Kada su u pitanju ulaganja u inovacije i infrastrukturu poslednjih meseci, jedan od veoma angažovanih gradova bio je Novi Sad. Ravnicu na kojoj se prostire uspešno koristi za razvoj i širenje biciklističkih staza, a skoro je bila podela subvencionih sredstava za bicikliste, zahvaljujući čemu se rasterećuje automobilski saobraćaj i podstiče najzdraviji i najčistiji prevoz za ljude i životnu sredinu. Nedavno je u rad pušten i „turbo“ kružni tok u kom se pravac bira pre ulaska u kružnu raskrsnicu, što bi trebalo dodatno da ubrza kretanje na deonici gušćeg saobraćaja.
Osim ovih noviteta u infrastrukturi i saobraćaju, od ovog leta gradom prolazi i deset novih električnih autobusa u sklopu voznog parka JGSP-a, čime je Novi Sad načinio značajniji korak u pravcu elektromobilnosti. O novim autobusima, planovima za budućnost i prednostima vozila na struju razgovarali smo sa Apolonijom Holo, šeficom Službe investicionog održavanja JGSP Novi Sad.
Kada i kako se razvila ideja da u javni gradski prevoz uvrstite električne autobuse? Da li su ovi autobusi zamenili najstarije modele koji su svoje odslužili na putevima?
– Inženjeri u preduzeću prate razvoj industrije autobusa i novih tehnologija, analiziraju aktuelno tržište, kako bi svaka nova obnova voznog parka JGSP Novi Sad bila u skladu sa tehnološkim dostignućima koja pružaju veći nivo bezbednosti, ekonomičnosti, komfora i zaštite okoline. Naša flota je proteklih godina bila obnavljana sa stotinu novih autobusa na CNG pogon, o čemu će biti reči, ali ova odluka sad je korak dalje.
Investicija je deo većeg angažovanja Novog Sada u programu Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) – Zeleni gradovi – kao podrška gradovima koji žele da ulože u zelenu i održivu infrastrukturu, time rešavajući ključne ekološke izazove. Sa svojim programom Zeleni gradovi EBRD je već pomogla novosadskom javnom prevozu u kupovini 29 novih autobusa u sklopu tekućeg programa obnove voznog parka, kada je kupljeno 100 novih vozila na CNG pogon. Ovaj tip autobusa u znatnoj meri smanjuje emisije zagađujućih gasova, a u upotrebi su od 2020. i 2021. godine.
Svoje namere i ambicije o kupovini električnih autobusa Grad Novi Sad je u junu 2020. godine potpisao sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), a godinu dana kasnije, nakon sklopljenog povoljnog kreditnog aranžmana, već je otpočela njihova nabavka.
Preduzeće nastoji da kontinuirano obnavlja vozni park tako da se nabavkama novih vozila po potrebi otpisuje određeni broj starih autobusa.
U FOKUSU:
- TREND PORASTA PRODAJE ELEKTRIČNIH VOZILA
- PUT U RAZVOJ E-MOBILNOSTI
- ENERGETSKA SANACIJA DOPRINOSI UŠTEDI ENERGIJE I ZAŠTITI ŽIVOTNE SREDINE
Recite nam nešto više o performansama ovih autobusa. Prvenstveno, koji modeli su u pitanju i iz koje zemlje su stigli?
– Nakon realizovane javne nabavke odluka je pala na poljski Solaris, kompaniju čiji su autobusi uvršteni u javni prevoz gradova širom Evrope. Solarisovi proizvodi su više puta nagrađivani za kvalitet i inovacije u Poljskoj, kao i u drugim zemljama, a električni autobusi Solaris Urbino 12, koji su sada deo flote JGSP Novi Sad, pobedili su na prestižnom evropskom takmičenju Autobus godine 2017.
To su niskopodni, dvanaest metara dugački autobusi, kapaciteta 80 putnika, plus vozač. Uz opremu koja je generalno standardna u našim vozilima (ugrađena klima, platforma za invalide, kamere, video-nadzor), novi autobusi imaju moderne retrovizore Mirror Eye. To je set kamera koje zamenjuju konvencionalne retrovizore i prikazuju vozaču područje neposredno oko autobusa, čime se znatno povećava bezbednost u saobraćaju. Uz to, ugrađen im je i Mobileye Shield+, rešenje za izbegavanje saobraćajnih nezgoda, što takođe vožnju čini sigurnijom. Zahvaljujući ovom sistemu koji obaveštava vozača zvučnim i vizuelnim signalima o pešacima, biciklistima ili malom rastojanju od vozila u blizini autobusa, rešen je problem mrtvih uglova. Autobusi imaju i sistem za gašenje požara, te uređaj za testiranje alkohola – blokator startovanja vozila.
Koliko JGSP Novi Sad ima ukupno vozila? Postoje li planovi za bližu ili dalju budućnost, vezano za ovaj vid elektromobilnosti?
– U voznom parku JGSP Novi Sad trenutno je 276 vozila. Prema većini istraživanja, kao i direktivama koje se usvajaju u svetu, elektromobilnost je trenutno apostrofirana kao budućnost saobraćaja. Mi ćemo se u skladu sa našim mogućnostima i potrebama uklapati u trendove održivog i ekonomičnog prevoza.
Ukoliko bismo poredili finansijske prednosti i mane konvencionalnih autobusa i novih električnih, kakva je računica?
– U startu električni autobusi jesu skuplji. Međutim, od trenutka kada počnu da se koriste, računica ide u njihovu korist. Prema podacima za april 2023. godine (interna statistika potrošnje i nabavnih cena energenata), trošak po pređenom kilometru za dizel autobuse iznosi 65 din./km, za CNG autobuse 46 din./km, dok je za električne autobuse 20 din./km. Pored toga, svi znamo da je saobraćaj u gradovima jedan od velikih izvora zagađenja i svesni smo onog dela naše odgovornosti, kao preduzeća čija vozila godišnje pređu milione kilometara. Ulaganjem u održiv vid mobilnosti doprinećemo unapređenju kvaliteta životne sredine.
Intervju vodila: Milica Vučković
Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST