Home Blog Page 72

Flaširana voda sadrži do 100 puta više nanočestica plastike govore istraživanja

Foto-ilustracija: Unsplash (Steve Johnson)
Foto-ilustracija; Pexels (Karolina Grabowska)

Tim istraživača sa Univerziteta Kolumbija iz Njujorka analizirao je neimenovane brendove flaširane vode od jednog litra, metodom Stimulisane Ramanove spektroskopije (Stimulated Raman spectroscopy – SRS), koja omogućava brzu identifikaciju mikroplastike, iako njenu korisnost za analizu nanoplastike tek treba istražiti.

Kako bi maksimalno povećali osetljivost potrebnu za detekciju pojedinačne čestice, koristili su uskopojasnu šemu snimanja SRS-a ciljajući karakteristične vibracijske modove s najvećim Ramanovim presecima. Time su pokazali da, teorijski i eksperimentalno, mogu detektovati nanoplastiku veličine samo 100 nm. U proseku svaka flaša imala je oko 240.000 plastičnih čestica – do 100 puta više nego što su otkrila prethodna istraživanja, sa oko 90 odsto nanoplastike. Samo 10 odsto njih moglo se identifikovati, a uključivale su polietilen tereftalat (PET) od kojeg se izrađuju plastične flaše.

„Nema razloga zašto slične količine nanoplastike ne bi bile i u drugim flašama vode, kao i u onim iz drugih zemalja, ali to treba ispitati dodatnim istraživanjem“, izjavio je dr. Bejhan Jan sa Univerziteta Kolumbija.

Pročitajte još:

Iako posledice unošenja plastike u ljudski organizam još nisu dovoljno istražene, dosadašnja istraživanja pokazuju da najmanje čestice plastike mogu dospeti u krvotok, limfni sistem, a mogu dospeti i do jetre. Kada se govori o sitnim česticama plastike, važno je razlikovati mikroplastiku – čestice manje od pet mm, te nanoplastiku čije čestice imaju obim manji od 0,001 mm. Obe uglavnom nastaju fregmentacijom većih komada plastike, a dosadašnja istraživanja na divljim životinjama i laboratorijskim životinjama povezala su izloženost sitnih čestica plastike sa brojnim bolestima – od neplodnosti do raka.

„Prethodna istraživanja sugerišu da mikroplastika može delovati kao prenosnik zagađivača i patogena“, dodao je Bejhan Jan. „Nadamo se kako ćemo usavršiti ovu tehniku kako bismo poboljšali detekciju nanoplastike u vodi.

Izvor: Ekovjesnik

Usvojena Uredba o raspodeli podsticaja u poljoprivredi i ruralnom razvoju u 2024. godini

Foto-ilustracija: Pixabay (augusbosch12)
Foto-ilustracija: Pixabay

Uredba o raspodeli podsticaja u poljoprivredi i ruralnom razvoju u 2024. godini, usvojena je na sednici Vlade, a njom se raspoređuje deo budžetskih sredstava u ukupnom iznosu od 77.534.504.683 dinara.

Uredbom je propisan obim sredstava, kao i vrste i maksimalni iznosi po vrsti podsticaja u poljoprivredi i ruralnom razvoju za 2024. godinu u cilju podrške nedovoljno razvijenih oblasti poljoprivredne proizvodnje i unapređenje konkurentnosti poljoprivrednih gazdinstava.

Na inicijativu Ministarstva za brigu o selu, Vlada je usvojila uredbe o utvrđivanju tri programa dodele bespovratnih sredstava: za kupovinu seoske kuće sa okućnicom, kupovinu minibuseva za potrebe prevoza seoskog stanovništva i organizovanje manifestacije „Miholjski susreti sela“ na teritoriji Republike Srbije za 2024. godinu.

Pročitajte još:

Cilj ovih programa je unapređenje uslova života i rada u seoskim sredinama.

Kroz program kupovine seoskih kuća sa okućnicom, za koji je opredeljeno 500 miliona dinara, podstiče se ostanak i povratak mladih u sela, dok je za kupovinu minibuseva i rešavanje pitanja mobilnosti seoskog stanovništva opredeljeno120 miliona dinara.

U cilju negovanja tradicionalnog način života i kulturno-istorijskog nasleđa, podržana je i manifestacija „Miholjski susreti sela“ sa ukupno 50 miliona dinara.

Energetski portal

Modernizacija srpske železnice – Softver za planiranje reda vožnje

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (marcin-jozwiak)

U Vladi Srbije potpisan je ugovor o nabavci naprednog softvera za planiranje železničkog reda vožnje, što će poboljšati iskorišćenost kapaciteta železničke infrastrukture i omogućiti putnicima pristup modernim informacijama o vozovima. Kroz naprednu analizu i modernizaciju, biće moguće efikasno formirati raspored vozova na raspoloživim prugama, što može ubrzati protok saobraćaja. Takođe, ovo može dovesti do digitalizacije određenih poslova u železničkom sektoru, dok automatizacija planiranja reda vožnje smanjuje potencijalne greške ljudi.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, zajedno sa predstavnicima kompanija „Siemens Mobility“ i „Hacon“, potpisali su ugovor. Projekat je finansiran iz kredita Svetske banke i Francuske agencije za razvoj, deo je šireg plana modernizacije železničkog sektora u Srbiji, navodi se na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Pročitajte još:

Projekt vredan 1,1 milion evra dodeljen je konzorcijumu „Siemens Mobility“ i „Hacon“, a cilj je optimizacija železničkog reda vožnje, i sveukupna modernizacija železnice, koja bi trebala da bude vrlo važan vid transporta u budućnosti. Ministar je naglasio da će implementacija ovog softvera, koji prati najmodernija evropska i svetska rešenja, značajno doprineti konkurentnosti srpske železnice.

Ministar je takođe pomenuo razvoj brzih pruga u Srbiji, uključujući pruge koje povezuju Beograd, Novi Sad, Suboticu, Niš, Skoplje i Sofiju. Ove rute će se, po njegovim rečima, nastaviti ka Solunu, Atini i Istanbulu, čime će Srbija postati centralna tačka u ovom delu Evrope u pogledu brzih pruga. Projekat brzih pruga i modernizacija železničkog reda vožnje ključni su za razvoj javnog prevoza i transporta robe u Srbiji.

Energetski portal

Dobra izolacija štedi energiju i toplotu u hladnim danima

Foto-ilustracija: Unsplash (Daniel Fazio)
Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Dobra fasada, efikasna izolacija, nova stolarija veoma su značajni za efikasnu toplotnu i zvučnu izolaciju i uštedu struje u hladnim danima.

Toplotna izolacija je vitalna komponenta dizajna zgrade i koristi se za poboljšanje energetske efikasnosti i smanjenje troškova energije. To je materijal ili sistem materijala koji se koristi za usporavanje protoka toplote iz jedne oblasti u drugu i često se ugrađuje u zidove, podove i potkrovlje zgrada. Za toplotnu izolaciju dostupni su mnogi termoizolacioni materijali, uključujući fiberglas, celulozu, penu i mineralnu vunu. Najbolji materijal za određenu primenu zavisiće od specifičnih potreba, vrste objekta i zahteva.

Stručnjaci kažu da dobra izolacija može da poboljša energetsku efikasnost oko 40 odsto u zavisnosti od toga u kakvom stanju je objekat, stolarija, zidovi, kao i cela nekretnina.

Kvalitetnom izolacijom može drastično da se smanji potrošnja energije. Stara, dotrajala stolarija troši dva puta više energije za zagrevanje za razliku od dobro izolovanih objekata sa novom stolarijom. Novi termo omotač debljine do 15 centimetara može da smanji gubitak toplote iz zgrada i stambenih jedinica za oko 30 odsto u potrošnji energije. Pored toga, u ovako izolovanim stanovima ili kućama boravak je daleko prijatniji. Uštedu predstavlja i kada se stavi pet do 10 centimetara stiropora, a postavljanjem i toplotnih pumpi i sličnih rešenja energetska efikasnost može da se poboljša dva do tri puta.

Pročitajte još:

Stručnjaci podsećaju da se realizacijom mera energetske efikasnosti povećava tržišna vrednost objekta, ali i značajno unapređuju uslovi života.

Jedna od mogućih mera koje štede energiju je dobro dihtovanje prozora, vrata i njihovo obezbeđivanje aluminijumskim lajsnama. Ovakvo dihtovanje omogućava zaštitu od mnogih štetnih faktora osim trošenja energije, među kojima su čađ, pepeo, sumporni i azotni oksid, smog, benzin, benzol i druge štetne materije i čestice koji ulaze spolja. Različitim vrstama lajsni mogu se zatvoriti do centimetar i po i ušuškati domovi.

Pored uštede energije kvalitetna toplotna izolacija pomaže i da se unutrašnjost zgrade održi toplom zimi, a prijatno hladnom leti, što može poboljšati nivo udobnosti, smanjiti nivo buke apsorbujući zvučne talase i sprečavajući ih da putuju kroz zidove, podove i plafone.

Foto-ilustracija: Unsplash (gabriel tenan)

Dobra izlocija ima prednosti i za životnu sredinu, jer korišćenje toplotne izolacije može pomoći smanjenju emisija gasova staklene bašte smanjenjem energije potrebne za grejanje i hlađenje zgrada. Takođe može pomoći u smanjenju potražnje za fosilnim gorivima, što može pozitivno uticati na životnu okolinu.

Izolacija povećava i trajnost imovine, jer se sa efikasnom toplotnom izolacijom može pomoći da se produži životni vek zgrade štiteći je od temperaturnih fluktuacija i drugih faktora okoline.

Pored dobre izolacije, računi za električnu i toplotnu energiju se mogu smanjiti i promenama navika, odnosno redovnim gašenjem svetla kada u prostoriji niko ne boravi, izlazak na terasu radi pušenja da se ne bi često provetravala prostorija. Utvrđeno je da često provetravanje prostorija u kojima se puši dvostruko povećava potrošnju energije za razliku od onih u kojima borave nepušači.

Termalna izolacija iako je veoma korisna, narvno košta. Ako planirate da zamenite stolariju, postavite izolaciju u zidove, zamenite peć ili kotao država je obezbedila subvencije. Ministarstvo rudarstva i energetike raspisuje konkurse za zamenu stolarije gde građani imaju priliku da konkurišu za subvencije i na taj način mogu da pokriju i do 65 odsto vrednosti stolarije koju ugrađuju, a prijave su moguće tokom cele godine. Do sada je bila praksa da se odobrava do 50 odsto, dok ostalih 50 odsto, po pola, obezbeđuju lokalne samouprave i Ministarstvo.

Pored subvencija za finansiranje izolacije objekata, opreme za grejanje i hlađenje, postrojenja, mehanizacije i banke nude bogatu ponudu kredita za energetsku efikasnost. Uz bankarski kredit možete da povratite do 20 odsto uložene investicije. Ukoliko se kreditom finansira samo jedna tehnologija, povraćaj je do 15 odsto, a ukoliko kombinujete dve ili više tehnologija, povreaćaj je do 20 odsto. Definisani su kriterijumi, a stručni timovi banaka sprovode posebne analize, sa ciljem da se pronađe najbolji model koji odgovara konkretnom poslu i potrebama.

Energetski portal

Norveški parlament odobrio istraživanje minerala u moru: Ekolozi tvrde – ugrožen najveći rezervoar ugljenika na svetu

Foto-ilustracija: Unsplash (Marek Okon)
Foto-ilustracija: Unsplash (Anastasia Taioglou)

Norveški poslanici u utorak (9. januara) odobrili su istraživanje u dubokom moru oko Arktičkog arhipelaga Svalbard, što je prvi put u svetu i izazvalo zabrinutost među ekolozima. Cilj je otvoriti put za komercijalnu eksploataciju minerala koji su obilno prisutni na Severnoatlantskom kontinentalnom delu. To uključuje bakar, mangan, kobalt i litijum – sirovine koje je EU označila kao od strateškog značaja jer se smatraju preduslovom za zelenu i digitalnu tranziciju.

Ovi isti kritični minerali trenutno se uglavnom rudare u nekoliko zemalja, uključujući Demokratsku Republiku Kongo, Kinu i Rusiju. U uslovima sve nestabilnijih lanaca snabdevanja, obezbeđivanje pristupa njima postalo je prioritet za zapadne zemlje.

U Zakonu o kritičnim sirovinama koji je EU usvojila prošlog decembra, ove su bile tri od samo 16 minerala koji su se našli na vrhu liste prioritetnih strateških sirovina. Pre glasanja u utorak, međunarodni aktivisti i ekološke organizacije okupili su se ispred norveškog parlamenta da pritisnu poslanike sa sloganom „zaustavite rudarenje u dubokom moru“.

Protivnici rudarenja u dubokom moru ukazuju na ‘nerazmerno’ dejstvo koje bi to moglo imati na jednom od poslednjih ekosistema nedirnutih ljudskom aktivnošću.

„Ova odluka nepovratno oštećuje reputaciju Norveške kao odgovorne pomorske države. Znamo malo o dubokom morskom dnu, ali znamo dovoljno da budemo sigurni da će njegova eksploatacija dovesti do nestanka jedinstvene faune i flore i uništiti najveći rezervoar ugljenika na svetu“, izjavio je Stiv Trent, izvršni direktor i osnivač Fondacije za pravdu u životnoj sredini, nakon glasanja.

Pročitajte još:

Poslanici EU pozvali kolege da se usprotive

Devetog novembra, oko 100 poslanika EU pozvalo je svoje norveške kolege da se usprotive predlogu vlade, koristeći ekspertizu „više od 700 naučnih eksperata“, uključujući Savet evropskih akademija nauka (EASAC) – koji je u junu upozorio na „katastrofalne posledice po morske ekosisteme“.

Aktivisti takođe ukazuju na mišljenje „Norveške agencije za zaštitu životne sredine“, koje je nazvalo procene uticaja na životnu sredinu ovih praksi „nedovoljnim“. Ova aktivnost se „ne može sprovoditi na siguran ili odgovoran način“, tvrdi se. Za norvešku vladu, ovo je prilika da ubrza energetsku tranziciju obezbeđivanjem retkih zemljanih metala za potrebe zelene tehnologije.

Ko ima koristi od ovog poteza?

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

U intervjuu za američki medij Cipher u septembru prošle godine, norveški premijer i čovek iza projekta, Jonas Gar Store, opisao je ove minerale kao „esencijalni element industrijske transformacije“.

To bi takođe moglo biti izuzetno profitabilno za britansku industriju, s obzirom da je „Telegraf“ procenio da bi moglo generisati profit vredan stotine miliona ili čak milijarde dolara. Međutim, stvari treba raditi „korak po korak“, upozorio je Bård Ludvig Torheim, konzervativni norveški poslanik, na početku decembra.

„Izdvajanje neće biti dozvoljeno dok budući podaci ne pokažu da to može biti učinjeno na održiv i odgovoran način“, naglasio je, insistirajući da vlada mora osloniti na studije uticaja pre nego što odobri bilo koju dozvolu.

Zastupnici projekta ukazuju na obećanje zemlje o nezavisnosti u vezi sa strateškim mineralima i njenu želju da kontroliše industriju u smislu ekoloških i radničkih prava. Međutim, planovi Norveške za istraživanje dubokog mora nisu oduševili sve, s obzirom na to da se sve više zemalja odbija uključiti u ime principa opreza.

Francuska, inače jedina zemlja pored Velike Britanije koja je izrazila protivljenje norveškom rudarenju u dubokom moru.

Danas, 24 zemlje pozivaju na moratorijum na rudarenje u dubokom moru, iako se neke zemlje, poput Norveške, Kine, Indije i Rusije, protive takvim pozivima. S druge strane, Evropska komisija je izrazila zabrinutost zbog ekološkog uticaja ovih projekata, kako je navedeno u rezoluciji koju je Evropski parlament usvojio 2022. godine. Poslanici su pozvali Komisiju i države članice da podrže međunarodni moratorijum.

Međunarodno telo za podvodna istraživanja, organizacija UN koja reguliše ove aktivnosti u međunarodnim vodama, trebalo bi se sastati ove godine. Ipak, pritisak raste da se otvore prava za eksploataciju, s glasanjem o prvom rudarskom kodeksu, za koji se zalaže Norveška, očekivanim već 2025. godine.

Izvor: EURACTIV

Opušak cigarete – od otpada do mešavine za asfalt

Foto-ilustracija: Unsplash (Gabriel Almanzar)
Foto-ilustracija: Freepik (nensuria)

Opasnost po zdravlje koje konzumiranje cigareta izaziva kako kod pušača, tako i kod drugih ljudi koji udišu dim, problem je sa kojim je većina upoznata. Na paklicama cigareta, recimo u zemljama Evropske unije, nalaze se uznemirujuće fotografije i natpisi bolesti do kojih dolazi. Međutim, ovaj problem ne utiče samo na ljude, već i na prirodu, a o tome se nedovoljno govori. Neki podaci pokazuju da se na globalnom nivou iskoristi više od 15 milijardi cigareta dnevno. Problem postaje veći kada se uzmu u obzir rezultati jednog istraživanja koji su pokazali da preko 70 odsto pušača opuške cigareta odbacuje u prirodu.

Negativan uticaj koji ovaj otpad ima, ne zadržava se samo na mestu na kojem je odbačen. Ako uzmemo za primer kišu, voda koja natopi cigarete izaziva ispuštanje preko 6.000 toksičnih i kancerogenih materija, a zatim ih svojim daljim tokom kroz zemljište i podzemne vode širi dalje. Štaviše, samo jedan opušak ima sposobnost da kontaminira do pet litara vode. I kako je sve u prirodi povezano, kroz jedan neprekidan ciklus, ove vrlo štetne materije koje završavaju u zemljištu, dospevaju dalje u biljke koje iz tako zagađenog zemljišta uzimaju hranljive materije. Ukoliko se neko ne brine za prirodu, koliko za zdravlje samih ljudi, ovo je dobro objašnjenje kako se čovečanstvu sve vrati kao bumerang, te kroz namirnice koje se dobijaju od biljaka, on unosi u svoj organizam ponovo štetne materije.

Neka druga istraživanja ukazala su na još jedan problem kada je reč o biljkama, a to je da opušci cigareta utiču na sam njihov rast. Eksperiment je bio sledeći – u dve saksije posađeno je seme biljke, a u jednu od njih postavljen je i opušak. Rezultat je pokazao da je u saksiji koja je imala opušak poraslo za 30 odsto manje biljaka (količina), a da su takođe i one koje su uspele da izrastu bile za 30 odsto manje (veličina) u odnosu na one iz zdrave saksije.

Da bi se rešio problem zagađenja ovim otpadom, kompanija EcoButt iz Slovačke, osmislila je način kako da se opušci cigareta recikliraju. Reč je o procesu tokom kojeg se dobija visokokvalitetan proizvod, a koji se koristi u proizvodnji asfaltnih mešavina. Sve počinje od dobre infrastrukture, odnosno posebnih pepeljara koje se postavljaju na javna mesta na kojima pušači često borave. Drugi korak jeste samo sakupljanje za koje je, s obizrom na to da opušci ne spadaju u komunalni otpad, potrebna posebna organizacija. Ovakvo sakupljanje se obavlja jednom do dva puta mesečno.

Kako od opuška do asfalta?

Foto-ilustracija: Unsplash (Juan Cardenas)

Kompanije je na svom sajtu objavila interesantnu informaciju, da je od 500 ispitanika trećina smatrala da je filter cigarete napravljen od papira, dok je druga trećina rekla da je reč o pamuku. Ipak, ono što se zapravo krije unutar cigarete jeste plastika, odnosno takozvani acetil-celuloze za čiju je razgradnju potrebno oko 15 godina. Upravo je ovo svojstvo ono koje se koristi u proizvodnji njihovog asfalta. Preradom opušaka proizvodi se acelit celulozni granulat, čime se zamenjuje uobičajeni celulozni granulat potreban u procesu stvaranja asfaltne mešavine.

Zahaljujući ovakvoj reciklaži, ne samo da se smanjuje otpad od cigarete, već se čuva i drveće. Naime, celuloza je prirodni polimer koji se nalazi u biljkama, a njegovom modifikacijom dobija se pomenuti materijal.

Gde je Srbija kada je reč o ovom otpadu?

Ulice u gradovima širom naše zemlje prepune su opušaka, štaviše Srbija zauzima jedno od najviših pozicija na globalnom nivou kada je reč o broju pušača. Zbog toga bi ovakvim rešenjima trebalo da pružimo potpunu podršku.

Ipak, naša zemlja takođe može da se pohvali sa idejama za smanjenje otpada od cigareta. Ovom prilikom pomenula bih dve. Pre nekoliko godina, učenici svrljiške srednje škole ,,Dušan Trivunac Dragoš’’, osmislili su biorazgradivi filter za cigarete, koji je napravljen od nebeljene celuloze i koji u sebi sadrži seme biljaka. Takođe, tu je i udruženje roditelja – Naša kuća koja od praznik paklica cigareta proizvodi reciklirani papir. Svi ekološki osvešćeni pušači svoje paklice cigareta mogu da odnesu ovom udruženju.

Katarina Vuinac

Valensija – ovogodišnja Zelena prestonica Evrope

Foto-ilustracija: Unsplash (al-elmes)
Foto-ilustracija: Unsplash (jonny-james)

Za godinu koja je tek otpočela, španski grad Valensija proglašen je Zelenom prestonicom Evrope. Grad je pripremio više od 400 planiranih aktivnosti i događaja, osmišljenih za raznolike grupacije ljudi. Aktivnosti najviše žele da ukažu na tri glavna problema kada je u pitanju priroda, a to je zagađenje, biodiverzitet i klimatske promene. 

Slogan „U misiji zajedno“ odražava saradnju gradske uprave i građana Valensije u postizanju ciljeva klimatske neutralnosti i održivog razvoja. Gradonačelnica Valensije, preuzeće Zelenu knjigu od zamenika gradonačelnika Talina, prošlogodišnje Zelene prestolnice. Ovo simbolično primopredavanje naglašava kontinuitet i zajednički rad gradova na ekološkim ciljevima, navodi se na sajtu Evropske komisije.

Valensija je treći grad u Španiji po veličini, a kulturna i istorijska važnost su nemerljive. Grad koji leži na istočnoj obali Španije, broji oko 800.000 stanovnika i poznat je po festivalima, arhitekturi i prelepim parkovima.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (travelnow-or-crylater-)

Značajno je istaći da je među deset gradova koji su dobili oznaku Misije EU za 2023. godinu, pet iz Španije, uključujući Valensiju. Oznaka je značajna jer potvrđuje planove gradova za postizanje klimatske neutralnosti do 2030. godine, pružajući im pristup javnom i privatnom finansiranju.

Što se tiče titule, od 2010. godine Evropska komisija nagrađuje „Zelene prestonice Evrope“ – što je nagrada za gradove iznad 100.000 stanovnika, dok je Evropski zeleni list nagrada uvedena 2015. godine za manja urbana područja – od 20.000 do 100.000 stanovnika.

U Talinu je glavni grad Litvanije – Viljnus, već proglašen za Zelenu prestonicu Evrope za 2025. godinu, a Viladekans (Španija) i Trevizo (Italija) osvojili su titulu za Evropski zeleni list 2025. 

Kako najveći deo evropskog stanovništva živi u urbanim područjima, ekološka svest gradova je vrlo važna, pre svega jer se problem sa globalnog prebacuje i na lokalni nivo, mnogo bliži običnim građanima.  Od 2010. godine, brojni gradovi nosili su ovu titulu, uključujući Talin (2023.), Grenobl u Francuskoj (2022.), Lahti u Finskoj (2021.), Lisabon (2020.), Oslo (2019.), Najmegen u Holandiji (2018.), Esen u Nemačkoj (2017.), Ljubljana (2016.), Bristol (2015.), Kopenhagen (2014.), Nant u Francuskoj  (2013.), Viktorija u Španiji (2012.), Hamburg (2011.) i Stokholm (2010.).

Energetski portal

iO Partners imenovala Charles Boudeta za CEO-a kompanije

Foto-ilustracija: Unsplash (etienne-beauregard-riverin)
Foto: iO Partners

Ovim imenovanjem, iO Partners nastoji da ubrza svoj poslovni rast i da doprinese transformaciji sektora nekretnina.

Čarls Budet (Charles Boudet) je dokazani stručnjak sa bogatim i dugodišnjim iskustvom u real estate industriji, koji će doneti značajne ekspertize i novine kroz svoju novu ulogu CEO-a.

Pre nego što se pridružio kompaniji JLL 2006. godine, Čarls je bio direktor sektora lanca snabdevanja u globalnoj prehrambenoj kompaniji Danone.

Nakon te uloge, Čarls Budet je ostvario impresivnu osamaestogodišnju karijeru u JLL-u, gde je posle mnogobrojnih i različitih liderskih uloga, tokom 2015. godine unapređen i na mesto CEO-a za Francusku, Belux, južnu i centralnu Evropu. Pod njegovim vođstvom, JLL je udvostručio prihode, ali i započeo važnu transformaciju poslovanja integracijom baze podataka i stavljanjem tehnologije u srce svojih poslovnim operacija.

Charlesova tehnološka ekspertiza i orijentacija ka ljudima i njihovom razvoju savršeno se uklapa sa vizijom kompanije iO Partners da inovacijama unapređuje svoj savetodavni portfolijo usluga.

Pročitajte još:

Čarls Budet izrazio je svoje oduševljenje i entuzijazam prema preduzetničkom okruženju koje neguje kompanija iO Partners, ističući veliki potencijal za razvoj: “Radujem se što sam postao deo kompanije iO Partners zbog mogućnosti da doprinesem njenom poslovnom rastu. Moj cilj je da iskoristim inovativne tržišne prilike koje su pred nama i da upotrebim sva svoja prethodna iskustva i znanja kako bih pozicionirao iO Partners u sam vrh najboljih konsultantskih kompanija. Verujem u snagu ljudi, saradnje i tehnologije u nameri da ostvarimo zacrtane ambiciozne ciljeve.”

Osnivač iO Partners-a, Majkl Stanton, ovom prilikom izjavio je: “Privlačenje lidera poput Čarlsa mnogo govori o pravcu u kome se kreće naša kompanija. To je potvrda poverenja u iO Partners, ali i prepoznavanje mogućnosti koje stoje pred nama. Uveren sam da će Čarlsovo bogato iskustvo u industriji, u sinergiji sa našim preduzetničkim duhom, igrati značajnu ulogu u našem kontinuiranom razvoju i tržišnom uspehu.“

Kompanija iO Partners sa nestrpljenjem očekuje uspešno partnerstvo pod vođstvom Čarlsa, i spremna je započeti novo poglavlje ka izvrsnosti na konsultantskom tržištu u oblasti nekretnina u centralnoj i istočnoj Evropi.

Izvor: iO Partners

Vanredno ispitivanje vode Dunava nakon plovidbene nezgode potvrdilo da su parametri u propisanim granicama

Foto-ilusztracija: Unsplash (Danijel Durković)
Foto-ilustracija: Pixabay

Vanredno uzorkovanje i ispitivanje kvaliteta vode reke Dunav nakon potonuća barže „Lola – 5’’ kod Bačke Palanke, potvrdilo je prve dobijene rezultate, da se analizirani parametri kreću u propisanim granicama.

Naime, promena organoleptičkih osobina vode reke Dunav, odnosno boja vode, miris vode i vidljive otpadne materije, ni nakon vanredne analize nije uočena.

Vrednosti parametara kao što su pH vrednost, elektroprovodljivost, rastvoreni kiseonik, procenat zasićenja vode kiseonikom, amonijačni azot, nitrati, nitriti, ortofosfati, ukupan fosfor i hemijska potrošnja kiseonika – kretale u propisanim graničnim vrednostima za I i II klasu kvaliteta površinskih voda, pokazala je fizičko-hemijska i hemijska analiza uzoraka vode.

Rezultati analize sadržaja ukupnog organskog ugljenika i ukupnog azota pokazuju da su dobijene vrednosti odgovarale III klasi kvaliteta površinskih voda.

Pročitajte još:

Agencija za zaštitu životne sredine uzorkovala je vodu reke Dunav 09. januara na pet lokacija kod mosta „25-Maj“ koji spaja granične prelaze Bačka Palanka – Ilok – u zoni potonuća, uzvodno i nizvodno od potonule barže. Na ovim lokacijama voda je uzorkovana 05. i 06. januara, neposredno nakon potonuća.

Akcident se dogodio kada je nemački brod „Antonia“ udario u stub mosta „25-Maj“ na graničnom prelazu Bačka Palanka-Ilok, na teritoriji plovnog puta reke Dunav u Republici Hrvatskoj. Brod je vukao natovarenu baržu „Lola – 5“ koja je potonula.

Energetski portal

Hladan talas usijava berze struje i potrošnju

Foto-ilustracija: Pixabay (NickyPe)
Foto-ilustracija: Pixabay (yecao2018)

Hladan talas pogurao je i potrošnju struje i cene u Evropi. U odnosu na decembar, megavat- sat na evropskim berzama poskupeo je 50 odsto. U Srbiji je snabdevnje stabilno, a samo od juče, protrošnja struje porasla je za petinu.

U Srbiji se na struju greje ili dogreva svako peto domaćinstavo, a sa ledenim danima mnogi su posegli za grejalicama. TA peći, često se dopune i po dnevnoj, višoj tarifi. Iz EPS-a poručuju: uglja ima na zalihama termolektrana. a hidrolektrane pokriju gotovo trećinu potrošnje, pa ove zime struje pretekne i za izvoz.

„Proizvodnja je stabilna. U prvih 10 dana januara izvezeno je i prodato električne enrgije u iznosu 78 hiljada megavat sati i ostvaren je prihod od nekih 6,7 miliona evra“, kaže izvršni direktor za elektroenergetski portfelj u EPS-u David Žarković.

I prenos je stabilan, kažu u „Elektromreži Srbije“. Prate vremensku prognozu i sa hladnim talasom svi su u pripravnosti.

Generalna direktorka „Elektromreže Srbije“ Jelena Matejić, kaže da je najgore ovo vreme oko nule, kada se tempertura spušta, a ukoliko to prati kiša, to zna da naudi dalekovodima.

PROČITAJTE JOŠ:

„Na svu sreću ove godine nije tako. Mi smo se prošle godine adekvatno pripremili. Svi naši planovi rekostrukcije su završeni u roku , seča rastinja takođe. EMS ima i havarijske stubove. Ovi stubovi se nalaze u svim našim regionalnim centrima. Tih nekih 15 kompleta stubova kojih imamo mi smo spremni da u slučaju teških nedaća koje mogu zadesiti svaki sistem na svetu možemo brzo da regujemo. To smo potvrdili prošle godine na primeru Šida“, kaže Matejićeva.

Foto-ilustracija: Unsplash (Markus Spiske)

Zbog hlanoće čitava Evropa beleži rast potražnje, a berze struje reaguju. Veleprodajna cena megavat- sata u decembru bila je između 70 i 80 evra, a sada dostiže i 120 evra. Najviše ovih dana uvoze Nemačka, Italija i Mađarska.

„Vreme je nekako najvidljiviji faktor koji u roku od dva tri dana utiče na porast konzuma, potražnju i samim tim porast cena. Zatim tu je i mnogo drugih faktora – popunjenost skladišta gasa, onda imamo i neke makroekonomske i globalne političke faktore. Tako da ne možemo sa sigurnošću reći, ali ukoliko se nastavi ovaj hladan talas, sličan trend cena bi mogao da se nastavi do kraja januara“, kaže izvršni direktor srpske berze struje „SEPEKS“ Miloš Mladenović.

Stabilnosti srpskog energetskog sistema doprinosi snabdevenost gasom i dobar rad toplana. Većina daljinskih sistema tokom ledenih dana u režimu ke celodnevnog grejanja.

Izvor: RTS

Vazduh azijske metropole značajno boljeg kvaliteta

Foto-ilustracija: Unsplash (mathew-schwartz)
Foto-ilustracija: Unsplash (sava-bobov)

Zagađenje vazduha globalna je tema, i mnoge metropole pate zbog problema štetnih gasova i smoga. Seul, glavni grad Južne Koreje, koji broji blizu deset miliona stanovnika, bez šireg područja grada, a oko 26 miliona ljudi na celokupnoj teritoriji metropole. Grad je gusto naseljen u odnosu na svoju površinu, i broj vozila i gustina saobraćaja je velika. Takođe, zemlja ima razvijenu industriju, termoelektrane, a nalazi se i u blizini Kine, jednog od najvećih zagađivača. Zemlja je poznata po naprednoj tehnološkoj industriji, uključujući elektroniku, telekomunikacije, automobilsku industriju, brodogradnju, proizvodnju čelika, i petrohemiju. Sve ovo teško je ispratiti ekološkim merama, međutim tokom godina, država je odlučila da uloži u smanjenje zagađenja.

Prema pričama, u Seulu je situacija nekada bila mnogo gora, s obzirom da je često nakon celodnevnog boravka van kuće, na belim košuljama ostajao trag smoga, navodi se na sajtu UNEP-a.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (cait-ellis)

Nedavni izveštaji UNEP-a ukazuju da su PM10 čestice u proseku 30-40 odsto niže bile 2021. godine u odnosu na 2005. godinu. S druge strane, PM2,5 čestice su na nivou cele zemlje pale za 19 odsto u ovom razdoblju. Ovo je postignuto uz mere koje je donosila vlada, a naročito je značajno zbog stanja u azijsko-pacifičkom regionu gde preko 90 odsto ljudi, što je ujedno i pola naše planete, svakodnevno udiše vazduh vrlo lošeg kvaliteta, opasan po zdravlje.

Deo rešenja bio je potez da se između 2007. i 2020. godine, vlade Seula, Inčona i Gjeongjua odluče na investiranje oko 9 milijardi dolara u inicijative za poboljšanje kvaliteta vazduha. Veći deo ovih sredstava, oko 56 odsto, bio je usmeren na smanjenje emisija iz transportnog sektora, koji se razvija paralelno sa industrijom. Dodatnih 3,2 milijarde dolara uloženo je u prikupljanje podataka i povećanje javne svesti o kvalitetu vazduha, navodi se u izveštaju. Takođe su uvedene različite politike, uključujući obavezu ugradnje ekoloških bojlera u domaćinstvima, ograničenja na vožnju zagađujućih vozila i unapređenje ekoloških standarda u javnom prevozu, kako bi došli do ove cifre nakon više od deceniju.

Energetski portal

Produžen rok za podnošenje prijava za zelene stanice sa elektropunjačima na auto-putevima

Foto-ilustracija: Unsplash (Alex Kalinin)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Ministarstvo saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture prošle godine raspisalo je Javni poziv za izbor partnera koji će finansirati postavljanje 16 ’’zelenih stanica’’ na postojećim auto-putevima u Srbiji.

Zbog preporuke Vlade Republike Srbije da 8. januar 2024. godine bude neradan, kao i molbe nekih ponuđača zbog vremenske nemogućnosti prikupljanja dokumentacije, rok za podnošenje prijava pomeren je do 17. januara 2024. godine, do 10 časova, navodi se na sajtu Putevi Srbije.

Blagovremenim prijavama smatraće se one koje su dospele do novog postavljenog roka, a svi zainteresovani podnosioce prijava moći je da prisustvuju otvaranju.

Predmet Javnog poziva je izbor Finansijera u cilju realizacije projekta „Zelene stanice“, koji podrazumeva finansiranje izrade Idejnog projekta i finansiranje izgradnje pratećih sadržaja puta na postojećim odmorištima i parkiralištima za potrebe korisnika, najmanje pet elektropunjača sa minimalnom snagom 150kW po punjaču, sa minimalno dva priključka za istovremeno punjenje, restorana, servisa, prodavnica i drugih objekata za pružanje usluga, bruto razvijene građevinske površine objekta do 100 m², na državnim putevima IA reda u Republici Srbiji.

Pročitajte još:

JP Putevi Srbije, kroz model izbora Finansijera, želi da realizuje projekat „Zelene stanice“, u cilju okretanja svesti ka ekološkim vozilima čime bi se znatno smanjila emisija štetnih gasova i doprinelo očuvanju životne sredine, kao i podsticanja upotrebe obnovljivih izvora energije.

Pored toga, na ovaj način se povećava bezbednost na državnim putevima IA reda obezbeđivanjem boljih uslova za odmor i relaksaciju korisnicima puta, navodi se na sajtu.

Kada je reč o samom povećanju broja i dostupnosti punjača za električna vozila, Srbija dobija najmoderniju mrežu elektropunjača duž glavnih putnih pravaca.

Na kraju, poslednja dva navedena cilja jesu modernizacija putne infrastrukture i smenjenje buke.

Energetski portal

RAZVOJ ZELENOG GRADA – NOV PRISTUP PLANSKOM UREĐENJU I UŠTEDAMA

Foto: Grad Banja Luka
Foto: Grad Banja Luka

Strategijom razvoja Grada Banje Luke definisano je da ova lokalna samouprava teži da bude ekološki održiva, komunalno opremljena, energetski efikasna i bezbedna sredina – zeleni grad (Green City) sa ostvarenim prioritetnim aktivnostima. Ovaj koncept podrazumeva uređenje zelenih urbanih površina, parkova, rekreativnih zona, uređenih obala Vrbasa i pritoka i upravljanje prirodnim resursima na odgovoran i kreativan način. U ovom nacrtu sagledani su estetski i funkcionalni aspekti, sa izrazitim fokusom na zaštitu životne sredine. Nastoji se da se na javnim prostorima obezbede što inspirativniji i kvalitetniji sadržaji, koji omogućavaju bolju interakciju, angažovanje i brigu o zdravlju stanovnika, kako bi se oni osećali što bolje u sredini u kojoj žive, rekao je Draško Stanivuković, gradonačelnik Banja Luke.

– Dostizanjem svih ciljeva zacrtanih konceptom zelenog grada doprinelo bi se njegovom boljem integrisanom razvoju, kvalitetnijim komunalnim uslugama, uštedama energije, atraktivnijem izgledu. Cilj Banja Luke je da bude primer inovativne, pametne i održive komunalne i saobraćajne infrastrukture, podržane efikasnim sistemom korišćenja zemljišta i povećanom otpornošću na klimatske promene i druge elementarne nepogode. Sa zdravom i dinamičnom sredinom mreža zelene i plave infrastrukture zaštitiće i unaprediti vodne resurse, kvalitet zemljišta i biodiverzitet, ali i održati reputaciju Banje Luke kao grada zelenila.

Koji su najpovoljniji modeli za finansiranje projekata za unapređenje energetske efikasnosti? Koliko ste investirali sredstava za tu namenu i kako ocenjujete rezultate?

Foto: Grad Banja Luka

– Banja Luka teži da bude lider u Bosni i Hercegovini u energetskoj efikasnosti, kao i u primeni savremenih modela finansiranja. Pokrenuli smo niz projekata iz ove oblasti i uložili značajna sredstva. Među značajnijim projektima je i sistem za upravljanje i nadzor javne rasvete, koji je implementiran na više od 480 mernih mesta. U nekoliko faza oko 5.000 starih svetiljki zamenjeno je svetiljkama LED tehnologije, ukupne vrednosti oko 563.000 evra (1.100.000 konvertibilnih maraka KM), a projekat je realizovan u saradnji sa UNDP. Grad će nastaviti aktivnosti na modernizaciji sistema javne rasvete, sa namernom da smanji potrošnju električne energije. S obzirom na to da u Banjoj Luci ima oko 30.000 rasvetnih tela, od čega oko 25.000 starih svetiljki sa natrijumovim, metal-halogenim i živinim izvorima visokog pritiska i sa novim LED svetiljkama najnovije generacije u cilju smanjenja potrošnje energije i smanjenja emisije štetnih gasova, potrebno je izvršiti energetsku obnovu koja podrazumeva obnovu infrastrukture i zamenu svetiljki energetski efikasnijim, ali i primenu mera regulacije intenziteta svetlosti, čime će se postići značajne uštede. Sa postojećim sistemom Grad za održavanje javne rasvete i troškove električne energije izdvaja godišnje oko 1.250.000 evra, a sa poskupljenjem cene električne energije ovi troškovi se uvećavaju na oko 1.800.000 evra. Zamenom kompletne rasvete energetski efikasnijom mogla bi se smanjiti potrošnja za više od 65 odsto, a ukupni troškovi bi bili umanjeni za oko 500.000 evra.

U FOKUSU:

Pored toga, izgradnjom Eko-toplane Banja Luka, kojom je umesto mazuta za daljinsko grejanje obezbeđena upotreba biomase, pristupljeno je izradi Studije izvodljivosti modernizacije sistema daljinskog grejanja i implementacije obnovljivih izvora energije, koju radi Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD). U toku je automatizacija podstanica u sistemu daljinskog grejanja, kao i rekonstrukcija postojeće mreže i izgradnja nove. Pojedinačne investicione aktivnosti će realizovati Eko-toplana Banja Luka, a zatim i kroz ugovore sa investitorima. Pored toga, u proteklom periodu sanirano je više školskih i predškolskih objekata.

Koliko ulažete u unapređenje energetske efikasnosti stambenih objekata?

Foto: Grad Banja Luka

– U okviru projekta Dekarbonizacija u stambenom sektoru Bosne i Hercegovine, koji finansira Švedska, a realizuje Razvojni program Ujedinjenih nacija (UNDP) u partnerstvu sa Gradom Banja Luka, u toku je izrada Studije energetske efikasnosti celokupnog stambenog sektora. Cilj Studije je da pruži ključne alate koji će omogućiti razvoj i uspostavu efikasne i efektivne politike i mehanizama finansiranja koji će podstaći značajan rast investicija u povećanje energetske efikasnosti stambenog sektora. Glavni cilj je razviti Studiju energetske efikasnosti celog stambe nog sektora grada, koristeći uzorak od 400 individualnih kuća i 30 stambenih zgrada.

Grad već nekoliko godina sprovodi i aktivnosti na sufinansiranju radova na sanaciji fasada stambenih objekata, uz očekivano smanjenje potrošnje energije u iznosu od minimalno 30 odsto. Do sada je uspešno obnovljena fasada na osam objekata kolektivnog stanovanja, a novim javnim pozivom u planu je obnova još 12 zgrada na području grada. Ukupna vrednost investicije iznosi nešto više od 511. 291 evra, od kojih Grad izdvaja više 255. 000 evra.

Koji su prioritetni projekti koji doprinose unapređenju zaštite životne sredine koje realizujete?

Foto: Grad Banja Luka

– Banja Luka je jedna od vodećih jedinica lokalne samouprave po pitanju zaštite životne sredine u Republici Srpskoj, prema oceni glavnog revizora. Redovno, u skladu sa zakonskom regulativom, donosimo sve planske dokumente i realizujemo ih u skladu sa budžetom. Provodimo monitoring aerozagađenja i buke. Imamo organizovan sistem prikupljanja otpada, kojim je obuhvaćeno čak 95 odsto ukupne teritorije grada (urbanog i ruralnog dela). Svake godine realizujemo akciju Čisto lice grada, u okviru koje građani o trošku grada mogu odložiti kabasti otpad. Posebno smo ponosni što smo očistili vodotoke od otpada, a naši građani sve više razvijaju svest i u manjoj meri bacaju otpad u korita reka i potoka. Grad je podržao i projekat Lečenje prostora, čija je zamisao da se nastajanje divljih deponija spreči postavljanjem umetničkih skulptura i uređenjem zelene površine. Na ovaj način na više lokacija na području grada na mestima divljih deponija postavljene su skulpture i zasađeno je ukrasno bilje.

U planu je izgradnja tri reciklažna dvorišta na području grada, čime nastojimo smanjiti količinu deponovanog otpada na regionalnoj deponiji, a povećati mogućnost reciklaže. Reciklaža je jedan od projekata kojim ćemo se više baviti u narednom periodu. Osim toga, kroz izgradnju velikog gradskog parka, zelenih oaza, dečjih igrališta, šetališta uz reku, teretana u prirodi nastojimo, pored estetskog i funkcionalnog doprinosa gradu, da damo pečat zaštiti i unapređenju životne sredine i prostora.

U toku je i izrada Studije otpadnih voda i upravljanja čvrstim otpadom, koju finansira Evropska investiciona banka (EIB), a trebalo bi da bude završena do maja 2024. godine. Kao i tenderska procedura za sanaciju i proširenje Regionalne deponije u Ramićima.

Intervju vodila: Mirjana Vujadinović Tomevski

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA.

Mobilnost u Velikoj Britaniji na putu prema nultoj emisiji do 2035.

Foto-ilustracija: Unsplash (Michael Förtsch)
Foto-ilustracija: Unsplash (JUICE)

Početak 2024. godine u Velikoj Britaniji doneo je nove zakone koji predstavljaju na globalnom nivou najambiciozniji regulatorni okvir za prelazak na e-mobilnost.

Kako se navodi na sajtu Vlade, postavljen je procenat novih automobila i kombija sa nultom emisijom koji će proizvođači morati da proizvode svake godine do 2030. Preciznije, do postavljene godine, 80 odsto novih automobila i 70 odsto novih kombija prodatih u ovoj zemlji biće sa nultom emisijom, povećavajući se na 100 odsto do 2035. godine.

Zahvaljujući naporima za smanjenje ugljenika generalno, u odnosu na 1990. godinu emisije gasova staklene bašte smanjene su za gotovo 50 odsto.

Podsticaji kroz pružanje sigurnosti za ulaganje u infrastrukturu za električna vozila, odnosno u mreže za punjenje, doprineli su njenom porastu. U odnosu na isti period u prošloj godini, mreža je proširena za preko 40 odsto i u ovom trenutku ima preko 50.000 javnih punjača. Postavljeni cilj do 2030. godine jeste 300.000 punjača.

Pročitajte još:

Pomoć uključuje i smanjenje početnih i tekućih troškova za posedovanje električnih vozila, te će bespovratna pomoć za kombi vozila iznositi do 2.500 gunti za male kombije i 5.000 funti za velike. Uz to postojanje popust za troškove punjenja.

Ovo nisu jedini podsticaji, a jedan od ostalih jeste i da je Vlada pokrenula pilot projekat vredan 70 miliona funti kako bi se podržalo postavljanje tačaka za ulta-brzo punjenje na autoputevima.

Energetski portal

Prošle godine prodato oko 30.000 novih vozila, uvoznici očekuju rast u 2024.

Foto-ilustracija: Freepik (user6702303)
Foto-ilustracija: Unsplash (Possessed Photography)

Prošla godina u prodaji automobila bila je bogata i za kupce i za prodavce iako je prodato 4.000 automobila manje nego pre pandemije kovida. Prosečna cena prodatog vozila je 20.000 evra, a deset odsto otpada na superluksuzna vozila čija cena prelazi i 200.000 evra. Sledeće godine trgovci predviđaju rast od pet do sedam odsto.

Najviše vozila u toku prošle godine prodato je na sajmu automobila u martu. I dalje se najbolje prodaju najluksuzniji automobili, a veoma malo na lizing ili kredit. U poređenju sa Slovenijom i Hrvatskom manje se kupuju automobili, a prodaja elekričnih je u promilima.

Generalni direktor „Tojote Srbija“ Robert Lukić navodi da je prošle godine u Srbiji prodato malo manje od 30.000 vozila, što je za četiri hiljade manje nego pre pandemije kovida 19. Kako je dodao, očekuje rast od pet do sedam odsto sledeće godine.

Apsolutni rekorder je „Škoda“ koja već pet godina najbolji prodavac automobila u Srbiji i zauzima šestinu tržišta.

Pročitajte još:

Zadovoljni smo uspehom koji smo postigli ove godine isporučili smo oko 5.500 vozila kupcima, ističe Aleksandra Đokić iz „Auto Čačka“., uvoznika Škodnih vozila za Srbiju.

Foto-ilustracija: Pixabay (andreas160578)

Luksuzni automobili su posebna priča. Njih je prodato 3.500 od čega 30 odsto skuplje od 200.000 evra što je više nego u celokupnom regionu.

Naši bogati sugrađani potrošili su oko 100.000 miliona evra na četvorotočkaše. Neki su ipak izabrali ekološki prihvatljive modele, na hibridni ili električni pogon.

,,Hibridni automobili po gradu mogu da razviju brzinu i do 120 kilometara, a potom se uključuje motor od 2.000 kubika, tako da je domet neograničen“, navodi Milorad Ostojić iz „Mercedes Star importa“.

Potpuno električni automobili su prodati u destinama komada. Mnogi su ih kupili kao treći auto za grad, ali samo oni koji imaju mogućnost da ih pune kod kuće.

Punjača je malo i još nije jasno ko plaća struju. Zasad je to država, ali ako se primeni model iz EU vožnja na struju može biti veoma skupa i spora.

Izvor: RTS

BIO4 Kampus za Jačanje Veza između Srbije i Izraela

Foto-ilustracija: Unsplash (Ousa Chea)
Foto-ilustracija: Unsplash (Chuttersnap)

Predstavnici Vlade Republike Srbije i Ambasade Izraela u Srbiji sastali su se kako bi razgovarali o unapređenju saradnje između dve zemlje, sa posebnim fokusom na BIO4 kampus. Tokom sastanka, naglašeno je da je glavni cilj BIO4 kampusa privlačenje kompanija i startapova. Posebno je istaknuta mogućnost za uključivanje izraelskih kompanija u razvoj ovog ekosistema.

Bilo je reči i o dugoročnim ciljevima kampusa, koji uključuju privlačenje dijaspore da se vrati i radi u Srbiji, kao i stvaranje uslova za rad i istraživanja naučnika, istraživača i preduzetnika iz celog sveta. Saradnja biotehnoloških kompanija iz Izraela sa naučnoistraživačkim organizacijama iz Srbije posebno je istaknuta kao važna, naročito u oblastima tehnologije proizvodnje hrane i poljoprivrede, saopšteno je na sajtu Vlade Srbije.

Pročitajte još:

Dodatno, Srbija je uputila poziv Izraelu da se priključi Međunarodnom sajmu tehnike i tehničkih dostignuća u Beogradu, sa ciljem da se sajam proširi na međunarodni nivo. 

Razgovarano je i o nedavnim sastancima izraelske delegacije sa organizacijom „Tačka povratka“, gde je takođe izražena želja za produbljivanjem bilateralne saradnje.

Energetski portal