Home Blog Page 144

FORD OTVARA PRVU FABRIKU ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA U EVROPI

Automobil
Foto-ilustracija: Pixabay (Tama66)
Foto-ilustracija: Unsplash (Nadine Shaabana)

Ford je predstavio svoj najsavremeniji centar za električna vozila u Kelnu, čime je put Evrope ka električnoj mobilnosti otišao još jedan korak napred. Ovaj objekat je dizajniran za proizvodnju Fordove nove generacije električnih putničkih vozila, i okrenut je održivosti.

Uloženo je 2 milijarde dolara u transformaciju istorijske fabrike Niehl, Keln, osnovane 1930. godine, u Keln EV centar. Pogon se prostire na 125 hektara i ima novu proizvodnu liniju, montažu baterija i automatizaciju. Fabrika je dizajnirana da bude visoko efikasna sa godišnjim proizvodnim kapacitetom od preko 250.000 električnih vozila (EV), objavio je Ford u svom saopštenju na zvaničnom sajtu.

Pročitajte još:

EV Centar u Kelnu bi trebalo da bude prva Fordova fabrika za sklapanje automobila u svetu bez emisija ugljenika. Kompanija se dakle okrenula postizanju neutralnosti ugljenika u svim njenim operacijama u Evropi – uključujući logistiku, direktne dobavljače i dizajn objekta, do 2035. godine.

Foto-ilustracija: Pixabay

Fabrika u Kelnu ima dugu istoriju proizvodnje vozila od 1930. godine, sa preko 18 miliona proizvedenih automobila. U objektu je proizvedeno dosta različitih kultnih Fordovih modela tokom godina, uključujući model A, Taunus, Capri, Granadu i Fiestu. 

Postoje inicijative u cilju zaštite životne sredine koje uključuju sadnju nove višegodišnje vegetacije, pretvaranje travnatih površina u livade divljeg cveća i stvaranje staništa za insekte, kao i staništa slepih miševa i ptica.

Energetski portal

INTELIGENTNA ELEKTRIFIKACIJA ZA INDUSTRIJU

Foto: Siemens
Foto: Ljubaznošću Miroslava Ristića

O načinima pružanja podrške industriji u naporima da smanji emisije i dekarbonizaciju, kao i o mogućnostima za veću održivost u okviru radnih procesa, razgovarali smo sa Miroslavom Ristićem, iz kompanije Siemens Srbija Smart Infrastructure.

„Industrijska preduzeća, kao i ostatak privrede iza sebe imaju godine koje je obeležila pandemija kovida 19. Neke kompanije su u boljoj poziciji od drugih zbog lokacije na kojoj posluju ili sektora u kojem se nalaze. Bez obzira na to kako su prebrodili prethodni period sada postoji prilika da se postpandemijski oporavak oblikuje na „zeleniji“ način, posebno zato što je ova godina neizvesnosti razotkrila dodatni problem koji nas sve pogađa – klimatske promene“, rekao je Ristić.

Neophodne su značajne i međusobno usklađene mere kako bi se postiglo smanjenje emisije gasova staklene bašte. To se odnosi i na industrijski sektor, posebno na procesnu i proizvodnu industriju, koja troši dosta energije.

Miroslav Ristić je istakao da su adekvatni procesi od presudnog značaja u ovom sektoru, jer industrija predstavlja trećinu od ukupne potrošnje energije. I ne samo to. Dok su sektori kao što su proizvodnja električne energije, poljoprivreda i domaćinstva počeli da smanjuju sopstvene emisije štetnih gasova sa efektom staklene bašte, u oblasti industrije do sada nije bilo značajnijeg pomaka u odnosu na to koliko bi stvarno moglo da se uradi.

U FOKUSU:

Foto: Siemens

„Identifikovali smo tri poluge koje će pokretati smanjenje emisija i dekarbonizaciju u industriji. Prvo je uvođenje veće fleksibilnosti u korišćenju energije, na primer korišćenjem rešenja za skladištenje i virtuelnih elektrana. Drugo, moramo da digitalizujemo operativne procese, što će nam omogućiti da zaista efikasno koristimo energiju. To može da se postigne korišćenjem uređaja IoT, senzora i softvera. Treće, potrebna nam je inteligentna elektrifikacija u svim pogonskim procesima“, kaže Ristić.

Od pomenute tri poluge, treća ima najveći potencijal za dekarbonizaciju i može u velikoj meri profitirati od prve dve poluge. Kod elektrifikacije treba uzeti u obzir dva aspekta: snabdevanje industrijske lokacije energijom, na primermoguće korišćenje obnovljive energije iz vetroelektrana, solarnih elektrana i hidroelektrana bez emisije CO2, kao i upravljanje energijom na samoj lokaciji, na primer u obliku softverskog upravljanja potražnjom.

Procesi bez emisija

Miroslav Ristić kaže da elektrifikacija ima tako veliki potencijalni uticaj na dekarbonizaciju, jer omogućava da čista električna energija iz obnovljivih izvora pokreće procese zakoje su se ranije koristile tehnologije visoke emisije kao što su dizel generatori. Proces koji je do ovog trenutka dovodio do visoke emisije štetnih gasova, može se sasvim odvijati bez emisija, ako se za pogon koristi obnovljiva energija.

Brojne su mogućnosti za upravljanje energijom na lokaciji, jer elektrifikacija otvara vrata digitalizaciji i inteligentnijoj elektrifikaciji. Na ovaj način se otvaraju brojne mogućnosti, ne samo za energetsku efikasnost, već i radnu otpornost i optimizaciju postrojenja.

Foto: Siemens

Učiniti elektrifikaciju „pametnom“ znači uvođenje senzora i platformi za IoT koje mogu prikupljati ogromne količine podataka. Podaci se akumuliraju i analiziraju pomoću algoritama i softvera kako bi se pomoglo operaterima postrojenja da identifikuju mogućnosti povećanja efikasnosti u energetskom sistemu postrojenja i uopšte u samom radu.

Naš sagovornik ističe da ovo između ostalog dovodi do optimizovane proizvodnje i niske potrošnje energije. Istovremeno, moguće je rano prepoznati situacije koje mogu negativno uticati na efikasnost sistema, kao što je zastoj u radu mašina.

Digitalizacija omogućava stvaranje digitalnog blizanca energetskog sistema fabrike.

U kombinaciji sa industrijskom automatizacijom, dizajneri mogu tako da testiraju brojne operativne scenarije. Svrha testiranja je optimalna koordinacija sistema i usluga. Ovo doprinosi nižim stopama grešaka i nižim troškovima projektovanja, izgradnje i održavanja.

Primeri iz prakse pokazuju koje se prilike pružaju industrijskim preduzećima.

„Naša rešenja našla su primenu kod velikog broja industrijskih preduzeća. Svakodnevno se povećava broj zadovoljnih korisnika i otvaraju se nove mogućnosti za saradnju.

Kao jedan od primera izdvojio bih saradnju sa industrijskim kompleksom MIND Kragujevac, gde su naša napredna rešenja i sofisticirana oprema ugrađeni u svim distributivnim trafostanicama čime je omogućeno pouzdano snabdevanje električnom energijom kao i praćenje i analiza svih parametara sistema“, kaže Ristić.

Izvor: Siemens

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE.

Uskoro regionalni energetski hit – Sarajevo Energy Forum

Foto: SEF
Foto: EP

Ostalo je nekoliko dana do početka Sarajevskog energetskog foruma, jednog od najvažnijih regionalnih skupova posvećenih energetskoj industriji. Ovaj forum će okupiti stručnjake, poslovne ljude, te predstavnike vlasti koji će raspravljati o važnosti prelaska na obnovljive izvore energije i načinima kako da se to ostvari. Kao što je već poznato, prelazak na obnovljive izvore energije je ključan za održivu budućnost planete, a energetski forum će se fokusirati upravo na ovu temu.

Ono što je posebno važno: svoje učešće na SEF-u su već potvrdili brojni respektabilni eksperti kako iz Bosne i Hercegovine tako i iz regije. Vrlo zanimljivo će biti čuti, na primer, jednog od ključnih autoriteta u ovoj oblasti, dr. Janeza Kopača, ili Marka Lasića, direktora KOER-a, prve virtuelne elektrane u Hrvatskoj, dr. Gorana Majstorovića iz Energetskog instituta Hrvoje Požar iz Zageba, ili dr. Elmu Agić-Šabetu profesoricu sa SSST-a, dr. Adnana Đuguma iz Sarajevogasa, Nikolu Rovčanina izvšnog direktora Elektroprivrede Crne Gore, ili Maju Pokrovac, direktorku Obnovljivih izvora energije Hrvatske… Da se radi o ozbiljnoj organizaciji i institucionalnoj podršci projektu govori i podatak da je pokrovitelj Sarajevskog energetskog foruma Ministarstvo vansjke trgovine i ekonomskih odnosa Bosne i Hecegovine, a entitetska ministarstva enegrije i turzima i okoliša, vlade kantona Sarajevo, USK, Ze-Do, te Vanjskotrgovinska komora su institucionalni partneri SEF-a. Tu su i brojni medijski partneri, uključujući i najčitanije portale u zemlji.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay

Još uvek su otvoreni pozivi za prijavu za učešće na SEF-u, a svoju povoljnu priliku možete iskoristiti na linku ovde. Ova promo ponuda koja je u poslednjoj nedelji pred početak foruma, 50 odsto je niža od redovne cene za pojedince i mala i srednja preduzeća. Ponuda se mora zgrabiti, pošto je broj mesta na forumu ograničen, a s obzirom da forum počinje 21. juna, taj rok je sve kraći.

Na Sarajevskom energetskom forumu biće govora o razvoju nacionalnih i regionalne berze trgovanja energijom, kao i o tranziciji na zeleni hidrogen, korišćenju biomase – šta mora uraditi država, a koje pripreme mora učiniti privreda… Biće održano predavanje o ulozi prozjumera građanske energije i energetskih zajednica u bržoj energetskoj tranziciji – prednosti, slabosti i naučene lekcije iz regiona, kao i prezentacija o sistemima merenja i učinkovitosti rada i očekivanih prihoda solarnih elektrana i kako gubitke učiniti minimalnim. Tokom trodnevne konferencije, učesnici će imati priliku učestvovati na 10 panela, sa perko 70 panelista iz cele BiH i regije, sa prezentacijama i predavanjima na tražene i aktuelne teme, a sve detalje možete pronaći ovde. Sarajevo će, dakle, od 21. do 23. juna 2023. godine u hotelu Hills na Ilidži biti domaćin Sarajevskog energetskog foruma – SEF, jednog od najvažnijih skupova posvećenih energetskoj industriji u regionu.

Izvor: Sarajevski energetski forum

Pokrenute aukcije za dodelu tržišnih premija za OIE

Foto-ilustracija: Pixabay (fabersam)
Foto-ilustracija: Unsplash (Appolinary Kalashnikova)

Vlada Republike Srbije i Ministarstvo rudarstva i enegetike pokrenuli su aukcije za dodelu tržišnih premija za obnovljive izvore energije – vetroelektrane (400MW) i solarne elektrane (50MW).

Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović kaže da je postupak aukcija digitalizovan, što obezbeđuje brzo, efikasno i transparentno sprovođenje procesa koji će za rezultat imati 450 novih zelenih megavata za privredu i građane u elektroenergetskom sistemu Srbije.

„Kao što je premijerka Ana Brnabić najavila nakon sastanka sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj u Londonu, pokrenuli smo aukcije za dodelu tržišnih premija za OIE. Ovo su ujedno najveće aukcije koje se odjednom sprovede u regionu Zapadnog Balkana. Sprovodimo ih u skladu sa najboljom evropskom i svetskom praksom i prelazimo na tržišne premije, koje omogućavaju bolje upravljanje troškovima i sveobuhvatnu veću korist za naš energetski sistem. Ovim ćemo podstaći priliv direktnih stranih investicija, rast BDP-a, razvoj građevinske industrije, potencijalno smanjenje troškova električne energije i sigurnije snabdevanje naše privrede i građana. Svesni smo neophodnosti prelaska na čistije izvore energije i odgovorno radimo na preduzimanju mera za dekarbonizaciju našeg energetskog sektora. Verujem da su prve aukcije za 450 MW iz OIE jasan pokazatelj naše opredeljenosti za čistiju i zdraviju energetiku“, poručila je ministarka Đedović, navodi se u saopštenju.

Ona je navela da se očekuje i aktivno učešće Elektroprivrede Srbije u ovom procesu zarad sigurnije snabdevenosti građana i privrede. 

„Procenjuje se da će uspešnom realizacijom aukcija, Elektroprivreda Srbije prihodovati više od tri miliona evra na godišnjem nivou, uzimajući u obzir relevantne tržišne cene”, navela je Đedović

Pročitajte još:

Tržišna premija je podsticaj za proizvodnju električne energije kojom država štiti proizvođača od promene tržišnih cena u odnosu na cenu koju proizvođač ponudi na aukciji tako što isplaćuje razliku između ponuđene cene na aukciji i tržišne cene. Ako tržišne cene budu veće od ponuđene cene proizvođača na aukciji, proizvođač će razliku platiti državi. Referentna tržišna cena za obračun tržišne premije je cena električne energije na srpskoj berzi (SEEPEX).

Foto-ilustracija: Unsplash (Fre Sonneveld)

Maksimalnu cenu koju proizvođač OIE može ponuditi na aukciji definiše Vlada i ona iznosi 105 evra po megavat-satu za vetroelektrane, odnosno 90 evra po megavat-satu za solarne elektrane. Prednost za dobijanje podsticaja će imati oni investitori koji ponude najnižu cenu u odnosu na maksimalnu definisanu. Time se očekuje ostvarenje smanjenja troškova električne energije. 

Ovo su ujedno i prve aukcije u okviru Trogodišnjeg plana sistema podsticaja, koji predviđa dodelu tržišnih premija za 1.300 MW za proizvođače iz obnovljivih izvora energije u naredne tri godine.

Tehničku pomoć za razvoj pravnog i regulatornog okvira za sprovođenje aukcija pruža Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), uz finansijsku podršku Švajcarskog državnog sekretarijata za ekonomske poslove (SECO) i akcionara EBRD-a.

Na sajtu oieaukcije.mre.gov.rs s navedeni su uputstvo i javni poziv za prijave na aukcije, a ukoliko zainteresovani imaju nedoumice u vezi sa prijavom, na njih će odgovoriti Komisija za sprovođenje aukcija. Prijave će se podnositi preko portala OIE aukcije tokom narednih 60 dana, odnosno do polovine avgusta tekuće godine.

Sprovođenju aukcija prethodilo je usvajanje izmena Zakona o korišćenju obnovljivih izvora energije (OIE) i pratećih podzakonskih akata kojima su stvoreni uslovi za bržu integraciju novih kapaciteta iz OIE u elektroenergetski sistem Srbije, uz očuvanje pouzdanosti i stabilnosti rada sistema i aktivno učešće EMS-a i EPS-a.

Energetski portal

Još 100.000 novih turističkih vaučera

Foto-ilustracija: Pixabay (Alain Audet)
Foto: Wikipedia/Gojko Gavrilo

Ministar turizma i omladine Husein Memić najavio je da bi Vlada Srbije trebalo da odobri dodatnih 500 miliona dinara za novih 100.000 turističkih vaučera.

Husein Memić je na Paliću rekao da će vaučeri pojedinačno vredeti 5.000 dinara i da očekuje da će se deliti već od sledeće nedelje po dosadašnjoj proceduri.

Obilazeći jedno od najvećih ulaganja države u turizam – budući akva park na Paliću, vredan oko 1,7 milijardi dinara – Memić je rekao da će ove godine u turističku infrastrukturu Srbije biti investirano 14 miliona evra.

Pročitajte još:

Prvi pokazatelji za ovu godinu govore da je turistička poseta Srbiji rekordna, naglasio je ministar turizma i omladine.

Predsednik Skupštine preduzeća Park Palić Ištvan Pastor je izjavio da bi radovi na palićkoj vodenoj atrakciji trebalo da budu završeni do kraja jula ove godine.

Izvor: RTS

Recikliranje baterija: Novi pravac SAD-a ka održivosti

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Frank Wang)

Ministarstvo energetike SAD-a najavilo je preko 192 miliona dolara novih sredstava za unapređenje tehnologija recikliranja baterija iz potrošačkih proizvoda, ali i pokretanje naprednijeg istraživanja, kako bi se stvorilo domaće i održivo snabdevanje potrebnih materijala.

Kao deo strategije, najavili su mogućnost finansiranja 125 miliona dolara samo za reciklažu i ponovnu obradu baterija potrošačke elektronike. Finansiranje će podsticati inicijative i kampanje podizanja svesti javnosti o ovoj temi.

Kada se baterije recikliraju, različiti vredni materijali se mogu iznova dobiti i koristiti, smanjujući potrebu za novim resursima i umanjujući štetu po životnu sredinu. Šta dobijamo reciklažom baterije zavisi od sastava i tipa te baterije. Primera radi, imamo olovne baterije koje se koriste dosta prilikom izrade vozila, a svi njeni delovi mogu se reciklirati, nakon čega olovo i plastika mogu ponovo biti upotrebljavani. Sumporna kiselina se može neutralisati, prečistiti, testirati i na primer pretvoriti u natrijum sulfat, koji se koristi u deterdžentu za veš, staklu i proizvodnji tekstila. Tip litijum-jonskih baterija, koje možete naći u elektronici – laptopovima i telefonima, ali i u električnim automobilima, vrlo su aktuelne upravo zbog ove primene. Njihovo recikliranje vrši povraćaj vrlo vrednih materijala – kobalt, nikl i litijum.

PROČITAJTE JOŠ:

Recikliranje baterija pomaže u obezbeđivanju održive i isplative proizvodnje novih baterija, smanjuje i uticaj na životnu sredinu i doprinosi poželjnosti električnih vozila. 

Foto-ilustracija: Unsplash (Vlad Tchompalov)

Zašto? – Pored materijalne koristi, recikliranje baterija može pomoći u smanjenju uticaja električnih vozila na životnu sredinu. Električna vozila ne proizvode emisije štetnih gasova, to nam je poznato, ali njihova proizvodnja naročito baterija je energetski intenzivna i ima značajan ugljenični otisak. Stoga, reciklaža je deo rešenja, jer je to prilika da se povrate vredni materijali koje one sadrže, uključujući litijum, kobalt, nikl i druge metale.

Reciklirani materijali se mogu iznova koristiti, što znači da je potreba za iskopavanjem novih resursa smanjena, a to je važno jer iskopavanje utiče na životnu sredinu i stanovništvo, kao što smo napomenuli. Takođe, ovi elementi su često retki ili ih ima u delovima sveta koji nemaju dobre regulative ili političku situaciju za ovakve projekte. Možemo napomenuti da su cene litijuma u maju 2022. godine bile sedam puta veće nego početkom 2021. godine, ali i cene kobalta i nikla su bile povećane. 

Ministarstvo SAD-a je zato takođe izdvojilo i 60 miliona dolara za Konzorcijum za istraživanje i razvoj naprednih baterija. Konzorcijum ima za cilj okupljanje velikih proizvođača vozila sa električnim pogonom, univerziteta i drugih zainteresovanih strana za rešavanje kritičnih potreba za baterijama i dalji razvoj domaćeg lanca snabdevanja baterijama. 

Ovo dolazi usred projekcija povećanja tržišta litijumskih baterija do 2030. godine, a finansiranje je u skladu sa ciljem Bajden-Harisove administracije da električna vozila čine 50 odsto tržišnog udela odnsono ukupne prodaje vozila u Americi do 2030. godine.

Energetki portal

ZAŠTO NEODVOJIVI ČEPOVI NA PLASTIČNIM FLAŠAMA?

Foto-ilustracija: Pixabay
Photo illustration: Pixabay

Širom Evrope, ali i kod nas kada su u pitanju neki brendovi, već neko vreme pri kupovini vode ili sokova potrošači mogu primetiti nov dizajn plastičnih flaša.  Inovacija je čep koji sada ne može da se skine i odvoji, već ostaje pričvršćen za plastiku na vrhu flaše. 

Evropska komisija aktivno jača zakone namenjene što boljem upravljanju otpadom i što boljem shvatanju kako plastika utiče na životnu sredinu.

Prema njenim podacima, čak 80 odsto otpada u morima je plastika koja uništava životinje, ekosisteme, potom dospeva i u naš lanac ishrane. Iako smo pisali na ovu temu, nije na odmet iznova podsetiti na Veliko pacifičko ostrvo smeća – plutajuću masu plastičnog otpada u okeanu i simbol globalne ekološke krize, teško 80.000 tona. Neke kompanije preduzele su mere povodom ove teme.

PROČITAJTE JOŠ:

Foto-ilustracija: Pixabay (giogio55)

Plastični otpad se ne razgrađuje kao što to čine organski materijali. Umesto toga, polako se raspada na manje delove kroz proces poznat kao fotodegradacija, koji pokreće sunčeva svetlost. Ovaj proces može trajati veoma dugo – stotine do hiljade godina, u zavisnosti od vrste plastike i uslova kojima je izložena. 

Kako se često dešava da se čepovi gube, i prilikom sakupljanja flaša za reciklažu, ne budu prisutni na flašama, sada su napravljeni neodvojivi čepovi. To znači da kada se flaša donese na reciklažu, na njoj će uvek biti i čep kao plastični deo koji se inače teže razgrađuje i reciklira.

Ova ideja potiče od direktive EU o plastici za jednokratnu upotrebu.

  • Direktiva postavlja cilj prikupljanja od 90 odsto recikliranja za SUP plastične boce do 2029. (sa privremenim ciljem od 77 odsto do 2025.).
  • Ove boce treba da sadrže najmanje 25 odsto reciklirane plastike u proizvodnji do 2025. godine (za PET boce), i 30 odsto do 2030. godine (za sve boce).
  • Oni sa poklopcima od plastike mogu se staviti na tržište samo ako poklopci ostanu pričvršćeni tokom faze predviđene za upotrebu proizvoda.

Energetski portal

Za atarske puteve u Vojvodini 400 miliona dinara

Foto-ilustracija: Unsplash (Chris Spalton)
Photo-Ilustration: Pixabay (fietzfotos)

Bespovratna sredstva u iznosu od 400 miliona dinara biće dodeljena za sanaciju i uređenje atarskih puteva u 26 lokalnih samouprava u AP Vojvodini. Pitanje infrastrukture u poljoprivredi je važno, jer poljoprivrednici širom Vojvodine moraju stizati do svog zemljišta, a za to su im potrebne staze i putevi.

„Ukupna vrednost ove investicije je 706,9 miliona dinara, od čega je na konkursu Pokrajinskog sekretarijata za poljoprivredu obezbeđeno 400 miliona, a opštine će investirati 306,9 miliona“, rekao je potpredsednik Pokrajinske vlade i pokrajinski sekretar za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo Vladimir Galić koji je istakao da je ovo značajno pre svega za poljoprivredu odnosno njenu infrastrukturu.

PROČITAJTE JOŠ:

Sekretar Galić je pozvao lokalne samouprave da se prijavljuju i na konkurse resornog sekretarijata koji slede.

„Imaćemo još nekoliko konkursa za unapređenje infrastrukture. U pripremi je konkurs za vodne objekte, za šta smo izdvojili 480 miliona dinara. Rebalansom pokrajinskog budžeta, Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo imaće dodatnih 200 miliona dinara za uklanjanje divljih deponija i smetlišta sa poljoprivrednih zemljišta u lokalnim samoupravama“.

Bač, Čoka, Opovo, Beočin, Titel, Sombor, Stara Pazova, Subotica, Kikinda, Kula, Inđija, Bečej, Žabalj, Senta, Bačka Topola, Žitište, Šid, Vršac, Zrenjanin, Bački Petrovac, Irig, Kanjiža, Sečanj, Ruma, Apatin i Srbobran su lokalne samouprave koje su na konkursu za uređenje atarskih puteva i otresišta dobile bespovratna sredstva.

Energetski portal

Airbus A350 – novi standard letenja

Foto: Top One
Foto: Top One

Air France-KLM grupa ulaže dve milijarde evra godišnje u obnavljanje svoje flote. Letelice najnovije generacije smanjuju emisiju ugljen-dioksida i za 25 odsto i značajno smanjuju zagađenje bukom, a u njih se uvodi potpuno nov standard putovanja, koji podrazumeva najviše nivoe udobnosti i tehnologije.

Air France je naručio 41 avion tipa Airbus A350 sa novim dizajnom i opremom svih putničkih kabina, koji će se do 2025. pridruživati floti letelica za duge relacije. Do sada je isporučeno 20 letelica, a prvi let novim avionom Airbus A350 obaviće se sledećeg meseca. Air France je predstavio svoje nove kabine koje imaju 48 sedišta u biznis klasi, 32 u premijum ekonomskoj i 212 u ekonomskoj klasi.

Pročitajte još:

Novo sedište u biznis klasi, specijalno dizajnirano za Air France, spušta se u potpuno ravan krevet dužine skoro dva metra i poseduje klizna vrata koja omogućavaju putnicima da stvore potpuno privatan prostor. Sedišta smeštena u centru biznis kabine namenjena su putnicima koji lete zajedno i opremljena su pokretnim pregradnim zidom koji se može spustiti i stvoriti bolji osećaj zajedništva na letu. Sedišta su takođe opremljena slušalicama za poništavanje buke, toaletnim ogledalom i dodatnim prostorom za lične stvari putnika. Zahvaljujući najnovijoj tehnologiji, svako sedište ima ekran širine od čak 20 inča, bluetooth vezu, koja putnicima omogućava da preko svojih ličnih slušalica uživaju u preko 1.500 sati zabavnog programa, ekran osetljiv na dodir, koji kontroliše i položaj sedišta i intenzitet osvetljenja, nove USB utičnice, WiFi i novi sistem povezivanja ekrana i mobilnog telefona zahvaljujući kom lični uređaj putnika može funkcionisati i kao daljinski upravljač.

Foto: Top One

Nova sedišta u premijum ekonomskoj kabini široka su 48 cm, imaju 94 cm prostora za noge i mogu se spustiti do 121 stepena. Jastuci sada dosežu do ramena putnika, naslon za glavu ima četiri različita položaja, a sedišta takođe poseduju i slušalice za poništavanje buke, individualno osvetljenje za čitanje, kao i USB-A i USB-C portove. Sa druge strane, ekonomska kabina je opremljena sedištima širine 46 cm, koja imaju nagib od 119 stepeni i 79 cm prostora za noge, ali i držače za mobilne telefone ili tablete, kao i nove USB utičnice. Kao i u biznis klasi, tako i u premijum ekonomskoj i ekonomskoj klasi, ekrani se mogu povezati sa mobilnim telefonom koji potom može funkcionisati kao daljinski upravljač.

