Najnoviji podaci o prodaji kamiona i autobusa u Evropskoj uniji za prvu polovinu 2024. godine pokazuju rast prodaje kamiona sa nultom emisijom.
Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) sastavilo je pregled dostupnih vozila s nultom emisijom, kao i onih koja će uskoro biti dostupna. Trenutno je na raspolaganju najmanje 45 različitih modela baterijskih električnih kamiona i 18 različitih autobusa i turističkih autobusa u raznovrsnim konfiguracijama koje se mogu prilagoditi specifičnim potrebama.
Kamioni na vodonik (sa gorivnim ćelijama ili motorima na vodonik) čine drugu glavnu tehnologiju sa nultom emisijom i već su u upotrebi.
„Kako bi se omogućilo brzo prihvatanje ovih vozila na tržištu, hitno je potrebno uspostaviti ključne uslove, uključujući gustu mrežu infrastrukture za punjenje i točenje vodonika prilagođenu teškim vozilima, efikasno određivanje cena ugljenika i dodatne mere koje podržavaju obnovu voznog parka i investicije prevoznika“, saopštili su iz ACEA.
Pročitajte još:
- Mađarska ubrzava e-mobilnost: modernizacija voznog parka i infrastrukture
- EU: smanjena prodaja električnih vozila, ali i dizelaša u 2024.
- Veliko interesovanje za subvencionisanu kupovinu električnih vozila u 2024. godini
Kako bi drumski saobraćaj doživio transformaciju prema klimatskoj neutralnosti potrebno je približno 50.000 javno dostupnih mesta za punjenje za kamione, na taj način bi baterijska električna vozila imala odgovarajuću infrastrukturu za punjenje.
Iz udruženja navode da bi oko 35.000 mesta za punjenje visokih performansi (Megawatt Charging System) bilo dovoljno za brzo punjenje i dopunjavanje tokom redovnih obaveznih pauza za vozače. Osim toga, potrebno je približno 2.000 vodonikovih stanica za točenje sa kapacitetom od najmanje dve tone dnevno kako bi se omogućila primena kamiona na vodonik.
Cilj za 2030. godinu za proizvođače kamiona i autobusa zahteva smanjenje emisije CO2 novih vozila za 45 odsto u odnosu na 2019. godinu. Postizanje ovog cilja znači da će otprilike 400.000 vozila sa nultom emisijom morati biti u funkciji na evropskim putevima do 2030.
Registracije vozila s nultom emisijom moraju značajno i brzo porasti kako bi se uskladile s ciljevima smanjenja emisija ugljen-dioksida.
Jasna Dragojević