Home Blog Page 1470

Magarci sa solarnim pogonom

Magarci sa solarnim pogonomFarmeri u Turskoj osmislili su jednostavno, ali vrlo bizarno rešenje za punjenje baterija mobilnih telefona i laptopova, tako što su na magarce nakačili solarne panele.

Osim što im proizvedena električna energija iz solarnih panela služi za dopunu uređaja, solarni paneli na magarcu prave i hladovinu tako da farmeri bilo gde imaju duplu senku i štit od sunca na livadi.

Iako su životinje u stanju da dugo izdrže noseći solarne panele, kao i slične terete, postavlja se pitanje da li je ova primena solarne tehnologije na plećima magaraca delom i mučenje životinja.

Energetski portal

Ukinuta građevinska dozvola za vetropark “Čibuk” kod Kovina zbog nejasnoća oko trafostanice?

Foto-ilustracija: EP

vetroparkNakon izjave direktorke „Continental Wind Serbia“ gospođe Ane Brnabić na CEDEF-ovoj konferenciji o obnovljivim izvorima energije u ponedeljak da je izgradnja vetroparka “Čibuk” neizvesna nakon ukidanja pravosnažnosti građevinske dozvole za taj vetropark od strane Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture pre 2 nedelje, oglasili su se ministar rudarstva i energetike Srbije gospodin Aleksandar Antić, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Pokrajinski sekretarijat za urbanizam, graditeljstvo i zaštitu životne sredine.

Gospodin ministar Antić je, prilikom učešća na Ekonomskom samitu u Beogradu, najavio da će narednih dana Ministarstvo rudarstva i energetike rešavati probleme nastale poništavanjem građevinske dozvole, i da država mora da razgovara sa investitorima, kao i da će on razgovorati sa Udruženjem za energiju vetra i „Elektromrežom Srbije“ kako bi se došlo do rešenja.

U jučerašnjem saopštenju Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture građevinska dozvola je poništena zato što je nezakonito izdata od strane Pokrajinskog sekretarijata za urbanizam, graditeljstvo i zaštitu životne sredine.

S druge strane, resorni pokrajinski sekretar gospodin Slobodan Puzović izjavio je, prenosi RTS, da će tražiti tumačenje odluke resornog državnog ministarstva o poništavanju građevinske dozvole za izgradnju vetroparka „Čibuk“ kod Kovina, s obzirom na to da je sekretarijat izdao građevinsku dozvolu na osnovu energetske dozvole izdate od strane Ministarstva energetike, i napomenuo je da ta energetska dozvola nije obuhvatila i objekat za prenos električne energije.

Gospođa Brnabić precizirala je da je do ukidanja pravnosnažnosti građevinske dozvole za vetropark kod Kovina došlo zbog nejasnoća oko toga da li je trafostanica neophodna za rad vetroparkova, i istakla da je nestabilan i nepredvidiv zakonodavni okvir najveća zamerka investitora u vetroparkove u Srbiji.

Vetropark „Čibuk“, planirane snage 145MW, investicija je kompanije „Continental Wind Serbia“ (CWP), a procenjuje se na oko 300 miliona evra. Procedura izdavanja sada već poništene građevinske dozvole za vetropark “Čibuk” trajala je oko 5 godina.

Energetski portal

PREDSTAVLJAMO Najbrži i najefikasniji eko elektro automobil Tesla S

tesla-auto1Nedavna analiza istraživača američkog Auto-moto saveza pokazala je da je novi model automobila Tesla S najbolji ekološki automobil koji postoji na putevima. Osim toga što je najbrže zeleno vozilo ikada testirano, ova neverovatna mašina u stanju je da se zaustavi za tren oka.

Ekipa Energetskog portala imala je priliku da proba ovaj automobil na sajmu solarne tehnike Intersolar u Minhenu i prenosi vam utiske.

Poslednji model automobila iz fabrike “Tesla motors” iz Kalifornije je Tesla S P85 snage elektromotora 85kW, sa naprednim karakteristikama luksuznog automobila za 5 osoba su, poput 2 gepeka, pozadi i napred, jer nema klasičnog motora, već se elektropogon nalazi iza zadnje osovine i time je omogućen direktan prenos pogona na zadnje točkove.

Tesla AutoTesla S je postavio nove standarde na crash testu i dobio najbolje ocene jer nema motora i mnogo je jednostavnije raditi amortizaciju pri udarcu s prednjeg kraja, tako da je najbolji crash test ikada napravljen upravo sa ovim automobilom.

Luksuzan i udoban auto izgledom podseća na Panamera Porsche i neke BMW i Mercedes modele.

Ono što je posebno velika prednost je to što je veoma tih auto; ne čuje se nikakva buka sa spoljašnje strane i ne čuje se buka motora jer ga nema. Ubrzanje je fenomenalno jer je obrtni moment odličan, a osećaj ubrzanja je kao u avionu; i za samo 4,4 sekunde može da razvije brzinu 100km/h.

tesla-auto3Elektronika je izuzetno napredna, upravljanje svim karakteristikama automobila se radi preko 17′ borda, a takođe postoji ekran na klasičnom displeju ispred vozača čime je omogućeno biranje sadržaja za prikazivanje na displeju.

Što se tiče voznih karakteristika, odlično je balansiran zato što mu je težište toliko nisko i jer je ceo baterijski paket dole, ispod poda između 2 osovine točkova, tako da je raspored težišta auta fenomenalan, a što je inače problem kod brojnih vozila koja imaju motor napred.

Domet baterije ili autonomija automobila je 400 do 500 km u optimalnoj vožnji. Može da se dopunjava kod kuće punjačem snage 10kW, za šta je potrebno 5-6 sati, a postoje već razvijene stanice supercharger, gde su punjači baterija snage 120kW, koji mnogo većom brzinom vraćaju kapacitet baterije, do 80% za 40 minuta, a 80-100% za 75 minuta.
Punjenje na supercharger pumpama je besplatno jer su u te pumpe integrisani solarni paneli, što potpuno zaokružuje ideju vožnje na zelenu električnu energiju.

suprecharger solarna pumpa, foto:teslamotors.com
suprecharger solarna pumpa, foto:teslamotors.com

Razvijenost mreže suprecharger solarnih pumpi je u Americi velika i ima ih oko 170, dok je u Evropi mreža u razvoju i za sada ima 19 stanica, u Nemačkoj, Norveškoj, Austriji i Švajcarskoj. Osim za dopunu baterije automobila, na ovim specijalizovanim pumpama može se izvršiti i zamena celokupnog seta baterija, koje su inače veličine baterija laptopa; ta usluga se plaća i može se izvršiti za manje od 90 sekundi.
Osim što su poređane verikalno po podu automobila između dve osovine točkova, između baterija je obezbeđen dovoljan prostor kako bi mogle da se hlade leti i greju zimi, da ne bi opao kapacitet baterije na niskim temperaturama. Na taj način je auto u potpunosti prilagođen zimskim uslovima severnoevropskih zemalja pa i Kanade.

Cena modela Tesla S P85 u Evropi iznosi 120.000 evra, i za njega je postojala velika zainteresovanost posetilaca sajma u Minhenu. Samo prošle godine prodato je ukupno 22.477 vozila, najviše na tržištu SAD. Američka kompanija “Tesla motors” planira da ove godine otvori više od 30 prodajnih centara i servisa u Evropi, u okviru projekta ekspanzije na stranim tržištima; zatim da lasira verziju sa volanom na desnoj strani za britansko tržište i da model “S” lansira i u Kini.

Ono što je značajno istaći je da su do sada postojali samo elektro automobili dvosedi ili mali gradski automobili, i da je ovo prvi put da je predstavljeno luksuzno vozilo za 5 osoba, koje pruža sve mogućnosti i udobnosti luksuznih automobila, a ujedno omogućava ekološku vožnju bez emisije izduvnih gasova, dok se dopunjava električnom energijom iz (solarnog) obnovljivog izvora energije.

M.K.
B.R.

Srbija ima kapacitet da ispuni ciljeve o udelu OIE u ukupnoj potrošnji do 2020., ali kasni

Debata o perspektivama i kapacitetu OIE u Srbiji za dostizanje cilja do 2020. u ponedeljak sa medijimaOtvarajući Evropsku nedelju održive enegrije EUSEW, Centralno evropski forum za razvoj CEDEF je, pod institucionalnim pokroviteljstvom Ministarstva rudarstva i energetike, Agencije za zaštitu životne sredine, a u saradnji sa Udruženjem novinara Srbije, UNS i Nezavisnim udruženjem novinara Srbije, NUNS, organizovao je danas Javnu debatu sa medijima, u Medija centru, pod nazivom „Perspektive obnovljivih izvora energije do 2020. godine – Ima li Srbija kapacitet za dostizanje cilja”.

Učesnici skupa su ukazali na činjenicu da Srbija ima kapacitet da ispuni svoje ciljeve o udelu OIE u ukupnoj potrošnji energije do 2020. godine, odnosno da poveća udeo energije iz obnovljivih izvora u ukupnoj potrošnji sa sadašnjih 21,2 na 27%; ali da smo trenutno u velikom zakašnjenju.

Za nekoliko godina, u Srbiji će morati da budu povučeni iz upotrebe kapaciteti za proizvodnju električne energije, uglavnom termoelektrane, ukupne snage oko 1.000MW, najviše zbog zastarelosti. Potencijalna zamena ovih postrojenja se upravo vidi u obnovljivim izvorima energije. Energetski potencijal OIE u Srbiji je značajan, ali nije dovoljno iskorišćen. Procene govore o potencijalu od preko 4 miliona tona ekvivalentne nafte (ten) godišnje, što odgovara gotovo polovini godišnje potrebe zemlje za energijom. U prethodnih par godina doneto je niz strateških dokumenata i zakona kojima se otvara mogućnost bržeg razvoja sektora energetike. Veliki napredak u oblasti održivih izvora energije napravljen je i usvajanjem Nacionalnog akcionog plana za korišćenje OIE u 2013. godini, kojim se pre svega akcenat stavlja na ulaganja u biomasu, energiju vetra i sunca, male hidroelektrane i geotermalnu energiju.

Predsednik CEDEFa, gospođa prof. dr Ana B. Bovan je istakla, otvarajući skup, da je bliža saradnja regulatora, eksperata i privrede nužna, kako u fazi donošenja, tako i u fazi primene propisa. “Okupljajući sve faktore uticaja u oblasti obnovljive energije u Srbiji, CEDEF će nastaviti da pruža doprinos približavanju stavova i prevazilaženju izazova u cilju da Srbija što pre dostigne postavljene energetske standarde”, kaže Bovan.

Gospodin Predrag Milanović, savetnik u Sektoru za OIE Ministarstva rudarstva i energetike, je izjavio da je Ministarstvo rudarstva i energetike prepoznalo značaj obnovljivih izvora energije, i u skladu sa obavezama prema Energetskoj zajednici, intenzivno radi na stvaranju ambijenta za promociju korišćenja OIE. U prethodnom periodu je napravljen pravni okvir koja omogućava bezbedna ulaganja u ovu oblast, dodao je i rekao da se u narednom periodu mogu očekivati i nove povoljnosti za investitore, kao i da će ministarstvo u narednom periodu završiti predlog novog Zakona o energetici, i uskladiti podzakonska akta sa novim zakonom, kao i urediti pravni okvir u oblasti biogoriva i biomase.

Prema rečima gospođe Ane Brnabić, direktora Srpskog udruženja za energiju vetra SEWEA, Nacionalnim akcionim planom je navedeno da 46% od naših ukupnih instalisanih kapaciteta do 2020. godine treba da dođe iz vetra i da na vetroparkove treba gledati kao na velike infrastrukturne projekte koji u naredne 2 godine mogu da pokrenu našu građevinsku industriju, donesu velike prihode u budžet i zaposle naše firme na održavanju ovih objekata. Ona je dodala da treba da težimo čistijoj proizvodnji energije jer su naše termoelektrane sada najveći zagađivači u Evropi i, kako je istakla, naš energetski sektor sada ima izbor između izgradnje novih termoelektrana i vetroparkova. Pored toga, ona je napomenula da će cena električne energije iz novih termoelektrana biti između 7 i 9 evrocenti i da je cena iz vetroparkova u ovom trenutku je 9,2 centa, kao i da ćemo ugalj morati da uvozimo, dok je vetar naš sopstveni izvor koji nikada neće presušiti.

Gospodin Igor Korać, zamenik direktora Bloka energetika NIS-a istakao je da NIS poštuje međunarodne trendove i preporuke koji se tiču energetske stabilnosti, održivog razvoja i zaštite životne sredine u nameri da i na ovaj način doprinese naporima Srbije da se približi zahtevima EU za razvoj „zelene energije“; kao i da u NIS-u aktivno razvijaju o inovativnim rešenjima koja doprinose čistijem i zdravijem okruženju i istovremeno podižu unutrašnju efikasnost u oblasti uštede energije.

Pomoćnik generalnog direktora Beogradskih elektrana gospodin Petar Vasiljević rekao je da će u ostvarivanju cilja od 27% značajnu ulogu imati sistemi daljinskog grejanja Srbije. Prema njegovim rečima, danas nažalost, od ukupno proizvedenih 7.000 Gwh/god toplotne energije, preko 99% potrošnje primarne energije čine fosilna goriva. On je istakao da prošle godine Ministarstvo rudarstva i energetike je kroz projekat promocije biomase u 15 gradova Srbije želelo da, korišćenjem feed-in tarife, podstakne izgradnju postrojenja za kombinovanu proizvodnju električne i toplotne energije u sistemima daljinskog grejanja korišćenjem biomase, ali da međutim, pad cena električne energije na svetskom tržištu, visoki investicioni troškovi kogenerativnih postrojenja i dugačak put dobijanja saglasnosti za izgradnju postrojenja nisu povoljno uticali na donošenje odluka o prihvatanju velikih kreditnih zaduženja u najbolje rangiranim lokalnim samoupravama.

Gospodin Bojan Grujički, direktor kompanije Viessmann, na pitanje ima li Srbija kapacitet za dostizanje cilja do 2020. godine, odgovorio je da je to moguće jedino ako se premosti jaz između realnih potencijala i nerealnih želja. On je istakao da u Srbiji postoji veliki broj institucionalnih i rezidencijalnih objekata koji bi bili idealni korisnici obnovljivih izvora energije, ali da ne postoji sistem stimulacije od strane državnih organa niti od strane finansijskih institucija koje bi ih usmerile u tom smeru. Važeći Zakon o energetskoj efikasnosti ne prepoznaje uštede koje se ostvaruju upotrebom obnovljivih izvora energije u grejanju, već isključivo građevinske mere, što još više destimuliše njihovu primenu, rekao je gospodin Grujički prisutnima.

O tome koliko je Standard ISO 50001 važan za postizanje energetske efikasnosti ukazali su gospodin prof. dr Vojislav Božanić sa Fakulteta organizacionih nauka u Beogradu i gospodin Nenad V. Pavlović, direktor Direkcije za podršku investicionim projektima kompanije NIS. Ovaj sertifikat predstavlja tehničku i menadžment strategiju energetskih resursa i potrošnje energije radi postizanja energetske efikasnosti i namenjen je sertifikaciji velikih potrošača energije, ali i svim organizacijama koje žele da poboljšaju svoju enertgetsku performansu. Ovo je prvi standard kod koga je finansijska korist jasno vidljiva. Nemačka je zemlja sa najvećim brojem ISO 50001 sertifikata i to čak 1115 sertifikata, dok je na drugom mestu Španija sa 120. Prema rečima gospodina Božanića, u Srbiji su 2012. godine samo dve organizacije posedovale sertifikate ISO 50001, dok u 2014 ovaj sertifikat, između ostalih, poseduju kompanije NIS, Henkel, Energotehnika, SNE Energy, Energoprojekt ENTEL, Transnafta”.

Energetski portal

Postrojenja na biogas planirana u opštini Odžaci

kogenerativna-postrojenjaU radnoj zoni kod Karavukova u opštini Odžaci planirana je izgradnja 2 postrojenja za proizvodnju električne i toplotne energije iz biogasa, stoji u saopštenju opštine na zvaničnom sajtu.

Investitor je preduzeće „Eko s energo“ iz Vlasotinca koje do kraja godine očekuje podršku fonda „New Adaptix“.

Osim zapošljavanja, kako je najavljeno, izgradnjom ovih postrojenja preduzeće „Eko s energo“ doprineće razvoju poljoprivrede jer će kao sirovinu za dobijanje biogasa koristiti zelenu masu kukuruza i druge biljke. Planirani proizvodni kapacitet postrojenja, koja će biti na površini od 30 hektara, je po 999 kWh u svakom postrojenju.

Osim kombinovane proizvodnje energije, dobijaće se i organsko đubrivo kao sporedni proizvod, a toplotna energija koristiće se za grejanje staklenika.

Predstavnici opštine najavili su da će investitorima u proizvodnju energije iz obnovljivih izvora obezbediti lokaciju i brzo ishodovanje dokumentacije. Vrednost investicije za svaki pogon je po 6,5 miliona evra. Puštanje u rad postrojenja na biogas očekuje se u drugoj polovini 2016. godine.

Energetski portal

Kineska korporacija planira projekte OIE u Zrenjaninu

ZrenjaninMemorandum o razumevanju u cilju uspostavljanja saradnje u razvoju energetike, infrastrukture i projekata zaštite životne sredine, upravljanja otpadom i vodama potpisali su prošlog ponedeljka gradonačelnik Zrenjanina, gospodin Čedomir Janjić, i potpredsednik CNEEC (Kineska nacionalna elektroenergetska korporacija), gospodin Li Čengaj. Sastanku su prisustvovali su i generalni direktor kineske korporacije gospodin Zang Dekun i potpredsednik Srpske napredne stranke (SNS) gospodin Goran Knežević.

Potpisivanje memoranduma rezultat je višemesečnih pregovora, a između ostalog, kineski investitori ulagaće u zaštitu životne sredine i energetiku. CNEEC ima projekte u oblasti energetike u oko 40 zemalja, a planira da u Srbiji otvori regionalno predstavništvo koje će pokrivati poslovanje od Ukrajine do Turske i do zapadne Evrope.

Neki od projekata koji su planirani su mini hirdoelektrane, elektrane na biogas, solarne elektrane, prečišćavanje otpadnih voda, prerada otpada, a što je Zrenjanin već naveo kao svoje prioritete.

Energetski portal

Solarni sto – idealno tehnološko i dizajnersko rešenje za vaše dvorište

solarni-stoPredstavljamo jedno vrlo inovativno rešenje koje koristi solarnu energiju za napajanje lampe i baterija uređaja. Reč je solarnom stolu sa ugradnom lampom i solarnim ćelijama na površini stakla koje upijaju sunčevu svetlost. U postojeću utičnicu, na ivici stola, se mogu priključiti laptop ili mobilni telefon, a pritiskom na lampu ovi uređaji se napajaju električnom energijom.

Ovo zanimljivo dizajnersko i tehnološko rešenje idelano je za dvorište u sunčanim danima za skladištenje energije u bateriji od koja je smeštena ispod panela, a uveče kada padne mrak i za korišćenje lampe u prirodi.

Energetski portal

Izbor mera za uvođenje biogoriva zavisi od otvorenosti tržišta

prof. dr Dragoslava Stojiljkovic

Naš sagovornik je gospođa prof. dr Dragoslava Stojiljković, redovni profesor Mašinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu; šef Katedre za tehnologiju materijala; potpredsednik Društva termičara Srbije; profesor na nastavnm predmetima: Pogonski materijali, Pogonski materijali i sagorevanje, Sagorevanje, Goriva i industrijska voda, Pogonski materijali 2, Biogoriva u procesima sagorevanja.

Sa gospođom Stojiljković razgovorali smo o sektoru biogoriva u saobraćaju, biomasi i srodnim temama.

EP: Kada očekujete da počne primena biogoriva u sektoru saobraćaja u Srbiji?

DS: U skladu sa Ugovorom o osnivanju Energetske zajednice i Odlukom Ministarskog saveta Evropske zajednice, Republika Srbija je prihvatila obavezu da pripremi Direktivu o promociji korišćenja energije iz obnovljivih izvora (Direktiva 2009/28/EZ). Obavezujući cilj za Republiku Srbiju iznosi 27% obnovljivih izvora energije (OIE) u bruto finalnoj potrošnji energije u 2020. godini, pri čemu treba da se obezbedi obavezno učešće od 10% OIE u bruto finalnoj potrošnji energije u saobraćaju.

Nacionalni akcioni plan za korišćenje obnovljivih izvora energije Republike Srbije je usvojen 2013. godine. Prema tom dokumentu, planirano je da korišćenje biogoriva u sektoru saobraćaja u Srbiji počne od 1. januara 2015. godine. U periodu do 2018. godine predviđeno je korišćenje biodizela, a kasnije bi se započelo i sa uvođenjem bioetanola ili bio-ETBE. Naravno, promene u ovim planovima su moguće jer je potrebno stvoriti uslove za uvođenje biogoriva, a moguće je i uvođenje nekih drugih vrsta biogoriva (hidrogenizovana biljna ulja, npr).

U svakom slučaju, obaveza od 10 % OIE u sektoru saobraćaja u 2020. godini mora biti ispunjena, bez obzira na vreme započinjanja i način uvođenja biogoriva u saobraćaj. Istovremeno, potrebno je voditi računa i o trajektoriji povećanja učešća OIE do 2020. godine, prema kojoj je potrebno ostvariti povećanje učešća OIE u svim sektorima (električna energija, grejanje i hlađenje i saobraćaj).

EP: Šta sve Srbija treba da uradi da bi u sektoru saobraćaja postigla 10% obnovljivih izvora energije u bruto finalnoj potrošnji do 2020. godine?

DS: Uvođenje biogoriva mora u potpunosti da bude usklađeno sa zahtevima Direktive 2009/28/EZ. Proces uvođenja biogoriva mora da se započne sa donošenjem odgovarajuće regulative u cilju podrške proizvodnji i primeni biogoriva. Korišćenje biogoriva mora biti, pre svega, definisano Zakonom o energetici, kao i odgovarajućim podzakonskim propisima koji se odnose na:
– tehničke i druge zahteve za biogoriva,
– obavezu stavljanja određenog procenta biogoriva na tržiste,
– kriterijume održivosti biogoriva i
– podsticaje za biogoriva.

Pored toga, potrebno je uspostaviti čitav sistem za praćenje procesa korišćenja biogoriva u sektoru saobraćaja: od proizvodnje sirovina do konačnog proizvoda i krajnjeg korisnika. Taj sistem treba da obuhvati i praćenje vrste i kvaliteta zemljišta na kome se uzgajaju sirovine, proces proizvodnje biogoriva (tehnologija, korišćena goriva u procesu proizvodnje), transport sirovina i biogoriva, mesto i način namešavanja, praćenje kvaliteta biogoriva i namešanih goriva naftnog porekla sa biogorivima, verifikaciju kriterijuma održivost i izveštavanje. U ovom sistemu, potrebno je nabaviti i opremu za ispitivanja biogoriva, izvršiti akreditaciju metoda, uspostaviti sistem verifikacije kriterijuma održivosti.

Uspostavljanje sistema verifikacije kriterijuma održivosti podrazumeva identifikaciju proizvođača sirovine i zemljišta na kome je uzgajana sirovina, kao i praćenje svih učesnika u lancu svake isporuke sirovina, odnosno proizvedenog biogoriva. Mere podsticaja mogu se primenjivati samo na sirovine i biogoriva koja ispunjavaju kriterijume održivosi, pa je potrebno da sistem određivanja podsticaja bude realno i jasno postavljen. U svim navedenim aktivnostima, potrebno je da učestvuju ministarstva nadležna za poslove energetike, poljoprivrede, zaštite životne sredine i finansija, kao i institucije nadležne za poslove standardizacije, akreditacije, statistike i dr.

EP: Koliko se utroši goriva u Srbiji za potrebe saobraćaja i koliko je to CO2? Koje su posledice saobraćaja u kome se ne koriste biogoriva ili elektro automobili, a broj vozila neprestano raste, samim tim i potrošnja goriva?

DS: U Srbiji godišnja potrošnja motornog benzina iznosi oko 450.000t, a dizel goriva oko 1.500.000t, a emisija CO2 određena prema odgovarajućoj IPCC metodologiji iznosi oko 6,13 miliona tona.

S obzirom da broj vozila stalno raste, može se očekivati da emisija CO2 raste do 2020. godine ukoliko se ne uvede korišćenje biogoriva ili električne energije u sektoru saobraćaja. U Evropskoj uniji posebna pažnja u budućnosti će biti posvećena klimatskim promenama i efektima koji se postižu korišćenjem obnovljivih izvora energije i energetske efikasnosti. Ovim temama je ove godine posvećena Evropska nedelja održivog energetskog razvoja koja se održava od 23. do 27. juna 2014. u Briselu. U skladu sa tim, Društvo termičara Srbije zajedno sa Energoprojekt Entelom organizuje Dan energije Srbija 27. juna 2014. sa ciljem da prikaže stanje klimatskih promena i mogućnosti korišćenja obnovljivih izvora energije i energetske efikasnosti u Republici Srbiji i regionu u periodu do 2020. godine.

EP: Možete li da napravite paralelu prednosti i mana sa vozila koja koriste biogoriva ili električnu energiju – elektro automobili?

DS: Korišćenje električne energije u saobraćaju, takođe, može doprineti ispunjenju cilja pod uslovom da se dokaže da električna energija potiče iz OIE. Za ispunjenje cilja Republike Srbije od 10 % OIE u saobraćaju, bilo bi važno uvesti i korišćenje električne energije u saobraćaju (pre svega gradskom) jer se ona obračunava sa faktorom 2,5 (potrošnja električne energije iz OIE u sektoru saobraćaja se u konačnom obračunu množi sa 2,5). Naravno, može se postaviti pitanje koliko je to realno u našim uslovima i u tom smislu treba sagledati sve prednosti i nedostatke biogoriva i vozila na električni pogon. Korišćenje ovih vozila podrazumeva, takođe, stvaranje odgovarajuće infrastrukture, odnosno mogućnosti za punjenje ovih vozila. Osnovna prednost vozila na električni pogon je nepostojanje emisije toksičnih komponenti, posebno ako se koristi električna energija iz OIE. Najveći problemi pri korišćenju su relativno dugačko vreme punjenja i relativno ograničen radijus kretanja. S druge strane, biogoriva umešana u goriva naftnog porekla mogu se koristiti na već postojećim motorima, a osnovni problem je proizvodnja dovoljnih količina sirovina koje ni na koji način ne smeju da ugroze lanac ishrane.

Sasvim je sigurno da će u budućnosti oba rešenja biti usavršavana i da će u njihovom korišćenju pored energetskih i ekoloških kriterijuma izuzetno važan biti i ekonomski kriterijum.

EP: Na jednom predavanju ste rekli da iskustva dobre prakse kažu da je najlakše prvo javni saobraćaj prevesti u biogorivo. Koja još svetska iskustva razvijenih zemalja u korišćenju biogoriva u saobraćaju mogu biti dobar i primenjiv primer za Srbiju?

DS: Postoje različita iskustva u uvođenju biogoriva. Generalno, svi sistemi se razmatraju kroz dva osnovna kriterijuma: pristup tržištu i mere (sistem) za uvođenje biogoriva. U zavisnosti od mogućnosti pristupa stranih prozvođača biogoriva, tržište može biti zatvoreno (Francuska, Italija,…), relativno otvoreno (Austrija, Nemačka,…) i veoma otvoreno (Velika Britanija, Holandija, Švedska,…).

Sistem uvođenja biogoriva započet je u najvećem broju zemalja kroz poreske mere, tj. ukidanje taksi (poreza). Ovaj sistem se uglavnom koristio do 2010. godine, kada se prešlo na uvođenje obaveze (sistem kvota), što se danas koristi u najvećem broju zemalja. Za ispunjenje kvota najčešće je potrebno uvesti i dodatne mere, a koje se odnose na uvođenje kvote za OIE u sektoru javnog saobraćaja. Dodatno, u nekim zemljama postoje i kazne za nestavljanje potrebne količine biogoriva na tržište. Izbor mera (sistema) za uvođenje biogoriva zavisi značajno i od otvorenosti tržišta jer neki od sistema pokazuju efikasnost samo na zatvorenim tržištima, odnosno sa ograničenim pristupom stranih proizvođača.

EP: Zamoliću Vas da našim čitaocima pojasnite razliku između biogoriva i biotečnosti i korelaciju sa biomasom?

DS: Terminologija je vrlo precizno definisana Direktivom 2009/28/EZ. Pod terminom biotečnosti podrazumevaju se tečna ili gasovita goriva za saobraćaj proizvedena iz biomase. Biotečnosti su tečna goriva koja se koriste za proizvodnju električne i toplotne energije i energije za grejanje i hlađenje, proizvedena iz biomase, osim za saobraćaj. S obzirom na veoma precizne definicije biogoriva i biotečnosti, definisan je i pojam biomase. Biomasa je biorazgradivi deo proizvoda, otpada i ostataka biološkog porekla iz poljoprivrede (uključujući biljne i životinjske materije), šumarstva i povezanih industrija, kao i biorazgradivi deo indutrijskog i komunalnog otpada.

EP: Kako ocenjujete tehničke i iskorišćene potencijale biomase u Srbiji, kao i državnu strategiju za iskorišćenje tog velikog potencijala OIE?

DS: Do sada, biomasa se jedino koristi u sektoru grejanja i to najvećim delom šumska biomasa. U narednom periodu, trebalo bi vise pažnje posvetiti korišćenju biomase iz poljoprivrede. Naravno, potrebno je podsticati efikasne načine korišćenja biomase, kao što je kombinovana proizvodnja električne i toplotne energije. Posebno bi bilo potrebno izmeniti način korišćenja biomase u domaćinstvima, gde se uglavnom koriste peći i kotlovi sa niskim stepenom efikasnosti. Neophodno je ove ložne uređaje zameniti uređajima savremene konstrukcije sa visokim stepenom efikasnosti i koji zadovoljavaju zahteve za emisiju toksičnih komponenti. Predviđeno je da standardi, pored emisije ugljen monoksida i azotnih oksida, ograniče i emisiju čestica. U našoj zemlji bilo bi potrebno formirati akreditovanu laboratoriju za ispitivanje ložnih uređaja koji bi se koristili u domaćinstvima, kao i odgovarajuće mere podrške za zamenu ložnih uređaja. Poseban razvojni program moraće da se pripremi za biogoriva.

EP: Kako napreduje tehnologija i motori u korist primene biogoriva u saobraćaju? Šta se od toga primenjuje u Srbiji?

DS: S obzirom na vozni park u Srbiji, treba očekivati uvođenje biogoriva u skladu sa standardima za goriva naftnog porekla, a to je uvođenje biodizela (u prvoj fazi) i bioetanola, odnosno bio-ETBE (u drugoj fazi) kao komponenti namešanih u dizel gorivo, odnosno motorni benzin. Namešavanje će biti u granicama koje su dozvoljene bez posebnog obeležavanja na pumpi. Ovakva goriva mogu se koristiti bez problema u postojećim motorima i odgovaraju postojećem voznom parku u Srbiji.

EP: Da li se nova goriva više prilagođavaju motorima ili se motori više prilagođavaju gorivima?

DS: Generalno, gorivo i motor predstavljaju jedan sistem i neophodno je međusobno usklađivanje. Konstruktori motora sa unutrašnjim sagorevanjem (Ford i Diesel) su predvideli korišćenje alkohola i biljnih ulja kao goriva u motorima još početkom prošlog veka. Razvoj je do sada bio usmeren na prilagođavanje goriva motorima, ali već sada postoje i motori koji su prilagođeni gorivima sa većimm sadržajem etanola (fleksibilna vozila u pogledu goriva – deklarisana za E85), odnosno sa većim sadržajem biodizela. Sasvim je sigurno da će razvoj motora biti sve vise usmeren korišćenju biogoriva u većim koncentracijama.

EP: Šta su i zbog čega su važna integrisana biorafinerijska postrojenja?

DS: Integrisana biorafinerijska postrojenja mogu se uporediti i sa rafinerijskim postrojenjima za preradu nafte. U integrisanim biorafinerijskim postrojenjima pored biogoriva dobijaju se i biomaterijali, hemikalije i drugi proizvod (toplotna i električna energija, npr.). Na taj način dobija se značajno ekonomičniji process proizvodnje.

EP: Kako osigurati sigurnost u snabdevanju energijom, a da proizvedena energija istovremeno bude i ekološka i konkurentna?

DS: U tom smislu, najbolje je pratiti iskustva drugih zemalja i preneti koliko je moguće iskustva dobre prakse.

EP: U kojoj fazi je S2Biom – projekat o biomasi 16 zemalja među kojima učestvuje i Srbija sa Mašinskim fakultetom? Koji su očekivani rezultati?

DS: U okviru FP7 programa, prošle godine je započela realizacija trogodišnjeg projekta pod nazivom S2Biom: Delivery of sustainable supply of non-food biomass to support a resource-efficient Bioeconomy in Europe. U realizaciji projekta učestvuje 31 partner iz 16 zemalja. Osnovni cilj projekta je da se kroz detaljnu analizu potencijala, regulative, lanca snabdevanja (sakupljanje, skladištenje i transport) i raspoloživih tehnologija za korišćenje biomase u različitim sektorima (električna energija, grejanje i hlađenje i saobraćaj) omogući stvaranje evropske strategije za efikasno, ekonomično i održivo korišćenje biomase u energetske svrhe. Na taj način dobiće se jedan detaljan, interaktivan model koji će omogućiti donosiocima odluke (na lokalnom, regionalnom i nacionalnom nivou) realno sagledavanje mogućnosti korišćenja biomase u energetske svrhe (kako po kriterijumu raspoloživosti, tako i po kriterijumima raspoloživih tehnologija i po ekonomskim kriterijumima) sa ciljem da se ispune i svi zahtevi koji se odnose na kriterijume održivosti. Mašinski fakultet Univerziteta u Beogradu, odnosno Laboratorija za goriva i sagorevanje, učestvuje u realizaciji ovog projekta.

EP: Kako ocenjujete interesovanje studenata za oblasti biomase i biogoriva i šire OIE i EE?

DS: Poslednjih godina, interesovanje studenata za oblast obnovljivih izvora energije i efikasno korišćenje energije se povećava, što se može pratiti i kroz broj studenata koji se opredeljuju za izborne predmete: Biogoriva u procesima sagorevanja, Obnovljivi izvori energije, Racionalna potrošnja energije u industriji i dr. Naravno, process nastave treba stalno usavršavati, uvođenjem novih predmeta i sadržaja. U tom smislu, milsim da bi bilo značajno formiranje modula za obnovljive izvore energije i efikasno korišćenje energije. Kvalitetno održavanje nastave iz ovih predmeta nije moguće bez odgovarajućih laboratorija i ulaganja u opremu. Na taj način moguće je studentima pored kvalitetne teorijske nastave pružiti i odgovarajuću praktičnu nastavu, što je u skladu i sa reformom nastave prema bolonjskom procesu. U skladu sa tim, bilo bi jako dobro naći odgovarajući EU izvor finansiranja za formiranje multidisciplinarnih doktorskih studija na univerzitetu u kome bi učestvovali i ostali tehnički fakulteti, a nosilac bi bio Mašinski fakultet.

Biljana Radović

foto: Medija centar

NIS planira 10 kogeneracionih modula za preradu kaptažnog gasa do kraja godine

nis_ kogenerativno_postrojenjeNIS planira do kraja ove godine 10 kogeneracionih modula za preradu kaptažnog gasa u šta će uložiti 10 miliona evra, objavljeno je na zvaničnom sajtu NIS-a.

Direktor bloka „Energetika NIS“ gospodin Aleksej Belov u petak je obišao nalazište nafte “Velebit” kod Kanjiže sa predstavnicima lokalne samouprave Kanjiža gde je, kako je naveo, izgrađeno 3 kogeneraciona modula. Glavni izvođač radova na tim projektima je TEKNOXGROUP, a odgovorni projektant je CEEFOR.

Do sada kaptažni ili usputni gas nije bio upotrebljiv, odnosno spaljivao se zbog svoje niskokaloričnosti, a posebnom tehnologijom prerađivaće se i koristiti za kombinovanu proizvodnju električne i toplotne energije.

S ekološkog aspekta, prerada gasa značajno smanjuje emisiju štetnih gasova. Predsednik opštine Kanjiža gospodin Mihalj Njilaš rekao je da je ovaj projekat rešio ekološko pitanje, kao i da je ovo prvo postrojenje za proizvodnju struje u opštini Kanjiža.

Osim u Kanjiži, NIS kaptažni gas prerađuje i u 2 pogona na naftnom kolektoru “Kikinda gornje”.

Energetski portal

EPS-ovi projekti revitalizacije postojećih i izgradnje novih hidroelektrana

Direktor Direkcije EPS-aDirektor Direkcije EPS-a za obnovljive izvore, gospodin dr Vladimir Đorđević, u intervju za „kWh” govorio je o razvoju obnovljivih izvora energije sa posebnim osvrtom na razvoj hidroenergije, odnosno revitalizaciju postojećih hidroelektrana i izgradnju novih većih HE, kao i MHE. Između ostalog, on je rekao da EPS godišnje proizvede oko 30 odsto električne energije iz hidroelektrana.

Prema njegovim rečima, nedavno je završena revitalizacija HE „Bajina Bašta”, a 2011. završena je revitalizacija HE „Ovčar banja” i HE „Međuvršje”; u toku je revitalizacija HE „Đerdap 1”; potpisan je ugovor za revitalizaciju HE „Zvornik; i predstoje poslovi na revitalizaciji hidroelektrana, poput revitalizacije glavne opreme na „Vlasinskim HE” .

Gospodin Đorđević, u intervju za „kWh”, rekao je i da je raspisan tender za idejni projekat revitalizacije HE „Bistrica”, i tender za izradu dokumentacije, odnosno za idejni projekat za četvrti agregat za HE „Potpeć”.

Kao rezultat srpsko-italijanskog sporazuma o saradnji u energetici, moguć je i projekat gradnje petog agregata u HE „Bajina Bašta”. S tim u vezi, pre nekoliko godina završen je idejni projekat sa studijom opravdanosti za taj agregat, kao i tenderska dokumentacija. Pored toga, sporazum sa Italijom podrazumeva i „Ibarske HE” za koje su završeni idejni projekti.

Osim toga, završena je prva faza projektne dokumentacije za „Moravske HE”, projekta koji EPS radi u partnerstvu sa nemačkim „RWE”.

Od novih velikih projekata planirana je reverzibilna hidroelektrana „Bistrica” sa četiri agregata po 170MW.

Kada je reč o malim hidroelektranama, planirana je modernizacija 15 postojećih MHE i gradnja 7 novih, a za isplative MHE, za koje su dobili lokacije od Ministarstva energetike po Javnom pozivu, zatražiće energetske dozvole.

Energetski portal
foto: kWh

NIS poklonio solarno led drvo školi u Kanjiži

NIS poklonio solarno led drvo školi u KanjižiKompanija NIS svečano je predala solarno led drvo prošlog petka sednjoškolskom centru „Besedeš Jožef“ u Kanjiži. Ovaj ekološki projekat NIS je podržao u okviru programa društveno-odgovornog poslovanja za 2013. godinu.

Na zvaničnom sajtu NIS-a navedeno je da mini solarni park predstavlja jedinstveno arhitektonsko rešenje u kome su solarni paneli postavljeni na konstrukciju u obliku velikog drveta. Solarno led drvo koristi sunce kao obnovljivi izvor energije za osvetljenje i napajanje strujom školske ekonomije.

Direktor Bloka Energetika NIS-a gospodin Aleksej Belov tom prilikom je istakao da NIS podržava razvoj lokalnih zajednica kroz projekat „Saradnja radi razvoja“.

Međunarodni tender za izgradnju pogona za proizvodnju energije i pogona za reciklažu na deponiji u Vinči biće raspisan u proleće 2015.

pogon za reciklazuGradonačelnik Beograda gospodin Siniša Mali, u intervju za Novosti, najavio je raspisivanje međunarodnog tendera za izgradnju pogona za reciklažu i pogona za proizvodnju električne energije od otpada na deponiji u Vinči. Tom prilikom najavio je rešavanje ekološkog problema, odnosno statusa deponije u Vinči.

Na pitanje novinara o formiranju Sekretarijata za energetiku, on je rekao i da je to ozbiljno pitanje i da je Beogradu neophodna energetska efikasnost.

Podsetimo, minitar u prethodnoj Vladi Srbije gospođa Zorana Mihajlović najavila je u aprilu raspisivanje tendera za upravljanje otpadom (1.700 tona otpada) na deponiji u Vinči i da je u planu kogenerativno postrojenje za dobijanje toplotne i električne energije iz otpada, kao i izgradnja fabrike za reciklažu.

Energetski portal
Foto: metronews.ca

Italijanski privrednici nude saradnju u oblasti obnovljivih izvora energije

Italijanski privrednici nude saradnjuPrivredna komora Srbije i Regionalna trgovinska komora Beneventa iz Italije organizovali su juče posetu privrednika te italijanske regije Srbiji i Beogradu.

Italijanski privrednici ponudili su saradnju Srbiji, između ostalog, u oblasti obnovljivih izvora energije i ekološkom i energetski efikasnom građevinarstvu i tim povodom ponudili su napredne tehnologije, svoje znanje i iskustvo u toj oblasti.

Potpredsednik Privredne komore Srbije gospodin Mihailo Vesović otvorio je skup i istakao da je Srbija otvorena za privrednu saradnju sa inostranim biznismenima, uz napomenu prošlogišnje robne razmene sa Italijom od oko 5 milijardi dolara, kao i da u Srbiji posluje oko 400 firmi sa većinskim italijanskim vlasništvom.

Na skupu je rečeno da su privrednici regije Benvento poznati po upravljanju čvrstim komunalnim otpadom, tretmanu otpadnih voda koje prećišćavaju biljkama. Sekretar te regije zadužen za projekete unapređenja energetske efikasnosti i iskorišćenja solarne energije, gospodin Giuseppe Marciano, istakao je da su italijanske firme uspešno uvele enefrgetske pasoše za energetski efikasne zgrade koje su napravili u toj regiji, a koje imaju i solarne panele, postrojenja za toplu vodu i koriste druge obnovljive izvore energije.

Energetski portal
foto: pks.rs

PREDSTAVLJAMO Izveštaj sa konferencije o biomasi i biogasu održane prošle nedelje u Beogradu

konferencija o biomasi biogasuDvodnevna i Međunarodna Konferencija o biomasi i biogasu održana je u pratećem programu sajma o OIE i EE “Renexpo” 11. i 12. juna u Sava centru u Beogradu.
Energetski portal je pratio konferenciju i izdvaja nekoliko značajnih tema, izlaganja i učesnika, od velikog broja korisnih prezentacija o biomasi i biogasu.

Na temu zakonskih i institucionalnih okvira za korišćenje drvne biomase u Srbiji izlagao je gospodin Slobodan Cvetković (Uprava za šume, Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine).

On je govorio o održivosti i raspoloživosti biomase u svakom regionu Srbije, kao i o njenoj pristupačnosti:

Slobodan Cvetković
Slobodan Cvetković

Uklanjanje barijera za eksploataciju biomase tiče se tehničkih uslova, infrastrukturnih problema, finansijskih podsticaja za korišćenje biomase, ali i toga da biomasa mora da bude dostupna po prihvatljivim cenama krajnjim korisnicima. Na kraju je važno da proizvodnja energije iz poljoprivredne mase bude prihvatljiva što se odnosi na opšte prihvaćen društveni koncenzus, a tiče se ekonomskih, socijalnih aspekata, zaštite životne sredine, a u poslednje vreme sve izraženijih klimatskih promena čiji smo svedoci.

Gospodin Cvetković osvrnuo se i na globalnu potrošnju biomase, značajan porast potrošnje biomase, proizvodnje hrane i energije za grejanje i na proizvodnju biogovoriva, i ukazao na drastičan pad količina obradivog zemljišta s porastom broja stanovnika. Prisutnima je objasnio i pojam resursne efikasnosti koji podrazumeva da se prilikom proizvodnje energije poljoprivredna biomasa koristi na ekonomski prihvatljiv način, sa minimalnim posledicama po prirodu.

Koncept resursne efikasnosti promoviše i EU, a proizvodnja poljoprivredne biomase posmatra se kroz ceo životni ciklus, od obezbeđenja semena do korišćenja u kotlu, distribucije same energije, i na kraju same emisije i odlaganja pepela. Potrebno je zaokružiti čitav ciklus kako bi se znalo kako poljoprivredna biomasa utiče, ne samo na životnu sredinu nego i na ostale segmente proizvodnje.

Pored toga, gospodin Cvetković je istakao i ključne probleme proizvodnje energije iz poljoprivredne biomase, poput prenamene zemljišta, a govorio je i o animalnom otpadu i štetnim uticajima ulja i lignita.

Govoreći o potencijalu poljoprivredne biomase u energetske svrhe, od 1,7 miliona tona ekvivalenta nafte, gospodin Cvetković je napomenuo da se svega 33 hiljade tona koristi, što se odnosi uglavnom na potrošnju slame u prehrambenoj industriji i toplanama:

Dušan Jović

Postoji veliki potencijal da se unapredi ne samo energetika već i poljoprivreda jer omogućava poljoprovrendicima, naročito ako je loša godina, da poboljšaju svoj materijalni status kroz korišćenje biomase u energetske svrhe.

Zakonske i institucionalne okvire za korišćenje drvne biomase prezentovao je gospodin Dušan Jović, (Uprava za šume, Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine).

Gospodin Jović podelio je institucionalni okvir na državni nivo, pokrajinski i operativni ili lokalni nivo, i klasifikovao je goriva na bazi drveta u 3 kategorije: energetske šume (paulovnija…), drvna i šumska biomasa (ostaci u procesu proizvodnje), i reciklirano drvo.

Predrag Stojanovic
Predrag Stojanović

Komptech” mašine za pripremu biomase i “Caterpillar” gasne motore i kongenerativne module predstavilila je “Teknox” grupa i gospoda Predrag Stojanović i Teufik Sadović.

U prvom delu prezenatcije gospodin Predrag Stojanović predstavio je “Teknox” grupu i proizvode austrijske kompanije “Komptech” čiji je “Teknoxgroup Srbija” ekskluzivni zastupnik za teritoriju nekadašnje Jugoslavije i Albanije. Reč je o vodećem evropskom proizvođaču mašina i opreme za mehaničko biološki tretman otpada, pripremu biomase i kompostiranje.

Gospodin Stojanović klasifikovao je “Komptech” mašine na mašine za usitnjavanje (drobilice za drvenastu biomasu, mašine za proizvodnju drvene sečke, univerzalne drobilice i mašine za pripremu sečke); zatim mašine za separaciju odnosno razdvajanje (klasična doboš ili roto sita, mašine sa zvezdastim sitom, vazdušni separatori, separatori kamena); i mašine za kompostiranje odnosno mašine za aerobnu digestiju materijala (poput prevrtača komposta).

U drugom delu prezentacije “Teknox”-a, gospodin Teufik Sadović govorio je o potencijalima gasa (koksnog gasa, gasa na naftnim poljima, prirodnog gasa i biogasa) na teritoriji od Slovenije do Albanije.

Gospodin Sadović govorio je o širokom proizvodnom programu i prednostima “Caterpillar” gasnih motora i kogenerativnih modula, njihovoj mogućoj primeni, odnosno tipovima gasa koji se mogu primeniti na motorima. Takođe se osvrnuo i na aktuelne projekte u kojima “Teknoxgroup Srbija” učestvuje, poput projekata iskorišćenja kaptažnog gasa na naftnim poljima SS1 Velebit u Kanjiži i naftnog polja SGS Srbobran u Srbobranu.

Aleksandar Vasiljevic
Aleksandar Vasiljević

Gospodin Aleksandar Vasiljević (JP Srbijašume) govorio je o rezultatima istraživanja i analiza na temu šumske biomas, o principima održivog gazdovanja, a predstavio je i projekat Foropa.
Gospodin Vasiljević istakao je da je proces povećanja površina šuma intenzivan danas usled napuštanja ruralnih područja i da ima 200 hiljada hektara neobrađenog zemljišta koje predstavlja najveću šansu za proizvodnju drvne biomase. Pored toga, rekao je da treba imati uvek u vidu vlasništvo nad šumama, kao i to da je granica korišćenja postojećih 2,3 miliona hektara šuma limitirana, i da prema profesoru Medareviću i analizama planova gazdovanja iznosi 6,33 miliona kubika godišnje:

S ciljem održivog gazdovanja neophodno je poštovanje pravila u smislu izrade planova kod svih ozbiljnih korisnika biomase, kao i poštovanje zakonskih odredbi koje se odnose na poreklo drveta, a činjenica je da proizvođač može dobiti subvenciju samo ako dokaže poreklo drveta.

Prema rečima gospodina Vasiljevića, čest problem je siromašni vlasnik šume koji je prinuđen da poseče više od dozvoljenih stabala i da ih proda ispod cene, a budući da je potražnja velika i prevazilazi proizvodne potencijale šume, postoji sprega proizvođača kome treba što više biomase i vlasnika šume koji prodajom drveta sebi želi da obezbedi egzistenciju.

Kada je reč o podizanju namenskih zasada za proizvodnju biomase, gospodin Vasiljević je izrazio čuđenje što niko od potencijalih investitora nije ozbiljno predvideo formiranje namenskih zasada za proizvodnju biomase:

Sve se svodi na to gde su prirodne šume i kako ćemo njih iskoristiti za biomasu. – rekao je i dodao da je takođe čest problem i lociranje, odnosno neadekvatan način rasporeda, kao i ugovaranje koje javna preduzeća obavezuje na sklapanje ugovora na godinu dana.

Govoreći o izvozu peleta, gospodin Vasiljević je istakao da se može postići značajan efekat uštede drveta ukoliko bi se nekim vidom subvencije naše stanovništvo podstaklo da koristi pelete koji se, za sada, uglavnom izvoze.

Osim toga, gospodin Aleksandar Vasiljević prisutnima je predstavio i projekat Foropa:

Iz razloga jačanja kapaciteta biomase pristupili smo međunarodnom projekatu Foropa koji finansira EU, gde je prisutno 11 zemalja s ciljem razmene informacija i iskustava i uspostavljanja mreže između učesnika, ali i uvođenja novih tehnologija, i analiziranja najboljih praksi u svakoj od zemalja, uz povećanje efikasnosti peformansi učesnika u lancu snabdevanja.

Jednu od dobrih praksi koje je gospodin Vasiljević istakao je primer iskorišćenja biomase u fabrici “Kronospan” u Lapovu, koja je uspostavila svoj sistem snabdevanja iz privatnih šuma čime obezbeđuje potrebe za biomasom.

U završnici izlaganja, gospodin Vasiljević govorio je o tržištu:

Ogrevno drvo u Srbiji je veoma jeftino i svojom cenom destimuliše svaku ozbiljniju proizvodnju biomase, pre svega sečke. Stoga se postavlja pitanje zašto bi neko koristio otpad i drva manje energetske vrednosti kada može jeftino koristiti drvo visokog kvaliteta za proizvodnju peleta i da taj pelet izvozi.

Nakon ovog izlagnja usledila je diskusija u kojoj su dominirali problemi u sektoru. Jedan od učesnika diskusije rekao je da je potencijalni problem zašto investitori ne razmišljaju u pravcu podizanja brzorastućih plantaža upravo usitenjenost poseda.

Nasuprot tome, čulo se mišljenje da su posedi ipak veliki i da u Srbiji postoji 800 hiljada hekatara poljoprivrednog zemljišta u posedima koji su veći od 100 hektara; s druge strane se čulo i da postoji dosta državnog zemljišta koje se ne koristi za poljoprivredu i nije adekvatnog kvaliteta, ali da ne postoji zakonska regulativa koja može staviti to zemljište u funkciju proizvodnje energije iz biomase.

Gospodin Vasiljević je odgovorio na to da je poljoprivredno zemljište u državnoj svojini dato opštinama da one njima raspolažu i daju u zakup i da dosta tog zemljišta opština ne izdaje u zakup jer nema zainteresovanih zakupaca; na šta se nadovezao gospodin Jović istakavši da je pre 4 godine pokrenuta je inicijativa Uprave za šume da se izvrši pošumljavanje samih opština i da nijedna opština nije bila za to zainteresovana.

Drugi problemi investitora koje su učesnici isticali tokom diskusije je dugoročan zakup kao i nadležnost nad zakupom.

Sama diskusija završena je objašnjenjem gospodina Vasiljevića da je pošumljavanje na poljoprivrednom zemljištu jedno, a kratkoročni zasadi ili platnaže sa kratkom oplodnjom drugo, odnosno da to nisu šumski, već industrijski zasadi i da im treba dati isti status kao i usevima.

Mustafa Basic
Mustafa Bašić

O proizvodnji drvnog peleta govorio je i gospodin Mustafa Bašić, ispred kompanije “Kovan d.o.o.” iz Gračanice u Bosni i Hercegovini.

Osim prednosti kotlova koje je predstavio, gospodin Bašić je prezentovao i nedavno izgrađenu fabriku peleta u Novoj Varoši, kao i fabriku peleta firme “Kovan” u Olovu u BiH:

Olovo je u Bosni i Hercegovini srce šume, a mi svu sirovinu za proizvodnju peleta uzimamo iz ostataka šume koje sakuplja stanovništvo od koga otkupljujemo. Tako su nam i šume postale čistije.

Na pitanja prisutnih, gospodin Bašić je rekao da kvalitetan pelet ima dve cene, nesezonsku i sezonsku, da je nesezonska oko 125 evra po toni, a sezonska od 135 do 140 evra po toni.

Natalija Kurjak
Natalija Kurjak

I za kraj izdvajamo još jednu prezentaciju agroindustrijskog sistema koji odavno koristi obnovljive izvore energije i kada to niko drugi u Srbiji nije. Reč je o kompaniji “Victoria Logistic” koja je članica “Victoria Group”, a koju je na konferenciji predstavila gospođa Natalija Kurjak, kroz prezentaciju proizvodnje biomase i agropeleta.

Ona je istakla da “Victoria Group”, osim što vodi računa o zaštiti životne sredine, koristi i resurse koji su joj na raspolagnju za dobijanje energije, s ciljem maksimalnog iskorišćenja resursa.

Na primeru Vojvodine gospođa Kurjak rekla je da je oko 63 odsto posejanih useva na 1,5 milion hekatra zemljišta obnovljivo i da je potencijal proizvodnje biomase oko 1 milion tona:
Potencijal proizvodnje biomase je oko 5,5 miliona tona, od čega 1/3 moramo vratiti kroz organsku materiju u zemlju, 1/3 moramo dati stočnom fondu, a 1/3 je potencijal za primenu kroz agropelet ili OIE.

Govoreći o prednostima i manama agropeleta, gospođa Kurjak je istakla dobru toplotnu moć, umanjenje troškova transporta, bolju nasipnu težinu, lakšu manipulaciju i lakšu mogućnost skladištenja.
Cena agropeleta je niža u odnosu na drvni pelet, ali nije toliko niža toplotna moć koliko je viši sadržaj pepela u krajnjem proizvodu, a iznosi 89-90 evra po toni. – izjavila je dodala da se “Victoria Group” već 10 godina bavi agrobiznisom, a od 2006. radi na smanjenju troškova energije s ciljem da budu konkurentniji na tržištu, ali i da zadovolje i ekološke i ekonomske i energetske aspekte.

Do sada su izgradili kotao na biomasu (ljuske od suncokreta), prvu fabriku biodizela u Šidu, kotao na biomasu u fabrici “Soja protein”, kotao na biomasu u fabrici u Šidu, i postrojenje za peletiranje biomase.

Osim ovih, Prva međunarodna konfrencija o biomasi okupila je i druge učesnike i eksperte u ovoj oblasti, među kojima su i gospodin prof. dr Branko Glavonjić (Šumarski fakultet, Univerziteta u Beogradu) koji je govorio o tržištu drvnih biogoriva u Srbiji, gospodin Mr. Alexis Brakham (GIZ), gospodin Nemanja Stojić (Poljoprivredni fakultet, Univerzitet u Novom Sadu), gospodin dr Andrej Pilipović (Institut za nizijsko šumarstvo), gospodin dr Milorad Danilovic (Šumarski fakultet, Univerzitet u Beogradu), gospođa dr Branislava Kovačević Lepotić (Transnafta AD), gospodin Jozsef Kotnyek, vođa sektora MVM OVIT i drugi.

B.R.

foto: Dejan Budić

„Adidizel“ iz Sremskih Karlovaca smanjuje potrošnju goriva i izduvne gasove

Adidizel iz Sremskih Karlovaca smanjuje potrošnju goriva i izduvne gasove

U intervjuu za portal eKapija, komercijalni direktor kompanije „Naftachem“ gospodin Milovan Gaćina govorio je o prednostima „adidizela“, koji proizvode u naftnom terminalu u Sremskim Karlovcima.

Reč je o dizel paketu aditiva koji smanjuje potrošnju goriva za najmanje 2%, a značajno smanjuje emisiju štetnih izduvnih gasova iz motora i do 10%. Ovi aditivi obezbeđuju potpuno sagorevanje goriva, bez stvaranja bilo kakvih ostataka i taloga u motoru, za razliku od neaditivnih goriva koji ostavljaju motor sa visokim sadržajem ostataka taloga u usisnom sistemu motora, čime se smanjuje snaga motora i radni vek motora, a povećava potrošnja goriva.

Prema rečima gospodina Gaćine, potrebno je vrlo malo doziranje aditiva za pretvaranje goriva standardnog kvaliteta u vrhunsko gorivo što je slučaj sa „adidizelom“.

Kako prenosi eKapija, postoji i specijalni dizel paketa atitiva, letnja varijanta sa pet aditiva i zimska varijanta, koja će sadržati i aditiv za niskotemperaturna svojstva.

Naftni terminal u Sremskim Karlovcima je jedno od najmodernijih skladišta u Srbiji, a poseduje sistem za aditiviranje francuske kompanije „Satam“ kao i sistem za filtriranje nemačke firme „Faudi Aviation“.

Za samo 2 meseca prodato je 3 miliona litara „adidizela“, a kupci su privatne benzinske pumpe, špediteri, autobuski prevoznici, kompanije iz oblasti poljoprivrede.

Energetski portal

FOTO: naftachem.rs

U Srbiji do sada izdato 358 energetskih pasoša i 1226 licenci 381

Energetski pasos2

Predsednik Inženjerske komore Srbije gospodin Dragoslav Šumarac izjavio je na I Međunarodnoj Konferenciji o energetskoj efikansosti održanoj 11. juna u Sava centru, u organizaciji “Reeco d.o.o.”, da je u Srbiji izdato 358 energetskih pasoša, i da Licencu 381 poseduje 1226 inženjera.

Prema njegovim rečima, obuku za inženjere odgovorne za energetsku efikasnost zgrada prošlo 1850 polaznika, od njih je 1562 položilo ispit, a 1226 poseduje licencu 381.

Uslov za sticanje Licence 318 (pun naziv – Odgovorni inženjer za energetsku efikasnost zgrada), osim položenog ispita iz oblasti energetske efikasnosti zgrada je i posedovanje diplome Mašinskog fakulteta, ili diplome Elektrotehničkog fakulteta ili diplome Građevinskog fakulteta ili diplome Arhitektonskog fakulteta.

Delatnosti koje obavljaju odgovorni inženjeri za energetsku efikasnost zgrada su: izrada elaborata, vršenje energetskih pregleda i učestvovanje u energetskoj sertifikaciji zgrada.