Skoro polovina, tačnije 49 odsto svih novih gradskih autobusa u EU bila je bez emisija u 2024, čime su gradski autobusi postali jedan od prvih uspešnih primera u okviru Evropskog zelenog dogovora, navedeno je u analizi organizacije Transport and Environment (T&E).
Autobus na vodonikove gorivne ćelije činili su tri odsto novih gradskih autobusa u protekloj godini, dok su baterijsko-električni autobusi imali udeo od 46 odsto.
Ukoliko se ovaj trend nastavi, prodaja gradskih autobusa bez emisija mogla bi dostići 100 odsto već do 2027. godine.
„Ovaj uspeh je posledica nove evropske regulative iz prošle godine, koja je jasno signalizirala da su dani dizel autobusa odbrojani, ali i lokalnih politika poput zona bez emisija i ciljeva za gradske flote. Kao rezultat, tržište gradskih autobusa prelazi na vozila bez emisija mnogo brže nego što to zahtevaju EU Direktiva o čistim vozilima i CO2 standardi za kamione i autobuse”, navode iz T&E.
Pročitajte još:
- Do 2030. godine cilj je 400.000 kamiona i autobusa sa niskim emisijama
- Beč: Električne autobuse menjaju vozilima na baterije i vodonik
- EU: Kako kamione i autobuse sa nultom emisijom učiniti još održivijim
Međutim, istaknuto je da postoje velike razlike između evropskih zemalja. Holandija, Finska i Island su kupovale isključino nove elekrične autobuse. U Norveškoj i Luksemburgu je 99 odsto, odnosno 98 odsto novih autobusa registrovanih 2024. godine bilo električno. Estonija se prošle godine probila sa začelja liste i ostvarila udeo od 84 odsto. Odmah iza Estonije nalazi se Rumunija, gde su 82 odsto novih autobusa registrovanih 2024. godine bili električni modeli, dok je 10 odsto bilo hibridnih.
Među velikim tržištima (tj. onima s preko 1.000 novih gradskih autobusa godišnje), Španija je na čelu sa 57 odsto udelom, prestigavši Ujedinjeno Kraljevstvo, koje je na vrlo bliskom drugom mestu sa 56 odsto. Italija je treća sa 44 odsto, ali ispod proseka Evropske unije od 49 odsto.
U Evropi, Holandija predvodi tranziciju gde je već 2021. godine samo jedan odsto novih gradskih autobusa bilo na dizel. Znatno sporije prelazi na gradske autobuse bez emisija Austrija, Češka, Mađarska, Estonija, Slovačka i Hrvatska, a prema T&E ova godina će biti prelomna za gradski saobraćaj bez emisija.
Autobusi na vodonične gorivne ćelije počinju da napreduju, udvostručivši svoj tržišni udeo iz 2023. na skoro tri odsto u 2024. U Holandiji su autobusi na vodonične gorivne ćelije činili 20 odsto novih gradskih autobusa 2021. godine, ali je njihov udeo pao na 13 odsto u 2022, zatim na pet odsto u 2023, a sada na nula odsto u 2024.
Energetski portal