U borbi protiv klimatskih promena i smanjenja zagađenja, razvoj električnih vozila postavlja se među globalne prioritete. Međutim, da bi tranzicija ka elektromobilnosti zaista bila i ekološki i društveno održiva, neophodno je uvesti dodatne mere kontrole duž čitavog lanca snabdevanja.
Dok već postoje međunarodni standardi i smernice kada je reč o poštovanju ljudskih prava – poput onih koje je razvila Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) – pitanja zaštite životne sredine do sada su bila manje obuhvaćena. Zbog toga u avgustu ove godine na snagu stupa EU Uredba o baterijama, koja po prvi put obavezuje kompanije da sprovode i ekološku dubinsku analizu (Environmental Due Diligence). Cilj je da se prepoznaju, procene i ublaže ekološki rizici u lancima snabdevanja – uključujući zagađenje voda, gubitak biodiverziteta, deforestaciju i emisije gasova sa efektom staklene bašte.
Iako su određeni proizvođači automobila napravili značajan napredak u primeni ekološke dubinske analize, potrebno je dodatno raditi na ovom pitanju, zbog čega je veoma značajno što će dubinska analiza postati obavezna kroz procenu svih rizika i u celokupnom lancu snabdevanja.
Organizacija Transport & Environment (T&E) objavila je izveštaj pod nazivom Pedal to the Metal, u kojem analizira kako su evropski i globalni proizvođači automobila do sada primenjivali dubinsku analizu u svojim lancima snabdevanja baterijama. Izveštaj obuhvata pozitivne primere, kao i nedostatke u pristupima različitih proizvođača.
Pročitajte još:
- EU ipak odlaže klimatske ciljeve za automobile
- Nova evropska taksa na emisije – Ugljen-dioksid ima cenu
- Avio-sektor EU gotovo dostigao nivo emisija pre pandemije – Kako smanjiti zagađenje?
Kao pozitivan primer navode se proizvođači Tesla i BYD, koji su napravili značajan napredak kada je reč o dugoročnim ugovorima za ključne sirovine poput litijuma, nikla i kobalta, dok sa druge strane mnogi evropski proizvođači zaostaju po ovom pitanju.
Napredak postoji kada se posmatraju pojedinačni ekološki rizici, posebno u vezi sa emisijama gasova staklene bašte. Ali u nekim drugim, kao što je krčenje šuma u lancima snabdevanja, samo jedan proizvođač ima konkretnu obavezu sa vremenskim okvirom, dok ostali imaju nedovoljno razvijenu i primenjenu politiku. Takođe, većina proizvođača objavljuje podatke o sopstvenoj potrošnji vode, ali ne objavljuje podatke o potrošnji vode svojih dobavljača.
U izveštaju se ističe da su evropski proizvođači automobila znatno spremniji na stupanje na snagu EU Uredbe od kineskih.
Zbog svega navedenog, neophodno je da Evropska komisija obezbedi doslednu i efikasnu primenu Uredbe o baterijama. Organizacija T&E pozvala je Komisiju da zadrži suštinske odredbe o ekološkoj dubinskoj analizi bez ublažavanja obaveza, ali da istovremeno pojednostavi način izveštavanja. Kako bi se omogućilo da nadležna tela u državama članicama budu spremna za primenu Uredbe, potrebno je takođe da se smernice za njeno sprovođenje završe na vreme. Na kraju, u izveštaju se navodi da je potrebno da se uvedu jasni i strogi kriterijumi za priznavanje šema dubinske analize, kako bi se osiguralo da se priznaju samo one koje u potpunosti ispunjavaju zahteve Uredbe.
Energetski portal