Home Blog Page 673

Može li se Beograd pohvaliti sa dovoljno zelenih površina?

Foto-ilustracija: Unsplash (Ivan Aleksić)

U vreme kada su nastajala, planski izgrađena stambena naselja, nazivana su spavaonice, dok danas predstavljaju površine koje imaju najviše zelenila.

Ima li Beograd dovoljno zelenih površina? Ovo je pitanje koje se postavlja kada osetimo preveliko zagađenje vazduha, kao protekle zime, ili kada od jakih kiša nastane poplava u gradu, ili kada smo u nemogućnosti, kao nedavno, da izađemo u park na svežiji vazduh. Zašto se u situacijama nepogoda uvek setimo zelenih površina, parkova i obala reka? Verovatno jer je boravak na otvorenom prostoru u zelenilu i kontakt sa prirodom jedna od osnovnih ljudskih potreba. Da li ima dovoljno zelenih površina u našem urbanom okruženju? Na ovo jednostavno i konkretno pitanje odgovor je kompleksan i ne tako jednostavan.

Foto-ilustracija: Unsplash (Lazar Todorović)

U urbanističkoj praksi izražava se kroz procenat zelene površine na ukupnoj teritoriji grada ili kroz parametar potrebne zelene površine izražene u metru kvadratnom po stanovniku grada. Smatra se da je minimalna potrebna površina 25 kvadrata po stanovniku. Malo se velikih gradova u svetu u današnje vreme može pohvaliti da ima ostvarenu ovu minimalnu vrednost, dok sa druge strane ima i onih gradova koji su dva ili tri puta premašili ovu minimalnu vrednost. Ovakav standard nastao je u vreme ubrzane urbanizacije i širenja gradova tokom prošlog veka te planskog vođenja računa o potrebnim urbanističkim parametrima i svim potrebama stanovnika za funkcionisanje u gradu. U Beogradu to je omogućilo, između ostalog, planiranje i građenje otvorenih gradskih blokova – stambenih naselja koja danas predstavljaju jedne od najvećih površine pod zelenilom na teritoriji grada.

Međutim, pored navedenih parametara, mnogo značajniji podatak je kako su te površine raspoređene u urbanoj strukturi grada i da li postoji integrisani sistem zelene infrastrukture sa vezom između svih njegovih delova. Sistem zelenih površina sastoji se od pojedinačnih površina koje su podeljene u kategorije, tipove, prema veličini i funkciji. Neke od osnovnih su: park, skver, drvoredi, gradske šume, zelene površine otvorenih blokova stambenih naselja. Svaki od tih tipova ima svoju ulogu u funkcionisanju sistema, a ujedno predstavlja i istorijsko nasleđe razvoja gradova.

Mnogi gradovi su tokom svog razvoja uvideli značaj povezivanja zelenih površina u sistem, kao što je na primer Beč, koji se smatra jednim od najzelenijih gradova Evrope i sveta i koji, prema nekim izvorima, ima 120 metara kvadratnih zelene površine po stanovniku. Jedan od odličnih primera je i London, koji je posle velikog zagađenja 50-tih godina prošlog veka razvio strateške planove i uspešno ih tokom decenija implementirao i takođe predstavlja jedan od odličnih primera funkcionisanja sistema zelene infrastrukture.

Koliko su zeleni krovovi i zidovi zaista važni?

Osim već pomenutih otvorenih gradskih blokova stambenih naselja, jedan od takođe izuzetno značajnih tipova zelenih površina u urbanoj strukturi gradova jesu i gradske šume sačuvane prilikom razvoja i širenja gradova i neretko se nazivaju “plućima grada”. Beogradu je u nasleđe ostao izvestan broj takvih šuma, međutim svedoci smo da se poslednjih decenija delovima nekih od njih menja namena i da one postepeno zauzimaju sve manju površinu.

Najizazovniji prostori sa stanovišta zelene infrastrukture jesu centralna gradska jezgra koja su najgušće izgrađena i u kojima su ostali jako mali prostori namenjeni zelenim površinama najčešće parkovima i skverovima. Kako je malo verovatno da će se ukloniti objekti da bi se formirao park, iznalaze se drugačija rešenja kojima danas sve više svedočimo i u Beogradu, a to su zeleni krovovi i zidovi, urbani džepovi.

Iako veoma poželjni i značajni, ovakvi vidovi zelenih struktura poboljšavaju mikroklimatske uslove samo lokacije na kojoj se nalaze, dok samostalno nemaju veći efekat na klimatske uslove celog grada sem kada su povezani sa ostalom zelenom infrastrukturom. Takođe, nemaju značajan uticaj na upijanje viška vode koja se stvori tokom velikih kiša u gradu jer nemaju kontakt sa poroznom podlogom.

Kišne bašte

Iz tog razloga jedini uticaj na takozvani “Stormwater management“ imaju zelene površine u direktnom kontaktu sa tlom. Sve češće se u praksi velikih gradova primenjuju sistemi bioretenzija, koje upravo služe kao zelene površine koje mogu relativno brzo da prihvate, usmere i odvedu višak vode nastao velikim kišama.

Foto-ilusttracija: Unsplash (Charlie Seaman)

Povezivanjem svih navedenih elemenata i mnogih drugih, što se najčešće izvodi linijskim elementima zelene infrastrukture, odnosno drvoredima, stvara se sistem zelenih površina.

Male zelene površine u gustoj urbanoj strukturi gradova povezuju se drvoredima sa rubnim delovima grada i okolnom prirodom čime se postiže prirodna cirkulacija svežeg vazduha iz prirodnog okruženja ka gradskom jezgru. Kada se preseče ta veza, odnosno ne postoji ili se ukloni drvored, cirkulacija vazduha se usporava, a u nekim slučajevima onemogućava. U situacijama velikih gradova, kao što je već pomenuti London, pravljeni su unutrašnji prstenovi – pojasi zelenila kako bi se nadomestila razdaljina od centa grada, koji po pravilu ima jako malo zelenih površina, do rubnih zona i okolne prirode.

Pročitajte više na portalu Gradnja!

Autorka: Jelena Jovanović

Sastanak gradonačelnika i predstavnika “Prekona” povodom neprijatnih mirisa iz zrenjaninske kafilerije

Foto: Wikipedia/Mister No

Povodom problema sa kojima se suočavaju stanovnici Zrenjanina, a zbog neprijatnih mirisa koji se šire iz zrenjaninske kafilerije, u sredu, 5. jula, na inicijativu gradonačelnika Čedomira Janjića održan je sastanak sa direktorom “Prekona” Slavkom Popovićem i pravnim timom kompanije “Matijević”, a razgovoru su prisustvovali i pomoćnik gradonačelnika Duško Radišić, načelnica Gradske upave Jasmina Malinić, njen zamenik Miloš Korolija, gradski inspektori za zaštitu životne sredine Dragana Adamović i Nenad Petrović zamenik načelnika Odeljenja inspekcija Gradske uprave.

Foto: Grad Zrenjanin

Gradonačelnik Janjić je ukazao da je do sada bilo nekoliko pokušaja da se sa vlasnikom te fabrike dogovori ugradnja opreme koja bi sprečila širenje neprijatnih mirisa, ali da ti razgovori očigledno nisu doveli do rešavanja problema koji već trideset godina muči Zrenjanince.

“Upravo iz tog razloga sam danas zakazao ovaj sastanak kako bi zajedno sagledali sve aspekte i preuzeli rešavanje tog problema”, rekao je on uputivši zahtev da sve nadležne službe, u svrhu zaštite građana, pojačaju kontrolu i izvrše inspekcijske poslove po svakoj prijavi građana, a sve u skladu sa pravilnicima i zakonom.

“Kada je reč o neprijatnim mirisima i negodovanju Zrenjaninaca, moram reći da su oni opravdano nezadovoljni, zbog toga im dajem punu podršku i poručujem da ćemo ovaj dugogodišnji problem rešiti u najkraćem roku, jer, svi rokovi za to već su odavno prošli, vreme je da ga rešimo, jednom zauvek. Ne želimo da se Zrenjanin upiše na mapu ekoloških problema, interes nam je da u saradnji sa građanima rešavamo probleme, jer želimo zdravu sredinu za našu decu. Zato je Gradska uprava preuzela na sebe rešavanje problema sa kafilerijom i vrlo brzo ćemo imati jedno ili više rešenja, ali, svakako da je izmeštanje fabrike gotovo sigurno”, objasnio je gradonačelnik Janjić.

Tokom sastanka zaključeno je da će Gradska uprava svim raspoloživim sredstvima ući u što je brže rešavanje problema i u što kraćem roku predstavnicima fabrike “Prekon”, ali i građanima predočiti rešenje.

“Već radimo na potencijalnim rešenjima i čim budemo imali gotove predloge, koji ipak moraju biti i realni, prvo ću obaviti razgovor sa građanima i ukoliko nađemo prihvatiljv predlog sa time ćemo izaći pred vlasnika ‘Prekona'”, ukazao je još gradonačelnik.

Izvor: Grad Zrenjanin

Razlog za pad potrošnje čelika u Evropi – antidamping tarife ili korona kriza?

Foto-ilustracija: Pixabay

Evropska komisija je saopštila da je proširila anti-damping carine na uvoz kineskog čelika otpornog na koroziju kako bi zaustavila proizvođače koji izbegavaju postojeće carine tako što malo izmene materijal za izvoz.

Evropska unija je u februaru 2018. uvela carine od između 17,2 i 27,9 odsto na uvoz određenih čelika otpornih na koroziju iz Kine da bi stala na put, kako je ocenila, nepošteno niskim cenama.

Foto-ilustracija: Unsplash (Karan Bhatia)

Zahvaljujući anti-damping merama, uvoz tih proizvoda pao je gotovo na nulu, ali je istovremeno uvoz ostalih proizvoda otpornih na koroziju porastao na oko milion tona ili 650 miliona evra godišnje.

Komisija je u novembru 2019. pokrenula istragu o tome.

“Specijalna istraga je potvrdila da su anti-damping mere jedini razlog za to”, navela je 4. avgusta Evropska komisija.

Carine će se tako primenjivati i na čelične proizvode otporne na koroziju modifikovane prevlačenjem ili premazivanjem magnezijumom, legurom sa silicijumom, dodatnim tretiranjem površine ili sa blago izmenjenom kompozicijom elemenata, preneo je Rojters.

Proširene anti-damping carine važiće za sve kineske izvoznike, osim jedne kompanije sa kojom se sarađuje, navela je Evropska komisija, ali nije otkriveno o kojoj firmi je reč.

Potrošnja u padu

U prvom kvartalu 2020. potrošnja čelika u EU pala je za 12 odsto u odnosu na ista tri meseca 2019. pošto je situacija sa KOVID-19 pogoršla i tako loše stanje sektora, objavilo je 5. avgusta Evropsko udruženje proizvođača čelika (Eurofer).

Korona kriza verovatno je još više uticala na industriju čelika u drugom tromesečju 2020. zbog mera zatvaranja koje su ukinute tek u posledenjem mesecu tog kvartala, navodi se u saopštenju.

U junu je Eurofer procenjivao da je tražnja čelika pala za oko 50 odsto od marta jer su industrije, poput automobilske, zatvorile fabrike, preneo je EurActiv.

“Pandemija koronavirusa je nanela veliku štetu celom sektoru i njegovim lancima vrednosti”, istakao je direktor Udruženja Aksel Eger.

Pad potrošnje čelika u prva tri meseca 2020. u 28 zemalja EU (uključujuči Britaniju koja je izašla iz bloka na kraju januara) za 12 odsto, na 37,6 miliona tona, bio je tek nešto manji od pada za 10,8 odsto zabeleženog u poslednjem kvartalu 2019.

Evropski sektor čelika sa problemima se suočio još 2019. zbog pada u prerađivačkom sektoru u EU, trgovinskih tenzija i neizvesnosti oko izlaska Britanije iz EU.

Izvor: EurActiv, Rojters

Zašto nije važna samo hrana, već i njeno pakovanje?

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Konzumiranje brze hrane sinonim je za nezdravu ishranu i može biti izazivač brojnih oboljenja ljudskog organizma. Ipak, nije samo hrana “opasna”, već i pakovanje u kojoj je dobijamo.

Prema nedavno sprovedenim ispitivanjima, u večini pakovanja brze hrane primećen je visok nivo veoma štetnih  PFAS  čestica, odnosno perfluorooktanoinske kiseline. Ove hemikalije sačinjene su od lanca povezanih atoma ugljenika i fluora, koji se ne razgrađuju u životnoj sredini. Veliki izazov za naučnike predstavlja pokušaj da procene koliko je zapravo vremena potrebno da se makar 50 odsto ovih jedinjenja razgradi u prirodi.

Iako predstavaljaju veliku opasnost za ljude i okolinu, ove hemikalije koriste se gotovo u svim kupovnim proizvodima: mobilnim telefonima, zavesama, priboru za jelo, pri izradi tepiha, odeće, nameštaja, ali i ambalaže za hranu koja sadrži puno masti. Iako su neke od njih uklonjene u Sjedinjenim Američkim Državama još na početku novog milenijuma, 2018. je zabeleženo da postoji oko 4.700 vrsta PFAS.

Foto-ilustracija: Unsplash (Andrew Herashchenko)

Mekdonalds, kao jedan od glavnih giganata brze hrane kod kojih je pronađena visoka koncentracija ovih štetnih čestica u pakovanjima za hranu, objavio je da su izbacili mnoge podgrupe ovih jedinjenja, ali još uvek rade na tome da ih u potpunosti neutrališu.

Dokaz da se bez njih može pružaju mnoga kartonska pakovanja u drugim prehrambenim lancima.

Dodatnu zabrinutost izazvalo je i otkriće da neke novije vrste ovih čestica uspevaju da se implementiraju u hranu, što direktno utiče na zdravlje čoveka, pri čemu dokazano izaziva oštećenje jetra, imunološke i hormonske poremećaje i karcinom.

Prema izveštaju iz 2015. ove čestice otkrivene su u krvi kod čak 97 odsto Amerikanaca, a dokazano je da, nakon što pakovanje završi kao otpad, zagađuje pitku vodu i vazduh.

Jelena Cvetić

U Vršcu postavljen uzorkivač PM 10 čestica

Izvor: Agencija za zaštitu životne sredine
Izvor: Agencija za zaštitu životne sredine

U okviru saradnje sa lokalnom samoupravom u Vršcu i plana kompletiranja monitoringa što većeg broja polutanata od 1. avgusta aktiviran je i uzorkivač suspendovanih čestica PM 10 na lokaciji automatske stanice u ovom gradu.

Merenja koncentracija će vršiti Gradski zavod za javno zdravlje Pančevo akreditovanom gravimetrijskom metodom.

S obzirom da su suspendovane čestice dominantan uzrok aerozagađenja, Agencija za zaštitu životne sredine povećava broj mernih mesta PM 10 čestica koristeci stručnu saradnju sa svim nadležnim institucijama.

Izvor: Agencija za zaštitu životne sredine 

Novi Sad dobija četiri javne garaže

Foto-ilustracija: Pixabay

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević i direktori privrednog društva „Javne garaže“Novi Sad Johan Brajteneder i Vukajlo Babić zaključili su Ugovor o koncesiji za projektovanje, izgradnju, upravljanje i održavanje javnih garaža na teritoriji Grada Novog Sada, sa četiri partije i to u Ulici Modene, na uglu Uspenske i Šafarikove ulice, kod zgrade Pokrajinske vlade i Skupštine AP Vojvodine i na Trgu republike. Zahvaljujući realizaciji tog projekta Novi Sad će dobiti četiri javne garaže po najvišim svetskim standardima.

Naime, Ugovor je potpisan između Grada Novog Sada kojeg zastupa gradonačelnik Vučević kao koncedent i privrednog društva „Javne garaže“ Novi Sad koje zastupaju direktori Brajteneder i Babić kao koncesionari. To privredno društvo osnovano je od strane jedne od najvećih svetskih kompanija u oblasti izgradnje i upravljanja javnim garažama „Best in Parking – Holding AG“ iz Beča i domaće građevinske kompanije „Inobačka“ iz Novog Sada.

Foto: Grad Novi Sad

“Veoma sam zadovoljan što smo formalno završili prvi deo ovog zajedničkog posla i čestitam partnerima na tome. Uspešno smo sproveli posao poveravanja koncesije za izgradnju i upravljanje za čak četiri javne garaže u centru grada i verujem da će to rešiti jedan od najvećih problema sa kojima se Novosađani susreću, a to jeste nedostatak parking prostora. Želim da ohrabrim naše partnere da što pre krenu u realizaciju tih projekata, a mi ćemo se potruditi da obezbedimo sve neophodne uslove i dozvole, da bi se nesmetano pristupilo procedurama projektovanja i izgradnje. Mislim da je dobra odluka da se prvo krene sa realizacijom posla na dve lokacije, a ne istovremeno na sve četiri, kako bi to i finansijski i organizaciono-tehnički moglo biti bolje organizovano. Na taj način bismo onda već za tri do četiri godine imali prvu otvorenu garažu u centru grada. Nadam se da će se uskoro stabilizovati situacija u vezi sa KOVID-19 i u Austriji i Srbiji i da ćemo biti u mogućnosti da zajedno obiđemo ove lokacije budućih garaža. Grad će uvek štititi javni interes, a on nije suprotan privatnom interesu, nego su u ovakvom poslu komplementarni i zato postoje koncesije, odnosno javno-privatna partnerstva. Srećni smo što dolazi velika austrijska kompanija „Best in Parking – Holding AG“ koja će sarađivati sa našom novosadskom kompanijom „Inobačka“ i u tom poduhvatu pokazati da velike evropske i srpske kompanije mogu da budu veoma uspešne zajedno. Čestitam na dobijenoj koncesiji, a nama je kao lokalnoj samoupravi veoma drago da ovakve kompanije odlučuju da posluju u Novom Sadu posle gotovo četiri decenije, što je svakako znak stabilnosti i sigurnosti koja je uvek neophodna ako želite ozbiljne ekonomske rezultate”, rekao je gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević.

Johan Brajteneder se zahvalio na dobroj saradnji i istakao da je celokupan proces vezan za koncesiju bio veoma kvalitetan, profesionalan, a da je dokumentacija za tender odgovarala najvišim svetskim standardima.

“Veoma se radujemo što ćemo sve projekte završavati zajedno sa preduzećem „Inobačka“ i Gradom Novom Sadom kao partnerom. Srbija je za nas sedma zemlja u kojoj ćemo da poslujemo i radujemo se tome da što pre operativno počnemo da radimo na sva četiri projekta. Izgradnja javnih garaža će omogućiti Novom Sadu da optimalno uredi centar grada, da ga oplemeni da se bolje uredi saobraćaj i sveukupno poboljša kvalitet života u gradu. Radujemo se što sa četrdesetogodišnjim iskustvom komapnije „Best in Parking – Holding AG“, možemo da doprinesemo realizaciji ovih važnih projekata”, rekao je Johan Brajteneder.

Vukajlo Babić iz „Inobačke“ je naglasio da je ta građevinska firma iz Novog Sada veoma ponosna na činjenicu da učestvuje u izgradnji tako velikog saobraćajnog projekta, i to baš u gradu u kojem je kompanija osnovana i radi.

“Imamo projektantsku i izvođačku ulogu, a uz to smo i manjinski ulagači i kao takvi delićemo sudbinu Grada Novog Sada sledećih 40 godina. Cilj nam je da što pre počnemo sa projektovanjem prve dve garaže. Hvala stručnom timu iz gradske uprave koji je na izuzetno profesionalan način sproveo ceo proces, od koncesionog akta i vođenja pregovora, do potpisivanja ugovora”, naglasio je Vukajlo Babić.

Izvor: Grad Novi Sad

Bečki vodič za život bez ambalažnog otpada

Foto-ilustracija: Unsplash (Leonie Wise)

Glavni grad Austrije nudi savete za kupovinu namirnica bez jednokratne ambalaže.

Foto-ilustracija: Unsplash (Fikri Rasyid)

Hrpa prepunjenih kanti za smeće: koronavirus je autentično pokazao koliko se ambalaže od prehrambenih proizvoda može nakupiti u domaćinstvu kada svi ostanemo kod kuće.

Grad Beč odlučio je stati na kraj prekomernom otpadu i pokrenuo inicijativu „Weniger Mist“ (Manje smeća). Na internet stranici inicijative objavljeni su saveti za izbegavanje jednokratne ambalaže poput one u kojoj se često prodaju hleb, mleko, sir i testenina.

Nažalost, paradajz u kartonskoj kutijici s plastičnom folijom, hleb u smeđoj papirnatoj kesi s prozirnim prozorčićem, maslac u papiru sa slojem aluminijuma, peršin u plastičnoj foliji i jogurt u plastičnoj flaši s aluminijskim poklopcem naša su svakodnevica.

„Čak i jednostavna užina svojim jednokratnim pakovanjem prilično povećava gomilanje smeća. Potrošnja materijala i energije za proizvodnju jednokratne ambalaže daleko je previsoka za njen kratak vek trajanja. Alternativu predstavlja višekratna ambalaža“, apeluje Gabriele Homolka, nutricionistkinja iz austrijske organizacije za ekološko savetovanje „Die Umweltberatung”.

Foto-ilustracija: Unsplash (Markus Spiske)

Srećom, danas postoji mnogo načina za izbegavanje plastične groznice u svakodnevnom životu. Samo pre kupovine treba pripremiti osnovna pomagala za transport namirnica.

Bečki saveti za low waste kupovinu:

Perive mrežaste kese: u njima možete prenositi povrće, voće, hlebi peciva, a prodavačica ili prodavac na kasi mogu jasno videti koji proizvod kupujete.

Perive platnene torbe: ove torbe od pamuka ili lanene tkanine pogodne su za nošenje hleba, peciva, testenine i pirinča, koje se kod kuće mogu čuvati u čistim staklenim posudama. Torbe možete kupiti ili ih sami sašiti.

Foto-ilustracija: Unsplash (Марьян Блан | @marjanblan)

Kutije: bilo od tvrde plastike ili stakla, savršene su za prenošenje sira, salame ili mesa, a praktične su i za čuvanje u frižideru jer se mogu složiti jedna na drugu.

Višekratne staklene flaše: proizvođači piva, mineralne vode, sokova, mleka i drugih mlečnih proizvoda ovakve flaše mogu puniti i do 40 puta, čime se značajno smanjuju troškovi za ambalažu.

U Beču je u gotovo svim supermarketima dopušteno korišćenje vlastitih kutija za transport svežih namirnica, a višekratne mrežaste kese mogu se nabaviti u svakoj većoj prodavnici. Na pijacama je takođe sve uobičajenije da kupci sami ponesu svoje platnene torbe. Uz sve to, u austrijskoj prestolnici postoje i radnje koje su specijalizovane za prodaju namirnica bez ambalaže i u rinfuzi, što znači da je sav njihov asortiman dostupan u individualnim količinama.

Izvor: Eurocomm-PR Zagreb

Priroda kreće u “odbrambeni napad” kada je najugroženija, a KOVID-19 je dokaz

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Poslednjih meseci tu i tamo se kroz tekstove u domaćim i stranim medijima provlačila teza da je pandemija koronavirusa zapravo znak da priroda uzvraća udarac zbog toga što je besomučno eksploatišemo. Uglavnom je bila utemeljena na filozofskim razmišljanjima autora kako je čovečanstvo otišlo k vragu ili upozorenjima stručnjaka za biodiverzitet o izbijanju svakolikih smrtonosnih bolesti ako se nastavi ugrožavanje ekosistema naše planete. Sada je ta ideja potkovana i rezultatima jednog istraživanja!

Ova sveobuhvatna analiza je prva koja pokazuje da propadanje prirode, uzrokovano porastom stanovništva Zemlje i posledično ogromne potrošnje, povećava rizik od oboljevanja. Prema novim naučnim saznanjima, uništavanje našeg prirodnog okruženja, naime, doprinosi skoku broja pacova, šišmiša i drugih prenosnika zaraze koji mogu da izazovu zdravstvenu krizu sličnih razmera kao KOVID-19.

Naučnici su vršili ispitivanje na više od 7.000 životinjskih zajednica i otkrili da pretvaranje divljine u poljoprivredno zemljište ili naselja rezultuje “brisanjem” većih vrsta. Šteta, naneta njima, koristi manjim, više prilagodljivim stvorenjima koji nose najviše patogena s mogućnošću prenosa na ljude.  Procenjeno je da su domaćini zoonotskih bolesti i do 2,5 puta brojniji u degradiranim područjima. U poređenju sa netaknutom prirodom, njihove populacije su uvećane i do 70 odsto.

Otkako je korona počela da hara svetom, Ujedinjene nacije i Svetska zdravstvena organizacija su nekoliko puta naglasile da je, kako bismo se izvukli iz ovih “vunenih vremena”, pored zdravstva i ekonomije, neophodno i da se koncentrišemo na izvor nevolja, odnosno da zauzdamo pustošenje i prekomernu (zlo)upotrebu prirodnih resursa.

Prevencija bi čak bila jeftinija u odnosu na sanaciju. Sprečavanje naredne pandemije, kroz zaštitu životinja i šuma, zahtevalo bi tek 2 odsto iznosa finansijske štete nastale usled kovida.

U jutrošnjem pregledu vesti sam otkrila da je izmišljena tehnologija za padanje kiše kao odgovor na sveprisutnije suše. Suludo, zar ne? Umesto da reagujemo u pravcu smanjenja aktivnosti kojima narušavamo prirodni balans i doprinosimo globalnom zagrevanju, mi ćemo radije da “pucamo” u oblake da bi nam obnarodovali više padavina. Zar je teže zabraniti industriju proizvodnje plastike npr. nego uložiti boga oca novca da bismo neutralisali klimatske promene i pri tom podređivali čak i vremenske okolnosti nama samima i potencijalno opet negativno uticali na ekosistemsku ravnotežu? Svakako bismo našli način da donesemo namirnice kući u slučaju da su nam uskraćene plastične kese, a neki od nas to već veoma uspešno rade. Slično, izumeli smo i skupo veštačko drvo, efikasno koliko 368 uobičajenih stabala (???), pošto je baš teško kopati 368 rupa, jel?

Priroda kreće u “odbrambeni napad” kada je najugroženija. Na kraju krajeva, nije ona ta protiv koje se borimo, već mi sami.

Jelena Kozbašić

Srbija je zemlja šuma i ruda

Foto-ilustracija: Pixabay

Oko 29.000 rudara širom Srbije obeležava 6. avgust – Dan rudara. Zbog bogatih nalazišta ruda i minerala, najveće strane, ali i domaće rudarske kompanije zainteresovane su da investiraju u Srbiji. U narednoj deceniji, procenjuje se u državi, ulaganja u rudnike i geološka nalazišta mogli da dostignu tri milijarde dolara.

Kojim rudnim bogatstvima sve raspolažemo, koliko retke rude se nalazi na teritoriji Srbije, ali i kakav je danas položaj rudara u Jutarnjem programu RTS-a govorili su Miroslav Spasojević, poslovođa kopa “Tamnava Zapadno polje” i Vojin Čokorilo, profesor sa Rudarsko-geološkog fakulteta u Beogradu.”Postoji jedna stara izreka koja kaže – Srbija je zemlja šuma i ruda. To je apsolutno tačno i danas se potvrđuje”, kaže profesor Čokorilo.

Prema njegovim rečima Srbija je bogata različitim mineralnim sirovinama čija je eksploatacija ekonomski opravdana. Reč je o fosilnim gorivima: ugalj, nafta i uljani škriljci, obojeni metali olovo, cink, bakar, uz prateće plemenite metale, kamenolomi sa arhitektonskim i građevinskim kamenjem.

Za dalji razvoj projekta “Jadar” 200 miliona dolara

Foto-ilustracija: Pixabay

Ono o čemu se ovih dana govori je najava kompanije “Rio Tinto” koja je odobrila dodatno ulaganje od gotovo 200 miliona američkih dolara za dalji razvoj litijum-bor projekta “Jadar” u Srbiji.

To je jedan u svemu izuzetan projekat ne samo kada je u pitanju Srbija nego i cela Evropa. Projekat je izuzetan po više osnova.

“Radi se o jedinstvenom mineralu koji u sebi sadrži dva laka metala, čija je tražnja na tržištu visoka. Može da donese napredak i prosperitet celom tom regionu i Srbiji”, objašnjava profesor.

Investiranje od 200 miliona dolara za godinu i po dana je zaista sjajna informacija, kaže profesor Čokorilo i dodaje da je to samo jedan deo sredstava koji će biti uložen u završetak studije izvodljivosti koja se radi po svim međunarodnim standardima.

Na geološkim istraživanjima uglavnom se radi u Istočnoj Srbiji, jer je od davnina poznato da je taj kraj izuzetno bogat mineralnim sirovinama, naročito polimetaličnim.

“Kada je reč o zlatu i srebru mi rudari volimo da kažemo kada na tonu jedne otkopane rude dobijete gram zlata da je to praktično rudnik zlata. Sada imamo podatke i da se dva i tri grama mogu naći u nalazištima koja se otkrivaju kod Bosilegrada i Crnog Vrha”, kaže Čokorilo.

Od momenta kada se proceni da je jedno nalazište interesantno za eksploataciju, da postoji ekonomska opravdanost pa do momenta kada dođe do eksploatacije treba da prođe najmanje 10, 15 godina. Za neka manja ležišta manje.

Foto-ilustracija: Pixabay

Ugalj je i dalje osnovna energetska sirovina

“Ugalj je i dalje osnovna energetska sirovina. Mi u Srbiji bez uglja nećemo moći, pretpostavljam, još nekoliko desetina godina. Bez sirovina se ne može. Osim drveta i kože, sve su sirovine koje proističu iz zemljine utrobe”, kaže Vojin Čokorilo, profesor sa Rudarsko-geološkog fakulteta u Beogradu.

Smatra da je zanimljivo ležište uljnih škriljaca u Aleksinačkim rudnicima. Procenjuje se da je preko dve milijarde tona odnosno više od milijardu barela nafte u tom ležištu što govori da je sa ekonomskog aspekta jako interesantno. Bile su započete neke aktivnosti međutim trenutno se ništa ne radi.

Za rudare nema loših vrmenskih uslova

Rad u rudniku je, kako se obično kaže, hleb sa sedam kora, težak, naporan i odgovoran. Posao od koga svi na neki način zavisimo.

“Rudarski posao je veoma težak, za nas nema loših vremenskih uslova, radimo i po kiši, snegu, velikim vrućinama da bi obezbedili da Srbija ima struje, da bi normalno funkcionisala”, priča Miroslav Spasojević.

Radi kao poslovođa na odvodnjavanju na površinskom kopu “Tamnava Zapadno polje” i kaže da radni dan počinje mnogo pre početka smene.

Foto-ilustracija: Pixabay

“Prvo treba da dođemo do posla, zatim čekamo radne zadatke i onda odrađujemo posao koji smo dobili”, opisuje radni dan.

Potiče iz porodice rudara, u kojoj su njegov otac i brat takođe rudari zaposleni u basenu “Kolubara”. Živi u Lazarevcu, tipičnom rudarskom mestu.

Spasojević kaže da su tokom pandemije koronavirusa obezbeđeni adekvatni uslovi za rad i da se brine o uslovima i zdravlju radnika.

Prema njegovim rečima zadovoljan je prosečnom platom od 87.000 dinrara.

Kao Dan rudara 6. avgust je izabran kao dan sećanja na 1903.godinu i štrajkove u Senjskim rudnicima, kada su se rudari izborili za povratak na posao trojice otpuštenih kolega, skraćeno je radno vreme i dobili su besplatno ulje za lampe za osvetljavanje jama.

Tradicionalno se na ovaj dan nagrađuju najbolji rudari u zemlji, ali zbog aktuelne epidemiološke situacije rudari će biti nagrađeni kada se za to steknu uslovi.

Izvor: RTS

Uskoro aerodromi za leteći taksi na krovovima šoping centara

Foto: Facebook (screenshot @Lilium)

Lilium je osmislio dizajn aerodroma na krovovima šoping centara i garaža koji će služiti za sletanje putničkih dronova.

Foto: Facebook (screenshot @Lilium)

Nemačka kompanija Lilium, koja je razvila petosedišne električne letilice, razrađuje svoj ambiciozni projekat kako bi ova vazdušna taksi služba potpuno mogla da počnu sa radom u više svetskih gradova do 2025. godine. Sa ovim planom na umu, razvili su i modularne aerodrome, odnosno vertiportove kako bi zainteresovani investitori mogli da ih uključe u razvoj svojih budućih projekata komercijalnih objekata, šoping centara i garaža za sletanje putničkih dronova.

„Nama nije u planu da prodamo dizajn investitorima. Naša ideja je da investitori i partneri koriste naše dizajnerske smernice u njihovim projektima vertiportova koji su specifični za njihov kontekst.“, objasnio je za Dezeen glavni arhitekta Liliuma, Riko Sibe.

Cilj Liliuma je bio da se dizajnira jednostavan i funkcionalan vertiport, koji sadrži samo neophodne elemente za rad buduće vazdušne taksi službe. Konstrukciju bi činio niz montažnih modula kako bi se struktura prilagodila objektu na kom bi bila postavljena, kao i zahtevima taksi službi.

Pročitajte više na portalu Gradnja!

Autorka: Anđela Aleksić

Zagrebačko naselje Knežija brani park!

Foto: Facebook (screenshot)

Pre nekoliko dana Gradska kancelarija za strateško planiranje i razvoj Grada Zagreba na društvenim mrežama pohvalila se infografikom kojom ponosno ističe da zelene površine čine 75,3 odsto površine Grada Zagreba. Prema tom podatku Zagreb je očito „zeleniji“ i od samog Beča – „najzelenije prestolnice sveta“, koji, eto, jedva godinama uspeva zadržati konstantan udeo zelenih površina od preko 50 odsto.

Foto: Facebook (screenshot)

Stvarna slika zagrebačkog zelenila, kao uostalom i celog grada, ipak je daleko od ulepšane slikovnice gradske uprave i stanja kakvo ona želi prikazati. Ne znamo jesu li u navedene površine u zagrebačkoj gradskoj upravi uračunali sva posečena stabla i devastirane zelene površine u središtu grada koje nemilice koriste kao kulise raznih događanja, a zavisno od potrebe i kao besplatno parkiralište. Nejasno je jesu li se hteli pohvaliti i onim stablom posečenim radi postavljanja terase jedne poslastičarnice u Masarikovoj ulici, koje još nije vraćeno uprkos obavezujućoj odluci koju su sami doneli, kao ni malim vrtovima koje građani i građanke umesto komunalnih službi sami uređuju i zbog čega se prekršajno progone.

Međutim, zelenu površinu u zagrebačkoj četvrti Knežija, na uglu ulica Davorina Bazjanca i Ludovika Zelenka, ipak su već „otpisali“. Naime, na toj je površini najavljena izgradnja osmospratnice sa 60-ak stanova za koju je krajem juna ove godine Grad Zagreb izdao lokacijsku dozvolu, a koja je za tako veliku zgradu jednostavno premala. Proteklih nedelja stanovnici Knežije ujedinili su se protiv planirane izgradnje, osnovali Fejsbuk grupu Knežija brani park, a od 28. jula organizovali i potpisivanje peticije protiv izgradnje ovog stambeno-poslovnog objekta koji bi sa svojih osam spratova znatno nadvisio ostale, mahom četvorospratnice i petospratnice, najverovatnije dodatno opteretio saobraćajnice i komunalnu infrastrukturu i uništio javnu površinu sa zelenilom i klupama koje građanima ovog dela Knežije predstavlja mesto susreta i druženja.

Njihova žalba na izdanu lokacijsku dozvolu temelji se na činjenici da ista nije dostavljena stanarima okolnih zgrada. Izgradnji se, takođe, protivi i Veće Mesnog odbora Knežija, koje je zatražilo uvid u dokumentaciju o planiranoj zgradi, no dosad nije dobilo odgovor. I laiku je posve jasno kako bi planirana zgrada trajno narušila koncepciju urbanističkog rešenja Knežije i uništila uređenu zelenu površinu, jednu od onih kojima se ova zagrebačka četvrt upravo ističe. Primera bezobzirne eksploatacije i betonizacije gradskog prostora u Zagrebu ima na pretek, a poslednjih decenija svedočimo sistemskom uništavanju nasleđenog urbanističkog planiranja i gustoj izgradnji novih stambenih i poslovnih zgrada oko kojih najčešće nema nikakvog zelenila.

Foto: Facebook (screenshot)

Građani Knežije su svesni da bi se izgradnjom ove zgrade trajno narušio kvalitet stanovanja u ovom delu grada i zato traže zaustavljanje pokrenutih procedura, poništenje lokacijske dozvole i zaustavljanje izgradnje, kao i odgovor na pitanje zašto Grad Zagreb rasprodaje svoj javni prostor u proceduri u koju nisu uključeni lokalni stanovnici. Očito je da ovakvim postupanjem i rasprodajom vrednog gradskog prostora aktuelna zagrebačka gradska uprava zastupa interese privatnih investitora, umesto interesa svojih građana o čijoj je dobrobiti dužna da brine.

Poznato je da se Zagreb ubraja među glavne gradove Evropske unije koje će najviše pogoditi globalno zagrevanje, no ova gradska vlast, za razliku od većine evropskih metropola i njihovog odgovornog vodstva, ne čini ništa kako bi svoje građane zaštitila, a kamoli prilagodila sve izraženijim klimatskim promenama. Jedna od najvažnijih mera je svakako očuvanje i povećavanje zelenih površina, a ne njihovo konstantno smanjivanje i uništavanje. Uostalom, kako upravlja gradom i koliko je spremna pomoći svojim građanima, ova je gradska vlast najbolje pokazala tokom ovogodišnjih kriznih situacija. I u slučaju ove male zelene površine u Knežiji, jasno se opredelila za besramno pogodovanje privatnom investitoru.

Izvor: S.F./Ekovjesnik

Zašto je zagađenje vazduha u Boru nekad i 11 puta veće od dozvoljenog?

Foto-ilustracija: Pixabay

U Boru je juče, 5. avgusta, zagađenje sumpor-dioksidom (SO2) gotovo triput veće od zakonom dozvoljenog. U 10.00 sati merna stanica Agencije za zaštitu životne sredine (SEPA) u gradskom parku izmerila je 991 mikrogram SO2 po kubnom metru vazduha, dok je gornja dopuštena granica 350.

Foto-ilustracija: Pixabay

U poslednjih mesec dana, automatske merne stanice izmerile su prekomerno zagađenje čak tokom 18 dana. Najveće zagađenje je zabeleženo u utorak, 4. avgusta, popodne, kada je SO2 u vazduhu nad gradskim parkom bilo prisutan više od 3.800 mikrogram po kubnom metru, što je čak 11 puta više od dozvoljenog.

Aplikacije koje prate zagađenje vazduha, upozoravaju da je vazduh “opasan”, da treba zatvoriti prozore i izbegavati izlaženje napolje i da treba nositi zaštitne maske protiv aerozagađenja.

Zagađenje nije retkost od dolaska kineske kompanije “Ziđin” u Bor u decembru 2018. godine, kao “strateškog partnera” Vlade Srbije u nekadašnjem RTB.

Proizvodnja bakra je samo 2019. godine, u odnosu na godinu ranije, povećana za 23,33 odsto, a u poređenju s prvih pet meseci 2019. godine, u istom razdoblju ove godine proizvodnja je povećana za 47,5 odsto.

Generalni direktor “Ziđina” Djian Siming je proletos potvrdio da je izvor zagađenja Topionica bakra i rekao da se “radi na rešavanju tog problema”.

“Radimo na nalaženju privremenog rešenja u smislu izgradnje ‘dimohvatača’ i sistema za gasove. To će biti privremeno rešenje i trajaće do jula, a posle toga planiramo da trajno rešimo problem sa gasovima po najmodernijoj tehnologiji jer će sav gas ići u fabriku sumporne kiseline”, rekao je tada Siming, ali zagađenje se nastavilo i od jula.

Odnos prema zagađenju pokazuje to što su Kinezi u jednom od najzagađenijih delova Bora, ispod same direkcije kompanije, postavili plastenike odakle beru povrće.

Borski odbor Stranke slobode i pravde (SSP) podseća da su potpisnici ugovora bivši generalni direktor RTB Blagoje Spaskovski i ministar rudarstva Srbije Aleksandar Antić, dali stranim investitorima garancije da neće odgovarati niti snositi finansijske kazne ukoliko narušavaju životnu sredinu i zdravlje ljudi.

“Ugovor se kosi s važećim zakonima Srbije i štetan je, kako po Borane, tako i po ostale građane Srbije koji nisu izuzeti ni zaštićeni od štetnih materija koje dolaze iz Bora, iako su iz svog budzeta uložili milione da tako ne bude” smatra SSP.

Izvor: Zelena Srbija

Carski pingvini ipak brojniji nego što smo mislili

Foto: Wikipedia/Giuseppe Zibordi
Foto-ilustracija: Unsplash (Martin Wettstein)

Britanski naučnici potvrdili su da su kolonije carskih pingvina na Antarktiku brojnije nego što se smatralo. Lepe vesti dolaze na osnovu satelitskih snimaka.

Nove cifre, objavili su u novoj studiji, naučnici iz Britanskog antarktičkog istraživačkog centra. Prebrojali su 61 koloniju carskih pingvina, 11 više nego sto se ranije smatralo da ih ima.

Do takvih ohrabrujućih rezultata, istraživači su došli uz pomoć snimaka Evropskog Sentinel-2 satelita koji se koristi za snimanje promena na ledu.

Inače, carski pingvin pari se i nastanjuje zabačene predele, gde temperatura može da bude i do minus 50 stepeni Celzijusa, piše Rojters.

Geograf i jedan od autora studije Piter Fritvel, nove podatke je definisao kao dobru vest, ali je ipak dodao da su nove kolonije pingvina i dalje male po broju jedinki.

Stručnjaci upozoravaju da, zbog globalnog zagrevanja, do kraja 21. veka, broj pingvina može da se smanji za čak 30 odsto.

Izvor: RTS

Građanska (ne)čistoća

Samoprozvana sam kraljica jezičkih dosetki. Posebno mi je zabavno praviti ih na engleskom, ali me i srpski inspiriše katkad. Tako je i nastalo ime Fejsbuk grupe koju sam nedavno osnovala – po uzoru na JKP “Gradska čistoća”, mi se zovemo JFG* “Građanska čistoća” (*javna Fejsbuk grupa, prim. aut). To naravno ne znači da smo mi neki bog-zna-kakvi čistunci iz gradova, već da smo voljni da uzmemo rukavice, metle i kese u ruke i da se zaprljamo kako bi naše okruženje bilo manje prljavo!

Aplikacija – iz raja izašla

Photo-illustration: Unsplash (Patrick Fore)

Kompanija Fresh Agriculture Technologies razvija softverska rešenja za pomoć u proizvodnji voća. Tim sačinjen od sedmoro ljudi različitih profesija, od agronoma preko programera do ekonomista, svoj doprinos digitalizaciji poljoprivrede dao je osmislivši aplikaciju MapMyApple, koju je u svoju proizvodnju uvrstio i Delta Agrar.

Foto: Fresh Agriculture Technologies

Jedna od članova Fresh Agriculture Technologies, Jovana Đorđić je najavila da se ona i njeni saborci neće zaustaviti na jabukama, već će pomoć ukazati i onima koji gaje breskve, trešnje i kruške, pa u budućnosti iz njihovih kompjutera u prodavnice aplikacija za Android i Epl mobilne uređaje možemo da očekujemo i „dolazak” MapMyPeach, MapMyCherry i MapMyPear. No, hajde da za početak proniknemo u srž njihovog „prvenca”!

„Od osnivanja kompanije želimo da implementiramo agronomsko znanje eksperata za uzgoj jabuke u jednu jednostavnu aplikaciju. Živimo u eri kada svaki čovek ima telefon pri ruci u svakom trenutku, pa je naša polazna zamisao bila da svakom voćaru omogućimo da dobije neophodne podatke za što preciznije i bolje obavljanje radova u voćnjaku zahvaljujući samo jednom kliku na mobilnom uređaju”, objasnila je Jovana i dodala da aplikacija MapMyApple kreira dnevne preporuke za obavljanje osnovnih agro-tehničkih mera, kao što su navodnjavanje, prihrana i zaštita. Dodatna mogućnost koju pruža svojim korisnicima jeste i rano prepoznavanje bolesti i prisustva štetočina na osnovu fotografije.

Svog prvog „virtuelnog agronoma” su namenili proizvođačima jabuka zato što je to voće ubedljivo najzastupljenije u svetskoj proizvodnji. Čak 5 miliona hektara pod zasadom, prosečan prinos od 30 tona po hektaru i oko 2,5 miliona ljudi uključeno u uzgoj jabuka – samo su neke od brojki koje su nagnale kompaniju da MapMyApple bude njihov početni korak u pravljenju spone između poljoprivrede i informacionih tehnologija.

„Iz razgovora sa voćarima zaključili smo da je znanje agronoma i zaštitara za mnoge poljoprivrednike skupo, a istovremeno i preko potrebno ukoliko teže odgovornom i ozbiljnom poslovanju. Iz tog razloga, naša aplikacija je cenovno pristupačna i malim i srednjim uzgajivačima i prati stanje u voćnjaku 24/7. MapMyApple uzima u obzir brojne parametre koje ljudi bez pomoći računara nisu u stanju da istovremeno isprate i usklade, kao što su: sorta jabuke, godina sadnje, vremenska prognoza, lokacija voćnjaka, satelitsko praćenje parcele, analiza zemljišta, hemijska i mehanička svojstva zemljišta i druge. Nakon obrade svega navedenog, aplikacija definiše plan optimalne proizvodnje, što za krajnji cilj ima povećanje prinosa i smanjeno trošenje đubriva, vode, hemijskih sredstava, kao i ljudske snage, na delovima na kojima je biološki potencijal zemljišta i biljke slabiji”, otkrila je sagovornica, dodavši da je preuzimanje moguće na Google Play Store-u i na App Store-u. Probni period traje 30 dana nakon registracije, a posle se naplata korišćenja vrši na mesečnom nivou.

Zašto bi voćar svoje poverenje trebalo da poveri mreži algoritama umesto „živoj” reči eksperta?

Foto: Fresh Agriculture Technologies

„Ono što virtuelnom agronomu daje prednost je to što aplikacija na osnovu mašinskog učenja u isto vreme prikuplja i obrađuje veliku količinu informacija iz voćnjaka i neposrednog okruženja, koji utiču na obavljanje agro-tehničkih radnji. Sledeća bitna stavka jeste pristupačnost, kako cenovna, tako i u vidu kontinuirane podrške – korisnik MapMyApple-a može da postavi pitanja ili prijavi problem putem aplikacije i da odmah, bez čekanja, dobije odgovor agronoma. Ono što stvarnom agronomu, s druge strane, ide u prilog je to što nisu svi poljoprivrednici spremni da pređu na korišćenje aplikacije u potpunosti i da izgube kontakt sa osobom koja će putem telefona reći šta, kada i kako raditi u voćnjaku. Trend prihvatanja tehnologije je u porastu i verujem da će svaki poljoprivrednik u vrlo bliskoj budućnosti preći na ‘ti’ sa njenom upotrebom upravo zbog brzine, preciznosti i pravovremenosti podataka”, kazala je Jovana.

Ona je iznela i razlike koje je primetila između ovdašnjeg i drugih tržišta. „U inostranstvu se mnogo više gaji kultn ‚precizne‘ poljoprivrede i ljudi su u prilici da se obrazuju na mnogo više mesta, kao što su međunarodni sajmovi, vebinari i konferencije. Imajući to na umu, trudimo se da svojim korisnicima pružimo edukaciju i da im prenesemo atmosferu i novitete sa manifestacija na kojima učestvujemo, kao i da organizujemo sastanke sa njima i da kroz blog tekstove i druge marketinške kanale obogatimo njihovo znanje”, naglasila je i osvrnula se na njihov proboj u „digitalni” svet koji je, uprkos delimičnom zazoru srpskih poljoprivrednika, ipak počeo u našoj zemlji. „Do sada smo najviše targetovali Srbiju. Razlog je, pre svega, blizina korisnika. Čitav tim je ovde, pa ih je lako obići. Imali smo dosta korisnika i iz Makedonije, odnosno regije Resen, gde se dosta uzgaja jabuka”, zaključila je Jovana i istakla da su sledeće mete kompanije Fresh Agriculture TechnologiesAmerika i Turska.

Priredila: Jelena Kozbašić

 Tekst je objavljen u novom broju Magazina Energetskog portala PRIRODNI RESURSI, mart-maj, 2020.

Kada naftni džin okrene leđa fosilnim gorivima i prigrli obnovljive izvore energije…

Foto: Wikipedia/Bill Harrison

Jedna od sedam najvećih multinacionalnih naftnih i gasnih kompanija “BP”, sa sedištem u Londonu (Ujedinjeno Kraljevstvo), planira da značajno “sreže” proizvodnju nafte i gasa i da uloži pozamašna sredstva u sektor obnovljvih izvora energije.

Foto: Wikipedia/Bill Harrison

“BP” je prošle sedmice obavestio javnost da će otklon od dosadašnjih najvećih izvora dohotka da načini kroz smanjenje eksploataciju fosilnih goriva i investicije od 4,2 milijarde evra godišnje u čistu energiju do kraja decenije, što je deset puta više nego trenutno. Ovo su samo neki od poduhvata koje kompanija preduzima kako bi “ozelenela” svoje poslovanje i do 2050. godine postigla nulte emisije štetnih gasova.

Kompanija je novine otkrila pod parolom da u narednih deset godina svi moramo da učestvujemo u borbi protiv klimatskih promena i transformaciji energetskog sistema.

Prema sopstvenim navodima, “BP” očekuje da će potražnja za fosilnim gorivima do polovine veka zabeležiti pad od čak 75 odsto ukoliko se svetski rast temperature ograniči na 1,5 Celzijusovih stepeni. Ako ograničenje zagrevanja bude, pak, 2 Celzijusova stepena, potražnja za njihovim glavnim artiklima će se prepoloviti.

Do 2030. godine, “BP” će na tržište izbacivati barem milion barela manje dnevno, što je 40 odsto manje u odnosu na količinu iz 2019. godine. Uprkos tome, većinski deo prihoda ove kompanije do 2025. godine poticaće iz nafte i gasa. Tokom 2019. godine zaradila je gotovo 240 milijardi evra.

Kako je saopšteno, zaokret britanskog naftnog džina, osnovanog davne 1909. godine, odvijaće se s fokusom na bioenergiju, hidrogen i hvatanje i skladištenje ugljenika. “BP” takođe planira da razvije globalnu mrežu od 70.000 elektropunjača. Trenutno poseduje 7.500 punjačkih stanica. Istovremeno, kompanija će redukovati preradu nafte i gasa, a teži se i tome da u narednih pet godina prikupi oko 22 milijarde evra prodajući svoju imovinu.

“BP” ima oko 73 hiljade zaposlenih širom sveta. Zbog potresa industrije izazvanog pandemijom novog koronavirusa, kompanija je ranije najavila otpuštanje 10.000 ljudi.

Jelena Kozbašić