Pandemija COVID-19 dovela je do smanjenog kretanja ljudi, što je rezultiralo značajnim padom emisija u avio-sektoru. Međutim, najnoviji podaci pokazuju da su emisije u 2024. godini gotovo dostigle nivoe pre pandemije i pored napora dekarbonizacije ovog sektora. Štaviše, avio-kompanije i dalje ne plaćaju pravi trošak za zagađenje koje proizvode.
Organizacija Transport & Environment (T&E), za smanjenje emisija potrebno je da se proširi ključno evropsko zakonodavstvo. Na taj način, istovremeno bi se otvorila mogućnost mobilizacije milijardi evra za zelenu tranziciju.
Precizniji brojevi pokazuju da je u 2024. godini ovaj evropski sektor postigao 96 odsto broja letova i 98 odsto emisija u odnosu na 2019. godinu. Reč je o ukupno 8,4 miliona letova, što je dovelo do emitovanja 187,6 miliona tona CO2.
Kada je reč o odgovornosti za zagađenje, postoji značajan propust. Naime, avio-kompanije plaćaju emisije samo za letove unutar Evropskog ekonomskog prostora (EEA), Ujedinjenog Kraljevstva i Švajcarske. Upravo letovi koji se odvijaju na drugim relacijama, predstavljaju najveće zagađivače, a oni su izuzeti od ovog sistema.
Pročitajte još:
- Pad registracija novih automobila u EU, hibridi u usponu, električni još uvek ispod očekivanja
- Više palminog otpada u evropskim biogorivima nego što ga ima na planeti – kako je to moguće?
- Pod pritiskom automobilske industrije – EU revidira ciljeve elektrifikacije za tekuću godinu
Da je proširenje sistema trgovine emisijama Evropske unije i Ujedinjenog Kraljevstva na sve letove bilo primenjeno tokom 2024. godine, procenjuje se da bi to moglo doneti dodatnih 7,5 milijardi evra. Ova sredstva bila bi značajna za investicije u razvoj zelenih tehnologija, poput održivih avio-goriva ili električnih i vodoničnih aviona.
Avio-kompanije, međutim, i dalje promovišu globalni sistem kompenzacije emisija pod nazivom CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), koji omogućava kompenzaciju emisija kroz kupovinu kredita za smanjenje emisija na globalnom nivou. Ovaj sistem naplaćuje emisije mnogo manje nego prošireni EU sistem trgovine emisijama (EU ETS). Prema T&E, oslanjanje na CORSIA nije dobra opcija, ni sa ekološkog ni sa finansijskog aspekta. Umesto toga, proširenje EU ETS na sve letove predstavlja najbolju opciju za evropske ekonomije.
Evropski avio-sektor i dalje nije u potpunosti preuzeo odgovornost za svoje emisije, zaključak je najnovije analize organizacija T&E.
Energetski portal