Počevši od 5. jula 2021. godine vozače očekuju nova pravila za registraciju vozila. Ukoliko automobili zbog prepravki dodatno zagađuju vazduh, neće proći tehnički pregled, biće vraćeni u fabričko stanje, što znači da će morati da poseduju katalizatore i DPF filtere.
Ovo praktično znači da će početi primena Pravilnika iz 2018. godine o priključnim motornim vozilima i tehničkim uslovima za motorna vozila u saobraćaju, po kom automobili na tehničkom pregledu moraju da ispune određene kriterijume kada je u pitanju emisija štetnih gasova.
Prilikom tehničkog pregleda kod vozila sa dizel motorom biće proveravan sadržaj čađi u izduvnim gasovima, dok kod benzinskih motora pažnja će se posvetiti sadržaju ugljen-monoksida. Ukoliko vozilo ima neispravne katalizatore i DPF filtere, neće moći da bude registrovano, navodi se na sajtu Auto-Moto saveza Srbije.
U Srbiju se uveze i do 150.000 polovnih automobila godišnje, što znači da je na našim ulicama veliki broj zagađivača. Prilikom uvoza, proverava se da li vozila imaju katalizatore i DPF filtere, ali ne i to da li su ispravni. Mnogi vlasnici ih uklanjaju sa svojih automobila, kako ih ne bi menjali i čistili izduvni sistem.
Pročitajte još:
Takođe, sa polovnih vozila redovno se skidaju i lambda sonde koje mere zagađenja unutar katalizatora, tj. zagađenje koje motor ispušta u vazduh.
Posebno su važni DPF filteri jer su oni napravljeni da kod dizel motora izdvajaju azot- dioksid, koji je najveći zagađivač vazduha.
Ukoliko na vozilu nema katalizatora i DPF filtera, oni moraju biti naknadno ugrađeni.
Prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkoj ispravnosti strožiji standardi važiće za sva vozila koja su u Srbiji prvi put registrovana posle 1. marta 2014. u odnosu na ona registrovana pre ovog datuma, bez obzira kada su proizvedena.
Tako benzinski motori, prvi put registrovani do ovog datuma moraju imati manje od 4,5 odsto ugljen-monoksida, pri broju obrtaja na praznom hodu motora. Vozila koja su prvi put registrovana posle 1. marta 2014. godine moraju imati manje od 3,5 odsto ugljen-monoksida.
Prema podacima Svetske banke, zagađenje vazduha koje potiče od saobraćaja na prosečnom nivou je oko 20 odsto. Zato sve više gradova u svetu zabranjuje vožnju automobila u centralnim gradskim ulicama.