Home Blog Page 88

CBAM: SRPSKA PRIVREDA PRED IZAZOVOM KLIMATSKIH REGULATIVA

Foto-ilustracija: Unsplash (bernd-dittrich)
Foto-ilustracija: Pixabay

Ovlašćeni uvoznici srpskih proizvoda u EU sutra očekuju prve izveštaje o emisijama koje su kompanije iz Srbije dužne da im dostave. U pitanju su izveštaji o emisijama gasova sa efektom staklene bašte (GHG) nastalih u proizvodnji robe koja se izvozi u države EU, a ova obaveza izveštavanja nastaje iz novog evropskog mehanizma regulisanja prekograničnih emisija ugljenika (Carbon Border Adjustment Mechanism). CBAM je stupio na snagu u oktobru prošle godine, doduše još uvek u prelaznoj fazi kada su novčane sankcije za nepropisno izveštavanje još uvek niske.

Evropska unija je u poslednje dve decenije postepeno smanjivala svoje emisije GHG, zahvaljujući strogim klimatskim politikama. Međutim, emisije povezane sa uvozom robe u EU su konstantno rasle. Fenomen koji se pojavljuje usled neusklađenosti ambicija klimatskih politika EU i njenih trgovinskih partnera se naziva izmeštanje ugljenika. Evropske kompanije mogu prosto doneti odluku da presele svoju proizvodnju u druge zemlje van EU u kojima ne moraju plaćati cenu za štetne emisije. Imajući u vidu napore EU da ostvari zamisli Evropskog zelenog dogovora koji nalaže da Evropa bude klimatski neutralni kontinent do 2050. godine, donosi se novi klimatski propis čija je svrha da motiviše trgovinske partnere EU da preduzmu korake ka smanjenju zavisnosti od fosilnih goriva – ali i da se zaštiti domaća privreda.

Pročitajte još:

Samim tim, CBAM ima jednostavnu svrhu koja se sastoji iz oporezivanja robe koja je proizvedena van, a uvozi se na teritoriju država EU i to ukoliko takva roba dolazi iz energetski intenzivnih industrija. Postulat na kom je CBAM razvijen je da se sve emisije koje izazivaju efekat staklene bašte tretiraju na isti način, bez obzira da li dolaze iz zemalja Unije ili iz drugih država. To znači da istovetno oporezivanje emisija uvoznih proizvoda ali i robe proizvedene na teritoriji Evropske unije, omogućava fer konkurenciju na tržištu. Uredbom o CBAM su obuhvaćene emisije ugljen-dioksida i po potrebi emisije azotovih oksida (dominantne u sektoru transporta). Uredbom se definiše i delokrug ovog mehanizma na proizvode industrija gvožđa i čelika, cementa, aluminijuma, vodonika i đubriva, kao i na električnu energiju. Dakle, područje primene CBAM su proizvodi iz ovih industrija, kada se navedeni proizvodi uvoze na carinsko područje EU.

Foto-ilustracija: Unsplash (marcin-jozwiak)

Kao što je napomenuto, prelazna faza CBAM počela je 1. oktobra 2023. godine. Ova faza će trajati tri godine i služiće kao period prilagođavanja zemalja na CBAM i njegove odredbe. Od 2026. godine počinje puna primena, kada će emisije početi da se oporezuju po istim cenama kao na teritoriji Evropske unije. Primena Mehanizma za regulisanje prekograničnih emisija ugljenika značajno će uticati na izvoz Republike Srbije, naročito u granama industrije sa visokim emisijama GHG, usled troškova koji će pogoditi uvoznike u EU, a samim tim i srpske kompanije jer će njihovi proizvodi postati manje poželjni.

Nažalost, Srbija nespremno dočekuje početnu fazu Uredbe o uspostavljanju CBAM, s obzirom na to da je njen izvoz prevashodno usmeren ka EU, a njene klimatske politike još uvek nisu usklađene sa evropskim. Srpske kompanije, pogotovo iz MSP sektora još uvek ne znaju njihove obaveze, kao ni konačni uticaj jednog ovakvog klimatskog alata na njihovo poslovanje i kranji finansijski saldo. Zbog toga je prilagođavanje realnosti postojanja jednog ovakvog mehanizma nužnost, a posla za donosioce odluka ima na pretek.

Beogradska otvorena škola je izradila publikaciju “CBAM – Porez na ugljenik; Ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji”, čija je svrha da predoči uticaj ovog kompleksnog mehanizma. Na stranicama publikacije možete pronaći istorijat klimatskih politika koje su dovele do kreiranja ovog klimatskog alata, detaljno pojašnjenje kako funkcioniše u praksi, kao i poziv glavnim akterima u državi iz  oblasti prava i ekonomije na uspostavljanje adekvatnih instituta koji će omogućiti što bezbolnije prilagođavanje na CBAM.

Izvor: BOŠ

Za stari auto subvencije od 2.100 evra

Foto-ilustracija: Pixabay (Pexels)
Foto-ilustracija: Pixabay

Vlasnici automobila na dizel gorivo uskoro će moći svoje stare automobile da predaju na reciklažu, i dobiju subvenciju države u iznosu od 2.100 evra, kako bi kupili nova ili polovna kola evro 6 standarda, piše Danas.

To znači da će svi koji imaju vozila sa motorima evro 1, evro 2 ili evro 3, bez obzira na njihovu starost i vrednost, moći ista da deregistruju, odnosno otpreme državi.

Time bi se, prema rečima nadležnih, smanjila emisija zagađivača vazduha, a vozačima olakšala nabavka mlađih, sigurnijih ili novih kola.

Prema Programu zaštite vazduha u Republici Srbiji, subvencije će biti date za zamenu 140.200 dizel vozila, ali to uključuje i subvencije za laka teretna vozila i autobuse, za koje se, u zavisnosti od kategorije, dobija 2.500 ili 2.900 evra.

Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, pojašnjava za Danas da u euro 6 standard spadaju kola proizvedena 2014. godine ili kasnije, i da ona jesu ekološki čistija, ali da je dobro da subvencija može da se iskoristi i za kupovinu novog automobila.

Pročitajte još:

„Inicirali smo da građani mogu da biraju između novog ili polovnog auta. Trenutno se čeka na izradu pravilnika, odnosno podzakonskog akta, kojim se tačno definiše proces kako sprovesti sve to u praksi, te kad se on donese, mera bi trebalo da stupi na snagu i da akcija počne“, priča Ćorović.

Njegovo mišljenje je da subvencije neće uzrokovati poskupljenje polovnih automobila, već da će omogućiti ljudima koji imaju baš starija vozila da ih zamene.

„Realno je da će korisnici subvenija biti vozači čiji automobil tržišno vredi 2.100 evra ili manje. Postoje polovna vozila koja, iako su stara, tržišno vrede 3.000 evra ili više, te će se vlasnici pre odlučiti da ih prodaju, nego daju na reciklažu“, pojašnjava on.

Tekst u celosti pročitajte ovde.

Izvor: Danas

Katamaran za prikupljanje otpada otpočinje plovidbu jezerom Gazivode

Foto: Vlada Republike Srbije
Foto-ilustracija: Unsplash (Aaron Burden)

U okviru napora da se unapredi i zaštiti priroda i razvije turizam na jezeru Gazivode, nedavno je pušten u rad specijalni katamaran, vrsta specijalnog plovila za prikupljanje i odlaganje otpada. Ovaj projekat, vredan 13 miliona dinara, većim delom je finansiran od strane Ministarstva za ravnomerni regionalni razvoj, sa doprinosom od 10,4 miliona dinara, saopšteno je na sajtu Vlade Srbije.

Projekat ima za cilj rešavanje problema otpada koji je posebno postao vidljiv krajem 2022. godine, kada su velike količine smeća nakon obilnih kiša završile u jezeru. Površina Gazivoda veća je od 11.000km2 a jezero je i bogato ribom. Katamaran ne samo da će doprineti čišćenju jezera, već će i pomoći u sprečavanju ekoloških katastrofa, čime će se doprineti očuvanju florne i faune te poboljšanju turističke ponude jezera. 

Pročitajte još:

Osim ovog, najavljeni su i drugi projekti u regionu, uključujući izgradnju azila za pse u Novom Pazaru i razvoj reciklažnog dvorišta na samom jezeru, što će doprineti daljem razvoju ekološke svesti i zaštite životne sredine

Specijalizovanim plovilom upravljaće obučeno stručno lice, u saradnji sa lokalnim komunalnim preduzećima, koje će redovno odvoziti otpad na gradsku deponiju u reciklažni centar, time doprinoseći očuvanju čistoće jezera i okoline.

Energetski portal

ELEKTROMOBILNOST-DOBRO DOŠLI U BUDUĆNOST

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto: Promo

Revolution in Energetics (RES) je konferencija inovacija sa edukativnim karakterom, posvećena elektromobilnosti koja predstavlja novo globalno tehnološko rešenje transporta ljudi i robe sa jedne strane, dok sa druge pruža održiv rast privrede uskladjen sa principima zaštite životne sredine i smanjenja emisije CO2. 

RES konferencija, biće održana 17. februara u 10:30 sati u Radisson Collection hotelu i okupiće vodeće kompanije iz oblasti automobilske industrije, proizvođače komponenti delova i softvera za automobilsku industriju, punjača i prateće infrastrukture za električna i hibridna vozila.

RES konferencija je osmišljena tako da posetiocima pruži jedinstven doživljaj elektromobilnosti, a sve to kroz dva segmenta, segment konferencije gde će se kroz interaktivne panel diskusije koje vode vrhunski stručnjaci iz oblasti elektromobilnosti, čuti reč nauke i prakse, reč proizvođača i korisnika, reč osiguravajućih društava i bankara, a sve to u interakciji sa posetiocima, koji će se bliže upoznati sa širokim spektrom elektromobilnosti i svega što prati električna i hibridna vozila.

Ovako osmišljena konferencija pružiće priliku posetiocima da se edukuju i da dođu do rešenja i odgovora na mnogobrojna pitanja koja prate oblast elektromobilnosti, oblast koja se svakodnevno sve više razvija i postaje sastavni deo svakodnevnog života. Drugi segment RES konferencije je izlagački u okviru koga će posetioci imati priliku da se upoznaju sa ponudom iz oblasti elektromobilnosti, da se upoznaju sa električnim vozilima i njihovim performansama, da se upoznaju sa punjačima kao i da se upoznaju sa komponentama električnih vozila, načinom podrške institucija i kompanija. 

RES konferenciji će prisustvovati i uzeti aktivno učešće u panelima predstavnici Vlade Republike Srbije, ambasadori zemalja koje imaju iskustvo u oblasti elektromobilnosti, kao i lokalnih i regionalnih institucija povezanih sa predmetnom oblašću, pored njih učešće uzimaju i predstavnici kompanija koje imaju iskustvo ili planiraju uvođenje rešenja baziranih na elektromobilnosti.

Organizator RES konferencije je Agencija Aleksandra 3P, čije rukovodstvo i tim imaju dugogodišnje iskustvo u oblasti elektromobilnosti i organizacije različitih događaja iz još različitijih sfera u Srbiji i inostranstvu. Svi koji žele da posete i budu deo RES konferencije mogu da se jave putem elektronske pošte Agencije Aleksandra 3P, office@aleksandra3pmarketing.com i obezbede svoje mesto na vreme.

Izvor: Aleksandra 3P

Automobili u proseku sve veći, troše više goriva, i zauzimaju veće površine

Foto-ilustracija: Unsplash (vital-sinkevich)
Foto-ilustracija: Unsplash (thomas-tucker)

U Evropi je već dugi niz godina prisutan trend porasta popularnosti i kupovine automobila većih dimenzija od prosečnih automobila. Često oni premašuju parking mesta po gradovima, ali i troše puno više goriva

Jedna nedavna studija je pokazala da je oko polovine novih automobila u Evropi preširoko za standardna parking mesta u gradovima, a njihova prosečna širina povećava se za jedan centimetar svake dve godine. Sadašnja prosečna širina automobila je 180,3 cm, dok je pre pet godina to bilo 177,8 cm,  

Među 100 najpopularnijih modela automobila u Evropi, 52 su preširoka za tipična mesta širine 180 cm. Ovaj trend, posebno rast broja velikih SUV vozila koji imaju i po 200cm, uzrokuje probleme poput nedostatka prostora za sigurno ulazak i izlazak iz vozila, navodi Evropska federacija za transport i životnu sredinu (Transport & Environment).

Pročitajte još:

U Parizu je primećen rast popularnosti većih vozila, kao i u drugim gradovima Evrope tokom decenije. Osim što zauzimaju više prostora u gradu, veličina i težina ovih vozila povezana je s većim rizikom za pešake, i većom potrošnjom fosilnih goriva.

Foto-ilustracija: Unsplash (d-lamar-hanri)

Kako smo i ranije pisali, baš zbog toga, u ovom gradu će se za nekoliko dana održati referenduma koji će omogućiti građanima da se izjasne o novim merama usmerenim na SUV i 4×4 vozila. Ovo sledi nakon ranijeg referenduma o samouslužnim električnim trotinetima, koji su u konačnici zabranjeni u gradu nakon što je 89 odsto od 103.084 građana koji su se izjasnili podržalo njihovo ukidanje.

Sadašnji fokus je na velikim vozilima i pitanju da li bi ona trebala plaćati više za parkiranje kako bi se oslobodila mesta za ekonomičnija vozila. Predlog uključuje povećanje cena parkiranja za SUV-ove i 4×4 vozila, koji su obično teži za oko 200 kg, duži za 25 cm i širi za 10 cm od standardnih automobila.

Fenomen dovodi i do većeg zagađenja, zbog čega će se Parižani suočiti sa temom koja direktno utiče na izgled i ekologiju njihovog grada.

Energetski portal

EU: Usvojena nova pravila za smanjenje supstanci i gasova koji oštećuju ozonski omotač

Photo-illustration: Pixabay
Foto-ilustracija: Freepik (lifeforstock)

U Evropskoj uniji, Savet je usvojio dve uredbe koje treba da dodatno podstaknu postepeno smanjenje fluorovanih gasova i drugih supstanci koje oštećuju ozonski omotač i uzrokuju globalno zagrevanje.

Novim pravilima propisuje se da će do 2050. godine potrošnja hidrofluorougljenika (HFC) u potpunosti će prestati. Kada je reč o proizvodnji, u smislu proizvodnjih prava koja je Komisija za proizvodnju HFC-a (eng Commission to produce HFCs) dodelila, ona će od 2036. godine biti smanjena na minimum, odnosno 15 odsto.

Pored toga, za nekoliko kategorija proizvoda i opreme koja sadrže HFC uvodi se potpuna zabrana stavljanja na tržište. Reč je o onim kod kojih je tehnološki i ekonomski izvodljiv prelaz sa ovih gasova na alternativne, uključujući određene domaće frižidere, pashladne uređaje, pene…

Određene su i godine u kojima će doći do potpunog ukidanja upotrebe ovakvih gasova u klimatizaciji, toplotnim pumpama i rasklopnim uređajima.

Za male monoblok toplotne pumpe i klima uređaje, manje od 12kW za godinu je postavljena 2032, a za split klima uređaje i toplotne pumpe to je 2035. godina. Ipak, za određene tipove split sistema koji imaju snažniji uticaj na globalne zagrevanje, rokovi će biti kraći.

Pročitajte još:

Rasklopni aparati srednjeg napona, odnosno ne veći od 52 kV, koji se oslanjaju na fluorovane gasove potpuno će se iz upotrebe izbaciti 2030. godine, dok je za visokonaponske rasklopne aparate preko 52 kV za godinu postavljena 2032.

Komisija ima rok najkasnije do 1. januara 2030. godine da razmotri uredbu i da proceni dostupnost, izvodljivost i isplativnost alternativa za ove gasove.

Kada je reč o supstancama koje oštećuju ozonski omotač, biće gotovo sve zabranjene, uz strogo ograničene izuzetke i tu se misli na korišćenje ovakvih supstanci kao sirovina za proizvodnju drugih supstanci. Pod strogim uslovima dozvoljava se njihova upotreba i u laboratorijama, ali i u svrhu zaštite od požara u posebnim primenama, kao što su vojna oprema i avioni.

Sledeći korak jeste potpisivanje ovih uredbi od strane Saveta i Evropskoj parlamenta, nakon čega će biti objavljene u Službenom listu EU i stupini na snagu 20 dana kasnije.

Energetski portal

Izgradnja vetroparka Kostolac doneće zelene kilovate za oko 30 hiljada domova

Foto-ilustracija: Freepik (rawpixel.com)
Foto: Đorđe Krstić

Postignut je važan korak u unapređenju energetske održivosti i ekološke svesti kroz potpisivanje sporazuma o finansiranju izgradnje vetroparka „Kostolac”. 

Vetropark „Kostolac”, koji će imati kapacitet od 66 megavata, predstavljaće prvu vetroelektranu EPS-a. Sa 20 vetroturbina, ovaj vetropark biće lociran na području iscrpljenih površinskih kopova i odlagališta termoelektrana Kostolac. Vetropark trebalo bi da snabdeva oko 30.000 domaćinstava zelenom energijom, navodi se u saopštenju Ministarstva rudarstva i energetike.

Pomenuti projekat, koji je ukupne vrednosti 144 miliona evra, finansira se kroz kombinaciju kredita nemačke KfW banke, bespovratnih sredstava Evropske unije od 30 miliona evra, i doprinosa od strane Elektroprivrede Srbije (EPS).

Pored toga u planu je izgradnja termoelektrane Kostolac B3, kao i solarna elektrana „Petka” snage 9,75 megavata. Ovim se naglašava važnost diversifikacije energetskih izvora, posebno kroz razvoj energije vetra i solarne energije, u kojima EPS nije dovoljno učestvovao do sada.

Pročitajte još:

Pored toga, resorna ministarka je podsetila na projekat i izbor strateškog partnera za izgradnju jednog gigavata samobalansirajućih solarnih elektrana, kombinovanih sa baterijama

Ambasadorka SR Nemačke u Beogradu, Anke Konrad, istakla je važnost ulaganja Nemačke u energetsku rehabilitaciju i dekarbonizaciju u Srbiji. Vetropark Kostolac predstavlja prekretnicu u povećanju udela OIE u Srbiji, sa godišnjom proizvodnjom od 187 gigavat-časova, što će zameniti upotrebu oko 95.000 tona uglja, objasnila je ambasadorka.

Energetski portal

Sutra počinje Sarajevo Energy Forum 2024: Energija okuplja regionalne investitore 

Foto: Promo

Ovogodišnji Sarajevo Energy Forum počinje sutra i privukao je ogromnu pažnju zainteresovanih. Održava se u hotelu Hills 30. i 31. januara 2024. godine.

Veliki broj partnera će na ovom vodećem, regionalnom, energetskom skupu prezentovati svoja dosadašnja dostignuća, aktuelne projekte i najaviće nove planove. SEF 2024 će ponuditi odgovore na najvažnija pitanja vezana za energetsku tranziciju i dekarbonizaciju u našem regionu.

Gde smo u tranziciji iz regiona uglja u region sa razvijenim obnovljivim izvorima energije, jedno je od ključnih pitanja o kojem će se raspravljati, a kako izgraditi mreže koje će osigurati priključak svima i ojačati regionalne kapacitete je panel koji se realizuje u partnerstvu sa nemačkim GIZ-om (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit).

Generalni direktor HIFA Oil, prof. dr. Venan Hadžiselimović, kompanije koja je generalni sponzor SEF 2024, održaće prezentaciju o tranziciji primarno naftne kompanije u energetsku kompaniju i tome koji su izazovi, ali i mogućnosti na tom putu. Iz ove kompanije će poseban akcenat staviti na ulogu virtuelnih elektrana u procesu osiguravanja dugoročnih i stabilnih ugovora o otkupu električne energije iz OIE.

Rimac Energy, zlatni sponzor i partner će predstaviti najnaprednije baterije koje se trenutno nalaze na svetskom tržištu i kako one jačaju i pomažu stabilnost elektroenergetskog sektora. 

Za predstavnike opština, gradova i kantona, biće održana prezentacija o najboljim praksama implementacije energetskih zakona i kako njihova primena može ubrzati ekonomski razvoj tih sredina. 

Pročitajte još:

Privrednici će posebna izlaganja imati o primeni CBAM-a, osiguravanju zelenih sertifikata i garancija porekla i tome kako da se pripreme za neometano i bez povećanja cena izvoza, plasiranje svoje robe na evropsko tržište. 

Najbolje modele projektnog i održivog finansiranja projekata iz obnovljivih izvora energije predstaviće iz ProCredit Banke, koja je takođe zlatni sponzor ovogodišnjeg SEF-a. 

Učesnici će moći da čuju planove o razvoju biomase, zelenog hidrogena, solarnih i vetroelektrana, te energetskoj efikasnosti i tome kako se elektromobilnost razvija. Svi okupljeni imaće priliku da pogledaju izloženo Tesla vozilo i električni motor, kao i da se upoznaju sa planovima Simply Charge kompanije iz Sarajeva. Ova kompanija je razvila multifunkcionalnu aplikaciju, koja sve potrebe vozača i vlasnika mesta za punjenje rešava na jednom mestu. 

Takođe, tokom SEF-a posetioci će moći da testiraju i aplikaciju PV Smart Click koja izračunava merenja sunčanih sati na zadanoj lokaciji i radi procenu ukupnih troškova, kao i rešenja solarnih nadstrešnica koje parking mesto čine profitnim centrom, a koja su izradili Digital Arena iz Imotskog, te Propulzija iz Beograda koji su partneri i zlatni sponzori. 

Tu će biti prezentovana rešenja izgradnje velikih solarnih elektrana, jedne od najvećih kompanija u regionu, SSK Balkan iz Skoplja koji su izlagači i srebrni sponzori događaja. 

Još kratko je otvoren poziv za prijave i rezervaciju mesta, a to možete učiniti na linku.

Izvor: SEF Sarajevo

Pruga Novi Sad-Subotica: Kraj radova do kraja godine

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Srbija je u poslednjih nekoliko godina preduzela neke značajnije korake u modernizaciji svoje železničke infrastrukture.  Jedan od važnijih projekata u toj oblasti je izgradnja brze pruge od Novog Sada do Subotice, kao nastavak prze pruge Beograd – Novi Sad koja već uveliko saobraća. Najavljeno je da će pruga biti završena do kraja tekuće godine.

Izgrađeno je 74 odsto radova na brzoj pruzi, a ključna komponenta projekta je postavljanje šina. Više od 150 kilometara šina, što predstavlja više od polovine ukupne dužine pruge, već je postavljeno. Ova brza pruga će imati dva koloseka i ukupnu dužinu od 108 kilometara, saopšteno je na sajtu Ministarstva građevinarsva, infrastrukture i saobraćaja.

Pročitajte još:

Prema rečima resornog ministra, nakon izgradnje biće potrebno samo dva do tri meseca za testiranje pruge, nakon čega će putnici već u martu sledeće godine moći da putuju brzim vozom od Beograda do Subotice za svega sat i deset minuta. Ovo predstavlja značajno skraćenje putovanja između ova dva grada.

Najavljeno je da će već sledeće godine biti radovi na izgradnji brze pruge prema Nišu, što će dodatno unaprediti železničku infrastrukturu u Srbiji.

Energetski portal

„Tečno drveće“ stiglo u Beograd i Užice

Foto: NLB Komercijalna banka
Foto: NLB Komercijalna banka

Beogradska opština Stari Grad i Grad Užice dobili su Liquid 3 tečno drveće, potpuno novo rešenje za prečišćavanje vazduha i revolucionarnu inovaciju Instituta za multidisciplinarna istraživanja Univerziteta u Beogradu. ,,Tečno drveće“, pod parolom Svet pun srca je svet pun prilika, donacija je NLB Komercijalne banke.

Ukupna vrednost donacije ovih prvih urbanih foto-bioreaktora, osmišljenih tako da uklanjaju ugljen-dioksid i zagađenje u sredinama gde su njihove koncentracije najveće i gde nema dovoljno prostora za sadnju drveća, iznosi skoro šest miliona dinara.

„Za NLB Komercijalnu banku uspeh se meri dvojako – ne samo izvanrednim poslovnim rezultatima, već i pozitivnim promenama koje iniciramo u društvu. U prethodnom periodu intenzivno smo radili na ostvarenju ciljeva održivog poslovanja i za kratko vreme uspeli da obezbedimo snabdevanje električnom energijom isključivo iz obnovljivih izvora, kao i da u potpunosti digitalizujemo brojne procese. Uz dodatnu investiciju naše matične NLB Grupe, uspešno smo okončali složen proces kompletne rekonstrukcije naše centralne poslovne zgrade, koja je sada transformisana u pametan, održiv i potpuno zeleni objekat. Uporedo sa internim aktivnostima, nastavljamo snažnu podršku razvoju zelene agende kroz plasman održivih proizvoda građanima i privredi, ali i društveno odgovorne akcije, poput donacije tečnog drveća“, istakao je Vlastimir Vuković, predsednik Izvršnog odbora NLB Komercijalne banke i dodao da kroz ovu aktivnost banka nastavlja da usmerava svoje kapacitete, energiju i resurse u pravcu stvaranja održive budućnosti za generacije koje dolaze.

Pročitajte još:

On je napomenuo i da su zaposleni NLB Komercijalne banke, na osnovu različitih kriterijuma poput zagađenosti, industrijske aktivnosti, intenziteta saobraćaja, daljinskog grejanja, ali i odsustva uslova za pošumljavanje, odabrali Užice i Stari grad, kao lokacije na kojima će biti postavljeno tečno drveće.

„Drago nam je što je i NLB Komercijalna banka prepoznala značaj ulaganja u inovativna rešenja ozelenjavanja javnih površina. Pozivamo i druge privredne subjekte da iniciraju saradnju sa lokalnim samoupravama, uz podsećanje da samo udruženi javni, privatni i nevladin sektor mogu doneti boljitak celokupnoj zajednici”, istakao je predsednik GO Stari grad, Radoslav Marjanović.

Tečno drveće, izum tima domaćih naučnika, nagrađeno je kao jedno od najboljih inovativnih i klimatski pametnih rešenja u okviru projekta Programa Ujedinjenih nacija za razvoj. U pitanju je akvarijum, ispunjen sa šest stotina litara vode i algama, koje prečišćavaju vazduh i proizvode kiseonik. Ujedno, ovaj sistem je multifunkcionalan – napravljen je kao klupa, punjač za mobilne telefone i noćno svetlo, a ima i solarnu ploču, što omogućava da za svoj rad koristi obnovljiv izvor energije.

„Čast nam je što smo zahvaljujući NLB Komercijalnoj banci postavili Liquid3 na Trgu partizana u našem gradu, jer Užice kontinuirano radi na poboljšanju kvaliteta života i zdravlja naših sugrađana. Prva smo lokalna samouprava koja sufinansira mere energetske efikasnosti individualnih objekata. Prepoznati smo i kao grad koji osmišljavanjem inovativnih rešenja uspeva da poboljša kvalitet vazduha u urbanoj zoni, a sve je merljivo kroz redovne monitoringe“, kaže gradonačelnica Užica Jelena Raković Radivojević.

Prvi urbani foto-bioreaktor postavljen 2021. godine ispred zgrade Opštine Stari grad u Beogradu, pobudio je veliko interesovanje domaće i strane javnosti, ali i svetskih medija.

Donacija tečnog drveća deo je šire regionalne inicijative, u okviru koje su sve banke-članice NLB Grupe podržale različita udruženja, humanitarne organizacije i ugrožene grupe u ukupnom iznosu od gotovo 59 miliona dinara.

Izvor: NLB Komercijalna banka

Koliko su prekomerne količine fosfora opasne po životnu sredinu i kako ga održivije koristiti

Foto-ilustracija: Freepik (zirconicusso)
Foto-ilustracija: Unsplash (Dylan de Jonge)

Sigurnost hrane predstavlja vrlo važnu temu, naročito u vremenu kada su zagađenje, klimatske promene, urbanizacija i porast stanovništva nikada intenzivniji. Svoju značajnu ulogu u obezbeđivanju sigurnosti hrane ima fosfor, kao hranljiva materija koja pospešuje rast biljaka. Prvenstveno se koristi u proizvodnji sintetičkih đubriva kako bi se povećao prinos useva, ali je i ključan sastojak u stočnoj hrani. Pored toga, njegova upotreba se beleži i u proizvodnji čelika, aditiva za hranu, nekih pesticida, a tu su i sredstva za čišćenje domova i drugo. Iako je veoma koristan, njegova prekomerna i nepravilna upotreba može da izazove mnoge neželjene efekte i ostavi negativna posledice na životnu sredinu i živi svet.

Upravo je poljoprivreda i glavni zagađivač, kada je reč o fosforu. Njegova pozitivna uloga prestaje u trenutku kada ga ima previše. Ukoliko je previše prisutan, fosfor iscrpljuje zemljište od njegovih prirodnih bogatstava. Naročito štetan postaje kada završi u rekama, jezerima i okeanima, zato što može da dođe do eutrofikacije. Povećanje hranljivih materija u vodi, dovodi do cvetanja vode što zapravo znači prekomerno razmnožavanje vodenih biljaka, uglavnom algi, što dalje utiče loše na živi svet u ovom ekosistemu. Takozvano cvetanje algi degradira kvalitet vode za piće i dovodi do stvaranja mrtvih zona u kojima nema dovoljno kiseonika, a koji je potreban živim bićima u vodi.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (Jed Owen)

Zagađenje vode fosforom udvostručilo se u prošlom veku, a ovaj trend se nastavlja. Kako bi problem bio rešen, potrebno je da se uvedu održive prakse njegovog korišćenja. Program zaštite životne sredine Ujedinjenih nacija (UNEP) je ponudio objašnjenje, u kojem se navodi da nije tačno da će se prinosi useva povećati ukoliko se povećavaju i količine fosfora, već je potrebno pronaći pogodnu količinu. Umesto toga, drugačije poljoprivredne prakse rešile bi značajno ovaj problem. Neki od primera su korišćenje stajnjaka ili, recimo, da se smanji učestalost obrade zemljišta jer će se tako pobošljati njegov kvalitet i smanjiti potreba za đubrivom.

Pored toga, otpadne vode takođe ispuštaju velike količine fosfora u životnu sredinu, a pravilnim tretmanom njegova koncentracija mogla bi da se smanji i za oko 80 odsto.

Na kraju, treba istaći da je fosfor ograničen resurs, što je još jedan razlog zbog kojeg treba odgovornije da se upotrebljava. Kako se navodi na sajtu UNEP-a, to može da se postigne efikasnijim rudarenjem, ali i preradom fosfora. Neki drugi podaci pokazuju da je značajan deo svetskih rezervi fosfora već nestao, a da se one koje su preostale nalaze u svega nekoliko područja među kojima su Maroko i Zapadna Sahara. Preciznije informacije su da se godišnje iskopa oko 170 miliona tona fosfatnih stena zarad poljoprivrede, odnosno kako bi se zemljište održavalo plodnim.

Katarina Vuinac

CHARGE&GO UZ NOVU APLIKACIJU LAKŠE DO PUNJAČA

Foto: Charge&GO
Foto: Charge&GO

Elektromobilnost u Srbiji dostigla je novi nivo, što pokazuju najnoviji podaci da se broj registrovanih električnih automobila znatno povećao u odnosu na prošlu godinu, čak 20 odsto. Više električnih automobila na ulicama stvara i veću potrebu za punjačima. Čelni ljudi kompanije Charge&GO na vreme su uvideli da je neophodno širiti mrežu punjača za električna vozila uz novu aplikaciju za njihovo lakše pronalaženje.

Širom Srbije može se pronaći 68 punjača koji se nalaze na mreži Charge&GO.

– Vozači električnih vozila već mogu da koriste naš brzi punjač koji se nalazi u okviru beogradskog šoping centra BIG FASHION na Karaburmi, a čija je snaga 120 kW. Kad krenu prema Inđiji ili Vršcu, mogu da svrate do BIG šoping centara u Novoj Pazovi, odnosno u Pančevu i da tamo dopune svoju bateriju. Punjač u Pazovi je snage 50 kW, a u Pančevu je 60 kW. Nas očekuje dalje i vrlo intenzivno širenje mreže, a uskoro ćemo pustiti u rad punjače u šoping centrima BIG u Novom Sadu i beogradskoj Rakovici, kao i u BIG FASHION Outletu u Inđiji. Istakla bih da već rade dva punjača u sklopu NCR-a na Novom Beogradu, čime je unapređena ponuda i dostupnost punjača na ovoj opštini. Svaki punjač koji pustimo u rad je važan za naše korisnike, a mi smo stalno u potrazi za novim lokacijama na kojima će vozači električnih vozila moći da naprave pauzu i napune svoja vozila na našim ultrabrzim punjačima – objašnjava Tamara Zjačić, zamenik direktora kompanije.

Nedavno je objavljena informacija da je Evropska unija usvojila odluku kojom će do 2026. na svakih 60 kilometara auto-puta biti postavljen punjač za električne automobile. Na pitanje dokle smo mi stigli sa razvojem punjačke infrastrukture duž auto-puteva, Tamara nam kaže da će biti sve više punjača i na glavnim putnim pravcima, a da će ponudu upotpuniti i nova punjačka mesta na OMV pumpama i drugim lokacijama koje su u blizini ključnih saobraćajnica.

U FOKUSU:

– U planu je da uskoro pustimo u rad punjač na OMV pumpama u Zemunu, na Adi Ciganliji i u Zaječaru. Punjač u Zemunu, snage 240 kW, biće najjači ultrabrzi punjač u Charge&GO mreži, a budući da je postavljen na veoma prometnom mestu, verujemo da će doprineti lakoći i ugođaju vožnje električnog automobila – naglašava Zjačić.

Polovinom oktobra Mladenovac je dobio svoj prvi ultrabrzi punjač snage 150 kW. Lokacija na kojoj se nalazi ovaj punjač je udaljena svega 10 minuta od auto-puta.

– Ovo je veoma važan projekat za nas, jer u ovom delu Srbije nema punjača, pa će to znatno olakšati vozačima, kako domaćim, tako i strancima, da napune svoja vozila u blizini auto-puta – kaže ona i dodaje da su trenutno u toku pregovori i za nekoliko novih lokacija u Beogradu za ultrabrze punjače koji bi trebalo već do kraja godine da budu na usluzi vozačima.

Nova aplikacija

Foto: Charge&GO

Kompanija Charge&GO spremila je novu aplikaciju, koja je dostupna za IOS i Android telefone, gde se može videti mreža punjača u celoj zemlji i Evropi.

– U želji da se širimo i na druga tržišta, napravili smo multijezičnu i multivalutnu platformu koja podržava i različitu regulativu na pojedinačnim tržištima. Tako klijenti neće morati da menjaju aplikacije kada prelaze iz jedne zemlje u drugu, već će koristiti samo jednu, našu, koja je jednostavna za upravljanje i u skladu sa svim propisima na svakom od tržišta na kojima nudimo uslugu – dodaje Tamara Zjačić.

Klijenti sa svojim električnim vozilom mogu da putuju po Evropi i da bez problema koriste aplikaciju, u kojoj je integrisana i najveća evropska e-roming platforma sa listom na kojoj je više od 400 hiljada punjača.

Registrovani korisnik, jednostavnom proverom svog naloga u aplikaciji, ima uvid u celokupan pregled – uplata, računa, sesija punjenja i dr. Za registrovane korisnike je najbitnija pogodnost to što imaju nižu cenu punjenja na svim punjačima u mreži Charge&GO.

Sistem je u potpunosti prilagođen korisniku i, kada god se korisnik nalazi na punjaču, a iz nekog razloga ne može da započne punjenje, može da pozove korisničku podršku i dobije pomoć koja mu je potrebna.

– Imamo korisnički centar koji je dostupan svakoga dana, a imamo i tim za tehničku podršku koji je specijalizovan za održavanje i servis punjačke infrastrukture – naglašava Tamara.

Kompanija Charge&GO ima velike planove i oni su usmereni na širenje mreže na regionalnim tržištima, tako da do kraja naredne godine ugrade i integrišu na platformu još 70 ultrabrzih punjača.

Tekst priredila: Milica Radičević

Tekst objavljen u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA

Regionalna konferencija o održivom razvoju u Novom Sadu

Foto: ArchyEnergy Conference
Foto-ilustracija: Freepik (lifeforstock)

Ukoliko  ste arhitekta, urbanista, inženjer, stručnjak građevinske struke, ali i finansijski i ekonomski stručnjak ili jednostavno osoba koja želi dati svoj doprinos energetskoj efikasnosti i održivom razvoju kao šansi za zdravu i bezbednu budućnost, onda je ArchyEnergy Conference nešto što ne biste smeli propustiti.

Regionalna konferencija pod imenom „Zelena arhitektura za Održivu Energetsku Budućnost“ održaće se u Novom Sadu, tokom 8. i 9. aprila tekuće godine, a pod pokroviteljstvom tima koji se već godinama bavi praćenjem, istraživanjem i upoznavanjem javnosti o temama iz oblasti građevinarstva i arhitekture. Ne samo da prate stanje na domaćem tržištu, ovaj profesionalni tim na svojim portalima „Podovi“, „Prozori+Vrata“ i „grenef” i kroz istoimene stručne časopise, prati građevinsko-arhitektonsku scenu i u čitavom regionu.

Uvidevši značaj zelene gradnje i održive arhitekture, kao i potrebe da svo, dosadašnje poznavanje tržišta uobliče i predstave uz stručnu podršku eminentnih profesora i arhitekata koji će, kroz predstavljanje svojih projekata, voditi priču o održivim rešenjima, sistemima i građevinskim materijalima, isti tim došao je na ideju organizacije ove konferencije.

Sva znanja, inovacije, rešenja, saveti i proizvodi iz oblasti građevinarstva i arhitekture, a za potrebe razvoja zelene gradnje i sprovođenja održivog razvoja, biće predstavljeni kroz sedam panela.

Tokom prvog dana panelisti će komunicirati o uslovima i načinima finansiranja i sprovođenja digitalnih sistema i pametnih tehnologija, kao važnih alata efikasnog projektovanja stambenih objekata. Takođe, velika pažnja biće posvećena značaju savremenog, tzv. open space prostora, koji ima na zaposlene i njihovu produktivnost, ali i rešavanju buke i akustike, kao izazova takvog prostora.

Veoma važan panel baviće se potenciranjem razvoja stambene zajednice u jednu energetski osvešćenu zajednicu, koja implementacijom automatizacije i pametnih rešenja može doprineti smanjivanju potrošnje energije sa jedne stane, odnosno povećanje komfora sa druge. Takva zajednica doprineće razvoju zelena gradnje i stvaranju održive sredine i budućnosti.

Foto-ilustracija: Freepik (evening_tao)

Značaj zelenih materijala, primena konstrukcionih tehnika i ostvarivanje određenih standarda, kao važnih preduslova za uštedu energije i postizanje širih ciljeva održivosti u urbanom razvoju, biće tema završnog panela.

Nakon oficijelnog dela prvog konferencijskog dana, uz koktel učesnici konferencije imaće priliku da budu deo networkinga, kao savremenog i opuštenog vida uspostavljanja kontakata i započinjanja poslovnih saradnji.

Na drugom konferencijom danu, mnogi panelisti kao stručnjaci iz svojih oblasti baviće se prenošenjem informacija, znanja, inovacija iz sfere stolarije, stakla, fasada kao značajnog segmenta zelene, održive gradnje i postizanja energetske efikasnosti širokih razmera.

Koliko su grejanje, hlađenje i klimatizacija veliki potrošači energije, panelisti će ponovo istaći na ovoj konferenciji o održivom razvoju. Diskusija će naglasiti veliki značaj primene toplotnih pumpi i savremenih tehnoloških inovacija, koje će uticati na smanjenje potrošnje i troškova energenata, efikasnom i održivom razvoju na globalnom nivou.

Da se može objediniti i lepo i korisno, dokaz su dizajneri koji će izneti svoje iskustvo kada je izbor podnih obloga u pitanju prilikom dizajniranja poslovnih prostora. Naravno tu ne treba zanemariti značaj takvog izbora u održivom razvoju, budući da su savremeni podovi funkcionalni, izdržljivi, dugotrajni, energetski efikasni i lepi.

Ukoliko smatrate da bi ova konferencija o zelenoj gradnji i održivom razvoju bila korisna vama, ali i vi njoj svojim iskustvom, znanjem, proizvodima i uslugama, možete da se prijavite ovde. Pored učesnika kao predavača, sponzora ili učesnika, organizatori konferencije su pružili mogućnost da na svojevrsnom mini sajmu i izložbenom prostoru izložite svoje proizvode i uspostavite kontakte sa potencijalnim korisnicima ili partnerima.

Izvor: ArchyEnergy Conference

Prvi bečki bijenale posvećen klimatskim promenama

Foto-ilustracija: Unsplash (Jacek Dylag)
Foto-ilustracija: Unsplash (Leyre)

Od 5. aprila do 14. jula ove godine prvi put se u glavnom gradu Austrije organizuje „Klima bijenale“. Tokom 100 dana širom Beča biće organizovane izložbe i radionice na temu klime. Centrala događaja biće u galeriji „Kunst Haus Wien“ a prva grupna izložba nosiće naziv „Into the Woods“.

Kustoskinja Sophie Haslinger predstaviće 16 savremenih prikaza na dva sprata muzeja, koji će se baviti ljudskim uticajem na stanje šuma, njihovim uništavanjem s jedne strane, i kolektivnim i simbiotskim aktivnostima šumskog ekosistema s druge strane.

„Klima bijenale je savršena platforma za diskusiju o promenama na našoj planeti“, istakla je Gerlinde Riedl, direktorka galerije Kunst Haus Wien.

Pročitajte još:

Namera ovog događaja je da se privuče raznovrsna publika, iz sveta umetnosti i kulture, nauke, ljudi iz različitih gradskih četvrti, donosioci odluka iz politike i privrede, deca i mladi, kao i ljudi koji najviše pate od klimatske krize. Jedna od tema bijenala biće i snabdevanje hranom u budućnosti. Izložbe povodom svetskog dana vode u galeriji „Belvedere 21“ baviće se posledicama klimatskih promena.

„Mnogo toga moramo ponovo izmisliti. Ništa nije onako kako smo mislili“, istakao je član gradskog veća za finansije, Peter Hanke, i ukazao na potrebu da Beč kao evropska metropola mora da pruži održiv doprinos.

Izvor: City of Vienna

Privreda pokreće dekarbonizaciju Srbije

Foto: Nemačko-srpska privredna komora
Foto: Nemačko-srpska privredna komora

Na prvom „low carbon“ odnosno niskougljeničnom događaju u Srbiji, Okruglom stolu „(Un)ready for the green future“, predstavnici nemačkih i srpskih kompanija poručili da je transformacija u zeleno poslovanje prilika da se Srbija pozicionira kao investiciona destinacija bliska Evropskoj uniji i kao inovativni partner koji proaktivno pristupa i radi na velikim izazovima u vezi sa klimatskim promenama.

Predsednik Nemačko-srpske privredne komore Milan Grujić je u svom uvodnom izlaganju istakao da se svet se u poslednjoj deceniji suočava sa ogromnim posledicama klimatskih promena, podsetivši da su u julu i avgustu prošle godine, tzv. superćelijske oluje su prvi put u svojoj istoriji zahvatile teritoriju Republike Srbije i okolne zemlje Balkanskog poluostrva, a one nastaju kada postoji ekstremna termička nestabilnost atmosfere. Klimatske promene, kako navodi, predstavljaju i jaku globalnu pretnju ekonomijama i društvu.

„Dok se suočavamo sa složenostima savremenog poslovnog okruženja, održivost je postala ključna za uspeh, a transformacija u održivo poslovanje sa svim izazovima koje donosi, predstavlja imperativ za budućnost. Naša Komora, sa dubokom predanošću Zelenoj agendi, veruje da Srbija može biti konkurentna u održivim poslovnim praksama“, istakao je Grujić, naglasivši da upravo merenje karbonskog otiska pomaže kompanijama i pojedincima da bolje razumeju i smanje uticaj aktivnosti na klimatske promene.

On je istakao da okrugli sto nije samo prilika za razmenu ideja, već će biti i prvi korak u merenju uticaja naših aktivnosti na životnu sredinu i smanjenju CO2 emisija – našeg doprinosa globalnom naporu za očuvanje planete. 

Pročitajte još:

Ambasadorka SR Nemačke u Srbiji Anke Konrad poručila je da ukoliko želimo da ostanemo ekonomski konkurentni, zelena tranzicija i dekarbonizacija industrije su od najvećeg značaja. Međutim, ovaj proces, kako kaže, takođe mora biti socijalno inkluzivan i ekonomski održiv. 

Foto: EP

Savetnik za zelenu energiju Ministarstva rudarstva i energetike Rade Mrdak istakao je da su Vlada Republike Srbije i resorno ministarstvo posvećeni ciljevima odrzivog razvoja i zelenoj tranziciji.

„U tom smislu, pripremili smo Integrisani nacionalni i energetski plan u kome smo definisali ambiciozne, ali ostvarive ciljeve u oblasti OIE. Želimo da imamo 45 odsto struje iz OIE u 2030. Mi smo već počeli da radimo na tome. Aukcije koje smo organizovali prošle godine aktivirale su izgradnju preko 700 MW novih zelenih kapaciteta. Međutim, da bismo imali više OIE u sistemu, a da ne ugrozimo njegovu sigurnost, potrebne su nam reverzibilne hidroelektrane, baterije i zeleni vodonik, na čemu aktivno radimo. To će nam omoguciti da se krećemo ka zelenoj budućnosti i da imamo siguran sistem za snabdevanje građana strujom“, poručio je Mrdak.

Direktor kancelarije Nemačke razvojne banke KfW u Beogradu Karsten Zandhof je rekao da će Zelena agenda biti uspešna i široko prihvaćena samo ako donese stvarne i opipljive koristi ljudima i ekonomiji. 

Rukovodilac sektora za energetiku i životnu sredinu Udruženja nemačkih industrijskih i trgovinskih komora (DIHK) dr Sebastijan Bolaj je podsetio da su politički ciljevi ka klimatskoj neutralnosti postavljeni u Nemačkoj i EU. 

„Sada su kompanijama potrebni odgovarajući propisi kako bi investirale u zelenu transformaciju“, poručio je dr Bolaj.

Tokom Okruglog stola, kompanije MT-KOMEX, DEKRA, E-reciklaža, Fischer automotive KD, Green Energy 360,  Hyatt Regency Belgrade, M & M Militzer & Münch Transport &Logistics, Mercedes Benz, Milšped, MTU, ProCredit Bank, Siemens Srbija, Telekom Srbija i VF Holding predstavile su svoj know-how iz oblasti transformacije u održivo poslovanje.

Generalni direktor kompanije MT-KOMEX Miloš Kostić govorio je o pionirskim projektima izgradnje solarnih elektrana u Srbiji, kao i o širenju mreže punjača za električne automobile što je veoma važno kada je reč o razvoju elektromobilnosti. On je istakao da je u toku izgradnja sve solarne elektrane u Kikindi i Novoj Crnji, i da će ovi zeleni kapaciteti doprineti energetskoj nezavisnosti Srbije.

Energetski portal

DO ENERGETSKE NEZAVISNOSTI UZ LUXEN SOLAR

Foto: Luxen Solar
Foto: Ljubaznošću Alise Papadimitriou

Kvalitetni i pouzdani proizvodi, sa dužim garancijama od standardnih na tržištu, izuzetnih performansi, koje omogućavaju brži povrat investicije, uz pružanje energetske sigurnosti proizvodnjom čiste energije, jesu solarni paneli kompanije Luxen Solar. Alisa Papadimitriou, direktorka poslovnog razvoja za Evropu, za Magazin Energetskog portala govori o kompaniji Luxen Solar.

Kada je osnovana kompanija Luxen Solar i na kojim tržištima poslujete?

– Luxen Solar je osnovan u Španiji 2005. godine, naziv potiče od reči „lux” što znači svetlost i reči „energy”, kao energija iz sunčeve svetlosti. Prvi proizvodni pogon otvorili smo 2011. godine, koji je potpuno automatizovan od 2015. godine. Danas Luxen Solar ima sedište u Austriji i trenutno gradimo drugi proizvodni pogon za proizvodnju budućih revolucionarnih tehnologija, koji će raditi uz pomoć obnovljivih energija bez stvaranja izduvnih gasova. Naše glavno tržište je Evropa, ali proizvode plasiramo i u Latinoamerici, Aziji, Africi i Australiji.

Koji su najprodavaniji proizvodi kompanije?

– U našem asortimanu imamo solarne panele za stambene, industrijske i komercijalne objekte i za projekte na zemlji. To uključuje standardne, bifacijalne i full black module. Najprodavaniji proizvodi trenutno su 430 Wp TOPCon i 575 Wp TOPCon. U bifacijalnoj varijanti bifacijalnost je veća za 15 odsto u odnosu na konvencionalne panele, površinski su manji, ali efikasniji po kvadratnom metru u poređenju sa trenutnom mono perc tehnologijom. Na primer, naš 630 Wp TOPCon je efikasniji za 9 Wp po kvadratnom metru od standardnog 670 Wp mono perc panela. Kad se pogledaju brojke, može da se pomisli da je 630 slabiji od 670, ali je u stvari efikasnost po m2 ono što je bitno.

U FOKUSU:

Naša TOPCon tehnologija pruža brojne prednosti, veću efikasnost po kvadratnom metru, niži temperaturni koeficijent od -0,29 odsto ºC, tako da su i u toplim klimama performanse modula veoma visoke. Naši solarni paneli dostižu do dva sata više proizvodnje dnevno zahvaljujući izuzetnim performansama u uslovima slabijeg osvetljenja. Luxen Solar daje 25 godina garancije na proizvod, a naši TOPCon moduli takođe mogu da izdrže veći teret snaga – 6.200 Pa (standard 5400 Pa) i veći udar vetra od 4.200 Pa (standard 2.400 Pa) u odnosu na standard na tržištu od 5.400 i 2.400 Pa. Takođe su naši bifacijalni TOPCon paneli otporniji na udar grada i mogu da podnesu udar loptice od 30 mm u brzini od 23,9 m/s u odnosu na standard od 25 mm i 23 m/s.

Koje su prednosti panela kompanije Luxen Solar?

Foto: Luxen Solar

– Luxen Solar ima skoro dve decenije iskustva u istraživanju i razvoju solarnih panela. Uvek pratimo najnovije trendove u industriji i naš trud i rad je prepoznat, dobitnici smo više od 15 prestižnih nagrada, između ostalog, kao jedan od najinovativnijih i najuticajnijih brendova u solar noj industriji. Stalno pratimo razvoj u sferi solarne energije i trudimo se da našim kupcima ponudimo najnoviju tehnologiju i da na taj način budemo siguran i pouzdan partner.

Zastarele tehnologije ne mogu da obezbede željene performanse, dok je napredna tehnologija veoma skupa, obe, svaka na svoj način, usporavaju povraćaj ulaganja. Luxen Solar je pronašao zlatnu sredinu, kupcima omogućavamo brži povrat ulaganja uz pristupačnu i inovativnu tehnologiju i uz najbolju analizu troškova i koristi.

Možete li nam reći nešto o svom poslovnom modelu?

– Kompanija Luxen Solar ima jasan cilj da u svakoj zemlji u kojoj posluje ostvari dugoročna partnerstva. Ta partnerstva uspostavljamo sa kompanijama koje dele istu viziju i strast prema najsavremenijoj tehnologiji, a ujedno žele i pouzdanog, stabilnog i iskrenog partnera, koji može da im pomogne da se razvijaju i napreduju u poslu. Tu smo da im ponudimo podršku 24 sata dnevno, uvek najinovativniju tehnologiju, izuzetne proizvode sa boljim karakteristikama nego konvencionalni proizvodi na tržištu i na kraju, ali ne i najmanje važno, lojalnost.

Intervju vodila: Milica Radičević

Intervju je objavljen u Magazinu Energetskog portala ODGOVORNO POSLOVANJE