Home Blog Page 73

Od danas sa srpskim tagom i kroz Crnu Goru

Foto-ilustracija: Unsplash (G R Mottez)
Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Svi postojeći korisnici srpskih tagova, kao i oni koji kupe nov srpski tag od danas mogu da plaćaju putarinu na auto-putevima u Crnoj Gori (auto-put Podgorica-Kolašin i tunel Sozina), saopšteno je iz JP ,,Putevi Srbije“.

Neophodno je da korisnici tagova izvrše prekonfiguracije, odnosno registracije na TOLL4ALL platformi, ističe se u saopštenju ,,Puteva Srbije“.

U saopštenju se dodaje da sve informacije o načinu prekonfiguracije i registracije novog taga korisnici mogu preuzeti na stranici toll4all.com, pozivom na Korisnički centar 0800 111 004, kao i na društvenim mrežama JP ,,Putevi Srbije“.

Pročitajte još:

Iz JP ,,Putevi Srbije“ napominju da od jula prošle godine srpski tagovi funkcionišu u Severnoj Makedoniji.

Aktivno se radi na povezivanju sa naplatnim sistemima u Hrvatskoj, Republici Srpskoj, Federaciji BiH i Grčkoj, koje se uskoro očekuje.

Izvor: RTS

Da li će svet utrostručiti globalni kapacitet OIE do 2030. godine?

Foto-ilustracija: Unsplash (American Public Power Association)
Foto-ilustracija: Unsplash (Thomas Reaubourg)

Na Konferenciji Ujedinjenih nacija o klimatskim promenama 2023 (COP28), postavljen je cilj o utrostručenju globalnog kapaciteta obnovljivih izvora energije do 2030. godine. Mnoge zemlje i dalje nemaju eksplicitno postavljene ciljeve u vezi sa instalisanim kapacitetima do 2030. godine u svojim nacionalno određenim doprinosima (NDC). Štaviše, zvanične obaveze koje se nalaze u NDC trenutno iznose 1.300 GW, odnosno svega 12 odsto od onog što je potrebno kako bi se ostvario cilj postavljen na COP28.

Nova Analiza koju je sprovela Međunarodna agencija za energetiku (IEA), kojom je obuhvaćeno skoro 150 zemalja širom sveta, pokazala je da su ambicije vlada značajno veće. Kako se navodi, pomenute ambicije uključuju gotovo 8.000 GW globalnog instalisanog kapaciteta OIE do 2030. godine.

Prisećanja radi, NDC jesu obaveze koje zemlje preduzimaju kako bi smanjile svoje emisije gasova staklene bašte sa ciljem ublažavanja klimatskih promena. Zemlje će naredne godine izneti svoje nove NDC, koji će uključivati revidirane ambicije za 2030. godinu, kao i nove ciljeve za 2035. godinu. Ukoliko u nove NDC budu uključile sve postojeće politike i planove, moglo bi da dođe do povećanja sa prethodno pomenutih 12 odsto, na 70 odsto onoga što je potrebno do 2030. godine za utrostručenja OIE. Posmatrano iz ugla kapaciteta, reč je o 11.000 GW instalisanih obnovljivih kapaciteta na globalnom nivou.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (Nikola Johnny Mirkovic)

Na nivou Evropske unije, udeo OIE u ukupnoj proizvodnji električne energije, više se nego udvostručio od 2004. godine, dostižući gotovo 40 odsto. Kako bi se osigurala energetska sigurnost, ali i unapredila dekarbonizacija, potrebno je podsticati razvoj održive električne mreže. U tom smislu, Savet je nedavno odobrio zaključke o infrastrukturi električne mreže EU. Kako se navodi, cilj je postići potpuno integrisan, međusobno povezan i sinhronizovan elektroenergetski sistem u Evropi. Naglašava se potreba za dugoročnim i koordinisanim planiranjem na evropskom nivou, uzimajući posebno u obzir sve veći izazov zagušenja mreže. Pritom, planiranje treba da bude kombinovano sa koordinacijom nacionalnih planova i to odozdo prema gore na regionalnom nivou, a takođe u obzir treba da se uzmu i specifičnosti regiona koji nisu međusobno povezani.

Ubrzavanje procena prelaska na čiste energetske tehnologije, ne samo da doprinosi ublažavanju klimatskih promena, već se i poboljšava pristupačnost energiji, a u širem smislu se može ublažiti i pritisak na troškove života, zaključuje se IEA. Izveštaj pod nazivom Strategije za pristupačne i pravedne tranzicije čiste energije (eng Strategies for Affordable and Fair Clean Energy Transitions), pokazao je da ukoliko bi se svet postavio na pravi put za ispunjenje neto nulte emisije do 2050. godine, bila bi potrebna dodatna ulaganja. Međutim, istovremeno se smanjuju operativni troškovi globalnog energetskog sistema za više od polovine tokom sledeće decenije u poređenju sa putanjom koja se zasniva na današnjim postavkama politike. Štaviše, tehnologije čiste energije, kao što su one na solar ili vetar, već sada su konkurentnije tokom svog životnog veka od onih koje se oslanjaju na konvencionalna goriva – nafta, ugalj, prirodni gas. Kao konkretan primer može da se navede da je cena solarnih panela u 2023. godini pala za 30 odsto.

Katarina Vuinac

Održan sastanak o Programu usaglašavanja nacionalnih ciljeva sa Globalnim okvirom za biodiverzitet

Foto-ilustracija: Unsplash (Marcin Jozwiak)
Foto-ilustracija: Pixabay (gabicuz)

U okviru Programa podrške za usaglašavanje nacionalnih ciljeva sa Globalnim okvirom za biodiverzitet, održan je drugi sastanak.

Tom prilikom predstavljeni su strateški ciljevi i potciljevi Globalnog okvira za biodiverzitet i uspostavljanje njihove primene na nacionalnom nivou, kao i predlozi preporuka za unapređenje sistema upravljanja zaštićenih područja u okviru projekta „Zajedno za životnu sredinu“.

Kunming-Montreal globalni okvir biodiverziteta do 2030. godine predstavlja doprinos postizanju globalnih Ciljeva održivog razvoja, kao ambiciozna strategija za zaustavljanje gubitka biodiverziteta i osnova promene socio-ekonomskoih odnosa društva prema biodiverzitetu.

Pročitajte još:

U cilju sprovođenja obaveza koje proističu iz Konvencije UN o biološkoj raznovrsnosti, i novog Globalni okvir biodiverziteta, Ministarstvo zaštite životne sredine će  koordinirati integrisanje globalnih ciljeva definisanjem nacionalnih ciljeva, mera i aktivnosti, kroz izradu novog Programa zaštite prirode za period do 2032. godine.

Projekat ima četiri komponente: usklađivanje nacionalne strategije tj. programa zaštite prirode, usaglašavanje sistema praćenja, politika i institucionalne koherentnosti, kao i finansiranje biodiverziteta.

Ovaj Program se finansira iz sredstava Globalnog fonda za životnu sredinu (GEF) uz implementacionu podršku Ministarstva zaštite životne sredine i Programa Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP).

Energetski portal

Počinje sa radom najveća solarna elektrana na Balkanu

Foto-ilustracija: Pixabay (fabersam)
Foto-ilustracija: Freepik (@Oleksandr Ryzhkov)

Najveća balkanska solarna elektrana, locirana nedaleko od sela Aprilci u Bugarskoj, od jula počinje sa radom punim kapacitetom.

Kako javljaju bugarski mediji, postavljeno je više od 800.000 panela koji su krajem maja radli kapacitetom od 251 MW, dok puna instalisana snaga elektrane iznosi 400 MW.

Priključak na operatora elektroenergetskog sistema je 300 MW, a u planu je da paneli nikada ne rade 100 odsto.

Solarna elektrana prostire se na 8.000.000 kvadratnih metara i vidljiva je na satelitskim snimcima.

Ukupna investicija nije javno objavljena, ali na osnovu tržišnih procena, takvo postrojenje košta oko 200 miliona evra. Veliki deo finansiranja je kroz bankarske kredite, piše Capital.bg.

Pročitajte još:

Projekti velikih solarnih elektrana na Balkanu

Iako se nijedna solarna elektrana na Balkanu ne može meriti sa elektranom Aprilci, u toku je izgradnja brojnih velikih solarnih projekata koje će zemljama na Balkanu dodati značajne kapacitete zelene enegije.

U Srbiji je trenutno najveća bifacijalna solarna elektrana DeLasol snage 9,913 MW. Izgrađena je na području opštine Lapovo na površini od 12,5 hektara. Njena veličina ogleda se i u broju solarnih panela – čak 17.980 najsavremenijih panela, snage 650/655Wp, čiji je proizvođač renomirani Canadian Solar. Na godišnjem nivou proizvodiće 15.000 megavat-sati električne energije.

U Albaniji se nalazi jedna od najvećih solarnih elektrana u regionu kapaciteta 140 MW. Elektrana Karavasta prostire se na 200 hektara, a električnom energijom napaja 220.000 stanovnika.

Najveća solarna elektrana u Hrvatskoj nosi ime Obrovac, a puštena je u rad u maju 2023. godine. Ova elektrana, instalisane snage 8,7 MW, izgrađena je na području bivše fabrike i prostire se na površini od 117.137 m2. Struju proizvodi 27.544 solarnih panela domaćeg proizvođača i u nju je uloženo 6,9 miliona evra.

A u Bosni i Hercegovini u najavi je izgradnja solarne elektrane Bileća koja će se prostirati na 133 hektara zemljišta, a na njoj će biti postavljeno 91.560 panela predviđenih za godišnju proizvodnju 84 GWh električne energije.

Milena Maglovski

Obeležavanje Svetskog dana zaštite životne sredine

Foto-ilustracija: Pixabay (Sethish kumar Periyasamy)
Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Svetski dan zaštite životne sredine, obeležava se 5. juna svake godine. U okviru Evropske zelene nedelje 2024, Ministarstvo zaštite životne sredine, Delegacija Evropske unije u Srbiji, Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) i partneri, obeležiće Svetski dan zaštite životne sredine sutra od 12 časova, svečanim programom na brodu Kej 1, Beton hala i plovidbom do Velikog ratnog ostrva.

Ovogodišnja tema posvećena je jačanju otpornosti na sve učestalije suše, kao i važnosti očuvanja vlažnih staništa i biodiverziteta. Tim povodom će biti otvoren Javni poziv za inovativna rešenja za očuvanje vlažnih staništa u zaštićenim područjima i u njihovoj neposrednoj blizini, i predstavljene inicijative koje su već uspešno sprovedene u ovoj oblasti. Takođe, biće uručena priznanja za poseban doprinos autorima inovacija koje su u prethodnom periodu posebno doprinele sprovođenju Zelene agende u Srbiji.

Pored toga, Fakultet dramskih umetnosti će predstavlti projekat „Zeleni FDU“, prikazati film o živom svetu u vlažnom staništu Beljarica i otvoriti konkurs za „zeleni“ film i fotografiju za studente umetničkih fakulteta.

Takođe, povodom Evropske zelene nedelje i Dana zaštite životne sredine, a u okviru nacionalne kampanje „Sarađuj, ne zagađuj”, na Savskom šetalištu na Kalemegdanu će biti otvorena izložba fotografija 29 novih zelenih ideja, projekata i inovacija podržanih u okviru inicijativa za zelenu transformaciju koje sprovodi UNDP. Izložba će trajati do 18. juna.

Ovaj događaj se organizuje u okviru projekta „EU za Zelenu agendu u Srbiji“, koji uz tehničku i finansijsku podršku Evropske unije i u partnerstvu sa Ministarstvom zaštite životne sredine, sprovodi UNDP u saradnji sa Ambasadom Švedske i Evropskom investicionom bankom (EIB), uz dodatna finansijska sredstva koja su obezbedile vlade Švedske, Švajcarske i Srbije.

Agenda događaja dostupna je ovde.

Energetski portal

Srbija je posebno podložna vremenskim ekstremima, da li su opasnije suše ili superćelijske oluje

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Prvi jun, meteorološki, znači početak leta. O tome kakvo nas leto očekuje, da li će superćelijske oluje ponovo da nas ugrožavaju, kao i o posledicama globalnog zagrevanja, za RTS je govorio profesor Vladimir Đurđević, klimatolog sa Fizičkog fakulteta u Beogradu.

Profesor Đurđević najavljuje period koji je topliji i koji će verovatno, kako kaže, potrajati do kraja juna. Leto je međutim, meteorološki, već stiglo prvog juna. Astronomski, stiže 20, a ne 21. juna.

„To ne menja ništa u principu. Pitanje je pozicije planete Zemlje u smislu njene rotacije oko Sunca, tako da povremeno se ta astronomska godišnja doba pomere za dan, dva, u zavisnosti od toga koliko je prošlo vremena”, rekao je profesor Đurđević.

Govoreći o vremenskim prilikama tokom prvih šest meseci ove godine, gost Jutarnjeg programa rekao je da je početak godine bio izuzetno topao, kao i jesen i zima koje su za nama.

„Sve do neke sredine aprila smo imali izuzetno toplo vreme u našoj zemlji. Suša je bila takođe prisutna, imali smo ozbiljan deficit padavina. Sad se situacija malo popravila po pitanju suše, i od sredine aprila pa do kraja maja imali smo relativno pristojno vreme, otprilike s nekim temperaturama koje su očekivane za ovo doba godine. Možda u jednim periodima je bilo nešto toplije, ali nismo imali, da kažem, neke temperature koje su ispod proseka, tako da u ovih zadnjih meseci i po dane vreme je bilo otprilike u nekim očekivanim granicama, što nije loše posle ovako velikih anomalija koje smo imali u prvom delu godine”, rekao je profesor Đurđević i dodao da se očekuje leto sa temperaturima iznad proseka.

Dodaje da, ono što je postalo karakteristično za našu zemlju – jesu toplotni talasi koji se pojavljuju u toku leta, kojih je u prošlosti bilo značajno manje nego danas, i koje možemo očekivati i nadolazećeg leta.

„Svako leto koje pred nama je potencijalni rizik da imamo i superćelijsku oluju. Trenutno ne znamo da li ćemo ovog leta imati takvu pojavu, pošto se o olujnom nevremenu može prognozirati tek nekoliko dana pre nego što nastupi. Tako da ne možemo tako puno unapred da vidimo. U narednih desetak dana, petnaest dana, sigurno nećemo imati, ne bi trebalo da imamo neka jača nevremena”, kaže profesor Fizičkog fakulteta u Beogradu.

Pročitajte još:

Toplotni talasi – rizik za zdravlje ljudi ali i važan ekonomski faktor

Profesor Đurđević je objasnio i kako vremenske anomalije mogu da utiču na bezbednost ljudi.

„Iako superćelijske oluje imaju tu impozantnu pojavu koja privlači puno pažnje, u stvari tokom toplotnih talasa se dešava da imamo veću smrtnost nego što je to prosek ili očekivani broj tokom godine. Godine. 2022. zbog velikih toplotnih talasa koji su bili u Evropi imali smo preko 6.000 ljudi koji su preminuli, odnosno tih nekih dodatnih smrti koje se ne bi desile, da nije bilo toplotnih talasa. U našoj zemlji je bila procena za tu godinu da smo imali oko 500 smrti iznad očekivanih vrednosti, tako su toplotni talasi izuzeti opasne vremenske pojave. Treba da postoje opet neka vrsta upozorenja ili neka vrsta saveta kako da se ljudi ponašaju tokom tih talasa, da što manje vremena provode napolju, da u toku noći pokušavaju da spavaju u nekim prostorima koje su rashlađene“, ističe prof. Đurđević i dodaje da bi upravo toplotnim talasima trebalo posvetiti više pažnje u onosu na superćelijske oluje, koja takođe mogu da nanesu štetu, ali su, prema rečima klimatologa, manje opasni po zdravlje ljudi od toplotnih talasa.

Toplotni talasi utiču i na ekonomiju i na potrošnju energije u smislu potrošnje struje zbog pojačanog rada klima-uređaja. Tu su i suše koje su u Srbiji 2012. prepolovile prinos kukuruza.

„Suše su ekstremi koje s druge strane, nanose najveće materijalne štete u našoj ekonomiji. Suše donose toliko velike štete da se to vidi godišnje u društvenom proizvodu. Tako da imamo godine kad smo imali gubitke, recimo kao što je bila 2012. ili 2017. kada smo imali gubitke preko pola milijarde evra. Za 2012. neke procene idu u dve milijarde dolara da je bila procena štete”, kaže profesor, i ističe da je odbrana od suša vrlo teška, jer su to ekstremi koji umeju da traju dugo, i po šest, sedam meseci, zbog kojih najviše posledica osete poljoprivrednici.

„Kada suša posle nekoliko meseci, da kažem, prođe ili posle nekoliko meseci mi podvučemo crtu da vidimo šta se desilo, onda vidimo u stvari da smo pritrpeli ogromne finansijske gubitke. A jedno od rešenja bi u poljoprivrednici bilo navodnjavanje. Ali suše takođe imaju tako velike površine, znači maltene je cela zemlja pod sušom, a vi ne možete da očekujete da u celoj zemlji postavite sistem za navodnjavanje, to je, da kažem, nemoguće, tako da je odbrana od suše vrlo složen proces i treba da postoji neka vrsta dugoročnog planiranja”, ističe klimatolog.

Navodi da je tokom suša, pored ostalih problema, otežana i proizvodnja struje pošto hidropotencijali padnu, i da se dešava i zaustavljanje plovidbe, odnosno brodova, među kojima su i oni teretni, pa posledično trpi i trgovina…

Oprez i dugoročno planiranje

Dok su s jedne strane suše i problemi koje sa sobom nose, s druge strane imamo ekstreme padavine koje prouzrokuju poplave. Srbija je sada područje koje je sklono i jednom i drugom ekstremu.

„To je vrlo nezgodno, pošto ne u većini, ali u dobrom delu sveta ili će suše da dominiraju u budućnosti ili će da dominiraju ove ekstreme padavine. Mi se nažalost nalazimo u regionu gde ćemo videti i jedan i drugi ekstrem prilično izražen, i to je jedan od razloga zašto je naš region pogođen klimatskim promenama možda malo više od nekog proseka, o čemu isto često pričamo, i zbog toga trebamo da budemo oprezni po svim ovim pitanjima“, upozorio je profesor Fizičkog fakulteta, klimatolog Vladimir Đurđević.

Izvor: RTS

Seminar “Energetski pasoš zgrade – od zakona do prakse”

Foto-ilustracija: Unsplash (Mirko Božić)
Foto-ilustracija: Unsplash (Grant Lemons)

Privredna komora Srbije, uz podršku Fondacije Heinrich Böll i u saradnji sa regionalnim privrednim komorama Kragujevca, Leskovca, Pančeva i Subotice, organizuje seminar „Energetski pasoš zgrade – od zakona do prakse“.

Seminar će se održavati 11. juna u Leskovcu, 13. juna u Pančevu, 14. juna u Kragujevcu i 17. juna u Subotici, u terminu od 11:00 do 15:00 časova.

Cilj seminara je blagovremeno informisanje privrednika i ostalih zainteresovanih strana za nastupajuće obaveze u vezi sa energetskom efikasnošću zgrada. Energetski pasoš je sertifikat o energetskim svojstvima zgrade, koji na slikovit i razumlјiv način daje energetsku ocenu zgrade.

Pročitajte još:

Nјegova namena je da korisnicima pruži informaciju o energetskim karakteristikama zgrade i potrebnim budućim ulaganjima. Pasoš je obavezan prilikom dobijanja upotrebne dozvole za nove zgrade i obimnijih renoviranja postojećih još od 2009. godine.

Najnovijim izmenama Zakona o planiranju i gradnji, predviđeno je da narednih godina sve zgrade, bez obzira na starost i namenu, imaju ovaj dokument.

Osim energetskog pasoša, programom seminara obuhvaćeno je predstavljanje Programa podrške radu Uprave za finansiranje i podsticanje energetske efikasnosti pri Ministarstvu rudarstva i energetike 2023-2027, uslova učešća lokalne samouprave u programu i primera dobre prakse.

Svoje učešće možete potvrditi putem linka najkasnije jedan dan pre datuma održavanja seminara.

Energetski portal

Problem čistih goriva i dekarbonizacije brodarske industrije

Foto-ilustracija: Freepik (tawatchai07)
Foto-ilustracija: Pixabay

Kako bi se ostvarili klimatski ciljevi Evropske unije, paket Fit for 55, uključuje i izazov dekarbonizacije brodarske industrije. U odnosu na to, Uredba o pomorskim gorivima EU (eng. FuelEU Maritime Regulation), koja će na snagu stupiti 2025. godine, zahtevaće da brodovi postepeno povećavaju udeo čiste energije u svom radu. Sve pomenuto podrazumeva dostupnost zelenih goriva.

U studiji koju je sprovela Evropska federacija za transport i životnu sredinu (eng Transport&Environment), analizira se 61 projekat, pokrenut u 2024. godini, a koji je u vezi sa održivim gorivom i mogućim snabdevanjem brodarske industrije. Od ovog broja, njih 17 je posebno posvećeno pomorskom sektoru. Zaključak na koji je ukazala studija, govori da ukoliko bi svih 17 projekata postali operativni, ukupni kapacitet proizvodnje u Evropi, mogao bi da dostigne 1,06 miliona tona ekvivalenta nafte do 2030. godine, odnosno da zadovolji 3,76 odsto ukupne energetske potražnje brodarstva u Evropskoj uniji. Preciznije, ukoliko svi potencijalni projekti budu realizovani u roku, snabdevanje ovim gorivima bi čak i premašilo predviđenu potražnju koja je potrebna kako bi se ispunili ciljevi postavljeni Uredbom.

Gde nastaje problem?

Problem dekarbonizacije mogao bi da se posmatra sa dva glavna aspekta. Prvo, Evropska unija ima u planu da putničke i kontejnerske brodove obaveže da koriste obalno napajanje, odnosno električnu energiju iz kopnene mreže, u trenutku dok su usidreni u lukama. Razlog za to jeste što se na taj način gase motori brodova i smanjuje se zagađenje u lukama. Međutim, dok se rešava problem ovog zagađenja, istovremeno se na taj način utiče na smanjenje potražnje za zelenim gorivom. Sve dok se brodovi budu napajali energijom sa kopna, neće se povećati potražnja za zelenim gorivima. Drugi aspekt jeste zaključak do kojeg se došlo u studiji, a to je da veliki deo potencijalnih projekata neće postati operativan. Kako se navodi, dve trećine evropskih projekata zelenog transporta su u opasnosti. Prema trenutnim projektima koji su potvrđeni, neće moći da se proizvede dovoljna količina zelenog goriva čak ni za ovakvu, trenutno nisku potražnju.

Proizvođači goriva kao glavnu prepreku navode nedostatak sigurnosti kupaca, kao i sigurnost ulaganja.

Pročitajte još:

Evropska federacija za transport i životnu sredinu iznela je nekoliko preporuka za politike, kako bi se podstaklo povećanje proizvodnje i potražnje za zelenim gorivima, a u nastavku će biti predstavljene neke od njih.

Kao prva, navodi se implementacija cilja snabdevanja morskim zelenim gorivima od najmanje 1,2 odsto u evropskim lukama na nacionalnom nivou.

Drugi podrazumeva pružanje finansijskih podsticaja za proizvodnju zelenih goriva, koristeći prihode od pomorskog karbonskog oporezivanja.

Treća se odnosi na usklađivanje Uredba o pomorskim gorivima EU sa Klimatskim ciljevima EU do 2040. godine (eng EU 2040 climate target). Implementacija paketa Fit for 55, može trenutno da olakša porast zelenih goriva u ovoj deceniji, međutim, za njihovu masovnu distribuciju potrebna je veća regulatorna sigurnost i nakon 2030. godine. Dok Fit for 55 čini skup konkretnih mera kako bi se postigli kratkoročni ciljevi, Klimatski ciljevi EU do 2040. godine odnose se na definisanje dugoročne strategije, kao i na srednjoročne i dugoročne ciljeve.

Katarina Vuinac

Usporen prelazak na obnovljive izvore energije u 2023. godini

Foto-ilustracija: Unsplash (Raychel Sanner)
Foto-ilustracija: Unsplash (nuno-marques)

Globalni prelazak na obnovljive izvore energije u glavnim sektorima koji troše najviše energije, usporio se u 2023. godini i to pre svega zbog političkih nesigurnosti, ali i zbog regulatornih nejasnoća i nedovoljno jasno postavljenih ciljeva, objavio je pariski institut REN21.

Samo 13 zemalja sprovelo je mere za prelazak na obnovljive izvore energije u svim sektorima potrošnje, 17 će nastaviti tranziciju, dok su čak 52 zemlje odustale od svojih ambicija.

U analizi se navode razlogi zašto je usporila energetska tranzicija, a među njima su pad cena fosilnih goriva, zatim rasprave o troškovima prelaska na čistu energiju koje su postale intenzivnije zašto što se mnoge zemlje približavaju izborima, kao i otpor kompanija teške industrije koje tvrde da OIE ne mogu da generišu toplotu potrebnu za loženje njihovih visokih peći.

Rana Adib, izvršna direktorka REN21, rekla je da dekarbonizacija teške industrije ostaje veliki izazov ali da taj sektor nije nemoguće dekarbonizovati, dok je tranzicija transporta jednostavnija.

Pročitajte još:

Do kraja 2023. godine, samo 13 zemalja, uključujući Grčku, Portugal, Španiju, Irsku, Veliku Britaniju, Italiju, Sjedinjene Države, Egipat, Kinu, Vijetnam, Francusku, Nemačku i Indiju, implementiralo je politike obnovljive energije u svim krajnjim upotrebama sektora – građevinarstvo, industrija, transport i poljoprivreda.

„U 2021. godini, obnovljiva energija je porasla na 15,9 odsto u građevinarstvu (porast od 0,4 odsto) i na 16,5 odsto u poljoprivredi (porast od jedan odsto), dok je industrija stagnirala na 16,8 odsto. Udeo obnovljivih izvora energije u transportu smanjen je sa 4,1 odsto u 2020, na 3,9 odsto u 2021. godini zbog povećane potražnje koja se zadovoljava fosilnim gorivima“, navedeno je u izveštaju.

Bez tranzicije ključnih sektora, prelazak sa fosilnih goriva na obnovljive izvore energije je gotovo nemoguće postići.

Prisećanja radi, prema podacima analitičkog centra Ember, 2023. godine su obnovljivi izvori enerije proizveli rekordnih 30 odsto svetske električne energije.

Jasna Dragojević

Svetski dan bicikla

Foto-ilustracija: Pixabay (Pexels)
Foto-ilustracija: Pixabay (leonqueen1)

Saobraćaj je jedan od najvećih zagađivača vazduha u svetu i zbog toga je njegova transformacija ka održivosti imperativ u cilju ublažavanja klimatskih promena.

Električna vozila značajno doprinose dekarbonizaciji saobraćaja, ali ne smemo zaboraviti ni ulogu koju u tome imaju najjednostavnija ekološka vozila poput bicikla.

Osim što ne emituje štetne gasove i čestice, održivost bicikla ogleda se i u tome što zauzima manje prostora na putevima i parkinzima i time ublažava saobraćajne gužve.

Takođe, za njegovu proizvodnju potrebno je manje resursa i energije u odnosu na ostala vozila, dok je reciklaža bicikala jednostavan i ekonomičan proces.

Najzad, vožnja bicikla je nečujna, a ovo je posebno važno imajući u vidu da su automobili glavni uzrok urbanih zagađenja bukom.

Pored navedenih ekoloških koristi, vožnja bicikla doprinosi očuvanju našeg zdravlja kao fizička aktivnost pogodna za sve uzraste. Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, biciklizam smanjenje rizik od srčanih oboljenja, moždanog udara, određenih karcinoma, dijabetesa, pa čak i smrti.

Zbog svega navedenog, Generalna skupština Ujedinjenih nacija usvojila je rezoluciju o integraciji uobičajenog biciklizma u sisteme javnog prevoza za održivi razvoj.

Svetski dan bicikla, koji obeležavamo 3. juna, skreće pažnju na prednosti korišćenja bicikla — jednostavnog, pristupačnog, čistog i ekološki održivog prevoznog sredstva.

Održivi transportni sistem koji promoviše ekonomski rast, smanjuje nejednakosti, a istovremeno jača borbu protiv klimatskih promena, ključan je za postizanje Ciljeva održivog razvoja”, navode iz Ujedinjenih nacija povodom obeležavanja svetskog dana bicikla.

Neke od zemalja u kojima ima najviše bicikala su Holandija, Danska, Nemačka, Švedska, Norveška i Finska.

Pročitajte još:

Biciklizam u Srbiji

Promovisanje biciklizma prepoznato je kao jedna od mera održivog razvoja u Srbiji o čemu svedoče i brojne subvencije za kupovinu bicikala koje raspisuju gradovi i opštine.

Novi Sad je vodeći grad kada je reč o broju bicikala i dužini biciklističkih staza sa oko 43.000 aktivnih biciklista i 140 km bicklističkih saobraćajnica.

Nedavno je ovaj grad najbolje učenike nagradio biciklima, a raspisao je i Javni poziv upućen fizičkim licima za podršku nabavke bicikala za 2024. godinu.

U Zrenjaninu je početkom maja takođe raspisan konkurs za dodelu bespovratnih sredstava građanima za nabavku bicikala kao ekološki prihvatljivog transporta na teritoriji grada Zrenjanina.

A prema podacima udruženja “Ulice za bicikliste”, Beograd trenutno ima 95 km biciklističkih staza, pa je širenje mreže staza za bicikle od ključnog značaja za povećanje brojnosti biciklista u saobraćaju prestonice.

Energetski portal

Zelena agenda tema u fokusu

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto-ilustracija: Pixabay (Wayne Jackson)

U Privrednoj komori Srbije održan je 37. međunarodni kongres o procesnoj industriji i 9. regionalna konferencija: Industrijska energetika i zaštita životne sredine u zemljama Jugoistočne Evrope, a kako je istaknuto zelena agenda biće tema u fokusu kojom će se u narednom periodu intenzivno baviti i poslovna i naučna zajednica.

Državna sekretarka Ministarstva za zaštitu životne sredine Srbije Sandra Dokić podsetila je da do 5. jula ove godine svi operateri postrojenja za proizvodnju električne energije i energetski zahtevnih industrijskih postrojenja treba da podnesu zahtev za dobijanje GHG dozvola za emitovanje gasova sa efektom staklene bašte.

,,Obuhvat je oko 130 operatera koji bi morali da ispune ovu zakonsku obavezu. Cilj je da se do kraja godine svima izdaju dozvole i da monitoring počne od 1. januara 2025. godine, a izveštavanje bude sprovedeno do marta 2026. godine“, kazala je Dokić na otvaranju ova dva skupa u PKS.

Prema njenim rečima, dozvole za GHG emisije korak su ka uspostavljanju sistema za praćenje, izveštavanje, verifikaciju i akreditaciju tih emisija, odnosno ka uspostavljanju Direktive koja se odnosi na trgovinu gasovima sa efektom staklene bašte, sa ciljem da se dugoročno smanje emisije GHG iz industrijskog sektora i ubrza dekarbonizacija privrede. Navela je i da je urađen plan primene Direktive o trgovini gasovima sa efektom staklene bašte, tako da će se u kratkom roku sagledati kapaciteti i šta je oni što bi u narednom periodu trebalo da se radi u toj oblasti.

Pročitajte još:

Prodekanka za naučno-istraživačku delatnost Mašinskog fakulteta u Beogradu Dragoslava Stojiljković kazala je da je Zelena agenda tema kojom će se nastavnici i straživači tog fakulteta baviti u narednom periodu na različite načine.

Podsetila je i da 40 odsto ukupnih prihoda Mašinski fakultet stiče saradnjom sa privredom kroz naučno-istraživačke projekte, a da energetika tu ima veliki značaj.

Foto-ilustracija: Unsplash (Alexander Schimmeck)

Prodekanka za nauku i doktorske studije Tehnološkog fakulteta u Beogradu Mirjana Kijevčanin ocenila je kako je bitno da fakultet učestvuje u rešavanju izazova koji se odnose na industrijski i energetski sektor i da može brzo da odgovori na sve zahteve.

Ona smatra da su konferencije, poput današnje dve, korisne da se mladi povežu sa ljudima iz drugih institucija, ali i predlože svoje projekte.

Predsednik organizacionog odbora konferencije „Procesing ’24“ Nikola Karličić kazao je da je na obe konferencije prijavljeno više od 100 radova. Kako je naveo da su pradovi prijavljeni iz zemlje, regiona, ali i zemalja poput Mauricijusa.

Dodao je da će radovi biti objavljeni u zbornicima, a da će izabrani radovi biti predloženi za objavljivanje u domaćim i međunarodnim časopisima. Oba skupa trajala su do 31. maja, a bili su odlična prilika za razmenu znanja, iskustava i dostignuća, kao i informisanje o najnovijim trendovima, tehnologijama i praksama u procesnoj industriji i energetici.

Izvor: PKS

Novi propisi za vozače električnih trotineta

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Marek Rucinski)

Sve je više električnih trotineta na našim ulicama, a vozači ovih malih ekoloških vozila od sada će morati da slede nove propise.

Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo je da vozači električnih trotineta mogu učestvovati u saobraćaju samo pod uslovom da imaju odgovarajuću nalepnicu koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.

Navode i da se električni trotinet može voziti biciklictičkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom ili bilicklističkom trakom, a ukoliko ne postoji predviđena staza, vozač električnog trotineta može se kretati kolovozom na putu na kome je ograničena brzina kretanja 30 kilometara na sat, odnosno 50 ukoliko ima više od 18 godina.

Pročitajte još:

Prilikom prelaska ulice vozač električnog trotineta ne sme da ga vozi, već mora da siđe sa njega i pređe ulicu, osim na prelazu biciklističke staze.

Kada se kreće kolovozom, vozač električnog trotineta mora nositi svetloodbojni prsluk. U uslovima smanjene vidljivosti i noću u obavezi je da nosi svetloodbojni prsluk i kada se kreće biciklističkom stazom.

Za vozače električnog trotineta obavezna je zaštitna biciklistička kaciga, a tokom vožnje je zabranjeno korišćenje slušalica za audio uređaje u oba uva.

Električnim trotinetom se ne može prevoziti više osoba, zaključuju iz MUP-a

Energetski portal

Opet smo u ekološkom dugu – nedozvoljeni minus nam je ove godine ranije zabeležen

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Pre mesec i po, u odnosu na prošlu godinu, Srbija je ušla u ekološki dug. Od 23. maja su prirodni resursi, koje nam je planeta proizvela za ovu godinu u Srbiji potrošeni.

Ekološki dug je datum kada je naša godišnja potražnja i potrošnja prirodnih resursa prekoračila sve ono što Zemlja može da proizvede ili obnovi tokom cele godine.

U poređenju sa prošlom godinom, kada smo „kredit“ od prirode „podigli“ 8. jula, ove godine datum je bitno pomeren na štetu planete i ljudi.

Aleksandra Ugarković iz Svetske organizacije za zaštitu prirode objasnila je da je mogao da zabrine i 8. jul 2023. godine. Kada se potroše sve zalihe koje vam priroda spremi, znači da narednih pola godine takođe živite u dugu. To je povezano sa metodologijom ekološkog duga.

Pročitajte još:

Šta je metodologija ekološkog duga

„Metodologija izračunavanja ekološkog duga podrazumeva da vi imate broj stanovnika jedne teritorije, imate globalni hektar i razliku biokapaciteta. Sve ovo zvuči strašno, ali nije. Globalni hektar predstavlja produktivnost jedne teritorije, a biokapacitet sposobnost ekosistema da svoje prirodne zalihe obnovi.

Foto-ilustracija: Unsplash (Nikola Knezevic)

Kada sve ovo spojite, shvatite da na obračunavanje ekološkog duga utiče nekoliko faktora, jedan od njih je ubrzana industrijalizacija, koja povećava produktivnost jedne teritorije, ali na štetu prirodnih resursa”, rekla je sagovornica.

Napominje da je druga stavka u proračunu stanovništvo, što je ove godine slučaj kod nas. Godine 2022. imali smo zvaničan popis stanovništva koji je evidentno pokazao odliv stanovništva, smanjenje broja, a što je manje stanovnika na jednoj teritoriji, to je njihov ekološki dug veći.

U maju gotovo sve zemlje bivše Jugoslavije počinju da duguju planeti, a najkasnije u ekološki dug ulazi Albanija, u septembru. Za ostatak država podatke ćemo znati 5. juna 2024. godine.

Koliko neracionalno upravljamo prirodnim resursima?

Napominje da industrijalizacija u najvećoj meri utiče na čitav ekosistem planete što podrazumeva proizvodnju velikih količina ugljen-dioksida koji se emituje u atmosferu. To znači da nastaju ubrzane klimatske promene.

„Da bismo mogli da proizvodimo više hrane, mi krčimo šume, isušujemo vlažna staništa, pokušavamo da izrabimo mora, a ova tri ekosistema su najveći apsorbenti ugljen-dioksida. Oko 40 odsto hrane bacimo. Ako polovinu hrane hranimo na pola, dan ekološkog duga bio bi pomeren 13 dana unapred“, istakla je Aleksandra Ugarković iz Svetske organizacije za zaštitu prirode.

Izvor: RTS

U upotrebi novo gorivo: Nemačka proizvela „zeleni dizel“

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay (PublicDomainPictures)

Novo dizel gorivo HVO 100 počelo je da se prodaje u Nemačkoj, nakon što ga je Vlada Nemačke odobrila 29. maja. HVO100 je hidratizovano biljno ulje i zadovoljava evropski standard kvaliteta EN 15940 za parafinski dizel.

Za dizel HVO ne plaća se porez na CO2, zato što smanjuje uticaj na klimu do 90 odsto u poređenju sa običnim dizelom.

„HVO možete da koristite u dizel motorima bez potrebe da bilo šta modifikujete u motoru. HVO 100 dolazi u različitim mešavinama u kojima se odnos dizela i HVO može razlikovati. Broj 100 znači da je to čist oblik HVO, dok pojedini dobavljači prodaju i HVO 20, koji je mešavina dizela od 80 odsto i HVO sa 20 odsto“, pišu nemački mediji.

HVO 100 ispunjava standarde Međunarodnog sertifikata o održivosti i ugljeniku (ISCC). Ovaj sertifikat osigurava da gorivo ispunjava određene zahteve kvaliteta i da je proizvedeno na održiv i odgovoran način.

Pročitajte još:

U ovom trenutku razlika u ceni na pumpama iznosi od 15 do 20 centi. Sa alternativnim gorivima, kao što je dizel HVO100, automobili i kamioni bi već mogli biti klimatski prihvatljiviji, a HVO 100 je zbog sastava nazvan i „zeleni dizel“.

Nemački mediji pišu da kampanja „HVO100 ide u Nemačku“, ima za cilj da podgine svest i prihvatanje novog dizel. Uz kontinuiranu podršku političara, rastuću mrežu benzinskih pumpi i povećanje ekološke svesti među potrošačima, očekuje se da će ovo biogorivo dati značajan doprinos održivom dizajnu nemačkog transportnog sektora.

Pumpe za ovo gorivo već postoje u nizu evropskih zemalja, između ostalih u Belgiji, Danskoj, Finskoj, Estoniji, Letoniji, Litvaniji, Holandiji, Norveškoj i Švedskoj.

Jasna Dragojević

Srpski naučnici u borbi za čistiji vazduh i veću energetsku efikasnost

Foto-ilustracija: Unsplash (Andreas Felske)
Foto-ilustracija: Unsplash (Jason Blackeye)

Uzemljama Zapadnog Balkana termoelektrane su glavni proizvođači električne energije sa oko 54 odsto učešća u ukupnoj proizvodnji energije. Istovremeno, termoelektrane su glavni izvor emisije NOX gas02ova, koji čine oko 80 odsto ukupnih gasnih emisija pri sagorevanju uglja. Prisustvo ovih oksida u atmosferi je vrlo nepovoljno. Oni su odgovorni za pojavu smoga i kiselih kiša, a potvrđeno je da izazivaju degradaciju disajnih funkcija dece i osoba narušenog zdravlja, sa akcentom na osobe koje boluju od astme. 

Takođe, postoje ubedljivi argumenti da prisustvo ovih gasova utiče na povećanje dijabetesa među osetljivim starosnim grupama, kao i na procenat prevremenih porođaja i smanjenu težinu beba na porođaju. Poslednja istraživanja pokazuju da oksidi azota doprinose povećanju smrtnosti usled kardiovaskularnih oboljenja.

Projekat NOXTROT, pod rukovodstvom redovnog profesora Željka Đurovića sa Elektrotehničkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, fokusira se na rešavanje problema zagađenja vazduha azotnim oksidima (NOX) iz termoelektrana. Azot i kiseonik su prirodni gasovi koji u normalnim uslovima međusobno ne reaguju. Za njihovu reakciju je potreban visoki energetski nivo. Međutim, zbog prisustva isparljivih organskih jedinjenja kakvih ima u fosilnim gorivima, na visokim temperaturama, kakve su uobičajene prilikom sagorevanja tih goriva u kotlovima termoenergetskih postrojenja, dešava se reakcija koja za posledicu ima pojavu gasova azotnih oksida NO i NO2. Ovi gasovi se jednim imenom zovu NOX i predstavljaju ozbiljan ekološki problem. 

U fokusu:

Velika pažnja projekta NOXTROT, koji u okviru Zelenog programa saradnje nauke i privrede finansira Fond za nauku RS, posvećena je rekonstrukciji termoelektrana u Srbiji sa ciljem smanjenja koncentracije oksida azota u dimnim gasovima, kao jednog od produkata sagorevanja uglja. Upravo o tome se vodilo računa prilikom rekonstrukcije pojedinih blokova termoelektrana u Srbiji. Međutim, snabdevanje ugljem termoelektrana Nikola Tesla, TENT A i TENT B je suočeno sa vrlo ozbiljnim problemima. Naime, neretka je pojava da se iz Kolubarskih kopova danima doprema lignit čija je kalorijska vrednost značajno ispod očekivanih vrednosti.

Zbog svih navedenih razloga aktivnosti projekta NOXTROT su usmerene na procenu parametara koji karakterišu kalorijsku vrednost i hemijski sastav uglja. Ove informacije će biti korišćene za dve glavne svrhe: adaptaciju i optimizaciju postojećih sistema za regulaciju protoka vazduha i projektovanje novih sistema zasnovanih na veštačkoj inteligenciji. Cilj ovih sistema je supervizirano upravljanje termoelektrana, postizanje zadate aktivne snage, adekvatna raspodela opterećenja pojedinih mlinova i održavanje dozvoljenih granica zagađenja, uzimajući u obzir stabilnost svih podsistema.

Autor: Projektni tim NOXTROT

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVA ARHITEKTURA I FINANSIRANJE ZELENE GRADNJE.

CG se u cilju očuvanja energetske stabilnosti opredelila za projekat Solari 5000+

Foto-ilustracija: Unsplash (karsten-wurth)
Foto-ilustracija: Pixabay (Michael_Pointner)

Kako bi se očuvala energetska stabilnost Crne Gore, što podrazumeva što manju zavisnost od uvoza energije, Elektroprivreda Crne Gore (EPCG), opredelila se za pokretanje projekta Solari 5000+.

Prilikom donošenja ovakve odluka, EPCG se rukovodila određenim važnim faktorima. Povećanje udela proizvedene električne energije iz obnovljivih i jeftinih izvora, predstavlja prvi faktor. Drugi jeste da se izgrade novi energetski izvori korišćenjem sredstava iz fondova ili banaka, koji su zainteresovani za podsticanje razvoja OIE kroz odobravanje povoljnih kredita, grejs perioda i minimalnih kamatnih stopa. Pored njih, tu je i sticanje novih znanja i iskustava o zelenoj energiji i njenim pozitivnim efektima u kontekstu procesa energetske tranzicije, kao i nepostojanje rizika od nestanka izvora energije.

Kao naredni, navodi se ostvarivanje pozitivnih efekata za građane i privredne subjekte, koji će nakon isteka perioda kredita dobijati značajno umanjene račune za električnu eneriju, jer će njihove solarne elektrane proizvoditi električnu energiju u količini koja je približno jednaka količini energije koja zadovoljava njihove potrebe. Na kraju, ističe se i smanjenje gubitaka u prenosu – jedna od značajnih negativnih stavki kod poslovanja EPCG, s obzirom na to da se elektična energija u tako velikim količinama ne može skladištiti i da gubitak nastaje uvek onda kada je proizvodnja veća od potrošnje, a tačna predvidivost nije moguća s obzirom na veliki broj krajnjih potrošača, dok sa druge strane elektroenergetski sistem mora da bude sposoban da podnese i ekstremne potrošnje koje mogu biti samo u nekom određenom trenutku u vremenu.

Projekat obuhvata 70MW instalisane snage koja dolazi od nekoliko hiljada subjekata, gde svaki individualni subjekat instalira jedinstvenu potrebnu snagu i na taj način postaje mini solarna elektrana, navodi se na zvaničnom sajtu EPCG i dodaje da u zavisnosti od instalisane snage projekat za posledicu ima i značajno smanjenje tehničkih gubitaka u distributivnoj mreži.

Pročitajte još:

Studija je bazirana na tome da subjekti plaćaju rate približno jednake prosečnim računima.

Ukoliko bude proizvedeno više energije nego što je potrošeno, EPCG bi otkupljivao višak električne energije od subjekta, što daje mogućnost zarade subjektima. U situaciji da je subjekat potrošio više nego što je proizvedeno, EPCG će subjektu ispostaviti račun za dodatno potrošenu električnu energiju. Predlog je da se jednom godišnje vrši sravnjivanje viškova i manjkova, što je definisano i izmenama i dopunama Zakona o energetici.

Struktura instalisane snage i proizvodnja po regionima

  • 40 odsto ukupne instalisane snage 28MW biće instalisano u južnoj regiji Crne Gore, gde je najveći Specifični godišni prinos električne energije 1,686kWh po 1kW instalisane snage, što daje 47GWh proizvedene električne energije.
  • 40 odsto ukupne instalisane snage 28MW biće instalisano u centralnom delu Crne Gore, gde je Specifični godišni prinos električne energije 1,637kWh po 1kW instalisane snage, što daje 46GWh proizvedene električne energije.
  • 20 odsto ukupne instalisane snage 14MW biće instalisano u severnoj regiji Crne Gore, gde je Specifični godišni prinos električne energije najmanji i iznosi 1,571kWh po 1kW instalisane snage, što daje 22GWh proizvedene električne energije.

Nakon realizacije projekta Solari 5000+, očekivana ukupna proizvodnja je 115,038,000 kWh.

Jedno od suštinskih pitanja vezano za srednjoročnu i dugoročnu strategiju razvoja proizvodnje električne energije u Crnoj Gori je očuvanje energetske stabilnosti, što upravo podrazumeva težnju prema većoj energetskoj nezavisnosti.

Energetska efikasnost