Prodaja automobila u Evropi drastično je pala prošlog meseca zbog rigoroznih mera ograničenja kretanja, koje su prouzrokovale zatvaranje automobilskih predstavništava od polovine marta i desetkovale kupovinu vozila. Evropsko udruženje proizvođača automobila, ACEA, saopštilo je da je broj novih registracija automobila „zabeležio dramatičan pad“ od 55 odsto, što je oko pola miliona vozila.
Anonimne ankete među kupcima kažu da je automobil sa drugog ili trećeg mesta prioriteta pao do osmog mesta u evropskoj porodici. Ovaj pad je čak gori nego tokom globalne finansijske krize 2008/09, koja je pokrenula šestogodišnji sunovrat kupovine vozila. Zbog pandemije koronavirusa, potrošači širom sveta, pa i u Evropi, suočeni su sa ekonomskom neizvesnošću, budući da su svedoci ogromnog pada nacionalnog bogatstva, industrijske proizvodnje i trgovine.
Sve to utiče na zapošljavanje i plate, čak i ako se u većini zemalja aktiviraju programi pomoći tokom privremene nezaposlenosti.
„Obustave proizvodnje u evropskoj auto-industriji pogodile su 1,1 milion radnih mesta i smanjile proizvodnju za najmanje 1,2 miliona vozila do kraja prošlog meseca, pokazuje statistika. Prihodi auto-industrije čine sedam procenata BDP-a Evropske unije„, navodi Ana Ešton, analitičar prodaje udruženja proizvođača.
Potražnja je opala i u Francuskoj, za 72 odsto, i Španiji, za 69 procenata. U Nemačkoj, koja je u dužem periodu izbegavala uvođenje strogih ograničenja zbog pandemije, pad prodaje je bio manje ekstreman i iznosio je 38 odsto.
„Proizvođači vozila za masovno tržište su pretrpeli najveći udarac – prodaja ‘Fijat–Krajslera’ je pala za 77 odsto, ‘PSA grupa’ je registrovala pad od 68 odsto, a ‘Reno’ 64 procenta“, navodi Kol Džekson, diler automobila.
Pročitajte još:
Nemački „Folksvagen“ je prošao nešto bolje sa padom od 46 odsto, a na račun pada prodaje rivala čak povećao svoj tržišni udeo za gotovo pet procenata na 29 odsto.
Zbog pandemije kasni čak 40 novih modela, od čega su većina električni automobili, a dileri masovno zbog velikih zaliha i polovnih i novih vozila objavljuju bankrot i očekuju pomoć od država.
Svaki dan stajanja neprodatog vozila u Nemačkoj košta 26 evra prodavca fiksnih troškova, što je nemoguće izdržati na duži rok, kažu prodavci automobila.
Izvor: RTS