Električni kamioni na baterije (BET) još uvek se takmiče sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u regionalnom transportu. Kako navodi novi izveštaj organizacije Transport & Environment, proizvođači opreme očekuju da će do 2030. godine više od trećine svih novih teških vozila u Evropi biti na baterijski pogon. Ipak, preduslov za tu tranziciju jeste elektrifikacija depoa. Prvenstveno se misli na logističke baze ili operativne centre transportnih kompanija, gde se kamioni svakodnevno parkiraju, održavaju i odakle polaze na isporuke.
Za razliku od javnih punjača duž glavnih transportnih koridora koje propisuje evropska regulativa AFIR, punjenje u okviru depoa omogućava svakodnevno snabdevanje električnih kamiona energijom, posebno za regionalne isporuke do 300 kilometara dnevno. Većina kamiona se nakon isporuka vraća u bazu i može se puniti preko noći.
Prema rezultatima istraživanja, skoro polovina kamiona u Francuskoj, Nemačkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu mogla bi u potpunosti da se oslanja na punjenje u depoima, bez potrebe za javnom infrastrukturom, što zapravo rasterećuje buduću potražnju za javnim punjenjem, naročito kada su u pitanju međugradske vožnje robe.
Pročitajte još:
- Ekološka dubinska analiza postaje obavezna u EU – Šta ovo znači za proizvođače automobila
- EU ipak odlaže klimatske ciljeve za automobile
- Nova evropska taksa na emisije – Ugljen-dioksid ima cenu
Međutim, iako to zvuči kao logičan sled u razvoju infrastrukture, studija upozorava da u svim državama planovima za proširenje elektrodistributivne mreže ne uzimaju u obzir stvarne potrebe za punjenje kamiona u depoima. Francuska se pokazala kao najspremnija, sa razvijenom mrežom srednjeg napona, naročito u industrijskim zonama.
Pozitivna vest je da će, počev od sredine 2025. godine, revidirana evropska regulativa o tržištu električne energije zahtevati transparentnost u pogledu kapaciteta mreže. To će znatno olakšati planiranje i izgradnju infrastrukture za punjenje u depoima u državama poput Francuske, Nemačke i Španije.
Iz izveštaja organizacije Transport & Environment, da se zaključiti da depoi, baze ili skladišta u koje se kamioni vraćaju moraju biti prioritet u elektrifikaciji drumskog transporta kako bi se ispunili traženi ciljevi i omogućila održiva logistika u Evropi, jer sami brzi punjači za kamione duž saobraćajnice nisu dovoljni.