Nove Airbus A350 letelice pokrivene su WiFi signalom, a zahvaljujući Air France Connect usluzi putnici mogu potpuno besplatno slati i primati tekstualne poruke tokom leta, dok su surfovanje internetom i striming dostupni uz nadoknadu.

Izvor: Top One

Saniraju se posledice poplava, ponovo uspostavljen saobraćaj na pruzi Beograd–Niš

Foto ilustracija: Unsplash ( Easton Mok)
Foto-ilustracija: Pixabay

Saniraju se posledice poplava u Pomoravlju gde se usled obilnih padavina izlilo desetina seoskih potoka i rečica. Ponovo je uspostavljen saobraćaj na magistralnoj pruzi Beograd–Niš kod Jagodine.

Petnaestak minuta pre ponoći ponovo je uspostavljen saobraćaj na magistralnoj pruzi Beograd–Niš kod Jagodine. Reka Lugomir opala je tokom večeri čitav metar tako da železnički most više nije ugrožen, javlja dopisnik RTS-a.

Saobraćaj je obustavljen juče oko 17 časova zbog visokog vodostaja Lugomira i velike mase granja i panjeva koje je reka nanela na čeličnu konstrukciju.

U opštini Svilajnac izlila se Trstena, a u selu Vojska proglašena je i vanredna situacija. Štete od bujica ima i na teritoriji opštine Paraćin.

Pročitajte još:

Vanredna situacija je i na teritoriji grada Čačka gde je jaka kiša izazvala izlivanje u više mesnih zajednica.

Zbog obilnih padavina i izlivanja reke Moravice, uvedena je vanredna situacija i u opštini Sokobanja.

Vanredno i u delovima opštine Majdanpek zbog padavina za vikend.

Izvor: RTS

Do kraja godine završetak dela puta od Sremske Rače do Kuzmina

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (G R Mottez)

Srbija će do kraja godine završiti svoj deo puta od Sremske Rače do Kuzmina, deonicu dugu 19 kilometara, rekao je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić prilikom susreta sa ministrom komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine Edinom Fortom.

“U Rači će biti napravljen integrisani granični prelaz BiH i Srbije, koji će biti pušten u rad 2025. godine, a očekuje se da i BiH završi svoj deo puta” kaže Vesić, piše na sajtu Vlade.

Prema njegovim rečima planira se i izgradnja autoputa Požega–Kotroman, gde je više od 85 odsto projekta završeno.

Tokom sastanka razgovaralo se i o jačanju drumskih i železničkih veza, što će, kako je ocenjeno, ojačati odnose Srbije i BiH, ali i o graničnim prelazima, pruzi Šabac–Zvornik–Loznica, autoputu Požega–Kotroman, aerodromu u Trebinju i o zajedničkoj putarini.

Pročitajte još:

“Mi ćemo zajedno sa Srbijom aplicirati za sredstva kod Evropske unije za prugu od Banjaluke preko Doboja do Srbije”, naveo je Forto i istakao da je potrebno da se svi u regionu skoncentrišu na povezivanje, dodavši da je saobraćajna infrastruktura sredstvo približavanja i sa Evropskom unijom.

Energetski portal

Obilne padavine izazvale vanrednu situaciju u 26 gradova i opština

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay (diego_torres)

Vanredna situacija proglašena je u 26 gradova i opština širom Srbije zbog obilnih padavina, saopštilo je Ministarstvo unutrašnjih poslova Vlade Republike Srbije. Prema izveštajima, pripadnici Sektora za vanredne situacije su evakuisali šest osoba, uključujući dvoje dece, u Kruševcu, Čačku i Jagodini.

Načelnik Odeljenja u Upravi za vatrogasno-spasilačke jedinice Sektora za vanredne situacije, Nedeljko Gagić, istakao je da su kritične situacije zabeležene u Kruševcu, Jagodini, Kragujevcu i Somboru, gde su poplave uzrokovane obilnim padavinama prouzrokovale prodor vode u dvorišta i stambene objekte.

Posebno je izdvojena situacija u Čačku, gde je voda ušla u preko 200 objekata, jer kišna kanalizacija nije mogla da primi celokupnu količinu vode u kratkom vremenu. Pripadnici MUP-a su angažovani na ispumpavanju vode na desetinama lokacija.

PROČITAJTE JOŠ:

Od 26. maja, 762 vatrogasca-spasioca su angažovana na 355 intervencija, evakuisali su 62 osobe, ugasili 12 požara izazvanih udarom groma i izvršili 320 intervencija crpljenja vode iz objekata.

U tim akcijama, angažovano je 390 vatrogasnih vozila i više od 400 pumpi. Načelnik Gagić je apelovao na građane u poplavljenim područjima da izbegavaju obale reka i nasipe i da prate prognoze Republičkog hidrometeorološkog zavoda.

On je poručio da ukoliko postoji opasnost od ulaska vode u kuće, građani treba da postave džakove sa peskom na ulazima, isključe struju i popnu se na više etaže objekata, a da obavezno obaveste vatrogasno-spasilačku jedinicu na telefon 193 ili policiju na telefon 192.

Energetski portal

Kako će izgledati globalna proizvodnja žitarica i potražnja u nadolazećoj sezoni?

Foto-ilustracija: Unsplash (Markus Spiske)
Foto-ilustracija: Unsplash (Guillaume de Germain)

Prognozirajući sezonu 2023./24., za jedan odsto bi se mogla povećati svetska proizvodnja žitarica i dostići 2.813 miliona tona. Rast predvode tri kulture, izveštava FAO.

Kako se sezona 2022./23. bliži kraju, procene Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija FAO za globalnu proizvodnju žitarica u 2022. ukazuju na godišnji pad od jedan odsto, uglavnom zbog pada proizvodnje kukuruza, praćenog manjim padom za pirinač i sirak.

Procenjuje se da će se korišćenje u ovoj sezoni smanjiti za 0,9 odsto, uglavnom zbog manje upotrebe krupnozrnih žitarica i pirinča, kao i pada ostalih namena svih glavnih useva.

Svetska proizvodnja premašuje iskorišćenost, a procenjuje se da će zalihe na kraju sezone neznatno porasti za 0,2 odsto iznad početnih nivoa.

Povećanje zaliha pšenice i ječma nadmašuje smanjenje zaliha kukuruza, pirinča i sirka.

PROČITAJTE JOŠ:

Veće svetske zalihe

Photo-illustration: Pixabay

Prognozirajući sezonu 2023./24., za jedan odsto bi se mogla povećati svetska proizvodnja žitarica i dostići 2.813 miliona tona. To se najviše odnosi na kukuruz, ali i pirinač i sirak, dok će za pšenicu i ječam pasti ispod nivoa 2022./23.

Za nadolazeću sezonu prognozira se povećanje globalnog korišćenja žitarica na oko 2.803 miliona tona. Dominantan pokretač je povećanje upotrebe stočne hrane, prvenstveno kukuruza, a prate ga pšenica i pirinač za ljudsku ishranu.

Globalne zalihe bi mogle da porastu za 1,7 odsto i dostignu rekordnih 873 miliona tona. Očekuje se povećanje za kukuruz, pirinač i ječam, dok će se smanjiti zalihe pšenice i sirka. 

Pad globalne trgovine pšenicom

Predviđa se da će svetska trgovina ovom robom, vezana za 472 miliona tona, ostati blizu nivoa 2022/23. Očekivani pad globalne trgovine pšenicom će nadoknaditi predviđeno povećanje svetske trgovine krupnozrnim žitaricama i pirinčem.

U maju 2023. je FAO indeks cena žitarica u proseku 25,3 odsto manji od prošlogodišnje rekordne vrednosti, što odražava nagli pad svetskih cena pšenice i krupnozrnih žitarica, dok su cene pirinča porasle. Ali, i dalje je bio 7,1 odsto iznad petogodišnje prosečne vrednosti za isti mesec.

Izvor: Agroklub

Izveštaj o kvalitetu evropskih vodenih površina

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (David Burner)

Evropska agencija za životnu sredinu (EEA) u saradnji sa Komisijom izveštava da većina evropskih kupališta zapravo ispunjava najviše standarde kvaliteta vode EU prema obrađenim podacima.

Izveštaj je zasnovan na praćenju 21.973 kupališta širom Evrope. Pruža informacije o tome gde plivači ovog leta mogu pronaći najčistija mesta za kupanje u Evropi, na osnovu podataka obrađenih za prošlu godinu.

Priobalne lokacije gde se misli na morska kupališta, koje čine dve trećine svih mesta za kupanje, generalno su nadmašile lokacije reka i jezera u unutrašnjosti u pogledu kvaliteta vode. U 2022. godini, 88,9 odsto priobalnih kupališta u EU je klasifikovano kao „odlično“, u poređenju sa 79,3 odsto lokacija u unutrašnjosti.

PROČITAJTE JOŠ:

Zemlje Kipar, Austrija, Grčka i Hrvatska isticale su se sa 95 odsto svojih voda za kupanje koje su zadovoljile „odličan“ standard kvaliteta 2022. Vode za kupanje na Malti, Bugarskoj, Rumuniji, Sloveniji i Luksemburgu ispunjavale su najmanje minimalni ‘dovoljni’ standard kvaliteta.

Foto-ilustracija: Unsplash (V2F)

Od kada je Direktiva o vodi za kupanje doneta 2006. godine, udeo „odličnih“ lokacija se povećao, stabilizujući se poslednjih godina na između 85–89 odsto za priobalne i 77–81 odsto za unutrašnje vode za kupanje. Minimalne standarde kvaliteta vode ispunilo je 95,9 odsto svih voda za kupanje u EU.

Procenat voda za kupanje sa lošim kvalitetom vode opada tokom poslednje decenije i stabilan je od 2015. godine, na samo 1,5 odsto u 2022. Ovo predstavlja postepeno smanjenje zdravstvenih rizika povezanih sa kupanjem u evropskim vodama.

Komesar za životnu sredinu, okeane i ribarstvo – Virginijus Sinkevičijus, izrazio je poverenje u kvalitet evropskih kupališta. On je potvrdio važnost održavanja visokih standarda za zdravlje i dobrobit građana i ukazao na ulogu EU u smanjenju zagađivača u okeanima i rekama.

Urbane vode za kupanje, pre svega u Grčkoj, Francuskoj, Italiji i Španiji, čine 8 odsto ukupnog broja i značajno doprinose kvalitetu života u ovim gradovima i prednostima ekosistema.

Kopnene vode za kupanje, uglavnom u centralnoj Evropi, podložnije su kratkotrajnom zagađenju usled obilnih letnjih kiša ili suša. To je zato što se često nalaze u relativno malim jezerima, barama i rekama sa malim protokom.

Baltičko more, Severno more i Jadransko more u Hrvatskoj, prepoznato je vrlo često kao veoma čisto.

Energetski portal

Ferari proširuje fabriku u Maranelu zbog pokretanja proizvodnje električnih vozila

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Smešten u severnim krajevima Italije, Maranelo je dugo bio svojevrsni “grad-firma”, zahvaljujući svetski poznatoj fabrici Ferari koju je, na ovom mestu, 1943. godine osnovao Enco Ferari. Maranelo se, na svoj jedinstven način, vrti oko “Villaggio Ferrari”, nudeći međusobno povezan ekosistem koji proizvodi svetski poznate luksuzne automobile.

Sada je ovaj izuzetan grad spreman da dočeka Ferarijev skok u budućnost automobilske tehnologije sa proširenjem kompanije na proizvodnju električnih vozila.

Izvršni direktor Ferarija – Benedeto Vinja potvrdio je da se u Maranelu gradi nova fabrika posvećena proizvodnji električnih superautomobila i pogonskih agregata sledeće generacije. Takozvana e-fabrika, koja govori o posvećenosti italijanskog proizvođača automobila električnoj budućnosti, biće gotova do juna 2024. i biće sposobna da proizvodi i električne i neelektrične automobile, rečeno je na konferenciji koju je organizovao Blumberg Forum.

PROČITAJTE JOŠ:

„Ferari planira da predstavi svoj prvi potpuno električni Ferari u četvrtom kvartalu 2025. godine“, rekao je Vinja. Izjava je u skladu sa Ferarijevim planom za sve veću elektrifikaciju. Čisto električni, kao i hibridni modeli trebalo bi da dominiraju Ferarijevim vozilima u drugoj polovini decenije. Kompanija takođe nastoji da zadrži svoju klijentelu koja kupuje njihova vozila sa konvencionalnim motorom, a da se pritom uspešno pridržava sve strožijih propisa o emisiji izduvnih gasova, naročito onih koje EU zadaje svojim članicama, pa i Italiji kao jendoj od njih.

Foto-ilustracija: Unsplash (CHUTTERSNAP)

Vest o proširenju fabrike usledila je nakon nedavnog izveštaja u kojem se navodi da je Ferari kupio zemljište u blizini svoje tradicionalne fabrike u Maranelu. Ova nova fabrika postaće dom za Ferarijevu treću proizvodnu liniju, posvećenu proizvodnji električnih i hibridnih vozila.

Prelazak legendarnog proizvođača automobila na električna vozila takođe otvara vrata za uvođenje novih modela. Očekuje se da će Ferrari Purosangue, prvi SUV kompanije ikada, imati elektrifikovani pogonski sklop.

Dok Ferari počinje da raščišćava parcelu za svoju novu fabriku, spekuliše se da bi objekat mogao da bude i centar za istraživanje baterijskih tehnologija. Zvanično saopštenje kompanije očekuje se 16. juna 2023. godine, kada će izvršni direktor Benedeto Vinja dalje razraditi vremenski okvir za elektrifikaciju Ferarija. Kako se ovaj kultni brend razvija za električnu budućnost, Maranelo je spreman da zadrži svoj status mesta koje spaja inovacije i automobilsku izvrsnost.

Energetski portal

 

Pirot dobija solarne elektrane ukupne snage preko 125 megavata – Investiraju Englezi i Francuzi

Photo-illustration: Unsplash (Mariana Proenca)
Foto-ilustracija: Pixabay

U okolini Pirota u toku je izrada dokumentacije za izgradnju više solarnih elektrana ukupne snage preko 125 megavata. O kolikoj količini energije je reč, dovoljno govori podatak da je snaga HE “Zavoj” 80 megavata, što znači da će buduće solarne elektrane imati snagu od jednog i po HE “Zavoja”.

U emisiji Oni kažu, gradonačelnik Pirota Vladan Vasić istakao da je ovo višestruko dobro za Pirot, i kao podsticaj građevinskoj industriji, i kroz prizmu zapošljavanja jer će se na ovim objektima, kada budu sagrađeni, uposliti ljudi, a pre svega zbog činjenice da je reč o obnovljivim izvorima energije.

“Pirot je povoljan što se tiče osunčanosti, ima interesovanja za izgradnju solarnih elektrana i mi smo donoseći prostorni plan kao krovni urbanistički plan predvideli da investitori koji žele da grade energetske objekte moraju da prave plan detaljne regulacije, da se te površne urbanistički detaljno razrade pa da se onda gradi. To mnogi gradovi nemaju”, rekao je Vasić.

Dodao je da prema Nišoru, tačnije prema Dobrom Dolu, francuska firma počela izradu plana detaljne regulacije za izradu solarne elektrane od 75 megavata na 106 hekatara površine.

Pročitajte još:

“Oni imaju problema sa EPS-om, odsnosno EMS-om, jer je reč o ogromnoj snazi i treba obezbediti dalekovode, prenosne sisteme, kablovode i to je dosta komplikovano i dugo će se rešavati. Posle toga su nam se javili engleski fondovi, koji na lokaciji prema Ponoru, gde je nekada bila velika plantaža višanja, na lokaciji od 50 hektara, žele da prave solarnu elektranu od 45 megavata, i oni su počeli sa izradom plana detaljne regulacije. Nadam se da će investitori probleme uspešno rešavati. Imamo i tri male solarne elektrane, kod Ponora na lokaciji Ravnište, snage pet megavata, dobili su građevinsku dozvolu, u nastavku je Ravnište 1 od jednog megavata i kod sela Basara gradi se elektrana snage jednog megavata”, kazao je gradonačelnik Vasić.

On je istakao da su ove investicije dobre i kao podsticaj građevinskoj industriji, takođe, zaposliće se ljudi na tim objektima, a pre svega, reč je o obnovljivim izvorima energije.

Izvor: Pirotske vesti