Folksvagenov eksperiment – celo ostrvo prelazi na električni pogon

Folksvagen i Grčka žele da na ostrvu Astipalea pokažu da je mobilnost moguća i bez zagađenja vazduha. Grčko ostrvo bi trebalo da postane ostrvo elektromobilnosti. I primer drugima.

Malo egejsko ostrvo Astipalea, smešteno između Santorinija i Kosa, trebalo bi da postane model klimatski neutralne mobilnosti. Nemački automobilski koncern „Folksvagen“ i grčka vlada potpisali su 4. novembra odgovarajuće pismo o namerama. Izvršni direktor „Folksvagena“ Herbert Dis kaže da se radi o „projektu koji je, prema mojim saznanjima, jedinstven u svetu“.

U sledećih nekoliko godina ostrvo Astipalea, površine oko sto kvadratnih kilometara, trebalo bi da postane ekološki uzor – sa električnim automobilima, skuterima i biciklima, pa čak i sa samovozećim miniautobusima.

Predviđeno je da se oko 1.500 vozila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem zameni sa hiljadu električnih vozila. To će verovatno biti „Folksvagenovi“ električni modeli ID.3 i ID.4. Vlada u Atini subvencioniše njihovu kupovinu i plaća do 12.500 evra po vozilu. „Folksvagen“ će ih pak nuditi po proizvodnoj ceni, a i sam će uložiti oko deset miliona evra u projekat. Otprilike toliki će biti i udeo države.

Struja iz obnovljivih izvora 

Foto: volkswagen-newsroom.com

Zašto je za taj pionirski projekat odabrano baš to ostrvo sa samo 1.300 stanovnika? Prema rečima izvršnog direktora „Folskvagena“, Disa, ideja o ostrvu bez emisije ugljen-dioksida došla je od grčke vlade. Maik Štefan, rukovodilac poslovnog razvoja u „Folksvagen grupi“ kaže u intervjuu za Dojče vele: „Zajedno smo odabrali Astipaleu, jer ostrvo ima tačno prave dimenzije u pogledu veličine, broja vozila i broja stanovnika. Uz to, gotovo i da nema automobilskog saobraćaja između kopna i Astipalee, a ne postoji ni dalekovod od kopna do ostrva.“

Kao i na većini drugih ostrva u Egejskom moru, i na Astipalei se električna energija proizvodi dizel-generatorima. U razgovoru za Dojče vele, gradonačelnik ostrva Nikolaos Komineas kaže da će za potrebe projekta biti potrebno proizvesti „oko petnaest odsto više struje“ nego do sada. U tu svrhu uskoro bi trebalo da budu postavljene vetrenjače i solarni kolektori, a električna energija koja se tako proizvede skladištiće se u posebnim baterijama. Istovremeno, se mora obnoviti i mreža puteva, kaže Komineas. To je neophodno kako bi se uopšte stvorili uslovi za autonomnu mobilnost.

Astipalea – probni poligon za autonomnu vožnju

Ambiciozni projekat mogao bi da poboljša međunarodno ukaljani imidž „Folksvagena“ nakon dizel-skandala i postane simbol novog, električnog usmerenja koncerna.

Ali to nije sve, kaže grčki novinar Nikos Kunitis, koji i sam dolazi iz Astipalee: „Vrlo je verovatno da se tu radi i o testovima za autonomnu vožnju. U vezi s tim, pravna situacija u EU veoma je komplikovana, pogotovo za testiranja na javnim putevima. Ali prema grčkom zakonu, Astipalea je klasifikovana kao periferni region, tako da bi takva ispitivanja s autonomnim vozilima tamo lakše mogla da se sprovedu.“

Druga je prednost to što će se testovi i dalje sprovoditi unutar EU, dakle u relativnoj blizini sedišta koncerna u Volfsburgu – a ne u dalekoj Kini ili u Sjedinjenim Državama, dodaje pomenuti novinar koji prati sektor auto-mobilnost.

 

Zbog relativno male putne mreže na ostrvu, tu je i malo verovatno da će električna vozila imati problem s dometom. „Astipalea ima idealnu veličinu za baterije koje su danas dostupne“, uveren je Nikos Kunitis. A osim toga, taj projekat na Astipalei dobar je početak promocije elektromobilnosti u Grčkoj. „Ne mogu više da se izbegavaju sve stroži standardi Evropske unije“, kaže Kuntis .

Izvor: RTS

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti