Šta je starije “kokoška ili jaje“? Na ovo pitanje nemamo pravi odgovor.
Međutim, šta je uslov za razvoj eMobilnosti, javno dostupna mreža brzih punjača ili pristupačna cena električnih automobila i povećanje broja njihovih korisnika (kupaca)? Na ovo drugo pitanje odgovor je očigledan – razvoj mreže odnosno infrastrukture brzih punjača je jedan od glavnih uslova (pored smanjenja još uvek visokih cena električnih automobila) bržeg razvoja eMobilnosti i masovniji prelazak na ovu vrstu prevoza.
Strah od prazne baterije električnog automobila tokom voznje, a daleko od bilo kakvih opcija punjenja, je u velikoj meri prisutan (lično sam bio svedok istog tokom probne vožnje jednog električnog automobila kada je, usled radova, bila zatvorena traka autoputa na strani gde je bila benzinska stanica sa jedinim punjačem na relaciji na kojoj sam vozio) dok vam je pogled fokusiran na pokazivač stanja baterije i broj kilometara do sledećeg mesta punjenja.
Jasno je da punjenje baterije električnog automobila kod kuće i na radnom mestu nisu samo primarne opcije punjenja za danas, već i za skoru budućnost.
Međutim, ako želimo da ubrzamo razvoj eMobilnosti i da električni automobili postanu uobičajeno prevozno sredstvo, moraćemo da uspostavimo sveobuhvatne javne mreže za brzo punjenje. Prema nedavnoj studiji nemačkog BMVI (Savezno ministarstvo za transport i digitalnu infrastrukturu) mogućnost javnog punjenja električnog automobila će biti jedan od tri najvažnija stuba za uspešno okruženje eMobilnosti u 2030. godini.
U fokusu:
Prema studiji, oko 41 odsto odsto ukupne količine električne energije potrebne za punjenje električnih automobila u Nemačkoj bi se koristilo na privatnim punjačima, ali približno 32 odsto javno dostupnih punjača će pokrivati skoro istu količinu energije. Preostalih 27 odsto koristiće se za punjenja električnih automobila na radnim mestima i na parkinzima preduzeća.
Međutim, par stavki ovde treba izdvojiti, prvo to su korisnici električnih automobila koji nemaju opciju punjenja baterije kod kuće ili na radnom mestu, drugo, ima korisnika koji dnevno prelaze veliki broj kilometara i treće, tehnološki napredak baterija i tehnologija punjenja omogućavaju uvođenje tehnologija brzog punjenja sa snagom punjenja do 300 kW i naponom do 1000 V.
Čak i ako su kapaciteti punjenja većine električnih automobila i danas ograničeni, oni će moći da prihvate veću snagu punjenja u budućnosti. U tom kontekstu, javne mreže – infrastruktura za brzo punjenje dobijaju sve veći značaj.
A kako će ta infrastruktura izgledati? Pored pojedinačnih opcija brzog punjenja, npr. na gradskim parkiralištima ili supermarketima, postoji trend javnih punionica “hub-ova“ za brzo punjenje – neka vrsta električne verzije benzinske pumpe. U idealnom slučaju, ove punionice se nalaze u gradskim centrima, infrastrukturnim raskrsnicama ili duž autoputeva gde se npr. deset ili više e-automobila može istovremeno brzo puniti, zajedno sa opcijama da vozači budu zaokupljeni nečim dok čekaju 15-ak minuta da se dopuni baterija njihovog električnog ljubimca, kao što su kafići ili prodavnice.
Da bi odgovorila na ove zahteve tržišta, kompanija Siemens je prošle godine lansirala svoj novi brzi punjač pod nazivom SICHARGE D maksimalne snage od 300kW. Moderno dizajniran, a ujedno i robustan, pogodan je za autoputeve i gradske stanice za brzo punjenje, gradske parkinge kao i za tržne centre, aerodrome ili železničke stanice i pruža veliku efikasnost punjenja, skalabilnu snagu punjenja i dinamičko deljenje energije prilikom simultanog punjenja više električnih automobila.
Sa konstantnom efikasnošću punjenja od iznad 95,5 odsto i vršnom efikasnošću od 96 odsto, novi punjač SICHARGE D obezbeđuje da skoro sva generisana električna energija bude predata automobilu koji se puni. To za kupce znači smanjenje operativnih troškova. Dodatno punjač je dizajniran tako da ispuni budući tehnološki razvoj električnih automobila i njihovih baterija.
Kapaciteti punjenja većine današnjih električnih automobila su ograničeni ali novi punjač će moći da prihvati veću snagu punjenja u budućnosti kao i veće opsege napona punjenja. SICHARGE D ima skalabilnu snagu punjenja do 300 kW. Obzirom da je bazna snaga punjača 140 kW ona se može nadograditi kroz “plug-and-play“ module do max snage od 300 kW (opcija PowerUp).
Punjač podržava napone između 150 i 1000 V i struje do 1000 A na svim DC utičnicama. Ovo omogućava puna opterećenja za buduće električne automobile napona punjenja baterije od 800 V, kao i za većinu današnjih električnih automobila koji imaju niže vrednosti napona punjenja. Broj električnih automobila lagano raste, pa su današnja ulaganja u infrastrukturu izazovna.
Priredio: Dejan Milovanović
Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.