Home Blog Page 1098

EKO-MOBILNOST U BIH: Nema ni subvencija ni novca za električne automobile

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Dok se Evropa i velike svetske zemlje sve više okreću upotrebi električnih automobila, čiju kupovinu i novčano podstiču, ova grana u BiH još je u povoju. Stručnjaci smatraju da je razlog za to previsoka cena vozila, mali broj mesta za punjenje, ali i nedovoljna informisanost vozača, koja je mala ili nikakva.

PROČITAJTE NAŠ BILTEN EKO-MOBILNOST I SAZNAJTE KAKVA JE SITUACIJA U SRBIJI

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, od početka godine u zemlju je uvezeno tek pet električnih automobila, što pokazuje da je svest, ali i platežna moć građana i dalje veoma mala, istražuje portal Energetika.

U pitanju su modeli Mitsubishi I MiEV Intense, VV-E Up, Tesla Motors model S, VV-E Golf i Melek N Car 39. Ipak, ako bi se u obzir uzeli i podaci iz prošle godine, prema kojem uvoza automobila na električni pogon nije ni bilo, došlo bi se do zaključka kako je uvoz porastao za 500 odsto.

Ukupno sa 2015, kada su prvi put u BiH uvezena dva automobila, dolazi se do brojke od sedam vozila na struju koji krstare putevima ove zemlje.

22 Foto-ilustracija: Pixabay

Ratko Kovačević, portparol UIO BiH, pojašnjava kako se procedura uvoza ne razlikuje u odnosu na ostale automobile.

– Uvoznik dobija provoznu carinsku prijavu na rok od 10 dana i u tom periodu mora da uradi homologaciju vozila kod ovlašćenog tehničkog servisa,  pa zatim s tim dokumentom odlazi u nadležnu carinsku ispostavu, gde se završava proces carinjenja, plaćaju uvozne dažbine i vozilo se nakon toga može registrovati kod nadležnog MUP-a  – kazao je on.

Kada je registracija električnih automobila u pitanju, u jednoj osiguravajućoj kući objašnjavaju da cena zavisi od slučaja do slučaja.

– Razlika između cene registracije standardnih vozila i vozila na električni pogon je kod računanja putarina. Iznos premije osiguranja koja se plaća prilikom registracije vozila definisana je snagom vozila, kao i stepenom bonusa ili malusa koji zavisi od zamenske polise vozila koje je (ili koje je bilo ) u posedu osiguranika, kao i od broja šteta koje je osiguranik imao u prethodnom periodu – rekli su oni.

Foto-ilustracija: Pixabay

Nedžib Imamović, iz servisa „Per Aspera“, koji održava električni punjač kod hotela „Marriott“ u Sarajevu, ističe da su električni automobili, pre svega, preskupi.

– Primera radi, Renault Zoe košta 50.000 maraka, a za tu cenu mogu se kupiti dva automobila na gorivo. Nameće se i pitanje rentabilnosti, jer je potrebno da prođe i 10 godina da bi se ova investicija isplatila. Za sada, onaj ko u BiH vozi električni auto sigurno ima puno para i ne zna šta će s njnima. To bar još nije za običnog čoveka – primetio je Imamović.

Problem u BiH je i infrastruktura za ova vozila, jer postoji veoma mali broj punjača. Pored onog u Sarajevu, jedan se gradi za potrebe hotela u Tarčinu i to je sve što je do sada napravljeno za ova vozila.

– Od Sarajeva prva naredna punionica je u Slavonskom Brodu, a auto može preći od 150 do 170 kilometara sa jednim punjenjem, tako da se ljudi ni ne usuđuju da putuju ovakvim automobilima. Glavne prednosti su ušteda, jer nema goriva, kao ni buke i izduvnih gasova. Najveća mana je cena – zaključio je Imamović.

Foto-ilustracija: Pixabay

Inače, treba reći da su BiH i Crna Gora jedine zemlje u Evropi koje ne stimulišu kupovinu električnih automobila. Sa druge strane, Norveška prednjači sa podsticajima od 5.000 do 10.000 evra po vozilu.

Da će se slična praksa nastaviti, potvrdili su portal Energetika i u Ministarstvu saobraćaja i veza Republike Srpske.

– Nismo upoznati s tim da li se vode bilo kakve aktivnosti u vezi sa izradom zakonske regulative koja bi se ticala upotrebe vozila na električni pogon, kao ni sa postojanjem inicijativa za odobravanje subvencija prilikom kupovine ovakvih vozila – rekli su oni.

(izvor: Energetika)

Povećana cena američkog uglja za Ukrajinu

Photo: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Od početka ove godine cena američkog ugalj koji se distribuira Ukrajini je povećana na 206 dolara po toni, dok je cena ovog energenta 2016. godine iznosila 76 dolara po toni.

Uprkos većoj ceni, u prvom tromesečju 2017. godine uvezeno je 865 hiljada tona, u odnosu na isti period prošle godine kada je uvezeno samo 355 hiljada tona.

Sjedinjene Američke države su istovremeno smanjile cenu uglja za druge države, tako da ga Norveška kupuje po ceni od 125 dolara za tonu, što je 10 odsto niže nego prošle godine.

izvor: energetika-net.com

Sandra Jovićević

U toku uklanjanje otpada iz Podgorice

Foto: podgorica.me
Foto: podgorica.me

Preduzeće Čistoća iz Podgorice radi na uklanjaju nelegalno formiranih odlagališta otpada oko kontejnera i sa javnih površina.

Kako je saopšteno, akcija je do sada održana u naseljima Konik i Tološ, uz cetinjsku magistralu i uz stari put prema Danilovgradu.

Akcija uklanjanja otpada će se nastaviti i u narednom periodu, navodi se u saopštenju Podgorice.

izvor: podgorica.me

Sandra Jovićević

ZAJEČAR: Menjamo sistem grejanja, prelazimo na biomasu (FOTO)

Foto: Zajecar.info
Foto: Zajecar.info

U maloj sali Gradske uprave u Zaječaru u četvrtak je održan sastanak povodom predstavljanja projekta prelaska na biomasu kao novi energent. Skupu su prisustvovali predstavnici Grada Zaječara, Negotina, opština Kladovo, Bor, Sokobanja, Kučevo, Knjaževac, Majdanpek kao i predstavnici Kancelarije za upravljanje javnim ulaganjima Vlade Republike Srbije.

Đorđe Vuković ispred Kancelarije za upravljanje javnim ulaganjima Vlade Republike Srbije je na sastanku govorio o uštedama koje sa sobom nosi ova sistem grejanja.

– U pitanju je racionalniji sistem grejanja, neke lokalne samouprave u istočnoj Srbiji su već ušle u celu proceduru, kao na primer Majdanpek i Kladovo. Ono što je najvažnije je to da ovaj sistem otvara nova radna mesta – rekao je Vuković, piše portal Zajecar.info.

Na sastanku je bilo reči o daljim koracima u projektu prelaska na biomasu, sa skupih energenata kao što su ugalj, gas i mazut na jeftine, kao što je sečka ili biomasa.

Gradonačelnik Zaječara Boško Ničić je ovom prilikom istakao da ovim sistemom mogu da se postignu značajne uštede.

– Mi sada imamo jedan sistem, neracionalan koji je tražio subvencije svih građana da bi se grejalo negde svega 10-tak posto stanovništva, a isto toliko i naših ustanova koje moramo da grejemo kako bi se postigla ušteda u budžetu negde sadašnjih oko 200 miliona koliko trošimo, a naplata nikada neće dostići tu cifru. Radićemo projekte, stručne analize. Biće još sastanaka i priče na ovu temu – rekao je Ničić.

Foto: Zajecar.info

– Ovih dana pored lokalnih puteva se čisti granje i šiblje. Samo kroz ovo održavanje puteva obezbedićemo preko 50 odsto sečki. Tu je i higijensko održavanje Kraljevice koja nije godinama održavana. Šuma se neće seći već samo otpad. Tu je i poljoprivredni otpad, slama – objašnjava gradonačelnik.

(izvor: zajecar.info)

U planu skladištenje opasnog otpada u Smederevskoj Palanci

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Ministarstvo zaštite životne sredine izdalo je obaveštenje o prijemu zahteva za izdavanje dozvole za skladištenje opasnog otpada u Smederevskoj Palanci.

Nadležni organ obaveštava javnost da je operater STARA VAROŠ Topola podneo Zahtev za dobijanje dozvole za skladištenje opasnog otpada. Aktivnosti koje ovaj operater namerava da preduzima je skladištenje opasnog otpada na lokaciji u Smederevskoj Palanci.

Rok za dostavljanje mišljenja i predloga je 30 dana od dana objavljivanja ovog oglasa, a uvid u podneti Zahtev i prateću dokumentaciju može se izvršiti u prostorijama Ministarstva zaštite životne sredine.

izvor: ekologija.gov.rs

Sandra Jovićević

Raspisan tender za realizaciju mera EE u srednjoj školi u Kladnju

Foto: zelena-akcija.hr
Foto: zelena-akcija.hr

U okviru projekta Pametne škole raspisan je tender „Izvođenje građevinsko-zanatskih radova na realizaciji mera energetske efikasnosti na objektu Mešovite srednje škole Musa Ćazim Ćatić u Kladnju“.

Pored MSŠ Kladanj, investiraće se i u energetsku obnovu još 6 objekata osnovnih i srednjih škola u Brodsko-posavskoj županiji i Tuzlanskom kantonu. Takođe, u novoj školskoj godini će se organizovati i takmičenje za škole u oblasti održivog razvoja, solarni festival, kampovi, radionice o energetskoj efikasnosti.

Projekat se finansira iz INTERREG CBC programa prekogranične saradnje Hrvatska – Bosna i Hercegovina – Crna Gora 2014-2020.

izvor: zelena-akcija.hr

Sandra Jovićević

U planu energetska sanacija OŠ u Kutjevu

Foto: glas-slavonije.hr
Foto: glas-slavonije.hr

U osnovnoj školi „Zdenka Turkovića“ u Kutjevu u narednom periodu će biti povećana energetska efikasnost.

Kako je saopšteno, pomenuta osnovna škola se uz pomoć Regionalne razvojne agencije Požeško-slavonske županije – PANORA, prijavila na pilot-projekat „Energetska obnova zgrada i korišćenje obnovljivih izvora energije u javnim ustanovama koje obavljaju delatnost vaspitanja i obrazovanja“, pa je prošle godine potpisan Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava sa predstavnicima Fonda za zaštitu životne sredine i energetsku efikasnost i Ministarstva građevinarstva.

Ukupna vrednost projekta iznosi preko 900.000 kuna, od čega Fond za zaštitu životne sredine sufinansira 60 odsto, Evropski fond za regionalni razvoj posredstvom Ministarstva građevinarstva 30 odsto, a preostali iznos Požeško-slavonska županija kao osnivač škole.

U okviru projekta biće postavljena fasada, toplotna izolacija i zameniće se stolarija. Nakon izvedenih radova realizovaće se energetski pregled i izraditi energetski sertifikat. Energetskom sanacijom predviđa se ušteda od 52,36 odsto toplotne energije, pa će zgrada iz energetskog razreda D preći u energetski razred C.

izvor: glas-slavonije.hr

Sandra Jovićević

NEMAČKA: Da li će industrija benzinaca i dizelaša preživeti tranziciju ka eko-mobilnosti?

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Počelo je skandalom sa „prljavim“ dizelašima, da bi ekološki aktivisti sada već zahtevali potpunu zabranu automobila sa „običnim“ motorima možda već od 2030. godine. Nemačka automobilska industrija upozorava na potencijalno katastrofalne posledice.

Kako piše DW, najava Štutgarta o mogućoj zabrani prometa vozilima sa dizel motorima je pred sudom, a Stranka zelenih u ovim danima pred parlamentarne izbore u Nemačkoj već traži i potpunu zabranu registracije novih vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje – dakle i dizelaša i benzinaca i onih na gas, metanol ili drugo biološko gorivo – već od godine 2030. u tome nisu jedini u Evropi: i Francuska razmišlja o takvoj zabrani od 2040. godine.

Nemačka automobilska industrija nipošto nije srećna zbog takvih aktivističkih zahteva. Zapravo se još nikada u istoriji nije dogodilo da su politika i neki društveni aktivisti – bez obzira koliko njima bili dragi njihovi bicikli – diktirali tehnološku promenu ovih razmera: svojedobno prisila da se u automobile ugrađuje katalizator nije ništa u poređenju sa jednom ovakvom mogućom zabranom.

– Politički zabraniti motore sa unutrašnjim sagorevanjem smatramo golemom strateškom greškom – izjavio je predsednik udruženja nemačkih proizvođača automobila VDA Matijas Vizman ove nedelje u Berlinu na konferenciji za novinare.

Foto-ilustracija: Pixabay

Na kocki 600.000 radnih mesta

Ona je sazvana da bi se objavili rezultati istraživanja koje je ovo udruženje poverilo ifo-institutu iz Minhena. Tu se govori o velikom značaju ne samo automobilske, nego industrije upravo takvih „normalnih“ automobila za nemačku privredu:

– Svako drugo radno mesto u nemačkoj automobilskoj industriji je povezano sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem – izjavio je predsednik ifo instituta Klemens Fuest.

To znači da je reč o 600.000 radnih mesta koja su posredno ili neposredno povezana s takvim motorima.

Predsednik ovog ekonomskog instituta ne kaže da će tih 600 hiljada zaposlenih u slučaju zabrane ostati bez posla. Ali troškovi takve tehnološke revolucije će biti enormni, upozorava Fuest. Zapravo, to ne osporavaju niti ekološki aktivisti: oni optužuju nemačke proizvođače kako su jednostavno „prespavali“ promenu u automobilskoj industriji. Kupci hibridnih vozila danas će prvo pogledati kod Japanaca ili razmisliti o potpuno električnom vozilu američkog proizvođača Tesle. Nemački proizvođači tek sada i to vrlo polako počinju nuditi takve modele.

Foto-ilustracija: Pixabay

Zašto ih niko ne kupuje?

Teško je naći neko drugo područje od društvenog interesa u kojemu se nagomilalo toliko predrasuda i poluistina – na svim stranama. To pokazuju i podaci o prodaji automobila: u Nemačkoj prodaja ove godine ide odlično, ali „hibridi“ su jedva prešli granicu od 2 odsto. Uprkos i državnoj potpori i poreskim olakšicama, električni automobili još uvek ovde skupljaju prašinu u prodavnicama. Previše su skupi, malo je vozača koji automobil mogu koristiti da ga mogu napuniti električnom energijom kod kuće i na poslu … A povrh toga, kako objavljuje ADAC, njihova „ogromna“ ekološka prednost je potpuna laž i izmišljotina. Jer ko kaže da je električna energija klimatski neutralna? Nekakav hibridni SUV lako doseže emisiju ugljen dioksida putne krstarice iz davne prošlosti, izračunao je ADAC.

Aktivisti za okolinu raspolažu studijom koja tvrdi da će, ako se zabrane motori na unutrašnje sagorevanje, to od 2030. do 2050. smanjiti emisiju ugljen-dioksida ličnih vozila za 32 posto. Čak i da takve optimistične prognoze ispadnu tačne, to baš nije osobito mnogo: sva drumska vozila, dakle i brojni kamioni na putevima, ukupno su „kriva“ za 17,2% CO2. Ta trećina za automobile na koncu ispada tek koji procenat. Na to upozorava i predsednik ifo instituta koji podseća da bi se u tim raspravama o zabrani „običnih“ motora trebalo razmišljati i o trošku takve srazmerno malene uštede – i ko će je na koncu onda i platiti? Dakle, građani i vozači.

Foto-ilustracija: Pixabay

Grozničava potraga za alternativom

Ekonomski institut smatra da treba doći do tehnološke promene, ali treba i dalje ostati otvoren za sve mogućnosti: „Važno je da se politika zaštite klime vodi nezavisno o tehnici, dakle, bez da propisuje kakvom tehnologijom treba postići takve ciljeve“, kaže Fuest. Tu i predsednik udruženja nemačke automobilske industrije Vissmann ističe primer bio-goriva sa kakvim eksperimentiše 1 kompanija u Drezdenu. Motor na sagorevanje stvara CO2, ali biljke koje i same služe za pogon ga apsorbuju tako da se tu približava „neutralnom“ otisku.

Ni tu zapravo nije sve savršeno: da sad ne govorimo o moralnoj dilemi „hrane u rezervoaru goriva“ (Za hleb – ili za rezervoare automobila?), Nego smo svi mi na časovima biologije učili da biljke po danu „usisavaju“ ugljen dioksid, ali kada zađe sunce, onda ga i stvaraju kao i gotovo sva druga živa bića. Treba tu misliti i na ekološke posledice ove jagme za solima litijuma, neophodnog za današnje akumulatore i baterije i jedino pravo rešenje je potpuno napustiti gorivo na bazi ugljenika. Idealan je vodonik i s tim izuzetno eksplozivnim gasom (setimo se cepelina Hindenburga) se eksperimentiše već više od jednog stoljeća – ali rešenje još nije pronađeno.

Foto-ilustracija: Pixabay

Nemačka i te kako istražuje

U udruženju nemačkih proizvođača automobila demantuju i tvrdnje kako se u ovoj zemlji ne traži alternativno rešenje za saobraćaj: svaki treći patent na svetu koji je vezan sa električnom mobilnošću je nastao u Nemačkoj (34%), slično je is hibridnim pogonom (32%) . Vissmann tvrdi kako se tu troši oko 40 milijardi evra u istraživanju modernih motora – bez obzira kakvog pogona. „Ne može se reći da nemačka industrija ne investira u alternativnu tehnologiju“, upozorio je predsednik VDA.

A na kraju su tu opet kupci: sa sadašnjih jedva 2%, u tom udruženju procenjuju da će do 2025. biti najviše četvrtina novih vozila alternativnih načina pogona. Tri četvrtine vozila će čak i onda biti još „normalno“. Ali dok u toj raspravi o budućnosti postoji još mnogo nepoznanica, možda će barem kada je reč o dizelašima nešto jasnije biti nakon 2. avgusta. Za tada je naime u Berlinu sazvana konferencija o budućnosti tog pogona u ovoj zemlji i treba se nadati da će i nemačka politika tu biti nešto jasnija sa svojim planovima.

Treba se tek nadati da i to neće biti zasenjeno predrasudama: nije sporno da dizelaši stvaraju sitnu prašinu koja je opasna po zdravlje i na koju upozoravaju i smernice EU-a. Ali problem je i da moderni benzinci sa direktnim uštrcavanjem proizvode još i više prašine, a njene čestice su još sitnije nego one od dizelaša. Lekari upozoravaju kako je to još opasnije: „obična“ prašina obično ostaje u našem nosu ili ždrelu, sitna prašina dolazi u pluća. Ta još sitnija prodire čak i dublje u naše telo – ali za nju nema evropskih propisa. Zato se o takvim benzinskim motorima uopšte ne razgovara.

(izvor: DW)

Beograd raspisao konkurs za postavljanje stanica za iznajmljivanje bicikala

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Grad Beograd raspisao je danas javni konkurs za izbor korisnika mesta za postavljanje stanica za iznajmljivanje bicikala na teritoriji grada Beograda, a gradonačelnik Siniša Mali je rekao da je cilj gradske vlasti da pešaci i biciklisti dobiju prioritet, zbog čega se aktivno radi na promeni hijerarhije u saobraćaju.

Prema uslovima konkursa, biće postavljeno minimum 750 bicikala na 150 stanica širom grada u periodu od šest godina, a od ukupno ponuđenog broja bicikala, 20 odsto će biti električni. Gradonačelnik je istakao da su biciklisti jedan od prioriteta Gradske uprave, zbog čega je i predviđeno da ove i sledeće godine bude uređeno 120 kilometara novih biciklističkih staza.

On je dodao da Beograd trenutno ima 83 kilometra biciklističkih staza, kao i da su nedavno počeli radovi na izgradnji pešačko-biciklističke staze u Bulevaru Nikole Tesle na Novom Beogradu, na deonici od Ušća do hotela „Jugoslavija”.

– Poput drugih velikih gradova sveta, i Beograd će imati stanice za iznajmljivanje javnih bicikala. Ideja nam je da popularizujemo taj vid prevoza i da što više građana na posao dolazi biciklom, umesto automobilom. Tu su i turisti, koji će lepote našeg grada moći da upoznaju koristeći javne bicikle – naveo je Mali.

On je podsetio i da je JKP „Parking servis” na nekoliko svojih parkinga i u garažama već postavio bicikle koje građani mogu da koriste. Konkursom je predviđeno da stanicu čini na određen način obeležena i uređena površina sa određenim brojem elemenata za kontrolisano preuzimanje i vraćanje bicikala, bicikli i informacioni pano.

Foto-ilustracija: Pixabay

Sastavni deo stanice su uređaji i instalacije sa informatičkim rešenjima, koji omogućavaju komunikaciju sa korisnicima, a naročito preuzimanje i vraćanje bicikala, gotovinsko plaćanje, informaciju o broju slobodnih bicikala putem interneta i identifikaciju kvarova, a može biti omogućena i registracija korisnika i čitanje platnih i drugih kartica. Stanica se napaja putem priključka na energetsku mrežu ili putem solarne energije, a ukupan kapacitet stanice mora biti minimum 10 mesta za parkiranje koja mogu biti organizovana u jednom ili u dva reda parkiranih bicikala.

Konkurs predviđa da ponuđač obezbedi mogućnost besplatnog korišćenja bicikala za korisnike u trajanju od 30 minuta za prvu započetu vožnju u toku dana i da mesečno obezbedi mogućnost dodatnog besplatnog korišćenja bicikala za korisnike u trajanju od pet časova (u koje se ne računa 30 minuta besplatne vožnje za prvu započetu vožnju svakog dana). Tekst javnog konkursa i prateća dokumentacija mogu se pogledati na zvaničnom sajtu Grada Beograda www.beograd.rs u rubrici Gradski oglasi i na sajtu Sekretarijata za saobraćaj www.bgsaobracaj.rs.

Foto-ilustracija: Pixabay

Prijava na konkurs se vrši na jedinstvenom obrascu koji se može preuzeti na službenoj internet-stranici Grada Beograda i sajtu Sekretarijata za saobraćaj. Prijave na konkurs sa potrebnim dokumentima podnose se na pisarnici u zgradi Gradske uprave Grada Beograda u Ulici 27. marta 43-45, radnim danima od 8 do 15 časova, ili poštom na istu adresu, u roku od 30 dana od dana objavljivanja konkursa na zvaničnoj internet-stranici Grada Beograda www.beograd.rs

Poslednji dan za podnošenje prijave je 21. avgust 2017. godine. Sve dodatne informacije mogu se dobiti putem i-mejl adrese biciklizam@beograd.gov.rs.

VREDNA PREKOGRANIČNA SARADNJA: Gradi se biogasno i kogeneracijsko postrojenje u Somboru, a solarka u Vinkovcima

Foto: biogas.org.rs
Foto: biogas.org.rs

U Vinkovcima je u sredu potpisan sporazum o partnerskim odnosima u sprovođenju projekta prekogranične saradnje vrednog više od 1,6 miliona evra, kojim je predviđena izgradnja 380 kW solarne elektrane na objektima Vinkovačkog vodovoda i kanalizacije, kao i kogeneracijskog postrojenja u Somboru na biogas proizveden pročišćivanje otpadnih voda.

Sporazum su potpisali predsednik Uprave Vinkovačkog vodovoda i kanalizacije Dražen Milinković i Branimir Šimić s Poljoprivrednog instituta u Osijeku. Nosilac projekta je Novosadski Univerzitet, a partneri sa srbijanske strane komunalno preduzeće Vodokanal iz Sombora i Fond Evropski poslovi Autonomne Pokrajine Vojvodine.

Po rečima direktorke Agencije za investicije i razvoj Grada Vinkovaca Mirte Štrk, projektom će se izraditi tehnička dokumentacija za izgradnju biogasnog i kogeneracijskog postrojenja u Somboru i solarne elektrane u Vinkovcima i postavljeni preduslovi za realizaciju tih objekata, piše Energetika.ba.

– Omogućiće se i uspostavljanje pokretne laboratorije na osječkom Poljoprivrednom institutu i Novosadskom univerzitetu čiji će stručnjaci na terenu raditi na receptima za biogasna postrojenja kako bi pronašli najefikasniju smesu za proizvodnju biogasa u pročiščivači otpadnih voda komunalnih preduzeća – rekla je Štrk.

Foto-ilustracija: Pixabay

Po rečima predsednika Uprave Dražena Milinkovića, Vinkovački vodovod i kanalizacija postaviće u sklopu projekta 6 solarnih elektrana ukupne snage 380kW, vrednih više od 545.000 evra, na šest objekata: vodospremnik Lipovac (50kW), Vinkovce (140 kW) i Retkovcima (40 kW) i tri elektrane ukupnog izlaza 50kW na prečistačima otpadnih voda u Ivankovu, Cerni i Otoku.

Ova konstrukcija će obezbediti proizvodnju električne energije koja će pozitivno uticati na smanjenje emisije ugljen-dioksida i obezbediti proizvodnju dodatnih kilovati električne energije iz obnovljivih izvora energije koja će služiti za proizvodnju pijaće vode na području rada naše kompanije, rekao je Milinković.

– Poljoprivredni institut iz Osijeka zainteresovan je za nabavku mobilnog laboratorija u kojem bi mogli načiniti hemijsku analizu same mase i silaže kukuruza koji je u proizvodnji biogasa u nas zastupljen čak 70 posto“, objasnio je Branimir Šimić te dodao da će rezultati takvih analiza stručnjacima dati podatke o tome koje kombinacije biljnih masa i hibrida kukuruza daju najveću proizvodnju biogasa i energije.

Foto-ilustracija: Pixabay

Projekat Exploatation of Different Energy sources for Green Energy Production – X-DEGREE finansira se nepovratno iz Interreg IPA programa prekogranične saradnje Hrvatska – Srbija. Od 127 prijavljenih projekata u sklopu tog programa, zajednički odbor za praćenje odabrala za finansiranje na osnovu prvog poziva 24 projekta vredna više od 18 miliona evra, a među njima je i projekat X-Degree.

Srpski partneri potpisali su sporazum o partnerskim odnosima prošle nedelje u Novom Sadu.

Kvalitet vazduha u Kini i dalje nezadovoljavajući

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Kvalitet vazduha u Kini je dodatno opao od početka godine, a najvažniji gradovi su imali manje dana sa dobrim vazduhom, saopštilo je kinesko ministarstvo za zaštitu životne sredine.

Peking se uključio u borbu protiv upotrebe uglja i emisija gasova iz automobila, ulaže u zelene izvore energije i kažnjava zagađivače. Ipak, te mere nisu imale efekta u prvoj polovini godine. Prema podacima ministarstva, 338 gradova u Kini je prijavilo dobar ili čak odličan kvalitet vazduha u 74,1 odsto dana od januara do jula, što je 2,6 odsto manje nego u istom periodu prošle godine. Region Pekinga je najgore prošao sa samo 50,7 odsto dana sa kvalitetnim vazduhom, uz pad od 7,1 odsto. Količina čestica opasnih po zdravlje povećana je za 14,3 odsto.

Zagađivači su od početka godine kažnjeni sa ukupno 78 miliona evra, što je za 131 odsto veća cifra nego prethodne godine u istom periodu.

izvor: nezavisne.com

Sandra Jovićević

Potpisan memorandum o snabdevanju gasom

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Predstavnici kompanija za snabdevanje gasom Bulgartransgaz (Bugarska), ICBG (Bugarska), DESFA (Grčka), FGSZ (Mađarska) i SNTGN TRANSGAZ (Rumunija) potpisale su memorandum o razumevanju u vezi sa projektima implementacije Vertikalnog gasovodnog koridora.

Ovaj dokument je potpisan u sredu na zajedničkom sastanku u Bukureštu, kazali su za BTA iz Ministarstva energije Bugarske. Podsetili su na to da su Bugarska, Grčka, Rumunija i Mađarska prošlog septembra potpisale memorandum o implementaciji Vertikalnog koridora tokom sastanka Radne skupine na visokom nivou za gasovodno povezivanje Centralne i Jugoistočne Evrope (CESEC).

Cilj dokumenta koji je usvojen u sredu je postizanje saradnje između kompanija za snabdevanje gasom kako bi se osiguralo snabdevanje gasom kroz međudržavne spojne gasovode u četiri zemlje.

izvor: energetika.ba

Sandra Jovićević

Podnet zahtev za upravljanje otpadom na Voždovcu

Foto: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Ministarstvo zaštite životne sredine saopštilo je da je nosilac projekta INVESTFARM IMPEH iz Beograda podneo zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja na životnu sredinu Projekta Mobilno postrojenje za reciklažu organskih rastvarača DESTILATOR D.W. RENYMANN ROTO-0-140 u industrijskoj zoni opštine Voždovac, na teritoriji grada Beograda.

Zainteresovana javnost može da izvrši uvid u sadržinu zahteva svakog radnog dana u prostorijama Ministarstva zaštite životne sredine u Novom Beogradu, kao i na službenom sajtu Ministarstva i dostavi svoje mišljenje u roku od 10 dana od dana objavljivanja ovog obaveštenja.

Više informacija možete pogledati na sledećem linku.

izvor: ekologija.gov.rs

Sandra Jovićević

Otvoren konkurs „Za svako dobro“

Foto: telekom.me
Foto: telekom.me

Telekom četvrtu godinu za redom raspisuje konkurs za društveno odgovorne projekte Za svako dobro u Crnoj Gori.

Konkurs je namenjen svim nevladinim organizacijama (udruženja i fondacije) registrovanim u Crnoj Gori i njime se finansiraju projekti od posebne važnosti za zajednicu, u čijoj se implementaciji primjenjuju digitalne tehnologije. Ukupna vrednost donacija koje se dodeljuju je 30 hiljada evra.

Kako je saopšteno iz Telekoma, oblasti podrške su: obrazovanje i kultura (medijska pismenost i korišćenje digitalnih tehnologija u službi obrazovanja svih generacija; edukacija mladih u STEM području – nauka, tehnologija, inženjerstvo, matematika; digitalne tehnologije u službi razvoja i promocije kulture), zaštita životne sredine i inkluzija osetljivih grupa i stvaranje jednakih mogućnosti za povezivanje i uključivanje u digitalno društvo.

Konkurs je otvoren do 1. septembra 2017. i njime će biti podržano najmanje pet projekata koji će dobiti sredstva za realizaciju u iznosu do šest hiljada evra.

Više informacija možete pogledati na sledećem linku.

izvor: rtcg.me

Sandra Jovićević

GORAN TRIVAN: Ljudi koji bacaju otpad u reke, potoke, jezera, sami sebi zagađuju pijaću vodu

PrintScreen: Happy TV
PrintScreen: Happy TV

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan izjavio je da je Srbija danas tamo gde su razvijenije evropske zemlje bile pre 25 godina u oblasti životne sredine.

– Te zemlje su mnogo napredovale, ali ne samo zahvaljujući novcu, jer nije sve u novcu. Mnogo toga zavisi od organizacije, poštovanja propisa, ponašanja i svesti ljudi i pojedinaca i zajedničkog delovanja, jer niko sam ne može da reši ni jedan od važnih problema životne sredine – rekao je ministar Trivan gostujući na televiziji „Hepi“.

Foto-ilustracija: Pixabay

On je istakao da imamo dosta dobrih zakona, ali da je problem u njihovoj primeni.

– Građani imaju puno pravo da provere imaju li zagađivači dozvole za to što rade i kako rade. Informacije o tome mogu tražiti od samih zagađivača, od opštine ili inspekcije, a ako sve to ne donese rezultat, neka se obrate našem ministarstvu – poručio je ministar Trivan. On je posebno naglasio da ovo ministarstvo menja kurs, da će raditi na jačanju inspekcije i strožim kontrolama.

– Očekujemo da građani i mediji budu najjača inspekcija, jer samo zajedno možemo da unapredimo životnu sredinu – izjavio je ministar Trivan.

Foto-ilustracija: Pixabay

On je naglasio da dostizanje standarda Evropske unije nije cilj sam po sebi, nego da je cilj bolja životna sredina i zdraviji život građana Srbije.

– Koristićemo iskustva drugih zemalja, izbegavati njihove greške, prilagođavati i primenjivati njihovu dobru praksu – dodao je ministar Trivan.

On je ukazao na paradoks da se deponije i kanalizacije ulivaju u reke i jezera odakle se snabdevamo pijaćom vodom.

– Ljudi koji bacaju otpad u reke, potoke, jezera, sami sebi zagađuju pijaću vodu – rekao je ministar Trivan i dodao da najveći deo Srbije ne prerađuje otpadne vode.

– To će, međutim, morati da se promeni i to će biti jedan od najvažnijih poslova novog ministarstva, jer rešavanjem otpadnih voda rešavamo pitanja pijaće vode, reka i jezera – istakao je ministar Trivan.

Foto-ilustracija: Pixabay

On je, takođe, podsetio da je poljoprivreda najveći zagađivač na planeti i da je hrana indikator kvaliteta životne sredine, zemljišta i voda.

– Imamo nekoliko institucija koje se bave kvalitetom hrane i njihovi nalazi biće jedan od osnovnih putokaza za delovanje našeg ministarstva – dodao je ministar Trivan.

On je podvukao da nisu svi poljoprivredni preparati štetni.

– Mi samo moramo da radimo ono što rade drugi pametni ljudi i druge pametne države i imaćemo zdraviju hranu za nas i našu decu i zdraviju životnu sredinu – zaključio je ministar Trivan.

Održan sastanak povodom upravljanja otpadom u Hrvatskoj

Foto: mzoip.hr
Foto: mzoip.hr

Danas je u Ministarstvu zaštite životne sredine i energetike Hrvatske održan radni sastanak vezan uz uspostavu sistema upravljanja otpadom na području Požeško-slavonske, Osječko-baranjske, Vukovarsko-srijemske, Brodsko-posavske i Sisačko-moslavačke županije.

Na sastanku su učestvovali resorni ministar Tomislav Ćorić, požeško-slavonski župan Alojz Tomašević, vukovarsko-srijemski župan Božo Galić, brodsko-posavski župan Danijel Marušić, sisačko-moslavački župan Ivo Žinić te predstavnici Osječko-baranjske županije, EKOS-a i Centra za gospodarenje otpadom Brodsko-posavske županije.

Nadležni su informisali ministra o preduzetim aktivnostima u cilju pokretanja projekata izgradnje centara za upravljanje otpadom Orlovnjak i Šagulje. Ministar Ćorić naglasio je kako je potrebno uložiti dodatni napor za pripremu projekata za koje su osigurana i bespovratna EU sredstva, a poručio je i kako će Ministarstvo zaštite životne sredine i energetike pružiti svu potrebnu stručnu pomoć.

izvor: mzoip.hr

Sandra Jovićević