Urbanistički planeri dugo su bili u potrazi za rešenjem koje će brdovita predgrađa Pariza bolje povezati sa centrom grada. U igri je bila izgradnja novog mosta, oni manje kreativni predlagali su uvođenje većeg broja autobusa, a nekolicina vizionara zalagala se za podizanje gondole.
?Découvrez les 1ères images du projet Câble 1.
Ce nouveau moyen de transports permettra aux futurs usagers de se déplacer beaucoup plus facilement entre @Villeneuve94190 et @VilleCreteil.
Prochaine étape ➡ le passage au Conseil d’Administration pour approuver l’avant-projet. pic.twitter.com/Y4CL8xb1BL
— IDF Mobilités (@IDFmobilites) February 2, 2022
Srećom po Parižane, koji će put do posla uskoro moći da prekrate uživanjem u spektakularnom pogledu, opcija broj tri odnela je ubedljivu pobedu. Ispostavilo se da je investicija od 132 miliona evra najekonomičnije i najefikasnije rešenje koje će u velikoj meri poboljšati ekološku sliku grada.
Pariz je već spreman da razvuče žice do predgrađa Kretej i Vilnu-San-Žorž i tako uvrsti gondolu u počasni krug održivog javnog transporta. Umesto sadašnjih pola sata, Parižani će do centra prestonice moći da stignu za upola manje vremena. Izgradnja će početi ove godine, a prvi putnici vinuće se iznad grada već 2025.
Zanimljivo je da tek nekolicina gradova u svetu koristi gondole kao sredstvo javnog prevoza iako su one idealni kandidati za zeleni transport budućnosti.
Pored toga što ne zahtevaju upotrebu fosilnih goriva jer sva energija za pokretanje žičare može dolaziti iz obnovljivih izvora energije, gondole smanjuju zagađenje bukom, a nekoliko decibela manje uvek je dobrodošlo u urbanim sredinama.
Budući da su gotovo nečujne, gondole mogu prolaziti kroz šume i planine, a da ne narušavaju prirodne ekosisteme. Isto važi i za žičare iznad reka i jezera koje svojim radom neće ometati bogatu faunu, ali će zato svojim putnicima omogućiti bliži pogled na divlje vrste.
Milena Maglovski