Savremeno društvo u potpunosti je oslonjeno na prevozna sredstva koja omogućavaju da se za kratko vreme pređu velike distance.
Uzimajući u obzir da saobraćaj predstavlja jedan od značajnijih izvora zagađenja životne sredine, ne čudi što oko 60 odsto svih zagađujućih supstanci u vazduhu potiče upravo iz izduvnih gasova. Elektrifikacijom saobraćaja u značajoj meri mogu se smanjiti emisije štetnih gasova, što će u velikoj meri uticati i na kvalitet vazduha koji udišemo.
Švedski proizvođač motornih vozila Volvo posebnu pažnju posvećuje upravo smanjenju emisija štetnih gasova, kao i uštedi i očuvanju energije i smanjenju uticaja na životnu sredinu i klimatske promene. O novitetima koje spremaju i poslovanju u Srbiji razgovarali smo sa Draganom Krstić, generalnom direktorkom Volvo Group Trucks za Adriatic South region.
U FOKUSU:
- PRIČA KOJU SU INSPIRISALI LJUBAV I BRIGA O DECI
- MIXKON SPAJA INDUSTRIJU, ŽIVOTNU SREDINU I LJUDE
- ODRŽIVOST PODSTIČU POTROŠAČI
Koliko dugo kompanija Volvo posluje u Srbiji? Šta nam možete reći o svom radu u kompaniji?
U proleće 1998. godine Volvo kamionska korporacija otvara kompaniju u našoj zemlji. Kompanija je iz godine u godinu rasla, širila ponudu i asortiman usluga, ali su prisan, prijateljski odnos i briga o svakom kupcu ostali nepromenjeni. Takvim pristupom vrlo brzo postajemo tržišni lideri. Volvo je ulagao i u prodajno-servisnu mrežu: izgrađen je sopstveni moderan poslovni, prodajni i servisni centar u Novim Banovcima, a specifičnim potrebama prilagođeni su i prodajno-servisni centri u Novom Sadu, Čačku i Nišu.
U kompaniji Volvo sam od samog početka poslovanja u Srbiji. Tokom godina rada na različim pozicijama imala sam priliku da se detaljno upoznam sa svim segmentima poslovanja kompanije. Na mesto generalnog direktora dolazim 1. janura 2017. godine, a pre toga sam radila na poziciji regionalnog finansijskog direktora u kompanijama Volvo Trucks u Srbiji, Makedoniji i Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Sloveniji.
Tokom rada nailazim na puno izazova, ali uz pomoć kolega sve prepreke vrlo lako prevazilazimo.
Kompanija Volvo Trucks je predstavila električne kamione na vodonik. Kakve novitete nam donosite i kada ova vozila možemo očekivati u saobraćaju?
Kamioni sa gorivnim ćelijama sa pogonom na vodonik, koji ispuštaju samo vodenu paru, biće važan deo portfelja proizvoda kompanije Volvo Trucks sa nultom emisijom izduvnih gasova. Ovi kamioni sa nultom emisijom izduvnih gasova koriste vodonik za proizvodnju sopstvene električne energije u kamionu i mogu da se koriste za dugačka putovanja, što ih čini pogodnim za duže transportne zadatke.
Ovi kamioni testiraju se na javnim putevima, a da bi to učinili dodatno izazovnim, testovi su sprovedeni iznad arktičkog kruga na severu Švedske u izuzetno hladnim uslovima. I do sada svi testovi idu dobro.
Električni kamioni sa gorivnim ćelijama na vodonik biće posebno pogodni za veće udaljenosti i kada upotreba samo baterije nije opcija: na primer, u ruralnim područjima bez infrastrukture za punjenje. Nakon svih neophodnih provera slede testovi sa prevoznicima i očekujemo da ovi kamioni budu dostupni u drugoj polovini ove decenije.
Transport bez emisije izduvnih gasova, šta Volvo Trucks nudi klijentima?
Za prevoznike koji već žele da ponude transport bez emisije izduvnih gasova kompanija Volvo Trucks trenutno nudi šest različitih električnih modela na baterije, kao i kamione koji rade na obnovljiva goriva, kao što je biogas. Moramo da reagujemo odmah kako bismo zaustavili globalno zagrevanje. Bez obzira na transportne zadatke ili mesta u svetu gde posluju naši klijenti, čekanje nije opcija. Za nekoliko godina naši klijenti će u potpunosti moći da eliminišu emisije CO2 iz svojih kamiona.
Nakon prvog kvartala 2023. godine u 40 zemalja smo prodali skoro 5.000 električnih kamiona. Tokom prvog kvartala 2023. godine u Evropi je registrovano ukupno 600 električnih kamiona težine 16 tona i više od četiri puta u poređenju sa istim periodom 2022. A zabeležili smo porast u broju narudžbina novih kamiona tokom prvog kvartala 2023. godine.
Intervju vodila: Milica Radičević
Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE