Home Blog Page 1149

Počinje energetska sanacija Doma kulture u Babušnici

Foto-ilustracija: energetskiportal.rs

U Babušnici su počeli radovi na sanaciji fasade i zameni stolarije zgrade Doma kulture čime će se značajno unaprediti energetska efikasnost objekta.

Оvaj projekat za koji su Evropska unija i Vlada Švajcarske, preko razvojnog programa Evropski PROGRES, opredelile 100.000 evra, a opština Babušnica 11.630 evra, doprineće očuvanju životne sredine, smanjenju potrošnje električne energije, dok će renovirani prostor otvoriti mogućnost za unapređenje kulturnog života stanovništa. Tokom i nakon realizacije projekta vodiće se računa o principima dobrog upravljanja te će opština Babušnica izraditi program energetske efikasnosti i formiraće komisiju za monitoring i evaluaciju programa.

Kako je predviđeno, radovi bi trebalo da budu završeni u roku od mesec dana, a izvođač radova je građevinska firma KIMTIM iz Pirota koja je izabrana na tenderu koji je raspisala opština Babušnica.

izvor: jugpress.com

foto: energetskiportal.rs

Sandra Jovićević

TE „Morava“ obeležila 48 godina rada

Termoelektrana „Morava“ u Svilajncu obeležila je 21. marta 48 godina rada.

Direktor Sektora za tehničke poslove proizvodnje energije u EPS-u gospodin Dejan Ostojić naglasio je da je TE „Morava“ i tokom ovogodišnje zimske sezone bila veoma pouzdan energetski objekat, uprkos veoma hladnom vremenu koje je dugo trajalo. Kako je istakao, tokom prethodnih nekoliko godina modernizovano je postrojenja i ekološki i tehnološki, tako da će termoelektrana ubuduće raditi još bolje, efikasnije i pouzdanije.

Direktor za proizvodnju energije Ogranka TENT gospodin Goran Lukić istakao je spremnost radnika i postrojenja za naredni period. Naveo je da se sa 13 raspoloživih blokova, među kojima je i blok TE „Morava“ od 125 megavata instalisane snage, TENT uspešno suprotstavio zimi, najhladnijoj u proteklih pet decenija.

Direktor TE „Morava“ gospođa Marija Stevanović podsetila je da je u 2015. i 2016. godini realizovan kapitalni remont sa ekološkom modernizacijom postrojenja, u koji je uloženo 27 miliona evra zahvaljujući čemu je produžen radni vek elektrane i postignut pozitivan pomak u zaštiti životne sredine.

Od prve sinhronizacije bloka, 31. januara 1969. godine do 14. februara ove godine, TE „Morava“ je proizvela 21,656 milijardi kilovat-časova električne energije, ostvarila 228.358 sati rada na mreži i potrošila 25.450.848 tona uglja.

izvor: tent.rs

Sandra Jovićević

Ekološki pokret Vrbasa obeležio Svetski dan voda

Ekološki pokret Vrbas obeležio je Svetski dan voda održavanjem radionice o važnosti voda i učešćem na okruglom stolu u Kucuri u opštini Vrbas.

Radionica na temu važnosti voda organizovana je u saradnji sa OŠ „Bratstvo-jedinstvo“, a za cilj je imala širenje svesti o značaju ovog resursa. U okviru okruglog stola prezentovani su rezultati rada učesnika na podizanju sigurnosti od elementarnih nepogoda, a bilo je i reči o sprečavanju štetnog uticaja otpada na površinske vode.

Održavanje okruglog stola i radionice omogućeno je projektom „Osnaživanje odgovornosti i obaveza za bolju životnu sredinu“ koji se realizuje uz podršku programa CSOnnect, a sprovodi ga Regionalni centar za životnu sredinu. Program finansira Švedska agencija za međunarodni razvoj i saradnjuu (SIDA).

izvor: ekovrbas.net

Sandra Jovićević

Austrija umrežava stanice za punjenje električnih vozila

Austrija ima u planu da umreži stanice za punjenje električnih automobila.

Od aprila ove godine čak 11 snabdevača električnom energijom povezaće svoje stanice za punjenje električnih vozila u mrežu sa ukupno 1.300 punktova.

Sklapanjem ugovora o snabdevanju vozači će steći pravo na korišćenje svih stanica u mreži. U planu je da mreža do kraja 2017. godine ima 2.000 stanica, sa potencijalom da do 2020. godine dostigne 5.000.

izvor: energetika-net.com

Sandra Jovićević

RED POPLAVA, RED SUŠA: Ko je za to kriv?

Photo: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U novosadskom SPENS-u se ove nedelje održava tradicionalna manifestacija „Novosadsko proleće“ u okviru koje je postavljena i tematska izložba „Salon energetske efikasnosti“ posvećena temi „Energetska efikasnost kroz obnovljive izvore energije“. Centralni događaj bila je konferencija u organizaciji Pokreta Gorana Vojvodine „Obnovljivi zvori energije – cilj ili sredstvo, sektorske perspektive“, održana u utorak, koja je okupila učesnike iz sva tri sektora (javni, civilni i poslovni).

U ime javnog sektora učesnicima se obratila Dragana Radulović iz Odseka za klimatske promene u Ministarstvu poljoprivrede i zaštite životne sredine. Ona je istakla činjenicu da su klimatske promene realnost i da je za njih definitivno odgovoran čovek i njegova zloupotreba fosilnih goriva.

– Na globalnom nivou, temperaturni skok je evidentan u odnosu na temperature u pred-industrijskoj eri. Što se Srbije tiče, ukoliko se nešto smesta ne promeni, do 2030. godine očekuje nas porast prosečne temperature za 0,5 do 1,5 C – rekla je ona.

Foto: EP

Gospođa Radulović je objasnila da su klimatske promene nedvojbeno ljudski faktor, a da su ekonomski gubici su zbog njih enormni.

– Procenjuje se da samo u Srbiji od 2000. godine nastala šteta prelazi pet milijardi evra, a za 70 odsto gubitaka zaslužne su poplave i suše s visokim temperaturama. A to bi sve moglo da se spreči zamenom fosilnih goriva energijom iz obnovljivih izvora – naglasila je.

Ona smatra da je ključ za poboljšanje aktuelnog stanja proces izrade Strategije borbe protiv klimatskih promena sa Akcionim planom, kao i nacionalni projekat „Lokalni razvoj otporan na klimatske promene“, što bi predstavljalo priliku za lokalne samouprave da se uključe u borbu.

Foto-ilustracija: Pixabay

Takođe, potrebno je zakonski regulisati i razviti sistem za monitoring emisije gasova staklene bašte, kao i definisati zakon o klimatskim promenama, a važno je i dati podsticaje svima onima koji čuvaju životnu sredinu prelaskom na obnovljive izvore energije.

– Preduzeća će u budućnosti imati obavezu da rade monitoring emisije CO2 i drugih štetnih gasova i da o tome izveštavaju nadležne institucije. Ukoliko to ne urade, neće biti konkurentne na tržištu EU, gde je planirano da se udeo emisije opasnih gasova smanji za 80, a dugoročno i 95 odsto – poručila je gospođa Radulović.

Foto-ilustracija: Pixabay

Privatni sektor na ovoj konferenciji zastupala je Ivana Ostoić, stručna saradnica kompanije „REECO SRB„, koja je iznela stav da je „postati održiv jednako ostati održiv“. Ipak, da bi ovo bilo moguće, nepohodan je podsticaj države, kao i ulaganje u radnike otvaranjem novih radnih mesta.

– Obnovljivi izvori energije su seksi! Svakom ko se na vreme uključi u ovu oblast otvaraju se nova tržišta. Kao što mnoge mlade komanije znaju, nije lako probiti se u svetu giganata, ali u ovom sektoru je danas moguće napraviti „bum“. Nažalost, javni sektor još uvek kaska sa uredbama i podsticajima, a samim time usporava biznis sektor, jer neretko dobri projekti propadnu zbog komplikovanih administrativnih procedura. Takođe, to isto radi i civilni sektor, pre svega zbog neobaveštenosti o dobrobitima prelaska na obnovljive izvore energije – kazala je ona.

EdF vraća u rad četiri nuklearna reaktora

Francuska elektroenergetska grupa EdF saopštila je da će zahvaljujući primeni novih tehnika četiri isključena nuklearna reaktora tokom 2017. godine biti ponovno priključena na elektroenergetsku mrežu.

Dva reaktora isključena su nakon što su otkriveni problemi u vezi s njihovom proizvodnjom i falsifikovanim dokumentima u fabrici kompanije Areva, dok su preostala dva isključena zbog problema sa dihtovanjem i nesrećama. Zbog ovoga je došlo do porasta cena električne energije na francuskom elektroenergetskom tržištu, ali i ispitivanja o sigurnosti snabdevanja električnom energijom.

Međutim, kako su pronađena tehnička rešenja za probleme na svim nuklearnim reaktorima, oni bi trebali biti uključeni odmah nakon dobijanja saglasnosti od francuske Uprave za nuklearnu sigurnost (ASN).

izvor: energetika.ba

Sandra Jovićević

Rekonstruisana trafostanica „Trokut“ u Hrvatskoj

U Čakovcu u Hrvatskoj juče je obeležen završetak radova na rekonstrukciji transformatorske stanice „Trokut“.

Reč je o ključnoj tački napajanja grada Čakovca i središnjeg dela Međimurja i najvećoj pojedinačnoj investiciji u elektrodistribucionu mrežu u Međimurskoj županiji.

Predstavnik HEP-a gospodin Davor Sokač izjavio je da HEP ODS kontinuirano ulaže značajna sredstva u izgradnju, rekonstrukciju, revitalizaciju, sanaciju i obnovu brojnih elektroenergetskih postrojenja. Samo u 2016. godini HEP ODS je na području cele Hrvatske uložio gotovo milijardu kuna, a istu stopu ulaganja planira zadržati i u 2017. godini jer su ove investicije nužne radi povećanja pouzdanosti i kvaliteta isporuke električne energije.

Trafostanica „Trokut“ pokriva oko dve trećine potreba za električnom energijom u Međimurskoj županiji. Radovi na rekonstrukciji trajali su 18 meseci, a vrednost radova iznosi oko 20 miliona kuna.

izvor: hep.hr

Sandra Jovićević

Dodeljeno 10 ugovora za projekte klimatskih promena u Hrvatskoj

U Hrvatskoj je završen Program podsticaja istraživačkih i razvojnih aktivnosti u području klimatskih promena dodelom ugovora o finansiranju 10 naučno-istraživačkih projekata.

Ministar zaštite životne sredine i energetike Hrvatske gospodin Slaven Dobrović izjavio je da je ovo prvi ovakav projekat u Hrvatskoj kojim je omogućeno značajno ulaganje u naučne projekte koji bi trebali dovesti do konkretnih rešenja u smanjivanju emisija gasova sa efektom staklene bašte, jačanju rezistentnosti poljoprivrede na sušu, povećanju udela obnovljivih izvora energije i većoj energetskoj efikasnosti.

Za projekat je stiglo 37 prijava, a odabrano je 10 najboljih za koje će u naredne 2 godine biti izdvojeno 2 miliona kuna.

izvor: mzoip.hr

Sandra Jovićević

RADMILA ŠEROVIĆ: Otpad jedne industrije postaće sirovina druge industrije

Načelnik Odeljenja za upravljanje otpadom pri Ministarstvu za poljoprivredu i zaštitu životne sredine je gospođa Radmila Šerović, koja od 2002. godine radi u državnoj upravi. Tačnije, ona se od 2007. godine bavi upravljanjem otpadom u resornim ministarstvima. Sertifikate kao „edukator-trener“ u oblasti Upravljanja projektima i poslovima Evropske unije, dobila je od Ministarstva inostranih poslova Kraljevine Danske, Centra za evropske studije iz Strazbura i College of Europe, Brugge i Fakulteta političkih nauka u Beogradu. Najznačajniji sertifikat dobila je od japanske Agencije za međunarodnu saradnju – JICA. U pitanju je svedočanstvo za dodatno stručno usavršavanje u oblasti „Upravljanje komunalnim otpadom i ostalim vrstama otpada“ u periodu od 12. januara do 22. februara 2009. godine.

Sa gospođom Šerović razgovarali smo svim izmenama i dopunama Zakona u vezi sa upravljanjem otpadom u Srbiji.

EP : Možete li da nam u kratkim crtama kažete nešto o Zakonu o upravljanju otpadom i njegovom razvoju od 2009. godine do danas, tačnije, do dopuna koje su usvojene u martu ove godine? Šta je najslabija tačka zakona u Srbiji? Da li se zakoni dovoljno poštuju?

Radmila Šerović: Jedan od razloga za predlaganje izmena i dopuna ovog zakona je obezbeđivanje usklađenosti zakonodavnopravnih rešenja u oblasti upravljanja otpadom, koja se odnose na sistem finansiranja upravljanja otpadom nakon stupanja na snagu Zakona o Fondu, 29. septembra 2012. godine, koji se dosad ostvarivao preko ovog Fonda. Naime, stupanjem ovog zakona na snagu Fond za zaštitu životne sredine je prestao sa radom . U cilju uspostavljanja kontinuiranog funkcionisanja sistema finansiranja zaštite životne sredine i potrebe namenskog korišćenja sredstava za zaštitu životne sredine, predložene su izmene zakona i u ovom delu, a u skladu sa odredbama Zakona o budžetskom sistemu.

Težište politike zaštite životne sredine razvijenih zemalja, uključujući zemlje EU, predstavlja visok nivo zaštite životne sredine i njeno utemeljenje na ekonomskim principima („zagađivač plaća“). Rešavanje problema zagađenja životne sredine usled neadekvatnog upravljanja otpadom i namenskog korišćenja naknada, uzima u obzir primenu principa „zagađivač plaća” u skladu sa Preporukom Saveta 75/436 Euratom, ECSC, EEC o određivanju troškova i akcija javne vlasti u oblasti zaštite životne sredine – princip „Zagađivač plaća“.

Izmenama i dopunama Zakona o upravljanju otpadom ostvaruju se opšti ciljevi ustanovljeni zakonom, odnosno primena načela „zagađivač plaća” ustanovljenog Zakonom o zaštiti životne sredine pod jednakim uslovima za sva pravna lica koja obavljaju privrednu delatnost na teritoriji Republike Srbije. Propisuju se finansiranja upravljanja otpadom i korišćenje sredstava za finansiranje otpadom u skladu sa rešenjima predviđenim u predloženim izmenama i dopunama zakona kojim se uređuje zaštita životne sredine, a kojim se ustanovljava Zeleni fond Republike Srbije.

Predložena zakonodavna rešenja nemaju negativno dejstvo na privredne subjekte, jer se odnose na popunjavanje pravnih praznina, preciziranje odredbi, obezbeđivanje kontinuiteta u radu novih postrojenja koja podležu integrisanoj dozvoli, i u vezi su sa prestankom rada Fonda za zaštitu životne sredine. Takođe, ona predstavljaju i usklađivanje sa predloženim rešenjima u zakonu kojim se uređuje zaštita životne sredine, a istovremeno obezbeđuju kontinuitet u funkcionisanju sistema finansiranja zaštite životne sredine, uključujući i upravljanje posebnim tokovima otpada. Tokom primene zakona preduzeće se zakonodavne, upravne i upravno nadzorne, institucionalno-organizacione, tehničkeoperativne, ekonomske mere i mere jačanja javne svesti.

ZAKONODAVNE, UPRAVNE I UPRAVNO NADZORNE MERE:

  • Revizija i donošenje Strategije upravljanja otpadom sa Nacionalnim planom kao i programa prevencije stvaranja otpada
  • Usklađivanje regionalnih i lokalnih planova upravljanja otpadom sa Nacionalnim planom
  • Donošenje izvršnih propisa na osnovu ovog zakona
  • Uspostavljanje okvira za primenu tehničkih zahteva za nusproizvode i za pojedine vrste otpada koje, u skladu sa propisima Evropske unije, prestaju da budu otpad
  • Revizija sistema ovlašćivanja organizacija za ispitivanje otpada Otpad jedne ind ustrije postaće sirovina druge industrije
  • Uvođenje i primena sistema superanalize u slučaju sumnje u izveštaj o ispitivanju otpada
  • Unaprediti sistem izdavanja, izmene i oduzimanja dozvola za upravljanje otpadom, a naročito za postrojenja za upravljanje otpadom koja podležu integrisanoj dozvoli
  • Uspostaviti registraciju posrednika, odnosno trgovaca otpadom
  • Revizija propisa o upravljanju medicinskim i farmaceutskim otpadom

TEHNIČKO-TEHNOLOŠKE MERE:

  • Rešavanje skladištenja opasnog otpada
  • Izgradnja sistema za tretman otpada, uključujući opasan otpad
  • Obezbediti odlaganje otpada iz domaćinstva u kontejnere ili drugi način;
  • Obezbeđivanje i opremanje centara za sakupljanje otpada iz domaćinstva koji nije moguće odložiti u kontejnere za komunalni otpad (kabasti i drugi otpad), uključujući i opasan otpad iz domaćinstava
  • Veće korišćenje pepela iz termoelektrana kao sekundarne sirovine (cementare, građevinski sistemi)
  • Zamena svih uređaja sa PCB uljima, dekontaminacija uređaja, uništavanje svih opasnih otpadnih materija sa PCB

INSTITUCIONALNE I ORGANIZACIONE MERE:

  • Uspostavljanje saradnje između organa nadležnog za izdavanje dozvole i operatera koji podležu integrisanoj dozvoli
  • Jačanje kontrolnih mehanizama za praćenje kretanja opasnog otpada i unapređenje sistema izveštavanja u oblasti upravljanja otpadom

RAZVIJANJE JAVNE SVESTI:

Foto-ilustracija: Pixabay
  • Razvoj i implementacija programa za stalnu komunikaciju sa svim učesnicima u upravljanju otpadom i operatera koji podležu integrisanoj dozvoli

U domenu izmena koje se odnose na finansiranje, nije potrebno preduzeti mere za ostvrivanje predloženih rešenja.

EP : Nedavno je izrađen Nacionalni plan za upravljanje građevinskim otpadom, uz finansijsku podršku EU. Recite nam nešto više o tom planu.

Radmila Šerović: EU finansira IPA 2013 projekat ”Unapređenje upravljanja opasnim otpadom u Republici Srbiji” koji je u toku. U okviru ovog projekta radi se na izradi Plana za upravljanje otpadom od građenja i rušenja u saradnji sa Austrijskom agencijom za zaštitu životne sredine kao i sa Nemačkim federalnim ministarstvom. U Republici Srbiji je u toku IPA 2013 projekat „Unapređenje upravljanja opasnim otpadom u Republici Srbiji”, u okviru koga se radi na izradi Plana za upravljanje otpadom od građenja i rušenja, sa Austrijskom agencijom za zaštitu životne sredine kao i Nemačkim federalnim ministarstvom, finansiran od strane EU. Prva radionica je održana početkom decembra prošle godine, a sledeća je održana 17. juna 2016. godine na kojoj su eksperti predstavili Predlog plana. Plan se, u najvećoj meri, odnosi na sortiranje otpada na samom gradilištu, njegovu reciklažu radi ponovne upotrebe, kao i način zbrinjavanja opasnog građevinskog otpada.

Građevinski otpad je po svom volumenu i težini jedan od najobimnijih tokova otpada u Evropskoj Uniji, a takođe i oblast koja u Republici Srbiji treba da se uredi. Član 38. Zakona o upravljanju otpadom propisuje ponovnu upotrebu i ponovno iskorišćenje, gde stoji da otpad od građenja i rušenja može biti ponovo iskorišćen i upotrebljen. Izmenom Zakona koja je u planu u narednom periodu, imaćemo zakonski okvir za donošenje Pravilnika o načinu postupanja sa otpadom od građenja i rušenja.

Foto-ilustracija: Pixabay

EP : Nedavno ste na skupu u PKS istakli da se u Srbiji reciklira samo 5 do 15 odsto ukupnog otpada. Koji su EU standardi kojima težimo? Kako u industriji i javnom sektoru da povećamo obim reciklaže?

Radmila Šerović: Vlada Republike Srbije je 2010. godine usvojila Strategiju upravljanja otpadom za period od 2010. do 2019. godine, kojom je obuhvaćeno i upravljanje posebnim tokovima otpada. U njoj se propisuju smernice i mere za smanjenje pritiska na životnu sredinu usled nastajanja i upravljanja otpadom. Sistem je organizovan integralno, uz sve učesnike u sistemu na nacionalnom, pokrajinskom i lokalnom nivou.

Strategijom se posebno naglašava značaj sprečavanja, odnosno smanjenja nastajanja otpada, ponovne upotrebe i reciklaže svih vrsta otpada. Ona je usmerena ka smanjenju uticaja otpada i proizvoda koji će postati otpad, pri čemu, da bi bila efikasnije i što potpunije primenjena, ovaj uticaj mora biti smanjen tokom svih etapa životnog veka proizvoda. Otpadne materijale nikako ne treba posmatrati isključivo kao otpad i izvor zagađenja, već kao zamenu za sve oskudnije prirodne resurse (metalične, nemetalične, biljne i životinjske sirovine, kao i energente) koje obavezno treba što bolje iskoristiti.

Takođe, 2009. godine usvojeni su Zakon o upravljanju otpadom i Zakon o ambalaži i ambalažnom otpadu, sa paketom podzakonskih akata koji proizilaze iz navedena dva zakona i koji su postali osnov za uspostavljanje i unapređenje sistema upravljanja otpadom u RS kao i za formiranje reciklažne industrije. U Srbiji, otpadni materijali koji se ponovo upotrebljavaju ili tretiraju radi ponovne upotrebe, a pripadaju kategoriji neopasnog otpada su papir, karton, plastika, crni metali, obojeni metali, otpadne gume ali i organski materijali, drvo i tekstil. Od opasnog otpada najviše se u Srbiji recikliraju otpadna ulja, otpad od električne i elektronske opreme, fluorescentne cevi koje sadrže živu, otpadni akumulatori, a u nešto manjoj meri i otpadna vozila.

Otpadne baterije (posebno one koje se koriste u domaćinstvima) se skoro i ne recikliraju. Otpadi iz hemijske industrije (otpadi organskog i neorganskog porekla) tretiraju se samo u par postrojenja postupkom neutralizacije i solidifikacije, a ambalaža kontaminirana opasnim otadom se tretira ili postupkom sa tečnim azotom i suvim ledom ili postupkom pranja.

Većina ovih materijala je deo regionalnog (kompost, drvo), nacionalnog (staklo) ili međunarodnog (papir, plastika, crni metali, obojeni metali i tekstili) tržišta. U prošlosti, prvo su ciljane zalihe koje su bile najdostupnije, najjednostavnije za ponovno iskorišćavanje i najlakše za prodati (opiljci metala, obojeni metali, papir).

U sadašnjim uslovima kapaciteti za reciklažu u Republici Srbiji se povećavaju. Procenjuje se da se u Srbiji reciklira od 10 do 15 odsto otpada. Od 2003. godine do danas, zabeležen je nagli rast preduzeća koja se bave reciklažom otpada. Strategijom upravljanja otpadom u okviru dugoročnih ciljeva koje RS treba da ispuni, zacrtan je cilj kojim je neophodno podići stopu iskorišćenja i reciklaže ambalažnog otpada (staklo, papir, karton, metal i plastika) na 25 odsto od njegove količine u periodu od 2015. do 2019. godine.

Ukupan broj dozvola izdat operaterima za sakupljanje, transport, skladištenje i tretman otpada od strane svih organa uprave (Ministarstvo, pokrajinski organi i organi lokalne samouprave) premašuje 2000. Na zvaničnoj web adresi Agencije za zaštitu životne sredine, www.sepa.gov.rs može se pregledati Registar izdatih dozvola na teritoriji RS. Broj izdatih dozvola potvrđuje činjenicu da se u Srbiji ubrzano uspostavlja sistem reciklaže otpada (reciklažna industrija) uz stvaranje značajne sakupljačke mreže, koja predstavlja veoma važan, neophodan element u uspostavljanju i unapređenju tog sistema. Izdate dozvole predstavljaju samo prvi korak u stvaranju celovitog sistema u zaštiti životne sredine, jer nije reč o zatvorenom procesu, već o oblasti koja traži ozbiljno preispitivanje i novi unapređen sadržaj.

Foto-ilustracija: Pixabay

U proteklom periodu, izdavanjem dozvola i subvencija država je ozbiljno podstakla zelenu i reciklažnu industriju, omogućila je jednake šanse svima koji su zainteresovani. Za kvalitetno upravljanje reciklažnim otpadom neophodne su investicije u tehnologiju, stručan kadar i integrisani sistem kontrole i praćenja tokova otpada. U skladu sa primerima dobre prakse u razvijenijim zemljama, potrebno je preispitati procedure za izdavanje dozvola, jer je netransparentni i nekontrolisani promet reciklažnog otpada, tj. sekundarnih sirovina, podsticaj za kriminal koji je, nažalost, prisutan, naročito u posebnim tokovima otpadnih ulja i vozila.

Zato je neophodan mnogo bolji nadzor kako poreske uprave, tako i inspekcije zaštite životne sredine. Kroz izmene i dopune Zakona o upravljanju otpadom, koje su sada u proceduri, traži se rešenje za novi okvir u toj oblasti, a sve u skladu sa zakonodavstvom EU, koje je potrebno u potpunosti preneti u zakonodavstvo RS.

Treba jasno definisati i propisati potrebne, podsticajne ekonomske instrumente kao osnovu za unapređenje postojećeg sistema upravljanja reciklažnim otpadom, tj. posebnim tokovima otpada. Naučna i stručna javnost u zaštiti životne sredine su apsolutno saglasne u vezi sa neophodnošću uspostavljanja i funkcionisanja novog modela finansiranja „zelenog“ fonda (nakon usvajanja Zakona o izmenama i dopunama upravljanja otpadom koji je stupio na snagu 1. marta 2016. godine) kao budžetskog fonda. Tako će se obezbediti preko potrebna finansijska samostalnost zaštite životne sredine, a samim tim i pouzdaniji razvoj reciklažne industrije.

EP : Cirkularna ekonomija je budućnost svetske i evropske ekonomije. Koje sve grane privrede i industrije treba da pretrpe najveću promenu i prilagođavanje u Srbiji? Da li je moguće pripremiti se adekvatno za EU , kako ne bismo doživeli sudbinu Grčke ili Hrvatske koje plaćaju brojne kazne?

Radmila Šerović: Evropska komisija je krajem 2015. godine usvojila novi zakonski okvir za uvođenje modela cirkularne ekonomije kako bi se kroz održivo korišćenje resursa ojačala privreda i obezbedio održivi ekonomski rast. Predloženim merama, poput povećanja ponovnog korišćenja i reciklaže otpada umesto njegovog odlaganja na deponije, „zatvara se krug”, odnosno izvlači se najveća moguća korist od svih sirovina, proizvoda i otpada, uz povećanje ušteda energije i smanjenje zagađenje vazduha, vode i zemljišta.

Cirkularna ekonomija predstavlja drugačiji privredni model koji teži dugotrajnosti proizvoda i vraćanju svih otpadnih materijala u procese proizvodnje, podrazumevajući efikasno korišćenje resursa i smanjeno zagađenje životne sredine uz ostvarivanje finansijskih ušteda i kreiranje novih poslovnih mogućnosti. Rešenja koja ovaj koncept nudi su bazirana na procesima koji se svakodnevno odvijaju u prirodi, pri čemu otpad jedne industrije predstavlja sirovinu za drugu industriju.

Uzimajući u obzir preporuke Evropske komisije o cirkularnoj ekonomiji, Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine predložilo je izmene i dopune tri zakona iz oblasti životne sredine uključujući i izmene i dopune Zakona o upravljanju otpadom koje je Narodna skupština Republike Srbije usvojila ove godine. Izmenama i dopunama Zakona o zaštiti životne sredine predviđeno je formiranje Zelenog fonda Republike Srbije, kao budžetskog fonda koji će, između ostalog, omogućiti održivo finansiranje sistema upravljanja otpadom.

Foto-ilustracija: Pixabay

NOVA ZAKONSKA REŠENJA OMOGUĆUJU:

  • Podršku konceptu održivog razvoja i cirkularne ekonomije
  • Otvaranje „zelenih radnih mesta” Uvode se dva nova pravna instituta:
  • „ Prestanak statusa otpada” – pojedine vrste otpada prestaju da budu otpad nakon tretmana i ispunjavanja propisanih standard
  • „Nusproizvod” – upotreba proizvodnog ostatka iz proizvodnog procesa, nakon upisa u registar nusproizvoda

NOVA ZAKONSKA REŠENJA JAČAJU PRINCIP HIJERARHIJE UPRAVLJANJA OTPADOM:

Prevencija stvaranja otpada – predviđeno je donošenje programa prevencije stvaranja otpada i utvrđivanje mera prevencije koje utiču na opšte uslove stvaranja otpada, na dizajn, proizvodnju, distribuciju, potrošnju i fazu upotrebe proizvoda

Priprema za ponovnu upotrebu – je preduslov za dalje uređenje i razvoj sistema za reparaciju proizvoda 3. Reciklaža – predviđena je obaveza preduzimanja mera kojima se obezbeđuje visok kvalitet reciklaže – uspostavljanje odvojenog sakupljanja otpada 4. Ostale operacije ponovnog iskorišćenja otpada

Odlaganje otpada Zakonska rešenja koja se odnose na jedinice lokalne samouprave:

  • Selekcija i odvojeno sakupljanje otpada radi reciklaže
  • Centri za sakupljanje otpada iz domaćinstava
  • Evidencija divljih deponija
  • Evidencija i projekti sanacije i rekultivacije postojećih nesanitarnih deponija – smetlišta
  • Sporazum sa jednom ili više jedinica lokalne samouprave o lokaciji za izgradnju i rad postrojenja za tretman, skladištenje, ponovno iskorišćenje i odlaganje otpada na svojoj teritoriji
Foto-ilustracija: Pixabay

Politika Ministarstva se razvija u cilju davanja podrške i promocije sistemu reciklaže otpada, u cilju jačanja društveno-ekonomskog poslovanja u oblasti upravljanja otpadom, kao jednom od osnovnih uslova za uspešan razvoj privrede, ekonomije i društva u celini, što je osnovni stub održivog razvoja kome teže sve razvijene zemlje EU.

Sprovođenje i razvoj politike upravljanja otpadom u Republici Srbiji mora biti zasnovano na zakonskim okvirima, što je jedan od neophodnih uslova za postizanje konkretnih rezultata uz obavezno obezbeđivanje finansijskih instrumenata neohodnih za implementaciju programa i projekata iz oblasti upravljanja otpadom.

Preduslovi za realizaciju neophodnih investicija u društvenom i javnom sektoru, u oblasti upravljanja otpadom, a posebno u oblasti izgradnje postrojenja za tretman komunalnog otpada, postrojenja za upravljanje i tretman opasnog i drugih tokova tada su:

Obezbeđenje stabilnog i održivog sistema finansiranja zaštite životne sredine, kako na republičkom, pokrajinskom, tako i na lokalnom nivou, u smislu finansiranja pripreme projektnotehničke dokumentacije za velike infrastrukturne projekte, kao i sufinansiranje za realizacije istih, što podrazumeva obezbeđenje sigurnih finansijskih sredstava za kofinansiranje infrastrukturnih projekata, koji se finansiraju iz fodova EU;

Pripremu infrastrukturnih projekata u oblasti zaštite životne sredine i upravljanja otpadom, na republičkom, pokrajinskom i na lokalnom nivou, u smislu pripreme projektno-tehničke dokumentacije za izgradnju, sa kojima se može aplicirati kod EU fondova (IPA i dr.) ili kod drugih međunarodnih fondova za finansiranje ili sufininsiranje realizacije projekata.

Kada govorimo o posebnim tokovima otpada, pre svega o ambalaži i ambalažnom otpadu, nacionalni ciljevi koji se odnose na ponovno iskorišćenje i reciklažu ambalažnog otpada za period od 2015. do 2019. godine definisani su u novoj Uredbi o utvrđivanju Plana smanjenja ambalažnog otpada, koju je krajem 2014. godine usvojila Vlada Republike Srbije i koja je usklađena sa Direktivama EU.

U cilju dostizanja nacionalnih ciljeva za naredni period potrebno je i dalje raditi na podizanju nivoa svesti stanovništva i kapaciteta pravnih lica, još intenzivnijem uključivanju javno komunalnih preduzeća u implementaciju sistema upravljanja ambalažom i ambalažnim otpadom, kao i pojačati inspekcijski nadzor preduzeća.

Usaglašavanje zakonskih regulativa sa propisima EU je proces koji stalno traje. U narednom periodu nam predstoji usaglaševenje Zakona o upravljanju otpadom sa novom direktivom EU o otpadu (Direktiva 2008/98 EZ) i ostalim propisima koji proističu iz navedene direktive, revizija Zakona o ambalaži i ambalažnom otpadu i podzakonskih akata koji proizilaze iz navedenih Zakona. Izgradnja regionalnih centara za upravljanje čvrstim komunalnim otpadom je strateški cilj Republike Srbije, koji podrazumeva izgradnju celokupne infrastrukture za efikasno i efektivno upravljanje otpadom. Infrastruktura podrazumeva izgradnju transfer stanica za sakupljanje i razdvajanje reciklabilnih komponenti iz otpada, ali i izgradnju kako reciklažnih dvorišta, tako i postojenja za iskorišćenje otpada u cilju dobijanja energije. Samo one vrste otpada koje se ne mogu ponovno iskoristiti i reciklirati ili se ne mogu iskoristiti za dobijanje energije, mogu se odložiti na deponije, u skladu sa Uredbom o odlaganju otpada na deponije koju je Vlada Republike Srbije usvojila 2010. godine.

U kratkoročnom periodu sve lokalne samouprave su obavezne da izrade regionalne i lokalne planove upravljanja otpadom.

Očekuje se dalja gradnja regionalnih sanitarnih deponija i transfer stanica, postrojenja za separaciju reciklabilnog otpada, proširenje obima sakupljanja otpada, postrojenja za kompostiranje i drugo. Neophodno je intenzivno raditi na pripremi planske i tehničke dokumentacije za izgradnju regionalnih centara za upravljanje otpadom. Obaveza je da se potpišu međuopštinski sporazumi o zajedničkom upravljanju otpadom. Potrebno je osnovati regionalna preduzeća za upravljanje otpadom. U slučaju nesaglasnosti jedinica lokalne samouprave u pogledu određivanja lokacije postrojenja za upravljanje otpadom, odluku o lokaciji, na predlog ministarstva, odnosno nadležnog organa autonomne pokrajine, doneće Vlada.

U dugoročnom periodu potrebno je fokusirati se na dostizanje ciljeva u reciklaži ambalažnog otpada (2025) i reciklaži materijala iz komunalnog otpada (2030) i dovršiti izgradnju regionalnih centara za upravljanje komunalnim otpadom u svim regionima, kako bi se otpad odlagao na deponije koje su u skladu sa zahtevima Direktive EU o deponijama (2028). Neophodno je fokusirati se na dostizanje ciljeva za smanjenje odlaganja biorazgradivog otpada na deponije (2022, 2026 i 2030), izgradnjom postrojenja za kompostiranje, anaerobnu digestiju ili MBT/iskorišćenje energije iz otpada. Vršiće se sanacija postojećih smetlišta koja predstavljaju najveći rizik po životnu sredinu. Takođe se planira izgradnja postrojenja za iskorišćenje energije iz komunalnog otpada, kao i izgradnja centralnog postrojenja za spaljivanje opasnog i medicinskog otpada.

Foto-ilustracija: Pixabay

RAZVOJ POTREBNE INFRASTRUKTURE SE PLANIRA U DVE FAZE

U prvoj fazi izgradnja infrastrukture obuhvata sledeće:

  • Proširenje pokrivenosti sakupljanjem otpada na 100 odsto stanovništva;
  • Primarna selekcija, odvojeno sakupljanje reciklabilnog otpada – papir, plastika, staklo i metal;
  • Postrojenje za sekundarnu separaciju reciklabilnog otpada – „čista“ linija za razdvajanje prethodno sortiranog otpada;
  • Centri za odvojeno sakupljanje reciklabilnog otpada (reciklažna dvorišta, kabasti otpad, otpad od električnih i elektronskih proizvoda, opasan otpad iz domaćinstava);
  • Sanitarna deponija;
  • Kompostiranje odvojeno sakupljenog bio-otpada (najmanje zelenog otpada iz parkova i sa javnih površina);
  • Zatvaranje postojećih deponija-smetlišta. Izgradnja infrastrukture u drugoj fazi u ovom slučaju znači uvođenje modernijih i skupih tehnologija za tretman komunalnog otpada, kao što je anaerobna digestija, iskorišćenje energije iz otpada.

Izgradnja infrastrukture u drugoj fazi u ovom slučaju znači uvođenje modernijih i skupih tehnologija za tretman komunalnog otpada, kao što je anaerobna digestija, iskorišćenje energije iz otpada.

Druga faza izgradnje infrastrukture (postrojenja za iskorišćenje energije iz otpada, mehaničko-biološki tretman otpada) će se implementirati u kasnijem periodu, osim u slučajevima gradova sa najvećim brojem stanovnika u Srbiji (Beograd, Niš i Novi Sad), gde će se izgradnja prve i druge faze odvijati istovremeno.

  • Iskorišćenje otpada za dobijanje električne energije i daljinskog grejanja i 100 odsto iskorišćenje biorazgradivog otpada;

Mehaničko-biološki tretman otpada za kompostiranje, proizvodnju goriva iz otpada za kosagorevanje ili druge metode.

Nacionalni sistem finansiranja životne sredine zahteva političku podršku kako bi se uspostavili odgovarajući kapaciteti za finansiranje i sprovođenje projekata i programa. Neophodno je obezbediti institucionalne i ljudske resurse i finansijske kapacitete za istovremeno planiranje i sprovođenje nacionalnih i donatorskih (pre svega IPA) sredstava. S obzirom na procenjena sredstva koja će biti na raspolaganju nakon pristupanja EU, neophodno je što pre pokrenuti intenzivnu pripremu projekata korišćenjem investicionih resursa (nacionalnih i međunarodnih).

Kada govorimo o uspostavljanju i unapređenju sistema finansiranja u oblasti zaštite životne sredine ali i upravljanja otpadom, prioritet Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine je svakako obezbeđivanje uslova za redovno punjenje budžeta. Nije problem obezbediti programe i projekte, ali ako ne obezbedimo dovoljno novca u budžetu da bi se oni realizovali, ne možemo osigurati održivost sistema upravljanja otpadom. Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine, punjenja budžeta vidi u efikasnijem procesu naplate eko-taksi i funkcionisanju Zelenog fonda u funkciji održivosti zaštite životne sredine i upravljanja otpadom. Takse se moraju naplaćivati redovno i u punom iznosu, a predloženi model je da svi uvoznici proizvoda koji posle upotrebe postaju posebni tokovi otpada plaćaju taksu prilikom carinjenja navedene robe, kao i da svi proizvođači navedenih proizvoda plaćaju takse prilikom stavljanja iste na tržište Republike Srbije.

Intervju vodila: Vesna Vukajlović

Danas je Svetski dan voda

U svetu se danas obeležava Svetski dan voda. Ovogodišnja tema kojom Ujedinjene nacije obeležavaju Svetski dan voda je „Voda i otpadna voda“.

Svetski dan voda obeležila je i Agencija za zaštitu životne sredine skupom posvećenim upravljanju vodama. U prvom delu skupa Nacionalnu laboratoriju Agencije za zaštitu životne sredine od obišli su predstavnici Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine i Delegacije EU u Republici Srbiji. Predstavljena je laboratorijska oprema visoke tehnologije za detekciju koncentracija prioritetnih i prioritetno-hazardnih supstanci. Oprema je finansirana iz projekta IPA 2012 „Uspostavljanje sistema integrisanog praćenja životne sredine za kvalitet vazduha i vode“.

Svetski dan voda obeležava i Zavod za zaštitu prirode Srbije obrazovno-promotivnom akcijom na temu „Voda i svet prirode“ koja se danas održava na području Spomenika prirode „Lisina“. U okviru akcije deca iz škola u okruženju prirodnog dobra imaće priliku da kroz kreativne radionice i obilaske zaštićenog područja upoznaju značaj vodopada kao nacionalne hidrološke baštine i biljne i životinjske vrste koje žive u njegovom okruženju. Nakon obilaska, deca će u slikarskoj radionici pokazati kako oni vide i doživljavaju prirodno dobro u čijem okruženju žive i ujedno osmišljavati poruke javnosti o zaštiti voda koje će simbolično poslati puštanjem venca sačinjenog od biljaka iz okruženja.

izvor: sepa.gov.rs/zzps.rs

foto: sepa.gov.rs

Sandra Jovićević

Vetropark „Malibunar“ biće pušten u rad do kraja godine

Ministar rudarstva i energetike gospodin Aleksandar Antić sastao se sa direktorom belgijske kompanije „Elisio“ gospodinom Nikolasom Brienogeom, sa kojim je razgovarao o razvoju i izgradnji vetroparkova „Malibunar“ i „Alibunar“.

Gospodin Antić je tom prilikom istakao da je resorno ministarstvo posvećeno unapređenju pravnog okvira kako bi se započeti projekti konačno realizovali. On je poručio da je Srbija čvrsto opredeljena za razvoj projekata u oblasti obnovljivih izvora energije, kako bi se dostigao cilj u skladu sa međunarodno preuzetim obavezama u toj oblasti. Iskazao je zadovoljstvo time što se projekti „Malibunar“ i „Alibunar“ razvijaju u skladu sa predviđenom dinamikom, što ukazuje na to da investitori u Srbiji prepoznaju pouzdanog partnera.

Gospodin Brienoge je izrazio zadovoljstvo zbog uspešne saradnje sa resornim ministarstvom, ali i zahvalnost na svim naporima uloženim u razvoj obnovljivih izvora energije i u poboljšanje celokupnog investicionog ambijenta. On je obavestio Antića da su domaće firme u Srbiji započele i izgradnju vetroparka „Malibunar“ snage 8 MW, kao i da se puštanje u rad očekuje do kraja godine. Naveo je da uskoro počinje izgradnja vetroparka „Alibunar“ snage 42 MW, koji će biti finansirati u saradnji sa IFC.

Direktor Međunarodne finansijske korporacije (IFC) za zapadni Balkan gospodin Tomas Lubek ukazao je na značaj dobre saradnje za realizaciju projekata i izrazio spremnost te finansijske korporacije da i dalje učestvuje u razvoju energetskog sektora u Srbiji.

izvor: srbija.gov.rs

Sandra Jovićević

Održana 4. sednica Nacionalnog saveta za klimatske promene

Ministar poljoprivrede i zaštite životne sredine gospodin Branislav Nedimović otvorio je juče 4. sednicu Nacionalnog saveta za klimatske promene.

Gospodin Nedimović je tom prilikom rekao da je cilj da negativne aspekte uticaja promene klime umanjimo i pretvorimo ih u dobiti za našu privredu, ali da su neophodne pravovremene i efikasne razmene informacija i to sa aspekta ispunjenja obaveza prema Okvirnoj konvenciji UN o promeni klime i zahteva EU zakonodavstva. Podsetio je i da je usvojen Prvi dvogodišnji ažurirani izveštaj Republike Srbije prema Okvirnoj konvenciji UN o promeni klime, da je Vlada Republike Srbije, na predlog Ministarstva, usvojila Zakon o potvrđivanju Doha amandmana na Kjoto protokol uz Okvirnu konvenciju UN o promeni klime i Zakon o potvrđivanju Sporazuma iz Pariza, izrađen je nacrt Drugog izveštaja Republike Srbije prema Okvirnoj konvenciji UN o promeni klime koji je trenutno u proceduri međuministarskih konsultacija i započeta je izrada Strategije borbe protiv klimatskih promena sa Akcionim planom. Takođe su nastavljene aktivnosti na unapređenju monitoringa i izveštavanja u oblasti klimatskih promena.

Po pitanju planova za 2017. godinu, ministar Nedimović je naglasio da se osnov aktivnosti zasniva na jačem uključenju lokalnih samouprava u aktivnosti u vezi sa klimatskim promenama, ali i efikasnijem uključivanju drugih aktera i zainteresovanih strana, te je Ministarstvo iniciralo projekat „Lokalni razvoj otporan na klimatske promene“ koji se finansira iz Globalnog fonda za životnu sredinu, ali i budžeta Republike Srbije. Dodao je i da je inicirana priprema Nacionalnog plana adaptacije na izmenjene klimatske uslove, korišćenjem sredstava globalnog Zelenog klimatskog fonda.

izvor: eko.minpolj.gov.rs

Sandra Jovićević

UN traži obustavu nuklearnog projekta u Velikoj Britaniji

Ujedinjene nacije traže od Velike Britanije da odloži radove na nuklearnoj elektrani Hinkley point C u Somersetu jer se vlada ove zemlje oko projekta nije konsultovala sa evropskim zemljama.

Ekonomska komisija za Evropu Ujedinjenih nacija (UNECE) je konstatovala da Britanija nije ispunila svoje obaveze da sa susednim zemljama proceni potencijalne uticaje nuklearnog incidenta u ovoj elektrani.

Zbog toga se traži da se Velika Britanija upusti u konsultacije i da prekine radove na projektu, sve dok se o projektu ne izjasne Nemačka, Norveška i Holandija, koje bi o projektu trebale biti i formalno obaveštene zbog primene Arhuske konvencije.

izvor: energetika.ba

foto: businessgreen.com

Sandra Jovićević

Peking prestaje sa korišćenjem uglja

Foto ilustracija: Pixabay

Peking je prvi kineski grad koji će prestati sa proizvodnjom energije iz uglja.

Zvaničnici Pekinga saopštili su da će Peking u potpunosti koristiti gas za svoje energetske potrebe, čime će postati prva metropola koja koristi gas u skladu sa akcionim planom iz 2013. godine.

U Pekingu je zatvorena i četvrta elektrana koja kao energent koristi ugalj, čime je smanjena emisija ugljen dioksida za 10 miliona tona godišnje.

izvor: energetika-net.com

foto: energetika.ba

Sandra Jovićević

Povećanje energetske efikasnosti u školskim objektima u Kruševcu

Foto-ilustracija: energetskiportal.rs

U okviru Programa unapređenja efikasnog korišćenja energije javnih objekata u OŠ „Dragomir Marković” u Kruševcu počeli su radovi na povećanju energetske efikasnosti.

Direktor ove osnovne škole gospodin Saša Jevtić izjavio je da će biti realizovani radovi na termoizolaciji, a podsetio je i da je nedavno obnovljena podstanica za grejanje i zamenjena stolarija.

Za ovaj projekat izdvojeno je 8,9 miliona dinara iz Budžetskog fonda Srbije za unapređenje energetske efikasnosti, dok je 3,8 miliona dinara obezbedio grad Kruševac.

U Kruševcu se sprovodi i švajcarski projekat, vredan ukupno 1,6 miliona švajcarskih franaka, koji treba da obezbedi energetsku efikasnost sedam školskih objekata, pri čemu lokalna samouprava izdvaja 15 odsto ukupnog iznosa.

izvor: blic.rs

foto: energetskiportal.rs

Sandra Jovićević

Uspeh akcije „Ne prljaj. Nemaš izgovor!“

U okviru akcije „Ne prljaj. Nemaš izgovor!“ koja je počela u junu 2016. godine, očišćeno je preko 20 gradova u Srbiji.

U okviru kampanje, mobilni timovi čistača svakodnevno su tokom šest meseci čistili Beograd, a tokom vikenda organizovane su akcije čišćenja 20 gradova širom Srbije. Za najmlađe je pripremljena i predstava „Ko to tamo prlja“ koja se igra u Beogradu, Kikindi, Mokrinu, Čačku, Kraljevu,a pokrenuta je i Facebook stranica koja prati sve aktivnosti u okviru ove akcije.

Kampanju „Ne prljaj. Nemaš izgovor!“ pokrenuli su SBB, United Group fondacija i Total TV 2016. godine kako bi ukazali da je neophodno da promenimo svest i ponašanje da bismo živeli u čistom.

izvor: rs.n1info.com

foto: shuterrstock.com

Sandra Jovićević