Danas je na Beogradskom sajmu automobila održan okrugli sto na temu „Električni automobili i razvoj infrastrukture za punjenje vozila u Srbiji“.
Predvođeni moderatorom Sinišom Mitrovićem iz Privredne komore Srbije, prisutnima su se kratkim izlaganjem obratili eminentni stručnjaci iz različitih institucija, svako sa svog aspekta: Miroslav Lutovac, direktor sektora industrije Privredne komore Srbije; prof. dr Branko Kovačević, predsednik Nadzornog odbora Elektroprivrede Srbije; Dejan Ilić, naučnik i inovator; prof. dr Nikola Rajaković, Elektrotehnički fakultet, Beograd; Vladimir Šiljkut, šef službe za pripremu novih ulaganja u TE, HE i OIE Elektroprivrede Srbije; Slavko Vujović, predsednik Upravnog odbora Instituta EKO PRIVREDE SRBIJE, šef projekta proizvodnje električnih automobila u Srbiji i Dragan Milutinović, novinar RTS-a.
Zajednički utisak svih učesnika jeste to da je u Srbiji važno što pre pokrenuti stvari, jer naša zemlja ima i stručnjake i potencijale da vrlo brzo dostigne evropske standarde u e-mobilnosti. Međutim, ono što koči stvari jeste nedostatak zakonskih regulativa.
U SUSRET SAJMU AUTOMOBILA: Država gubi milione zbog neplaćenih eko-taksi (FOTO)
Privredna komora Srbije dobila je prava da pokrene inicijativu da do pozitivnih pomaka dođe u što skorijem roku, vršenjem pritisaka na nadležne institucije i sam državni vrh da se što pre uklone raznorazne administrativne prepreke koje koče čitavu privredu u ovom sektoru.
– Ništa neće biti moguće bez državne i političke volje da se nešto promeni. Kad stvari dođu do Privredne komore i inženjera, onda ćemo dalje lako – izjavio je Branko Kovačević iz EPS-a.
Koliko je važno što pre regulisati ovo pitanje, govori podatak da je u mnogim zemljama EU već napravljen plan da se do 2025. godine zabrani prodaja automobila na dizel i benzin, a jedina alternativa vozilima na fosilna goriva jesu vozila na električni pogon.
Zapadne zemlje ozbiljno rade na razvoju infrastrukture, poput mreža stanica za punjenje i uopšteno, razvojem pametnih mreža, pa i pametnih gradova. Nemačka ima ambiciozan plan da do 20120. godine na ulicama bude milion elektro-vozila i to onih koje je proizvela njihova industrija.
Ipak, čak i one države koje prednače u e-mobilnosti suočavaju se kako sa već postojećim, tako i sa potencijalnim problemima u budućnosti. Najveći je svakako „faktor jednovremenosti“, odnosno kako da energetski sistemi uspeju da proizvedu dovoljno struje za sve korisnike koji bi punili svoje automobile u isto vreme.
Takođe, iako su već proizvedena vozila koja mogu da prevale i do 500 kilometara samo jednim punjenjem, same baterije daleko od toga da su savršene, jer s vremenom slabe i nemaju baš zavidan životni vek.
Sve u svemu, Srbija će morati čim pre nešto da preduzme po ovom pitanju, a s obzirom na to da je e-mobilnost relativno nova industrijska grana, u njoj bi se i te kako našlo mesta za stručnjake kako na ovom polju, tako i drugim sektorima vezanim za održivi razvoj, energetsku efikasnost i obnovljive izvore energije.