Zamenica gradonačelnika Podgorice dr Slađana Vujačić, sekretarka Sekretarijata za saobraćaj Lazarela Kalezić, predstavnica GIZ-a Jasna Sekulović i direktor Centra za informacioni sistem Glavnog grada Džemal Lekić, na jučerašnjoj konferenciji predstavili su novi način funkcionisanja javnog prevoza u Podgorici.
Zamenica gradonačelnika dr Slađana Vujačić je izrazila je zadovoljstvo što je gradska uprava u prilici, da zajedno sa partnerima, predstavi ono što je prva faza modernizacije javnog prevoza- uvođenje elektronske autobuske karte.
„Elektronska karta će našim građanima omogućiti upotrebu jedne karte i vezanih putovanja u mreži javnog prevoza što će pojednostaviti i ubrzati proceduru kupovine karata u autobusima. Za Glavni grad ovo predstavlja važan izvor novih podataka i omogućava bolji nadzor javnog transporta u Podgorici. Ovo će svakako predstavljati praktičniji i ekonomičniji način transporta za naše građane“, saopštila je zamenica gradonačelnika, dodajući da će elektronska karta početi sa testiranjem od naredne nedelje i trajaće 15 dana. U tom periodu, građani neće moći da kupe elektronsku kartu, već će to biti faza projekta koja će se odnositi na edukaciju vozača, ali već tokom jula, elektronska karta će biti dostupna svim građanima.
Za cenu jedne autobuske karte, građani će sada moći da koriste elektronsku autobusku kartu u trajanju od 100 minuta, za sve prevoznike na teritoriji glavnog grada i za sve linije. Dnevna karta (dvadesetčetvoročasovna) koštaće 3 evra, a mesečne karte će zadržati istu cenu, sa razlikom da će i ta karta važiti za sve linije i prevoznike.
Zamenica Vujačić je zahvalila kolegama iz Sekretarijata za saobraćaj i Centra za informacioni sistem koji su vredno radili kako bi se stvorili svi neophodni uslovi za početak implementacije ovog projekta, kao i kancelariji GIZ-a u Crnoj Gori, koji su i ovog puta pružili podršku. Ona je ukratko podsetila prisutne na Plan održive urbane mobilnosti koji je nedavno usvojen i sa kojim je Crna Gora označena kao prva zemlja u regionu koja je donela taj plan. Podgorica je u tom delu, osim strateškog okvira, pristupila racionalizaciji upotrebe putničkih automobila. „Osim što smo intenzivirali aktivnosti Komunalne policije i Komunalne inspekcije, počeli smo i fazno zatvaranje centra grada za saobraćaj, subvencionisali smo kupovinu više stotina bicikala za naše građane. Na ovogodišnjem konkursu koji je zatvoren pre par dana imamo rekordan broj prijava, a za sve ovo vrijeme dodatno smo radili na unapređenju biciklističke infrastrukture i sa zadovoljstvom najavljujem nove biciklističke staze u Podgorici“, saopštila je Vujačić.
Ona je istakla da je za sve potrebe daljeg delovanja unapređenja javnog prevoza u glavnom gradu formirana radna grupa koja je napravila kompletnu analizu stanja javnog prevoza. Predstoji rad na uporednoj analizi sa zemljama regiona kao i na ekonomskoj analizi, kako bi se napravio najbolji model za Podgoricu. „Rad ove grupe je u završnoj fazi, tako da u bliskoj budućnosti možete očekivati predstavljanje novih načina funkcionisanja javnog prevoza uz obnovljen vozni park, ali i uz nešto drugačije linije i dinamiku kretanja“ zaključila je Vujačić, dodajući da je Glavni grad u prethodnom periodu napravio značajne korake i učinio onoliko koliko je to bilo moguće i da će se rezultati rada i pogodnosti za građane tek videti u narednom periodu.
Pročitajte još:
Sekretarka za saobraćaj Lazarela Kalezić iskoristila je priliku da se zahvali Nemačkoj razvojnoj agenciji GIZ i CIS-u što su podržali njihova nastojanja u izradi elektronske karte.
“Ovo je pilot projekat, ali svakako je važan zato što nam omogućava da u budućnosti nadogradimo i uvedemo još inovativnija rešenja kada je ovaj sektor u pitanju. Ovaj sistem nam omogućava da pratimo kretanja autobusa u prostoru i to je vrlo važan segment zato što na taj način možemo kontrolisati red vožnje i naći način kako se zadovoljavaju potrebe građana. Na kraju, pozvala bih naše sugrađane da ih uvođenje ovog servisa podstakne da dnevna putovanja i obaveze obavljaju tako što će koristiti linijski prevoz”, poručila je Kalezić.
Predstavnica kancelarije GIZ-a u Crnoj Gori Jasna Sekulović istakla je da je Glavni grad prvi u regionu uspio da do kraja realizuje plan održive urbane mobilnosti .
“Kada je Glavni grad pedložio da to bude digitalizacija javnog prevoza, mi smo videli to kao idealnu priliku da damo svoju podršku jer je upravo to jedna od okosnica samog Plana održive urbane mobilnosti. Mi smo preuzeli deo koji se tiče softverskog rešenja za različite aplikacije, dok je veći deo tereta preuzeo Glavni grad. Ono što je GIZ podržao sa svoje strane jeste izrada mobilnih aplikacija za sadašnje, buduće korisnike i za turiste. Izrađen je čitav niz rešenja za korišćenje od strane vozača, kontrolora i jedna centralna platforma koja će biti dostupna Sekretarijatu za saobraćaj za praćenje ovog sistema. Sa ovim se naša podrška ne završava, mi u narednom periodu planiramo da u cilju boljeg i kvalitetnijeg saobraćaja, nastavimo našu podršku primeni mera prvog Plana održive urbane mobilnosti za Podgoricu”, zaključila je Sekulović
Direktor Centra za informacioni sistem Džemal Lekić predstavio je rad aplikacije “KlikBus” i istakao da će na ovaj način elektronska karta biti dostupna građanima, prevoznicima, odnosno vozačima, takođe Sekretarijatu za saobraćaj i kontrolorima. “Svaki autobus će biti opremljen sa smart post terminalom uz pomoć kojeg će se izdavati kako vremenske, tako i mesečne karte. Sadržaće sistem pomoću kojeg će se vozači prijavljivati uz pomoć kartice i aplikacija će pružati informaciju o narednoj stanici, kao i o prolaznom vremenu. Putem ovog terminala jednostavno se vrši prodaja karte koja će sadržati kod za validnost. Pričamo o rešenju koje će olakšati samu prodaju karata i na neki način omogućiti jednostavnije funkcionisanje”, zaključio je Lekić.
Izvor: Glavni grad Podgorica