Fleksibilno korištenje toplotnih pumpi i električnih automobila može smanjiti potrebu za uvozom struje i stabilizovati ciene, pokazala je studija predvođena Švajcarskim federalnim institutom za tehnologiju u Cirihu (ETH Cirih).
Istraživanje je vodio konzorcijum koji finansira Švajcarska savezna kancelarija za energiju kroz program „Sweet”, a pokazao je da bi uz hidroenergiju upravo toplotne pumpe i električni automobili mogli biti ključni izvori fleksibilnosti za švajcarski elektroenergetski sistem.
Švajcarska planira da bude ugljenično neutralna do 2050. godine, pri čemu se predviđa povećanja potražnje za električnom energijom sa oko 56 TWh godišnje danas na oko 75 TWh godišnje. Ovu energiju nameravaju obezbediti iz obnovljivih izvora poput fotonaponskih sistema, vetroenergije i biomase.
Istraživanje pokazuje da će ovaj cilj biti lakše ostvariti zahvaljujući fleksibilnoj potrošnji energije u toplotnim pumpama i električnim vozilima (EV).
Ako se toplotne pumpe i električni automobili koriste ili pune u skladu s opterećenjem mreže, izbegava se preopterećenje i optimalno iskorištava dostupna energija. Na primer, pametno upravljane toplotne pumpe mogu se pri spoljnim temperaturama od 0°C isključiti i do deset sati u zgradama sa visokim energetskim standardima, a da temperatura u prostorijama ostane stabilna. Električni automobili često su priključeni na mrežu duže nego što je potrebno, što omogućava njihovo punjenje u optimalnim vremenskim periodima, kada je struja dostupna i mreža manje opterećena.
Fleksibilne tehnologije mogle bi smanjiti neto uvoz električne energije za oko 20 odsto tokom cele godine, prvenstveno zbog većeg izvoza u proleće i leto, što odgovara godišnjoj potrošnji oko 500.000 švajcarskih domaćinstava.
Ako se toplotne pumpe i električni automobili koordinišu i upravljaju fleksibilno na nacionalnom nivou, Švajcarska bi 2050. mogla imati oko 4 odsto više obnovljive električne energije.
— Većinom je to solarna energija u proleće i leto, koja bi se na taj način efikasnije iskoristila — kaže Šivan Paule, istraživačica na ETH Cirih.
Pročitajte još:
- Hladnije zgrade, rasterećena elektroenergetska mreža – revolucionarni uređaj razvijen u SAD
- Kolaps energetskih mreža i njihova otpornost u 21. veku
- Da li su depoi i elektroenergetska mreža spremni za punjenje električnih kamiona?
Studija takođe pokazuje da bi fleksibilno upravljanje ovim tehnologijama moglo smanjiti veleprodajne cene električne energije, posebno u zimskim mjesecima (januar-mart), kada bi cene mogle biti niže i do šest odsto. Procenjuje se da bi sistem podržan fleksibilnim pumpama i električnim vozilima imao oko četiri odsto niže ukupne troškove od sistema bez ovih izvora fleksibilnosti.
Analiza 50 mrežnih područja u Švajcarskoj pokazala je da fleksibilno upravljanje može smanjiti vršna opterećenja u naseljima, čime se odgađa ili smanjuje potreba za skupim proširenjem distributivne mreže. Da bi tehnologije doista služile kao izvori fleksibilnosti, moraju biti opremljene odgovarajućom tehnologijom za upravljanje i komunikaciju, zbog čega autori preporučuju da subvencije ubuduće budu dodjljivane samo za pametne i fleksibilne sisteme.
Pored toga, korisnike treba motivisati da promene navike grejanja i punjenja, na primer uvođenjem dinamičkih tarifa koje nagrađuju fleksibilnu potrošnju, iako velike lokalne razlike u tarifama i otkupnim cenama struje mogu otežati primenu ovih mera.





