Home Blog Page 98

Krovne solarne instalacije najzastupljenije u EU

Foto-ilustracija: Unsplash (Bill Mead)
Foto-ilustracija: Pixabay (Voltaro Energy)

Razvoj solarne energije u Evropskoj uniji tokom 2023. godine, pokazao je dobre rezultate. Od početka razvoja najzastupljenije je bila krovna instalacija, što je dodatno unapređeno nastupanjem energetske krize, bilo da je reč o stambenim, komercijalnim ili industrijskim objektima. U odnosu na godinu ranije ove instalacije porasle su za 54 odsto, s tim da je komercijalni i industrijski deo ostvario najveći porast, navodi se u novom izveštaju ,,EU Market Outlook 2023-2027’’, objavljenom od strane Solar Power Europe.

Gledajući celu godinu, krovni solarni sistemi opali su u drugom polugodištu usled pada cene električne energije. Za razliku od krovova, veliki kapaciteti suočili su se sa padom tržišnog udela od šest procentnih poena, a razlozi su brojni. Među njima treba istaći odložene aukcije u Portugalu i Francuskoj tokom 2022. godine, kao i više naknade za mreže u Danskoj. Takođe, tu su problemi profitabilnosti usled inflacija, visokih kamatnih stopa i troškova materijala i radne snage, zatim pad cene električne energije blizu nivoa pre energetske krize i drugo.

Pročitajte još:

Sveukupno gledano, solarna energija ima dobar uspon, te su novi kapaciteti povezani sa mrežom u Evropskoj uniji dostigli 55,9 GW, što je porast od 40 odsto u odnosu na prethodnu godinu, a kapaciteti su premašili i prognozu iz 2022. godine. Prisećanja radi, najveći uspeh u 2023. godini, kada je reč o novim kapacitetima solara, ostvarila je Nemačka.

Kako jedan od problema predstavlja vremenski period potreban za povezivanje na mrežu, Evropska komisija je u novembru ove godine objavila Akcioni plan EU za mreže ima za cilj da obezbedi međusobno povezane i stabilne energetske mreže, koje će se brže razvijati, a povezivanje će biti olakšano. Ovo je neophodno za zelenu tranziciju i sigurno snabdevanje energijom s obzirom na to da su procene da će se potrošnja električne energije u Evropskoj uniji povećati ta oko 60 odsto do 2030. godine.

Energetski portal

PAMETNO PUNJENJE ELEKTRIČNIH VOZILA U OBJEKTIMA – REŠENJA ZA PARKING I GARAŽE

Foto: Schneider Electric
Foto: Schneider Electric

Električna vozila (EV) doprinela su transformaciji i dekarbonizaciji saobraćaja. Da bismo ubrzali ovaj proces i iskoristili prednosti koje nam on donosi, i potrošačima i životnoj sredini, izuzetno je značajno da ubrzamo uvođenje bezbedne i pametne infrastrukture za punjenje električnih vozila. 

Većina aktuelnih politika se fokusira na postavljanje javne infrastrukture za punjenje duž glavnih putnih pravaca. Međutim, po mnogim istraživanjima, oko 90 odsto punjača za EV instaliranih u narednih 15–20 godina biće u privatnim okruženjima, u garažama i na parkinzima stambenih, poslovnih i industrijskih zgrada. To znači da će postojeće i nove zgrade morati da zadovolje sve veću potražnju za energijom, i do 40 odsto, a to će zahtevati više upravljanja energijom. 

Predvodnici aktuelnog talasa elektrifikacije saobraćaja u Srbiji i Crnoj Gori su na prvom mestu kompanije koje u flote službenih automobila sve više uvode električna vozila i svoja postojeća garažna i parking mesta opremaju adekvatnim punjačima. Pored njih, značajnu ulogu imaju hoteli, ugostiteljski objekti, tržni centri, javne garaže i parking prostori, koji svojim korisnicima žele da pruže „uslugu više“. 

Ključno pitanje postaje i koliko slobodnog kapaciteta objekti imaju u svojoj električnoj infrastrukturi da bi se izborili sa povećanjem potražnje za električnom energijom? Naime, dodavanje infrastrukture za punjenje električnih vozila podrazumeva i povećanje potrošnje električne energije u objektu. Kako bi se izbegla preopterećenja i eventualni „ispadi“ elektroenergetskih sistema u objektima, a raspoloživa energija u objektu iskoristila na najefikasniji način, Schneider Electric je u okviru svog sveobuhvatnog rešenja EcoStruxure™ za eMobilnost razvio EcoStruxure™ EV Charging Expert, rešenje za upravljanje opterećenjem infrastrukture za punjenje električnih vozila, upravljanje pristupom i nadzor punjača.

U FOKUSU:

EcoStruxure™ EV Charging Expert je sistem za dinamičko praćenje i upravljanje, koji deluje u realnom vremenu na infrastrukturu za punjenje EV izbegavajući preopterećenje, prekomerno punjenje i potrošnju tokom vršnih sati i omogućava integraciju dostupnih obnovljivih izvora energije za punjenje EV. EcoStruxure™ EV Charging Expert garantuje kontinuitet usluge, omogućava pravednu i inteligentnu distribuciju električne energije između EV punjača i drugih opterećenja u zgradi. Ovo rešenje takođe pomaže da se ograniče uticaji na troškove električne infrastrukture i izbegne višak pretplaćene snage, dok istovremeno pruža odlično korisničko iskustvo za vozače električnih vozila. Upotrebom proizvoda iz ove serije moguće je kontrolisati rad i do 1.000 punjačkih stanica u multizonskom režimu uz istovremeno obezbeđivanje adekvatne prioritizacije korisnicima punjača. A najbolje od svega je što nema naknada za korišćenje licence u slučaju proširenja sistema.

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

OKREĆEMO SE REGIONU I NOVIM PROJEKTIMA, ALI UZ NASTAVAK USPEŠNOG POSLOVANJA U RITEJL SEKTORU

Foto-ilustracija: Freepik (onlyyouqj)
Foto: Novaston

Nakon 10 godina posvećenosti ritejl projektima u zemlji i regionu, nastavili smo sa preusmeravanjem strategije poslovanja na druge segmente tržišta nekretnina u regionu. Deo tima već uveliko radi na projektima u Hrvatskoj, a u pregovorima smo za projekte u Makedoniji, BiH i Sloveniji.

I pored toga što smo, u skladu sa ovakvom poslovnom strategijom, posle skoro 10 godina, završili saradnju sa našim dugogodišnjim klijentom CPI PG, na projektima STOP SHOP ritejl parkova, ostajemo verni i ritejl sektoru, u kome se naša kompanija rodila i razvila. I dalje ćemo na profesionalan i moderan način nastaviti sa tekućim ritejl projektima koji su u 2023. godini zabeležili odlične rezultate”, ističe Mia Zečević, CEO Novaston platforme.

Novaston je već postalo prepoznatljivo ime u oblasti upravljanja ritejl parkovima i šoping centrima. Kako ocenjujete trenutnu situaciju na tržištu?

Svedoci smo izuzetno velikih i izazovnih geopolitičkih turbulencija, koje globalno globalno ostavljaju traga u svim segmetnima poslovanja. Mogu slobodnno reći da se ovo posebno oseća u ritejlu, čiji je razvoj u Srbiji uvek zavisio od procenta ulaska novih brendova na tržište, pogotovu inostranih. Ovaj trend je značajno usporen u poslednje tri godine što se oseća na svim nivoima ovog tržišta. S druge strane, koncept maloprodajnih parkova se pokazao mnogo otpornijim na krizu u odnosu na šoping centre, što je privuklo mnoge nove investitore da grade ritejl parkove, tako da će dosta novih projekata ove forme zaživeti tokom iduće godine. Susrešćemo se ubrzo sa zasićenjem tržišta ovim konceptom, posebno imajući u vidu neizvesnost aktuelne političke situacije i njen uticaj na opstanak aktuelnih i dolazak novih ritejlera na tržište. Opstanak u ovakvim zahtevnim vremenima ponajviše zavisi od fleksibilnosti, sposobnosti adaptacije na promene i raznolikosti sadržaja, zbog čega su promene neminovne na svim poljima. Politika naše platforme Novaston je da ne čeka da oseti uticaj okolnih promena, već da promene pokrene, zbog čega smo uveliko načinili zaokret u poslovanju.

Pročitajte još:

Kakva je situacija kada je poslovni prostor u pitanju i da li će “rad od kuće” ili hibridni model preživeti? Kakvi su planovi Novastona u ovom segmentu tržišta?

Što se tiče poslovnog prostora u Srbiji, istraživanja pokazuju da tržište poslovnog prostora u Srbiji još uvek može da se razvija, ima dosta potencijala, posebno ako se imaju u vidu okolne zemlje i gradovi u njima, kao npr. Budimpešta ili Bukurešt. Cene kvadrata u ovim zemljama, posebno u Mađarskoj i Rumuniji, su manje više slične kao kod nas, ali je raspoloživost poslovnog prostora kod njih dosta veći, negde čak i više nego dva puta. Jedino gde je kancelarijski prostor “jeftiniji” jeste Zagreb. Veliki uticaj na tržište poslovnog prostora je svakako imala i kovid pandemija koja je izrodila svetski fenomen zvani rad od kuće, a naknadno i “hibridni” rad. Poslodavci su u početku sa troškovne strane ovakav način rada videli kao benefit. U jednom momentu su i rezultati to pokazivali – da je učinkovitost bila na visokom nivou. Međutim dugoročno gledano, pokazalo se da je ipak nije sve tako sjajno. Odvojenost timova, nedostatak poslovne kulture i osećaja da radite (na način na koji smo to navikli) počeli su polako da pokazuju i svoje negativne strane. Pojavio se problem sa osećajem pripradnosti, tj. “povezanosti” zaposlenih, pa su velike firme i korporacije počele polako da vraćaju svoje zaposlene u kancelarije. Naravno, ovo sve zavisi od delatnosti same firme i u skladu tim verujemo da će se ovaj “hibridni” model ustaliti kao jedan vid poslovanja. Shodno tome aktivno sarađujemo sa našim klijentima na pronalaženju optimalne opcije za njih koja se ogleda u multifunkcionalnom poslovnom prostoru prilagodljivom delatnosti kompanije.

Koji su planovi kompanije Novaston u narednom periodu?

Nakon 10 godina posvećenosti ritejl projektima u zemlji i regionu, nastavili smo sa preusmeravanjem strategije poslovanja na druge segmente tržišta nekretnina, kako smo inicijalno i započeli pred koronu. Poseban fokus će nam nadalje biti kancelarijski i rezidencijalni sektor, a aktivni smo na pripremi potpuno novog koncepta poslovanja koje ćemo tek predstaviti domaćem tržištu. Deo tima već uveliko radi na projektima u Hrvatskoj, a u pregovorima smo za projekte u Makedoniji, BiH i Sloveniji. U skladu sa ovakvom poslovnom strategijom, završili smo saradnju sa našim dugogodišnjim klijentom CPI PG, na projektima STOP SHOP ritejl parkova.  Saradnja je trajala skoro 10 godina, a ceo naš tim, je zajedno sa investitorom i lokalnim predstavnicima, zaslužan što su STOP SHOP-ovi u Srbiji uvek bili među najboljima u odnosu na druge evropske zemlje.

Sa druge strane, ipak nećemo u potpunosti okrenuti leđa segmentu ritejla u kojem se naša kompanija rodila i razvila. I dalje ćemo na profesionalan i moderan način nastaviti sa tekućim ritejl projektima koji su u 2023. godini zabeležili odlične rezultate uprkos globalnoj kriznoj situaciji, dok paralelno razvijamo nove koji će oživeti tokom naredne godine. Predstoji nam uzbudljiva godina u kojoj ćemo zasigurno postaviti temelje novih uspeha naše kompanije, ali i naših klijenata.

Izvor: Novaston

Objavljene nove cene goriva

Foto-ilustracija: Pixabay (planet_fox)
Foto-ilustracija: Pixabay

Nove najviše maloprodajne cene derivata nafte za period od 15 časova 29. decembra 2023. godine do 5. januara 2024. godine iznosiće:

EVRO DIZEL, u iznosu 195,00 dinara za jedan litar i

EVRO PREMIJUM BMB 95 u iznosu 175,00 dinara za jedan litar.

Vlada Republike Srbije je takođe usvojila izmenjenu Uredbu o ograničenju cena naftnih derivata, posebno usmerenu na podršku poljoprivrednim proizvođačima. Ovom uredbom, poljoprivrednici mogu kupovati evro dizel po maksimalnoj ceni od 179 dinara po litru, uz korišćenje kartica izdatih registrovanim gazdinstvima, do maksimalno 400 litara. Ova mera je odgovor na visoke cene repromaterijala i težak položaj poljoprivrednika, te je Vlada, na predlog Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, povećala maksimalnu količinu goriva dostupnog po subvencionisanim cenama.

U skladu sa članom 3 stav 5 navedene uredbe, obaveštavaju se privredni subjekti koji obavljaju delatnost trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava da su dužni da utvrđene maloprodajne cene derivata nafte primene odmah po objavljivanju na zvaničnoj internet stranici Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine.

Vlada Republike Srbije odlučila je da ograniči cene derivata nafte do 31. decembra 2023. godine. Ova mera je usvojena kao deo širih napora da se očuva životni standard stanovništva i odgovori na nestabilnosti tržišta usled globalnih i regionalnih izazova. Ograničenje cena goriva ima za cilj da pomogne u stabilizaciji ekonomije i ublažavanju pritiska na potrošače usled promenljivih cena energenata na svetskim tržištima.

Energetski portal

Raste prodaja automobila, posebno hibrida – koje su marke najtraženije

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Prodaja novih automobila u Srbiji je porasla ove godine, ali i dalje nije dostignut nivo pre pandemije. Najprodavaniji brendovi u 2023. bili su „škoda“, „tojota“, „hjundai“. U kupovini električnih automobila kaskamo za Evropom, ali su naši vozači više zainteresovani za hibride.Predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Đurđević kaže da se tržište automobila oporavlja, ali da to i dalje ide sporo.či više zainteresovani za hibride.

Predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Đurđević kaže da se tržište automobila oporavlja, ali da to i dalje ide sporo.

Gostovanje Aleksandre Đurđević u Jutarnjem programu

“Prodato je ove godine nešto više od 23.100 vozila i to je 10 odsto više nego prethodne godine. Taj rast je u redu, međutim, i dalje mi nismo dostigli period pre pandemije 2019. godine. Zaostajamo pet odsto za Evropom“, rekla je Đurđevićeva.

Najprodavanije marke u Srbiji

U Srbiji je do kraja novembra najviše automobila prodavala “škoda“, nešto više od 5.000 vozila. Za “škodom“ ide “tojota“, nešto ispod 2.000 vozila, zatim “hjundai“, “folksvagen“, “dačija“, “reno“.

“Zanimljivo je da su poslednji među tih prvih 10 brendova – BMV, ‘audi‘, ‘mercedes‘, kao luksuzni i premijum brendovi. Tako da imamo utisak da se malo polarizuje prodaja. Kada je kupovna moć u pitanju – to se vidi u prvih 10 prodatih brendova”, kaže Đurđević.

Pročitajte još:

Povećana prodaja hibrida

Đurđevićeva dodaje da se u Srbiji i dalje najviše prodaju benzinci (52 odsto). Povećana je prodaja hibridnih automobila (23 odsto), dok su automobili sa dizel motorom pali na treće mesto (19 odsto).

“Možemo reći da Evropa ima još niži procenat i učešća dizela, oko 13 odsto“, kaže Đurđević.

Smatra da je u Srbiji prodaja hibridnih vozila povećana zbog subvencija koje država daje. Zato je, dodaje, neophodno usredsredili se na povećanje prodaje električnih automobila.

“Subvencije postoje od 2020. godine i iznose 5.000 evra za električna vozila, 3.500 za plug-in hibride, to su hibridi koji se uključuju na struju, i 2.500 za standardne hibride. I to je nešto što je svakako, pored infrastrukture, glavni oslonac prodaje”, kaže Đurđevićeva i napominje da ima najava da će budžet za subvencije biti smanjen, što ne bi pogodovalo nastavku trenda rasta prodaje.

Za povećanje broja električnih automobila bitna je i infrastruktura. Za sada u Srbiji ima oko 120 punjača.

“Ono što ohrabruje su najave raspisavanja velikog tendera, gde bi trebalo da se kod nas u zemlji stavi 160 brzih punjača na nekih 16 odmorišta po auto-putevima. Gde ćemo imati po pet brzih punjača od 150 kW sa dva priključka. To je jedna važna inicijativa koja može da napravi veliki iskorak kada je infrastruktura u pitanju”, kaže Đurđević.

Najviše je ipak polovnih vozila – starijih od 2005.

Foto-ilustracija: Unsplash (matt-hausmann)

Od ukupnog broja prodatih automobila u 2023. godini, 83 odsto su polovni automobili. Zabrinjava to što više od 80 odsto uvezenih čine vozila starija od 2005. godine proizvodnje, koja imaju evro 3, evro 4 standard.

“Imamo takođe najave da će već od 1. januara sledeće godine biti zabranjen uvoz ovakvih vozila i to je prvi korak prema zelenoj agendi, tačnije prema tome da nam život postane lepši i da naš vazduh postane čistiji, jer možemo pričati o subvencijama za električna i elektrifikovana vozila, ali ukoliko se ne spreči uvoz vozila koja su zabranjena za uvoz u bilo koju drugu evropsku zemlju, ako ne učinimo isto, imaćemo veliki problem sa kvalitetom vazduha”, ističe Đurđević.

Dodaje da je najavljeno da će se problem starih automobila rešiti subvencijama za reciklažu.

“Da evro 1, evro 2, evro 3 vozila dobiju subvenciju od 2.100 evra za reciklažu, tako da je to svakako dodatan motiv, uz tu zabranu uvoza, da ljudi menjaju svoje automobile za čistije i za bezbednije, jer nije samo više stvar čistoće vazduha, već i više bezbednosti u saobraćaju. Ta vozila su nebezbedna i verovatno smo poslednje mesto u Evropi gde je dozvoljen takav uvoz”, ističe Đurđević.

Na pitanje da li je kraj godine dobar period da se po povoljnijoj ceni kupi nov automobil, budući da će se 2023. voditi kao godina proizvodnje, Đurđevićeva kaže da ne očekuje rasprodaju i akcije.

Izvor: RTS

Subvencije za energetsku efikasnost domaćinstava na Paliluli

Foto-ilustracija: Unsplash (nikola-stojanovic)
Foto-ilustracija: Pixabay

Za energetsku sanaciju u jednoj od beogradskih opština, ugovore za poboljšanje energetske efikasnosti svojih domova primilo je 150 domaćinstava. Ukupno, više od 17 miliona dinara je obezbeđeno za subvencije u ovoj opštini. Ovo predstavlja petu beogradsku opštinu koja učestvuje u ovom programu, s brojem ugovora koji je ekvivalentan zbiru prethodne dve godine.

Resorna ministarka Dubravka Đedović Handanović istakla je važnost energetske tranzicije kao ključnog pitanja za budućnost, naglašavajući da svako može doprineti ovom procesu kroz smanjenje potrošnje energije, bez umanjenja kvaliteta svakodnevice. Navedeno je da država podstiče štednju kroz različite inicijative, uključujući subvencije, popuste za racionalnu potrošnju i olakšice za najugroženije, saopšteno je na sajtu Ministarstva rudarstva i energetike.

PROČITAJTE JOŠ:

Foto-ilustracija: Pixabay

Oko 30 odsto domaćinstava je iskoristilo maksimalan popust od 40 odsto za racionalno korišćenje energije u oktobru, dok je oko 160.000 najugroženijih domaćinstava ostvarilo pravo na olakšice na računima za struju i gas tokom zime.

Povećanje energetske efikasnosti nije kratkoročan cilj, već deo dugoročne strategije. Planirano je da oko 50.000 domaćinstava bude obuhvaćeno subvencijama u naredne četiri godine. Takođe, postoji poseban program za energetsku sanaciju stambenih zgrada priključenih na sistem daljinskog grejanja, sa produženim javnim pozivom do početka februara. U okviru ovog programa, oko 500 zgrada u celoj Srbiji će biti obnovljeno, što obuhvata skoro milion kvadratnih metara. Za izradu dokumentacije i polovinu troškova radova obezbeđena su bespovratna sredstva, dok će preostalih 50 odsto biti moguće otplatiti u periodu od 10 godina, uz račune za grejanje koji ostaju isti ili neznatno veći nego pre učešća u programu.

Energetski portal

EU: 10 najuspešnijih solarnih tržišta u 2023. godini

Foto-ilustracija: Unsplash (Anders J)
Foto-ilustracija: Unsplash (Nuno Marques)

Solar Power Europe, objavio je novi izveštaj pod nazivom ,,EU Market Outlook 2023-2027’’, u kojem je predstavljeno 10 najuspešnijih solarnih tržišta u Evropskoj uniji u 2023. godini. U odnosu na godinu ranije, spisak zemalja je drugačiji a pomerena su i rangiranja. Uslov za ovogodišnju top 10 rang listu bio je da je u 2023. godini instalisano preko 1,6 GW novog solarnog kapaciteta. Poređenja radi, u 2022. godini bio je dovoljan 1 GW.

Interesantno je da se Švedska, koja je vrlo posvećena zelenim temama, nije našla ove godine među 10 najuspešnijih, a osim nje na listi nije ni Portugal.

U nastavku će biti predstavljeno 10 zemlja, prema redosledu koji je naveden u Izveštaju.

Nemačka je zauzela prvo mesto. Prema godišnjem planu vlade, za celu godinu je trebalo ukupno da bude instalisano 9 GW, a Nemačka je to postigla već krajem avgusta. Do kraja 2023. godine Nemačka će imati ukupno 14 GW. Ovome je značajno doprinela revizija Zakona o obnovljivim izvorima energije koja je na snagu stupila početkom 2023. godine, koja je podstaknuta uglavnom energetskom krizom koja je zadesila planetu u godini ranije. Ovakvom izmenom podržano je sprovođenje izuzetno velike infrastrukturne mreže Nemačke, a treba reći i da od početka ove godine kupci ne plaćaju PDV za solarne sisteme.

Španija se našla na drugom mestu sa 8,2 GW novog instalisanog kapaciteta. U 2022. godini bila je na prvom mestu, kada je usledio porast od 76 odsto na godišnjem nivou. Ipak, ove godine je ostvarila ua tri odsto manje kapaciteta, a takođe postoje i kašnjenja u subvencijama.

Treće mesto pripalo je Italiji, kao jednom od najbrže rastućih solarnih tržišta Evropske unija u 2023. godini, sa instalisanih 4,9 GW. Ovime je gotovo duplo bolji uspeh ostvarila od svog iz prethodne godine.

Pročitajte još:

Poljska se našla na četvrtom mestu, međutim u odnosu na prethodnu godinu ostvarila je povećanje od svega jedan odsto, odnosno ukupno je u 2023. godini dodala novih 4,6 GW. Godinu ranije, bio je na trećem mestu. Pad zainteresovanosti kada je reč o domaćinstvima osetila se u ovoj godini, između ostalog, i zbog pada cena električne energije nakon što je energetska kriza završena. U poređenju sa 2021. godini kada je udeo novih instalacija solarnih panela u domaćinstvima bio 71 odsto, sada je reč od 30 odsto.

Foto-ilustracija: Freepik (@Oleksandr Ryzhkov)

Peto mesto zauzela je Holandija, što je mesto lošije u odnosu na 2022. godinu. Ipak, ako se to ne uzme u obzir, u odnosu na prethodnu godinu ostvarila je ipak povećanje od 10 odsto, odnosno ukupno 4,5 GW novih kapaciteta. Tržište krovova domaćinstava se blago smanjilo u 2023. godini, dok su komercijalna i industrijska solarna energija, kao i ona na zemlji porasle, međutim ovi sistemi se sočavaju sa problemima gušenja mreže. Veliki solarni parkovi nailaze na problem ograničenja prostora, zbog čega se radi na multifunkcionalnog primerni kao što je agrosolar gde poljoprivredno zemljište ne gubi svoju privobitnu namenu, a dobija se i solarna energija. Pored toga rešenja su i plutajući solarni paneli i solarne nadstrešnice.

Iako je Francuska zabeležila rast od 25 odsto u ovoj godini, dodajući novih 3 GW, ostala je na istoj, šestoj, poziciji kao i u 2022. godini. Jedan od većih problema, kada je reč o razvoju solarnog tržišta, ostaju zakonodavni izazovi i teškoće za pristup zemljištu zbog čega se mnogi projekti odlažu.

Austrija je godinu dana ranije prvi put ušla u najuspešnijih 10 i to na poslednjem mestu. Međutim, ove godine njeno povećanje tržišta bilo je za 114 odsto, ostvarujući 2,2 GW novih solarnih kapaciteta, zbog čega se podigla za tri mesta i našla na sedmom. Najveći broj novih instalacija čine krovovi stambenih i komercijalnih sistema, koji su podržani subvencijama. Pored toga i veliki projekti su u porastu, naročito oni na zemlji i agrosolar.

Osmo mesto pripada Belgiji koja je ostvarila značajan uspeh. U poređenju sa prethodnom godinom kapacitet je porastao za 72 odsto, tako je u ovoj godini imala 1,7 GW novog kapaciteta. Više od tri četvrtine novih mrežno povezanih instalacija je realizovano u Flandriji i to najvećim delom je reč o krovovima stambenih i komercijalnih objekata.

Foto-ilustracija: Pixabay (wooolff)

Pretposlednje mesto zauzela je Grčka, a prag od gigavat je prešla prvi put prošle godine. U 2023. solarno tržište je poraslo za 20 odsto i sada je reč o preko 1,6 GW novih kapaciteta. Porastu su najviše doprineli mali solarni projekti do 500 kW.

Iako se našla na poslednjem mestu, za Mađarsku je ovo bila najuspešnija godina kada je reč o razvoju solarnog tržišta. U poređenju sa 2022. godinom, došlo je do porasta od 45 odsto i sada je ostvarila 1,6 GW novih kapaciteta. Iako je napredak ostvaren, potrebno je da razvoj infrastrukturne mreže bude brži kako bi se omogućila izgradnja velikih projekata u narednom periodu.

Ovih 10 solarnih tržišta Evropske unije, čine 83 odsto ukupno instalisanih kapaciteta u 2023. godini. U odnosu na 2022. godinu ovaj procenat je opao za tri odsto, a u poređenju sa 2021. godinom za šest odsto, što ukazuje na opadajuću liniju kada je reč o koncentraciji tržišta. To potvrđuje i sledeća činjenica. Naime, najuspešnijih pet solarnih tržišta smanjilo je svoj udeo u ukupnom solarnom tržištu u Evropskoj uniji. Ovo se navodi kao dobra vest zato što ovih su pet zemalja i pored povećanja njihovog zbirnog instalisanog kapaciteta zauzele manji udeo u sveobuhvatnom solarnom tržištu, što znači da je kod ostalih došlo do povećanja.

Kada se sve uzme u obzir, Izveštaj je pokazao pozitivan trend na evropskom solarnom tržištu, ističući da je nivo od gigavata dostigao u 2023. godini rekordan broj zemalja.

Energetski portal

VELIKI PLANOVI ZA ČIST VAZDUH, ODRŽIVO GORIVO POSTAJE BUDUĆNOST: Kako avio-industrija smanjuje emisije štetnih gasova?

Foto-ilustracija: Unsplash (Yu Kato)
Photo-illustration: Pixabay

Koristeći fosilna goriva, poput dizela i kerozina, čija sagorevanja oslobađaju velike količine ugljen-dioksida, azotnih oksida i drugih štetnih materija, avio-industrija ima značajnu ulogu u zagađenju vazduha. Ovi gasovi direktno doprinose efektu staklene bašte, doprinoseći globalnom zagrevanju.

Emisije iz aviona često se dešavaju u visokim atmosferskim slojevima, što može dodatno pojačati njihov uticaj na okolinu. Iako postoje napori da se razviju ekološki prihvatljiviji avioni, trenutno dostupna tehnologija i dalje ostavlja značajan ekološki otisak avio-industrije.

U cilju smanjenja negativnog uticaja, industrija se sve više fokusira na istraživanje alternativnih izvora energije, kao i na unapređenje efikasnosti avionskih motora. Ipak, kompleksnost problema zahteva integrisane napore avio-industrije, vlada i međunarodnih organizacija kako bi se postigle održive promene u sektoru avio-saobraćaja i smanjila štetnost po životnu sredinu.

Da li je moguća održiva avijacija?

Održiva avijacija je koncept koji se odnosi na smanjenje negativnih uticaja avijacije na životnu sredinu, ekonomski održivu upotrebu resursa i društvenu odgovornost. Postoje različite strategije i tehnologije koje se razvijaju kako bi se postigla održivost u avijaciji. Efikasniji avioni i njihovo adekvatno održavanje, alternativna goriva samo su neki od ključnih elemenata.

Razvoj tehnologija koje poboljšavaju efikasnost goriva aviona, kao što su laganiji materijali, poboljšani motori i aerodinamika, može značajno smanjiti emisiju CO2.

Korišćenje alternativnih goriva, poput biogoriva, električnih pogona ili vodonika, može smanjiti zavisnost od fosilnih goriva i smanjiti emisije štetnih gasova. Redovno održavanje aviona može produžiti životni vek letelica i smanjiti potrebu za proizvodnjom novih aviona, što takođe utiče na smanjenje ukupnog ekološkog uticaja.

Razvoj sofisticiranih sistema upravljanja vazdušnim saobraćajem može smanjiti gužve u vazduhu, optimizovati rute letenja i smanjiti potrošnju goriva. Povećanje investicija u istraživanje i razvoj novih tehnologija može ubrzati proces razvoja održivih rešenja u avijaciji.

Međutim, važno je napomenuti da trenutno postojeći tehnološki i infrastrukturni izazovi otežavaju postizanje potpune održivosti u avijaciji. Takođe, implementacija novih tehnologija zahteva vreme, resurse i široku podršku svih relevantnih aktera, uključujući vladine agencije, avio-kompanije, proizvođače aviona i putnike.

Održiva avijacija je stoga više dugoročni cilj koji zahteva kontinuirane napore i inovacije.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (Emiel Molenaar)

Ambiciozni ciljevi koji su postavili Francuzi

Air France – KLM avio-grupa je postavila ambicioznije ciljeve, a to su korišćenje minimalno 10 odsto SAF-a (održivog fosilnog goriva) do 2030. godine i smanjenje emisija ugljen-dioksida do istog datuma za 30 odsto po putniku po pređenom kilometru u poređenju sa 2019. godine.

Prema izveštaju o održivom poslovanju, ova avio-grupa koju čine kompanije Air France, KLM Royal Dutch Airlines i Transavia najveći je svetski korisnik održivog avio-goriva (SAF) drugu godinu zaredom. U 2022. grupa je koristila 17 odsto od ukupne svetske proizvodnje SAF-a, a samo tri odsto od ukupno proizvedenog fosilnog goriva.

U 2023. godini avio-kompanije članice Air France – KLM grupe u mlazno gorivo su dodale 80.000 tona SAF-a, odnosno duplo više nego u protekloj godini. U 2023. Air France – KLM je već dostigao prag od 1odsto upotrebe SAF-a na svojim letovima.

Kao najveći svetski korisnik kroz nekoliko dugoročnih ugovora sa proivođaćima i dobavljačima SAF-a iz Evrope, Severne i Južne Amerike, ova avio-grupa je obezbedila stabilno snabdevanje SAF-om i osigurala jednu trećinu svojih potreba do 2030. godine, čime je uticala na rad proizvođača ovog goriva obezbedivši im stabilno finansiranje.

Putnici učestvuju u borbi za čist vazduh

Putnici imaju priliku da učestvuju u borbi za održivo vazduhoplovstvo i zdraviju budućnost. Od januara 2022. povećanjem cene avio-karata od nekoliko evra svi putnici već plaćaju korišćenje održivog avio-goriva.

Prilikom rezervacije karata imaju opciju i dodatne kupovine SAF-a, dok kroz korporativne programe kompanije imaju mogućnost da na godišnjem nivou doprinesu kupovini i korišćenju SAF-a. U 2023. godini grupa je potpisala 116 ovakvih korporativnih ugovora. Članovi Air France – KLM programa za česte putnike, Flying Blue sa druge strane mogu donirati svoje nagradne milje za kupovinu održivog avio-goriva.

Foto-ilustracija: Unsplash (Ethan McArthur)

Pariskim sporazumom do usporavanja globalnog zagrevanja 

Pre osam godina je potpisan Pariski sporazum koji je za cilj postavio usporavanje globalnog zagrevanja. Međutim, već sada, manje od četvrtine veka kasnije, suočavamo se s ozbiljnim rizikom da nećemo uspeti u toj borbi, pri čemu avijacija ima značajan udeo u problemu.

U poslednjih 50 godina, avio-saobraćaj je doživeo neverovatan porast od 1.236 odsto, a emisije ugljen-dioksida koje proizvodi civilno vazduhoplovstvo povećale su se za 176 odsto.

Iako civilna avijacija trenutno doprinosi samo 2,6 odsto ukupnog zagađenja ugljen-dioksidom, projekcije ukazuju da bi taj udeo do 2050. mogao skočiti na 20 odsto, ukoliko ne preduzmemo značajne korake. Trenutno, komercijalni avio-sektor godišnje troši oko 300 miliona tona fosilnih goriva, dok održivo avio-gorivo čini svega 0,1 odsto tog ukupnog volumena. Očigledno je da su hitne promene neophodne kako bismo smanjili negativan uticaj avijacije na klimu.

Kako se pravi održivo avio-gorivo?

Održivo avio-gorivo može biti napravljeno od ugljen-dioksida (CO2), vode, zelene električne energije, iskorišćenog ulja za jelo, komunalnog otpada i biomase, ali je za podsticanje proizvodnje i upotrebe potrebno mnogo sredstava kako bi gorivo postalo ekonomski isplativo. Može biti dvojako – gorivo koje se pravi od korišćenih jestivih ulja, otpada ili ostataka iz poljoprivredne, šumarske industrije i sintetičko održivo gorivo ili e-gorivo proizvedeno od vodonika i ugljenika zarobljenog iz atmosfere

Izvor: EURACTIV

Pozitivne ekološke priče koje su obeležile 2023. godinu

Foto-ilustracija: Freepik (rawpixel.com)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Ekološki problemi svakodnevno nam donose brojne vesti. Iako nam se čini da se za njih vezuju samo loše teme, na radost svih, postoje i one lepe. Teško je reći da ovakva dešavanja u 2023. godini mogu da se sumiraju u jedan tekst, ali danas ću, za kraj godine, pokušati objedinim neke značajne lepe priče.

Sve teme u vezi sa ekologijom važne su na sopsveni način, zbog čega ni jedna ne bi trebalo da bude izopštena. Ipak, među njima ove godine bi mogla da se izdvoji kao ona kojoj je poklonjeno više pažnje – energetska tranzicija i dekarbonizacija. Prelazak na čistu energiju bio je veoma uspešan. Data su važna obećanja, kao što je ono od strane Kine i Sjedinjenih Država kao najvećih emitera ugljen-dioksida, da će ulagati napore da  do 2030. godine utrostruče kapacitete obnovljive energije. Evropska unija takođe je ostvarila dobre rezultate, gde je, kada je reč o solarnoj energiji, najveći uspeh imala Nemačka sa instalisanih 9 GW novih kapaciteta, dok je za njom išla Španija sa 8,2 GW. Takođe, u Australiji je solarna energija nadmašila onu dobijenu iz uglja. Povezana tema jeste i povećan pristup električnoj energiji, gde su procene da je u ovoj godini broj ljudi koji nema pristup struji smanjen na između 700 i 800 miliona.

Energetska tranzicija zahteva upotrebu alternativnih i zelenih energenata, zbog čega su dobre vesti da će se fosilna goriva sve manje finansirati. Neke od najvećih banaka širom sveta saopštile su da zaustavljaju finansiranje fosilnih goriva, a najveća banka u Australiji obustavila je finansiranje novog vađenja nafte i gasa. Govoreći o fosilnim gorivima, kratko bih se osvrnula na podatak da je globalna prodaja električnih vozila porasla za 36 odsto u 2023. godini.

Osim zagađenja kroz emisije, ništa manje važno jeste i zagađenje životne sredine otpadom, koje takođe može da dovede do ispuštanja opasnih emisija. Plastika ostaje problem broj jedan, kada je reč o zagađuju otpadom, međutim lepe vesti koje dolaze širom sveta mogle bi da učine uskoro ovaj problem makar malo manjim. Nekoliko lepih primera jesu Novi Zeland koji je prva zemlja koja je zabranila upotrebu plastičnih kesa za voće i povrće. Osim nje, Engleska je uvela zabranu korišćenja plastičnog pribora za jelo, štapića za balone, kao i čaše od polistirena. Kao treći primer navela bih Ujedinjene Arapske Emirate koji su za sam početak 2024. godine najavili zabranu plastičnih kesa za jednokratnu upotrebu.

Foto-ilustracija: Unsplash (Jake Hills)

Iako su sve ekološke teme važne za zaštitu prirode, posebno mi je drago kada čujem vesti o direktnim akcijama vezanim za zaštitu prirode. U susret novogodišnjim i božićnim praznicima, volela bih da istaknem da je Kenija ove godine proslavila svoj prvi nacionalni praznik sadnje drveća. Ovaj i njemu slične praznike poželela bih da i mi u narednim godinama uvedemo. Kada je reč o pošumljavanu, Indonezija čini jednu važnu stvar a to je obnova površine plantaža palminog ulja. O ovoj temi govori se dosta, zato što uzgajanje ove vrste biljke, zahteva krčenje šuma i uništavanje staništa mnogih bića. Direktna zaštita prirodnih prostora vrlo me raduje, pa bih istakla da je Kina pod zaštitu stavila celu Tibetansku visoravan, dok je Južna Afrika proširila svoje postojeće prirodne rezervate ali i stvorila nova. Vest koja je odjeknula jeste da je Brazil zabeležio smanjenje krčenja šuma za preko 50 odsto, što je ujedno i najveći pad u okviru jedne godine.

Dobrobit životnja još jedna je važna tema, a za koju takođe stižu dobre vesti. Naime, Južna Koreja najavila je zabranu psećeg mesa do 2027. godine, Škotska zaustavlja lov na lisice, dok je Litvanija zabranila uzgoj krzna.

Zakonski aspekt takođe je bolje regulisan, te je ove godine usvojen Zakon o obnovi prirode kao ključni deo Evropskog zelenog dogovora. Uz ovaj, vrlo važan je i finansijski aspekt koji je posebno zablistao na ovogodišnjoj Konferenciji Ujedinjenih nacija o klimatskim promenama (COP28), kada je saopšteno da je preko 180 miliona dolara mobilisano za zaštitu šuma, mangrove i okeana. Kada sam već pomenula okeane, rekla bih i da je preko milion kvadratnih kilometara okeana zaštićeno, među kojima su i obale Čilea, Nove Gvineje, Kenija, Irske, Australije i druge.

Događaj na koji se čekalo više decenija, održan je u martu ove godine – Konferencija o vodama UN, u okviru koje su obećane milijarde dolara za ovaj resurs. Pored toga, preuzeto je preko 700 obaveza u vezi sa obezbeđenjem sigurnije vudućnosti za vodu. Jedan od obećanih projekata je obnavljanje oko 300 hiljada kilometara rekla i 350 miliona hektara močvara do 2030. godine.

Za kraj bloga istakla bih posebno, za mene najlepšu vest. Naime, neke ugrožene vrste pokazale su oporavak, a među njima su plavi kit, evroazijski mrki medved, morska vidra, afrički lav, afrički slon, crni nosorog, američki bizon i druge.

Katarina Vuinac

Biogas od ključnog značaja za energetiku i budućnost

Foto: Udruženje Biogas Srbija
Foto: Udruženje Biogas Srbija

Udruženje Biogas Srbija je nevladino i neprofitno udruženje osnovano radi ostvarivanja ciljeva u oblasti razvoja i podsticanja proizvodnje i upotrebe biogasa kao obnovljivog izvora energije. Udruženje je aktivni partner nemačkog udruženja Fachverband Biogas e.V. kao i član evropske biogasne asocijacije EBA – European Biogas Association. Sa Lidijom Carević, koordinatorom projekta sa Fachverband Biogas e.V. i menadžerom Udruženja razgovarali smo o potencijalima i upotrebi biogasa, njegovom značaju iz ugla cirkularne ekonomije, unapređenju razvoja, kao i šta pokazuje nemačka praksa.

Šta je biogas, kako se dobija i na koje sve načine može da se upotrebi?

Najjednostavnije rečeno, biogas je mešavina gasova koja se sastoji pretežno od metana, ugljen-dioksida i nekih drugih gasova u tragovima. Biogas se proizvodi u biogas postrojenjima, u procesu anaerobne digestije, od ulaznih sirovina, odnosno organskog otpada. Biogas se, po dobijanju, prečišćava te se dalje sprovodi do kogeneratora (u sklopu biogas postrojenja), gde se u procesu kogeneracije dobija električna i toplotna energija, a kao ostatak visokokvalitetno đubrivo koje može da se iskoristi i u organskoj proizvodnji. Trenutno sva postrojenja u Republici Srbiji rade po ovom principu.

Međutim, od biogasa može da se proizvodi i biometan. Tada se umesto na kogenerator, biogas odvodi na odvojenu jedinicu u kojoj se vrši prečišćavanje biogasa do nivoa metana. Tu se generiše biometan koji može da se ubrizgava u nacionalnu gasnu mrežu i koristi umesto zemnog gasa. Samo da napomenem da biometan ima iste karakteristike kao i zemni gas, sa velikim benefitom – zelenim poreklom.

Koji je potencijal biogasa?

Potencijali biogasa u Srbiji su izuzetno veliki. Mi smo tradicionalno poljoprivredna zemlja i čak 65 odsto površine Srbije čini poljoprivredno zemljište. Svi ostaci iz poljoprivrede, a ovde prevashodno govorimo o stajnjaku i žetvenim ostacima, su odlična sirovina za dobijanje biogasa.

Izvršili smo proračune i došli smo do podatka, da ukoliko bismo iskoristili sve ostatke iz poljoprivrede koji su dostupni u Srbiji, mogli bismo da instaliramo minimalno 500 MW iz biogasa, a ukoliko bismo sav taj biogas iskoristili za dobijanje biometana, kao odlične zamene za prirodni gas, mogli bismo da podmirimo 50 odsto potreba Srbije za prirodnim gasom. Dakle polovinu gasa koji koristimo u našoj zemlji možemo da proizvedemo sami iz otpada. Samim tim, biogas je od ključnog strateškog značaja za energetiku Srbije.

Pročitajte još:

Osim za energetiku, da li je biogas važan i za ekologiju i da li možemo da sagledamo njegov značaj i sa aspekta cirkularne ekonomije?

Najveći benefiti biogasa su upravo ekološki, a biogas je savršen primer cirkularne ekonomije. U biogas postrojenjima otpad dobija ekonomsku vrednost u obliku proizvedene električne i toplotne energije ili biometana. Jedini ostatak ovog potpuno zaokruženog procesa je visoko kvalitetno đubrivo. Drugog ostatka nema.

Biogas, osim što smanjuje upotrebu fosilnih goriva, kao i svi obnovljivi izvori energije, zbrinjava i organski otpad, kao što su ostaci iz poljoprivredne proizvodnje, industrijski otpad, klanični otpad, otpad iz ugostiteljstva, pa je njegov značaj za ekologiju nemerljiv.

Kakva je trenutno situacija u sektoru u Srbiji, šta je potrebno za njegove dalje razvoj i šta možemo naučiti iz nemačke prakse?

Trenutno u Srbiji radi 39 elektrana sa ukupnim instalisanim kapacitetom oko 39 MW, dok je još 79 postrojenja u prvremenom statusu povlašćenog proizvođača, što znači da su u nekoj od faza izgradnje. Sektor biogasa u Srbiji je mlad, ali se jako brzo razvija. Za njegove dalji razvoj važan je, pre svega, multisektorski angažman i intenzivna saradnja sa sva tri resorna ministarstva, kako Ministarstva rudarstva i energetike, tako i Ministarstva zaštite životne sredine i Ministarstva poljoprivrede. Neophodno je definisanje dalje pravne regulative za biogas, ali i razmatranje zakonske podrške za proizvodnju biometana, u skladu sa trendovima u čitavoj Evropi, a sa ciljem sticanja većeg stepena energetske nezavisnosti.

Sva iskustva sa nemačkog sektora su nam izuzetno dragocena. Mi smo u drugom partnerskom projektu sa Fachverband Biogas e.V. i trenutno smo tamo gde je Nemačka bila pre otprilike 15 godina. Nemačka je lider u biogasu u Evropi, a u Nemačkoj radi čak 10000 biogas postrojenja.

Trenutno se u čitavoj Evropi rapidno razvija sektor biometana i to je nešto što bismo, što pre, trebalo da primenimo i u Srbiji, počevši od donošenja pravne regulative, kao i sistemske podrške proizvođačima biometana. To nije ni jednostavan, a ni kratak proces, ali benefiti će biti od strateškog značaja za našu zemlju i budućnost svih nas.

Izvor: Udruženje Biogas Srbija

ELEKTROMOBILNOST NA ABB NAČIN

Photo: ABB
Photo: ABB

Drumski saobraćaj je jedan od velikih zagađivača životne sredine. Prema istraživanjima, iz izduvnih gasova u vazduh dospeva oko 60 odsto zagađujućih supstanci. Kako bi uticali na smanjenje zagađenja vazduha, potrebna su nam ekološki čista i prihvatljiva prevozna sredstva. Vozila na električni pogon nisu novost i sve ih je više na ulicama. Ipak, sigurno je to da su ljudi sve svesniji prednosti ovih vozila – ona ne emituju štetne gasove, a jeftinija su za održavanje u odnosu na vozila s motorima na unutrašnje sagorevanje.

Kako se već godinama radi na elektrifikaciji saobraćaja, gotovo svi proizvođači automobila najavljuju da će u bliskoj budućnosti isključivo proizvoditi vozila na struju. Uz razvoj automobila na električni pogon neophodno je raditi i na razvoju i usavršavanju punjača za ova vozila. Kompanija ABB je svetski lider u proizvodnji elektropunjača, s najvećom instaliranom bazom stanica za brzo punjenje električnih vozila širom sveta.

U ovaj segment proizvodnje zakoračili su 2010. godine kada su predstavili svoj prvi punjač TERA 50 kW, a nakon dve godine na tržište plasiraju i TERA 51 i TERA 53, oba jačine 50 KW. Stručni tim kompanije intenzivno radi na razvoju punjača za električna vozila, tako ABB veliki preokret pravi 2017. godine kada predstavlja punjač snage od 150 ili 350 kW, koji je modularnog tipa, ali isto tako proširiv. To konkretno znači da se dodavanjem jednog energetskog ormana za napajanje povećava snaga punjača na 350 kW.

U FOKUSU:

Najbrži punjač na svetu

Brzo i lako punjenje automobila jedan je od zahteva vlasnika vozila na struju. Zahvaljujući Terra 360, najbržem punjaču kompanije ABB, moguće je dopuniti bateriju tako da za tri minuta punjenja možete da pređete 100 km. Ovaj punjač je koncipiran tako da istovremeno može da puni četiri automobila, što je velika prednost i za vlasnika punjača i za same korisnike. Njegov algoritam je takav da, ukoliko se puni jedan automobil, on može da isporučuje snagu od 360 kW, koju u ovom trenutku mogu da prime samo premijum automobili. Ukoliko se istovremeno pune dva, tri ili četiri automobila, punjač automatski preusmerava snagu, na 180 ili 90 kW. Inovativni sistem rasvete vodi korisnika kroz postupak punjenja i prikazuje stanje napunjenosti (SoC) baterije električnog vozila, kao i preostalo vreme pre završetka optimalne sesije punjenja.

Najbrži punjač električnih vozila na svetu takođe je prilagođen osobama sa invaliditetom i ima ergonomski sistem za upravljanje kablovima, koji pomaže vozačima da se brzo priključe uz minimalan napor.

Priredila: Milica Radičević

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

Zrenjanin: pravo na energetski vaučer ostvarilo blizu 500 korisnika

Foto-ilustracija: Unsplash (Towfiqu barbhuiya)
Foto-ilustracija: Pixabay (nattanan23)

Komisija za energetske vaučere objavila je konačnu listu korisnika koji ispunjavaju uslove za ostvarivanje subvencije – energetski vaučer za plaćanje dela energenata za socijalno ugrožena domaćinstva na teritoriji grada Zrenjanin.

Grad je Javni poziv za izbor korisnika raspisao sredinom novembra, a pravo na energetske vaučere za korisnike električne energije ostvarilo je njih 260, energetske vaučere za korisnike prirodnog gasa 165, dok je pravo na vaučere za korisnike daljinskog grejanja ostvarilo 64 građana.

Vrednost subvencije – energetskog vaučera iznosi 15.000 dinara, a može da se ostvari za utrošenu električnu energiju, gas ili isporučenu toplotnu energiju putem sistema daljinskog grejanja.

Grad Zrenjanin če prenos sredstava vršiti isključivo snabdevačima energenata, navedenim u zahtevu korisnika kome je Rešenjem gradonačelnika utvrđeno pravo na subvenciju, navodi se na sajtu grada Zrenjanin.

Pročitajte još:

Gradonačelnik Simo Salapura je podsetio da je i Odlukom o budžetu za 2023. godinu nastavljeno jačanje socijalne komponente obezbeđivanjem sredstava za socijalno ugrožene sugrađane u smislu obezbeđivanja energetskih vaučera. Dodela ovih vaučera jedan je od načina pomoći koju mogu da ostvare građani sa najnižim primanjima, što je posebno od značaja kada je reč o nabavci ogreva i plaćanje računa za grejanje.

Prisećanja radi, Grad je Javni poziv za izbor korisnika raspisao i prošle godine kada je pravo na energetske vaučere za korisnike električne energije ostvarilo njih 313, energetske vaučere za korisnike prirodnog gasa 202, dok je pravo na vaučere za korisnike daljinskog grejanja ostvarilo 80 Zrenjaninaca.

Energetski portal

Srbija preduzima mere da se usaglasi sa odlukama konferencije COP 28

Foto: pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Vlada Republike Srbije usvojila je Program prilagođavanja na izmenjene klimatske uslove do 2030. sa Akcionim planom 2024 – 2026. Dokument sadrži 25 mera i vremenski okvir za njihovo sprovođenje i praćenje.

Naša zemlja sada ima klimatsku politiku s dugoročnim ciljevima i jasnim, konkretnim merama za postizanje ugljenične neutralnosti i klimatske otpornosti. Zvaničan dokument donet je i na nedavno održanoj konferenciji Ujedinjenih nacija o klimatskim promenama.

Prvi put posle 28 godina, usaglašen je tekst koji poziva na napuštanje svih fosilnih goriva. Posle COP 28 vreme je za sledeći korak – da se priča ne završi na pozivu.

Reč je o prvom potpisanom dogovoru te vrste, a da uključuje sva fosilna goriva. I dok ga veliki proizvođači nafte, neformalno, sa Saudijskom Arabijom na čelu, nazivaju istorijskim, naučnici i predstavnici država, koje su na prvom frontu klimatskih udara, poput Alijanse 39 malih ostrvskih država, kritikovali su dogovor kao nedovoljno obavezujući.

„Izgleda da male ostrvske zemlje nisu bile u sobi kada ste rekli da je sve dogovoreno. Mi se oslanjamo na nauku celom dužinom teksta, ali onda se ustručavamo da se dogovorimo o aktivnostima koje su u skladu sa onim što nauka kaže da moramo da uradimo“, insistirla je El Rasmusen, predsedavajuća Alijanse malih ostrvskih zemalja.

PROČITAJTE JOŠ:

Govor Samoe pozdravljen je aplauzom i ovacijama mnogih delegata. Ključan cilj za ograničavanje globalnog zagrevanja na 1,5 stepeni je veći udeo energije iz obnovljivih izvora. Na trostruko uvećanje do kraja decenije obavezalo se 120 zemalja, među njima i Srbija.

„Ambicija Srbije je da se poveća udeo obnovljivih izvora energije, ali i enegretske efikasnosti. Jedino na taj način Srbija može da dostigne ciljeve koje je sebi zadala usvajanjem Strategije niskougljeničnog razvoja, a to da upravo emisije gasova sa efektom staklene bašte od 2030. budu smanjene za 33,3 odsto“, navodi Sandra Dokić, državna sekretarka u Ministarstvu zaštite životne sredine.

Ukorak sa klimatskim ciljevima, Evropska unija je, u poređenju sa prošlom godinom, smanjila količinu električne energije proizvedene iz fosilnih goriva za 23 odsto, a iz gasa za 13 procenata. Istovremeno, solarna proizvodnja porasla je 13 posto, a proizvodnja energije vetra za pet. Kojim tempom će Srbija sprovoditi energetsku tranziciju, zavisiće i od finansijske podrške.

Foto-ilustracija: Freepik (vecstock)

Klimatski pametna infrastruktura životne sredine

„Preko pet milijardi su vrednosti različitih investicija u infrastrukturu životne sredine. Ono što je veoma važno, jeste da sve te investicije u puteve, u infrastrikturu, i za životnu sredinu i za ekonomski razvoj Srbije budu klimatski pametne, da uzmu u obzir promenjene količine padavina, promenjene suše i temperautre koje već sada znamo i koje su javno dostupne na portalu Ministarstva životne sredine“, naglašava Žarko Petrović iz UNDP Srbija.

Bez sprovođenja ciljeva konferencije u Dubaiju svet je na putu zagrevanja za oko 2,7 stepeni do 2100. godine. Na kraju najtoplije godine u istoriji merenja, naučnike brine nedoslednost u sprovođenju dogovorenih mera.

„U našoj zemlji su bile poplave od maja do juna, u toku leta smo imali superćelijsku oluju koja je napravila veliku materijalnu štetu, ali i odnela ljudske živote. To postaje naša realnost. Mi kasnimo za onim što je predviđeno kroz nauku, što bi trebalo da se urad, i da bismo ovaj proces zaustavili. Nauka je rezervisana prema svim ovim zaključcima, jer oni i dalje ostavljaju sivu zonu slobodnog tumačenja šta je potrebno da uradimo. A svi znamo šta je potrebno“, ističe prof. dr Vladimir Đurđević, sa Instituta za meteorologiju, Fizičkog fakulteta u Beogradu.

Jesen za nama najtoplija je u Srbiji od 1951. U Beogradu je bila čak tri stepena toplija od bilo koje još od 1887. kada su počela merenja.

Zima je počela, a prognostičari veruju da će biti prava samo na planinama. Da bi se zagrevanje stavilo u okvire, neophodno je da napuštanje fosilnih goriva postane osnova politike svake države na svetu.

Izvor: RTS

Kakav je ekološki uticaj UN sistema

Foto-ilustracija: Freepik (atlascompany)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Godišnji ,,Greening the Blue Report 2023’’, izveštaj je istoimene Greening the Blue inicijative Programa Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP), koja ima za cilj uključivanje i podršku UN sistema u tranziciji prema većoj ekološkoj održivosti u upravljanju njegovim objektima i poslovanjem. Ovaj izveštaj uključuje 57 entiteta iz UN sistema i šire, međutim nisu svi svi entiteti izvestili o svim oblastima ekološkog uticaja.

Ovogodišnji izveštaj obuhvata podatke za 2022. godinu za pet ključnih oblasti ekološkog uticaja: emisije gasova staklene bašte, otpad, zagađenje vazduha, voda i biodiverzitet.

Govoreći o emisijama gasova staklene bašte, neki od najavžnijih razultata istraživanja jesu da su operacije i postrojenja Ujedinjih nacija ukupno emitovale 1,4 miliona tona CO2ekv (ekvivalent ugljen-dioksida) po osobi. Gledajući prema različitim izvorima, 38 odsto su činila putovanja avionom, 47 odsto emisija došlo je iz objekata, dok je 15 odsto proizašlo iz drugih vidova prevoza. Ovde se može pomenuti i zagađenje vazduha, a u ovom delu istraživanja učestvovalo je preko 300.000 osoblja iz 54 entiteta. Podaci pokazuju da je sistem UN koristio ko 300 miliona litara goriva za svoje vozne parkove, ali i druge potrebe.

Kada je reč o otpadu, za ceo UN sistem po osobi prosečan generisan otpad iznosio je 321 kilogram. Ovde je obuhvaćeno 255.000 osoblja iz 49 entiteta.

Pročitajte još:

Prosečna potrošnja vode u okviru sistema Ujedinjenih nacija bila je 49 kubnih metara po osobi. Ovi podaci su dobijeni na osnovu izveštaja za 270.000 osoblja u 51 entitetu. Za sada se četiri odsto potrošene vode u UN sistemu reciklira.

Zaštita biodiverziteta postaje takođe sve važnije pitanje. Neki entiteti započeli su da sprovode analize njihovog uticaja na lokalni biodiverzitet. Treba reći i da je u 2021. godini usvojen Zajednički pristup integraciji biodiverziteta i rešenja zasnovanih na prirodi za održivi razvoj u planiranju i sprovođenju politika i programa Ujedinjenih nacija.

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Upravljanje životnom sredinom, pokazalo je sledeće rezultate. Sedam entiteta UN ispunili su ili premašili kriterijume za implementaciju sistema upravljanja životnom sredinom, a još njih 15 su blizu postavljenog kriterijma.

Na kraju, kaža se govori o ljudskim resursima, 31 entitet ima dostupnu obuku iz zaštite životne sredine za svoje osoblje.

Preciznije, ,,Greening the Blue Report 2023’’ ističe uticaj na životnu sredinu više od 300.000 zaposlenih u 57 entiteta širom centrale, ali i terenskih kancelarija i operacija na terenu. Ovaj Izveštaj izrađuje se svake godine od 2009. godine, sa detaljnim opisima ekološkog otiska sistema Ujedinjenih nacija kao i naporima da se on smanji. Neki od ovih entiteta su Organizacija za hranu i poljoprivredu (FAO), Program Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP), Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), Svetska meteorološka organizacija (WMO), Međunarodna organizacija za migracije (IOM) i druge.

Energetski portal

U Londonu najviše hrane u otpadu – Čak 19 odsto jestivo

Foto-ilustracija: Unsplash (Jilbert Ebrahimi)
Foto-ilustracija: Unsplash (Iñigo De la Maza)

Najveći pojedinačni materijal po težini pronađen u kantama Londona je otpad od hrane, pri čemu hrana čini 27 odsto ukupnog prikupljenog otpada, prema novom izveštaju organizacije ReLondon. Izveštaj je takođe identifikovao da je 19 odsto otpada od hrane još uvek bilo jestivo.

ReLondon tvrdi da količina otpada od hrane koja se nalazi u kontejnerima pokazuje važnost mera prevencije otpada i uvođenja prikupljanja hrane za reciklažu u preostalim londonskim opštinama gde to još nije dostupno, a što će postati obavezno od marta 2026. godine.

Izveštaj je prikupio nedavno dostupne podatke o sastavu otpada iz domaćinstava iz 22 londonske opštine. Kako je istaknuto, postoji “značajna razlika” u stopama prikupljanja između sistema prikupljanja otpada sa trotoara i zajedničkih sistema prikupljanja, s tim što se 21 odsto materijala koji bi mogao biti recikliran stavljalo u pogrešne kontejnere na trotoarima u poređenju sa 51 odsto reciklabilnih predmeta u zajedničkim objektima.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (Michael Jin)

ReLondon je takođe otkrio da plastična folija čini oko 7 odsto preostalog otpada Londona, što odgovara 114.000 tona materijala godišnje. Papir i karton zajedno čine 21 odsto kućnog otpada, plastika 11 odsto, staklo 10 odsto i pelene 5 odsto.

Količina plastične folije pronađene u kantama Londona predstavlja priliku za poboljšanje stopa recikliranja nakon što postane obavezno prikupljanje tih materijala od marta 2027. godine, ukazuje ReLondon.

Na osnovu trenutnog sastava i postojećih usluga za suvo mešano recikliranje, recikliranje otpada od hrane i baštenskog otpada pokazuje da se 67 odsto otpada na trotoarima i 62 odsto zajedničkog otpada potencijalno može reciklirati. Za oba tipa otpada, trećinu ukupnog otpada čine suvi reciklabilni materijali.

Izvor: Cirkularna ekonomija

ENERGETIK ENERGIJA – POUZDAN PARTNER

Foto: Energetik energija
Foto: Energetik energija

Zaslužiti poziciju najvećeg regionalnog distributera fotonaponskih materijala iziskuje ne samo dostupnost raznovrsnih proizvoda i usluga već i iskreno razumevanje potreba klijenata koje rezultira dugogodišnjom lojalnošću. Energetik energija d.o.o. kompanija je koja svojim poslovanjem iznova potvrđuje zbog čega se nalazi upravo na ovoj poziciji. Dostupnost pouzdanih i raznovrsnih invertora, fotonaponskih modula i montažnih sistema jeste nešto što ova kompanija može da ponudi svojim klijentima. Nit koja ih razlikuje od drugih distributera jeste napor da svojim klijentima postanu pravi partner, zadovoljavajući njihove specifične potrebe, uključujući razumevanje problema i izazova sa kojima se suočavaju svakodnevno.

Biti uspešan distributer podrazumeva znanje o tome šta klijenti žele, odnosno razumevanje lokalnih propisa i poznavanje njihovih preferencija i tradicija. Ono po čemu se izdvajaju jeste pomoć na koju klijenti mogu da se oslone tokom celog procesa, od početka planiranja projekta do rešavanja problema i dalje. Poštovanje vremena veoma je važan aspekt poslovanja ove kompanije, zbog čega se trude da korisnicima obezbede odgovor na upite što efikasnije, bez čekanja dužeg od jednog dana.

Posvećenost izvrsnoj korisničkoj podršci predstavlja osnovni deo identiteta kompanije Energetik energija d.o.o. Glavnu ulogu u ostvarenju dobre prakse ima tim stručnjaka, koji čine profesionalci sa iskustvom od 20 godina u poslovima na krovovima i u administrativnom radu za solarnu instalaciju. Klijentima nude personalizovanu podršku pri odabiru proizvoda, bilo da je reč o izboru sistema za skladištenje, punjačkih stanica, bilo toplotnih pumpi i rešenja koja razumeju specifične potrebe svakog pojedinca uzimajući u obzir lokalni jezik, tradicije i izazove.

U Fokusu:

Povezanost klijenata i zaposlenih je ključni aspekt u njihovom poslovanju zato što teže ka tome da budu lokalna i omiljena kompanija koju zajednica prihvata. Štaviše, kako rastu, njihov fokus na ukorenjenost u lokalnu sredinu će ostati snažan. Kao odgovor na pitanje šta klijenti mogu da očekuju kada je reč o stručnom timu – jeste da pronađu nekoga ko je sličan njima. 

Kako bi podršku dodatno približili klijentima, kompanija je izdala 2023 VODIČ ZA BATERIJSKE SISTEME, kao teorijski uvod u ovu temu, a korak dalje ponudili su i STORAGE MAP. U ovom praktičnom dokumentu nalaze se tabele sa podacima o kompatibilnim invertorima i baterijama, svim mogućim kombinacijama, tipovima sistema: hibridne ili AC veze, vrstama mreža – trofazne ili jednofazne, zatim informacije o garanciji proizvoda u godinama i procentu preostalog kapaciteta, kao i sve podatke o snazi i kapacitetu skladištenja. Upotrebom ovog alata korisnici štede mnogo vremena pri pravljenju novih kombinacija i istraživanja, a sa ovim znanjem odgovori njihovih instalatera na pitanja klijenata biće značajno efikasniji i pouzdaniji. 

Priredila: Katarina Vuinac

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.