Sredinom decembra prošle godine, pre otprilike godinu dana, Vlada Srbije usvojila je Program zaštite vazduha u Republici Srbiji od 2022. do 2030. godine sa akcionim planom, a jedna od mera i aktivnosti za poboljšanje kvaliteta vazduha je i finansijski podsticaj za zamenu najstarijih dizel vozila novijim, koja manje zagađuju životnu sredinu.
Međutim, prijave zainteresovanih građana za ovu akciju još uvek nisu ni počele, iako je to trebalo da se desi još u oktobru, dakle pre dva meseca.
Naime, nagoveštavalo se da bi u oktobru trebalo da budu usvojeni kriterijumi kako za prijavu građana, tako i za reciklažne centre, a zatim je trebalo da usledi javni poziv za sve zainteresovane koji bi učestvovali u procesu reciklaže vozila. Potom se do kraja jeseni očekivao završetak prijavljivanja građana, da bi od 1. januara 2024. godine počela dodela subvencija.
Ova akcija će biti realizovana uprkos kašnjenju, a kako saznaje Biznis.rs – čeka se da Agencija za bezbednost saobraćaja donese Pravilnik koji će regulisati ovu oblast/akciju. To bi trebalo da se desi veoma brzo, nakon čega će početi prijave zainteresovanih.
Podsetimo, podsticaji za nabavku ekološki čistijih vozila iznosiće 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila (kamioni čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 12 tona) i 2.900 evra za kupovinu autobusa. Takođe je naglašeno da finansijski podsticaji pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih Euro 6 ili Euro VI vozila.
Kako smo ranije pisali, da bi se ovaj potez države realizovao Agencija za bezbednost saobraćaja daje predlog mehanizama podrške iz javnih sredstava za otpremanje starih dizel putničkih automobila, teretnih vozila i autobusa u reciklažne centre, dok su partneri u realizaciji Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstvo zaštite životne sredine.
Pročitajte još:
- DRŽAVA DAJE 2.100 EVRA PO AUTOMOBILU ZA ZAMENU STARIH DIZELAŠA
- EVROPA – DA LI NOVI ELEKTRIČNI AUTOMOBILI POSTAJU PRODAVANIJI OD DIZELAŠA?
- SRPSKA ASOCIJACIJA UVOZNIKA VOZILA I DELOVA – SLIKA TRŽIŠTA AUTOMOBILA I MOTOCIKALA 2023.
Za realizaciju planova iz strateškog dokumenta najavljena su ulaganja od 2,6 milijardi evra, od kojih je 102 miliona evra namenjeno za obnovu voznog parka otpremanjem najstarijih putničkih vozila, lakih teretnih vozila, kao i autobusa, u centre za reciklažu.
Ova mera podrazumeva da će se subvencijama omogućiti otpremanje najstarijih vozila iz voznog parka u reciklažne centre, a cilj je da do 2025. godine na ovaj način bude otpremljeno 122.300 vozila, a u 2026. godini još 17.900.
Usvojeni „Program zaštite vazduha u Republici Srbiji“ predviđa da se od 1. januara 2024. godine zabrani uvoz polovnih vozila sa standardima evro 3 i evro 4 emisionih gasova, a od 1. januara 2025. godine i standard evro 5.
Srbija će svakako morati da ubrza prelazak na ekološki prihvatljiva vozila, odnosno električne automobile, a prvi korak je upravo smanjenje broja dizelaša na putevima, odnosno polovnih vozila uopšte.
Često se ističe da je prosek starosti automobila u Srbiji 17 godina, i to je značajno više od onog u Evropskoj uniji koji iznosi 12 godina. Najavljena akcija subvencija za zamenu starih dizešala trebalo bi da popravi ovaj prosek i da pomogne da se na putevima Srbije voze nešto mlađi automobili.
Izvor: Biznis.rs