Juče, 12. februara je održana centralna javna rasprava povodom dokumenta Nacrt Plana održive urbane mobilnosti Podgorice. Osim velikog broja zainteresovanih građana, učešće u raspravi je uzela zamenica gradonačelnika dr Slađana Vujačić, sekretarka Sekretarijata za saobraćaj Lazarela Kalezić, predstavnica GIZ-a Jasna Sekulović i domaći ekspert prof. dr Radoje Vujadinović. Centralnoj javnoj raspravi prisustvovao je i gradonačelnik Podgorice dr Ivan Vuković.
U ime obrađivača dokumenta obratila se sekretarka za saobraćaj Lazarela Kalezić, koja je istakla da je cilj da zajednički dokument učinimo, boljim, kvalitetnijim i primenjivijim. „To je još jedan korak u nastojanju Podgorice da sebe profiliše kao grad je okrenut trendovima koji u fokus stavljaju zaštitu životne sredine i održivu urbanu mobilnost. Zato smo usmerili svoje delovanje na povećanje alternativnih vidova saobraćaja, unapređenju postojeće infrastrukture, kao i povećanje stepena bezbednosti svih učesnika u saobraćaju, kao vrlo važne komponente našeg kvalitetnijeg života. Poseban akcenat stavljen je na edukaciju, promociju i jačanje svesti. Dobar, čist i efikasan transport je nešto što predstavlja osnovu razvoja svakoga grada“, zaključila je sekretarka Kalezić.
Pročitajte još:
U ime gradske uprave prisutne je pozdravila zamenica gradonačelnika dr Slađana Ujačić- “Glavni grad je analizirajući stanje saobraćaja i pre izrade ovog dokumenta konstatovao da je Podgorica grad koji se ubrzano razvija, a to je dovelo do određenih problema, pogotovo kad je u pitanju stanje saobraćaja i prateće infrastrukture. To je jedan od razloga zašto smo na samom početku rada ove gradske uprave odlučili da osnujemo poseban Sekretarijat za saobraćaj koji će se baviti isključivo ovim pitanjima”, istakla je Vujačić.
“Unazad nekoliko godina sve odluke koje su vezane za temu saobraćaja bile su usmerene na razvoj saobraćaja u delu motorizacije i putničkih automobile, a infrastruktura je bila prilagođena upravo njima. Međutim, sada smo se odlučili da se u kontekstu teme mobilnosti posvetimo građanima i da su oni ti koji će odlučivati i biti osnovna jedinica oko koje će se tema saobraćaja dalje razvijati. Rad na ovom dokumentu trajao je nekoliko mjeseci, a ovo je prilika da se zahvalim svim domaćim i međunarodnim ekspertima koji su učestvovali u izradi dokumenta”, naglasila je Vujačić.
“Gradska uprava procenila je da nije neophodno da čekamo nekoliko meseci da se ovaj dokument usvoji, pa smo neke korake započeli i pre toga, prateći preporuke domaćih i međunarodnih eksperata”, istakla je zamenica Vujačić podsetivši na korake koje je grad preduzeo u prethodnom periodu. “Prošle godine smo raspisali dva konkursa za subvencionisanje kupovine bicikala za građane, a pre toga Podgorica je dobila i značajnu biciklističku infrastrukturu, koja će u narednom periodu biti proširena, a već su mapirane i nove trase, čiju izgradnju planiramo do kraja ove godine. Glavni grad je započeo i fazno zatvaranje ulica u centru grada za saobraćaj. Ovo je prvi korak u pretvaranju centra grada u pešačku zonu. Tako smo zatvorili Bokešku ulicu za saobraćaj, a na temelju Studije o zatvaranju saobraćaja u užem centru grada ova praksa će se nastaviti i primeniti na druge ulice u centru. Ograničili smo i izdavanje licenci za taksi vozila i na taj način se potrudili da smanjimo broj taksi vozila i uopšte putničkih automobila na ulicama, jer smo to prepoznali kao jedan od glavnih problema, budući da je prevoz taksi vozilima u Podgorici među najjeftinijima u regionu. Uz loš gradski prevoz i smanjenu popularnost pešačenja i biciklizma, ovo je bio jedan od razloga zašto su se naši građani opredeljivali za ovaj vid transporta. Ograničavanje davanja licencu za taksi vozila ne važi za vozila na električni pogon. U skladu sa tim, mi smo dobili i prvu taksi službu sa vozilima na električni pogon, a to je i prvo ovakvo društvo u celom regionu. Sve ovo ne bi bilo moguće da mi nismo prethodno u saradnji sa našim međunarodni partnerima obezbedili određeni broj punjača za automobile na električni pogon”.
“Takođe, osim izgradnja novih parking mesta i reorganizacije kada su u pitanju parkinzi na teritoriji Podgorice, jedna od preporuka je bila i da se izmeni cenovnik usluga parkiranja, pa će se o novom cenovniku odbornici izjasniti već na prvoj narednoj sednici gradskog parlamenta. Takođe, gradska uprava već pregovara sa potencijalnim partnerima za izgradnju garaža po modelu javno-privatnog partnerstva. U želji da popularizujemo i pešačenje kao model mobilnosti, primetili smo da moramo da unapredimo pešačke staze, koje su često uzurpirane od strane vozila, pa smo s tim u vezi intenzivirali i aktivnosti naše komunalne policije i inspekcije, a posebno pauk službe. Paralelno, radimo i na uređenju postojećih trotoarskih površina, kao i izgradnji novih. Bili smo posvećeni i formiranju novih zelenih površina, npr. prekoputa Gimnazije, prostoroj koji će takođe postati pešačka zona, budući da će ulica koja vodi do parka biti pretvorena u novu zelenu površinu. Istovremeno, Služba glavnog gradskog arhitekte i gradskog preduzeća „Zelenilo“ radila je na mapiranju novih tačaka u gradu koje se mogu koristiti kao pešačke staze. U narednom periodu čeka nas rekonstrukcija Bulevara Svetog Petra Cetinskog, a osim rekonstrukcije same saobraćajne infrastrukture, jedna traka će se pretvoriti u traku za sa obraćanje autobusa. Čeka nas još mnogo posla, a najvažnije od njih je modernizacija gradskog saobraćaja, pa ozbiljno razmatramo sve moguće modele, kada je u pitanju ova tema”.
Zamenica je najavila i raspisivanje novog konkursa za subvencionisanje kupovine bicikala, kao i još jednu buduću redovnu aktivnost, a to je organizovanje sedmice bez automobila za kompletnu gradsku upravu.
Jasna Sekulović, ekspert GIZ-a se u ime ove organizacije osvrnula na proces koji je prethodio izradi nacrta. Ona je istakla da je ova organizacija paralelno učestvovala u pripremama nacrta ovog dokumenta u tri glavna grada iz regiona, te da je Podgorica od svih ovih gradova prva došla do faze nacrta, a to je bilo moguće zahvaljujući spremnosti gradske uprave da podrži celi proces izrade plana. Ona je istakla da je izrada plana od samog starta uključivala najširu moguću javnost u svakoj fazi pripreme preko 45 učesnika iz različitih institucija. Takođe, izrada ovog dokumenta podrazumevala je učešće predstavnika nevladinih organizacija, što je takođe kuriozitet u odnosu na druge gradove. Grupa je takođe uključivala i domaće i međunarodne eksperte. Ona je naglasila da se u izradu uključio i veliki broj građana bilo kroz ankete, radionice ili na druge načine. Ona je istakla i da će GIZ biti prisutan kroz podršku u samoj implementaciji, prvo kroz izradu posebne aplikacije koja ce biti deo dugitalizacije javnog saobraćaja, ali i u kasnijim fazama.
Prof. dr Radoje Vujadinović je pohvalio sve aktivnosti grada koje je preuzeo ne čekavši da ovaj dokument ugleda svetlost dana, što je dokaz da je grad na pravom putu. On je istakao da je to dokument koji se primenjuje u Evropskoj uniji kao pravi put za mobilnost u urbanim sredinama, odnosno gradovima koji su imali problem u finkcionisanju saobraćajnog sistema, koje Podgorica ima danas i to po propisanoj metodogiji.
Izvor: Glavni grad Podgorica