Samo zajedno možemo doprineti održivoj budućnosti

Foto: Ljubaznošću Jelene Banac

Putovanja su neodvojivi deo savremenog života i danas se više ne postavlja pitanje da li ona treba da postanu ekološki održivija, već samo kako to da se uradi.

Već dugi niz godina Aviogrupa Air France – KLM postavlja održivo poslovanje kao svoj korporativni cilj. Brojni projekti poput modernizacije flote, izbacivanja plastike za jednokratnu upotrebu, reciklaže, programa za kompenzaciju ugljen-dioksida i razvoja održivog avio-goriva imaju za cilj da se smanji karbonski otisak i doprinese održivijoj budućnosti.

Već 16 godina zaredom, Air France – KLM je prema Dow Jones indeksu lider avio-industrije u oblasti održivog poslovanja. Ali sada grupa ide korak dalje – radi na razvoju i redovnoj upotrebi održivog avio-goriva (SAF – sustainable aviation fuel). SAF je jedan od ključnih činilaca u ekološkoj tranziciji avijacije, tačnije u smanjenju emisije ugljen-dioksida.

Šta je SAF i zašto je on bitan

Održivo avio-gorivo je mlazno gorivo napravljeno isključivo iz obnovljivih izvora, kao što su korišćeno jestivo ulje, drvni ostaci ili sintetički kerozin i ono može da zameni obično fosilno gorivo ili da mu se doda bez ikakvih modifikacija motora i dodatnih troškova. SAF se razlikuje od običnog bio-goriva, jer se princip održivosti primenjuje i u samoj proizvodnji, što znači da njegova proizvodnja ne dovodi do krčenja šuma ili smanjenja proizvodnje hrane. Trenutno je SAF najvažniji činilac u borbi za održiviju avio-industriju, jer njegova upotreba može da smanji emisiju ugljen-dioksida za čak 75 odsto!

Početak redovne upotrebe održivog avio-goriva

Avio-kompanije iz grupe Air France – KLM (Air France, KLM, Transavia) počele su početkom 2022. godine da koriste SAF na svim svojim letovima iz Francuske i Holandije u cilju smanjenja emisije ugljen-dioksida. Za sad se na ovim letovima običnom gorivu dodaje između 0,5 odsto i 1 odsto održivog avio-goriva, a ovaj pionirski korak je kruna decenijskog rada na implementaciji SAF-a u avio-industriji.

Još 2009. godine KLM je bio prva avio-kompanija koja je uvela bio-gorivo na svoje letove, a od 2011. i KLM i Air France su počele da koriste održivo gorivo na svojim komercijalnim letovima. U februaru 2021. godine KLM je izveo prvi komercijalni let na svetu koji je koristio sintetički kerozin proizveden na bazi ugljen-dioksida, vode i obnovljive energije sunca i vetra. Maja 2021. Air France je obavio prvi dugolinijski let između Pariza i Montreala koristeći SAF proizveden u Francuskoj, dok je već u oktobru iste godine, na letu između Pariza i Nice, u mešavini goriva koju je Air France koristio bilo čak 30 odsto SAF-a. Prema trenutnim tehnološkim uslovima, na letovima se može koristiti najviše 50 odsto održivog avio-goriva.

Izazovi

Foto: KLM

Do današnjeg dana upotreba održivog avio-goriva na letovima komercijalnih avio-kompanija bila je manja od 0,1 odsto. Industrija održivog avio-goriva je još uvek u povoju i, samim tim, susreće se sa mnogim izazovima. Prvi je nedovoljna proizvodnja – još uvek ne postoji dovoljno fabrika koje proizvode ovu vrstu goriva, tako da trenutno nije moguće odmah uvesti veću količina SAF-a u potrošnju.

Problem koji ide sa manjom proizvodnjom je i veća cena goriva – trenutno je proizvodnja SAF-a četiri puta skuplja od proizvodnje fosilnog kerozina. Prebačeno u novac, karta za let na kom se koristi od 0.5 odsto do 1 odsto održivog avio-goriva biće skuplja između 1 i 12 evra u zavisnosti od dužine leta i klase u kojoj putnik leti. U avio-industriji se nadaju da će razvoj proizvodnje i upotrebe SAF-a dovesti i do njegovog pojeftinjenja.

Samo zajedno možemo napraviti veliki korak ka održivoj budućnosti

I do sada su Air France – KLM nudili putnicima mogućnost da kompenzuju svoj karbonski otisak kroz različite programe (na primer, novac prikupljen KLM CO2ZERO inicijativom koristio se za pošumljavanje naše planete, te je u Panami zasađeno preko hiljadu hektara prašume), Od 13. januara 2022, putnici mogu i da dokupe dodatnu količinu održivog avio-goriva i tako direktno smanje emisiju ugljen-dioksida. Pored pojedinaca i kompanije mogu doprineti energetskoj tranziciji avijacije preko Air France – KLM Korporativnog SAF programa.

Da bi se ostvarilo značajno smanjenje emisije ugljen-dioksida, različite industrije i kompanije moraju da rade zajedno, jer se samo tako može stimulisati potražnja, a time i proizvodnja i dostupnost SAF-a. Ulaganje u Korporativni SAF program kompanijama pruža priliku da aktivno pokrenu prelazak sa konvencionalnog, fosilnog goriva na SAF i na taj način smanje ekološki otisak sopstvenih poslovnih putovanja.

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti