Srbija i Beograd obeležili Svetski dan bez automobila

 

Foto: Milisav Pajević

Na parkingu JP Sportsko-rekreativno poslovnog centra „Milan Gale Muškatirović“ juče je u Srbiji svečano obeležen Svetski dan bez automobila.

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan podsetio je koliko smo napredovali tehnološki, ali je i naveo da je kvalitet vazduha kod nas dramatično loš, posebno u Beogradu, Pančevu, Nišu, Subotici i poručio da to mora da se menja.

– U Srbiji je samo prošle godine uvezena 131 hiljada polovnih automobila, od čega je većina na dizel gorivo, a oko 62 posto starije od 12 godina, što sve zajedno znači prekomerno zagađivanje životne sredine, i to će morati da se menja. Ministarstvo će preduzimati niz mera – od obrazovanja i informisanja i jačanja svesti najšire javnosti, do praktičnih mera koje će podstaknuti prisustvo električnih i hibridnih vozila u Srbiji, istakao je Trivan.

Foto: Milisav Pajević

On je naglasio da civilizacijski napredak neće moći da se ostvari bez zaštite životne sredine, a ekonomski napredak naše zemlje bez materijalnih ulaganja u ekologiju.

– To je veliki problem, uvešćemo niz mera i pokušaćemo da imamo što više elektronskih i hibridnih automobila. Razgovaraćemo u Vladi da pomognemo subvencijama, rekao je Trivan i naveo da čak 6.000 ljudi godišnje umre od posledica lošeg vazduha.

Događaju je prisustvovao i zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić koji je izjavio da je glavni grad mnogo uradio poslednjih godina na pošumljavanju i poboljšanju ekološke situacije, a jedan od važnih ciljeva je i da se radi na tome da bude što više električnih vozila i bicikala u gradskom saobraćaju.

Foto: Milisav Pajević

On je najavio da će tokom jeseni biti organizovan konkurs za izgradnju 150 biciklističkih stanica.

– Želimo da u naredne četiri godine izgradimo još 112 kilometara staza za bicikliste. Time jasno hoćemo da damo prednost biciklima u odnosu na vozila. To je veliki iskorak, poručio je Goran Vesić, zamenik gradonačelnika i dodao da grad namerava da kupi 10 električnih automobila i oko 80 električnih autobusa.

– Pokrenućemo inicijativu da električna vozila koriste žutu traku i besplatno koriste parking. Želimo da ih bude što više, rekao je Vesić i poručio da je cilj da Beograd postane „zeleni i ekološki grad”.

Beograd nemerava da od 1. januara 2020. godine zabrani prodaju najlonskih- plastičnih kesa.

– To je prva i istorijska odluka, hrabro smo zakoračili. Tako pokazujemo da poštujemo životnu sredinu, a verujem da će trendove Beograda pratiti i ostali gradovi u Srbiji, naveo je Vesić.

Ovaj važan datum obeležen je i uručivanjem zahvalnica institucijama, kompanijama i pojedincima koji su se istakli svojim radom i zalaganjem u zaštiti životne sredine i poboljšanja kvaliteta vazduha: Milutin Folić, glavni urbanista Grada Beograda, zbog aktivne i predane borbe da Beograd dobije veći broj biciklističkih staza; Udruženje građana „Leka“, zato što u svom humanom radu za pomoć starijim i nemoćnim osobama koristi isključivo bicikl kao prevozno sredstvo i RTB Bor koji je izgradnjom fabrike sumporne kiseline 2015.godine uspeo da Bor kao grad sa jednim od najvećih aerozagađenja u Srbiji pretvori u grad koji je dobio zvezdicu Evropske agencije za zaštitu životne sredine za najveći napredak na polju kvaliteta vazduha.

U okviru manifestacije realizovane su kreativne radionice u kojima su učestvovali deca i studenti, pokazujući inovativne ekološke načine za korišćenje parkinga i delova motornih vozila.

Milisav Pajević

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti