Home Blog Page 721

Udruženje Sunce iz Splita poklanja članstvo u programu „Dalmatia Green“

Foto: Ekovjesnik
Foto: Ekovjesnik

Tokom trajanja mera za sprečavanje širenja pandemije koronavirusa, udruženje za prirodu, životnu sredinu i održivi razvoj Sunce iz Splita u sklopu programa „Dalmatia Green“ privatnim iznajmljivačima nudi besplatno sertifikovanje turističkog objekta, kao i članstvo u programu, izveštava Ekovjesnik.

Programom se podstiče boravak turista u ekološki odgovornim i održivim smeštajnim objektima, promoviše lokalna i organska hrana, unikatni suveniri, održive aktivnosti, odgovoran način putovanja i posećivanje jedinstvenih lokaliteta u Dalmaciji.

Akcija onlajn sertifikovanja za članstvo u programu počela je 16. aprila i traje do 1. juna 2020. godine, a pokrenuta je iz više razloga. „Ozelenjavanjem“ poslovanja što većeg broja turističkih objekata doprinosi se usmjeravanju dalmatinskog turizma prema održivosti i smanjuje negativan pritisak na okruženje. Osim što ima pozitivan uticaj na životnu sredinu, „zeleni“ način poslovanja omogućuje uštede vode i energije. Takođe, svako od nas može dati svoj doprinos ublažavanju pritisaka na životnu sredinu i očuvanju prirodnih resursa.

Ova kriza otvara nove prilike i podstiče dugoročniji razvoj održivog turizma. Program „Dalmatia Green“ je jedan od alata koji privatnim iznajmljivačima nudi alternativu kako bi njihova primanja postala održivija i stalnija, bez posledica na prirodu i životnu sredinu, te u skladu s načelima cirkularne ekonomije.

Više informacija o programu potražite OVDE.

Izvor: Ekovjesnik

Upravljanje medicinskim otpadom u toku pandemije – kako da sačuvamo živote i životnu sredinu

Foto: Executive Group

Pandemija koronavirusa stavila je na ispit spremnosti različite sektore društva, na čelu sa zdravstvenim sistemom. On se našao pod najvećim opterećenjem zbog naglog povećanja broja pacijenata i nedostatka adekvatne terapije, ali i zbog velikog rizika po same zdravstvene radnike. Obavezne mere predostrožnosti, koje podrazumevaju upotrebu zaštitne opreme i čestu i temeljnu dezinfekciju, kao i učestalost primene terapija za inficirane osobe, doveli su do naglog povećanja medicinskog otpada. Ukoliko se medicinskim otpadom ne upravlja na odgovarajući način, ovakva situacija može da predstavlja veliki rizik po životnu sredinu, ali i po zdravlje osoba uključenih u sektor upravljanja otpadom.

Foto: Executive Group

Uloga ovog sektora u sprečavanju daljeg širenja infekcije je od neizmernog značaja, budući da je u njegovoj nadležnosti bezbedno odlaganje medicinskog otpada koji je bio izložen virusu. Tako su se lokalne samouprave i zaposleni u ovoj delatnosti suočili sa novim izazovima koji zahtevaju hitan odgovor.

„Osim nedostatka radnika, što je hroničan problem ovog sektora, usled novonastale situacije javno-komunalna preduzeća i lokalne samouprave suočavaju se i sa nedostatkom profesionalaca stručnih u postupanju sa medicinskim otpadom, kao i sa nedostatkom adekvatne opreme, poput vozila, zaštitne opreme i specijalnih kanti za medicinski otpad,“ upozorila je Marija Bogdanović, vođa projekta „Upravljanje otpadom u kontekstu klimatskih promena (DKTI)“ koji u sklopu Nemačke razvojne saradnje sprovodi GIZ.

Ona je naglasila i to da se u Srbiji na odgovarajući način tretira samo medicinski otpad iz zdravstvenih ustanova, dok onaj koji se nađe u kućnom otpadu, uglavnom netretiran, završi na deponiji. Odvajanje ove vrste otpada, kog usled epidemije nastaje sve više, nedovoljno je organizovano. Osim toga, ni građani ni radnici u sektoru upravljanja otpadom nisu dovoljno obučeni kako da rukuju ovom specifičnom vrstom otpada.

Važnost teme upravljanja medicinskim otpadom prepoznala je i Privredna komora Srbije (PKS), pa je pokrenula platformu Eco Corner, kao odgovor na pandemiju i potencijalni rizik u kom su se našli javno zdravstvo i komunalni radnici, usled povećanih količina medicinskog otpada.

„Privredna komora Srbije je proaktivno reagovala i pokrenula nacionalnu platformu za dijalog o životnoj sredini u vreme pandemije. Preko 100 učesnika (stručnjaci, univerzitet, instituti, kompanije, poslovna udruženja), nedeljno „proizvode“ preporuke i zagovaraju prakse postupanja sa komunalnim otpadom, a posebno medicinskim“, izjavio je Siniša Mitrović, rukovodilac Službe za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije. On je naglasio i da PKS svakodnevno sa Ministarstvom zaštite životne sredine koordinira održiva rešenja za upravljanje medicinskim otpadom i da su u tom procesu uočili određene slabe tačke.

„Ministarstvo je izdalo i obavezujuće Uputstvo za postupanje sa medicinskim otpadom. Srbija mora da uz pomoć fondova i privatnog kapitala ubrzano podiže infrastrukturu za tretman opasnog otpada. To mora postati deo nacionalne bezbednosti i odgovora na budućnost i izazove klimatske krize i mogućih pandemija,“ dodao je Mitrović.

On je upozorio da sada plaćamo cenu što već 20 godina odlažemo primarnu selekciju otpada. „Medicinski otpad je pomešan sa komunalnim, tako je kontaminiran i ostatak komunalnog otpada, te kao takav završava na deponijama nezaštićen i otvoren za širenje infekcije. Deo lokalnih samouprava postavio je posebne kontejnere za odlaganje maski, rukavica i skafandera, ali nam nije poznato da li su ih odložili na deponiju bez tretmana ili ih prosledili ovlašćenim kompanijama. Važno je da kada sve ovo prođe, otvoreno analiziramo učinjeno, propuste i slabosti jer se u budućnost ne može nastaviti sa istim praksama i politikom.“ Uz predviđenu zakonsku regulativu, strateški finansijski okvir i nacionalni konsenzus, buduća rešenja trebalo bi da obuhvate mere kao što su prevencija, ekonomski instrumenti, ponovna upotreba otpada alatima cirkularne ekonomije i održive potrošnje, istakao je Mitrović.

Međunarodna asocijacija za upravljanje čvrstim otpadom (ISWA) dalo je preporuke kako da sve zemlje pronađu adekvatno rešenje. Kako pravilno odlaganje medicinskog otpada podrazumeva nekoliko koraka u različitim situacijama, važno je da se prate detaljne instrukcije nadležnih institucija. Tako je ISWA kreirala seriju dokumenata na temu upravljanja otpadom koja umnogome može da pomogne u razumevanju ove važne teme za očuvanje zdravlja i naše životne sredine. Asocijacija za upravljanje čvrstim otpadom Srbije SeSWA članica je ove organizacije i formirala je posebne preporuke za odlaganje medicinskog otpada. Neke od najvažnijih podrazumevaju izbegavanje odlaganja medicinskog otpada na smetlišta, kao i da radnici na upravljanju otpadom i sakupljači otpada ne smeju doći u kontakt sa otpadom tokom odlaganja. Takođe, medicinski otpad ne bi smeo da se odlaže tokom redovnih aktivnosti na deponiji.

Foto: Executive Group

„Anketa sprovedena u 17 partnerskih opština uključenih u projekat DKTI pokazala je da i pored trenutne situacije JKP u lokalnim samoupravama pružaju neometanu uslugu odnošenja i odlaganja otpada. U najvećoj meri obezbeđena je zaštitna oprema za radnike. Međutim, lokalne samouprave nisu preduzele dodatne mere odvojenog sakupljanja medicinskog otpada koji nastaje u okviru mera zaštite zdravlja, niti imaju procene o njegovim količinama“, objasnila je rezultate Marija Bogdanović.

“Svetska pandemija uzrokovala je još teže uslove za naše komunalne radnike, ali i kolege iz neformalnog sektora. Ipak, moramo da primetimo da su komunalni radnici još jednom pokazali koliko su važan segment društva i koliko moramo još više voditi računa o ovom sektoru. Stalna komunikacija se nastavlja i u iščekivanju povoljnije situacije ona će biti nastavljena putem IT platformi. Fokus je na izradi preporuka i priručnika koji bi pomogli u pravilnom rešavanju otpada u uslovima svetske pandemije, na čemu radimo zajedno sa našim partnerima. Tako smo u saradnji sa projektom ‘Upravljanje otpadom u kontekstu klimatskih promena (DKTI)’ ova uputstva preveli i prosledili svim JKP u Srbiji“, rekao je Goran Vujić, izvršni direktor SeSWA.

Medicinski otpad predstavlja potencijalni izvor infekcije, stoga je neophodno da se bezbedno i na odgovarajući način sakupi, tretira i odloži. Pravilno reagovanje i planiranje je presudno, a naročito u kriznim vremenima i vanrednim situacijama. Mediji naveliko učestvuju u edukaciji jer mogu da dopru do najvećeg auditorijuma ali, isto tako su potrebni i eksperti na lokalu koji će pomoći zajednicama i jedinicama lokalne samouprave da se važno pitanje upravljanja medicinskim otpadom sprovodi u skladu sa najvišim standardima.

Projekat DKTI pruža podršku sektoru upravljanja otpadom, kroz saradnju sa Ministarstvom zaštite životne sredine, Privrednom komorom Srbije, profesionalnim organizacijama i lokalnim samoupravama, u vidu razmene znanja, razvoja politika i izrade strateških dokumenata.

Izvor: Executive Group

Koji je najzeleniji grad na svetu?

Foto: Regina Hügli
Foto: Regina Hügli

Konsultantska kuća Resonance Consultancy je u svom najnovijem izvještaju austrijsku prestonicu proglasila najzelenijim gradom za 2020. godinu. Odmah iza Beča u ovoj kategoriji su se pozicionirali Minhen, Berlin i Madrid.

U rangiranju najboljih upoređeno je 100 gradova širom sveta koji imaju više od milion stanovnika i ujedno najveći broj recenzija na platformi Tripadvisor.

Beč je u sveobuhvatnom poretku zauzeo 36. mesto, a prema rangiranju najzelenijih gradova prvo.

Ovo su neki od kriterijuma poretka zelenih gradova:

Beč je bodove osvojio na osnovu “inovativnih ideja u polju mobilnosti i javnih parkova”. Pored toga se istakao kao jedan od retkih gradova sa nacionalnim parkom u okviru grada, Donau-Auen. Prema poretku Resonance Consultancy, glavni grad Austrije predstavlja evropsko merilo lokalnog javnog prevoza. Gotovo polovina stanovništva poseduje godišnju kartu za javni prevoz i redovno je koristi.

“Odličan rezultat pokazuje da Beč u mnogim oblastima predstavlja uzor za druge metropole. Parkovi i zelene površine u gradu koji su dostupni stanovnicima čine upravo taj visoki kvalitet života. Kao pametan grad sa održivim idejama za mobilnost, energiju, život i rad, Beč je dobro opremljen za budućnost”, rekao je gradonačelnik Beča Majkl Ludvig.

Izvor: Eurocomm-PR

Da li će okean napajati domove u Australiji?

Foto-ilustracija: Unsplash (K. B.)

Većina energije koja se koristi za snabdevanje Australije potiče od uglja. Tek 17 odsto proizvodnje električne energije u 2017. godini i samo 6 odsto potrošnje u ovoj zemlji činila je obnovljiva energija. Razlog za ovakvom statistikom leži u tome što je Australija bogata ugljem, koji je i najjeftiniji resurs u zemlji.

Foto-ilustracija: Unsplash (Manuel Sardo)

Ipak, stvari se polako menjaju u korist čiste energije. Proizvodnja energije vetra povećana je za 20 odsto, a korišćenje energije sunca za 23 odsto. Pored toga, u svom nastojanju da se udalji od fosilnih goriva, Australija sad radi na tome da počne da se napaja pomoću plime.

Ovi projekti su još uvek pionirski, ali ono što se ističe kao najveća prednost ovog izvora energije jeste predvidljivost morskih struja, a time i plime i oseke.

Ipak, izgradnja turbina za plimu nije baš jeftina, te predstavlja veliki izazov. Projektovanje najveće svetske elektrane koja se napaja pomoću plime u Južnoj Koreji koštala je više od 300 miliona dolara.

Energija plime najviše privlači jer se čini gotovo beskonačnom, poput okeana. Ipak, neka istraživanja ukazuju na to da još nije provereno kako izgradnja plimskih istalacija može uticati na morski svet, a pored toga visoki troškovi ograničavaju njenu primenu širom sveta.

Uprkos svemu tome, australijska vlada investira u različite projekte ove vodene energije, kako bi se što pre zaključilo na koji način snaga okeana može pomoći u obogaćivanju energetskog miksa države.

Jelena Cvetić

Er Srbija od 18. maja ponovo leti

Foto-ilustracija: Unsplash (Blake Guidry)

Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture prof. dr Zorana Mihajlović obišla je u petak, 8. maja, sa generalnim direktorom beogradskog aerodroma Fransoom Berizom radove na modernizaciji i proširenju Aerodroma “Nikola Tesla”.

Mihajlovićeva je ovom prilikom istakla da je to početak novog putovanja za beogradski aerodrom, te da je ponosna što koncesionar „Vansi“ realizuje dogovorene planove koji iznose 700 miliona evra investicija u narednih 25 godina.

Foto-ilustracija: Pixabay

“Vrednost ovog projekta, kao i izgradnja novog kontrolnog tornja, iznose oko 60 miliona evra. Važno je da kažemo i da je ovo gradilište radilo sve vreme vanrednog stanja, što je od velikog značaja za naš privredni razvoj i dane koji slede”, rekla je ona.

Mihajlovićeva je podelila nekoliko dobrih vesti za građane Srbije.

“Od 18. maja ‘Er Srbija’ počinje da leti ka nekoliko destinacija. U pitanju su London, Frankfurt, Beč i Cirih. Kao što znate, dosta toga zavisi i od odluka izlaska i ulaska u zemlju, odluka drugih država i preporuka struke. Ali, mi se nadamo da će posle 18. maja biti još više redovnih linija”, rekla je ona.

Potpredsednica Mihajlović izrazila je i zadovoljstvo jer niko od zaposlenih na beogradskom i niškom aerodromu nije oboleo od koronavirusa, što pokazuje da su uprave vodile računa i pridržavale se mera.

Generalni direktor Aerodroma Beograd rekao je da će završetkom ovog projekta kapaciteti biti duplirani, jer će viti izgrađeno 11 novih gejtova.

,,Radovi na modernizaciji i proširenju Aerodroma „Nikola Tesla“ se od početka godine odvijaju bez većih prekida, i tokom vanrednog stanja uz poštovanje svih preporuka i bezbednosnih mera nadležnih. U ovom trenutku veliki radovi teku na nekoliko lokacija, uključujući proširenje fingerskog hodnika C, što će povećati kapacitet aerodroma, koji će postati komforniji i funkcionalniji za putnike i avio-kompanije. U toku su i radovi na proširenju platforme, kako bismo omogućili da se parkira veći broj aviona istovremeno. Procenjena vrednost ovih radova je skoro pet milijardi dinara. Želja nam je da u narednom periodu ponudimo još bolje iskustvo boravka za naše putnike i partnere, kao i da značajno unapredimo nivo usluge i ponude sadržaja na aerodromu“, izjavio je Fransoa Berizo, generalni direktor Aerodroma Beograd.

Iz “Er Srbije” poručuju da su period tokom kojeg su bili sprečeni da obavljaju redovni saobraćaj iskoristili da se reorganizuju i pripreme za izazove.

“Imali smo izuzetnu čast da pružimo podršku Vladi Srbije kroz obavljanje mnogobrojnih humanitarnih i repatrijacionih letova, transport medicinske pomoći i prevoz eksperata, kao i vraćanje srpskih državljana koji su se zatekli na stranim aerodromima”, izjavio je Dankan Nejsmit, generalni direktor Er Srbije.

Foto-ilustracija: Pixabay

Destinacije do kojih će avioni leteti istim intenzitetom kao i do sada su Podgorica, Cirih, Beč, Pariz, Tirana, Zagreb, Skoplje, Bukurešt, London, Sarajevo, Sofija, Frankfurt, Brisel, Kijev, Krasnodar, Zadar i Nica.

Optimizovaće se nedeljni broj letova do destinacija kao što su Tivat, Ljubljana, Atina, Solun, Amsterdam, Prag, Moskva, Berlin, Rim, Istanbul, Milano, Diseldorf, Dubrovnik, Split, Larnaka, Kopenhagen, Štutgart, Njujork, Banjaluka, Tel Aviv, Stokholm, Venecija, Pula, Barselona, Sankt Peterburg i Madrid.

U narednom periodu, “Er Srbija” neće leteti do Helsinkija, Lavova, Amana, Firence, Kišinjeva, Rostova na Donu, Malte, Ženeve, Kaira, Bejruta i Rijeke.

Poručuju da će na svojim letovima primenjivati sve neophodne mere bezbednosti, u skladu sa najvišim bezbednosnim i higijenskim standardima, kao i uputstvima nadležnih domaćih i međunarodnih regulatornih tela. ome odmah obavestiti putnike.

Izvor: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, RTS

Produžen rok za sufinansiranje mera energetske efikasnosti u Užicu

Foto-ilustracija: Pixabay

Od ponedeljka 11. maja nastavlja se javni konkurs za sufinansiranje mera energetske efikasnosti na porodičnim kućama i stambenim zgradama na teritoriji grada Užica. Grad Užice je ove godine, za sufinansiranje nabavke kotlova na pelet i gas, izradu termoizolacije i zamenu stolarije u individualnim stambenim objektima i stambenim zgradama izdvojio ukupno 40 miliona dinara.

Foto-ilustracija: Pixabay

Zamenik gradonačelnika Užica Ivan Stanisavljević naveo je da će građani imati priliku da u naredne dve nedelje nastave da se prijavljuju za neku od mera energetske efikasnosti koje Grad sufinansira. Novina javnog poziva je da je rok za završetak radova na porodičnim kućama i stambenim zgradama produžen zbog vanredne situacije do kraja aprila 2021. godine.

„Nakon završetka vanrednog stanja i borbe protiv virusa KOVID-19, nastavaljamo tamo gde smo stali, tako da je Gradu Užicu jedan od glavnih prioriteta poboljšanje kvaliteta vazduha, a samim tim i života svih naših sugrađana“.- istakao je Stanisavljević.

Na konkurs se mogu prijaviti vlasnici porodičnih stambenih objekta koji su izgrađeni na gradskom području u prvoj, drugoj ili trećoj stambenoj zoni. Za sufinansiranje nabavke i ugradnje materijala za izolaciju spoljnih zidova na porodičnim stambenim objektima opredeljeno je 12.000.000 dinara, za nabavku i ugradnju stolarije sa odgovarajućim termičkim svojstvima na porodičnim stambenim objektima 8.000.000 dinara, dok je 2.000.000 dinara predviđeno za nabavku kotlova ili etažnih peći na drvni pelet za porodične stambene objekte. Za nabavku kotlova na gas, za porodične stambene objekte opredeljeno je 14.000.000 dinara, dok je za nabavku kotlova na gas za stanove u stambenim zgradama predviđeno 3.500.000 dinara.

Svetlana Drakul, rukovodilac Odeljenja za zaštitu životne sredine i održivi razvoj istakla je da su uslovi konkursa ostali isti, osim što je produžen rok za završetak radova i zamolila građane da za sve informacije u vezi konkursa konktaktiraju Odeljenje za zaštitu životne sredine i održivi razvoj isključivo putem telefona.

„Zainteresovani učesnici javnog konkursa informacije mogu dobiti na telefon broj 031/592-421 i 031/ 592-422. Konsultacije u vezi javnog poziva mogu se zakazati putem telefona i biće održane u zgradi Gradske kuće.“

Grad Užice je sa sufinansiranjem mera energetske efikasnosti na porodičnim kućama i stambenim zgradama krenuo 2015. godine i do sada je preko 600 domaćinstava koristilo ova sredstva.

Prijava se podnosi u zatvorenoj koverti sa imenom, prezimenom i adresom podnosioca zahteva, na portirnici Gradske kuće ili poštom.

Javni konkurs za sufinansiranje mera energetske efikasnosti na porodičnim kućama i stambenim zgradama na teritoriji grada Užica možete pogledati ovde.

Izvor: Grad Užice

Gruzija ulaže 75 miliona evra za održivu mobilnost u glavnom gradu

Foto-ilustracija: Unsplash (Kanan Khasmammadov)
Foto-ilustracija: Unsplash (Timur M)

“Ozelenjavanje” metroa u prestonici Gruzije Tbilisiju koštaće 75 miliona evra. Očekuje se da će projekat rezultovati rasterećenjem saobraćajnica u gradu, smanjenjem zagađenja vazduha i otvaranjem novih radnih mesta.

Pozajmicu su obezbedili Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) – 65 miliona evra – i Zeleni klimatski fond (GCF) – 10 miliona evra.

Glavni vid javnog prevoza u glavnom gradu Gruzije predstavlja upravo metro. Njegova modernizacija obuhvata nabavku 40 novih vozila i unapređenje depoa i tunela.

Tbilisi ima gotovo 1,2 miliona stanovnika i tokom špica dolazi do velikih gužvi na cestama. Poboljšanje metroa će obezbediti veću pouzdanost, sigurnost i efikasnost gradskog saobraćaja i podstaći će građane da se umesto privatnih vozila radije odluče za kretanje javnim prevozom. Na taj način, zagađenje vazduha biće smanjeno.

Poduhvat takođe teži promociji rodne jednakosti i unapređenju zdravstvenih i bezbednosnih standarda i uključuje terenske obuke neophodne radne snage.

Deo je EBRD-ove Inicijative zelenih gradova i Akcionog plana Tbilisija za zeleni grad.

Jelena Kozbašić

Otvoren konkurs za novinarsku priču u vezi sa problematikom zaštite prirode!

Foto: Siniša Ljubisavljević
Foto: Siniša Ljubisavljević

Centar za zaštitu i proučavanje ptica (CZIP) raspisuje konkrus za novinarske radove, odnosno pruža jednokratnu novčanu podršku za novinarku ili novinara koji bi se posvetili istraživanju problematike zaštite prirode, sa posebnim akcentom na šumarstvo i zaštitu šuma. Podrška istraživačkom novinarstvu u oblasti zaštite prirode deo je regionalnog projekta „Partnerstvo za prirodu“ koji podržava GIZOtvoreni regionalni fond za implementaciju sporazuma u oblasti biodiverziteta (ORF BDU) u ime nemačke vlade, a koji CZIP realizuje u partnerstvu sa Centrom za životnu sredinu (Bosna i Hercegovina) i Društvom za zaštitu i proučavanje ptica Srbije.

Jednokratna podrška od 800 evra bruto pokriva sve vrste troškova vezane uz istraživački rad, a prema potrebama kandidata može biti iskorištena za troškove putovanja, vremena provedenog za istraživanje ili opreme. U okviru ovog poziva moguće je podržati do dve istraživačke priče, odnosno istraživački rad dva novinara/ke.

Mogu se prijaviti svi novinari/ke bez obzira na prethodno iskustvo u istraživanjima o zaštiti prirode. Prijave se šalju imejlom na adresu jelena.vukasinovic@czip.me najkasnije do 15. maja. Rok za predaju priča je do 30. juna.

Više informacija ponađite OVDE.

Još uvek nepoznat uzrok curenja gasa iz fabrike plastike u Indiji

Foto: Facebook (screenshot)

Iako je vazduh u Indiji tek počeo da se poboljšava, jutros je evakuisan veliki broj stanovnika u blizini fabirke plastike, gde je juče procureo otrovni gas i usmrtio najmanje 11 ljudi.

Foto: Facebook (screenshot)

Curenje gasa je zaustavljeno, a evakuacija stanovništva je organizovana kao mera predostrožnosti. Za sada još uvek nije utvrđen uzrok ove nesreće.

Postrojenje smešteno u istočnom delu primorskog grada Vizagapatnam iz kojeg je zabeleženo curenje gasa proizvodi polistirenske proizvode, a njime upravlja kompanija LG Polymers, koja pripada najvećem proizvođaču nafte u Južnoj Koreji – LG Chem.

Očekuje se da će se još neko vreme osećati miris gasa.

U međuvremenu, slike velikog broja ljudi u Vizagapatnamu koji su nepomično ležali na ulici otrovani gasom, uznemirile su javnost i raširile paniku među stanovništvom. Neki su imali problema sa disanjem, kao i osipom na telu i opekotinama na licu, te su preneti u bolnice.

Nažalost, ovo nije prvi put da se Indija bori sa toksičnim hemijskim zagađenjima. Velikom industrijskom katastrofom smatra se događaj iz 1984. godine, kada je zabeleženo toksično curenje metil izocijanata u postrojenju za pesticide u gradu Bopal, što je ubilo više hiljada ljudi, a posledice ove tragedije još uvek se osećaju – mnoga deca u toj oblasti i danas se rađaju sa invaliditetom.

Jelena Cvetić

 

Srbija učestvovala na sastanku UNEP-a o razvoju strategije nakon pandemijske krize

Foto-ilustracija: Unsplash (R.D.)

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan u svojstvu potpredsednika Skupštine Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEA), učestvovao je na neformalnom video- sastanku predstavnika država članica Programa Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP) koji je održan na poziv izvršne direktorke UNEP-a Inger Anderson.

Predstavnici 192 države članice Programa ujedinjenih nacija za životnu sredinu, pozvani su da razmene mišljenja i ideje o konceptu razvoja Srednjoročne strategije UNEP-a za period 2022-2025, kao i o budućoj ulozi UNEP-a koja treba da pruži odgovor na postkovid krizu.

Foto-ilustracija: Unsplash (Victor He)

Inger Anderson je predstavila kalendar aktivnosti do kraja 2020, kao i viziju koja treba biti adekvatan odgovor na globalnu zdravstsvenu i ekološku krizu. Ukazala je da je pandemija koronavirusa najveća globalna kriza još od Drugog svetskog rata, koja pruža svetskim liderima šansu, ali i obavezu da transforišu društvo i u vremenu koje dolazi, zaštite dobrobit budućih generacija. Istakla je da su Ujedinjene nacije i pre pojave KOVID-19 upozoravale da će klimatske promene uticati na pojavu i širenje zaraznih bolesti. Naglasila je da je veoma važno da se već sada počne sa pripremama za održivi zeleni oporavak posle pandemije i da sprovođenje Pariskog sporazuma o klimatskim promenama i Agende 2030 sa ciljevima održivog razvoja nemaju alternativu. Istakla je da je UNEP svestan neophodnosti velikih promena i transformacije čitavog UN sistema u narednom periodu, kako bismo se adekvatno pripremili za godine koje dolaze i pozvala prisutne visoke predstavnike država da daju svoj doprinos u definisanju prioriteta buduće Strategije i uloge UNEP-a.

Ministar Goran Trivan bio je prvi predstavnik koji se obratio učesnicima sastanka, istakavši da je sada vreme da spasimo planetu i zdravlje, tako što ćemo potpuno promeniti način razmišljanja i delovanja, imajući u vidu da sve dosadašnje akcije, posebno one posvećene borbi protiv klimatskih promena nisu urodile plodom.

„Da može sve biti drugačije, dokazuju vesti i sateltiski snimci koji ovih dana iz različitih delova sveta svedoče da je planeta manje zagađena, da su čistije vode i vazduh, jer je zatvaranjem fabrika, smanjivanjem industrijske aktivnosti i saobraćaja, smanjeno emitovanje gasova koji utiču na zagađenje i klimatske promene“, rekao je ministar Trivan i ukazao da je potrebno raditi na istim ciljevima, u koordinaciji i saradnji, jer nijedna zemlja ne može samostalno da dostigne globalne izazove. On je rekao da UNEP vidimo kao globalnog lidera i pokretačku snagu u tom procesu, i konsatovao da postoji visok stepen saglasnosti između evropskog Zelenog dogovora i politike koju sprovodi UNEP, i da su to ciljevi koje Srbija podržava i kojima teži.

Foto-ilustracija: Unsplash (Patrick Hendry)

Trivan je ukazao da je potrebno uključiti akademsku i naučnu javnost kako bismo istražili povezanost pogoršanja stanja ekosistema, degradaciju biodiverziteta i preterane eksploatacije vrsta sa nastankom pandemije koronavirusa. Podsetio je da je podizanje kapaciteta na svim nivoima važan uslov napretka, partnerstva sa UN agencijama, NVO sketorom, kao i između država članica, apostrofirajući regionalnu saradnju i razmenu iskustava. Kazao je da su za Srbiju prioritetne regionalne aktivnosti, posebno jačanje saradnje između zemalja kako bismo nastavili zajedničku borbu protiv aerozagađenja, gubitka biodiverziteta i klimatskih promena. Dodao je da je Srbija započela ozbiljne promene u životnoj sredini, prenoseći bogato evropsko zakondavstvo i iskustvo i da je u svojoj Pregovaračkoj poziciji za Poglavlje 27 definisala prioritetne aktivnosti koje će doprineti mnogo boljem kvalitetu života građana i da se sa „Egzitom“ planira pokretanje velike akcije pošumljavanja, koja ima ambiciju da se proširi na region kao najefikasniji i najednostavniji način ublažavanja klimatskih promena.

 Predstavnik Čilea istakao je važnost povezivanja svih budućih akcija sa Agendom 2030. Predstavnik Sjedinjenih Američkih Država rekao je da je ključna podrška UNEP-a kao i obezbeđivanje cirkularnosti u pravcu održive proizvodnje i potršnje i podržao stavove minstra Trivana još jednom naglašavajući značaj intenzivnije saradnje UNEP-a sa zemljama članicama i značajniju podršku kroz konkretne projekte i akcije.

Sumirajući rezultate rada u okviru radnih grupa, zaključeno je da UNEP u narednom periodu treba da se fokusira na prioritete, na implementaciju ciljeva održivog razvoja i multilateralnih sporazuma, na zeleni rast i cirkularnu ekonomiju, oporavak posle korona krize, kao i na načine zbrinjavanja ogromnih količina infektivnog medicinskog otpada nastalog tokom pandemije.

Sekretarijat UNEP, organizovaće do 13. maja još 2 alternativne video-sesije „Discovery“ čiji je cilj da se u neformalnom fleksibilnom okruženju, podrži izrada Srednjoročne strategije UNEP za period 2022-2025.

Izvor: Ministarstvo zaštite životne sredine

Hemijski voz za uklanjanje rastinja krenuo duž srpskih pruga

Foto-ilustracija: Pixabay

„Infrastruktura železnice Srbije“ u petak, 8. maja 2020. godine, počinje ovogodišnje redovno suzbijanje vegetacije Hemijskim vozom duž pruga širom Srbije.

Hemijsko suzbijanje vegetacije duž srpskih pruga trajaće tokom maja i juna 2020. godine. Hemijski voz proći će duž gotovo svih pruga u Srbiji i uništavati rastinje sa obe strane pruge na udaljenosti do pet i po metara od koloseka.

Foto-ilustracija: Pixabay

Hemijski voz u prvih sedam dana suzbijaće vegetaciju na sledećim prugama:

8. maj – pruge Subotica – Kelebija – državna granica i Subotica – Horgoš – državna granica;

9. maj – pruga Subotica – Sombor – Vrbas;

10. maj – pruga Sombor – Bogojevo – Novi Sad;

11. maj – Novi Sad – Rimski Šančevi – Žabalj – Rimski Šančevi – Orlovat – Zrenjanin Fabrika – Zrenjanin;

12. maj – Zrenjanin – Pančevo Glavna – Pančevo Varoš – Rasputnica 2a – Pančevo Varoš – Vršac;

13. maj – Vršac – državna granica – Vršac;

14. maj – Vršac – Pančevo Glavna – Rakovica – Resnik.

Obezbeđene su potrebne količine herbicida, a supstance kojima će se uklanjati rastinje duž pruga nije opasno po zdravlje ljudi.

Tokom hemijskog tretiranja vegetacije duž pruge, pčelari bi trebalo da zaštite svoje košnice, koje se nalaze u zoni rada Hemijskog voza.

Saobraćaj Hemijskog voza biće prilagođavan vremenskim uslovima, a o daljem rasporedu hemijskog uklanjanja vegetacije duž pruga „Infrastruktura železnice Srbije“ blagovremeno će obaveštavati javnost.

Izvor: Infrastruktura železnice Srbije

U Francuskoj se uživo prati nivo zračenja 5G stanica

Foto-ilustracija: Unsplash (Nil Castellví)
Foto-ilustracija: Unsplash (Dimitry Anikin)

Kako piše Telecompaper i prenosi Nova ekonomija, Francuska Nacionalna agencija za frekvencije (ANFR) pokrenula je veb-sajt za praćenje izloženosti radio-talasima u realnom vremenu u blizini probnih stanica za mrežu 5G.

Snagu izloženosti, koja se meri u voltima po metru, konstantno mere nedavno postavljeni autonomni senzori. Prvi gradovi koji učestvuju u projektu su Marsej i Nant, a narednih nedelja očekuje se da bude postavljeno još senzora na drugim lokacijama širom zemlje.

Senzori su postavljeni na uzvišenjima udaljenim oko 150 metara od antena za mrežu 5G koje se testiraju. Merenja se obavljaju na svaka dva sata, i beleže izloženost zračenju od sve opreme koja radi na frekvencijama između 80 megaherca i šest gigaherca.

ANFR je saopštila da je saobraćaj u mreži 5G na mestima koje prate senzori trenutno nizak, pošto će mobilni operateri moći da pokrenu komercijalnu uslugu kasnije tokom godine. To će analitičarima ANFR omogućiti da prate uticaj 5G kada faza testiranja mreže bude okončana.

Izvor: Nova ekonomija

Novi gasovod povezaće transportne gasovode Hrvatske i BiH

Foto: Privredno društvo za proizvodnju i transport gasa BH-Gas

BH-Gas u cilju pravovremenog i objektivnog informiranja želi da upozna javnost da je u toku izrada idejnog rešenja projekta Južna interkonekcija. Radi se o gasovodu koji će povezati transportne gasovode Hrvatske i Bosna i Hercegovine, tj. PLINACRA i BH-Gasa. Ovaj projekat spada u linijske infrastrukturne projekte i u toku je projektovanje trase u dužini od 160 km, čime ovaj projekat spada u najkompleksnije projekte koji se trenutno realizuju u BiH. Ovo je projekat koji svojom dužinom spada u projekte sa najdužom projektiranom linijskom trasom u BiH. Kompleksnost projekta ogleda se i u tome sto se projektovanje odvija na teritoriju 4 kantona/županije i zahteva uključenost svih lokalnih zajednica na tom području od ideje do realizacije.

Foto: Privredno društvo za proizvodnju i transport gasa BH-Gas

Prvog augusta 2019. godine je zvanično započela realizacija projekta Južna interkonekcija BiH i Hrvatska, održavanjem inicijalnog sastanka sa Projektantom. Izrada projektne dokumentacije finansira se Grant sredstvima Evropske komisije, a za Projektanta je izabran konzorcij CONNECTA – Mott MacDonald.

Projektant je započeo aktivnosti preciznog definisanja trase uz geodetsko snimanje i geološke istražne radove. Poseban segment projektovanja je upotreba dronova za precizno određivanje trase gasovoda kao i tačke spajanja gasovoda sa obe strane granice.

Kako smo rekli da trasa gasovoda prolazi kroz više kantona/županija Federacije Bosne i Hercegovine, kontaktirane su i relevantne institucije na federalnom, kantonalnom i opštinskom nivou u svrhu traženja neophodne prostorno-planske dokumentacije, te obezbeđivanja informacija o postojanju prepreka kao što su minska polja, arheološke iskopine, itd.

Do sada je izvršeno geodetsko snimanje koridora gasovoda, te trasiranje dela trase počevši od Novog Travnika. Trasa gasovoda je projektovana do danas na oko 40 km od zahtevanih 160 km. Dodatno, započela su geološka istraživanja s ciljem utvrđivanja pogodnosti tla za polaganje gasovoda.

Ono sto je posebno bitno za ovu fazu izrade projektne dokumentacije je to da je BH-Gas započeo proceduru obezbeđivanja grant sredstava za izradu glavnog projekta i granta za obezbeđivanje dela sredstava za samu izgradnju gasovoda u BiH.

Foto: Privredno društvo za proizvodnju i transport gasa BH-Gas

Realizacijom projekta Južna interkonekcija će se omogućiti integracija BiH tržišta sa Evropskim tržištem prirodnog gasa povezivanjem transportnih sistema prirodnog gasa BiH i Hrvatske, te diverzifikacija pravaca i izvora snabdevanja prirodnim gasom (LNG Krk, Kaspijska regija (projekat IAP), evropska čvorišta za trgovinu gasom), uz povećanje sigurnosti snabdevanja. Ujedno, projekat Južna interkonekcija je deo i neodvojivi krak gasovoda IAP, čijom realizacijom, a kako je to saopšteno sa poslednjeg sastanka u Azerbejdžanu, Bosna i Hercegovina će imati priliku i za kupovinu prirodnog gasa sa gasnih polja ove zemlje.

Projekat sa BiH strane podrazumeva izgradnju gasovoda granica HR/BiH – Posušje – Novi Travnik sa ogrankom za Mostar, a sa strane Hrvatske podrazumeva gasovod granica BiH-Zagvozd-Split.

Izvor: Privredno društvo za proizvodnju i transport gasa BH-Gas Sarajevo

Produžen rok za dostavljanje izveštaja za Nacionalni registar izvora zagađivanja!

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Skupština Republike Srbije je na donela Odluku o ukidanju vanrednog stanja, proglašenog 15. marta 2020. godine. Shodno navedenoj Odluci, Agencija za zaštitu životne sredine je produžila rok za dostavljanje izveštaja za Nacionalni registar izvora zagađivanja do 15. juna 2020. godine.

Agencija moli sva pravna lica i preduzetnike koja izveštavaju ka Nacionalnom registru da podatke dostave do naznačenog datuma.

Podrška za sva vaša pitanja vezana za izveštavanje za NRIZ će biti i dalje dostupna na sledećim brojevima telefona:

  • 064/8348643
  • 064/8348625
  • 064/6455852
  • 064/8348622
  • 064/8348644

kao i na adresi elektronske pošte nrizpodrska@sepa.gov.rs.

Agencija naglašava da kolege iz podrške redovno odgovaraju na sva pitanja i da su tokom perioda vanrednog stanja odgovorili na više od 5000 imejl poruka.

Izvor: Agencija za zaštitu životne sredine

Pomor riba u Gabrovačkoj reci

Foto: Ribočuvarska služba Južna Morava 2
Foto: Ribočuvarska služba Južna Morava 2

Više hiljada mrtvih riba plutalo je Gabrovačkom rekom, procenjuju iz Ribočuvarske službe i kažu da čekaju izlazak na teren policije, tužilaštva i inspektora.

Navode da se pomor dogodio u sredu, 6. maja, oko 18 sati, a uzrok uginuća je za sad nepoznat.

Iz Ribočuvarske mreže kažu da se čeka odluka da li će biti naloženo uzorkovanje ribe ili vode, ali kažu da je reč o nečem što je brzo prošlo kroz vodu i otrovalo nekoliko hiljada riba.

“To je otišlo nizvodno, otpratili smo do ušća u Nišavu. Uginule ribe ima od MIN Instituta (Gabrovac), zatim nizvodno 200 metara, pa do ušća”, navode iz Ribočuvarske službe Južna Morava 2.

Uzrok trovanja treba da utvrde nadležni, zbog čega ribočuvari ne žele da nagađaju mogući razlog uginuća riba.

Izvor: Južne vesti

Prvi put u Srbiji radovi na održavanju puteva krenuli na početku građevinske sezone

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture prof. dr Zorana Mihajlović obišla je juče, 7. maja, radove na rehabilitaciji deonice auto-puta BeogradNiš, između Pojata i Ražnja.

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Mihajlovićeva je tom prilikom rekla da je ovo prvi put da su radovi na održavanju puteva krenuli na početku građevinske sezone i da nema razloga da se sa tim počinje u julu i avgustu, tj. u jeku letnje sezone.

“Trenutno se radi rehabilitacija auto-puta na tri mesta, važno je da pripremimo sve za saobraćaj kojeg će, verujemo, biti više, u narednim mesecima. Na današnji dan 4.200 radnika angažovano je na najvećim infrastrukturnim projektima u Srbiji”, rekla je ona.

Mihajlovićeva je dodala i da je u martu i aprilu ove godine na auto-putevima zabeleženo 4,8 miliona automobila, što je za četiri miliona manje nego prošle godine u isto vreme.

“Beležimo pad obima saobraćaja od 60 odsto, a procene su da će pad prihoda iznositi oko 30 miliona evra. Štete u drumskom saobraćaju postoje, do kraja godine one će biti oko pola milijarde evra. S druge strane, mi smo opredeljeni da ne smanjujemo novac za održavanje puteva niti će bilo šta trpeti u izgradnji novih i rehabilitaciji postojeće putne mreže”, rekla je ona.

Zoran Drobnjak, direktor JP “Putevi Srbije”, rekao je da će se ove godine raditi rehabilitacija oko 200 km auto-puteva u vrednosti od oko pet milijardi dinara.

“Zahvaljujući Vladi Srbije i Ministarstvu saobraćaja, dobili smo sredstva za održavanje i rehabilitaciju deonica auto-puta. Radiće se kod Subotice, oko Niša i Doljevca, Merošine. Na ovoj deonici radimo rehabilitaciju u dužini od 13 km i vrednosti oko 350 miliona dinara, biće gotova krajem maja. Više od 25 godina nije se radilo na tome”, rekao je on.

Izvor: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture