Ako otvorite sajt ev-database.org, najveći izvor informacija o električnim vozilima, primetićete da u Nemačkoj, Ujedinjenom kraljevstvu ili Holandiji za većinu modela bilo kog proizvođača stoji odrednica da su u fazi proizvodnje dok pojedini modeli nisu uopšte dostupni u nekoj od nabrojanih zemlja. Za vrlo mali broj modela trentuno se navodi mogućnost naručivanja unapred. Ovakvo stanje ne vlada samo na tržištu električnih automobila.
Kakva je tačno situacija sa vozilima sa konvencionalnim pogonom, pitali smo Sanju Stojković, izvršnu direktorku kompanije British Motors u Srbiji.
EP: Zbog svetske pandemije virusa korona vlada velika neizvesnost u automobilskoj industriji. Proizvodni procesi se prekidaju, rastu cene sirovina, fabrike se zatvaraju, a vlada i nestašica čipova. Kada očekujete normalizaciju, odnosno kompletan oporavak tržišta?
Sanja Stojković: Promene koje su nas zadesile stvorile su neizvesnost u svim industrijskim granama, ali je izvesno da je možda najteže pogođena auto industrija. Mi očekujemo da će u drugoj polovini 2022. godine i u toku 2023. godine doći do poboljšanja situacije u auto industriji. Međutim, zbog trenutne povećane potražnje, a nakon rešavanja izazova koji postoje u lancu snabdevanja i strategiji ubrzanog razvoja proizvodnje električnih vozila, povratak na nivo pre pandemije možemo očekivati od 2024. godine.
EP: Kakva je strategija proizvođača?
Sanja Stojković: Jaguar Land Rover je među prvima u premijum segmentu prepoznao potencijal i nove trendove u auto industriji. Model Jaguar I-Pace je 2019. godine osvojio tri prestižne nagrade. Tako da nosi titule World Car of the Year, World Car Design i World Green Car.
Zatim, 2020. godine, Jaguar Land Rover je predstavio novu poslovnu strateguju Reimagine čiji je cilj nulta emisija ugljenika u lancu snabdevanja proizvodima i procesima. Planovi Jaguar Land Rovera su da ostvare postavljene ciljeve i da se pruži jednistveno korisničko iskustvo kroz luksuz i izuzetan dizajn uz pozitivan društveni uticaj.
EP: Kako ova situacija utiče na poslovanje British Motorsa?
Sanja Stojković: British Motors se trenutno susreće sa izazovima koji su zajednički za celu auto industriju. Maksimalno se trudimo da u okviru naših mogućnosti zadovoljimo očekivanja klijenata. Početak 2020. godine je bio iznenađenje, ali smo naučili da se brzo prilagodimo i razvijemo potrebne veštine koje, uz pravi pristup poslu i osluškivanje potreba klijenata, mogu ublažiti negativne posledice stalnih promena sa kojima se suočavamo.
U fokusu:
EP: Šta za uvoznike znače aktuelne subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila? Koliko one utiču na prodaju?
Sanja Stojković: Prepoznavanje potrebe od strane države da se radi na unapređenju zaštite životne sredine je od izuzetnog značaja. Podrška države predstavlja osnov za unapređenje ovog segmenta. Subvencije svakako mogu značajno doprineti boljoj prodaji električnih vozila, a pored subvencija, korišćenje električnih vozila je bitno uslovljeno razvojem mreže električnih punjača. Mnoge evropske zemlje su spremne da ponude čitave pakete benefita vozačima električnih vozila što ukazuje na posvećenost država na ovom zadatku. Auto industrija mora da radi na razvoju novih tehnologija kako bi se prevazišli izazovi kao što su utrošeno vreme za punjenje i cena električnih vozila.
EP: Koji su izazovi zakonskih regulativa u segmentu zaštite životne sredine?
Sanja Stojković: Energetska tranzicija i akcenat na zaštiti životne sredine su uslovile donošenje mnogih propisa koji su uticali na promenu strategije u auto industriji. Trenutno je u Evropskoj uniji aktuelan plan “Fit for 55” koji ima cilj da smanji neto emisiju gasova 55 odsto do 2030. godine. Auto industrija je u prethodnim godinama bila suočena sa zahtevima za smanjenje emisije štetnih gasova. Ove promene znatno utiču na poslovanje, ali i na portfolio usluga koji možemo ponuditi našim klijentima. To će biti glavni izazov za sve nas.
EP: Planirate li da dodatno ulažete u postavljanje punjača za EV na svojim lokacijama? Kakav je stav kompanije British Motors prema ulaganjima u „zelenu energiju“ i u čemu se još ogleda društvena odgovornost vaše kompanije?
Sanja Stojković: British Motors je već izvršio ulaganja u postavljanje punjača za elektrifikovana vozila na svojim lokacijama. Dodatno, radimo na razvoju projekta postavljanja solarnih panela na svojim lokacijama sa ciljem da za vozila svog voznog parka i za potrebe svojih procesa koristimo zelenu energiju. Pored značajnih ušteda i društvene odgovornosti smatramo da se jačina naše kompanije ogleda u prepoznavanju vizije za ulaganje u razvoj infrastrukture za punjenje EV.
EP: Šta su glavna očekivanja u kompaniji British Motors u 2022. godini?
Sanja Stojković: Planovi za 2022. godinu prate dinamiku očekivanog oporavka auto industrije. Iako i dalje nije izvestan kraj pandemije, sa sigurnošću možemo potvrditi da su električna vozila budućnost auto industrije.
Intervju vodila: Milica Marković
Intervju je objavljen u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.