Veliki potencijal Maroka za zeleni vodonik – može li postati ključni igrač u tranziciji brodova na održiva goriva?

Foto-ilustracija: Unsplash (Daniel Camejo Rodríguez)

Potencijal koji za proizvodnju obnovljive energije iz vetra i sunca ima Maroko, postavlja ga veoma visoko na lestvici najvažnijih igrača u globalnoj tranziciji prema zelenim gorivima. Ova država, zahvaljujući potencijalu koji ima, pred sebe je stavila cilj proizvodnje 0,67 miliona toga zelenog vodonika na godišnjem nivou do 2030. godine.

Pojašnjenja radi, zeleni vodonik dobija se elektrolizom vode, koristeći električnu energiju koja se dobija iz obnovljivih izvora, a zatim se koristi kao ključan sastav u proizvodnji ostalih vrsta zelenih goriva, a primeri su e-metanol ili, recimo, amonijak.

Iako je Maroko postavio pred sebe ambiciozan cilj, trenutno najavljenim projektima ostvario rezultat od svega 0,05 miliona tona na godišnjem nivou. Istraživanje koje je sprovedeno od strane Evropske federacije za transport i životnu sredinu (eng Transport&Environment), pokazalo je da sa svojim potencijalom i politikama Evropske unije za prelazak na zelena goriva, Maroko ima priliku da postane važna luka za snabdevanje brodova gorivom. Ukoliko bi ostvario postavljeni cilj, mogao bi da zadovolji deo potražnje Evropske unije za ovim gorivom, izvozeći 0,22 miliona tona upravo u Evropsku uniju.

Ovakva predviđanja potkrepljena su podacima iz istraživanja, a koji pokazuju da je od preko 2.300 putovanja brodova između Evrope i Istočne Azije u 2019. godini, dve trećine upravo prešlo Gibraltarski moreuz koji se nalazi između Maroka i Španije. Sa druge strane, očekuje se da će do 2050. godine zelena goriva činiti 80 odsto potrošnje energije brodova koji plove prema i iz Evropske unije.

Pročitajte još:

Politika Evropske unije u vezi sa zelenim gorivom, mogla bi da podstakne Maroko da ostvari svoj cilj o proizvodnji 0,67 miliona tona.

Postoji velika zainteresovanost, zbog čega je, primera radi, 2020.  godine potpisan Nemačko-Marokanski sporazum o vodoniku (eng German-Moroccan Hydrogen Agreement) za zajednički razvoj proizvodnje zelenog vodonika koji bi se upotrebljava u Maroku i Nemačkoj. Tu su već i obećane investicije, koje će omogućiti Nemačkoj da nabavlja zeleni vodonik iz Maroka u budućnosti.

Jedna od kočnica ove države u ostvarenju postavljenog cilja jeste i oskudica vodnih resursa, koji su potrebi za proizvodnju zelenog vodonika, navodi se u istraživanju. Najveći deo, od 80 do 95 odsto, dostupne vode odlazi u poljoprivredne svrhe, tu je i problem porasta broja stanovništva, klimatske promene i zagađenje. Zbog toga, Maroko ima u planu izgradnju nekoliko novih postrojenja za desalinizaciju morske vode, koja će sada biti pokretana obnovljivim izvorima energije, umesto trenutnih postrojenja koja rade na fosilna goriva.

Pored toga, potrebno je uskladiti i dalje visoke troškove proizvodnje, nedostatak razvijene infrastrukture i druge izazove kako bi Maroko uspeo da ostvari svoj postavljen cilj.

Treba istaći da na globalnom nivou, brodarstvo potroši oko 300 miliona tona fosilnih goriva za godinu dana, čime ukupnim antropogenim emisijama doprinosi za tri odsto.

Katarina Vuinac

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti