Kina prednjači u broju električnih vozila i punjača

Foto-ilustracija: Pixabay

Od 2010. godine, kada su elektromobili ušli u komercijalnu upotrebu, do prošle godine, njihov broj na svetskim putevima se uvećao sa 17.000 vozila na 7,2 miliona. Vlasnici čak 47 odsto planetarnog voznog parka na električni pogon, prema navodima Međunarodne agencije za energetiku, potiču iz Kine.

Tokom 2019. godine, prodato je 2,1 miliona automobila na elektropogon. Na taj način je oboren rekord postavljen u godini pre i to za 40 odsto, a ukupan udeo električnih četvorotočkaša na „auto-tržištu“ je bio 2,6 odsto. Pored automobila, značajno skače i broj dvotočkaša, trotočkaša, autobusa i kamiona „na struju“.

U energetskoj transformaciji sektora saobraćaja ogromnu ulogu igraju i vlade. Do 2019. godine, u cilju podsticanja kupovine ekološki prihvatljivijih prevoznih sredstava, one su se pre svega oslanjale na subvencionisanje, a sada se sve više okreću uvođenju regulatornih i drugih strukturalnih mera poput zahteva za nultim emisijama ili uštedama goriva. Kako bi tranzicija sa dizelaša i benzinaca bila ekonomski održiva za zemlje, šalju se jasni, dugoročni signali proizvođačima i korisnicima.

Iako predvodi revoluciju u transportu, Kina je u godini iza nas gotovo prepolovila finansijsku pomoć kupcima elektromobila, što je uslovilo da u drugoj polovini godine kupovina opadne za 50 odsto. Električni automobili kompanija Tesla i Dženeral motors su u Sjedinjenim Američkim Državama ostali bez podsticaja u sklopu tamošnjeg poreskog programa zato što je dostignut maksimalni mogući broj prodaja – 200.000. Ovo se naravno odrazilo na  broj prodatih elektromobila – koji se u toku godine smanjio za 10 odsto. S obzirom na to da su najperspektivnija tržišta za električna vozila kinesko, američko i evropsko, pad prodaje na teritoriji dva lidera je uslovio i usporavanje globalnog napretka ka čistoj mobilnosti, bez obzira na to što su stručnjaci u Evropi zabeležili rast prodaje za 50 odsto.

Foto-ilustracija: Pixabay

Profil kupaca se od začetaka elektromobilnosti do danas značajno izmenio i više to nisu isključivo tehnološki zaluđenici, već je kupovina itekako omasovljena zbog pojeftinjenja tehnologije, ekspanzije infrastrukture za punjenje i razvoja različitih modela. Proizvođači automobila će tokom 2020. i 2021. godine obogatiti svoju ponudu električnih automobila. Iako će i „elektrifikovani“ asortiman pretrpeti udarac od pandemije novog koronavirusa, on će biti znatno blaži u poređenju sa onim koji će pasti na ostatak auto-industrije.

Uporedo sa rastom broja elektromobila na putevima se širi i mreža punjača. Njihov broj je u prošloj godini dostigao 7,3 miliona komada, od čeka se 6,5 miliona nalazi u privatnom vlasništvu – bilo da je reč o kućama, zgradama ili kancelarijama. U Kini se smestilo 37 odsto privatnih punjačkih mesta, 52 odsto javnih sporih punjača i 82 odsto brzih javnih punjača.

Takozvana električna mikromobilnost takođe cveta od 2017. godine. Na gradskim ulicama su sve zastupljeniji električni trotineti, električni bicikli i električni mopedi.

Jelena Kozbašić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti