je da volonteri dođu 22. aprila na prijavljenu lokaciju na vreme, ponesu dovoljno kesa za smeće, rukavica i organizuju grupu ljudi.

Pročitajte još:

Pre početka akcije treba slikati lokaciju, a nakon toga početi sa čišćenjem, posle čišćenja prijavljene lokacije potrebno je pozvati komunalnu službu i fotografisati lokaciju kako izgleda nakon akcije.

Kada je u pitanju lokacija, ona treba da bude pristupačna, da nema opasnog otpada niti lešina životinja, već samo otpad koji može dobrovoljom akcijom građana da se ukloni, a čiste se samo javne površine, ne i privatna svojina.

Energetski portal

JUBILEJ KOMPANIJE MT -KOMEX

Foto: MT-KOMEX
Foto: MT-KOMEX

Trideset godina nakon osnivanja firme, u nekadašnjoj zavarivačkoj radionici o čijoj prvobitnoj delatnosti i dalje svedoči poneki eksponat i priznanja na zidu, danas radi tim inženjera i instalatera na projektima izgradnje solarnih elektrana. Oni kažu da su spremno dočekali tržišni bum, što možda i nije naročito iznenađenje ako uzmemo u obzir da je ova kompanija bila pionir u izgradnji solarnih elektrana, kojoj je pošlo za rukom da postavi standarde kad je reč o kvalitetu opreme, usluge i održavanja.

Iako je jasno da se oblast rada značajno promenila tokom proteklih decenija, hteli smo da saznamo kakav je bio razvojni put i kako su na njemu istrajali. Polovinom januara, baš u vreme obeležavanja njihovog 30. jubileja, razgovarali smo sa Milošem Kostićem, direktorom i vlasnikom kompanije MT-KOMEX.

U FOKUSU:

EP: Sa kojom idejom je osnovana kompanija MT-KOMEX?

Miloš Kostić: Kompaniju MT-KOMEX je osnovao moj otac 15. januara 1993. godine i naša osnovna delatnost je bila zavarivanje. Tokom srednje škole, ja sam radio u radionici i to me usmerilo da upišem Mašinski fakultet na kom sam se opredelio za smer procesna tehnika. Dok sam studirao, svaki slobodan trenutak sam provodio u radionici, učio sam od oca i drugih zaposlenih i postao sam tehnolog zavarivanja. Prvu ideju za razvoj biznisa dobio sam 2003. godine kada sam odlučio da jednu malu radionicu-servis alata za zavarivanje pripremim za pružanje usluga klijentima.

Prvu nagradu sam dobio 2005. godine na Sajmu zavarivanja, koji je održavan u sklopu Sajma energetike, i to kao posebno priznanje za unapređenje zavarivanja u Srbiji. Nastavio sam da unapređujem sve segmente u ovom poslu i sve do 2009. godine sam se bavio zavarivanjem, kada počinje svetska ekonomska kriza koja je naravno i nas pogodila. Tada sam došao na ideju da deo ljudi iz zavarivačke i bravarske delatnosti prebacim na radove na malim hidroelektranama. Ovi poslovi otvorili su mi nove vidike i shvatio sam firma treba da se preusmeri ka obnovljivim izvorima energije. Kompaniju Centar za energetsku efikasnost i održivi razvoj sam osnovao 2010. godine jer sam uvideo da se o ovim temama veoma malo zna i da to treba ponuditi tržištu.

EP: Dugačak je put od zavarivanja do prve solarne elektrane koju ste izgradili 2013. godine. Kako vam se danas čini taj razvoj?

Foto: MT-KOMEX

Miloš Kostić: Rad u sektoru obnovljivih izvora energije pružio mi je uvid u do tada potpuno neistraženu i nepoznatu oblast. Došao sam na ideju da postanem prvi proizvođač zelene energije u Srbiji i tako je nastala firma Solaris Energy. Zajedno sa partnerima, počeo sam izgradnju prve solarne elektrane u Srbiji u privatnom vlasništvu koja se nalazi na teritoriji opštine Kladovo. Razvoj projekta započeli smo 2011. godine u avgustu, a u tom trenutku opština Kladovo imala je puno razumevanja za nas. Lokalna samouprava nas je podržala, pa su ubrzali procedure i mi smo prvi podneli zahtev za građevinsku dozvolu i status povlašćenog proizvođača električne energije. Podneli smo i zahtev za dobijanje fid-in tarife, a ProCredit banka nas je ispratila u ovom poduhvatu i olakšala naša kapitalna ulaganja.

Solarna elektrana Solaris uspešno radi već devet godina, proizvodimo zelenu energiju i naši projektni planovi su ostvareni. Međutim, hteli smo da odemo korak dalje, pa smo od Solarisa napravili prvu agrosolarnu elektranu, što znači da smo spojili poljoprivredu i proizvodnju električne energije. To smo učinili tako što smo pustili stado ovaca da pase travu oko solarne elektrane. Ovcama prija hlad, dobra ispaša je obezbeđena, a održavanje parcele više nije potrebno.

EP: Šta je najvažnije što ste naučili na ovom projektu?

Miloš Kostić: Razvoj projekta elektrane Solaris pokazao mi je koliko se u Srbiji o ovome malo znalo. Jednostavno u to vreme nije ni bilo obučenog kadra koji bi se bavio ovim poslovima. Upravo to mi je dalo ideju da okupim tim inženjera i da im obezbedim obuku, a zatim smo svi zajedno napredovali jer smo se skupa i obučavali. Danas imamo tim koji radi na ozbiljnim i velikim projektima solarnih elektrana. Kad sve ovo uzmete u obzir, nije nikakvo iznenađenje što smo spremno dočekali ovaj solarni bum na našem tržištu, a slobodno mogu da kažem da smo zapravo pioniri u ovoj oblasti. Mi smo postavili kako tržište treba da izgleda, postavili smo standarde kada je reč o kvalitetu usluga, opreme i održavanja.

Istakao bih jedan od prvih naših poslova čiji je cilj bio smanjenje emisije štetnih gasova iz bušotina, a koji smo radili za NIS Gazprom. Taj gas smo prečistili i iskoristili ga za dobijanje električne energije. Zatim smo radili za EPS na još jednom, za nas najvećem, projektu. Reč je vetroparku snage 66 megavata. Uporedo smo radili i na projektima za industriju i tada, kao i sada, maksimalno smo se trudili da upoznamo ljude sa prednostima solarnih elektrana. Davali smo im jasne informacije i objašnjavali zašto je solarna elektrana jedna od mera energetske efikasnosti i da to ne dovodi u pitanje uvođenje i ostalih mera.

Intervju vodila: Milica Radičević

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST

 

Hristos voskrese! Srećan Uskrs!

Foto: EP
Foto-ilustracija: Pixabay (NickyPe)

Uskrs je najveći hrišćanski praznik koji donosi radost i proslavlja Vaskrsenje Isusa Hrista. Svake godine praznik se obeležava drugog datuma, koji se odrađuje na osnovu lunarnog kalendara, ali taj dan uvek pada u nedelju.

Kako bi se vernici pripremili za Uskrs, njemu prethodi uskršnji post koji traje sedam nedelja čime je ujedno i najduži post u pravoslavnom kalendaru. Četvrtak uoči Uskrsa, naziva se Veliki četvrtak i on predstavlja dan pričešća.

Mnogi vernici na ovaj dan farbaju i jaja, a veliki broj ovaj običaj sprovodi na Veliki petak. Prema verovanju, crvena boja predstavlja prolivenu Isusovu krv zbog čega je obavezno da se makar jedno jaje ofarba njom, dok ostale boje simbolizuju radost i rađanje novog života. Prvo obojeno jaje naziva se ,,čuvarkuća’’ i čuva se tokom godine do narednog Uskrsa.

Uskršnji običaji razlikuju se od kulture do kulture. Ono što ipak ostaje isto, jeste da je Uskrs porodični praznik koji se proslavlja u krugu najbližih, a svako ko dođe u kuću dobija na poklon jaje. Svečana trpeza predstavlja i kraj uskršnjeg posta.

Srećan Uskrs želi vam redakcija Energetskog portala.

FAKTOR ENERGETSKE EFIKASNOSTI PRILIKOM KUPOVINE KUĆNIH APARATA U SRBIJI 

Foto: Pixabay
Foto: Ljubaznošću dr Mirka Đapića

Čini se da je od uspostavljanja mera energetske efikasnosti važnije upravo podizanje svesti o potrebi racionalnog odnosa prema energiji i energentima, jer gde ona ne postoji, neminovno je uvođenje obaveznih mera. Kampanja ,,Okreni na zeleno”, nastala u saradnji Ministarstva rudarstva i energetike i Evropske unije, imala je za cilj upravo informisanje građana kako bi se uticalo na podizanje svesti o važnosti izbora energetski efikasnijih proizvoda prilikom kupovine. O rezultatima sprovedene kampanje i svesti naših građana o energetskoj efikasnosti, razgovarali smo sa dr Mirkom Đapićem, jednim od ključnih eksperata na projektu Eko-dizajn i energetsko označavanje proizvoda. 

Glavni komunikacioni kanali dela kampanje posvećenoj građanima bili su mediji, dok su za prodavce, distributere, mala i srednja preduzeća i zaposlene u Ministarstvu rudarstva i energetike realizovane obuke. Više od 70 medija učestvovalo je u sprovođenju ove kampanje, kroz reklamne spotove i gostovanja saradnika projekta na televizijama sa nacionalnom frekvencijom, kao i na radiju. Takođe, video materijali plasirani su putem socijalnih mreža, dok su na 40 lokacija postavljeni bilbordi, a građanima je deljen i štampani materijal. Na autobusima gradskog saobraćaja nalazile su se nalepnice.

U FOKUSU:

Govoreći o postignutim rezultatima, dr Mirko Đapić kaže da su veoma zadovoljni onim što je postignuto. U prilog tome idu i rezultati ispitivanja javnog mnjenja koje je sprovedeno na početku i na kraju kampanje.

,,Možemo konstatovati da je došlo do povećanja broja građana Srbije koji su upoznati sa pojmom energetske efikasnosti u odnosu na stanje pre pokretanja kampanje. Primera radi, 81 odsto ispitanika tvrdi da je upoznato sa ovim terminom (77 odsto pre početka kampanje), 68 odsto ispitanika je svesno značenja oznaka o energetskim razredima na električnim uređajima koje koriste (66 odsto pre kampanje), dok 72 odsto zna da je uređaj efikasniji ukoliko je njegova procenjena energetska efikasnost ocenjena zelenom bojom (68 odsto pre početka kampanje)’’, navodi naš sagovornik. 

Foto: Ljubaznošću dr Mirka Đapića

Ipak, nedoumice prisutne kod građana u vezi sa energetskom efikasnošću i dalje su velike, a posebno su izražene među starijim stanovništvom, građanima sa nižim stepenom obrazovanja, kao i onih sa nižim ličnim i porodičnim primanjima. Na pitanje da li je razlog nedovoljnog odziva građana na poziv za zamenu proizvoda onima koji poseduju veću energetsku efikasnost, finansijske prirode ili je reč o nedovoljnoj osvešćenosti, Dr Mirko Đapić kaže da odgovor obuhvata oba razloga.

Prema njegovim rečima, jedan od ključnih motiva građana pri kupovini proizvoda i dalje jeste ušteda koju mogu da ostvare. Zato je potrebno, i od medija se očekuje, da se građanima približi rezultat odabira energetski efikasnih proizvoda koji se ogleda ne samo u doprinosu očuvanju životne sredine, već i u finansijskoj uštedi.

Foto: Ljubaznošću dr Mirka Đapića

Ipak, neophodno je da se radi i na omogućavanju povoljnije kupovine za one grupe građana koje nisu u mogućnosti da kupovinu i obave usled nedovoljnih prihoda, i to kroz finansijske olakšice, odloženo plaćanje, plaćanje na rate ali putem zamene staro za novo.

Potrebno je aktivnosti usmeriti i na razvijanje svesti o ličnom doprinosu povećanju energetske efikasnosti kako među građanima tako i među prodavcima bele tehnike, zato što i oni mogu da budu jedan od kanala uticaja, imajući u vidu značajno oslanjanje na njihove preporuke.

,,Primera radi, ispitanici koji dolaze iz Vojvodine i Zapadne Srbije i Šumadije, te iz ruralnih predela Srbije, iznad proseka se oslanjaju upravo na preporuke, a ovaj nalaz potvrđuju i sami prodavci’’, navodi Mirko Đapić

Iako prodavci tvrde da su svi proizvodi adekvatno obeleženi nalepnicama koje označavaju energetsku efikasnost uređaja, čini se da kupci i dalje ne obraćaju previše pažnje na ova obeležja. To potvrđuje i činjenica da više od 60 odsto građana ne zna da je došlo do promena u skaliranju oznaka energetske efikasnosti. 

Rezultati sprovedene ankete u okviru projekta pre pokretanja kampanje ,,Okreni na zeleno” pokazuju da prilikom kupovine kućnih uređaja u Srbiji presudan uticaj ima robna marka uređaja što je potvrdilo 33 odsto ispitanika. Nakon toga, sledi cena uređaja (30 odsto), niska potrošnja struje (13 odsto) i mogućnost kupovine uređaja na rate (šest odsto). Na osnovu ovih rezultata možemo da zaključimo da se samo 13 odsto građana Srbije pri kupovini kućnih uređaja vodi njihovom energetskom efikasnošću, dok je u EU reč o 79 odsto građana.

,,To je jedan od osnovnih razloga zašto je EU, primenom zakonodavstva u oblasti eko-dizajna i energetskog označavanja proizvoda, smanjila potrošnju električne energije domaćinstava za 20 odsto, u periodu od 1990. do 2020. godine uzimajući kao baznu godinu 1990’’, kaže Đapić. 

Tekst priredila: Katarina Vuinac

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST

SISTEM ENERGETSKOG MENADŽMENTA U SRBIJI

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Verovatno ste dovoljno puta čuli da ne možemo baš da se pohvalimo obazrivim odnosom prema potrošnji energije. Činjenica je da je potrošnja energije u našoj zemlji nekoliko puta veća u odnosu na države Evropske unije. Kao jedan od načina uštede energije, Zakon o energetskoj efikasnosti i racionalnoj upotrebi energije propisuje sistem energetskog menadžmenta.

Sistem energetskog menadžmenta i njegovi subjekti

Subjekte sistema energetskog menadžmenta čine Vlada, Ministarstvo, obaveznici sistema energetskog menadžmenta, energetski menadžeri i energetski savetnici.

U skladu sa odredbama ovog zakona, Vlada je ta koja na predlog Ministarstva donosi propise u oblasti energetske i racionalne upotrebe energije, a obaveznici sistema ih izvršavaju kako bi se postiglo racionalno korišćenje energije uz što manje troškove. Obaveznike sistema energetskog menadžmenta čine privredna društva i javna preduzeća čija je pretežna delatnost u proizvodnom sektoru ili u sektoru trgovine i usluga, ako imaju godišnju potrošnju energije veću od količine koju propiše Vlada. Pored njih, obaveznici su i jedinice lokalne samouprave i gradske opštine sa više od 20.000 stanovnika, kao i organi državne uprave, drugi organi i organizacije Republike Srbije, zatim organi i organizacije autonomne pokrajine i organizacije za obavezno socijalno osiguranje.

Obaveznici sistema energetskog menadžera dužni su da prate i analiziraju sve vidove svoje potrošnje energije i o tome vode evidenciju. Potrebno je da utvrđuju ciljeve energetske efikasnosti u okviru svojih poslova i da o njihovom ostvarenju dostavljaju Godišnji izveštaj Ministarstvu. Potrebno je pomenuti i obavezu izbora i postavljanja energetskog menadžera, o čemu se izveštava Ministarstvo.

Energetski menadžer predstavlja fizičko lice koje ima licencu energetskog menadžera, izdatu u skladu sa ovim zakonom, a kog imenuje obaveznik sistema. Na osnovu Zakona o energetskoj efikasnosti i racionalnoj upotrebi energije, početkom decembra 2022. godine donet je i Pravilnik o bližim uslovima za imenovanje energetskih menadžera. Pojam energetskog menadžera u Srbiji je relativno malo zastupljen zbog čega ovaj Pravilnik omogućava jasnije upoznavanje sa njegovim značenjem

U FOKUSU:

Foto-ilustracija: Unsplash (Bert Sz)

Pravilnikom su propisani potrebni uslovi za imenovanje energetskih menadžera i to u zavisnosti od vrste obaveznika sistema i vrste licence energetskog menadžera.

Govoreći o privrednim društvima, imenuje se po jedan menadžer za svaku lokaciju, a njegova licenca zavisi od vrste njihove pretežne delatnosti. Shodno tome, može se zahtevati licenca energetskog menadžera za oblast industrijske energetike ili za oblast energetike zgrada.

Kada je reč o opštinama broj energetskih menadžera zavisi od broja stanovnika kao i od toga da li grad ima gradske opštine ili nema. Posebno je propisan broj menadžera za Beograd, a u svim ovim slučajevima energetski menadžer mora da ima licencu za oblast energetike javnog sektora.

Treća vrsta obaveznika, u koju spadaju organi i organizacije, imenuje najmanje po jednog energetskog menadžera. Broj može da se poveća u zavisnosti od toga da li podnose godišnji izveštaj o ostvarivanju ciljeva uštede energije za više od 100 zgrada ili 100.000 m². Ovi menadžeri moraju da poseduju licencu za oblast energetike javnog sektora ili licencu za oblast energetike zgrada.

Energetski menadžer prikuplja i analizira podatke o načinu korišćenja energije obaveznika sistema i učestvuje u pripremi plana i programa energetske efikasnosti. Takođe, on predlaže mere energetske efikasnosti, učestvuje u njihovoj realizaciji i preduzima druge aktivnosti potrebne za ostvarenje energetske efikasnosti. Na kraju, menadžer priprema Godišnji izveštaj o ostvarenim rezultatima.

Priredila: Katarina Vuinac

Tekst je objavljen u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST

USPEH I IZAZOVI ODRŽIVE GRADNJE U SRBIJI

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: Novaston

Građevinska industrija u Srbiji nalazi se na početku transformacije koja treba da omogući, kroz primenu inovativnih i standarda održivosti, dostizanje evropskih i svetskih trendova u ovoj privrednoj grani. Uz pouzdanog partnera, sigurno je lakše doći do dugoročnih i održivih rešenja. Jelena Jolović, menadžer platforme Novaston, otkriva nam kakve inovacije donose na domaće tržište. 

EP: Novaston je lider kada je reč o podizanju standarda održivosti. Šta vas izdvaja od konkurencije i šta nudite klijentima? 

Jelena Jolović: U okviru platforme Novaston, koja uspešno posluje već 10 godina na domaćem i regionalnom tržištu, deluju četiri različita sektora. Oni pokrivaju širok dijapazon usluga: od projektovanja i razvoja projekata, upravljanja imovinom, procene vrednosti, posredovanja u prodaji i izdavanju nepokretnosti, do marketinga. Upravo to nas izdvaja na tržištu – u okviru svoje kuće, a u dogovoru sa klijentom, pravimo custom made pristup poslu koji može biti jedinstven na našem tržištu. Individualno pristupamo svakom klijentu, a uz sva prethodna iskustva, zajednički pravimo model koji najviše odgovara potrebi i situaciji na tržištu. Kada je reč o primeni standarda održivosti, iz iskustva možemo reći da tržište postaje svesno kakav je značaj takvih projekata u zajednici. Kada su investitori kompanije sa evropskog ili američkog tržišta, inicijativa je prisutna sa njihove strane i objekti se projektuju i izvode prema najsavremenijim standardima. 

U FOKUSU:

EP: Koji su najveći izazovi u građevinskoj industriji sa kojima ste se sreli u dosadašnjem radu i kako ih prevazilazite? 

Foto-ilustracija: Pixabay

Jelena Jolović: Uvek se izdvajaju dva glavna pravca izazova: budžet i vremenski okvir. Implementacija standarda održivosti najlakša je u procesu projektovanja. U tom trenutku, kada rezultat nije toliko opipljiv, najveći je izazov ubediti klijenta da pomeri granice i postavi nove standarde u okvirima finansijske isplativosti.

Proces je zahtevniji ukoliko klijent ne dolazi iz sredine gde je energetska efikasnost prioritet, već je taj zahtev nametnuo korisnik objekta, odnosno zakupac. Međutim, iz dosadašnjeg iskustva vidimo da na kraju klijent uvidi sve koristi koje mu donosi energetska efikasnost u kasnijem korišćenju objekta. Ponekad nije moguće sprovođenje svih mera koje zahteva sertifikaciono telo zbog nerazvijenog tržišta u Srbiji, pa moramo naći inovativna rešenja kako da postignemo poene, a da ostanemo u okvirima domaće proizvodnje. Zato stalno napominjemo važnost učešća države kroz podstrek investitoru, ali i drugih vidova podrške kao što je otvaranje pogona za razvrstavanje otpada i reciklažu.

EP: Šta nam možete reći o sertifikatu LEED Gold i koje zgrade u Srbiji ga imaju ili će ga uskoro dobiti? 

Jelena Jolović: Sertifikat LEED Gold (Leadership in Energy & Environmental Design) je ustanovljen 1994. godine na američkom tržištu, a deceniju kasnije smo već imali prve sertifikovane objekte u Srbiji. LEED sertifikat je važan za investitore koji na taj način pokazuju odgovornost u poslovanju i daju dobar primer u građevinskoj industriji. Objekat projektovan i izveden po LEED Gold ili Premium standardu ima smanjenu potrošnju struje i vode, manju emisiju CO2 za 10 do 30 odsto, smanjene operativne troškove i povećanu vrednost objekta. LEED sertifikat je izuzetno važan i za krajnje korisnike takvih objekata. Oni su zdraviji i srećniji, imaju bolje uslove za rad, više prirodne svetlosti i zelenila, ali i osećaj da doprinose boljitku društva. Jedan od projekata na kome trenutno radimo sa kompanijom Schneider Electric i investitorom Aleksandar Gradnja je upravo u procesu ishodovanja sertifikata LEED Gold. Reč je o rekonstrukciji industrijske proizvodne hale kompleksta Novkabel u Novom Sadu koja će po završetku imati 17.000 m2 . 

Intervju vodila: Milica Radičević

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST

H-Bridges tim studenata i ove godine u trci za pobedu na najvećem svetskom univerzitetskom takmičenju iz energetske elektronike

Foto: H-Bridges
Foto: H-Bridges

Tim studenata Elektrotehničkog fakulteta Univerziteta u Beogradu H-Bridges i ove godine se plasirao u finale najvećeg svetskog univerzitetskog takmičenja iz oblasti energetske elektronike, IEEE International Future Energy Challenge 2023 – IEEE IFEC.

Takmičenje se organizuje pod pokroviteljstvom svetske asocijacije inženjera elektrotehnike, IEEE, i okuplja najprestižnije univerzitete iz celog sveta. IEEE IFEC takmičenje pruža studentima priliku da iskoriste teorijsko znanje stečeno na Fakultetu kroz praktičan rad na projektu koji obuhvata proces od istraživanja do razvoja i testiranja rešenja u realnim uslovima.

Multidisciplinarnost projekata godinama unazad u okviru H-Bridges tima objedinjuje studente sa svih smerova Elektrotehničkog fakulteta. Polufinale takmičenja održano je od 19-23. marta ove godine u Orlandu na Floridi (SAD), u okviru najveće svetske konferencije primenjene energetske elektronike – Applied Power Electronics Conference.

U finalu, zakazanom za 26-28. jul 2023. godine u Hanoveru u Nemačkoj, nastupiće sedam najuspešnijih studentskih timova iz celog sveta. Ovogodišnja tema takmičenja je razvoj monofaznog Solid State transformatora za niske snage.

Pročitajte još:

Cilj ovogodišnjeg projekta jeste prototip rešenja, hardver i softver, za integraciju energetskog transformatora u okviru uređaja energetske elektronike. Ovakvo rešenje pruža mogućnost za značajnim redukovanjem korišćenja teških materijala pri proizvodnji transformatora, a dodatno i monitoring i dijagnostiku sistema u realnom vremenu.

Primena ovakvog koncepta bi ubrzala uvođenje inovativnih rešenja u tradicionalni elektroenergetski sistem, i olakšala integraciju obnovljivih izvora energije. Prema propozicijama takmičenja, timovi pristupaju svim aspektima takmičenja potpuno samostalno, od ideje i dizajna do prikupljanja sredstava za izradu prototipa i učešća na takmičenju. Do sada su pored Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu, studentski tim i projekat podržale mnoge domaće i inostrane kompanije i institucije.

Za više informacija o timu možete pogledajte ovde.

Izvor: H-Bridges

ProCredit banka otkriva 10 jednostavnih načina za doprinos očuvanju životne sredine

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Globalno zagrevanje jedan je od najvećih problema današnjice, te ne čudi što mediji, u poslednje vreme, sve češće o ovome izveštavaju. Međutim, pored toga što čitamo tekstove na portalima, potrebno je da svi mi preduzmemo i konkretne korake kako bi se problem rešio. Budimo PROaktivni!

U ProCredit banci to su shvatili još pre više od jedne decenije. Kako je banka osmislila svoj interni pristup u očuvanju životne sredine, koga se čvrsto pridržava, tako su i njeni zaposleni počeli da žive iste vrednosti.

Kako navode iz ove bake, važno je imati svest o tome da baš svako od nas može doprineti očuvanju životne sredine i to bez ikakvog napora. Zato vam u nasavku ostavljamo deset načina na koje možete doprineti zdravijoj okolini, a koje primenjuju i zaposleni u ProCredit banci.

PROmenite svoje navike – bićete EKOnomičniji 

  1. Nemojte koristiti jednokratnu plastiku – U ProCredit banci ne koristi se jednokratna plastika. Umesto toga koristi se posuđe od stakla, keramike ili drugih trajnih materijal, pa je ovo jedan od načina da sačuvamo reke, jezera, mora i šume od ovog nerazgradivog materijala. Ukoliko se ipak vodite parolom „lakše je baciti, nego prati“,  koristite posuđe od recikliranog kartona i papira.  
  2. U nabavku nosite ceger – Znate li da kornjače često pomešaju plastičnu kesu sa meduzom? I druge životinje ostaju zarobljene zbog plastike koja najčešće završi u rekama, morima i šumama. Zato sledeći put pri kupovini preskočite plastičnu kesu, a umesto nje iskoristite svoju od platna. Zaposleni u ProCreditu navode i da su cegeri praktičniji, jer često mogu imati više pregrada te ih lako možete prebaciti preko ramena. Takođe, mogu biti i odličan modni detalj!
  3. Koristite staklene posude za hranu – U ProCreditu retko će čak i novozaposleni doneti svoju užinu ili ručak u plastičnoj posudi. Staklo je u ovom slučaju pravi izbor, a dobra zamena mogu biti i Taperver posude.
  4. Štedite električnu energiju – U ProCredit banci kupuju zelenu struju sa garancijom porekla od EPS-a, dok na krovu svoje centrale imaju solarnu elektranu. Takođe, u ovoj kompaniji znaju da treba biti štedljiv – te se svetla automatski gase ukoliko u prostoriji nema ljudi duže od minut. Ukoliko živite u kući i razmišljate o solarnim panelima, onda je ProCredit pravo mesto za vas, jer u ovoj banci možete uzeti kredit za energetsku efikasnost sa povraćajem i do 20 odsto! Takođe, toplotne pumpe mogu biti odlično rešenje za grejanje i hlađenje, a uštedi može doprineti i dobra izolacija, kao i promena prozora i vrata. Sve to možete finansirati ovim kreditom. Ukoliko je ovo za vas prevelik korak, počnite još danas od malih promena – kad god ste u mogućnosti koristite prirodno osvetljenje, gasite svetlo kad god niste u prostoriji, isključujte aparate kada nisu u upotrebi. Ovim postupcima ne čuvate samo životnu sredinu već i štedite!
  1. Proizvodite manje otpada – Reciklirajte! Pokušajte da pronađete novu funkciju predmetima koje ste nameravali da bacite. Iskorišćenu teglu možda možete koristiti kao vazu ili u nju možete odložiti neke sitnice koje vam inače stoje u plastičnim vrećicama.
  2. Smanjite upotrebu papira – U ProCredit banci štedi se i papir. A kada se koristi, koristi se isključivo reciklirani. Ova kompanija svesna je koliko je drveće bitno u očuvanju životne sredine, pa je stoga godinama učestvovala i u akcijama pošumljavanja. Takođe, u ProCredit banci račun možete otvoriti potpuno online. Time je ovaj proces postao jednostavniji, ali i ekološki bolji – smanjuje se štampanje dokumentacije, jer klijent svoje primerke dobija na mejl.
  3. Štedite (toplu) vodu – U ovoj kompaniji sve  česme se automatski pale i gase, te se potroši manje vode. Ovo je jako važno s obzirom na to da je u svetu sve manje pijaće vode.
  4. Prostor osvežite biljkama – Zelenilo pozitivno utiče na rad, a biljke i pročišćavaju vazduh.
  5. Štedljive sijalice – Ove sijalice su jeftinije, a troše dosta manje nego klasične žarulje. Ipak, savet je da koristite dnevno svetlo kad god ste u mogućnosti.
  6. Idite biciklom ili peške kad god je to moguće – U ProCredit banci su tokom 2022. godine organizovali nagradnu igru pod sloganom „Provozaj se!“, te su svojim pratiocima delili bicikle na društvenim mrežama. Cilj je bio podstaći ljude da što manje koriste svoj automobil, već da umesto toga voze bicikl. I mnogi zaposleni ProCredita na posao dolaze biciklom – kažu zdravije je, bolje za okolinu, doprinosi poboljšanju fizičkog i mentalnog zdravlja.

Kako se vama čine ovi saveti? Nije nešto što iziskuje mnogo napora, a doprinosi zdravlju naše planete, zar ne?

Izvor: ProCredit banka

PUT KA ENERGETSKOJ EFIKASNOSTI KOJIM MORA DA SE IDE

Foto-ilustracija: Unsplash (Sergiu Valena)
Foto: ljubaznošću Aleksandra Macure

Čini se da odavno nismo imali toliko nedoumica o snabdevanju energijom kao ove zime. Briga o tome da li će nam domovi biti topli tokom hladnih dana pokrenula je temu uštede energije pa smo silom prilika razmišljali i o tome koliko su nam domovi energetski efikasni i koliko je to zaista važno u kriznim vremenima.

O trenutno najaktuelnijim energetskim pitanjima, koja obuhvataju i energetsku tranziciju ali i siromaštvo, razgovarali samo sa Aleksandrom Macurom, suosnivačem i programskim direktorom RES Fondacije.

EP: Sve više se govori o energetskoj efikasnosti, ali koliko zaista znamo o tome?

Aleksandar Macura: U poslednje vreme je došlo do porasta svesti o značaju energetske efikasnosti. To prati i određeni porast znanja, ali je prostor za unapređenje i dalje veoma veliki kako kod profesionalaca, tako i kod građana. Kako je tema energetske efikasnosti i njenog značaja i složena i multidisciplinarna, obrazovanje zahteva vreme i angažman profesionalaca, medija, organizacija civilnog društva i drugih. Uloga profesionalaca je najvažnija i etika profesionalaca je ključna. Svaka konkretna investicija u energetsku efikasnost u javnom i privatnom sektoru je istovremeno i edukativna aktivnost i važno je da se značajno smanji broj profesionalnih prekršaja u projektovanju i sprovođenju ovih mera.

U FOKUSU:

EP: Koliko je važno štedeti energiju i koristiti je na najefikasniji način? 

Aleksandar Macura: Srbija nije zemlja u kojoj ima natprosečnih prirodnih resursa koji omogućavaju snabdevanje energijom po niskim cenama i konkurentnost ekonomije, a i standard stanovništva se ne može dugoročno graditi na niskim cenama energije. Naš energetski miks je i relativno „prljav“ kako zbog resursa koje koristimo tako i zbog načina na koji ih koristimo. Zbog toga je unapređenje energetske efikasnosti po mom mišljenju ključan razvojni pravac za našu zemlju. U Srbiji se energetska efikasnost ne posmatra na odgovarajući način iako se neki pomaci naziru.

EP: Srbija, kao i cela Evropa oseća posledice energetske krize. Koga je ova energetska kriza najviše pogodila? 

Foto-ilustracija: Unsplash (Karen Stahlros)

Aleksandar Macura: Loše vođen sektor, bremenit raznim nedostacima u ustrojstvu, primio je jedan snažan spoljašnji udarac i društvo je, sasvim očekivano, bilo nespremno da ga dočeka. Zahvaljujući različitim faktorima do sada nije bilo većih posledica po sigurnost snabdevanja. Cene energije i energenata za privredu su se značajno povećale i najviše su pogođeni oni koji najneefikasnije troše energiju. Veliki udarac snose i poreski obveznici jer se po ustaljenoj praksi trošak krize prelio na njih. I u vremenima pre krize se poslovanje delova energetskog sektora plaćalo iz džepova poreskih obveznika. To je naročito u poslednje vreme važilo za gasni sektor čiji se troškovi gotovo redovno socijalizuju.

EP: Srbija je definisala pojam energetskog siromaštva, ali ko su danas najugroženiji stanovnici naše zemlje?

Aleksandar Macura: Definicijom uspostaviljen okvir za osmišljavanje i sprovođenje politika za smanjenje energetskog siromaštva. Ipak, sama definicija energetskog siromaštva nam ne pomaže da dođemo do konkretnih ljudi koji se nalaze u problemu. U tom poslu je neophodna saradnja sa institucijama koje se bave socijalnom zaštitom, a u nekim lokalnim samoupravama tome se već pristupilo. Sa druge strane Srbija već godinama ima mehanizam kroz koji se nekoliko desetina hiljada domaćinstava pomaže tako što im se plati deo računa za električnu energiju. Izmenama Uredbe o energetski ugroženom kupcu stvoreni su preduslovi da se taj broj poveća. Svakako, ova pomoć ne unapređuje trajno poziciju domaćinstava budući da se ne dira u energetsku efikasnost načina na koji se troši energija u tim domovima. Ostaje gotovo nedirnuta potreba da se stotinama hiljada domaćinstava koji se greju na ogrevno drvo koje je značajno poskupelo pomogne da unaprede efikasnost njegovog korišćenja poklanjanjem efikasnijih uređaja. 

Intervju vodila: Milica Radičević

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST

ELEKTRIČNI MERCEDES – BENZ  PRELAZI 1000KM

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Cilj vodećih automobilskih industrija jeste pratiti svetske tokove, inovacije, ali i standarde koje postavlja država. Elektrifikacija vozila je jedan od glavnih ciljeva u pomenutoj industriji. Mercedes je ovim povodom pre tačno godinu dana predstavio vozilo čiji je domet baterije 1000 kilometara, i time napravio veliki korak napred u odnosu na konkurenciju, ali dostignuća ovog koncepta su značajna kao interpretacija budućnosti elektromobilnosti.

Mercedes svoje električne automobile na tržište dovodi 2016. godine i u roku od nekoliko godina napravio je koncept – model Mercedes Vision EQXX čije ime već upućuje na značaj specifikacija ovog modela za dalji rad kompanije, stoga se čak i enterijer uklapa u ekološke norme. 

Pročitajte još:

Ruta na kojoj je mercedes vision EQXX isproban, otpočela je u južnom delu Nemačke (okolina Štutgarta), završila se na Azurnoj obali, sa samo jednim početnim punjenjem. Iako je put podrazumevao i prelazak preko planinskih delova Evrope, i preko 10 sati putovanja, na poslednjem odredištu rute, automobil je imao još 15 odsto baterije.

Tom prilikom ovaj koncept automobila pokazao se vrlo blagim prema životnoj sredini, modernim i efikasnim, bilo na kratke svakodnevne razdaljine, ili na dugačka putovanja sa jednog kraja Evrope na drugi kraj.

Energetski portal

KOMPANIJA ENERGETIK ENERGIJA D.O.O. OSVAJA TRŽIŠTE BALKANA

Foto-ilustracija: Pixabay (torstensimon)
Foto: Milena Hrasnik

Istraživanja pokazuju da se proizvodnja energije iz sunca i vetra znatno povećala u poslednjih nekoliko godina i sada čini više od 10 odsto proizvodnje električne energije na globalnom nivou. Kada je reč o solarnoj energiji, rast je značajan i očekuje se da će se globalni kapaciteti više nego udvostručiti do 2025. godine, kao i da će taj trend nastaviti da raste. Iako je Balkan na dobrom putu, trebaće vremena da ovaj izvor obnovljive energije postane energetski oslonac u domaćinstvima u Srbiji a tako i deo našeg svakodnevnog života. 

Rikardo Frizingeli, izvršni direktor kompanije Energetik Energija d.o.o., za naš Magazin govori o tome šta nam donosi porast upotrebe solarne energije. Kao specijalizovani distributer fotonaponskog materijala, kompanija Energetik Energija d.o.o., svake godine beleži rast ne samo zbog povećane tražnje već i zahvaljujući drugačijem pristupu svojim klijentima. 

EP: Kompanija Energetik Energija d.o.o., nastala je kao rezultat 20 godina iskustva i izraženog entuzijazma u oblasti energetike i obnovljivih izvora energije. Šta danas nudite svojim klijentima? 

Rikardo Frizingeli: Mi smo specijalizovani distributeri fotonaponskih materijala sa proizvodima i cenama koje su primerene tržištu, i upravo to je deo DNK-a naše kompanije. Mi se izdvajamo po pristupu koji naša kompanija ima, a on podrazumeva aktivno slušanje kupaca i razumevanje njihovih potreba kako bismo zajedno osmislili tehnološka rešenja. Zato verujem da našu kompaniju ne čine samo proizvodi, cene ili raspoloživost zaliha. Da biste bili „pravi” dobavljač za instalatere fotonaponskih uređaja širom sveta, nije dovoljno imati samo gotove materijale i adekvatne cene. Moramo da pokažemo šta se krije iza te dostupnosti, zato detaljno proučavamo tržišta, pomno slušamo naše partnere i pokušavamo da predvidimo njihove potrebe. Shodno tome naš magacin je pun i spremni smo da u svakom trenutku ispunimo sve zahteve naših klijenata. Naši kupci osećaju da ih razumemo, a moje kolege su im uvek na raspolaganju za sva dodatna pitanja. Kod nas niko ne čeka više od 24 sata na odgovor jer znamo da je brzina važna i da vreme nije varijabla već faktor poslovanja. Instalaterima koji nam se obrate su potrebni brzi odgovori. To je upravo ono što u kompaniji Energetik Energija d.o.o. radimo: slušamo vas, zajedno pronalazimo rešenje i kada budete morali da se popnete na krov, neophodan proizvod biće spreman za vas. Tehnološka rešenja koja nudimo zasnivaju se na temeljnom proučavanju potreba kupaca i tržišta, zbog čega Energetik stalno nastoji da se usavršava kako bi bio pravi partner za fotonaponske instalatere u Srbiji.

U FOKUSU:

EP: Koliko brzo napreduje tehnologija u ovoj oblasti? Koji segment napretka biste posebno izdvojili? 

Rikardo Frizingeli: Radim u fotonaponskoj industriji od 2007. godine i to uvek u vodećim kompanijama na tržištu. Počeo sam na italijanskom tržištu, prošao sve izazove, uspone i padove, kako bi postao međunarodni menadžer u VP Solaru. Teško je odgovoriti na ovo pitanje jer sam tokom godina bio svedok mnogim tehnološkim inovacijama koje su promenile ovo tržište. Nesumnjivo je da sada živimo u potpuno drugačijem svetu u pogledu tehnologija. Setite se samo velikih izazova vezanih za sisteme za skladištenje i električnu mobilnostKoliko se samo promenila proizvodnja fotonaponskih modula, ili industrijska ekonomija obima koja je dovela do toga da danas imamo cene koje omogućavaju da svako instalira solarne panele na svom krovu. 

Ipak, još uvek želim da verujem da, uprkos vrlo korisnim podsticajima za stimulisanje tržišta, pored sve moćnijih fotonaponskih modula, efikasnijih invertera, većih skladišnih  kapaciteta i električne mobilnosti pravi razvoj leži u „pametnim mrežama” gde svako od nas može da koristi električnu energiju kao vrednost koju možemo da razmenimo i podelimo sa našim sugrađanima i komšijama. Za mene, podela energije je suštinska vrednost u svim tehnologijama koje predlažemo. U mreži u kojoj se energija može deliti zaista ćemo se osećati kao da smo svi deo sistema koji je usmeren ka promenama.

Foto-ilustracija: Pixabay (Zsuzska321)

EP: Upotreba solarne energije u poslednjih nekoliko godina doživljava ekspanziju. Kakav razvoj očekujete u narednim godinama? 

Rikardo Frizingeli: To je manje-više prirodan tok. Očekuje se ubrzani rast upotrebe solarne energije u narednim godinama. Korišćenje solarne energije praćeno je tehnološkim napretkom, smanjenjem troškova i državnim podsticajima uz različite vrste finansiranja obnovljive energije koji rezultiraju više nego logičnim rastom fotonaponske industrije. Takođe, očekuje se da će se globalni kapaciteti solarne energije udvostručiti do 2025. godine i da će nastaviti da rastu u narednim godinama. Međutim, ovaj rast varira od zemlje do zemlje i od regiona do regiona. Balkan je na dobrom putu. Očekuje se da će sve veća potražnja za električnom energijom, posebno u zemljama u razvoju, doprineti sve većem korišćenju fotonaponske energije.

EP: Pomenulli ste da niste samo distributeri opreme. Zašto vam je važno da istaknete?

Rikardo Frizingeli: Kao specijalizovani distributer fotonaponskih komponenti, mi smo u centru lanca snabdevanja. Veoma smo bliski sa najpouzdanijim i najvećim svetskim proizvođačima, kako fotonaponskih panela tako i invertera za sisteme za skladištenje, stanica za punjenje i sistema za montažu. Međutim, naša tajna i opredeljenje je da se još više približimo potrebama instalatera, jer na kraju, pravi donosilac odluke u ovoj oblasti je instalater. On je taj koji je zadobio poverenje krajnjeg kupca i onaj koji odlučuje šta će ugraditi, kada i po kojoj ceni. Tokom proteklih godina postali smo pravi partner u snabdevanju svih kompanija koje su sada naši dobavljači i kupci. Nama nije bitno da li ste veliki energetski operater ili instalater koji se fokusira na instalaciju malih sistema u gradu ili na selu. U kompaniji Energetik Energija d.o.o. ćete uvek pronaći nekoga ko će se pobrinuti za vaše potrebe, dati vam najbolje savete i preporučiti najadekvatnije proizvode za vaš sistem. Našu kompaniju čine ljudi koji razumeju vaše potrebe i spremni su da vam obezbede proizvod kada vam zatreba, po konkurentnoj ceni i na adresi koju odaberete. Energetik Energija d.o.o. ne želi da bude samo distributer, već i vaše skladište, odnosno skladište instalatera, tako da on može da se posveti isključivo prodaji i ugradnji sistema kada za to dođe vreme.

Intervju vodila: Nevena Đukić

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST