Evropska unija planira da od 2027. godine uvede novi sistem naplate emisije ugljen-dioksida – poznat kao ETS2 – koji će pokrivati sektor saobraćaja i grejanja. Ova nova ekološka taksa ima za cilj da podstakne prelazak na čistije izvore energije, ali i nosi potencijalno snažne političke posledice, jer utiče direktno na životne troškove građana, navodi se na sajtu Organizacije Transport & Environment (T&E).
Većina građana EU već danas plaća neku vrstu ekološke takse kroz poreze na gorivo, ali ETS2 donosi jedinstven sistem određivanja cene emisija ugljenika na nivou cele Unije. Cilj je da se upotreba fosilnih goriva učini skupljom, čime se podstiče uvođenje efikasnijih i ekološki prihvatljivih rešenja, poput električnih vozila i toplotnih pumpi.
Organizacija Transport & Environment (T&E) ističe da bogatiji građani i velike kompanije treba da snose veći deo troškova jer upravo oni troše najviše goriva. Statistike pokazuju da 30 odsto najbogatijih ljudi u EU čini polovinu ukupne potrošnje goriva, što znači da bi oni platili i polovinu novog poreza. Zato se predlaže da se sav prihod od niže i srednje klase vrati građanima kroz direktne nadoknade ili smanjenje poreza.
Pročitajte još:
- Avio-sektor EU gotovo dostigao nivo emisija pre pandemije – Kako smanjiti zagađenje?
- Najveći solarni sistem na stadionu u Nemačkoj: 11.000 panela i baterijsko skladište od 3,4 MWh
- Pokrovac: Baterijska skladišta mogu smanjiti cene struje za 25 odsto do 2030.
Pored kompenzacija, novac od ETS2 može da se iskoristi za razvoj rešenja koja su ljudima stvarno potrebna – poput subvencionisanih električnih automobila za porodice, boljeg javnog prevoza i nižih dažbina na struju.
T&E takođe upozorava da sistem neće biti pravičan ukoliko izuzme bogate zagađivače, kao što su privatni avioni, jahte ili poslovna klasa na međunarodnim letovima. Predlaže se uvođenje poreza na avio-karte u zavisnosti od količine emisija kako bi svi plaćali svoj deo zagađenja.
Još jedan važan korak je uvođenje kontrole cene. Trenutni plan predviđa „meku granicu“ od oko 55 evra po toni CO₂, što je oko 13 centi po litru goriva. Postoji mogućnost da se tržište koriguje ako cena počne previše da raste, što bi umanjilo rizik od naglih skokova troškova za građane.
Pored svega, kad ETS2 počne da važi, nacionalne takse na CO₂, koje već postoje u zemljama poput Francuske, Nemačke i Švedske, trebalo bi da budu ukinute, jer bi novi sistem zamenio postojeće. To bi olakšalo njegovu političku prihvatljivost.
Energetski portal