ULEZ – Šta predstavlja, kakve debate donosi, ko plaća zagađenje?

Foto-ilustracija: Unsplash (Sabrina Mazzeo)

U svetu koji se bori protiv zagađenja, metropole poput Londona sa preko devet miliona stanovnika, prednjače u postavljanju standarda za zaštitu životne sredine. Jedna od ključnih inicijativa grada Londona, Ultra Low Emission Zone (ULEZ), osmišljena je da smanji emisiju štetnih gasova iz vozila, i time doprinese poboljšanju kvaliteta vazduha za sve njegove građane.

ULEZ je aktivan 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji, sa izuzetkom Božića. Ova zona pokriva londonske opštine. ULEZ-ove kamere su glavne za nadzor registarskih tablica, i mere nivo štetnih emisija. Vlasnici automobila koji prema postavljenim standardima premašuju dozvoljena zagađenja unutar Londona, moraju platiti nadoknadu.  

Kako se ulazak u zonu niskih emisija naplaćuje za određene vozače koji ne ispunjavaju propisane ULEZ standarde, oni moraju platiti dnevnu naknadu od 12,50 funti (oko 14 evra) za vožnju unutar ove zone, navodi Transport for London na svom sajtu. Ova pravila važe za različite tipove vozila, uključujući automobile, motocikle i kombije. I strani vlasnici vozila moraju se pridržavati ULEZ standarda. 

Pročitajte još:

Proširenje ULEZ-a:

S obzirom na uspeh ULEZ-a u smanjenju zagađenja azot-dioksidom u centralnom delu grada, odlučeno je da se zona proširi na sve londonske opštine od 29. avgusta 2023. Mera ima za cilj smanjenje zagađenja i u spoljnim delovima Londona, gde se zabeležava najveći broj smrtnih slučajeva povezanih sa lošim kvalitetom vazduha, jer na njih utiče i loš vazduh iz centra i sa periferije.

Foto-ilustracija: Pixabay (geralt)

Prema nekim podacima, postoji oko 2.800 kamera. Međutim, nakon proširenja, došlo je do razbijanja, farbanja i drugih oblika oštećenja na desetine do čak stotinu postavljneih kamera od strane nezadovoljnih građana na ulicama. Kako se ova zona sada proširila na ceo London, gde je takođe inflacija kao i u drugim delovima sveta, mnoga domaćinstva koja imaju dizelaše i starije benzince moraće plaćati oko 14 evra dnevnu naknadu. Da li ova mera pogađa upravo najugroženije, da li je ostatak Londona tako dobro povezan javnim prevozom kao što je to centar, i koliko će ovo proširenje ULEZ-a zaista uticati na vazduh – pitanja su koja se javljaju među građanima.

ULEZ standardi:

ULEZ se oslanja na Euro standarde, koji postavljaju granice za emisiju štetnih materija iz motornih vozila. Ovi standardi variraju u zavisnosti od tipa vozila i njegovog pogona.

ULEZ predstavlja jedan od značajnih koraka u borbi protiv zagađenja vazduha u Londonu. Ovaj sistem, koji kombinuje stroge emisijske standarde i ekonomske podsticaje, jedan je od konkretnih ekoloških koraka velikih gradova.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti