Elektromobilnost u BiH i Srbiji danas i njen potencijal u budućnosti

Foto-ilustracija: Unsplash (Michael Marais)

Na poslovnom skupu Festival ,,POWER OF SUSTAINABILITY 2023“ koji je održan u Mostaru, razgovaralo se o investicijama u zelenu energiju, primeni cirkularne ekonomije, održivom turizmu i e-mobilnosti.

Poseban panel, čiji je moderator bila Sanja Miovčić izvršni direktor Veće stranih investitora BiH, bio je posvećen e-mobilnosti.

Pre nego što su panelisti prešli na temu elektromobilnosti, prisutnima se obratio muzičar Antonije Pušić i sa njima podelio interesantnu priču o njegovom održivom projektu.

Naime, jedrenje koje je nekada predstavljalo hobi koji voli, kasnije je odlučio da pretvori u posao, baš kao što je to učinio i sa muzikom.

Odlučivši se za takav korak, napravio je solarni jedrenjak i razvio projekat u kojem ima investicija u zelenu energiju, uz primenu cirkularne ekonomije, elektromobilnosti i održivog turizma. Pušić je na šaljiv i simpatičan način predstavio odabir jedrilice i prepričao na koji način je započeo svoj projekat.

Kako je i sam aktivista za zaštitu okoline, a uz to i javna ličnost, ovim projektom želeo bi da postakne i druge ljude na low carbon nautički turizam. Kako je naveo, nada se da će ovakav turizam preći u neki trend da se na ovaj način uživa, gde će ljudi da zaborave na motorne glisere i jahte koji bukom i naftom zagađuju more.

Pročitajte još:

Miloš Kostić, direktor kompanije MT-KOMEX koja je lider u izgradnji solarnih elektrana, kroz osmeh se osvrnuo na 2018. godinu kada je Antonije došao na sastanak na kojem su razgovarali i planirani na koji način da instaliraju solarne panele na brod.

Sandro Zovko direktor kompanije ZGI d.o.o, govorio je o strategiji BiH elektromobilnosti, u čijoj je izradi i učestvovao.

Strategija sama po sebi daje jedan okvir kako će se BiH ponašati 2050. godine, rekao je Zovko i dodao da bi do te godine 80 odsto ukupne vozne flote trebalo da bude na električni pogon. Kako je istakao, to se odnosi na laka vozila, dok je za teška vozila reč o 11 odsto.

U BiH je u ovom trenutku od ukupno 1.150.000 automobila, manje od 0,01 odsto na električni pogon. Kako bi se postojeća situacija promenila na bolje, kako Zovko navodi treba napraviti  odgovarajuće akcijske planove, promocije i drugo.

Govoreći o napretku elektromobilnosti, Antonije Pušić rekao je da je potrebno da menjamo navike i da automobile koristimo kada su nam zaista potrebni za duže distance, a da one svakodnevne obaveze u gradu, u kojima je treba da se pređe nekoliko kilometara, završimo pešačenjem.

Mirella Sidro stručnjak za elektromobilnost iz Nemačke istakla je važnoj očuvanja prirodnih bogatsava BiH. Govoreći o tome, kao jedan od načina istakla je promovisanje mogućnosti da u ovu državu može da se putuje električnim automobilima. Ona je prva koja je dovezla električni automobih u BiH, praveći reportaže i na taj način podsticala druge ljude da učine isto.

Kada je reč o problemima podsticaja ljudi u BiH da se opredele za kupovinu električnih automobila, Sidro je istakla i duge procedure koje traju i po godinu dana, probleme sa kreditima i drugo.

Foto: Ivan Bošnjak

Miloš Kostić se, govoreći o elektromobilnosti u Srbiji, osvrnuo na svoje početke i sastanak sa čelnim ljudim Tesle kada je shvatio da u budućnosti treba ulagati u punjače za električna vozila. Nekoliko godina kasnije Kasnić osniva kompaniju Charge&GO koja je trenutno najveća mreža ultra brzih punjača u Srbiji u kojoj u ovom trenutku ima 64 ultra brza punjača. On je istako da su ovi punjači postavljeni na prometnim putevima, koridorima, OMV pumpama na kojima korisnici mogu naći punjače snage do 240 kW.

,,Uložili smo ozbiljna sredstva i napravili smo našu aplikaciju koja je povezana sa svim internacionalnim mapama. Takođe, aplikacija je vidljiva na mapama BMW-a, Mercedesa, Hjundaija, Folksvagena”, dodao je Kostić.

On je objasnio kako kompanija i po kom sistemu razvija mrežu punjača, kao i planove za naredni period. Osvrnuo se i na to da je kompanija učestvovala, kao podizvođači Simensa, u postavljanju prvih pantografa i ultra brzih punjača za autobuse Javnog gradskog saobraćajnog preduzeća Novi Sad. Istakao je i saradnju sa proizvođačem autobusa iz Makedonije, Van Hul, koji koristi aplikaciju Charge&GO, kao i to da je kompanija instalirala veliki broj punjača koji se nalaze na parkinzima, tržnim centrima, hotelima i drugim lokacijama.

Kada je reč o stanju elektromobilnosti u Srbiji, Kostić navodi da u našoj zemlji trenutno ima 1.600 registrovanih električnih vozila.

Festival ,,POWER OF SUSTAINABILITY 2023“ predstavlja nastavak aktivnosti sa ciljem poslovnog umrežavanja u organizaciji Foreign Investors Council (Veća/Saveti stranih investitora) u Bosni i Hercegovini i Tehnološkog parka ,,Intera“ a pod pokroviteljstvom Grada Mostara, Ministarstva okoliša i turizma Federacije Bosne i Hercegovine i Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Bosne i Hercegovine.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti