Na kanalu Begej, koji povezuje Zrenjanin i Temišvar, u toku su završni radovi na prevodnici Itebej, posle čega će biti moguća nautička plovidba između dva grada.
Za uspostavljanje plovnog puta za privredne brodove do 500 tona nosivosti biće neophodno izmuljivanje kanala Begej celom dužinom toka kroz Srbiju. Poslednji put se ovuda plovilo od Srbije do Rumunije pre šest decenija.
Radovi na prevodnici Itebej se obavljaju u isušenom koritu kanala. Begej je pregrađen, pa je prokopan novi kanal kojim se preusmerava voda oko prevodnice. Tek nakon isušivanja mogao se sagledati stepen potrebnih radova.
Ovakva rekonstrukcija nije rađena od otvaranja prevodnice 1912. godine. Zoran Petrović, izvođač radova, kaže da je malo falilo da se sruši zid u Begej i da napravi problem samoj ustavi.
„Na suprotnoj strani je prevodnica sa svojim kapijama, kompletne kapije su rađene nove“, kaže Petrović.
Pročitajte još:
„Vode Vojvodine“ dodatno rade i na uređenju okolnog prostora, korita i obala kanala Begej.
„Iza nas na dvesta, trista metara se nalaze mašine koje finansira Evropska unija kroz drugi projekat gde pokušavamo da izmuljen sadržaj odložimo na obalu i da pokušamo sa nekim biljnim vrstama i njihovim uzgojem na tom sadržaju da izvučemo sve one štetne materije, a radi se o teškim metalima„, kaže Srđan Kružević, direktor JVP „Vode Vojvodine“.
Osim u Itebeju, radilo se i na prevodnici Klek, a ovi radovi su direktno doprineli da se begejska voda pročisti i da se ponovo pojave neke od riba.
„Nakon ovih radova na revitalizaciji ova dva hidroobjekta, uočili smo da se pojavio linjak. To je jedna od tih zaštićenih vrsta, što jasno govori o pozitivnom uticaju na životnu sredinu“, kaže Darko Bađok iz Odbora za urbanizam i životnu sredinu Skupštine Vojvodine.
Revitalizacije kanala finansirana je iz projekta Prekogranične saradnje sa Rumunijom, ukupne vrednosti 13,9 miliona evra. Uz Begej su do sada izgrađeni biciklistička staza i pristan za brodove u Zrenjaninu. Prevodnica Itebej treba da se završi do kraja juna.
Izvor: RTS