Nova, efikasnija i jeftinija metoda reciklaže

Foto-ilustracija: Unsplash (Javier Huedo)

Sasvim je izvesno da ćemo plastiku nastaviti da koristimo, a da sadašnjim tempom recikalaže nije moguće stati joj na put i rešiti se otpada.

Prema procenama, tek 9 odsto ukupne plastike ikada napravljene je reciklirano. Miranda Veng iz Kanade smatra da se uz pomoć hemijskih procesa ovaj broj može popraviti.

Plastika je izuzetno stabilna, što predstavlja njen atribut, ali i najveću manu kad je reč o životnoj sredini. Veoma je teško uništiti je. Veliki problem predstavlja i činjenica da će plastika nadživeti većinu ptica i morskih životinja u čijim stomacima je otkrivena ili koje su ugnule tako što su ostale zarobljene u gomili smeća. Svakako, kroz prehrambreni lanac ona dolazi i do nas.

Ideja mlade Kanađanke je da reciklira svu plastiku, bez razlike. Ideja joj je i da proces reciklaže bude jeftiniji i, tako, dostupniji.

Njena ideja zasniva se na zaključki da živimo u plastičnom dobu u kojem ne možemo obustaviti proizvodnju plastike, niti je možemo izbaciti iz upotrebe, ali je zato moramo preraditi. Između ostalog, zapaža nedostatak inovacija na polju reciklaže, iako smo svi svesni o važnosti tog procesa.

Trenutno postoje dve metode reciklaže. Prva traži „čistu“ plastiku, odnosno potrebno je tak komad prati, drobiti, a zatim rastopiti i modifikovati. Za razgradnju drugom metodom koristi se intenzivna toplota. Ipak, obe zahtevaju dosta vremena i novca.

Foto-ilustracija: Unsplash (Artem Labunsky)

Vang i njen kolega Džini Jao pronašli su bakterije na zemlji koje jedu plastiku, a zatim napravili katalizator koji čini to isto, samo brže. Nekoliko godina kasnije napravili su katalizator koji je znatno jeftiniji od prethodnog. Njihova kompanija „BioCellection“ za sada uspeva da postigne 70 odsto konverzije iz plastičnog otpada u materijale poput najlona, automobilskih delova i đonova cipela. Takođe, rade na povećanju postotka konverzije. Smatraju da su troškovi ovih procesa manji za 30-40 odsto u odnosu na upotrebu nafte za pravljenje pomenutih proizvoda.

Kako su privukli pažnju širom sveta, postoji verovatnoća da ostvare partnerstvo sa brendom „Patagonija“, ali i drugima kompanijama zainteresovanim za reciklažu i zaštitu životne sredine.

Jelena Cvetić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti